eitaa logo
آیت الله حیدری‌ فر
306 دنبال‌کننده
87 عکس
20 ویدیو
5 فایل
🔶 دروس و اندیشه های حضرت آیت الله دکتر مجید حیدری فر نویسنده و مفسّر قرآن حکیم استاد درس خارج تفسیر اجتهادی قرآن و فقه و اصول حوزه علمیه قم کانال دوره های پژوهشی استاد: @assabegoon این کانال به وسیله شاگردان اداره می شود. 🔶سرپرست کانال: @mahdi40002
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه دو (2)مقدّمه بخش یکم: کم‌تر حدیثی بسان «حدیث غدیر» میان همهٔ مسلمانان شهرت دارد و تلاش های جِبت و طاغوت و هوادارانشان، هرگز نتوانست به ثمر بنشیند. 📚 یکصد و ده تن (110 نفر) از اصحاب و هشتاد و چهار تن (84 نفر) از تابعان، روایتگر حماسهٔ پرشکوه غدیر بودند و سیصد و شصت (360 نفر) محدّث و مورّخ اثر خود را به نقل آن آراسته‌اند. 📓 بیست و شش مؤلف (26 نفر) درباره آن کتاب مستقلّی نگاشته‌اند؛ مانند «حدیث الولایة» اثر ابوالعباس ابن عقده و «کتاب الولایة» اثر محمد ابن جریر طَبَری مورّخ معروف اهل تسنّن ! 📒 سی نفر (30 نفر) ذیل آیه 67 سورهٔ مبارکهٔ مائده و نزول آن درباره غدیر سخن گفته اند. نیز در ذیل آیات یکم تا سوم سوره مبارکه معارج، همچنین شانزده نفر (16نفر) ذیل آیه 3 سوره مبارکه مائده. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 32 و 33 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
شبهه دو (2)مقدّمه بخش دوم: اسناد این سخن نورانی نبوی (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) به اندازه تواتُر است. آری حدیثی که بیش از یکصد هزار شنونده (100 هزار نفر) داشته باشد، باید شهره آفاق گردد، ولی افسوس که «علی ستیزان و غدیر سوزان» در کمین «غدیر آفرینان و غدیر باوران» نشستند و انتقام ها و کینه های دیرین خود را نمایاندند و دارنده نشان افتخار «من کُنتُ مَولاهُ فَهٰذا عَلیٌ مَولاهُ» و همفکرانش را خانه نشین و خود را به دروغ جانشین رسول خدا خواندند! با این همه، دانشمندان زیادی از شیعه و اهل تسنّن حدیث گرانسنگ غدیر را در کتاب های خود آوردند. هرچند برخی از آنان، آگاهانه و غرض ورزانه یا ناآگاهانه، فقط به نقل فقره هایی از آن بسنده کرده اند! ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 33 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
شبهه دو (2) 📚 برخی کتاب های اهل تسنّن که حدیث غدیر را آورده اند: (1) تفسیر طَبَری ج 3، ص 428 (2) المُسنَد، احمد ابن حنبل، ج 4، ص 368 - 372 (3) السُنَن، ابن ماجِة، ج 1، ص 28 - 29 (4) خصائص اَمیر المؤمنین (علیه السلام) ، نسائی، ص 16 (5) اَسد الغابَة فی مَعرفَةِ الصَّحابَة، ابن اَثیر، ج 3، ص 307 ، ج 5، ص 205 (6) الاِصابَة فی مَعرفَةِ الصَّحابَة، ابن حَجَر العَسقَلانی، ج 1، ص 372 (7) المعارف، ابن قُتَیبة دینوری، ص 291 (8) اَسنی المَطالب فی مَناقب علیّ ابن اَبی طالب، شمس الدّین جَزَری، ص 4 (9) البِدایَة و النِهایَة، ابن کثیر سَلَفی دمشقی، ج 5، ص 209 - 214 (10) تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج 8 ص 290؛ ج 14، ص 236، ج 45 ص 75 (11) الدُّرّ المَنثور، جلال الدّین السُّیوطی، ج 2 ص 295؛ ج 3، ص 116 (12) تاریخ الخلفاء، جلال الدّین السُّیوطی، ص 114 (13) الفُصول المُهمّة، ابن صبّاغ مالکی، ص 15 و 25 و 42 (14) مَجمع الزوائد و مَنبع الفوائد، حافظ هیثمی، ج 9، ص 104 - 106 (15) یَنابیع المَوَدَّة سلیمان قُندوزی حَنَفی، ص 30 - 40 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
شبهه دو (2) 📚 برخی کتاب های اهل تسنّن که حدیث غدیر را آورده اند: (16) کَنز العُمّال، مُتّقی هندی، ج 6، ص 398 (17) الاِمامَة و السّیاسَة، دینوری، ص 29 - 30 (18) المَناقِب، خطیب خوارزمی، ص 80 و 135 و 182 (19) مُروجُ الذَّهَب و مَعادن الجَوهَر، مسعودی، ج 2، ص 364 (20) مَناقِبُ الاِمام عَلیّ ابن اَبی طالِب، ابن مَغازِلی، ص 23 و 26 (21) تفسیر الکبیر فخر رازی، ج 3، ص 529 و 636 (22) تاریخ دمشق، ابن عَساکر شافعی، ج 12، ص 237 (23) فَرائِدُ السِّمْطَیْن، ابراهیم جُوینی خراسانی، ج 1، ص 72 و 158 (24) فَتح القدیر، قاضی شوکانی، ج 2، ص 60 (25) تفسير القرآن الحكيم (تفسير المِنار)، محمد عَبْدُه و رشید رضا، ج 6، ص 463 (26) الصَّواعِق المُحرِقَة، ابن حَجَر هَیتَمی، ص 42 - 44 (27) مَعرِفَة الصَّحابَة، اَبو نعیم الاصبهانی، ج 3، ص 1169 - 1170، ح 2966 (28) سِلسِلة الاَحادیثِ الصَّحیحَة، محمد الاَلبانی، ج 4، ص 330 - 335، ح 1750 (29) اَنساب الاَشراف، بلاذری، ج 2، ص 352 (30) السُنَن، اَبو عیسی تِرمِذی، باب مناقب عَلیّ ابن اَبی طالِب، ج 5، ص 398 (31) مشکل الآثار، اَبو جعفر طَحاوی حَنَفی، ج 2، ص 308 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
شبهه دو (2) 📚 برخی کتاب های اهل تسنّن که حدیث غدیر را آورده اند: شیخ محمد الاَلبانی، (وهّابی سَلَفی) حدیث غدیر را با طرق گوناگون نقل و راویانش را از راستان شمرده و سخنان ابن تیمیه را در ضعیف و ساختگی بودن آن، نشان نادانی او دانسته است! ¹ شمس الدّین جَزَری و ابن مَغازِلی و خطیب خوارزمی، مجموعاً 70 نفر از اصحاب حضرت پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ) را نام برده اند که حدیث غدیر را روایت کرده اند.² همچنین به گزارش ابن شهر آشوب، حافظ سجستانی (متوفّای 477 قمری) در کتابی به نام «الدّرایَة فی حَدیثِ الوِلایَة» در 17 جلد، حدیث غدیر را از 120 صحابی نقل کرده است.³ 📚 منابع: 1- سِلسِلة الاَحادیثِ الصَّحیحَة، محمد الاَلبانی، ج 4، ص 330 - 344 2- اَسنی المَطالب فی مَناقب علیّ ابن اَبی طالب، شمس الدّین جَزَری؛ مَناقب عَلیّ بن اَبی طالب، ص 27، مقتل الحسین، ص 81 - 82 3- مَناقب عَلیّ بن اَبی طالب، ج 3، ص 34 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
شبهه دو (2) 📚 برخی کتاب های اهل تسنّن که حدیث غدیر را آورده اند: حافظ شهاب الدّین اَبوفیض احمد بن محمد مغربی در کتابی به نام «المُتَواتِر» به اثبات تواتر حدیث غدیر و نقل آن از 60 راه پرداخته است.¹ شیخ عبد الله بحرانی نیز اسامی راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمانی چهارده قرن، و دانشمندان عامّی و شیعی را که در این زمینه کتاب نوشته و به صحّت سند و وثاقت روایتگران آن اعتراف کرده اند، در اثر ارزشمند خود گرد آوری کرده است.² نیز مرحوم علّامه امینی (رَحِمَهُ اللهُ) در جلد یکم کتاب کم مانند و گرانسنگ «الغدیر» راویان و منابع فراوانی از فریقین نام می برد که حدیث غدیر را نقل کرده اند.³ 📚 منابع: 1- تَشنیف الاَذان، حافظ مغربی، ص 77 2- عَوالِم العلوم، ج 15، ص 493 - 534 3- اَلغَدیر فِی الکِتابِ و السُّنّة و الاَدَب، علّامه امینی، ج 1، ص 14 - 158
