eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
220228_001.mp3
5.78M
📢 📚؛ م ۲۲؛ فصل فی مستحبات غسل الجنابة 📅۹ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۴ 🔸موضوع جلسه: ۱- آیا کسی که در غسل ارتماسی در جایی که ارتماس، حرام است از کار حرامش توبه می کند و به هنگام خروج از زیر آب، قصد غسل می کند، غسلش صحیح خواهد شد؟ ۲- بررسی مستحبات غسل: استبراء از منی 🆔@DorusOstadMadadi
220228_002.mp3
7.85M
📢 📅۹ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۴ 📚موضوع جلسه: ۱- بررسی و نقد فرمایش مرحوم خویی و مرحوم میرزا بر مسئله امکان یا عدم امکان استفاده از استصحاب عدم ازلی به عنوان اصل منقح موضوعی ۲- جزء دوم موضوع، عدم محمولی است نه عدم نعتی و استدلال میرزا باطل است چنان که ردّ مرحوم خویی بر ایشان نیز باطل است. ۳- اگر جزء دوم موضوع، عدم نعتی باشد آیا استصحاب عدم ازلی جاریست؟ نقد قول مرحوم خویی و میرزا که قائل به عدم جریانند و استدلال بر قول مختار که این اصل را جاری می داند 🆔@DorusOstadMadadi
220302_001.mp3
4.86M
📢 📚 فصل فی مستحبات غسل الجنابة 📅۱۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۵ 🔸موضوع جلسه: ۱- مستحب دوم: غسل الیدین ثلاثا مستحب سوم: مضمضه و استنشاق 🆔@DorusOstadMadadi
220302_002.mp3
9M
📢 📅۱۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۵ 📚موضوع جلسه: ۱- آیا می شود برای اثبات تخصص به عام تمسک کرد؟ ۲- قائل به جواز: مدلول التزامی جمله«یجب اکرام الفقراء»، «زید لیس بفقیر» است وقتی عدم وجوب اکرام زید را می دانیم ۳- مرحوم آخوند: در سیره وقتی می دانیم زید، واجب الاکرام نیست اما فقرش معلوم نیست به عام( یجب اکرام الفقراء) تمسک نمی کنند ۴- توضیح مغالطه در استدلال مرحوم آخوند: نتیجه اقامه دلیل بر نقیض مدعا این است که یا یکی از دو دلیل باطل است یا هر دو دلیل، باطل است اما ثابت نمی کند که دلیل خصم باطل است 🆔@DorusOstadMadadi
220305_001.mp3
5.68M
📢 📚 فصل فی مستحبات غسل الجنابة 📅۱۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۶ 🔸موضوع جلسه: ۱- مستحب سوم تا هشتم 🆔@DorusOstadMadadi
220305_002.mp3
7.36M
📢 📅۱۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۶ 📚موضوع جلسه: ۱- بیان وجه مرحوم آقاضیاء و صدر در عدم جواز تمسک به عام برای اثبات تخصّص و نقد این دو وجه ۲- مدلول التزامی داشتن یک قضیه ربطی به صادق یا کاذب بودن آن قضیه ندارد ۳-بیان وجه مختار در رد استدلال بر حجیت عام برای اثبات تخصص 🆔@DorusOstadMadadi
220306_001.mp3
6.24M
📢 📚 فصل فی مستحبات غسل الجنابة؛ تتمة مسائل الغسل؛ م۱ 📅۱۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۷ 🔸موضوع جلسه: ۱- مستحب نهم و دهم از مستحبات غسل جنابت ۲- کراهت استعانت بالغیر در مقدمات قریبه 🆔@DorusOstadMadadi
220306_002.mp3
7.89M
📢 📅۱۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۷ 📚موضوع جلسه: ۱- اگر مدلول التزامی مربوط به محمول خبر باشد، حجت است و اگر مربوط به موضوع خبر باشد، حجت نیست. ۲- توضیح تحلیل هر قضیه حملیه به عقد الوضع و عقد الحمل ۳- إخبار همیشه از عقد الحمل است و نسبت به عقد الوضع، ساکت است. ۴- قضیه«زید لیس بفقیر»، ناظر به عقد الوضع است و لذا اخبار آن حجت نیست هرچند مدلول التزامی خبر است. 🆔@DorusOstadMadadi
220307_001.mp3
6.61M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۲ و ۳ 📅۱۶ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۸ 🔸موضوع جلسه: ۱- استبراء از منی شرط در صحت غسل نیست ۲- بیان دو طائفه از روایات درباره کسی که بعد از انزال و جنابت، استبراء از منی نکرده و غسل کرده است سپس بلل مشتبه بین البول و المنی را دیده است ( وسائل الشیعه باب ۳۶ از ابواب الجنابة) 🆔@DorusOstadMadadi
220307_002.mp3
6.65M
📢 📅۱۶ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۸ 📚موضوع جلسه: ۱- نقد و بررسی وجوهی که برای عدم جواز تمسک به عام، قبل از فحص از مخصص ذکر شده است ۲- آیه نفر و اخبار «هلّا تعلّمت» دلالت ندارد بر اینکه عام قبل از فحص از مخصص، حجَّت نیست ۳- در سیره این طور است که عامِّ منجِّز قبل از فحص، حجَّت است اما عامِّ مؤمِّن قبل از فحص، حجَّت نیست 🆔@DorusOstadMadadi
220308_001.mp3
6.62M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۳ 📅۱۷ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۹ 🔸موضوع جلسه: ۱- حکم کسی که بلل مشتبه بین البول و المنی از او خارج شده است و قبلش جنب بالانزال بوده است و غسل کرده است ۲- اگر بعد از غسل، غسلش را با نوم و ... نقض نکرده است، علی المختار برای نماز هم باید غسل کند و هم وضو بگیرد اما در تطهیر بدن و لباسی که با این بلل برخورد کرده است، تعدد لازم نیست. 🆔@DorusOstadMadadi
220308_002.mp3
8.44M
📢 📅۱۷ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۰۹ 📚موضوع جلسه: ۱- در عامّ مؤمِّن چه مقدار باید فحص کرد؟ الفـ تا به اطمینان بر عدم مخصص برسیم ب-وجود مخصص از معرضیت خارج شود ج- تا احتمال مخصص، احتمالی غیر عقلایی باشد(قول مختار) ۲- احتمالی را که عقلاء با آن معامله اعتقاد(قطع و اطمینان) می کنند را احتمال عقلایی گویند 🆔@DorusOstadMadadi
220309_001.mp3
6.69M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۳ 📅۱۸ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۰ 🔸موضوع جلسه: ۱- اگر جنب بالانزال شد و غسل کرد و خوابید (محدث اصغر شد) و سپس بلل مشتبه دید، فقط وضوء بگیرد، کافی است خلافاً للسید الیزدی که قائل به احتیاط شده اند دلیل بر قول مختار: انحلال حکمی علم اجمالی؛ چون استصحاب عدم خروج بول به علت بی اثر بودن جاری نمی شود ۲- ردّ اشکالی که شده است بر عدم انحلال حکمی 🆔@DorusOstadMadadi
220309_002.mp3
6.44M
📢 📅۱۸ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۰ 📚موضوع جلسه: ۱- اگر مراد از تکلیف، طلب انشائی باشد نه انشاء الطلب، تکلیف معدومین و غائبین ممکن نیست. ۲- اگر مراد از تخاطب، توجیه کلام به سوی غائبین یا معدومین باشد یا توجیه کلام به سوی معدومین باشد که در ظرف خود متوجه کلام شوند، این تخاطب، ممکن است. ۳- استعمال الفاظ تخاطب(ایها، یا ایها) نسبت به غائبین و معدومین، حقیقی است نه مجازی 🆔@DorusOstadMadadi
220312_001.mp3
5.81M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ ادامه م ۳ 📅۲۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۱ 🔸موضوع جلسه: ۱- وقتی بعد از غسل، بللی مشتبه بین البول و المنی و المذی از او خارج شد، نه نیاز به غسل دارد نه وضوء؛ زیرا استصحاب عدم خروج مذی به علت بی اثر بودن جاری نمی شود ۲- وقتی بعد از غسل، بللی مشتبه بین البول و المنی و المذی از او خارج شد، در تطهیر بدن و لباس ملاقات کننده با این بلل، تعدد لازم نیست؛ زیرا استصحاب عدم ملاقات با مذی به علت بی اثر بودن جاری نمی شود. 🆔@DorusOstadMadadi
220312_002.mp3
6.55M
📢 📅۲۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۱ 📚موضوع جلسه: ۱- ثمره بحث در اینکه خطابات شفاهیه مختص مشافهین است یا اعم از مشافهین و غیر مشافهین، در چیست؟ دو ثمره ذکر شده است ۲- ثمره اول مبتنی بر تفصیلی در حجیت ظهور است که آن تفصیل، مخدوش است و لذا این ثمره مترتب نیست ۳- ثمره دوم این است که اگر قائل به اعمّ شدیم دیگر برای سرایت حکم به غیر مشافهین نیاز به قاعده اشتراک نیست؛ این ثمره، مترتب است 🆔@DorusOstadMadadi
📢به اطلاع طلاب محترم می رساند دروس حضرت استاد تا آخر هفته برقرار است 📅دروس، از تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ تا ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ تعطیل خواهند بود
220313_001.mp3
5.5M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۴، ۵، ۶ 📅۲۲ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۲ 🔸موضوع جلسه: ۱- دلالت صحیح سلیمان بر اینکه مرئة، منی ندارد ۲- حکم خروج بلل مشتبه از مرئة 🆔@DorusOstadMadadi
220313_002.mp3
7.77M
📢 📅۲۲ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۲ 📚موضوع جلسه: ۱- در مثال «اکرم العلماء و قلِّد هم»، در عموم علماء باید تصرف کرد یا در ضمیر «هم» باید تصرف کرد؟ سه قول در مسئله وجود دارد: اجمال «العلماء»، اراده عموم از علماء و استخدام در ضمیر، اراده خصوص از علماء و عدم استخدام در ضمیر ۲- استخدام در دو مورد است: اول در جایی است که مرجع ضمیر غیر از محکی باشد و دوم در جایی است که مرجع ضمیر بعضی از افراد محکی باشد. 🆔@DorusOstadMadadi
220314_001.mp3
5.37M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۷، ۸ 📅۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۳ 🔸موضوع جلسه: ۱-اگر بعد اجناب بالانزال، استبراء بالخرطات کرد اما بول نکرد و بعد از غسل، بلل مشتبه دید، باید غسل کند. ۲- قول مختار در إحداث بالاصغر در اثناء غسل جنابت این است که غسل، صحیح است اما برای نماز باید وضوء بگیرد. 🆔@DorusOstadMadadi
220314_002.mp3
7.54M
📢 📅۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۳ 📚موضوع جلسه: ۱- اظهر این است که آیه« المطلقات یتربصن ...احق بردهن» از صغریات فصل عاشر است و مراد از بعول، «البعل الذی طلقها»است نه «البعل الفعلی» ۲- در تخصیص عام منطوقی به خاص مفهومی، سه قول است: تخصیص، عدم تخصیص، تفصیل در مسئله ۳- عام منطوقی به خاص مفهومی تخصیص می خورد به خاطر تقدیم ظهور قرینه بر ذو القرینه 🆔@DorusOstadMadadi
220315_001.mp3
7.58M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۸ 📅۲۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۴ 🔸موضوع جلسه: ۱- مرحوم خویی قائلند که وقوع حدث اصغر در اثناء غسل جنابت سبب بطلان غسل می شود و باید دوباره غسل کند و نسبت به وجوب وضوء بعد از آن برای نماز، توقف کرده اند. ۲- نقد ادعای مرحوم خویی ۳- ادعای مختار همان ادعای مرحوم سید ماتن است؛ هم غسل جنابت صحیح است و نیازی به استیناف نیست اما باید برای نماز وضو بگیرد؛ هر دو بخش ادعای مختار مستفاد از آیه قرآن است. 🆔@DorusOstadMadadi
220315_002.mp3
7.69M
📢 📅۲۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۴ 📚موضوع جلسه: ۱- استثناء در عبارت « اکرمْ العلماء و اکرمْ الشیوخ الا الفساق»، استثناء از شیوخ است اما استثناء در جمله « اکرم العلماء و الشیوخ الا الفساق» و در جمله« اکرم و قلِّد العلماء الا الفساق»، استثناء از هر دوتاست. ۲- دو اشکال بر امکان تخصیص یا تقیید کتاب به خبر واحد شده است: اشکال اول این است که سند کتاب قطعی است اما سند روایت ظنی است و لذا با سند ظنی نمی توان کتاب را تخصیص زد ۳- این اشکال اول وارد نیست زیرا سند قطعی قرآن که دلیل را قطعی نمی کند وقتی که دلالت، ظنی باشد. 🆔@DorusOstadMadadi
220316_001.mp3
5.44M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۸ 📅۲۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۵ 🆔@DorusOstadMadadi
220316_002.mp3
8.6M
📢 📅۲۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۵ 📚موضوع جلسه: ۱- اشکال دوم به جواز تخصیص یا تقیید کتاب به خبر واحد: اخبار عرض می گویند که روایت مخالف کتاب از ما نیست ۲- مشهور به این اشکال پاسخ داده اند که خبر مخصص یا مقید که مخالف کتاب محسوب نمی شود و ما می گوییم که صدق مخالفت با ظهور آیه می کند ۳- بر فرض که خبر مخصص، مخالف کتاب محسوب نشود اما «غیر موافق با کتاب» که هست و اخبار عدیده ای داریم که «غیر موافق کتاب»، زخرف است. 🆔@DorusOstadMadadi