eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
155 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۶۲ 🌷سلام استاد من ازروی تفسیر مبین خواندم ونمیدانستم اکتسابی( ۳۵۴) چه واژه ای دارد ونوشتم والان گیج تر شدم اسکورت و...میشه بیشتر توضیح بدین ممنون 🌿علیکم السلام ۱ـ یکی از اشتباهات رایج میان تحصیلکرده ها اینست که « *کسب* » و « *طلب* » را به یک معنی می فهمنند. در حالی که « هر نوع کسبی » برای « هر مخلوقی » بد است و هر « طلب و طالب بودنی » خوب است. به نظر شما چه فرقی با هم دارند؟ و چرا کسب بد است؟ ۲ـ آیه ۲۷ سوره جن می فرماید: فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا .... خداوند براى او از پيش رو و از پشت‏ سرش مراقبینی قرار می دهد. یعنی با اینکه هر انسانی حداقل « پنج ملک » همراه با خود دارد اما آن « رسول » آنقدر عالیقدر و ارزشمند و مهم است که مراقبین و اسکورت ویژه دارد. 🍃واژه: ۲۷ @dr_ghofrani2
۳۶۳ 🌿با توجه به دو نوع استعمال واژه رسول، هرگز نمی توان گفت میان نبی و رسول، تساوی حاکم است بلکه قطعا، رسول به اعتبار اینکه مصادیق بیشتری نسبت به نبی دارد مفهوم گسترده تری نیز دارد.و در حقیقت آن سخن معروف که می گویند: میان نبی و رسول از نسبت های چهارگانه، عموم و خصوص مطلق است صحیح به نظر می رسد.زیرا هر نبی و پیامبری (منهای پیامبری که اختصاص به خود داشته است) رسول است، در حالی که برخی از رسولان مانند فرشتگان و افراد عادی که از جانب افراد دیگر اعزام می شوند رسولند، ولی نبی نیستند 🌿به نظر می رسد چون واژه « رسول » برای بسیاری از عزیزان درست تصور و ترجمه نشده لذا مقایسه این دو واژه نبی و رسول، در کتابهای مختلف خلط صورت گرفته و ایراداتی به آنها وارد است که اینجا فرصت بررسی آنها نیست. ضمنا آن أنبیائی که رسول هم بودند و یا ملائکه ای که با عنوان رسول در قرآن معرفی شده اند با این « الرسولی » که در آیه میثاق از آن سخن گفته شده خیلی فرق دارند. آنها یک رسول هستند. به گمانم اگر کتاب « انسان ۲۵۰ساله » را که مجموعه بیانات مقام معظم رهبری از ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۹ است بخوانید، تصویر زیباتری از این « رسول » به دست آورید. 🍃واژه: ۳۴۷ ۲۵۰ساله_رهبر @dr_ghofrani2
۳۵۸ 🌾با سلام و احترام و تشکر از پاسخ های قرآنی شما أعضاء محترم گروه پیرامون « رسول ». اول 🌷 این بود که چگونه از آیه ۲۸ سوره جن بفهمیم که « رسول » مصادیق متعددی دارد؟ : 🌿 آیة ۲۶سوره جن می فرماید: فقط خداوند عالم الغیب است و برای أحدی آن را إظهار نمی کند: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً (۲۶) در آیه ۲۷ می فرماید: مگر برای رسول عالی قدر و مورد رضایت خود که محافظینی او را در بر گرفته اند: إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (۲۷) و در آیه انتهایی سوره می فرماید: تا « *آنان* »، رسالت *خالقشان* را به انجام رسانند: لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ ... و می فرماید: خدا بر آنچه نزد *ایشان* است، إحاطه دارد: وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً (۲۸) پس « سه ضمیر: أَبْلَغُـــــوا ، رَبِّـــــــــهِمْ ، لَدَيْــــــهِمْ » حکایت از این دارد که این « رسول »، چندین تجلی دارد. دوم این بود که: 🌷 با استناد به کدام آیه قرآن می توان ثابت کرد که « این رسول یا رسولان » از « أنبیاء الهی » صلوات الله علیهم « *نیــــست و نیــستند*. »؟ بخش اول دوم: 🌿 آیه « میثاق = ۸۱ آل عمران » می فرماید از أنبیاء الهی برای « رسولی » پیمان گرفتیم: وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ *رَسُــــــــولٌ* مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ .... (۸۱) بخش دوم دوم: 🌿 در آیه « میثاق = ۷ أحزاب » قرآن می فرماید: ما از تمام پیامبران و ابتدا از خود تو (که آخرین پیامبر هستی) آن میثاق را گرفته ایم: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ *مِنْـــــــكَ* وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً (۷) پس چون از « تمام پیامبران الهی » صلوات الله علیهم این پیمان برای آن رسول گرفته شده است، پس آن رسول، خودش « پیامبر » نیست. در روایتی هم از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در تفسیر المیزان نقل شده که فرموده اند: ذوالقرنین از أنبیاء و سلاطین نیست. پس در پاسخ به پرسش دو هفته قبل یکی از أعضاء محترم که پرسیدند: چرا نام حضرت خضر و ذوالقرنین در دعای اُم داوود در لابلای نام أنبیاء آمده است؟(قطرات_بارانی_۳۱۴) آنجا مختصرا عرض کردم و اکنون با این همه مقدمات، عرض می کنم این « صاحب یا صاحبان این دو نام » از أنبیاء نبوده اند و ارتباط مستقیمی با مردم نداشتند و مثل أنبیاء، « مأمور به دعوت و تبیلغ » نبودند. اما ایشان در طول تاریخ در مکان های زیادی و برای افراد خاصی (مثل حضرت موسی علیه السلام) ، تجلیاتی داشته اند. و آخرین تجلی این « رسول أعظم »، در آخر الزمان و در زمانی که اکثر مردم، « تشنه حق و تشنه عدالت و تشنه زیبایی، تشنه کمال و تعالی » شوند، ظهور خواهد داشت. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۱ 🌿 آیه ۸۱ سوره آل عمران خدا در این آیه ، پیمان گرفتن از پیامبران و آمدن رسول به طور جداگانه اشاره فرموده البته در این آیه به علم غیب اون رسول اشاره ای نشده 🌿 پس طبق آیه میثاق (۸۱ آل عمران)، آن رسول، *بعــــــد* از تمام أنبیاء الهی صلوات الله علیهم می آید، پس *نبـــی* نیست. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: انت منی بمنزله هارون من موسی *إلا لا نبـــــی بعدی* 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۵۹ 🌷ببخشید استاد آیا الراسخون فی العلم هم مصداق رسول قرار میگیرند چون در آیه ۷ سوره آل عمران تاویل آیات رو خدا میفرماید نمیداند مگر خدا و ثابت قدمان در علم 🌿 بله ظاهرا « راسخون فی العلم » و برخی عبارتهای خاص قرآن، توصیف آن رسول عالی مقام است که دوازده تجلی دارد. 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۴ 🌾سلام استادگرامی باعرض معذرت از اشتباه نوشتنم در ( ۳۵۴) کسب یعنی بدست آوردن طلب یعنی تلاش برای یافتن چیزی 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. کسب: تلاش برای به دست آوردن چیزی دنیوی و فانی است که « *هیچ نیاز عقلانی و فطری و فایدة طبیعی به داشتن آن نیست* » بلکه فقط بر اساس « نفسانیت و نیاز کاذب و واهی و موقتی و اصرار دیگران » از انسان سر می زند. مانند: کسب مدرک، شهرت، گناه، زشتی ها، آلودگی محیط زیست و ویرانی طبیعت. پس کسب، « کاری است شبیه کار کلاغ ها و شغال ها، که صابون و انگشتر و کفش و هر چیز غیر خوراکی که توجه آنها را به خود جلب کند را هم به لانه خود می برند. » اما طلب، *ابرازی درونی و جدی است برای دستیابی به چیزی که از خود اوست* و یا « *گمان می کند که برای اوست* و پاسخ به نیاز واقعی و دنیوی و یا نیاز حقیقی و آخرتی او و کاری مثل « رفع تشنگی » است. مانند: طلب علم و فهم و معرفت، حق طلبی، عدالتخواهی ..... یا دنیاطلبی و طالب ثروت و قدرت بودن. أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ .... (قصار/۳۷۹) 🍃واژه: ۳۷۹ @dr_ghofrani2
۳۶۷ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ امروز هم که « روز نـــو » و « نـــو روز » و « یک فرصت الهی » برای « آخرت سازی » است بر شما مبارک باشد. ضمن تاسف از اینکه ماه دوازده دارد می رود اما ماه دوازده عالم تاب ما نیامده ، صبحانه « موکب اربعینی » امروز ما اینست که: 🌷لطفا در آیه زیر دقت کنید و با یک *دلیــــــل روشن* بفرمائید: منظور از « *بَنــــي‏ آدَمَ* » در آیه زیر چه افرادی هستند؟ يا *بَنـــي‏ آدَمَ* إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي‏ فَمَنِ اتَّقى‏ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵) 🍃واژه: ‏ آدَمَ ۳۵ @dr_ghofrani2
۳۶۶ 🌷سلامی به عطر ملايكه مقرب الهي استاد گرامی فرمودین برای انس باقران ازاول قران روزی یک صفحه باتدبر خواستم بدانم مثل کتاب تدبر گزاره نویسی باید انجام بدهیم؟ 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده است که فرموده اند: *قرآن را طوری بخوان که گویی بر تــــــــــــــــو نازل شده است.* پس باید با خواندن « هر آیه ای »، فرض کنم که خداوند آن آیه را بر من فرود آورده و مرا مخاطب قرار داده آنگاه تلاش کنم و ببینم « تکلیف » من در قبال آن آیه چیست؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۶۵ 🌾سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما و تمام أعضاء محترم گروه هم إن شاء الله تعالی بخیر باشد. 🌿رسول: یعنی: شخصی که *از هر نوع قید و بند و اسارتی، رها شده* پس « رسالتش »،« رهانیدن » دیگران است. قرآن می فرماید: رسول آنست که تکالیف شاق و غل و زنجیرهایی که بر گردن مردم است، برمی دارد: الَّذينَ يَتَّبِعُونَ *الرَّسُــــولَ* النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ .... وَ *يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ* ..... (أعراف/۱۵۷) پس نبی، فقط « اطلاع رسانی » می کند و « پیامها و وعده و وعیدهای الهی » را به اطلاع مردم می رساند اما *رسول، مأمور کارهای « اجرایی » است.* طبق فرمایش امام صادق صلوات الله علیه، از میان یکصد و بیست و چهار سفیر الهی، سیصد و سیزده نفرشان « رسول » بوده اند. البته علاوه بر آن سیصد و سیزده رسول، قرآن، رسول و رسولان دیگری را هم مطرح می کند که: ۱ـ بعد از تمام أنبیاء الهی می آیند و نبی نیستند، ۲ـ آیات الهی را « *تا تحقق نهایی، پیگیری » می کنند* : يا بَني‏ آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ *يَقُصُّــونَ عَلَيْكُمْ آياتــــي‏* .... (اعراف/۳۵) ۳ـ تمام دین را در تمام جهان، مستقر می کنند: هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه/۳۳) هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً (فتح/۲۸) 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۸ ۳۶۷ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و أعضاء محترم گروه. الحمد لله و صد بارک الله و هزار آفرین به شما که به آیه توجه کردید و متوجه پیام آن شدید. ضمن تشکر از اظهار نظر سایر أعضاء محترم، این بود که: 🌷 « *مخاطب « يا بَنـــي‏ آدَمَ »* در آیه زیر چه افرادی هستند: يا *بَنـــي‏ آدَمَ* إِمَّا *يَأْتِيَنَّـــــكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ* يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي‏ فَمَنِ اتَّقى‏ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵) اى فرزندان آدم چون رسولانى از خودتان *براى شما (پیروان آخرین پیامبر الهی) بيايند* و (اجرای) آيات مرا بر شما پیگیری کنند پس هر كه به تقوا و إصلاح (خود) بپردازد نه ترسى (از بیرون و آینده) برایشان خواهد بود و نه (گرفتار) اندوهی (از درون و از گذشته) مى شوند. ۱ـ برای تمام فرزندان حضرت آدم علیه السلام، « رسول » نیامده است. ۲ـ این « *إعلام و این هشدار* » نمی تواند برای *اقوام از بین رفته* ، فایده ای داشته باشد. ۳ـ پس « *این آیه » قطعا برای اُمت خاتم أنبیاء صلی الله علیه و آله نازل شده و مخاطبش مسلمانان هستند* » بنابراین « *رسولانی* » هم که قرار است برای این *آخرین امت* بیایند و « *تحقق (تمام) آیات الهی را (در تمام جهان) پیگیری کنند* »، أئمه أطهار صلوات الله علیهم هستند. 🍃واژه: ‏ آدَمَ # اعراف_۳۵ @dr_ghofrani2
