eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
144 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
*اطلاعیه:* در آستانه *روز با شکوه عرفه* إن شاء الله تعالی *سیزدهمین* جلسه *لوازم ظهور* امروز *دوشنبه* ۲۸ تیر ماه ، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* برگزار می شود. و این پرسشها بررسی می شوند: ۱ـ غیر از *شش آیات شاهد* مطرح در جلسات قبل، *کدام آیات* دیگر قرآن *قیام امت وسط* را برای ظهور إثبات می کنند؟ ۲ـ *مهمترین پیام آیه مباهله* چیست؟ ۳ـ *سبیل* یعنی چه؟ نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۶۱۰ الانش هم زندگی معنایی ندارد. آخه خدا برای چی ما را آفرید. او که به ما نیازی نداره. اگه مساله اعتقاد و حرام بودن خودکشی نبود تا حالا خود را کشته بودم ولی حیف اجازه ندارم. بقیه موجودات که فکر و عقل ندارند چه راحت زندگی می کنند نه غصه می خورند و نه خوشحالی. سلام و رحمت الهی بر شما عاشق حقیقت؛ این عید فرخنده قربان بر شما مبارک. امروز روزی است که شما افراد عاقل و مؤمن و *زاهد* می توانید به خواسته منطقی خود برسید و *خودکشی* که شدنی نیست اما می توانید *نفسانیت* و *ذهنیت پر از وهم و خیال* خود را *ذبح* کنید، و تمام *علائق* و تمام *تعلقات* خود را یکباره کنار بگذارید و سرشار از *اطاعت و بندگی* شوید، و مثل سایر مخلوقات (بجز جن) که *ذهن خیالباف* ندارند و *غرق در تسبیح* هستند، شما هم توفیق *تسبیح* پیدا کنید و فریاد بزنید: خدایا؛ نظام آفرینش حکیمانه تو، *هیچ ایرادی* ندارد و تمام *ایرادها و فسادها* از افراد جن و إنسی است که از *تفکر و تعقل و خیرشناسی و حُسن آفرینی* خود استفاده نمی کنند و فقط دنبال *حواس و هوس و آرزوهای نفسانی* خویش اند. صد آفرین به شما که به مدرسه و دانشگاه تحت تأثیر کفار مستکبر که به بهانه إثبات وجود خدا، نگذاشته اند شما *معنای زندگی* و *توجه به حی قیوم* داشتن را بفهمید، عاقلانه *اعتراض* دارید، و أحسنت و هزار آفرین به شما که کار *غیر مجاز* و *حرام* انجام نمی دهید. نورچشمی عزیز؛ وقتی شما مقابل آینه می ایستید، تصویر شما ـ بدون آنکه به آن نیازی داشته باشید ـ در آینه *تجلی* می کند. جهان و *تمام* مخلوقات ریز و درشت آن هم فقط *جلوه تجلّی* جمال و جلال خداوند است، که غالب *جن و إنس* اشتباها به *نفسانیت* خودشان، *من* و *ما* می گویند و با غفلت و جهالت، زبان درازی می کنند و تنبلی و کسالت و خرابکاریهای خودشان و بدتر از خودشان را به حساب خدا می گذارند. واقعا * این فضای آلوده و کثیف* در شأن شما نورچشمی عاقل و مؤمن و متدین نیست، امیدوارم با همت صبورانه شما و مجاهدت آنان که از قرآن درس *حیات و زندگی* آموخته اند، به زودی جامعه برای *ظهور حق* در تمام عرصه ها مهیا و ریشه *ظلم و بی عدالتی و دروغ و خیانت* خشکانده شود. إن شاء الله تعالی. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۱ معنی نشوز چیست یاترجمه قابل فهم را بفرمایید من شنیدم و دیدم که آقایی رفته بود دادگاه و همسرش را نا شزه کرده بود ۱ـ لطفا به کانال *تسبیح۱* مراجعه و در کلاسهای *در محضر قرآن* بحث *نشوز* را ببینید و بشنوید. ۲ـ ظاهرا درباره *ناشزه* مطالب را *ناقص* شنیده اید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۲ معنی ناقص را میشه بی‌زحمت بازتر کنید؟ ممکن است فردی (تحت تأثیر خوراک و رفتار والدینش) *لال* به دنیا آورده شود و بدنش، *نقص* داشته باشد که اصلا برای آن فرد *عیب* نیست. اما فردی که *زبان سالمی* دارد و *حق* را نمی گوید و می خواهد *بُکم* باشد و مثل افراد لال، *حرفی که باید بزند را نمی زند* رشدش، *نقص* دارد و کارش *عیب و ننگ* است. پس نقص ممکن است در *بودن* باشد یا در *شدن* در *تمام* باشد یا *کمال* ، در زوایای *متمم* باشد یا در *مکمل* پس *اتممت علیکم نعمتی* با *أکملت لکم دینکم* خیلی فرق دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۳ سلام و ادب خدمت استاد بزرگوار بزرگان تو سوره ی مبارکه ی یوسف ، شمس سجده کننده به حضرت رو حضرت یعقوب (ع) میدانند . در تدبر سوره ی تکویر شنیدم استاد شمس رو مصداق زن در خانه دانستند . میتونم بپرسم بر چه اساسی انجا به مذکر و اینجا به مونث تفسیر شد؟ سلام و رحمت الهی بر شما و این عید عظیم بر شما مبارک. ۱ـ قرآن از *سجده* حضرت یعقوب به پسرش سخنی نگفته است. بلکه می فرماید: وَ *رَفَــــعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَـــرْشِ* وَ خَــرُّوا لَهُ سُجَّداً .. (۱۰۰) که احتمالا منظور از خرّوا، *برادران* است. ۲ـ بسیاری از کلمات قرآن، (مثل: مؤمنین و ظالمین) هم بر مردان و هم بر زنان اطلاق می شود. به امام رضا صلوات الله علیه هم *شمس الشموس* گفته می شود. پس مؤنث یا مذکر بودن *لفظ* ربط چندانی به *مصادیق* آن لفظ ندارد. آنچه مهم است *نقش شمس* یا *قمر* بودن است. 👈واژه: ۱۰۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۴ سلام به استاد عزیز و رفقای قرآنی عرض تبریک عید قربان قبلا دوستان در چنین روزهایی از استاد عیدی معرفتی طلب میکردند ام..... سلام و صلوات الهی بر شما و این عید رهائی از *علاقه* و *تعلقات* بر شما و تمام أعضاء محترم گروه مبارک. مردم سه گروه اند: برخی *می گویند* خدا یکی است، برخی *إثبات می کنند* که خدا یکی است، اما خوشا به حال آنان که عاقلانه و مؤمنانه، *تمام منیت و نفسانیت و ذهنیت* خود را *ذبح* می کنند و یگانگی خدا و *نامحدود و بیکرانه بودن هستی* را با قلبشان *شهود و مشاهده* می کنند، و *إنا لله* و *إنا إلیه راجعون* را با تمام گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود به نمایش می گذارند. إن شاء الله تعالی در این *دهه امامت و کرامت و ولایت* همگی به این درجه از توحید برسیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۵ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش دوم *درس چهارم:* *محتویات دعا* دوم: *حمد و شکر و مدح و ثنا و تملّق خداوند* *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، هم تقریبا *در تمام دعاهایشان،* به *ستایش خداوند* پرداخته اند. نمونه دوم: *دعای ۴۷ صحیفه سجادیه* (دعای عرفه آن حضرت): (۳۲) لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً يَدُومُ بِدَوَامِكَ (۳۳) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً خَالِداً بِنِعْمَتِكَ. (۳۴) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً يُوَازِي صُنْعَكَ (۳۵) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً يَزِيدُ عَلَى رِضَاكَ. (۳۶) وَ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً مَعَ حَمْدِ كُلِّ حَامِدٍ، وَ شُكْراً يَقْصُرُ عَنْهُ شُكْرُ كُلِّ شَاكِرٍ (۳۷) حَمْداً لَا يَنْبَغِي إِلَّا لَكَ، وَ لَا يُتَقَرَّبُ بِهِ إِلَّا إِلَيْكَ (۳۸) حَمْداً يُسْتَدَامُ بِهِ الْأَوَّلُ، وَ يُسْتَدْعَى بِهِ دَوَامُ الْآخِرِ. (۳۹) حَمْداً يَتَضَاعَفُ عَلَى كُرُورِ الْأَزْمِنَةِ، وَ يَتَزَايَدُ أَضْعَافاً مُتَرَادِفَةً. (۴۰) حَمْداً يَعْجِزُ عَنْ إِحْصَائِهِ الْحَفَظَةُ، وَ يَزِيدُ عَلَى مَا أَحْصَتْهُ فِي كِتَابِكَ الْكَتَبَةُ (۴۱) حَمْداً يُوازِنُ عَرْشَكَ الْمَجِيدَ وَ يُعَادِلُ كُرْسِيَّكَ الرَّفِيعَ. (۴۲) حَمْداً يَكْمُلُ لَدَيْكَ ثَوَابُهُ، وَ يَسْتَغْرِقُ كُلَّ جَزَاءٍ جَزَاؤُهُ (۴۳) حَمْداً ظَاهِرُهُ وَفْقٌ لِبَاطِنِهِ، وَ بَاطِنُهُ وَفْقٌ لِصِدْقِ النِّيَّةِ (۴۴) حَمْداً لَمْ يَحْمَدْكَ خَلْقٌ مِثْلَهُ، وَ لَا يَعْرِفُ أَحَدٌ سِوَاكَ فَضْلَهُ (۴۵) حَمْداً يُعَانُ مَنِ اجْتَهَدَ فِي تَعْدِيدِهِ، وَ يُؤَيَّدُ مَنْ أَغْرَقَ نَزْعاً فِي تَوْفِيَتِهِ. (۴۶) حَمْداً يَجْمَعُ مَا خَلَقْتَ مِنَ الْحَمْدِ، وَ يَنْتَظِمُ مَا أَنْتَ خَالِقُهُ مِنْ بَعْدُ. (۴۷) حَمْداً لَا حَمْدَ أَقْرَبُ إِلَى قَوْلِكَ مِنْهُ، وَ لَا أَحْمَدَ مِمَّنْ يَحْمَدُكَ بِهِ. (۴۸) حَمْداً يُوجِبُ بِكَرَمِكَ الْمَزِيدَ بِوُفُورِهِ، وَ تَصِلُهُ بِمَزِيدٍ بَعْدَ مَزِيدٍ طَوْلًا مِنْكَ (۴۹)حَمْداً يَجِبُ لِكَرَمِ وَجْهِكَ، وَ يُقَابِلُ عِزَّ جَلَالِكَ. آیا در این روز با شکوه عرفه، *آنقدر که دنبال حاجات دنیوی* خود بودیم و هستیم، حتی با *یک جمله* از خداوند به خاطر *آوردن ما* به این جهان با عظمت و غرق در رحمت و نعمت، *ستایش و تشکر* کردیم؟ 👈واژه: ۴۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۶ استاد برای کم خوردن خود چکار باید کرد؟ ۱ـ هر روز، پنج دقیقه خوردن را به تاخیر بیاندازید و هر هفته پنج دقیقه به آن اضافه کنید. ۲ـ از هر خوراکی خود، *یک لقمه* یا مقدار کمی را کم کنید. ۳ـ روزه ساعتی بگیرید. ۴ـ با افراد خانواده *قرار مشترک* بگذارید و در ساعات مشخصی تغذیه را انجام دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۷ سلام و رحمت الهي بر شما أعضاء محترم گروه ضمن تبريك *دهه پر کرامت امامت و ولایت،* *شصت و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما بیان *دو شرط* عضویت در *حزب الله* بود. الحمد لله رب العالمین تقریبا تمام پاسخ های شما عزیزان درست بود. *اولین شرط* عضویت در تشکیلات *حزب الله* در سوره *مائده* بیان شده است: و آن *قبول *ولایت الهی* و قبول *رهبری رسول او* و قبول *فرماندهی قلّه های ایمانی منصوب خدا،* در تمام ابعاد زندگی می باشد: وَ *مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا* فَإِنَّ *حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ* (مائده/۵۶) البته این *قلّه های ایمانی* به خاطر *توجه دائمی و همزمان* به *خالق و خلق* ، *منصوب الهی* هستند: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ *يُقيمُونَ الصَّلاةَ* وَ *يُؤْتُونَ الزَّكاةَ* وَ *هُمْ راكِعُونَ* (مائده/۵۵) *دومین شرط* عضویت در تشکیلات *حزب الله* در انتهای سوره *مجادله* بیان شده است: و آن *نــداشتن مودّت* و کمترین *حمایت سیاسی* از *دشمنان فعال* علیه *تعالیم الهی* و علیه *رهبری رسول منصوب