220508_002.mp3
7.78M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الرابع_عشر
📅۱۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۷
📚موضوع جلسه:
۱- نسخ دو معنای اصطلاحی دارد: رفع الحکم، انتهاء امد الحکم
۲- مرحوم خویی قائل بودند که اوامر امتحانی فاقد بعث و زجر هستند اما قول مختار این است که واجد بعث و زجر هستند منتهی به داعی اختبار
۳- نسخ به معنای رفع تشریع، ممکن نیست
۴- نسخ مجعول، ممکن نیست
🆔@DorusOstadMadadi
📢قابل توجه طلاب محترم
درس حضرت استاد
فردا به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع عليهم السلام
تعطیل است
220509_001.mp3
5.53M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۹
📅۱۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۸
🔸موضوع جلسه:
۱- بیان تفصیل مرحوم خویی و دلیل آن: کسی که در اثناء، مرتکب حدث اکبر غیر مماثل شده است می تواند غسل سابق را ادامه دهد و غسل دیگری هم بگیرد و وضوء بگیرد یا اینکه غسل سابق را رها کند و غسل ترتیبی بگیرد و و وضوء بگیرد یا غسل جدید را ارتماسی بگیرد و وضوء ندارد.
۲- تمام اختلاف در این است که غسل لاحق، بتمامه جنابت است یا نیست که ایشان معتقد است اگر ارتماسی باشد، جنابت است و دیگر وضو ندارد
۳- اگر غسل لاحق، ارتماسی باشد معلوم نیست بتمامه جنابت باشد پس گرفتن وضو برای نماز واجب است
🆔@DorusOstadMadadi
220509_002.mp3
7.45M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الرابع_عشر
📅۱۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۸
📚موضوع جلسه:
۱- مجعول، قابل نسخ نیست مستقلا اما به نسخ جعل قابل نسخ است
۲- نسخ به معنای رفع الحکم در احکام شرعی ممکن است چه در تشریعات خداوند متعال و چه در تشریعات نبی اکرم علی المختار هر چند مشهور آن را محال می دانند
۳- مولایی که می داند بعدا حکم خود را نسخ خواهد کرد نسبت به زمان بعد از نسخ فعلا فقط انشاء الطلب دارد نه طلب انشائی و نسخ، تنها نسخ انشاء سابق است.
🆔@DorusOstadMadadi
220511_001.mp3
5.18M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛
📅۲۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۹
🆔@DorusOstadMadadi
220511_002.mp3
8.02M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الرابع_عشر
📅۲۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۹
📚موضوع جلسه:
🆔@DorusOstadMadadi
220514_001.mp3
5.28M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل
📅۲۴ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۰
🆔@DorusOstadMadadi
220514_002.mp3
7.46M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول_تعریف_المطلق_و_الفاظه #الجهة_الاولی_و_الثانیة
📅۲۴ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۰
📚موضوع جلسه:
۱-واجب مقید واجبی است که متعلق تکلیف در آن قید دارد و واجب مشروط وقتی است که قید به تکلیف یا موضوع بخورد.
۲- اصل اتصاف " مطلق" در اصول مربوط به یک عنوان است و یک خطاب را نیز به جهت اشتمالش به عنوان مطلق، مطلق می گويند.
۳- مراد از بحث اعتبارات ماهیت، انواع تصور از یک معناست پس مراد از ماهیت، اصطلاح فلسفی نیست
۴-معنا را به سه صورت می توان تصور کرد: مفهوم لا بشرط قسمی( تصور معنا بلا قید)، مفهوم بشرط شیء( تصور معنا با قید وجودی)، مفهوم بشرط لا (تصور معنا با قید عدمی)
🆔@DorusOstadMadadi
220515_001.mp3
5.96M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱
📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۱
🔸موضوع جلسه:
۱- شک در اتیان اعضاء ثلاثه غسل قبل از ورود به عضو دیگر و همچنین بعد از ورود به عضو لاحق مجرای چه اصولی است؟
۲- شکّ در صحت و بطلان عضو سابق در غسل به خاطر فقد یکی از شروط، مجرای چه اصولی است؟
۳- قاعده تجاوز وقتی هنوز تجاوز از محل نشده است یعنی وارد عضو لاحق نشده است یا اصلا محلی وجود ندارد، جاری نمی شود
🆔@DorusOstadMadadi
220515_002.mp3
6.29M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة
📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۱
📚موضوع جلسه:
۱-ماهیت را به سه گونه می توان تصور کرد اما این سه تصور را به چهار گونه می توان تصور کرد که آنها را معقول ثانی گویند
۲- «مفهوم الانسان» اولین قسم از اقسام معقول ثانی که سه تا مصداق دارد: تصور «الانسان»، « الانسان العادل»، «الانسان اللا عادل»؛ به این قسم، لا بشرط مقسمی گویند
۳-صورت دوم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان الخالی عن القید
۴- صورت سوم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان المقید بالعدالة
۵- صورت چهارم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان المقید بعدم العدالة
۶- - «لا بشرط قسمی»، معقول اول است و «لا بشرط مقسمی»، معقول ثانی است
🆔@DorusOstadMadadi
220516_001.mp3
4.92M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱
📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۲
🔸موضوع جلسه:
سه مبنا در جریان قاعده فراغ؛ مختار، فراغ عرفی است؛ بنابراین اگر در آخرین جزء غسل مانند طرف چپ شک کند که انجام داده است بعد از تمام شدن غسل، همین که فراغ عرفی حاصل شود نسبت به غسلی که انجام داده است، قاعده فراغ دارد بر خلاف مبنای فراغ حقیقی که هیچ وقت نسبت به جزء اخیر در کل عمل جاری نمی شود
🆔@DorusOstadMadadi
220516_002.mp3
7.71M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة
📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۲
📚موضوع جلسه:
۱- اعتبارات ماهیت در نظر محقق اصفهانی به چهار صورت ممکن است: ماهیت مهمله، ماهیت لابشرط قسمی، ماهیت بشرط شیء، ماهیت بشرط لا
۲-مراد از کلی در عنوان«کلی طبیعی»، مفهومی است که آن مفهوم صورتی از یک معنای عام در ذهن است
۳- مراد از طبیعی در عنوان« کلی طبیعی»، ماهوی است پس مراد از این عنوان، مفهومی است که این مفهوم صورتی از یک ماهیت است اما در اصطلاح اصول لازم نیست آن معنا، ماهوی باشد
۴- از تحت عنوان کلی طبیعی، مفهوم زید و عمرو خارج شدند چون کلی نیستند و مفهوم ابیض و وجود هم خارج شدند جون مفاهیم ماهوی نیستند؛ کلی طبیعی مانند مفهوم انسان، شجر، جسم، بیاض
🆔@DorusOstadMadadi
220517_001.mp3
5.56M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱
📅۲۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۳
🔸موضوع جلسه:
سه مبنا در قاعده تجاوز: محل شرعی (مختار مرحوم خویی)، محل بنایی (مختار مرحوم حکیم)، محل عرفی (قول مختار)
🆔@DorusOstadMadadi
220517_002.mp3
7.16M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة
📅۲۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۳
📚موضوع جلسه:
۱- نظر شهید صدر این است که ماهیت مهمله چیزی جز ماهیت لا بشرط قسمی نیست و نظر مختار نیز همین است
۲- ماهیت مهمله، لا بشرط مقسمی نیست زیرا اگر «لا بشرط مقسمی» معقول ثانی است که خروج از بحث رخ داده است و اگر معقول اولی است، این قول به فرمایش مرحوم اصفهانی برگشت می کند که فرقی بین ماهیت مهمله و لا بشرط مقسمی نمی بیند
۳-نقد فرمایش مرحوم اصفهانی که ماهیت مهمله را غیر از ماهیت لا بشرط قسمی دانسته اند
۴- ماهیت مهمله با کلی طبیعی با لا بشرط قسمی هر سه تا یکی است
🆔@DorusOstadMadadi
220518_001.mp3
4.17M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۲
📅۲۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۴
🔸موضوع جلسه:
بررسی جریان قاعده تجاوز و فراغ وقتی در طواف نساء حج سال گذشته شک می کند
220518_002.mp3
6.3M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الثانیة #الجهة_الثالثه #الجهة_الرابعه
📅۲۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۴
📚موضوع جلسه:
۱- در هر قضیه ای محمول دائما به لحاظ محکی موضووع است نه خود موضوع و در قضیه « الانسان نوع»، محکی عبارتست از معنا و ماهیت انسان
۲- اسم برای معنا وضع می شود نه معنای ملحوظ و تصور شده؛بله، در حین وضع، آن ماهیت و معنا به یکی صور سه گانه لحاظ می شود
۳- تقابل بین اطلاق و تقیید، تضادّ است هر چند تفسیر در این مختار با مرحوم خویی متفاوت است؛ اقوال مخالف عبارتند از : قول ملکه و عدم ملکه و قول نقیضین
🆔@DorusOstadMadadi
220521_001.mp3
5.67M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۳، ۱۲
📅۳۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۵
220521_002.mp3
6.81M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الرابعه
📅۳۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۵
📚موضوع جلسه:
۱- مفهوم عنوان «لا بشرط قسمی» و مفهوم « لا بشرط مقسمی»، معقول ثانی است اما مصداق مفهوم «لا بشرط قسمی» از معقولات اول و مصداقِ مفهومِ « لا بشرط مقسمی» از معقولات ثانی است
۲-اطلاق در نظر مرحوم میرزا مانند اعمی در مقابل بصیر است و اطلاق در نظر شهید صدر مانند «لا بصیر» در مقابل بصیر است
🆔@DorusOstadMadadi
220522_001.mp3
4.7M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۳
📅۱ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۶
🔸موضوع جلسه:
۱- اگر بعد از غسل ارتماسی جایی از بدن خشک مانده باشد، سید ماتن معتقد است که باید غسل را از سر بگیرد اما قول مختار این است که فقط کافی است که عضو خشک مانده را غسل دهد مگر اینکه غسل او غسل ارتماسی دفعی باشد که در این صورت باید غسل را از سر بگیرد
۲- مختار مرحوم خویی در این مساله این است که باید بین اینکه آن عضو خشک مانده در راس و رقبه باشد یا در سایر اعضاء باشد تفصیل داد
🆔@DorusOstadMadadi
220522_002.mp3
7.01M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الرابعه
📅۱ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۶
📚موضوع جلسه:
۱- عنوان فقیر در «اکرم الفقیر» یا مطلق است یا مجمل یا مهمل یا مقیَّد
۲- قصد متکلم در اجمال، عدم البیان است اما در اهمال عدم قصد البیان است
۳- تعریف مختار از اطلاق عبارتست از« ذکر اللفظ بلا قید مع ظهوره فی العموم بلا وضع»
۴- تقیید عبارتست از « ذکر القید» و لذا امر وجودی است و تقابل بین اطلاق و تقیید علی المختار، تضاد است
🆔@DorusOstadMadadi
220523_001.mp3
5.82M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۴
📅۲ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۷
🔸موضوع جلسه:
۱- شخصی بعد از فراغ نماز ظهر شک کرده است که برای نماز ظهرش غسل کرده بود یا نه؟
سید قائل است که نمازش صحیح است لقاعده الفراغ
برای نماز های بعدی باید غسل کند
۲-مختار این است که باید بین وقتی که بعد از نماز ظهر محدث اصغر شده است یا نشده است تفصیل داد؛ اگر محدث اصغر شود و شک کند در انجام غسل برای نماز چه شکش قبل از حدث یا بعد آن باشد باید برای نماز ظهر غسل کند و نماز را اعاده کند و برای نماز بعدی وضوء هم لازم است.
🆔@DorusOstadMadadi
220523_002.mp3
6.25M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الاول #الجهة_الرابعه
📅۲ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۷
📚موضوع جلسه:
۱- در خطاب منفصل، وقتی متصف به مقیّد می شود که اولا خطاب دیگری داشته باشیم و ثانیا آن خطاب دیگر مطلق باشد نه مجمل یا مهمل و ثالثا بین دو خطاب در حکم تنافی وجود داشته باشد.
۲- تعریف تقیید منفصل(تقیید رافع): ذکر کلام یوجب سقوط الاطلاق عن الحجیة
۳- بحث در تقابل بین اطلاق و تقیید، بحث در تقابل بین اطلاق و تقیید مانع است نه تقیید رافع؛ زیرا بین اطلاق و تقیید رافع که تقابلی وجود ندارد و حتی بعد از آمدن خطاب مقید باز اطلاق خطاب اول باقی است اما حجت نیست بقاءاً
🆔@DorusOstadMadadi
220524_001.mp3
5.19M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۴
📅۳ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۸
🆔@DorusOstadMadadi
220524_002.mp3
6.76M
📢 #اصول #المطلق_و_المقید #الفصل_الثانی
📅۳ /خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۸
📚موضوع جلسه:
۱- اگر برای سامع سه تا تصدیق که مقدمات حکمت نامیده می شود حاصل شود، تصدیق دیگری نتیجه می شود که ظهور اطلاقی است:
الف-متکلم در مقام بیان باشد
ب- قرینه متصله در کلام نباشد
ج- قدر متیقنی در مقام تخاطب نباشد
۲- یک اصل عقلایی نداریم که هرگاه متکلمی سخن می گوید در صدد بیان تمام المقصود خودش است و در مقام بیان است
۳- اصل عقلایی که بیان کند عقلاء بناء بر این می گذارند که متکلم همیشه در مقام بیان است الا مع قیام القرینه، درست نیست
۴- اینکه ظهور حال متکلم در این است که در مقام بیان تمام المقصود خود است هم درست نیست
۵- از روی قرائن و شواهد است که می توان تشخیص داد که متکلم در مقام بیان هست یا نیست و اگر سامع شک کند، مقدمه اول از مقدمات حکمت، مفقود است.
🆔@DorusOstadMadadi
220525_001.mp3
5.04M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۵
📅۴ / خرداد ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۲۹
🔸موضوع جلسه:
صور اجتماع اغسال متعدده
🆔@DorusOstadMadadi