220514_002.mp3
7.46M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول_تعریف_المطلق_و_الفاظه #الجهة_الاولی_و_الثانیة
📅۲۴ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۰
📚موضوع جلسه:
۱-واجب مقید واجبی است که متعلق تکلیف در آن قید دارد و واجب مشروط وقتی است که قید به تکلیف یا موضوع بخورد.
۲- اصل اتصاف " مطلق" در اصول مربوط به یک عنوان است و یک خطاب را نیز به جهت اشتمالش به عنوان مطلق، مطلق می گويند.
۳- مراد از بحث اعتبارات ماهیت، انواع تصور از یک معناست پس مراد از ماهیت، اصطلاح فلسفی نیست
۴-معنا را به سه صورت می توان تصور کرد: مفهوم لا بشرط قسمی( تصور معنا بلا قید)، مفهوم بشرط شیء( تصور معنا با قید وجودی)، مفهوم بشرط لا (تصور معنا با قید عدمی)
🆔@DorusOstadMadadi
220515_001.mp3
5.96M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱
📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۱
🔸موضوع جلسه:
۱- شک در اتیان اعضاء ثلاثه غسل قبل از ورود به عضو دیگر و همچنین بعد از ورود به عضو لاحق مجرای چه اصولی است؟
۲- شکّ در صحت و بطلان عضو سابق در غسل به خاطر فقد یکی از شروط، مجرای چه اصولی است؟
۳- قاعده تجاوز وقتی هنوز تجاوز از محل نشده است یعنی وارد عضو لاحق نشده است یا اصلا محلی وجود ندارد، جاری نمی شود
🆔@DorusOstadMadadi
220515_002.mp3
6.29M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة
📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۱
📚موضوع جلسه:
۱-ماهیت را به سه گونه می توان تصور کرد اما این سه تصور را به چهار گونه می توان تصور کرد که آنها را معقول ثانی گویند
۲- «مفهوم الانسان» اولین قسم از اقسام معقول ثانی که سه تا مصداق دارد: تصور «الانسان»، « الانسان العادل»، «الانسان اللا عادل»؛ به این قسم، لا بشرط مقسمی گویند
۳-صورت دوم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان الخالی عن القید
۴- صورت سوم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان المقید بالعدالة
۵- صورت چهارم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان المقید بعدم العدالة
۶- - «لا بشرط قسمی»، معقول اول است و «لا بشرط مقسمی»، معقول ثانی است
🆔@DorusOstadMadadi
220516_001.mp3
4.92M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱
📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۲
🔸موضوع جلسه:
سه مبنا در جریان قاعده فراغ؛ مختار، فراغ عرفی است؛ بنابراین اگر در آخرین جزء غسل مانند طرف چپ شک کند که انجام داده است بعد از تمام شدن غسل، همین که فراغ عرفی حاصل شود نسبت به غسلی که انجام داده است، قاعده فراغ دارد بر خلاف مبنای فراغ حقیقی که هیچ وقت نسبت به جزء اخیر در کل عمل جاری نمی شود
🆔@DorusOstadMadadi
220516_002.mp3
7.71M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة
📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۲
📚موضوع جلسه:
۱- اعتبارات ماهیت در نظر محقق اصفهانی به چهار صورت ممکن است: ماهیت مهمله، ماهیت لابشرط قسمی، ماهیت بشرط شیء، ماهیت بشرط لا
۲-مراد از کلی در عنوان«کلی طبیعی»، مفهومی است که آن مفهوم صورتی از یک معنای عام در ذهن است
۳- مراد از طبیعی در عنوان« کلی طبیعی»، ماهوی است پس مراد از این عنوان، مفهومی است که این مفهوم صورتی از یک ماهیت است اما در اصطلاح اصول لازم نیست آن معنا، ماهوی باشد