شبهه دو (2) سؤال: با این همه راویان راستان و روایت درست، چرا امام بُخاری و مُسلِم حدیث غدیر را نیاورده اند یا نوشته آن دو تحریف شده است! پس چگونه می توان به این دو اثر، عنوان «گرد آورنده همه اَخبار صِحاح» گذاشت و به آن دو اعتماد کرد؟ پاسخ: آری، امام بُخاری در کتاب تاریخی اش فقط به یک گزارش بسنده کرده و سند آن را ضعیف شمرده است! ¹ در جواب وی، سخن بنیان برانداز امام جُوینی را یاد آور می شویم که پس از نقل خبر غدیر می نویسد: هٰذِهِ الوِلایَةُ اللَّتی اَثبَتَهَا النَّبیُ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) لِعَلِیٍّ ، مَسئولٌ عَنهَا یَومَ القِیَامَةِ ! ² 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه سبز غدیر» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 36 نقل از: 1- التاریخ الکبیر، ج 1، ص 375 2- فَرائِد السِّمْطَین، ج 1، ص 78، ح 46 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
تفسیر آیات ۵۹تا۶۱سوره آل عمران# حماسه مباهله.mp3
2.17M
✅ داستان مسیحیان نَجران که شنیدند پیامبر جدیدی ظهور کرده، برای تحقیق درباره او آمدند 00:45 (آیات 59 تا 61 سوره مبارکه آل عمران) ❓اولین سؤال، نظر پیامبر را درباره حضرت عیسی (علیه السلام) پرسیدند! 1:55 ✅✅استدلال پیامبر اکرم به حضرت آدم (علیه السلام) که بدون پدر و مادر متولّد شد 2:35 وقتی در مناظره کم آوردند، شروع کردند به مجادله کردن و حرف های نامربوط زدن! آیه آمد: الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ / بقره 124 ❓❓❓چرا مباهله و نفرین؟ 3:50 (چون کلوخ انداز را پاداش سنگ است) 💠 شروع داستان مباهله چگونه بود؟ 4:30 اُسقف مسیحیان گفت: اگر بدون دبدبه و کبکبه آمد، بدون تشریفات آمد، بدانید پیامبر خداست مباهله نکنید! 5:12 ❗️مباهله نکردند و حاضر شدند به حکومت اسلامی جِزیِه بدهند 5:55 ✅✅✅ درس های مباهله: دین اجبار بردار نیست، دین گفتگو و استدلال است 6:30 و حضرت امام حسن و امام حسین مصداق «اَبناءَنا» هستند، حضرت فاطمه زهراء مصداق «نِساءَنا» و حضرت علی (علیهم السلام) مصداق «اَنفُسَنا» هستند 6:40 دو معنای «نَفْس» در قرآن 7:00 عصمت اهل البیت (علیهم السلام) از داستان مباهله اثبات می شود 7:45 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معنای زیارت زیارت از ریشه «ز و ر» به معنای میل و عدول از چیزی است. وقتی کسی به دیدار دیگری می رود، از غیر او رو بر می گرداند؛ بدین جهت او را «زائر» می گویند. زیارت، حضور عارفانه عاشق در سرزمین معشوق، اظهار ارادت مُحبّ به محبوب، دل دادن صمیمانه دلداده به دلبر است. زیارت، اعلام وفاداری صادقانه مُرید است به مُراد، ابراز مِهرورزی مطیع است به مُطاع. در آستان جانان، زیارت، سفری مشتاقانه و آگاهانه و عاشقانه است که از سرای دل آغاز می شود؛ از راه دل عبور می کند و سرانجام نیز در منزل دل به مقصد و مقصود می‌رسد ... (ادامه دارد) 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 47 (با اندکی تغییر) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
معنای زیارت واژهٔ زیارت، یک بار در قرآن به کار رفته است. قرآن مجید نیز به سراغ کسی رفتن و دیدار با او را زیارت نامیده است: «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» (تکاثر، 2) کاربرد واژهٔ زیارت به معنای دیدار، در روایات اهل بیت (علیهم السلام) فراوان است که برای تبرّک به یک حدیث نبوی بسنده می کنیم: ✅رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آله) فرمودند: «مَن جَائَنِی زَائِراً لَا تَحمِلُهُ اِلّا زِیارَتِی، کانَ حَقّاً عَلَیَّ اَن اَکُونَ لَهُ شَفِیعاً یَومَ القِیامَة» (الغَدیر فی الکِتاب و السُّنَّةِ و الاَدب، ج5 ص 97) هر کس با نیّت خالص به زیارتم بیاید، بر من بایسته است که روز رستاخیز، یاور و دستگیر او باشم. 