220305_001.mp3
5.68M
📢 #فقه
📚 فصل فی مستحبات غسل الجنابة
📅۱۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۶
🔸موضوع جلسه:
۱- مستحب سوم تا هشتم
🆔@DorusOstadMadadi
220305_002.mp3
7.36M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_السادس
📅۱۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۶
📚موضوع جلسه:
۱- بیان وجه مرحوم آقاضیاء و صدر در عدم جواز تمسک به عام برای اثبات تخصّص و نقد این دو وجه
۲- مدلول التزامی داشتن یک قضیه ربطی به صادق یا کاذب بودن آن قضیه ندارد
۳-بیان وجه مختار در رد استدلال بر حجیت عام برای اثبات تخصص
🆔@DorusOstadMadadi
220306_001.mp3
6.24M
📢 #فقه
📚 فصل فی مستحبات غسل الجنابة؛ تتمة مسائل الغسل؛ م۱
📅۱۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۷
🔸موضوع جلسه:
۱- مستحب نهم و دهم از مستحبات غسل جنابت
۲- کراهت استعانت بالغیر در مقدمات قریبه
🆔@DorusOstadMadadi
220306_002.mp3
7.89M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_السادس
📅۱۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۷
📚موضوع جلسه:
۱- اگر مدلول التزامی مربوط به محمول خبر باشد، حجت است و اگر مربوط به موضوع خبر باشد، حجت نیست.
۲- توضیح تحلیل هر قضیه حملیه به عقد الوضع و عقد الحمل
۳- إخبار همیشه از عقد الحمل است و نسبت به عقد الوضع، ساکت است.
۴- قضیه«زید لیس بفقیر»، ناظر به عقد الوضع است و لذا اخبار آن حجت نیست هرچند مدلول التزامی خبر است.
🆔@DorusOstadMadadi
220307_001.mp3
6.61M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۲ و ۳
📅۱۶ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۸
🔸موضوع جلسه:
۱- استبراء از منی شرط در صحت غسل نیست
۲- بیان دو طائفه از روایات درباره کسی که بعد از انزال و جنابت، استبراء از منی نکرده و غسل کرده است سپس بلل مشتبه بین البول و المنی را دیده است
( وسائل الشیعه باب ۳۶ از ابواب الجنابة)
🆔@DorusOstadMadadi
220307_002.mp3
6.65M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_السابع
📅۱۶ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۸
📚موضوع جلسه:
۱- نقد و بررسی وجوهی که برای عدم جواز تمسک به عام، قبل از فحص از مخصص ذکر شده است
۲- آیه نفر و اخبار «هلّا تعلّمت» دلالت ندارد بر اینکه عام قبل از فحص از مخصص، حجَّت نیست
۳- در سیره این طور است که عامِّ منجِّز قبل از فحص، حجَّت است اما عامِّ مؤمِّن قبل از فحص، حجَّت نیست
🆔@DorusOstadMadadi
220308_001.mp3
6.62M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۳
📅۱۷ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۹
🔸موضوع جلسه:
۱- حکم کسی که بلل مشتبه بین البول و المنی از او خارج شده است و قبلش جنب بالانزال بوده است و غسل کرده است
۲- اگر بعد از غسل، غسلش را با نوم و ... نقض نکرده است، علی المختار برای نماز هم باید غسل کند و هم وضو بگیرد اما در تطهیر بدن و لباسی که با این بلل برخورد کرده است، تعدد لازم نیست.
🆔@DorusOstadMadadi
220308_002.mp3
8.44M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_السابع
📅۱۷ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۰۹
📚موضوع جلسه:
۱- در عامّ مؤمِّن چه مقدار باید فحص کرد؟
الفـ تا به اطمینان بر عدم مخصص برسیم
ب-وجود مخصص از معرضیت خارج شود
ج- تا احتمال مخصص، احتمالی غیر عقلایی باشد(قول مختار)
۲- احتمالی را که عقلاء با آن معامله اعتقاد(قطع و اطمینان) می کنند را احتمال عقلایی گویند
🆔@DorusOstadMadadi
220309_001.mp3
6.69M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۳
📅۱۸ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۰
🔸موضوع جلسه:
۱- اگر جنب بالانزال شد و غسل کرد و خوابید (محدث اصغر شد) و سپس بلل مشتبه دید، فقط وضوء بگیرد، کافی است خلافاً للسید الیزدی که قائل به احتیاط شده اند
دلیل بر قول مختار: انحلال حکمی علم اجمالی؛ چون استصحاب عدم خروج بول به علت بی اثر بودن جاری نمی شود
۲- ردّ اشکالی که شده است بر عدم انحلال حکمی
🆔@DorusOstadMadadi
220309_002.mp3
6.44M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الثامن
📅۱۸ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۰
📚موضوع جلسه:
۱- اگر مراد از تکلیف، طلب انشائی باشد نه انشاء الطلب، تکلیف معدومین و غائبین ممکن نیست.