۴- از تحت عنوان کلی طبیعی، مفهوم زید و عمرو خارج شدند چون کلی نیستند و مفهوم ابیض و وجود هم خارج شدند جون مفاهیم ماهوی نیستند؛ کلی طبیعی مانند مفهوم انسان، شجر، جسم، بیاض
🆔@DorusOstadMadadi
220517_001.mp3
5.56M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱
📅۲۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۳
🔸موضوع جلسه:
سه مبنا در قاعده تجاوز: محل شرعی (مختار مرحوم خویی)، محل بنایی (مختار مرحوم حکیم)، محل عرفی (قول مختار)
🆔@DorusOstadMadadi
220517_002.mp3
7.16M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة
📅۲۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۳
📚موضوع جلسه:
۱- نظر شهید صدر این است که ماهیت مهمله چیزی جز ماهیت لا بشرط قسمی نیست و نظر مختار نیز همین است
۲- ماهیت مهمله، لا بشرط مقسمی نیست زیرا اگر «لا بشرط مقسمی» معقول ثانی است که خروج از بحث رخ داده است و اگر معقول اولی است، این قول به فرمایش مرحوم اصفهانی برگشت می کند که فرقی بین ماهیت مهمله و لا بشرط مقسمی نمی بیند
۳-نقد فرمایش مرحوم اصفهانی که ماهیت مهمله را غیر از ماهیت لا بشرط قسمی دانسته اند
۴- ماهیت مهمله با کلی طبیعی با لا بشرط قسمی هر سه تا یکی است
🆔@DorusOstadMadadi
220518_001.mp3
4.17M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۲
📅۲۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۴
🔸موضوع جلسه:
بررسی جریان قاعده تجاوز و فراغ وقتی در طواف نساء حج سال گذشته شک می کند
220518_002.mp3
6.3M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة #الجهة_الثالثه #الجهة_الرابعه
📅۲۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۴
📚موضوع جلسه:
۱- در هر قضیه ای محمول دائما به لحاظ محکی موضووع است نه خود موضوع و در قضیه « الانسان نوع»، محکی عبارتست از معنا و ماهیت انسان
۲- اسم برای معنا وضع می شود نه معنای ملحوظ و تصور شده؛بله، در حین وضع، آن ماهیت و معنا به یکی صور سه گانه لحاظ می شود
۳- تقابل بین اطلاق و تقیید، تضادّ است هر چند تفسیر در این مختار با مرحوم خویی متفاوت است؛ اقوال مخالف عبارتند از : قول ملکه و عدم ملکه و قول نقیضین
🆔@DorusOstadMadadi
220521_001.mp3
5.67M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۳، ۱۲
📅۳۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۵
220521_002.mp3
6.81M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الرابعه
📅۳۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۵
📚موضوع جلسه:
۱- مفهوم عنوان «لا بشرط قسمی» و مفهوم « لا بشرط مقسمی»، معقول ثانی است اما مصداق مفهوم «لا بشرط قسمی» از معقولات اول و مصداقِ مفهومِ « لا بشرط مقسمی» از معقولات ثانی است
۲-اطلاق در نظر مرحوم میرزا مانند اعمی در مقابل بصیر است و اطلاق در نظر شهید صدر مانند «لا بصیر» در مقابل بصیر است
🆔@DorusOstadMadadi
220522_001.mp3
4.7M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۳
📅۱ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۶
🔸موضوع جلسه:
۱- اگر بعد از غسل ارتماسی جایی از بدن خشک مانده باشد، سید ماتن معتقد است که باید غسل را از سر بگیرد اما قول مختار این است که فقط کافی است که عضو خشک مانده را غسل دهد مگر اینکه غسل او غسل ارتماسی دفعی باشد که در این صورت باید غسل را از سر بگیرد
۲- مختار مرحوم خویی در این مساله این است که باید بین اینکه آن عضو خشک مانده در راس و رقبه باشد یا در سایر اعضاء باشد تفصیل داد
🆔@DorusOstadMadadi
220522_002.mp3
7.01M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الرابعه
📅۱ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۶
📚موضوع جلسه:
۱- عنوان فقیر در «اکرم الفقیر» یا مطلق است یا مجمل یا مهمل یا مقیَّد
۲- قصد متکلم در اجمال، عدم البیان است اما در اهمال عدم قصد البیان است
۳- تعریف مختار از اطلاق عبارتست از« ذکر اللفظ بلا قید مع ظهوره فی العموم بلا وضع»
۴- تقیید عبارتست از « ذکر القید» و لذا امر وجودی است و تقابل بین اطلاق و تقیید علی المختار، تضاد است
🆔@DorusOstadMadadi
220523_001.mp3
5.82M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۴
📅۲ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۷
🔸موضوع جلسه:
۱- شخصی بعد از فراغ نماز ظهر شک کرده است که برای نماز ظهرش غسل کرده بود یا نه؟
سید قائل است که نمازش صحیح است لقاعده الفراغ
برای نماز های بعدی باید غسل کند
۲-مختار این است که باید بین وقتی که بعد از نماز ظهر محدث اصغر شده است یا نشده است تفصیل داد؛ اگر محدث اصغر شود و شک کند در انجام غسل برای نماز چه شکش قبل از حدث یا بعد آن باشد باید برای نماز ظهر غسل کند و نماز را اعاده کند و برای نماز بعدی وضوء هم لازم است.
🆔@DorusOstadMadadi
220523_002.mp3
6.25M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الرابعه
📅۲ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۷
📚موضوع جلسه:
۱- در خطاب منفصل، وقتی متصف به مقیّد می شود که اولا خطاب دیگری داشته باشیم و ثانیا آن خطاب دیگر مطلق باشد نه مجمل یا مهمل و ثالثا بین دو خطاب در حکم تنافی وجود داشته باشد.
۲- تعریف تقیید منفصل(تقیید رافع): ذکر کلام یوجب سقوط الاطلاق عن الحجیة
۳- بحث در تقابل بین اطلاق و تقیید، بحث در تقابل بین اطلاق و تقیید مانع است نه تقیید رافع؛ زیرا بین اطلاق و تقیید رافع که تقابلی وجود ندارد و حتی بعد از آمدن خطاب مقید باز اطلاق خطاب اول باقی است اما حجت نیست بقاءاً
🆔@DorusOstadMadadi
220524_001.mp3
5.19M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۴
📅۳ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۸
🆔@DorusOstadMadadi
220524_002.mp3
6.76M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الثانی
📅۳ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۸
📚موضوع جلسه:
۱- اگر برای سامع سه تا تصدیق که مقدمات حکمت نامیده می شود حاصل شود، تصدیق دیگری نتیجه می شود که ظهور اطلاقی است:
الف-متکلم در مقام بیان باشد
ب- قرینه متصله در کلام نباشد
ج- قدر متیقنی در مقام تخاطب نباشد
۲- یک اصل عقلایی نداریم که هرگاه متکلمی سخن می گوید در صدد بیان تمام المقصود خودش است و در مقام بیان است
۳- اصل عقلایی که بیان کند عقلاء بناء بر این می گذارند که متکلم همیشه در مقام بیان است الا مع قیام القرینه، درست نیست
۴- اینکه ظهور حال متکلم در این است که در مقام بیان تمام المقصود خود است هم درست نیست
۵- از روی قرائن و شواهد است که می توان تشخیص داد که متکلم در مقام بیان هست یا نیست و اگر سامع شک کند، مقدمه اول از مقدمات حکمت، مفقود است.
🆔@DorusOstadMadadi
220525_001.mp3
5.04M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۵
📅۴ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۹
🔸موضوع جلسه:
صور اجتماع اغسال متعدده
🆔@DorusOstadMadadi
220525_002.mp3
6.4M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الثانی
📅۴ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۹
📚موضوع جلسه:
۱- فقیر در مثال «اکرم الفقیر العادل»، مطلق نیست؛ بله، عنوان مرکب«فقیر العادل»، مطلق است
۲-فقیر در مثال «اکرم الفقیر و لا تکرم الفاسق» یا «اکرم الفقیر و لا تکرم کل فاسق»، مطلق نیست
۳- فقیر در مثال« اکرم الفقیر الا الفاسق»، عنوان مستقل است نه جزء العنوان و لذا مقید است.
۴- وقتی ثقه ای به خادم می گوید که مولایت گفت:«اکرم الفقیر»؛ سکوت ثقه، شهادت سلبی بر عدم وجود قرینه متصله است و خادم، احراز تعبدی بر عدم قرینه بر تقیید دارد.
🆔@DorusOstadMadadi
220528_001.mp3
5.2M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۵
📅۷ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۳۰
🔸موضوع جلسه:
صور اجتماع اغسال متعدده
220528_002.mp3
7.47M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الثانی
📅۷ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۳۰
📚موضوع جلسه:
۱- قرینه بر تقیید بر دو قسم است: لفظیه، ارتکازیه
۲- مراد از قرینه در مقدمه دوم از مقدمات حکمت، قرینه متصله است بر خلاف مرحوم میرزا که مقدمه دوم را تعمیم داده اند و شامل قرینه منفصله هم دانسته اند.
۳- آخوند مقدمه سومی را به مقدمات حکمت اضافه کرده است: قدر متیقن در مقام تخاطب نباشد مثلاً
اگر سائلی از مولا بپرسد:« هل یجب اکرام علماء الدین؟» و مولا در پاسخ جواب بدهد:« یجب اکرام العالم»، آخوند معتقد است که عنوان عالم در جواب، مجمل است و اطلاقی ندارد.
۴- مقدمه سوم را فی الجمله قبول می کنیم اما به مقدمه اول برگشت داده می شود.
🆔@DorusOstadMadadi
220529_001.mp3
5.07M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۵
📅۸ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۳۱
🔸موضوع جلسه:
صور اجتماع اغسال متعدده
220529_002.mp3
7.2M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الثانی
📅۸ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۳۱
📚موضوع جلسه:
۱- اطلاق یک ظهور تصدیقی است و استعمال ظهور تصوری برای اطلاق، حقیقی نیست
۲- مفاد اطلاق در هیئت، عدم الاشتراط است و در ماده، طبیعت است و در موضوع، جمیع الافراد است
۳- اطلاق اثباتی به معنای ظهور و اطلاق ثبوتی به معنای اراده است که گاهی با هم تطابق دارند و گاهی ندارند؛ در علم اصول از اطلاق اثباتی بحث می شود که موضوع حجیت است
🆔@DorusOstadMadadi
220530_001.mp3
4.61M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۶، ۱۷
📅۹ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۳۲
220530_002.mp3
7.46M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الثانی
📅۹ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۳۲
📚موضوع جلسه:
۱- اطلاق در ماده و موضوع به اطلاق استغراقی و بدلی تقسیم می شود و معیار در تشخیص بدلیت و استغراقیت، قرینه است
۲- کلمه مرغ در جمله «امروز مرغ خوردیم»، اطلاق ندارد زیرا منصرف است تصوراً به جنس پرنده و جمله «از جمله اعمال صالح، ساختن معبد است» هم اطلاق ندارد زیرا منصرف است تصدیقاً به محل عبادتی که نزد متکلم، معبد محسوب می شود.
۳- وقتی مولا به عبد می گوید:« غذای خوشمزه درست کن»، منصرف است تصدیقا به غذایی که مولا خوشمزه می داند؛ معنای «خوشمزه» فرقی نکرده است و لذا انصراف تصوری در کار نیست.
۴- اطلاق در سه معنا استعمال می شود: اطلاق لفظی، اطلاق مقامی، اطلاق عرفی
🆔@DorusOstadMadadi