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 49 و 50 (با اندکی تغییر) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️فقره «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» 🏴 ◾️«سلام» یکی از زیباترین اسمای اِلاهی است که خداوند نیز خود را با این کلمه طیب ستوده است: هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ / حشر 23 سلام به معنای سلامتی و دوری از هر پلیدی و ناراحتی است و در قرآن حکیم در موارد گوناگونی از جمله ثنای نیکو، سلامت و آسودگی، سنّتی حسنه، تودیع و متارکه و کلمه ای مبارک و طیب به کار رفته است. همچنین در روایات، معنای سلام ایمنی بخشی است و سلام یکی از اسمای ذات اقدس اِلاهی است. در یکی از زیارت نامه های سیدالشهدا (علیه السلام) می خوانیم: اللّٰهُمَّ اَنتَ السَّلامُ مِنکَ السَّلامُ و اِلَیکَ یَرجِعُ السَّلامُ خداوندا! تو سلامی، از تو سلام نشأت می گیرد و به تو بر می گردد. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 99 و 100 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️شرح فقره «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» 🏴 ◾️گفتیم سلام یکی از زیباترین اسمای اِلاهی است. همه یا برخی از اسمای حُسنیٰ و صفات اولیای حق، دو چهره دارند: (1) چهره عمومی (2) چهره خصوصی معنای چهره عمومی سلام در دنیا، حفظ کردن تمامی آفریده ها از بلایا و شرور و نقایص است. مفهوم چهره خصوصی اسم سلام، حراست برخی از آفریده ها از همه آلودگی هایی است که آن را گناه می نامیم و از نتیجه آن به عصمت یاد می کنیم. گفتنی است عصمت با جبر همراه نیست یعنی «معصوم» فردی است که با داشتن قدرت بر معصیت، به دلیل داشتن ایمانی استوار و شناختی بنیادین حقیقت مسموم و باطن آتشین گناه را می بیند و بر اساس اراده پولادین و همت والایش از آن می گریزد. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 103 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️شرح فقره «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ» 🏴 ✍ چهره خصوصی «سلام» ◾️ ظهور چهره خصوصیِ سلام در آخرت، نجات دادن اهل ایمان از آتش جهنم و درآوردن آنان به «دارُالسَّلام» است؛ «لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» / انعام 127 یکی از آداب معاشرت با اهل ایمان به ویژه اولیای الهی «سلام کردن» است. در عموم زیارت نامه های خاندان رسالت (علیهم السلام) این ادب رعایت شده است. 🖤 باید در چند و چون آن ژرف بنگریم که هدف زائر از سلام کردن در پیشگاه اولیای خدا چیست؟ 🖤 شاید مراد به جا آوردن احترام و ادب لازم در پیشگاه «انسانِ کامل» باشد که از آن به سلامِ قولی یاد می شود؛ لیکن سلامِ عملی برتر و کامل تر است و از آن جا که انسان عادی فاقد هر گونه قدرتی در برابر بندگان مقرّب اِلاهی است که مظهر جمال و جلال اویند، توان آسیب رسانی به آن ها را ندارد همان گونه که ایمنی بخشی را نیز دارا نیست. پس معنای سلام کردن موجودی فروتر در پیشگاه موجودی فراتر غیر از این نیست که زائر به مزور وعده می دهد: «آنچه را شما سبب ناسلامتی و بیماری می دانید هماره ترک می کنند و بدین سان سلامت شما را خواستارم.» بنابراین زائر سلام کننده در پیشگاه ولی خدا پیمان می بندد که گناه را ترک کند و به بندگی حق روی آورد ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 104 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🌺🕊🌺🕊🌺 زیارت