eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
220314_002.mp3
7.54M
📢 📅۲۳ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۳ 📚موضوع جلسه: ۱- اظهر این است که آیه« المطلقات یتربصن ...احق بردهن» از صغریات فصل عاشر است و مراد از بعول، «البعل الذی طلقها»است نه «البعل الفعلی» ۲- در تخصیص عام منطوقی به خاص مفهومی، سه قول است: تخصیص، عدم تخصیص، تفصیل در مسئله ۳- عام منطوقی به خاص مفهومی تخصیص می خورد به خاطر تقدیم ظهور قرینه بر ذو القرینه 🆔@DorusOstadMadadi
220315_001.mp3
7.58M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۸ 📅۲۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۴ 🔸موضوع جلسه: ۱- مرحوم خویی قائلند که وقوع حدث اصغر در اثناء غسل جنابت سبب بطلان غسل می شود و باید دوباره غسل کند و نسبت به وجوب وضوء بعد از آن برای نماز، توقف کرده اند. ۲- نقد ادعای مرحوم خویی ۳- ادعای مختار همان ادعای مرحوم سید ماتن است؛ هم غسل جنابت صحیح است و نیازی به استیناف نیست اما باید برای نماز وضو بگیرد؛ هر دو بخش ادعای مختار مستفاد از آیه قرآن است. 🆔@DorusOstadMadadi
220315_002.mp3
7.69M
📢 📅۲۴ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۴ 📚موضوع جلسه: ۱- استثناء در عبارت « اکرمْ العلماء و اکرمْ الشیوخ الا الفساق»، استثناء از شیوخ است اما استثناء در جمله « اکرم العلماء و الشیوخ الا الفساق» و در جمله« اکرم و قلِّد العلماء الا الفساق»، استثناء از هر دوتاست. ۲- دو اشکال بر امکان تخصیص یا تقیید کتاب به خبر واحد شده است: اشکال اول این است که سند کتاب قطعی است اما سند روایت ظنی است و لذا با سند ظنی نمی توان کتاب را تخصیص زد ۳- این اشکال اول وارد نیست زیرا سند قطعی قرآن که دلیل را قطعی نمی کند وقتی که دلالت، ظنی باشد. 🆔@DorusOstadMadadi
220316_001.mp3
5.44M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۸ 📅۲۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۵ 🆔@DorusOstadMadadi
220316_002.mp3
8.6M
📢 📅۲۵ / اسفند ماه/ ۱۴۰۰ 💠جلسه ۱۱۵ 📚موضوع جلسه: ۱- اشکال دوم به جواز تخصیص یا تقیید کتاب به خبر واحد: اخبار عرض می گویند که روایت مخالف کتاب از ما نیست ۲- مشهور به این اشکال پاسخ داده اند که خبر مخصص یا مقید که مخالف کتاب محسوب نمی شود و ما می گوییم که صدق مخالفت با ظهور آیه می کند ۳- بر فرض که خبر مخصص، مخالف کتاب محسوب نشود اما «غیر موافق با کتاب» که هست و اخبار عدیده ای داریم که «غیر موافق کتاب»، زخرف است. 🆔@DorusOstadMadadi
📢دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد مددی حفظه الله 📅در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۷ در مدرس اخلاق مدرسه اباصالح علیه السلام برقرار است( بلوار امین- بعد از ک امین ۲۱) 🕖فقه: ساعت هفت صبح( به ساعت رسمی) 🕣اصول: ساعت ۳۰: ۷ ضمنا یاد آوری می شود که دروس حضرت استاد به صورت روزانه در کانال ایتا و تلگرام بارگزاری می شود 🆔https://t.me/DorusOstadMadadi 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi کانال تقریرات 🆔https://eitaa.com/taqrirat_shagerdan_ostad_madadi
220507_001.mp3
4.51M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۹ 📅۱۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۶ 🔸موضوع جلسه: اگر در اثناء غسل، حدث اکبر مماثل رخ دهد باید غسل را از سر بگیرد الدلیل: ادله ناقضیت جنابت یا هر حدث اکبری نسبت به طهارت شخص ملازمه عرفیه دارد با حدث جنابت نسبت به طهارت عضو. 🆔@DorusOstadMadadi
220507_002.mp3
7.98M
📢 📅۱۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۶ 📚موضوع جلسه: ۱- فرق بین تخصیص و نسخ و بداء ۲- التخصیص هو اخراج بعض الافراد عن تحت العام اثباتا ۳- مراد از اخراج، اخراج از حجیت است بقاءاً نسبت به فرد یا افراد تخصیص خورده 🆔@DorusOstadMadadi
220508_001.mp3
5.02M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۹ 📅۱۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۷ 🔸موضوع جلسه: ۱-اگر در اثناء غسل، حدث اکبری غیر مماثل با حدث سابق رخ دهد دو کار می تواند انجام دهد: یا غسل را رها کند و دوباره غسل کند به نیت هر دو حدث و بعد وضو بگیرد یا غسل را ادامه دهد و برای حدث لاحق، غسل دیگری بگیرد علی الاحوط و وضو بگیرد ۲- قول مختار این است که فقط غسل جنابت مجزی از وضوست و قول مقابل این است که هر غسلی چه واجب و چه مستحب، مجزی از وضوست 🆔@DorusOstadMadadi
220508_002.mp3
7.78M
📢 📅۱۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۷ 📚موضوع جلسه: ۱- نسخ دو معنای اصطلاحی دارد: رفع الحکم، انتهاء امد الحکم ۲- مرحوم خویی قائل بودند که اوامر امتحانی فاقد بعث و زجر هستند اما قول مختار این است که واجد بعث و زجر هستند منتهی به داعی اختبار ۳- نسخ به معنای رفع تشریع، ممکن نیست ۴- نسخ مجعول، ممکن نیست 🆔@DorusOstadMadadi
📢قابل توجه طلاب محترم درس حضرت استاد فردا به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع عليهم السلام تعطیل است
220509_001.mp3
5.53M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۹ 📅۱۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۸ 🔸موضوع جلسه: ۱- بیان تفصیل مرحوم خویی و دلیل آن: کسی که در اثناء، مرتکب حدث اکبر غیر مماثل شده است می تواند غسل سابق را ادامه دهد و غسل دیگری هم بگیرد و وضوء بگیرد یا اینکه غسل سابق را رها کند و غسل ترتیبی بگیرد و و وضوء بگیرد یا غسل جدید را ارتماسی بگیرد و وضوء ندارد. ۲- تمام اختلاف در این است که غسل لاحق، بتمامه جنابت است یا نیست که ایشان معتقد است اگر ارتماسی باشد، جنابت است و دیگر وضو ندارد ۳- اگر غسل لاحق، ارتماسی باشد معلوم نیست بتمامه جنابت باشد پس گرفتن وضو برای نماز واجب است 🆔@DorusOstadMadadi
220509_002.mp3
7.45M
📢 📅۱۹ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۸ 📚موضوع جلسه: ۱- مجعول، قابل نسخ نیست مستقلا اما به نسخ جعل قابل نسخ است ۲- نسخ به معنای رفع الحکم در احکام شرعی ممکن است چه در تشریعات خداوند متعال و چه در تشریعات نبی اکرم علی المختار هر چند مشهور آن را محال می دانند ۳- مولایی که می داند بعدا حکم خود را نسخ خواهد کرد نسبت به زمان بعد از نسخ فعلا فقط انشاء الطلب دارد نه طلب انشائی و نسخ، تنها نسخ انشاء سابق است. 🆔@DorusOstadMadadi
220511_001.mp3
5.18M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ 📅۲۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۹ 🆔@DorusOstadMadadi
220511_002.mp3
8.02M
📢 📅۲۱ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۱۹ 📚موضوع جلسه: 🆔@DorusOstadMadadi
220514_001.mp3
5.28M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل 📅۲۴ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۰ 🆔@DorusOstadMadadi
220514_002.mp3
7.46M
📢 📅۲۴ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۰ 📚موضوع جلسه: ۱-واجب مقید واجبی است که متعلق تکلیف در آن قید دارد و واجب مشروط وقتی است که قید به تکلیف یا موضوع بخورد. ۲- اصل اتصاف " مطلق" در اصول مربوط به یک عنوان است و یک خطاب را نیز به جهت اشتمالش به عنوان مطلق، مطلق می گويند. ۳- مراد از بحث اعتبارات ماهیت، انواع تصور از یک معناست پس مراد از ماهیت، اصطلاح فلسفی نیست ۴-معنا را به سه صورت می توان تصور کرد: مفهوم لا بشرط قسمی( تصور معنا بلا قید)، مفهوم بشرط شیء( تصور معنا با قید وجودی)، مفهوم بشرط لا (تصور معنا با قید عدمی) 🆔@DorusOstadMadadi
220515_001.mp3
5.96M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱ 📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۱ 🔸موضوع جلسه: ۱- شک در اتیان اعضاء ثلاثه غسل قبل از ورود به عضو دیگر و همچنین بعد از ورود به عضو لاحق مجرای چه اصولی است؟ ۲- شکّ در صحت و بطلان عضو سابق در غسل به خاطر فقد یکی از شروط، مجرای چه اصولی است؟ ۳- قاعده تجاوز وقتی هنوز تجاوز از محل نشده است یعنی وارد عضو لاحق نشده است یا اصلا محلی وجود ندارد، جاری نمی شود 🆔@DorusOstadMadadi
220515_002.mp3
6.29M
📢 📅۲۵ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۱ 📚موضوع جلسه: ۱-ماهیت را به سه گونه می توان تصور کرد اما این سه تصور را به چهار گونه می توان تصور کرد که آنها را معقول ثانی گویند ۲- «مفهوم الانسان» اولین قسم از اقسام معقول ثانی که سه تا مصداق دارد: تصور «الانسان»، « الانسان العادل»، «الانسان اللا عادل»؛ به این قسم، لا بشرط مقسمی گویند ۳-صورت دوم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان الخالی عن القید ۴- صورت سوم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان المقید بالعدالة ۵- صورت چهارم از معقول ثانی مانند مفهوم الانسان المقید بعدم العدالة ۶- - «لا بشرط قسمی»، معقول اول است و «لا بشرط مقسمی»، معقول ثانی است 🆔@DorusOstadMadadi
220516_001.mp3
4.92M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱ 📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۲ 🔸موضوع جلسه: سه مبنا در جریان قاعده فراغ؛ مختار، فراغ عرفی است؛ بنابراین اگر در آخرین جزء غسل مانند طرف چپ شک کند که انجام داده است بعد از تمام شدن غسل، همین که فراغ عرفی حاصل شود نسبت به غسلی که انجام داده است، قاعده فراغ دارد بر خلاف مبنای فراغ حقیقی که هیچ وقت نسبت به جزء اخیر در کل عمل جاری نمی شود 🆔@DorusOstadMadadi
220516_002.mp3
7.71M
📢 📅۲۶ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۲ 📚موضوع جلسه: ۱- اعتبارات ماهیت در نظر محقق اصفهانی به چهار صورت ممکن است: ماهیت مهمله، ماهیت لابشرط قسمی، ماهیت بشرط شیء، ماهیت بشرط لا ۲-مراد از کلی در عنوان«کلی طبیعی»، مفهومی است که آن مفهوم صورتی از یک معنای عام در ذهن است ۳- مراد از طبیعی در عنوان« کلی طبیعی»، ماهوی است پس مراد از این عنوان، مفهومی است که این مفهوم صورتی از یک ماهیت است اما در اصطلاح اصول لازم نیست آن معنا، ماهوی باشد ۴- از تحت عنوان کلی طبیعی، مفهوم زید و عمرو خارج شدند چون کلی نیستند و مفهوم ابیض و وجود هم خارج شدند جون مفاهیم ماهوی نیستند؛ کلی طبیعی مانند مفهوم انسان، شجر، جسم، بیاض 🆔@DorusOstadMadadi
220517_001.mp3
5.56M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۱ 📅۲۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۳ 🔸موضوع جلسه: سه مبنا در قاعده تجاوز: محل شرعی (مختار مرحوم خویی)، محل بنایی (مختار مرحوم حکیم)، محل عرفی (قول مختار) 🆔@DorusOstadMadadi
220517_002.mp3
7.16M
📢 📅۲۷ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۳ 📚موضوع جلسه: ۱- نظر شهید صدر این است که ماهیت مهمله چیزی جز ماهیت لا بشرط قسمی نیست و نظر مختار نیز همین است ۲- ماهیت مهمله، لا بشرط مقسمی نیست زیرا اگر «لا بشرط مقسمی» معقول ثانی است که خروج از بحث رخ داده است و اگر معقول اولی است، این قول به فرمایش مرحوم اصفهانی برگشت می کند که فرقی بین ماهیت مهمله و لا بشرط مقسمی نمی بیند ۳-نقد فرمایش مرحوم اصفهانی که ماهیت مهمله را غیر از ماهیت لا بشرط قسمی دانسته اند ۴- ماهیت مهمله با کلی طبیعی با لا بشرط قسمی هر سه تا یکی است 🆔@DorusOstadMadadi
220518_001.mp3
4.17M
📢 📚 تتمة مسائل الغسل؛ م ۱۲ 📅۲۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۴ 🔸موضوع جلسه: بررسی جریان قاعده تجاوز و فراغ وقتی در طواف نساء حج سال گذشته شک می کند
220518_002.mp3
6.3M
📢 📅۲۸ / اردیبهشت ماه/ ۱۴۰۱ 💠جلسه ۱۲۴ 📚موضوع جلسه: ۱- در هر قضیه ای محمول دائما به لحاظ محکی موضووع است نه خود موضوع و در قضیه « الانسان نوع»، محکی عبارتست از معنا و ماهیت انسان ۲- اسم برای معنا وضع می شود نه معنای ملحوظ و تصور شده؛بله، در حین وضع، آن ماهیت و معنا به یکی صور سه گانه لحاظ می شود ۳- تقابل بین اطلاق و تقیید، تضادّ است هر چند تفسیر در این مختار با مرحوم خویی متفاوت است؛ اقوال مخالف عبارتند از : قول ملکه و عدم ملکه و قول نقیضین 🆔@DorusOstadMadadi