eitaa logo
دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
192 دنبال‌کننده
186 عکس
133 ویدیو
65 فایل
طلبه حوزه علمیه دکترای زبان و ادبیات عربی - دانشگاه تهران کارشناس ارشد مترجمی زبان عربی - دانشگاه تهران @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mahdirz@gmail.com مدرس دانشگاه مترجم رسمی قوه قضائیه @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">1378translator@gmail.com نشر قدَح @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">qadah110@gmail.com مدیر کانال: mahdirz1980@
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆 خريطة الجزيرة العربية @dr_ehsan1980
⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆❇️ حيرة و غسّان _ مربوط به صفحه ۴۱ کتاب @dr_ehsan1980
هدایت شده از لینک
آكادمي فيلم عربي مكالمه عربي را با مشاهده مستند و سخنراني و فيلم هاي كوتاه جذاب ياد بگیریم بهترین راه یادگیری مکالمه همین است شک نکنید . ارتباط با ادمين كانال : سيد محمد جواد مرتضوي ( مدرس مکالمه عربی ) @smjmortazavi https://eitaa.com/arabicfilm
هدایت شده از لینک
مبادی العربیه ۴ کانال تخصصی ادبیات عرب (لسان قرآن) 🔸️شرح نموداری مبادی العربیه 🔸️مباحث صرفی مرتبط 🔸️تجزیه و ترکیب 🔸️پاسخ گویی به سوالات مربوطه 🔸️مشاوره ادبیات عرب 🔸️برگزاری کلاسهای آفلاین، آنلاین و حضوری ادمین @zabanequran کپی مطالب بصورت فوروارد جایز است https://eitaa.com/lesanequran
38.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(العراقية) أبوسجاد البصري أنا يا طير أرجاك اخذني لعلي وياك @dr_ehsan1980
⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆 (في الخريطة: المناذرة) و (٥٠٠ - ٥٤٠ م) @dr_ehsan1980
⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆⬆️👆 لخمی‌ها یا بنی‌لخم یا مناذره یا دودمان لخمی نام دودمانی عرب بود که در میان سده‌های سوم تا هفتم میلادی بر حیره وعراق و بحرین فرمان‌ می‌راندند. لخمی‌ها پیرو ساسانیان بودند و دشمن آن‌ها غسانیان یا بنی غسان، پیرو روم بودند. و @dr_ehsan1980
🍀 مشکل آموزش در مدارس به برای دانش‌آموزی که زبان مادری قومی‌اش زبان مادری نیست، برای اینکه در مدرسه با مشکلی نداشته باشد، باید خانواده را آگاه کرد تا همراه با زبان قومی، زبان ملی را هم بعنوان به کودکشان بیاموزند. کودک دو زبانه از کودک یک زبانه بهتر است. هر کودک می‌تواند تا سن 6 سالگی، چهار زبان را بصورت زبان مادری بیاموزد. با محدود کردن کودکان به زبان مادری قومی و آشنا نشدن آنها با زبان ملی، ستم بزرگی بر آنها روا داشته ایم.. چون بسیاری از فرصت‌های تحصیلی و شغلی در دیگر استان‌های کشور را از آنها گرفته‌ایم. تعداد زیادی از هم‌وطنان محترم ، ، ، و... که در تهران و دیگر استان‌ها مشغول به تحصیل یا اشتغال و سکونت هستند، اگر از ۵۰ سال پیش به زبان قومی مدرسه رفته بودند و حتی رسانه و نشریاتشان محدود به زبان قومی بود، اکنون هیچ کدام موقعیت شغلی یا تحصیلات تکمیلی کنونی را نداشتند. نه تنها در ، بلکه در هیچ کشوری اجازه تبلیغ زبان قومی خودشان را ندارند و حق ندارند کودکانشان را منحصر به زبان قومی کنند. کودک کردستانی وقتی فقط زبان کردی بداند، با ملیت ایرانی خود طلاق عاطفی می‌گیرد و دیگر خود را ایرانی نمی‌داند بلکه وابسته به کردستان عراق و کردستان ترکیه به حساب می‌آورد؛ از این رو تفکر تجزیه‌طلبی در او تقویت می‌شود و عمری را به جای بهره‌مندی از فرصت‌های جوانی و زندگی، در جنگ و درگیری بی‌ثمر به هدف تجزیه خواهد گذراند و به فرض که موفق شود، کشور اصلی خود (ایران) را که با آن بیگانه است، کوچک‌تر می‌کند.. غافل از اینکه کشورهای کوچک از جمله اروپاییان به دنبال بزرگ‌تر کردن سرزمین و حداقل ایجاد اتحادیه هستند تا قوی شوند و بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند و در برابر تجاوزهای خارجی بایستند. هدف رسانه‌های معاند دولت‌های متجاوز و تروریست از تبلیغ زبان‌های قومی، دلسوزی آنها برای قومیت‌ها نیست، بلکه کاملا هدفی سیاسی را دنبال می‌کنند تا با کوچک کردن کشورها راحت‌تر بتوانند در آنها نفوذ کنند و آنها را به استعمار خود بکشند. ، ، و... اگر از ایران جدا شوند و به سرزمین‌های همجوار بپیوندند، بی‌تردید ضعیف‌تر از کنون خواهند شد.. مثلاً کشور ترکیه هیچ‌گاه ترک زبان‌های آذری ایرانی را پس از جدا شدن از ایران و پیوستن به خاک ترکیه، بعنوان ترک‌های اصیل نخواهد شناخت و جز بهره‌برداری از منابع سرزمینی‌شان تغییر قابل توجهی که به نفع مردم آذری باشد، در آنها ایجاد نخواهد کرد. و از مهم‌ترین عوامل وحدت ملی هستند که سالهاست ملت بزرگ به روشنی در این دو موضوع، هدف گرفته شده‌اند. تنها (با گرایش دینی و زبانی) است که باعث می‌شود در به ایران، که از سوی مرز خوزستان صورت گرفت، مردم وطن‌پرست از تمامی نقاط کشور به این دیار بشتابند و جان‌فشانی کنند. @dr_ehsan1980
❇️ الأجناس الأدبية: إنّ الأجناس الأدبية في اللغة العربية هي مجموعة الشعر والنثر من قصصٍّ قصيرة إلى الرواية والسيَر والمسرحية، إلا أنّه يوجد هناك أجناس أدبيّة غير شائعة وقليلة الانتشار، مثل الأدب الشفهيّ الذي يتم تقديمه شفهيًا، والقصص الشعبية. ❇️ الأجناس الأدبية قبل العصر الحديث كان الشعر والخطابة من أبرز الأجناس الأدبية التي شاعت واشتهرت عند العرب منذ العصر الجاهلي، بالرغم من وجود أشكال نثرية أخرى إلى جانب الخطابة، كالأمثال الشعبية، ولكنها لم تعتبر فنًا قائمًا بذاته له خائصه المائزة وأصوله الفنية، والتي يمكن أن يدرس من خلالها. انصَبّ تطور الأجناس الأدبية في اللغة العربية في العصور الأدبية ما قبل العصر الحديث على النثر، أكثر من الشعر. 🔴 الرسائل يعدّ هذا الفن من أول أشكال تطور الأجناس الأدبية في اللغة العربية، فقد ظهر في العصر الأموي وانتشر صيته ليظهر من خلاله مقدرة الكاتب وموهبته الكتابية وأساليبه البيانية في التّرسل. قد كان الشعر والخطابة قادرَيْن على أداء الدور العلمي الذي تؤديه الرسالة، إلا أن انتشار القراءة والكتابة، واتساع آفاق الدولة الإسلامية وكثرة مسؤوليات الخليفة، وإنشاء ديوان خاص بالرسائل، يتولّى أمور مراسلات الدولة، فكان لا بد أن يظهر فن التّرسّل كفن أدبي له أصوله الفنيّة، فكان عبد الحميد الكاتب أول من وضع الأصول الفنية لفن التّرسل. 🔴 المقامة كانت المقامات ثاني شكل من أشكال تطور الأجناس الأدبية في اللغة العربية، وقد ظهرت في العصر العباسي، وتأصّلت بأصول فنّية في القرن الرابع الهجري على يد بديع الزمان الهمذاني. وكانت الغاية من ظهور فن المقامة، نقد المجتمع وما ظهر فيه من كُدية، بالإضافة إلى تعليم الناشئة أصول اللغة، وتمليكهم القدرة على النظم والتفنّن في القول. 🔴 الموشّحات كان قد عُرف قبل الموشّحات، الشعر الغنائي، والشعر الملحمي، والشعر المسرحيّ بوصفها أنواعًا أدبية كانت رائجة من أيام الرومان. ظهرت الموشّحات في الأندلس، واتّصلت اتصالًا وثيقًا بالفن والغناء، وقد اختلف عن قصيدة عمود الشعر بأصولها الفنية، فقد خرجت عن الالتزام بوحدة الوزن، أو رتابة القافية، وحتى عن الشكل الشعري المكتوب لها، فتفنن الوشّاحون في رسم الموشّحات لتشبه أشعارهم المرسومة أشكالا من الطبيعة. ❇️ الأجناس الأدبية في العصر الحديث وما بعده استمرّ تطور الأجناس الأدبية في اللغة العربية، ليتأثر بالفنون الأدبية الغربية ويأخذ منها، فظهرت في اللغة العربية وآدابها أجناس أدبيّة لم تكن معروفة من قبل، سواء في الشعر أم النثر أم المسرح، وانبثَقَ عن كلّ جنس من هذه الأجناس، مجموعة من الأجناس الفرعية التي تتميز بمفاهيمها الجمالية الخاصة، وحساسيتها الجديدة للقراءة، وفيما يأتي عرض لأبرز الأجناس الأدبية في مسيرة تطور الأجناس الأدبية في اللغة العربية: 🔴 الرواية وهي سرد نثريّ طويل، ويعتبر من أكبر الأجناس السردية القصصية، ظهرت في أوروبا في القرن الثامن عشر بوصفها جنسًا أدبيًا، والرواية حكاية تعتمد السرد، ومن عناصره الوصف والحوار والصراع بين الشخصيات وتأزم وجدل وتغذية الأحداث، وما فيه من دلالات زمانية ومكانية. 🔴 الرواية الرقمية ورغم أنها تنتمي سرديًّا إلى فن الرواية، لكنها كانت جنسا أدبيًّا جديدًا لأنها رواية العصر الرقمي، وهي تتناول موضوعات غير تقليدية، باستقدام التقنيات الرقمية الجديدة الموجودة بين أيدينا. (مثل القصص المصورة) 🔴 القصة القصيرة جدًا وهي جنس أدبي فرعي من القصة القصيرة، على اعتبار أنّ القصة القصيرة أيضا هي جنس فرعي من السرد. 🔴 قصيدة النثر وهي جنس أدبي بين الشعر والنثر، وقد ظهرت لشعور الأدباء أن الأشكال الأدبية الموجودة عاجزة عن التعبير عن تحقيق الشعرية المعاصرة، وقد بدأت من أدباء لبنانيين من تجمع مجلة شعر، كمحمد الماغوط ويوسُف الخال. @dr_ehsan1980
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صُنْتُ نَفْسِي عَمّا يُدَنّس نفسي، … وَتَرَفّعتُ عن جَدا كلّ جِبْسِ وَتَماسَكْتُ حَينُ زَعزَعني الدّهْـ … ـرُ التماساً منهُ لتَعسِي، وَنُكسي @dr_ehsan1980