۳۶۹ ۳۶۸ 🌷با سلام استاد پس چرا باید گفته شود بنی آدم؟ 🌿سلام و رحمت الهی بر شما ۱ـ چون تمام افراد بشر تا آخرین نفر، *بنی آدم* (آقازاده و پیامبرزاده!!!) هستیم. ۲ـ قرآن، *بیان* است و بیان یعنی چیزی که تفهیم و تفهّم آن، نیازمند دقت و تفکر است. ۳ـ *تحمل مقام غیر قابل توصیف أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و أئمه أطهار صلوات الله علیه* برای بسیاری از صحابه و حتی بزرگان تاریخ بشر، بسیار سخت بوده است. ۴ـ ظاهرا نیازی نبوده است که از صدر اسلام، عظمت وجودی این ذوات مقدس و « *ولاه امر الهی که هیچ فرقی با خدا جز مخلوقیتیشان ندارند* » افشا می شده است. ۵ـ ۶ـ 🍃واژه: ‏ آدَمَ @dr_ghofrani2
۳۷۰ 🌾 سلام و درود خداوند بر شما استاد 🌷تمام فرزندان آدم و ذریه آن؟ با سلام و احترام، 🌿 عبارت « یا بنی آدم » فقط مردم بعد از نزول این آیه و مسلمانان را شامل می شود. لطفا به پاسخی که در ( ۳۶۸ ) برایش مطرح شده مراجعه بفرمائید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۱ 🌾 سلام علیکم استاد گرامی ضمن تشکر و حمد حضور در موکب اربعینی سؤالی که در مبحث خودشناسی فرمودید : من چی دارم ؟ ، ذهنم را مشغول کرده : 🌷آیا آیه ی « لیس للإنسان إلا ماسعی » پاسخی برای این سؤال است ؟ و اینکه ملکی جز دعا نداریم ، بین « ما سعی » و « دعا » ارتباطی وجود دارد ؟ 🌿 با سلام و احترام امیدوارم به عظمت وجودی حضرت باب الحوائج امام موسای کاظم صلوات الله علیه ما و شما سال مفید و خداپسندانه ای داشته باشید. آن آیه ای که می گوید انسان جز دعا چیزی ندارد، آیه انتهایی سوره فرقان است: قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۲ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار، صبح شما بخیر در آستانه تغییر سال هستیم. امیدوارم خداوند منان، به برکت نام باب الحوائج امام موسای کاظم صلوات الله علیه، ما و شما و جمیع مؤمنین و مؤمنات را به بالاترین تحول و أحسن الحال برساند و در زمینه سازی ظهور آخرین حجتش سهیم فرماید و به زودی چشممان به جمالشان روشن شود. إن شاء الله تعالی « موکب اربعینی » امروز ما اینست 🌷*« حول حالنا إلی أحسن الحال »،« یک جمله دعایی روشن و واضح است.»* اما چرا قبـــــــل از آن باید بگوئیم: یا مقلب القلوب و الأبصار و یا مدبر اللیل و النهار و یا محول الحول و الاحوال؟ بیان این عبارتها، چه ضرورتی دارد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۳ 🌾 آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ آغاز سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم و خودم و شما را دعوت می کنم به اینکه تا حداقل تا نیمه شعبان، بکوشیم *معرفت خود را نسبت به آن « برترین خلق خدا » و « امام الجن و الإنس » بیشتر کنیم.* و اکنون شما را به یک *عصرانه و عیدانه بسیار زیبا* که مخصوص روز جمعه است دعوت می کنم: امیدوارم از « نوشیدن » آن لذت ببرید: با هم و به نیابت از شهیدان والامقام سال ۹۸ و خصوصا سردار سلیمانی، قصد می کنیم زیارت آخرین حجت الهی را و با دقت در این عبارات نورانی، عرض می کنیم: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ،* السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *عَيْـنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ،* السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ،* وَ *يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ،* السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِـــىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجــــاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *عَيْـــــــنَ الْحَيَاةِ،* السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَ أُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ. سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای چشم خدا در میان خلقش، سلام بر تو ای نور خدا که ره‌جویان به آن نور ره می‌یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده می‌شود، سلام بر تو ای پاک‌ نهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای وسیلة نجات، سلام بر تو ای سرچشمه زندگی، سلام بر تو، تمام توجه خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاک تو، سلام بر تو، خدا در تحقق وعده‌ای که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرماید، سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته تو و آگاه به شأن دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به‌ سوی خدا تقرّب می‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم؛ وَ أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِــرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَىٰ أَعْدائِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ. يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ؛ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ، *هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ* وَ *الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ،* وَ أَنَــا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ، وَ أَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، *فَأَضِفْـــنِى وَ أَجِــــرْنِى* صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ. و از خدا می‌خواهم تمام توجهش را بر محمّد و خاندان محمّد قرار دهد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهدای در آستانت در شمار شیفتگانت قرار دهد، ای سرور من، ای صاحب زمان، توجهات خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار مؤمنین به دست تو در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می‌رود. و من ای آقای من در این روز میهمان و پناهنده به توأم و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناه‌دهی مأمور هستی، پس مرا پذیرا باش و پناهم ده، تمام توجه خدا بر تو و خاندان پاکیزه‌ات. 🍃واژه: ۹۹ @dr_ghofrani2
۳۷۴ استاد سلام 🌷باتوجه به این روایت در کتاب سیادت تا وزارت صفحه ۱۶۴ چطوری میتوان در کارهای خانه از نوجوان کمک گرفت؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما 🌿معمولا غالب کودکان در « هفت سال اول »، (حتی قبل از دو سالکی) تمایل به انجام کارهای خود را دارند و « داوطلب » همکاری در کارهای خانه هستند. اگر والدین و خصوصا مادر، کار اندک آنها را در هفت سال اول « ببینند » و به خوبی « تشویق » کنند، کودکان شهری هم می توانند مثل غالب کودکان عشایر و روستایی، در انجام کارهای خانواده کمک کار باشند و حداقل ریخت و پاش کمتری داشته باشند و در هفت سال دوم، همکاری مفید و مؤثری داشته باشند. نکته مهمی که در آن حدیث بیان شده، در واقع شرح آیه آخر سوره بقره است که: نباید بیش از وسعت و طاقت و ظرفیت افراد به آنها تکلیف داده شود. هفت سال دوم، آرام ترین مراحل رشد انسان است و نوجوانان در این مرحله، (به شرط اینکه هفت سال اول سیادتشان إحراز شده باشد و میان والدین اصطکاک نباشد،) معمولا بسیار مطیع و دوستدار خانواده هستند. پس باید شرائطی را والدین و خصوصا مادر در خانه پدید آورند که فرزندان خودشان را « عضو رسمی » خانواده به حساب آورند و « احساس مسئولیت » کنند و « داوطلب همکاری » باشند. والدین با رجوع به خاطرات کودکی خودشان، می توانند بهترین و بدترین نحوه برخورد با فرزندان را به خاطر بیاورند. به یاد بیاورند که با چه نحوه گفتار و رفتار والدینشان به کار کردن ترغیب می شدند و با چه لحن گفتار و چه نحوه رفتاری از زیر کار فرار می کردند. احتمالا، « مادران خیلی زبر و زرنگ و سختگیر » کمتر می توانند از همسر و فرزندانشان، کمک بگیرند و بر عکس مادرانی که هنرمندانه « وانمود » می کنند که « همسر و بچه ها از آنها بهتر می فهمند و بهتر و دقیق تر کار می کنند » و « وانمود » می کنند که « نیازمند کمک » هستند، همسر و فرزندان پُر کار و مهربان و وظیفه شناس تری دارند. خلاصه مطلب اینکه « فعال بودن أعضاء خانواده » به این بستگی دارد که بانوان چقدر از « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « هنر تشویق به موقع نکات مثبت افراد » استفاده بکنند یا نه. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۵ سلام و صبح عالی بخير استاد گرانقدر 🌷با توجه به صفحه ١۶١ کتاب از سیادت تا وزارت چطور میشود بچه ها را از منیت های دوران کودکی رهاند؟ 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ کتابی که در اختیار شما قرار گرفته، (برای کاهش حجم و کاهش هزینه) چند بار خلاصه و بسیاری از توضیحات آن حذف شده است. ۲ـ منیت، در ابتدای تولد با فرزند به دنیا *نمی آید* بلکه بعدا تحت تأثیر رفتار والدین و اطرافیان، فرزندان کم یا بیش گرفتار این توهم می شوند. پس هر قدر والدین با « خودخواهی و منیت و نفسانیت » خودشان بیشتر مبارزه کنند و در گفتار و رفتار خود عاقلانه و مؤمنانه نشان دهند که « طرفدار حق » و « تسلیم أمر خالق » هستند، فرزندان هم کمتر در معرض این توهم منیت قرار می گیرند. با عرض معذرت باز هم لازم است از مردم « عشایر و روستائیان » مثال بزنم که زندگی « طبیعی » دارند و کمتر گفتار و رفتار « تصنعی » و « منافقانه » در آنها دیده می شود. لذا فرزندانشان کمتر گرفتار خودخواهی و خودپرستی می شوند و معمولا روابط سالم و شادی دارند. برای اینکه روشن شود چقدر والدین و اطرافیان در فراهم آوردن « زمینه خودخواهی » دخالت دارند به یاد بیاورید که قبلا در تمام مدارس کشور و جهان، چهار نفر و بعد سه نفر در یک نیمکت می نشستند و با کمترین تنش با هم درس می خواندند و دانشمند و سیاستمدار و اساتید و معلمین خوبی هم می شدند. اما الآن در مدارس غیر انتفاعی، هر دانش آموزی یک میز و صندلی و چیزهای اختصاصی دیگری دارد و دفتر و کتاب و خوراکیش را که با بی دقتی در منزل جاگذاشته با آژانش برایش ارسال می شود و .... طبیعی است که آنها گرفتار خودخواهی شوند و دائما وسائلشان را با دیگران مقایسه کنند و به رقابت و یا حسادت بپردازند و باز هم با هم درگیر باشند. البته: ۱ـ تلاش برای تقویت « *رشد اجتماعی؟* » با فراهم آوردن شرائط « *کارها و فعالیتهای گروهی* »، ۲ـ و جلوگیری از « *زندگی جمعی؟* » و از بین بردن شرائط « مقایسه و رقابت »، برای « درمان خودخواهی » و « آماده شدن برای ازدواج » و « حضور مفید در اجتماع » بسیار مفیدند. لطفا فرق « اجتماعی » بودن با « جمعی » بودن را در میان أعضاء گروه خودتان به بحث بگذارید و جمع بندی نهایی آنان را در اینجا منعکس بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۶ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر تمام أعضاء محترم گروه، امشب شب بسیار مهم و عظیم الشأنی است که به تقاضای حضرت ابراهیم صلوات الله علیه، خداوند به « مؤمنان » منت گذاشت و « بعثت خاتم أنبیاء و المرسلین » را برایشان فراهم آرود: لَقَدْ *مَــــــــــــنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنـــينَ إِذْ بَعَــثَ فيـهِمْ رَسُــولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ* يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ (آل عمران/۱۶۴) و با این بعثت، زمینه ظهور و تجلُی *قرآن صامت و قرآن ناطق و قرآن صاعد* در جهان فراهم شد. برای اولین بار در تاریخ بشر، از « مقام زن »،« مقام تفکر و تعقل »،« مقام ازدواج » و مقام: « عدالت »،« جهاد »،« شهادت » و ..... به زیبایی تجلیل شد، مثل امشبی، « پنج آیه اول سوره علق » افق زندگی بشر را روشن کردند: اینکه: ۱ـ « عالم خلق، عالم تعلق و وابستگی و دلبستگی و اسارت و مانع انس ورزی و شکوفایی انسانیت است: خلق الإنسان من علق»، ۲ـ « انسان همه چیز لازم را بالقوه می داند: علم الانسان مالم یعلم ، پس نیاز به کسب علم ندارد. ». امیدوارم لیاقت و قابلیت و توفیق این را داشته باشیم که حداقل امشب را به « مرور برکات غیر قابل شمارش بعثت » بپردازیم و از نورانیت آن ابعاد مختلف زندگی خودمان را روشن کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۷ ۳۷۲ 🌾 با سلام و احترام مجدد و تشکر فراوان از اظهار نظرات اعضاء محترم گروه درباره این که: 🌷« *حول حالنا إلی أحسن الحال* »، خودش « یک جمله دعایی روشن و واضح است.» پس چرا قبـــــــل از آن باید بگوئیم: یـــا مقلب القلوب و الأبصار و یــا مدبر اللیل و النهار و یــا محول الحول و الاحوال؟ 🌿بیان این عبارتها، (در معرفی خداوند که در آغاز غالب دعاها مثل: دعای کمیل و دعای سمات، زیارت جامعه، دعاهای ماه رجب: یا من أرجوه لکل خیر ، و جملات قبل از إهدنا الصراط المستقیم، و ... قرار دارند) چه ضرورتی دارد؟ به نظر می رسد این « تعریف ها » در ابتدای غالب دعاها، برای اینست که ما بفهمیم: ۱ـ اولین و مهمترین شرط إجابت هر دعای مُجازی، داشتن « نگاه موحدانه و ندای مخلصانه پایدار » است. *نگاه موحدانه و ندای مخلصانه پایدار، یعنی نگاهی که نه تنها کمترین « نفسانیت، شرک، کفر، غرور، تکبر، جهالت، نفاق و رذیلتی در آن نباشد » بلکه « با تغییر شرائط هم، آلوده به نفسانیت و انواع شرک نشود و از بین نرود.* » مثل آن زمانی که در هواپیما و یا کشتی وسط اقیانوس، دچار سانحه می شویم و مرگ را مقابل چشممان می بینیم و چنان خدا را فریاد می زنیم که خداوند هم اخلاص ما را تصدیق می کند!!!: فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ ... (عنکبوت/۶۵) وَ إِذا غَشِيَهُمْ مَوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ ... (لقمان/۳۲) ۲ـ شرط دوم إجابت دعا اینست که بفهمیم و به خودمان یادآوری کنیم که: « *لازمه إجابت هر دعایی »،« قابلیت، لیاقت، ظرفیت و استحقاق و شوق و رغبت و صداقت قلبی خودِ ماست* .» پس یکی از ثمرات دعاها، باید « خودشناسی و خودسازی » باشد. ۳ـ عبارتهای اولیه ی اکثر دعاها، « مسیر و لوازم إجابت » را برای انسان روشن می کنند. مثلا: در همین دعای یا مقلب القلوب، به من این توجه را می دهد که « أحسن الحال »، محصول « تحول قلبی » من است. یعنی: با « زبان بازی » و « رفتارهای تصنعی و منافقانه » هیچ تحول پایداری در من تحقق پیدا نمی کند. و یا در دعای کمیل، اگر آن « مراتب توحید » و « نقش گناهان » و « نقش مختار بودن من » و اینکه « *فقط خودم می توانم به خودم ظلم کنم و با خالقم و دستورات او لجبازی کنم* » برایم روشن نشود، إجابت تقاضاهایی که در آن مطرح می کنم، پذیرفته نمی شود. و خلاصه اینکه: *« مخاطب دعای ما »،« خود ما هستم »* یعنی: در محضر خداوند، ما غفلت و جهالت و قصورها و تقصیرها و « وضع موجود » خودمان را مرور می کنیم و « رغبت خود را برای وضع مطلوب » به خودمان تفهیم و إحراز شرائط آن را به خودمان یادآوری می کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۸ 🌾 سلام وعرض ادب استاد عزیز مطلب زیبایی خواندم از حضرت آیت الله جوادی آملی : 🔸معنای سال نو اين نيست که زمين چون يک بار به دور شمس مي گردد براي ما عيد است، *ما وقتي عيد داريم که حرکت خودمان به مقصد برسد،* 🌴 دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما و بر مقام معظم رهبری و حضرت آیه الله جوادی آملی و دیگر علماء و بزرگانمان. ایشان نکته مهمی را مطرح فرموده اند که: « *تحول ما » جشن دارد نه « گردش زمین* ». ایشان فرموده اند: ما اگر اهل سير و حرکت باشيم و به « *مقصد برسيم* »، برايمان عيد است. عمر ما وقتي کامل است که از جايي شروع کنيم و به « *جايي برسيم* ». اما شاید بهتر باشد جمله ایشان را با این تغییر ببینیم: ما اگر « *إخراجی بودنمان* » را بدانیم و « *إنا لله* » را خوب بفهمیم و اهل سير و حرکت باشيم و « *إنا الیه راجعون* » را به درستی باور کنیم و به « *فطرت و اصل و مبدأ خود برگـــرديم* »، قطعا برايمان عيد است. پس عمــر ما وقتي کامل است و وقتی به برکت مبعث، به حق مبعوث می شویم که از « *خودپرستی » و « تعلق به خلائق* » انقطاع پیدا کنيم و « *آیت الهی شویم* ». إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۷۹ ۳۷۶ 🌷 سلام استاد بزرگوار و عرض تبریک به مناسبت این شب فرخنده سوالی برای من پیش آمده امشب شب مبعث و شب برانگیخته شدن پیامبر به مقام رسالت می باشد اما چرا فرمودید شب تجلیل از مقام زن، مقام ازدواج... 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و عید مبعث و آغاز سال جدید مبارکتان باشد. با بعثت خاتم أنبیاء صلوات الله علیه و نزول قرآن، برای اولین بار مقام زن و نهاد خانواده و ... مورد تجلیل قرار گرفت. در حالی که قبل از بعثت و قبل از نزول قرآن، چنین تعظیم و تکریمی برای زن و خانواده و ازدواج و عقلانیت و عدالت و .... در هیچیک از جوامع بشری وجود نداشت. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۸۰ عرض سلام و ادب استاد مهربانم 🌷 لطفا قرآن *صاعد* برامون توضیح میدید؟ 🌿 با سلام و احترام و تبریک این عید بزرگ، در فرهنگ اسلامی، به « دعا » قرآن صاعد » گفته می شود که اسباب تعالی و صعود انسان به بارگاه الهی را میسر می سازد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۸۱ 🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم جوانان مهدوی و والدین امانتدار، امروز روز عید مبعث خاتم أنبیاء و المرسلین صلوات الله علیه و آله و سالروز نزول نورانی قرآن است. بر ما واجب است که تجلیل و تحسین کنیم از بانوی مجلله و بزرگواری که تا مثل دیشبی، و شاید چهل روز، مسافت بسیار طولانی از منزلش در کنار مسجد الحرام تا غار حرا را با پای پیاده می پیمود و برای شوهر یتیمی که جز خدا هیچ چیز نداشت، آب و غذا می برد تا او به عبادت و راز و نیاز و چله نشینی اش برسد. و تحسین کنیم والدین بزرگواری که توفیق و افتخار پیدا می کنند و نام حضرت خدیجه کبری را برای دخترشان انتخاب می کنند. 🍃واژه: سلام الله علیها @dr_ghofrani2
۳۸۲ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوان مهدوی و والدین امانتدار؛ عصرانه و عیدانه امروز « موکب اربعینی » ما در این عید عظیم مبعث، این مهم است که: 🌷لطفا ببینید کدام آیه قرآن است که می فرماید: « *افراد منقطع از عقل و وحی، زندگی خود را بسیار کوتاه و در حد یک ساعت می بینند » و « بعثـــت آنها در قیامت است؟* اما آنان که « *أهل علم و ایمان* هستند، « *کتــاب خـدا* » را « محل آزمایش و زندگی » می دانند؟ (و آن را برای مبعوث شدنشان کافی می بینند؟) حی علی القرآن. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۸۳ ۳۸۲ 🌿دکتر غفرانی: قدیمی ترین بانوی بسیار محترم جلسات من از سال ۱۳۷۶ تا کنون فرموده اند: مبعث، بارش رحمت الهی است برای رویش، پس مبعوث شویم با نـــور، قبل از اینکه برانگیخته شویم از گـــور، 🌿 سلام فک کنم سوره روم آیات ۵۵و۵۶ جواب سوالتون باشه و یوم تقوم الساعة یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعة کذلک کانوا یوفکون، و قال الذین اوتوا العلم و الایمان لقد لبثتم فی کتاب الله الی یوم البعث فهذا یوم البعث ولکنکم کنتم لا تعلمون 🌾دکتر غفرانی: ما شاء الله و صد آفرین و هزار بارک الله به شما و تسلط قرآنی شما. لطفا خودتان « چند نکته مهم » این دو را استخراج و مطرح کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2