۲- اگر مراد از تخاطب، توجیه کلام به سوی غائبین یا معدومین باشد یا توجیه کلام به سوی معدومین باشد که در ظرف خود متوجه کلام شوند، این تخاطب، ممکن است.
۳- استعمال الفاظ تخاطب(ایها، یا ایها) نسبت به غائبین و معدومین، حقیقی است نه مجازی
🆔@DorusOstadMadadi
220312_001.mp3
5.81M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ ادامه م ۳
📅۲۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۱
🔸موضوع جلسه:
۱- وقتی بعد از غسل، بللی مشتبه بین البول و المنی و المذی از او خارج شد، نه نیاز به غسل دارد نه وضوء؛ زیرا استصحاب عدم خروج مذی به علت بی اثر بودن جاری نمی شود
۲- وقتی بعد از غسل، بللی مشتبه بین البول و المنی و المذی از او خارج شد، در تطهیر بدن و لباس ملاقات کننده با این بلل، تعدد لازم نیست؛ زیرا استصحاب عدم ملاقات با مذی به علت بی اثر بودن جاری نمی شود.
🆔@DorusOstadMadadi
220312_002.mp3
6.55M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_التاسع
📅۲۱ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۱
📚موضوع جلسه:
۱- ثمره بحث در اینکه خطابات شفاهیه مختص مشافهین است یا اعم از مشافهین و غیر مشافهین، در چیست؟ دو ثمره ذکر شده است
۲- ثمره اول مبتنی بر تفصیلی در حجیت ظهور است که آن تفصیل، مخدوش است و لذا این ثمره مترتب نیست
۳- ثمره دوم این است که اگر قائل به اعمّ شدیم دیگر برای سرایت حکم به غیر مشافهین نیاز به قاعده اشتراک نیست؛ این ثمره، مترتب است
🆔@DorusOstadMadadi
📢به اطلاع طلاب محترم می رساند دروس حضرت استاد تا آخر هفته برقرار است
📅دروس، از تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
تا ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
تعطیل خواهند بود
220313_001.mp3
5.5M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۴، ۵، ۶
📅۲۲ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۲
🔸موضوع جلسه:
۱- دلالت صحیح سلیمان بر اینکه مرئة، منی ندارد
۲- حکم خروج بلل مشتبه از مرئة
🆔@DorusOstadMadadi
220313_002.mp3
7.77M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_العاشر
📅۲۲ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۲
📚موضوع جلسه:
۱- در مثال «اکرم العلماء و قلِّد هم»، در عموم علماء باید تصرف کرد یا در ضمیر «هم» باید تصرف کرد؟ سه قول در مسئله وجود دارد:
اجمال «العلماء»، اراده عموم از علماء و استخدام در ضمیر، اراده خصوص از علماء و عدم استخدام در ضمیر
۲- استخدام در دو مورد است: اول در جایی است که مرجع ضمیر غیر از محکی باشد و دوم در جایی است که مرجع ضمیر بعضی از افراد محکی باشد.
🆔@DorusOstadMadadi
220314_001.mp3
5.37M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۷، ۸
📅۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۳
🔸موضوع جلسه:
۱-اگر بعد اجناب بالانزال، استبراء بالخرطات کرد اما بول نکرد و بعد از غسل، بلل مشتبه دید، باید غسل کند.
۲- قول مختار در إحداث بالاصغر در اثناء غسل جنابت این است که غسل، صحیح است اما برای نماز باید وضوء بگیرد.
🆔@DorusOstadMadadi
220314_002.mp3
7.54M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الحادی_عشر
📅۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۳
📚موضوع جلسه:
۱- اظهر این است که آیه« المطلقات یتربصن ...احق بردهن» از صغریات فصل عاشر است و مراد از بعول، «البعل الذی طلقها»است نه «البعل الفعلی»
۲- در تخصیص عام منطوقی به خاص مفهومی، سه قول است: تخصیص، عدم تخصیص، تفصیل در مسئله
۳- عام منطوقی به خاص مفهومی تخصیص می خورد به خاطر تقدیم ظهور قرینه بر ذو القرینه
🆔@DorusOstadMadadi
220315_001.mp3
7.58M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۸
📅۲۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۴
🔸موضوع جلسه:
۱- مرحوم خویی قائلند که وقوع حدث اصغر در اثناء غسل جنابت سبب بطلان غسل می شود و باید دوباره غسل کند و نسبت به وجوب وضوء بعد از آن برای نماز، توقف کرده اند.