او* است، حتی اگر آن دشمنان فعال، از *۱ـ پدران، ۲ـ پسران، ۳ـ برادران، ۴ـ بستگان* آن فرد باشند: *لا تَجِدُ* قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ *يُوادُّونَ* مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا: آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ في‏ قُلُوبِهِمُ الْإيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها *رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ* وَ *رَضُوا عَنْهُ* أُولئِكَ *حِزْبُ اللَّهِ* أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (مجادله/۲۲) خداوند، به حق این ایام نورانی، ما و شما را در *قبول رهبر الهی* و *حمایت سیاسی نکردن از دشمنان حق* و *تبرّی و تولّی* عملی و همه جانبه موفق فرماید. 👈واژه: ۵۵و۵۶ ۲۲ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۸ وقتی یک نفر از همسرش میخواد برای عزای پدرم لباس سیاه بپوش یعنی خیلی توقع زیادی داره؟ وقتی پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله ، لباس سیاه را لباس فراعنه و طواغیت نامیده و آن را مکروه و ممنوع اعلام فرموده اند و در تمام تاریخ لباس سیاه لباس رسمی دربار جنایتکاران بوده و لباس سیاه جامگان دیروز مأمون و داعشیان امروز و الآن لباس مجالس فحشاء شبانه مغرب زمین است و « هیچ معصومی لباس سیاه بر تن نکرده » و حضرت زینب کبری سلام الله علیها با ورود به کوفه به زنان کوفیان جنایتکار می فرمایند: بروید و لباس ننگ بپوشید و خاک بر سر خود بریزید.... پس نباید مورد تقاضای شما می بوده است. اولین آیه سوره تحریم را لطفا بخوانید و ببینید « برای جلب رضایت همسر » نباید در احکام دستبرد زد. پس لطفا از « ابراز نفسانیت خود » به خدا پناه ببرید و به « اراده و پایبندی » همسر محترمتان خیلی احترام بگذارید و خدا را بابت ولایت چنین همسری بسیار شکر کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۱۹ استاد امکانش هست بپرسم چطور میتوانم معنی واژه ها را بیابم؟البته میدانم در کانال تسبیح بعضی از لغات و فرمایشات شما هست بهترین منبع ، قرآن است که « تبیانا لکل شیء » است. از کتاب های لغت و تفاسیر و منابع دیگر هم می توانید کمک بگیرید. باید با پیدا کردن ریشه هر کلمه، کلمات نزدیک به آن و متضاد با آن را هم بیابید تا بتوانید با مقایسه آنها با هم واژه برایتان روشن شود. خلاصه اینکه این خود شما هستید که باید با عقل و فطرتتان، معادل درست را برای هر واژه کشف کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۰ متن پیاده شده *جلسه اول_بخش۱* زندگی از منظر سوره مبارکه الرحمن (استاد غفرانی) ۲۹مهرماه ۹۸ مقدمه: من براتون دو تا سوغاتی از رزمایش *اربعین* آورده ام سوغاتی اول اینکه سال ها این سوال برای من مطرح بود که پیامبر اکرم (ص) در مدینه فرصت تشکیل حکومت نداشتن همش در حال جنگ بودن سوال من این بود که مردم کوفه که حکومت عادلانه امام علی صلوات الله علیه را به مدت ۴ سال و ۹ ماه دیدند عوامل و ریشه های آن همه نامردی، بی وفایی، خباثت، دنائت، رذالت و شرارت چه بود؟ این سال ها برای من سوال بود که مردم کوفه مردم خاصی بودند و افتخار این رو داشتند که حضرت علی دولتشون رو اونجا برقرار کنن حضرت علی از مدینه اومدن کوفه . اون زمان ، متوجه این شدم که مردم کوفه سال ۶۱ یک چیز گرانبها و نایابی را گم کرده بودند ، کوفه سال ۶۱ *نجف* نداشته ، مردم کوفه علی رو گم کرده بودند. تا صد سال مقبره امام علی مخفی بوده و مردم لعنت میکردند امام را. از زمان امام جعفر صادق صلوات الله علیه به بعد نجف نجف شد. ریشه دوم این بود که این ها *حمد و شکر* نداشتند ، زندگی براشون گنگ بود بی جهت بود بی معنا و پر از ابهام بود مانند آدم هایی که دور خودشون میچرخند ( وقتی حمد و شکر نداشته باشیم میشیم درنده خو) زیرا حضرت سیدالساجدین امام سجّاد صلوات الله علیه در *دعاء اول صحیفه سجادیه* می‌فرمایند: (۸) وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. ستايش مخصوص خدايی است كه اگر شناختِ حمد و ثنایش را با آزمونِ بندگان به نعمت های گوناگون و پی در پی و احسان های فراوان « زندانی » كند، مردم، در نعمت های الهی تصرّف كنند بدون ستايشِ او و رزق و روزی خود را گسترش دهند بدون شكـر از او (یعنی توسط این دو مورد مورد آزمون قرار گرفتند و آنقدر سر گرم نعمت ها شدند و در حال گسترش خانه و زندگی و سرمایه های خود شدند که دو این کار رو فراموش کردند (شکر و قدردانی) مرز انسانیت و بهیمیت حمد و شکر (همه چیز را نعمت و رحمت دیدن) است. حمد نکنیم یعنی زیبایی ها و نعمت هارا نمی بینیم (۹) وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: « إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا. » در آنصورت از مرزِ انسانيت خارج شده و به حدّ حيوانيت سقوط كنند. همانطور كه خداوند در كتاب محكمش، آنها را چنين توصيف كرده: آنها « أنعام » هستند بلكه از أنعام هم « گمراه‌تر » هستند. 👈واژه: ۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۱ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *شصت و سومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که لطفا بفرمائید: *پیام* این عبارت چیست: ... *وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً* ... (کهف/۴۹) (... و آنچه را انجام داده‏ اند حاضر میيابند ...) *حیّ علی خیر العمل* 👈واژه: ۶۳ ۴۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
202030_1979541181.mp3
6.29M
۲.۶۲۲ 👈 نوع فایل:صوتی 👈زمان:۶:۳۳ دقیقه 👈 واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۳ ممنون استاد. اولا از بهترین عیدی از یک پدر واقعی با اینکه از پدر خود یتیم هستم و همیشه احساس یتیمی می کردم ولی امروز تازه فهمیدم که از پدر معنوی و واقعی یتیم بودم. ثانیا ممنون از اینکه اشک ام را در آوردی البته اشک بد نه. بلکه اشک شوق و شادی امروز احساس کردم دوباره پدری به دست ِآوردم امیدوارم این همه میگند امام زمان پدر واقعی ما هست درکش کنم و بهش برسم. شرمنده استاد اگه سوالم و اعتراضم درست و به حق نباشه. امیدوارم خدا منو ببخشه اگه جسارتی کرده باشم. من مثل بقیه دوستان سواد قرآنی خوبی ندارم (اگر چه شما تو صحبت هاتون گفته بودی که خود را با کسی نباید مقایسه کرد) پس حالا ما که جلوه ای از خدا هستیم و کاره ای نیستیم. نباید اعتراض کنیم چون در واقع هیچی نیستیم. پس انتخاب و اختیار و حسابرسی نباید دیگه معنا داشته باشد. ما مثل مهره های شطرنج هستیم که خدا ما را از این سمت به اون سمت جابجا می کند. چطور به معنای زندگی برسیم؟ و اینکه خدا استغفر الله بیکار بود که ما را بیافریند و این همه درد سر هم برای خودش و هم برای ما بکند. سلام و برکات الهی بر شما. ۱ـ از اینکه از مطالب من ناراحت نشدید، از شما و از خداوند تشکر می کنم. ۲ـ ما *جلوه* اراده و أسماء و صفات الهی هستیم، پس لطفا نفرمائید *پس ما هیچی نیستیم* بلکه ما *خیلی مهم و مفید و ارزشمند* و حتی می توانیم و باید *خلیفه خدا باشیم.* ۳ـ لطفا نفرمائید: « انتخاب و اختیار و حسابرسی نباید مطرح باشد » زیرا شما با انتخاب خودتان (و بدون اجبار) « نامه نوشتید » و (بدون اجبار) « کلماتش را درست و بی غلط نوشتید. »، مثلا شما بانوان مؤمن، می توانید با ازدواج اسلامی، *انسان بیافرینید* و *مهر و محبت و حیاء و پاکدامنی* را به همسر و فرزندان و اطرافیان خود بفهمانید و *انسانیت* را در آنها متجلی کنید. ۴ـ پس هر انسانی، می تواند با توانائی های بسیار فراوانی که خالق او به او *امانت* سپرده، به اختیار خودش، « ظالم یا عادل »،« صالح یا فاسد »،« شاکر یا کافر »،« متأهل یا مجرد »،« عاقل یا جاهل »،« صادق یا دروغگو »،« خیرخواه یا بدخواه »،« مفید یا مضر »،« محسن یا شرور » و *اهل فضائل* یا *جرثومه رذائل* باشد. پس انسان، *مهره بی اراده و بی خاصیت شطرنج نیست.* لذا خود شما نسبت به افراد مختلف، *قضاوت یکسانی ندارید.* و جالب اینکه *اثر وجودی والدین* خود را حتی بعد از خارج شدن آنها از این *جلسه آزمون دنیا* در جانتان احساس می کنید در حالی که هیچ حیوانی نسبت به والدینش چنین احساسی ندارد. ۵ـ زندگی يعنی: تشخیص عاقلانه، بصیرت مومنانه، تلاش عاشقانه و حرکت موحدانه در مسیر حق. ۶ـ خداوند *بی کار* نیست: *كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في‏ شَأْنٍ* بلکه چون *خالق* است *دائما* زیبائی و عظمت می آفریند، و ما هم که *جلوه و آیت* اوئیم باید دائما و عاقلانه و مؤمنانه: *شاد، شاکر، فعال، مفید، خلاق، مبتکر، زیباآفرین، مهربان، منصف، مجاهد و مروج فضائل* باشیم. ۷ـ *زیبائی* و *جذابیت* تمام *مسابقات ورزشی و علمی* در *سختی* آنهاست، پس *مــشکلات* و *مسائل* و *گـره های* زندگی، *دردسر* نیستند بلکه با برداشتن *میم* از ابتدای مـشکلات و حل مسائل و *دستگیره* قرار دادن گره ها، *بالا رفتن* را آسان و زندگی را *شیرین* و *انگیزه* تلاش ما بیشتر می کنند. لذا افراد *ازدواج* کرده، افراد *بچه دار* ، افراد *شاغل* ، شرکت کنندگان *کنکور* و *مسابقات کشوری و جهانی* حتما از *نشاط* بیشتری برخوردارند نسبت به افراد، مجرد، منزوی، بیکار، معتاد، تنبل و ... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۴ فرق تمام و کمال و بودن و شدن را بفرمایید. ۱ـ *تمام* هر چیزی است که در *اجزاء* آن *نقص* و *کمبودی* نیست. (مثلا: اگر گوشی شما، باطری، یا میکروفون، یا لامپ نداشته باشد و یا نرم افزار *اندروید* بر روی آن نصب نشده باشد، *ناقص* است و کار ساخت یا تعمیرش هنوز *تمام* نیست.) ۲ـ *تلفن* از روز اول *اختراع* آن تا به امروز بسیار *تکامل* پیدا کرده است. یعنی: *عملکرد* آن، *بهتر* و *بیشتر* و *راحت تر* شده است. *زبان نوزاد* هم در طول مراحل *رشد* کودک، *کامل* می شود یعنی: او می تواند به تدریج از حروف و کلمات و جملات *بیشتر* و *مناسب تر* و *معنادارتر* و *زیباتری* استفاده کند و *منظور* خودش را با *خانواده* و *دوستان* و *مردم* و *خالق* خود بهتر و روشن تر مطرح کند. پس افراد *پرحرفی* که هنوز *دعــا* و *نمــاز* و *مناجات* ندارند، (با اینکه زبانشان سالم است اما) هنوز *رشد* کلامی آنها، *ناقص* است. ۳ـ مردم گیلان، بجای فعل *رفتن* از *شدن* استفاده می کنند. *شدن* در ادبیات هم به معنی *صیروریت* و *تحول معنوی* است. اما *بودن* به معنی: *در جا زدن* و *بی حرکت* و *بدون رشد و تحول* ماندن است. 👈واژه: # شدن 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۵ صمد و غنی چه تفاوتی دارند؟ ۱ـ *صمد* یعنی: برتر از همه چیز. وجود مطلق و بسیط و نامحدود. حضرت امام حسین صلوات الله علیه در *دعای عرفه* می فرمایند: *اِلـهى اَنْتَ الْغَنِىُّ بِذاتِـــكَ اَنْ يَصِلَ اِلَيْكَ النَّفْـــعُ مِنْــكَ* (خدایا؛ ذات تو چنان بی نیاز است که حتی سودی از تو به خودت هم نمی رسد.) (هر چیزی غیر از خداوند، *مرکّب* و به *اجزاء* خودش نیازمند است، اما خداوند چون *هستی مطلق* یا *صرف الوجود* است، پس أجزائی ندارد که به آنها محتاج باشد.) ۲ـ *غنی* یعنی: هیچ *نقص و نیاز و حاجتی* ندارد و به *غیر خود* بی نیاز است. چرا خداوند به غیر خود *بی نیاز مطلق* است؟ چون *غیر از خدا* اصلا *چیزی نیست.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۶ سلام علیکم و رحمه الله آیا حیوانات شکر خدا را میکنند؟ چرا کسی که شکر نمیکنه را به حیوان نسبت میدی؟ در حالی که حیوانات تسبیح و شکر خداوند را دارند سلام و صلوات الهی بر شما. تمام مخلوقات *تسبیح* دارند و حیوانات، هیچ رفتاری خارج از *غرائزشان* انجام نمی دهند. اما *شکـر* و *قدردانی* کاری *عاقلانه و مؤمنانه* و مخصوص مخلوق صاحب *اختیار و علم و معرفت* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۷ در کتاب حجت از کافی شریف، بابی هست تحت عنوان *ائمة گواهان خداى عزوجل باشند بر خلقش‏* برای نمونه، در یکی از روایات این بخش آمده: بريد عجلى گويد: از امام صادق (ع) راجع بقول خداى عز و جل *«و اين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد»* پرسيدم، فرمود: ما هستيم امت ميانه و مائيم گواهان خدا بر خلقش و حجتهاى او در زمينش‏. سلام و رحمت الهی بر شما. در اینکه أئمه أطهار صلوات الله علیهم *حجّت الهی* هستند شکی نیست، نکته اینجاست که *حجیّت هر امامی* از طریق *نواب و اصحاب و شیعیان خاص* ایشان در اختیار سایر مردم جهان قرار می گیرد و أنبیاء الهی و مرسلین علیهم السلام و رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم *بدون این نواب و حامیان خاص* راه بجائی نمی برند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۸ به عقیده اکثر مفسران شیعه آیه ۱۴۳ سوره بقره ضمن گرامیداشت مسلمانان این نکته را نیز به آنان متذکر میشود ، همانطور که... باید در مشهد و محضر پیامبر ... اگر *امت شاهد و وسط* را (بلا تشبیه مانند دوربین های أمنیتی در خیابانها) فقط *شاهد أعمال* مردم بدانیم، در آنصورت مجبوریم مصداق آنها را فقط *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم بدانیم. (البته اینکه این *گواهی أعمال مردم* در دادگاه الهی، آیا اصلا لازم است یا خیر، و دانستن این *شاهد اعمال* بودن أئمه برای مردم، آیا *سودی* دارد یا خیر، برای من روشن نیست.) اما اگر این *امت وسط* و *امت شاهد* دارای *کارکردهای* دیگر مثل: *اسوه* و *حجّت* و *ملاک* و *تراز* بودن هم باشند (که از آیات این برداشت می شود) در آنصورت آنها، *حواریون* و *شیعیان خاصی* خواهند بود که چون خودشان را با أئمه أطهار صلوات الله علیهم *تراز و تنظیم* کرده اند، برای *سایر مردم جهان* می توانند *ملاک و معیار* باشند و برای *تحول جهانی* و فراهم آوردن زمینه ظهور حق، ایجاد *رغبت* کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۲۹ یکی از دلایل شاهد بودن پیامبر بر اعمال انسان: آیه ۴۵ سوره احزاب و آیه سوره فتح است چراکه در این آیات یکی از رسالت های پیامبر را مسئله شاهد بودن بیان میکند:(یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا) من گمان می کنم این *شاهد* بودن (در کنار دو نقش بشیر و نذیر بودن برای مردم) *نقشی* بسیار مهمتر از *گواهی أعمال* در دادگاه آخرت باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۰ جسارتاً راجع به نفی مصداق امت وسط از ائمه، اشکال داشتم: چرا با وجود تصریح روایات، ائمه مصداق *امت وسط* نیستند؟ اگر اشتباه نکنم، در جایی از جلسه هم فرمودید چهارده نفر که نمی توانند امت باشند! ولی از نظر قرآن کریم، حتی یک نفر هم می‌تواند امت باشد: إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (سوره نحل، آیه ۱۲۰) آیا نمی توان اینطور بین نظر شما و روایات جمع کرد که: ائمه مصداق اتمّ امت وسط بوده و در مرتبه بعدی و پایین‌تر، *مجاهدین خاص* مصداق امت وسط هستند؟ ۱ـ من نفی نکردم اما *انحصار* آن به آن ذوات مقدس را مستدل و مفید نمی بینم. ۲ـ حضرت ابراهیم و أئمه أطهار صلوات الله علیهم، بدون شک، *امت آفرین* و *محور اصلی امت* هستند، اما *بدون مأموم* هیچ *امتی* شکل نمی گیرد و از هیچ امامی *به تنهائی* کاری بر نمی آید. ۳ـ سخن آخر شما، کاملا منطقی و پذیرفتنی و مقصود من است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۱ امت .... با سلام و احترام و تشکر از اظهار نظر شما. بله أئمه أطهار صلوات الله علیهم *محور* و مردم، تشکیل دهنده *امت* اند و در واقع *امام* را در جامعه *تکثیر* و *قابل رؤیت* می کنند و در *دسترس* همگان قرار می دهند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۲.۶۳۲ استاد شما در طی صحبت ها و پرسش و پاسخ‌هاتون فرمودید که انسان نباید به دنبال کسب علم باشد بلکه باید در طلب علم باشد و علمش رو باید از اهل ذکر بگیرد نه اهل علم. میشه بفرمایید اهل ذکر چه کسانی هستند؟ مثلا برای نجوم، زبان های خارجی، پزشکی و.. به سراغ چه کسی باید رفت؟ *کسب* برای انسان که *اشرف مخلوقات* است و از سایر مخلوقات، چیزی *کم ندارد* لازم و مفید نیست. اما انسان باید *طالب* باشد تا *قوای بالقوه و پنهان* او *بالفعل و آشکار* شوند. *أهل علم،* علم و ثروت حاصل از آن را نتیجه *تلاش خودشان* می پندارند و هیچ *مسئولیتی* در قبال جامعه احساس نمی کنند. (مثل قارون که گفت: *قالَ إِنَّما أُوتيتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدي* و حاضر نبود از ثروت خود به دیگران کمک کند.) اما *اهل ذکر* هر چه دارند را *إفاضة و امانت الهی* و خود را نسبت به آنها *مسئول* و در حال *آزمایش* می دانند. در تمام علوم، فقط با اساتید *اهل ذکر* می توان رشد کرد اما *مدرکداران* جز غرور و تفاخر و تحقیر، چیزی برای ارائه ندارند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2