اقبال لاهوری نغمهسرای بیداری-مقاله.pdf
448.9K
مقاله #اقبال_لاهوری: نغمهسرای بیداری
دکتر #فاطمه_مدرسی
به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه #محمد_اقبال_لاهوری
@dr_ehsan1980
📣 *#اطلاعیه*
💠 انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار می کند:
🔰 *سلسله نشستهای معرفی کتب الهیاتی و مطالعات اسلامی*
✅ *#نشست_پنجم
معرفی کتاب نقل قرائات قرآن: مسئله تواتر و پیدایش قرائات شاذ*
🔶 با حضور مترجم اصلی کتاب دکتر الهه شاه پسند
🔷 با میزبانی دکتر امیر ذوقی
📆 *پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه*
🕰 *ساعت ۱۷*
🌐 پیوند شرکت در جلسه: (به صورت مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
❌ *جلسه به صورت مجازی برگزار می شود.*
هدایت شده از زبان عربی با هاتف 🇵🇸
••|| فراخـــوان جـــذب "همـــکار خـــانم"
موسسه بین المللی هاتف از افراد واجد شرایط دعوت به همکاری مینماید:
🔗دارای ویژگیهای👇:
✓خانم جوان
✓تسلط نسبی به زبان عربی
✓ترجیحا فارغ التحصیل رشته عربی
✓داری سیستم، اینترنت قوی، گوشی سالم و به روز
✓منظم و خوش قول
✓آشنایی با ورد و اکسل
✓توانایی کار با با نرم افزارهای تولید محتوا (متن نگار، پیکس آرت، اینشات و...) در حد نسبتا خوب
✓بسیار منظم و دقیق
✓کاملا دارای وقت آزاد (دانشجو یا شاغل یا پشت کنکوری نباشد)
✓فرزند زیر ۳ سال نداشته باشد
✓دارای فن بیان خوب
✓صبور، با حوصله و خوش اخلاق
✓خلاق و مبتکر
✓پویا و پرتلاش
✓سحرخیز (بسیار مهم)
✓در دسترس بودن
🔗اگر واجـــد شــرایط هـستید لطفا فــرم زیر را تکمــیل بفرمایید:
••|| https://digiform.ir/ce64294f5
#موسسه_بین_المللی_هاتف
#درخواست_همکاری
╔═ೋ✿࿐
@hatef_int
╚🦋⃟ٖٜٖٜٖٜ🦋════ೋ❀⛥
روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت
کلاسهای بنده در دانشگاه تهران
برگزار نمیشود.
#فقه_اللغه
#علوم_بلاغی_۲
لطفا به دیگر دوستان اطلاع بدهید
دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
❇️ برگزاری: امروز (سهشنبه) بعد از ظهر ساعت 17:30
⭕️ ارائه گزارشی مفید بصورت مکتوب و مرتب از این نشست
توسط دانشجویان تمامی کلاسهای اینجانب
امتیاز ویژه خواهد داشت
@dr_ehsan1980
📋
هدایت شده از بهار
بسم الله الرحمن الرحیم
کانال المفردات، اولین و جامعترین کانال واژگان عربی همراه با ترجمه و تلفظ 👌
لینک کانال:
https://eitaa.com/al_mofradat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الوردة ما لها وجه وقفا
@dr_ehsan1980
🌺
📓📔📒📕📗📘📙📚
معمولاً جدیدترین #کتابها و مجموعه #مقالهها را میتوان در بسیاری از رشتهها به #رایگان از سایت زیر دانلود کرد. بهخصوص با توجه به قیمت ارز، نیاز به خرید #کتاب_خارجی را تقریباً برطرف میکند:
https://libgen.is/
@dr_ehsan1980
• أعظم الله تعالى أجورنا وأجوركم بذكرى استشهاد سيدنا و مولانا وإمامنا جعفر بن محمد الصادق عليه صلوات الله تعالى وسلامه.
• جعلنا الله تعالى وإياكم من المساهمين ببناء مرقده الطاهر ، ومن الآخذين بثأره مع وليه الإمام الحجة بن الحسن المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف.
@dr_ehsan1980
هدایت شده از کانال شخصی د. علی ضیغمی
❇️ چاپ سوم کتاب الإنشاء الأول از سوی انتشارات #دانشگاه_سمنان منتشر شد
⭕️ چاپ سوم - ویراست دوم
✅ کتاب درسی ماده درسی #نگارش1 ( #انشاء ) دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات #عربی
🔰 خرید پستی از طریق:👇
https://press.semnan.ac.ir/
🆔 @alizeighami
هدایت شده از جامعة سمنان
⭕️ #بازتاب خبر برگزاری دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات #عربی در #خبرگزاری_فارس 👇🌹
http://fna.ir/3ceprg
قناة «کتب عربیة» في تلیغرام
https://t.me/arabickotob
تهتمّ هذه القناة بنَشرِ الكتبِ والمَصادر المتعلقة في اللُّغةِ العربية وآدابها، ومساعدة الباحثينَ في توفير المصادر والمعلومات التي يحتاجون إليها في دراساتهم.
@dr_ehsan1980
هدایت شده از 📚صَدَرَ حديثًا / تازه های نشر📚
✅ نُسَخ خطی تصحیح شده
🆔https://t.me/tashihat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حداد_عادل : امروز #زبان_عربی آسیبی برای #زبان_فارسی ندارد.
موافقید؟ (قضاوت پس از شنیدن توضیحات)
@dr_ehsan1980
هدایت شده از پرویزن
مقالهِ_'سه_گفتار_به_لهجه_شیرازی_قرن_نهم'،_محمدامین_ادیب_طوسی.pdf
657.5K
به مناسبت 15 اردیبهشت روز شیراز
سه گفتار به لهجهی شیرازی قرن نهم
ادیب طوسی
نشریهی دانشکدهی ادبیات تبریز
@mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
شعری شیرازی پژمان فیروزبخش.pdf
1.24M
به بهانۀ روز شیراز
گویش قدیمی شیراز به همراه بررسی غزلی از شمس پُس ناصر
پژمان فیروزبخش
مجلهی ایرانشناسی
@mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"از دمِ انسانی تا دمِ عرفانی"
هنگام سپیدهدم خروس سحری
دانی که چرا همیکند نوحهگری
یعنی که نمودند در آیینهی صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بیخبری
"روزبهان بقلی فسایی شیرازی"
رباعی مشهور بالا را اغلب به نام خیام میشناسند؛ هرچند در منسوبات ابوسعید هم ثبت شده و در حقیقت، بیش از همه میتوان آن را سرودهی عارف مشهور فارس روزبهان (ف ۶۰۶) دانست. موید صحت این انتساب، نخست جنگها و بیاضهای موجود از سدهی هشتم و اوایل نهم چون: بیاض تاجالدین احمد وزیر و جنگ اسکندری مورخ ۸۱۴ و ...، است که در فارس کتابت شده و شاعر را روزبهان دانستهاند و از دیگر سو، نخستین انتسابهای این رباعی به خیام زادهی قلم کاتبان و نویسندگان پس از میانهی سدهی نهم است. (بنگرید به یادداشتهای علی میرافضلی دربارهی خیام و این رباعی)
آنچه شاید بیش از همه، سبب انتساب این رباعی به خیامشده، درونمایهی غنیمتدانستن دم و عمر و حیات است؛ ویژگیای که سبب انتساب بسیاری دیگر از رباعیات مشابه به خیام شده است. غنیمتدانستن دم در فرهنگ بشری، مسالهای دیربنیاد است و با مرگ ارتباطی تنگاتنگ دارد و ریشهی مدوّن فلسفی آن را در اندیشههای اپیکوروس میتوان دید و در نصوص و آثار عهد اسلامی نیز، بهفراوانی نشانههایی از آن دیده میشود؛ چنانکه در این سخن منظوم به امیرمومنان(ع) نسبت داده شده است:
مافات مضی و ما سیاتیک فاین
قم فاغتنم الفرصه بین العدمین
اما آنچه در فرهنگ اسلامی و ادبیات فارسی، اهمیت دارد تفاوت نگاه به دمغنیمتدانی است؛ چنانکه در ادب عرفانی، دم و وقت و تکتک لحظات حیات، پنجرهای در مسیر سلوک و یافتنِ انوار حقیقت است:
صوفی ابنالوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شرط طریق
و آنگاه که سعدی از "دم غنیمتدانستن" سخن میگوید، شاید به این مساله توجه دارد:
به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح
تا دل مرده مگر زنده شود کاین دم از اوست
دم، چه زمان و چه نفَس و جان باشد، از این منظر کاربردی عمدتا عرفانی دارد؛ حال آنکه در نوع نگاه خیامی، در "دم غنیمتدانی" امکان حیات، اهمیت دارد:
این قافلهی عمر عجب میگذرد
دریاب دمی که با طرب میگذرد
و سعدی نیست، آنگاه که از نفَس سخن میگوید به این معنی به "دم" نگریسته است:
خبرداری ای استخوانی نفس
که جان تو مرغی است نامش نفس
دم؛ فرصت است: فرصتی برای کشف عرفانی یا زیست جسمانی یا طربِ زندگانی یا امتحان آسمانی؛ هرچند در مقام لفظ در اشعار به صورتی مشابه جلوهگر شده است.
به نظر میرسد؛ با وجود نزدیکشدن فاصلهی دم عرفانی و دم انسانی، در ادبیات قرن ششم؛ همچنان تلقی روزبهان از دم، بُعد عرفانی آن بودهاست؛ نکتهای که با نوحهگری خروس سحری و آیینگی صبح نیز تناسب دارد. اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که نوع عرفان جمالشناسی روزبهان با سازگار شدن دمهای عرفانی و انسانی سازگاری دارد و ادامهی این سنت را در شعر سعدی و کمالش را در غزل حافظ میبینیم؛ تا آنجاکه نمیتوان بهوضوح تصریح کرد که در بیت زیر از حافظ، منظور کدامیک از دمهای انسانی یا عرفانی است:
عمر را غنیمت دان، آنقدر که بتوانی
حاصل حیات ای جان، این دم است تا دانی
در حقیقت، نوع تفسیر انسانی کاتبان خیامنویس از گذران عمر، در رباعی ذکر شده، سبب شده آن را به دیوان خیام راه دهند؛ حال آنکه کاتبان آشنا به مرام و نگاه روزبهان و محیط حیات او، بهدرستی این شعر را به نام او ثبت کردهاند.
#خیام
#روزبهان
#دم_غنیمت_دانی
@mmparvizan
https://www.cgie.org.ir/fa/article/223566/%D8%A7%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87%D8%8C-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86
اِبْنِ عَبْدِربِّه، شهابالدین ابوعمر احمدبن محمد (۱۰ رمضان ۲۴۶-۱۸ جمادی الاول ۳۲۸ق / ۲۸ نوامبر ۸۶۰-۲ مارس ۹۴۰)، شاعر و ادیب بزرگ اندلسی.
#ابن_عبد_ربه
#متون_نظم_و_نثر_اندلس
#دائرة_المعارف_بزرگ_اسلامی
🌿💐
🧾 برنامه برای 11 ساعت درس خواندن :
- 7 تا 8: بیداری، صبحانه خوب و ورزش سبک
- 8 تا 9:30: مطالعه سخت ترین درس اختصاصی
- 9:45 تا 11: مطالعه یک درس عمومی مهارتی
- 11:15 تا 13:15: مطالعه درس اختصاصی پرحجم
- 13:15 تا 15: ناهار، چرت کوتاه و استراحت
- 15 تا 16:45: مطالعه درس اختصاصی مورد علاقه
- 16:45 تا 18: مطالعه یک درس عمومی حفظی
- 18:30 تا 20: مطالعه یک درس اختصاصی
- 20:15 تا 21:30: مطالعه یک درس عمومی
- 21:30 تا 22:15: شام و استراحت
- 22:15 تا 23: مرور درس ها
- 23 تا 24: فیلم دیدن و خواب
#کنکور
#برنامه_ریزی_درسی
@dr_ehsan1980