۲- نقد ادعای مرحوم خویی
۳- ادعای مختار همان ادعای مرحوم سید ماتن است؛ هم غسل جنابت صحیح است و نیازی به استیناف نیست اما باید برای نماز وضو بگیرد؛ هر دو بخش ادعای مختار مستفاد از آیه قرآن است.
🆔@DorusOstadMadadi
220315_002.mp3
7.69M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الثانی_عشر #الفصل_الثالث_عشر
📅۲۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۴
📚موضوع جلسه:
۱- استثناء در عبارت « اکرمْ العلماء و اکرمْ الشیوخ الا الفساق»، استثناء از شیوخ است اما استثناء در جمله « اکرم العلماء و الشیوخ الا الفساق» و در جمله« اکرم و قلِّد العلماء الا الفساق»، استثناء از هر دوتاست.
۲- دو اشکال بر امکان تخصیص یا تقیید کتاب به خبر واحد شده است: اشکال اول این است که سند کتاب قطعی است اما سند روایت ظنی است و لذا با سند ظنی نمی توان کتاب را تخصیص زد
۳- این اشکال اول وارد نیست زیرا سند قطعی قرآن که دلیل را قطعی نمی کند وقتی که دلالت، ظنی باشد.
🆔@DorusOstadMadadi
220316_001.mp3
5.44M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۸
📅۲۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۵
🆔@DorusOstadMadadi
220316_002.mp3
8.6M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الثالث_عشر
📅۲۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰
💠جلسه ۱۱۵
📚موضوع جلسه:
۱- اشکال دوم به جواز تخصیص یا تقیید کتاب به خبر واحد: اخبار عرض می گویند که روایت مخالف کتاب از ما نیست
۲- مشهور به این اشکال پاسخ داده اند که خبر مخصص یا مقید که مخالف کتاب محسوب نمی شود و ما می گوییم که صدق مخالفت با ظهور آیه می کند
۳- بر فرض که خبر مخصص، مخالف کتاب محسوب نشود اما «غیر موافق با کتاب» که هست و اخبار عدیده ای داریم که «غیر موافق کتاب»، زخرف است.
🆔@DorusOstadMadadi
📢دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد مددی حفظه الله
📅در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۷
در مدرس اخلاق مدرسه اباصالح علیه السلام
برقرار است( بلوار امین- بعد از ک امین ۲۱)
🕖فقه: ساعت هفت صبح( به ساعت رسمی)
🕣اصول: ساعت ۳۰: ۷
ضمنا یاد آوری می شود که دروس حضرت استاد به صورت روزانه در کانال ایتا و تلگرام بارگزاری می شود
🆔https://t.me/DorusOstadMadadi
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
کانال تقریرات 🆔https://eitaa.com/taqrirat_shagerdan_ostad_madadi
220507_001.mp3
4.51M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۹
📅۱۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۶
🔸موضوع جلسه:
اگر در اثناء غسل، حدث اکبر مماثل رخ دهد باید غسل را از سر بگیرد
الدلیل: ادله ناقضیت جنابت یا هر حدث اکبری نسبت به طهارت شخص ملازمه عرفیه دارد با حدث جنابت نسبت به طهارت عضو.
🆔@DorusOstadMadadi
220507_002.mp3
7.98M
📢 #اصول #العام_و_الخاص #الفصل_الرابع_عشر
📅۱۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۶
📚موضوع جلسه:
۱- فرق بین تخصیص و نسخ و بداء
۲- التخصیص هو اخراج بعض الافراد عن تحت العام اثباتا
۳- مراد از اخراج، اخراج از حجیت است بقاءاً نسبت به فرد یا افراد تخصیص خورده
🆔@DorusOstadMadadi
220508_001.mp3
5.02M
📢 #فقه
📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۹
📅۱۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱
💠جلسه ۱۱۷
🔸موضوع جلسه:
۱-اگر در اثناء غسل، حدث اکبری غیر مماثل با حدث سابق رخ دهد دو کار می تواند انجام دهد: یا غسل را رها کند و دوباره غسل کند به نیت هر دو حدث و بعد وضو بگیرد یا غسل را ادامه دهد و برای حدث لاحق، غسل دیگری بگیرد علی الاحوط و وضو بگیرد
۲- قول مختار این است که فقط غسل جنابت مجزی از وضوست و قول مقابل این است که هر غسلی چه واجب و چه مستحب، مجزی از وضوست
🆔@DorusOstadMadadi