امام علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در روز یکشنبه 🦋🦋🦋🦋🦋 🔆السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ، الْمُونِقَةِ بِالْإِمامَةِ وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ 🔆یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا الْأَحَدِ وَ هُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ وَ اَنَا ضَیْفُكَ فیهِ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَ اَجِرْنى، فَاِنَّكَ كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ وَ بِحَقِّ بْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.) 🔆السَّلامُ عَلَیْكِ یا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، اَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ (صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما) وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسی فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ (صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ‌.) 🌺التماس دعای فراوان 🌺 🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت بویژه حریم ولایت و مظلومان # را در # زیارتتان شریک فرمائید.🕋 https://eitaa.com/sebqat14 بفرمائید مسجد سبقت در خیرات🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سخنرانی آیت الله حیدری فر پیرامون حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام)
▪️راز کُنیه «اَبا عبدالله» چیست؟❓ (قسمت یکم) 🏴 ◾️ اَباعبدالله کنیه ی آسمانی حضرت امام حسین (علیه السلام) است. کنیه برگرفته از «کنایه» است. حضرت امام حسین (علیه السلام) فرزندی به نام عبدالله نداشت یا عبدالله رضیع کودک خردسال و شیرخوار آن حضرت بود که گاه علی اصغر نامیده می شود. از ظاهر بسیاری از روایات بر می آید که این کنیه از زمان کودکی برایشان نهاده شده بود. اسماء بنت عُمیس می گوید: در نخستین روز ولادت، حضرت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) قنداقه او را گرفتند و فرمودند: یا اَباعَبدِالله عَزِیزٌ عَلَیَّ ... و گریه کردند.🥀 (بحار الانوار،ج 44، ص 252) از آن جا که پیامبر بدون اذن خدا کاری انجام نمی دهد پس این کنیه از سوی پروردگار عالمیان برای حضرت سیدالشهدا عطا شده است و به حتم در آن رازی نهفته است. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 111 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️راز کُنیه «اَبا عبدالله» چیست؟❓ (قسمت دوم) 🏴 لازم است این کنیه را ابتدا معنا کنیم. 📓 عبد در لغت به معنای «بنده» است. عبادت به معنای خضوع و تذلّل و پرستش هم به کار می رود. معنای دیگر «اطاعت همراه با خضوع» است. ◾️ عبودیت نزد عارفان از مهم ترین مراحل سلوک به سوی حقیقتِ هستی است. عبودیت، زدودن حجاب خودبینی و خودپرستی است که نخستین و تاریک ترین حجاب میان بنده و خداوند است. تا زمانی که آدمی خود را می بیند و وجود خودش را دارای تاثیر مستقلّی می پندارد و به کمال و جمال خیالی خود در برابر خدا می نگرد، خداوند متعالی را نمی تواند ببیند! ◾️ حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: العُبودِیَّةُ جَوهَرَةٌ کُنهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ؛ عبودیت حقیقتی دارد که کُنه آن «ربوبیّت» است. هر چیزی به حقیقت خود شناخته می شود که آن را «کُنه الشیء» می نامند. چون از هر صفت خداوند شَبَحی در میان ما آدمیان است و اصل آن نزد خداست. پس کُنه عبودیت و بندگی، ربوبیّت است. آنچه در عبودیت نیست مانند کمال صفات و واجب الوجود بودن در خداوند هست و آنچه را از ربوبیّت و خدای متعالی بر ما انسان ها پوشیده است و عقل ما به آن راه ندارد در وجود آدمی به صورت محدود می توان دید. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 113 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️راز کُنیه «اَبا عبدالله» چیست؟❓ (قسمت سوم) 🏴 پس از آشنایی با حقیقت و اهمیت و برکات عبودیت باید گفت: ◾️ اعطای کنیه اَباعبدالله به آن حضرت از سوی حضرت پیامبر اکرم (صلَّی اللهُ عَلیهِ و آلِهِ) بی تردید از سوی خداوند متعالی بود. شاید رازش در این نکته نهفته باشد که او بنده خالص حق بود و در روز عاشورا کمال عبودیت را در عرصه گیتی به نمایش گذاشت و قهرمان میدان بندگی ذات اقدس اِلاهی شد، زیرا حقیقت عبودیت همان گسستن از خلق و پیوستن به خالق است که در حماسه شورانگیز کربلا نمایان شد. ◾️ آری عبد در لغت به معنای معلّم و مربّی نیز به کار رفته است. پس سیدالشهدا پدر و مربّی تمامی بندگان خداست و در حقیقت، جاودانگی پرستش خداوند سبحان در زمین از آثار وجودی اوست. 🏴 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 123 و 124 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🌺🕊🌺🕊🌺🕊 🕌زیارت امام موسى کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادى(عليهم السلام) در روز 🔆السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أنوارَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ 🔆بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي! لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ. 🔆يا مَوْلايَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى يَا مَوْلايَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِين. 💢التماس دعای ویژه💢 🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت بویژه حریم ولایت و مظلومان # را در # زیارتتان شریک فرمائید.🕋 https://eitaa.com/sebqat14 🦋بفرمائید مسجد سبقت در خیرات🦋
⭕️ برای دسترسی بهتر به مطالب کانال، روی هر کدام از هشتک ها کلیک کنید. 💫 💫 💫 💫 💫 💫 💫 💫 💐 💐 💐 💐 💐 📚 📚 📚 ◾️ ◾️ ◾️ ◾️ ◾️ ◾️ 📖📚 📖📚 📖📚 📖📚 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 👳🏻‍♂ 👳🏻‍♂ 👳🏻‍♂ 👳🏻‍♂ 🛑 🛑 🛑 🛑 🛑 🛑 🛑 🛑 🛑 🕋 🕋 🕋 🕋 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
▪️شرح فقره: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ» (قسمت یک) 🏴 ◾️بنی اُمیه با تبلیغات گسترده و دامن دارشان در برابر اسلام ناب نبوی و علوی، اسلام وارونه «اُموی» را بنیان نهادند و چهره خاندان رسالت، به ویژه امام حسین (علیه السلام) را وارونه جلوه دادند. کار این خاندان به جایی رسید که یزید پلید خود را با بی شرمی «اَمیرالمؤمنین» نامید! و مزدورانش مردم را ضد خاندان رسالت شوراندند و آنها را به نام مبارزه با جمعی آشوبگر و شورشی به کربلا آوردند و در پایان هم دودمان پاک نبوّت را به نام اسیران خارجی نزد امیران خویش بردند به گونه ای با اینان رفتار کردند که گویا علیه اسلام و حاکم اسلامی شوریده اند و از دین بیرون رفتند! بدین جهت، حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) نخست به معرفی آن حضرت می پردازد. ... 📚 برداشتی از کتاب «مدرسه عشق حسینی» اثر حضرت آیت الله حیدری فر، ص 125 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar