eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.2هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
231205_001.mp3
5.59M
📢 ؛ م ۴ 📅۱۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مشهور قائلند در باب حیض اگر بین دو خون حیض اقل طهر فاصله نشود خون متاخر احکام حیض را ندارد و در باب نفاس قائلند اگر بین حیض متقدم بر نفاس ده روز فاصله نشود خون متقدم احکام حیض را ندارد. 2️⃣بین حیض متقدم بر نفاس لازم نیست ده روز فاصله شود اما بین نفاس و حیض متاخر از آن حتما باید ده روز فاصله شود تا خون لاحق محوم به حیضیت شود. 3️⃣روایاتی که می فرمود باید اقل طهر فاصله شود انصراف دارد به دو خون حیض و ربطی به خون حیض و نفاس ندارد 4️⃣دلیل قول سید در حیض متاخر این است که روایاتی در باب خون نفاس وارد شده است که حضرت فرمودند که خون ما بعد عشره استحاضه است 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231205_002.mp3
7.07M
📢 مقدمه 📅 ۱۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تعریف اصل عملی: حکم من ناحیة العقل او الشرع للتنجیز او التعذیر 2️⃣اصل عملی عقلی دو چیز است: اصالة الاحتیاط (وجوب دفع ضرر محتمل)، اصالة البرائة (قبح عقاب بلا بیان) 3️⃣اصل عملی شرعی دو چیز است: اصل مؤمِّن (برائت شرعیه یا استصحاب مؤمِّن) و اصل منجِّز (استصحاب منجِّز) 4️⃣احکام شرعی به سه دسته ی احکام تکلیفی و وضعی و انتزاعی تقسیم می شوند و از میان آنها تنها احکام تکلیفی هستند که انقسام به حکم واقعی و ظاهری دارند؛ حکم تکلیفی ظاهری دو چیز است: ایجاب احتیاط، ترخیص در مخالفت و احکام تکلیفی واقعی چهار تا هستند: وجوب، حرمت، ندب، کراهت؛ در مجموع شش تا حکم تکلیفی وجود دارد در نظر مختار 5️⃣حکم وضعی و انتزاعی به ظاهری و واقعی تقسیم نمی شوند و عنوان طهارت ظاهری از قبیل آدم برفی است و اساسا طهارت نیست. 6️⃣موضوع احکام تکلیفی مکلف است اما موضوع احکام وضعیه و انتزاعیه دائما متعلق آنهاست. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231206_001.mp3
5.21M
📢 ؛ م ۵ 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر مدت زایمان طول بکشد فقط خون ریزی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل است که دم الولادة صدق می کند و از همان موقع است که عشره شروع می شود؛ بنابراین موضوع ترتب احکام نفاس خونی است همراه با ولادت یا قبیل آن (کمی قبل آن) یا بعد آن خارج شود که مبدأ عشره است 2️⃣نظر سید: اگر طفل سی روز خروج اجزاء بدن او ادامه داشته و مادر در این مدت خون ریزی داشته و بعد از آن پانزده روز دیگر خون ریزی داشته فقط چهل روز احکام نفساء دارد پنج روز آخر بعد اتمام عشره محسوب می شود و احکام مستحاضه خواهد داشت. 3️⃣نظر مختار: در آن سی روز دم الولادة نداشته چون ولادت صدق نمی کند؛ بنابراین در آن مدت احکام مستحاضه را دارد اما کمی نزدیک به خروج آخرین جزء طفل که ولادت صدق می کند و دم الولادة دارد شروع عشره است و تا ده روز احکام نفساء خواهد داشت.
231206_002.mp3
7.3M
📢 مقدمه 📅 ۱۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع اصل عملی مکلف است و این مکلف دارای پنج شرط است: عاقل، بالغ، قادر باشد؛ این سه شرط در مکلفی که موضوع حکم واقعی است هم وجود دارد؛ شرط چهارم این است که قطع یا اماره بر وجود یا عدم تکلیف فعلی نداشته باشد و شرط پنجم این است که بر اصل عملی حجتی در نزد این مکلف قائم شده باشد و این حکم ظاهری برای او محرز باشد. 2️⃣موضوع حکم واقعی مکلفی است که دارای چهار شرط است: عاقل، بالغ، قادر و ملتفت باشد. 3️⃣مکلف نسبت به تکلیف فعلی یا قاطع بالتفصیل است که اصلی ندارد یا قاطع بالاجمال است و احتیاط برای او ممکن است؛ در این صورت اصل احتیاط دارد و اگر احتیاط برای او نا ممکن است اصاله التخییر دارد؛ اگر مکلف قاطع به تکلیف فعلی نیست یا حالت سابقه ی معلوم دارد که استصحاب خواهد داشت و اگر دارای حالت سابقه معلوم نبود، برائت برای او جاری می شود.
231209_001.mp3
6.21M
📢 ؛ م ۶ 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر بعد از زایمان قُل اول پنج روز نفاس داشت و سپس قُل دوم را به دنیا آورد و پانزده روز دیگر خون ریزی داشت، فقط پانزده روز از روز اول خون ریزی نفاس است و پنج روز آخر احکام مستحاضه مترتب خواهد شد. 2️⃣اگر بین زایمان قُل اول و خون ریزی آن با خون ریزی حاصل از زایمان قُل دوم مدتی نقاء از خون داشته باشد احکام طاهر در این مدت مترتب است و فرقی نیست که این دوران نقاء ده روز باشد یا کمتر.
231209_002.mp3
7.1M
📢 📅 ۱۸ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تنها منبع درک عقل عملی بر قبح یا عدم قبح عقاب بلا بیان، وجدان است و گزاره های عقل عملی دارای خصوصیتی هستند که نمی شود آنها را اثبات یا ابطال نمود؛ به لحاظ وجدان سه موقف در برابر این گزاره ی عقل عملی وجود دارد: قبح، عدم قبح، توقف؛ قول مختار عدم قبح عقاب بلا بیان است وقتی احتمال تکلیف فعلی وجود دارد. 2️⃣بیان در قاعده ی قبح عقاب بلا بیان یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا قطعی است که شامل احتمال تکلیف در شبهات حکمیه ی قبل از فحص و اماره مثبِت تکلیف و اصل شرعی منجِّز تکلیف می شود.
231210_001.mp3
5.66M
📢 ؛ م ۷،۹ 📅 ۱۹ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣صاحب عادت عددیه بیش از عدد خون ریزی داشته باشد و از ده تجاوز کرد فقط عدد را نفاس قرار می دهد و مابقی را استحاضه قرار می دهد. 2️⃣زنی عادت عددیه ندارد و بیش از ده روز بعد ولادت خون ریزی دارد فقط ده روز را نفاس قرار خواهد داد و مابقی ایام استحاضه است. 3️⃣اگر بعد از نفاس اقل طهر فاصله شد و دوباره خون ریزی داشت و شک داشت که این خون حیض است یا استحاضه باید به امارات حیض رجوع کند که هر کدام از دو مورد وقت و صفت را دارا باشد آن خون محکوم به حیضیت است و الا آن خون محکوم به استحاضه خواهد بود. 4️⃣استظهار در صاحب عادت عددیه مانند باب حیض مستحب است و تنها فایده ی استظهار این است که صاحب عادت عددیه بفهمد که خون ما بعد العدد را نفاس قرار دهد اگر خون ریزی قبل از عشره قطع شود یا استحاضه قرار دهد اگر خون ریزی از عشره تجاوز کرد؛ در مدت استظهار همان تروک حائض را ترک می کند و اگر بعد استظهار کشف خلاف شد باید نماز و روزه را قضا کند.
231210_002.mp3
7.15M
📢 مسلک برائت عقلیه 📅 ۱۹ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دو اشکال بر قاعده برائت عقلیه وارد است: اولا باید در شبهات حکمیه قبل از فحص برائت عقلیه را جاری بدانند در حالی جاری نمی کنند و مسلم است که حکم عقل تخصیص بردار نیست و ثانیا این قاعده با قاعده ی اشتغال که به آن قائلند قابل جمع نیست. 2️⃣در نظر عقل تفاوتی بین شک در حدوث و بقاء وجود ندارد؛ حدوث عبارتست از وجود بعد العدم و بقاء عبارتست از وجود بعد الوجود؛ در هر دو بر اساس قاعده قبح عقاب بلا بیان باید بیان باشد تا قاعده جاری نشود 3️⃣بیان در قاعده ی برائت عقلیه بنا بر پذیرش آن یا قطع است که شامل قطع تفصیلی و اجمالی می شود یا حجت شرعی است که شامل اماره ی مثبت تکلیف و اصل منجِّز شرعی می گردد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231211_001.mp3
6M
📢 ؛ م ۸، ۱۰ 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣استظهار به معنای عرفی یعنی فحص از وجود خون در باطن رحم به استدخال قطنه نه در باب حیض واجب بود نه در باب نفاس؛ زیرا روایتی که در باب حیض درباره ی آن وارد شده بود دلالة تمام نبود. 2️⃣استظهار و فحص به ادخال قطنه اگر وجوب طریقی داشته باشد کارش از کار انداختن استصحاب بقاء دم در مسئله است اما واجب نیست و زن منقطع الدم در ظاهر مختار است که احتیاط کند بین تروک حائض و وظایف طاهر یا استصحاب بقاء دم کند یا فحص کند تا معلوم شود که منقطع الدم در باطن است که طاهر باشد یا نیست. 3️⃣قاعده ی مشابهت بین احکام نفساء و حائض تمام نیست و لذا در هر حکمی باید به ادله ی آن و تجمیع قرائن روی آورد تا معلوم شود آن حکم خاص از حیض به نفاس سرایت دارد یا ندارد. 4️⃣درست است که اجماع منقول معتبر نیست اما گاهی نقل اجماع از بزرگان متعدد در مسئله ای که یک نفر مخالف یا متوقف ندارد برای انسان اطمینان نوعی به حکم مذکور حاصل می شود؛ مانند شرطیت غسل نفاس در صحت نماز که نقل اجماع در آن متعدد است: از مرحوم محقق گرفته تا ابن ادریس و علامه و مرحوم حکیم در مستمسک.
231211_002.mp3
7.33M
📢 مسلک حق الطاعه 📅 ۲۰ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣شهید صدر در نظریه حق الطاعه قائل است که مولای حقیقی که حق تعالی است نسبت به تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است حق الطاعه دارد پس مخالفت کننده بر چنین تکالیفی مستحق عقوبت است؛ حق الطاعه حق تعالی در نظر ایشان امری واقعی است که قبح و عدم قبح عقوبت بر مخالفت کننده از آن ناشی می شود. 2️⃣تمام نزاع مسلک حق الطاعه با مسلک برائت عقلیه در یک جمله است: آیا عقوبت مولا نسبت به مخالفت با تکالیف محتمله ای که بیانی بر آنها اقامه نشده است قبیح است یا قبیح نیست؟ شهید صدر معتقد که قبیح نیست و لذا احتمال را منجز ذاتی شمرده است معلَّق بر عدم ترخیص شارع اما قائلین به برائت عقلیه این عقوبت را قبیح می دانند عقلا. 3️⃣شهید صدر حق را بر دو قسم اعتباری و واقعی تقسیم کردند و حق الطاعه ی حق تعالی را در زمره حق واقعی دانستند که تنها مصداق آن است و سایر حقوق را اعتباری می دانند در حالی که حق واقعی به معنایی که ایشان قائلند وجود ندارد؛ حق یا اعتباری است یا انتزاعی و حق الطاعه ی خداوند یا سایر موالی از قسم حق انتزاعی است
231212_001.mp3
5.38M
📢 ؛ م ۱۰ 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣احکام وارده برای حائض برای نفساء هم جاریست یا به دلیل قاعده مشابهت بنا بر پذیرش آن یا الغاء خصوصیت از حائض؛ این اجکام شامل وجوب غسل و وجوب قضاء روزه و حرمت مکث و دخول در مساجد و حرمت مباشرت و حرمت قرائت آیات سجده واجب دار و حرمت مسّ خط قرآن و اسم الله است؛ همچنین کراهت خضاب و کراهت مباشرت بعد از انقطاع دم و قبل غسل و کراهت قرائت قرآن از جمله ی این احکام است. 2️⃣علماء در جمع روایاتی مجوز یک فعل و روایات دیگر که آن فعل را نهی کرده باشد، روایات ناهیه را حمل بر کراهت می کنند؛ مانند روایت وارد درباره خضاب کردن حائض یا قرائت قرآن حائض
231212_002.mp3
6.94M
📢 مسلک احتیاط عقلی 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عمده ی اشکال به مسلک حق الطاعه این است که قبح و عدم قبح عقوبت مولا نسبت به تکالیف محتمله موقوف به حق الطاعه داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف نیست بلکه موقوف وجوب اطاعت داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف است. 2️⃣موضوع وجوب احتیاط احتمال التکلیف است اما موضوع وجوب اطاعت، التکلیف المحتمَل است که وجود تکلیف در واقع در آن مفروض است. 3️⃣فقهاء معتقدند که اطاعت الهی از باب وجوب دفع ضرر محتمل (ضرر اخروی) عقلا واجبست و متکلمین معتقدند که اطاعت الهی از باب شکر منعِم واجبست.
231213_001.mp3
6.1M
📢 📅 ۲۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نظر صحیح این است که هیچ غسلی مغنی از وضو برای نماز نیست مگر غسل جنابت 2️⃣بر وجوب شرطی غسل مس میت روایات عدیده ای وارد شده است. 3️⃣استفاده وجوب از عبارات روایات معصومین با کمک قرائن است و بحث ظهور صیغه ی امر در وجوب در خطابات تشریعی مطرح است نه در خطابات صادر از امامان که خطابات تبلیغی هستند. 4️⃣مرده ای که مسّ آن غسل واجب دارد اولا باید انسان باشد و ثانیا بدن او سرد شده باشد و ثالثا هنوز غسل داده شده نباشد
231213_002.mp3
7.85M
📢 مسلک احتیاط عقلی 📅 ۲۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عمده ی اشکال به مسلک حق الطاعه این است که وقتی بیانی بر تکلیف نیست و حجت شرعی بر نفی تکلیف هم نبود بحث در احتمال تکلیف و ضرر است نه تکلیف محتمل و ضرر محتمل؛ بنابراین بحث کردن شهید صدر بر سر اقسام تکلیف و این که مولا در کدام یک از آنها حق الطاعه دارد درست نیست. 2️⃣موضوع وجوب احتیاط، احتمال الضرر است و احتمال ضرر در جایی می آید که احتمال تکلیف باشد و حجت شرعی بر عدم تکلیف قائم نشود اما موضوع وجوب اطاعت، التکلیف المحتمَل است که وجود تکلیف در واقع در آن مفروض است. 3️⃣اشکال اساسی به مسلک برائت عقلیه این است که احتمال ضرر اخروی را قبح عقوبت بر تکلیف بلا بیان بر نمی دارد بلکه یقین به قبح عقوبت بر تکلیف بلا بیان بر می دارد و چنین یقینی وجود ندارد؛ برائت عقلیه ها فقط می توانند ادعا کنند که یقین وجود دارد که خداوند متعال بر تکلیف بلا بیان عقوبتی ندارد در حالی یقین نادر الوجود است.
🏴قابل توجه طلاب محترم دروس حضرت استاد هفته آینده به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها تعطیل می باشد
231223_001.mp3
6.24M
📢 📅 ۲ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر بخشی از بدن میت سرد شده و هنوز اجزاء گرم دارد مسّ میت سبب وجوب غسل مسّ نمی شود. 2️⃣تا زمانی که سه تا غسل میت تمام نشده باشد مسّ میت موجِب وجوب غسل مسّ می شود هر چند عضوی را مسّ کرده باشد که هر سه تا غسل آن عضو داده شده باشد. 3️⃣ظهور ادله ی که می فرماید که تماس با بدن میتی که غسل میت داده شده است نیازی به غسل مسّ ندارد در غسل میتی است که صحیح باشد و فرقی ندارد که این غسل صحیح تامّ یا ناقص باشد؛ بنابراین غسل میت اگر صحیح باشد هر چند ناقص در و در شرایط اضطرار رخ داده باشد موجِب سقوط وجوب غسل مسّ می گردد. 4️⃣اگر در شرایط اضطرار میت را سه بار با «ماء القراح» غسل دادند یا سه بار تیمم بدل از غسل دادند یا مماثل غیر مسلمان او را غسل داد غسل میت در این شرایط اضطراری صحیح است و موجِب سقوط غسل مسّ خواهد شد.
231223_002.mp3
6.76M
📢 برائت عقلائیه 📅 ۲ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عقل انسان بنا بر پذیرش حسن و قبح عقلی دو تا حکم را درک می کند: وجوب اطاعت الهی، دفع ضرر محتمل؛ موضوع وجوب اطاعت الهی، تکلیف محتمل است اما موضوع دفع ضرر محتمل احتمال تکلیف است. 2️⃣دو مسلک در باب حکم اولی عقل که وجوب اطاعت است وجود دارد: مسلک برائت عقلیه و مسلک حق الطاعه 3️⃣در مواردی که تکلیف محتمل در کار است اطاعت الهی در آن تکلیف محتمله واجب است به دو شرط: اول اینکه مکلف احتمال تکلیف را بدهد و دوم اینکه حجتی بر عدم تکلیف قائم نشده باشد (مکلف بر عدم تکلیف معذِّری نداشته باشد)؛ در این فرض با شهید صدر می توان موافقت کرد نه با مشهور که قائل به قبح عقاب بلا بیان شده اند 4️⃣بنا بر قاعده احتیاط عقلی هر جا احتمال تکلیف باشد و حجتی بر عدم تکلیف قائم نشده باشد باید عقلا احتیاط نمود و فرقی نیست که در واقع عقوبتی در کار باشد یا نباشد؛ این نظر منشأ نظریه احتیاط عقلی در مقابل دو نظریه قبلی شده است؛ هر چند در نتیجه با مسلک حق الطاعه به یک جا ختم می شود اما در تفسیر و تحلیلی دو راه مجزا دارند 5️⃣مشهور و شهید صدر برائت عقلائیه را در دایره تکالیف عقلائی قبول کرده اند اما نظر مختار این است که در موارد احتمال تکلیف عقلائی که حجتی بر عدم تکلیف وجود نداشته باشد، عقلاء احتیاط دارند نه برائت.
231224_001.mp3
6.47M
📢 م ۱ 📅 ۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مسّ جنین سقط شده قبل از چهار ماهگی که هنوز ولوج روح در آن نشده است موجب وجوب غسل مسّ نیست زیرا مفهوما بر این جنین صدق «میت» نمی شود. 2️⃣مسّ جنین سقط شده بعد از چهار ماهگی موجِب وجوب غسل مسّ می شود زیرا صدق مس میت می کند و روایات باب هم نسبت به این فرد اطلاق دارند. 3️⃣اگر ماسّ یا ممسوس ناخن یا استخوان باشد فرقی در حکم وجوب غسل مسّ ندارد؛ زیرا صدق مسّ بدن میت می کند و روایات باب نسبت به آن اطلاق دارند اما شهید ثانی در روض الجنان ادعای انصراف روایات کرده است.
231224_002.mp3
7.83M
📢 مقدمه برائت شرعیه 📅 ۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصل برائت یکی از اصول مؤمِّنه است و اصل عملی یا مؤمِّن است یا منجِّز است یا مصحِّح است یا مجوِّز است. 2️⃣فعلیت هر حکم شرعی به فعلیت موضوع آن یعنی وجود موضوع در خارج است اما تنجز و تعذر فقط وصف وجوب و حرمت واقع می شوند و تنجز و تعذر آن دو موقوف بر احراز است و احراز بر سه قسم است: قطع، قطعی (اماره یا اصل مثبِت یا نافی تکلیف)، احتمال 3️⃣فرق بین منجزیت قطع و احتمال که هر دو منجزیت ذاتی دارند این است که اولا منجزیت قطع مورد اتفاق است بر خلاف منجزیت احتمال و دوم این که منجزیت قطع تنجیزی است اما منجزیت احتمال معلَّق است بر عدم ترخیص مولا بر مخالفت.
231225_001.mp3
6.68M
📢 م ۱ و ۲ 📅 ۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣سید در مس اجزاء « ما لا تحله الحیاة» بین ناخن و استخوان از یک طرف و مو از طرف دیگر در حکم وجوب غسل مسّ تفصیل داده است؛ اگر ناخن و استخوان ماسّ یا ممسوس باشند صدق « مسّ المیت» معلوم است اما اگر ماسّ یا ممسوس موباشد صدق «مسّ المیت» روشن نیست و لذا وجوب غسل نمی آید. 2️⃣اگر ماسّ یا ممسوس جزء مبانه از بدن انسان زنده باشند که صدق «مسّ میت» نمی کند لذا غسل مسّ واجب نیست اما سید بر خلاف این فتوا داده است وقتی جزء مبانه دارای استخوان است؛ دلیل سید روایت ایوب بن نوح که سندا تمام نیست و مرسله است. 3️⃣اگر ماسّ یا ممسوس جزء مبانه از بدن میت باشد باز هم صدق «مسّ میت» روشن نیست اما سید فرموده است که اگر دارای استخوان باشد غسل مسّ واجبست؛ دلیل سید ممکن است روایت ایوب بن نوح نخعی باشد که در اینجا دو اشکال سندی و دلالی دارد؛ اولا مرسله است و ثانیا روایت مذکور دربارهی جزء مبانه از حیّ است و شامل جزء مبانه از میت نمی شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231225_002.mp3
7.36M
📢 📅 ۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع برائت شرعیه عبارتست از وجود سه چیز: احتمال وجود تکلیف فعلی، عدم وجود حجت منجِّزه بر وجود تکلیف (اماره و اصل مثبِت تکلیف)، عدم وجود اماره مؤمِّنه 2️⃣موضوع برائت شرعیه و عقلیه هر دو احتمال التکلیف است نه تکلیف محتمل و لذا بنا بر پذیرش برائت عقلیه در کنار هم جاری هستند و بنا بر انکار برائت عقلیه فقط برائت شرعیه جاریست زیرا وارد بر احتیاط عقلی خواهد بود. 3️⃣طلب امر محال، محال است اما ترخیص دادن در کاری که برای عبد محال است محذور عقلی ندارد؛ اگر تکلیفی در واقع نباشد هیچ محذوری در جعل برائت شرعیه نسبت به عبدی که احتمال تکلیف می دهد وجود ندارد زیرا ترخیص در مخالفت با تکلیف وقتی مخالفت معنا ندارد و محال است محذور عقلی ندارد. 4️⃣برائت شرعیه در کنار استصحاب مؤمِّن جاری است اما با اماره نافی تکلیف جمع نمی شود. 5️⃣غافل و جاهل مرکَّب برائت شرعیه ندارند چون موضوع برائت شرعیه که احتمال تکلیف است در آنها مفقود است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
231226_001.mp3
6.05M
📢 ؛ م ۲ 📅 ۵ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مسّ جزء مبان از بدن میت یا حیّ چه شامل استخوان باشد یا نباشد در نظر مختار غسل مسّ ندارد و دلیل آن مقتضای اصل عملی برائت از اکثر است. 2️⃣بنا بر مبنای کسانی که غسل مسّ را مغنی از وضو می دانند و در فرض وضو نداشتن و مسّ جزء مبان از میت کردن، علم اجمالی حاصل می گردد که یا نماز با وضو بعد از مسّ بر او واجبست یا نماز با غسل بر او واجبست و مقتضای این علم احتیاط بین دو وظیفه است. 3️⃣در نظر مختار غسل مسّ و هیچ غسلی مغنی از وضو نیست (مگر غسل جنابت) پس همیشه امر کسی که جزء مبان از میت یا حیّ را مسّ کرده است بین اقلّ یعنی نماز با وضو و اکثر یعنی نماز با وضو و غسل است و لذا برائت از اکثر جاری می شود و غسل مسّ واجب نخواهد بود.
231226_002.mp3
7.16M
📢 ؛موضوع و حقیقت برائت شرعیه 📅 ۵ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از بین احتمالاتی که برای حقیقت برائت شرعیه بیان گردیده است فقط یک احتمال است که درست است که عبارتست از ترخیص در مخالفت با تکلیف احتمالی؛ این همان روح تمام امارات مؤمنه و اصول مؤمنه است. 2️⃣در نظر مختار شارع می تواند در همه ی تکالیف ترخیص دهد چه مقطوع بالتفصیل باشد و چه مقطوع بالاجمال باشد (در همه ی اطراف شبهه یا در بعض اطراف شبهه می تواند ترخیص دهد) و چه تکلیف مظنون یا مشکوک یا موهوم باشد.
231227_001.mp3
7.06M
📢 ؛ م ۲ و ۳ 📅 ۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۸ 📚موضوع جلسه : ⏺مشکل سندی روایت ایوب بن نوح در نظر سید ماتن به خاطر عمل مشهور جبران شد و لذا سید در مسّ قطعه مبانه مشتمل بر استخوان فتوا به وجوب غسل داد و در هر مسّی که شبهه ملازمه عرفیه با قطعه مبانه مشتمل بر عظم داشته باشد نیز احتیاط کرد؛ مانند مسّ استخوان مجرد از گوشت و مسّ دندان جدا شده از میت و مسّ دندان جدا شده از زنده وقتی شامل گوشت معتنا به باشد.
231227_002.mp3
6.86M
📢 ؛ادله برائت شرعیه 📅 ۶ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۸ 📚موضوع جلسه : 1️⃣آیات استدلال شده بر برائت شرعیه هیچ کدام تمام نیستند و قاصر از اثبات مدعا هستند. 2️⃣در آیه «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» نفی عذاب شده است در حالی که وقتی برائت شرعیه از این آیه استفاده می شود که نفی عذاب از غیر مستحقین عقوبت را بیان کند و الا نفی عذاب از مستحقین عقوبت از باب عفو و رحمت الهی است و ربطی به برائت شرعیه ندارد. 3️⃣بعث رسول در آیه «ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» لزوما به معنای وصول تکلیف نیست تا برائت شرعیه اثبات شود بلکه محتمل است به معنای عدم صدور تکلیف باشد که ربطی به برائت شرعیه ندارد زیرا موضوع برائت شرعیه احتمال تکلیفی است که واصل نشده باشد نه احتمال تکلیفی که صادر نشده باشد. 4️⃣استدلال بر آیه «قل لا اجد فیما اوحی الی ...» بر برائت شرعیه بر پایه کنایه بودن «عدم وجدان» از عدم وصول تکلیف و فرق داشتن آن با عدم وجود استوار است و هر دوی اینها ثابت نیست؛ ظهور عدم وجدان در آیه نسبت به نبی اکرم عدم صدور تکلیف است و همچنین عدم وجدان تکلیف در مورد معصومین علیهم السلام همان عدم وجود تکلیف است که ربطی به برائت شرعیه ندارد. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi