eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
151 دنبال‌کننده
172 عکس
60 ویدیو
36 فایل
دکترای حقوق عمومی اندیشه ورز پژوهشگر و معلم حقوق در دانشگاه شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ی پیشنهاد ساده و همگانی: هر روز با محبت به همه ‎ کنیم و لبخند بزنیم هر جایی که بودیم اثر معجزه آسایی در تکثیر آرامش و محبت در جامعه دارد @drhamednikoonahad
بيانات راجع به و كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از دانشجويان به عنوان اعتراض به دسيسه هاى دولت آمريكا در ايران و امنیت سفارتخانه امروز لابد از طريق اخبار راديو مطلع شديد كه عده اى از جوانان باايمان و برآشفته ملت كه پذيرش را از طرف آمريكا به حق توهين بزرگى به انقلاب و ما ميدانند، بيش از اين تاب نياوردند و به عنوان را تصرف كردند و چند نفر از كاركنان آنجا را به گرفتند، ما هميشه به عنوان كسانى كه احساس مسؤوليت مي كرديم به آمريكا و ساير قدرتهاى استعمارگر گفته ايم كه بدانيد با فرد طرف نيستيد با افراد هم طرف نيستيد، با هم طرف نيستيد، با علماى انقلابى و رجال انقلابى طرف نيستيد، با شوراى انقلاب و دولت موقت انقلاب طرف نيستيد بلكه با طرف هستيد. موفقيت ايران را درك كنيد و بدانيد كه «ايران» ملتى دارد كه خط انقلاب خودش را شناخته است، ... حالا هم براى شان ميگوييم كه شما انتظار نداشته باشيد كسى بتواند ملت بپاخاسته ما را در برابر همه كارهاى ناپسند و زشت شما مهار كند ملت در برابر برخى از اين توهينها مهارشدنى نيست، گويا آمريكا و قدرتهاى ديگر جهانى فقط را بلد هستند و هنوز را ياد نگرفته اند و با اين زبان آشنا نشده اند ولى مردم ما و دوستان ما به بركت اين انقلاب به خوبى با اين زبان آشنا شده اند و ميدانند كه هر كلمه اى و هر سخنى، هر نوشته اى در انقلاب چه معنى ميدهد. ما در عين اينكه ميپذيريم كه سفارت يك كشور و اتباع يك كشور بايد در يك كشور ديگر امنيت داشته باشند و در عين اينكه قانون اسلام چنين امنيتى را تأكيد و تضمين ميكند، در عين حال ميخواهيم بگوييم اين زبان انقلاب هم يك زبان راست و صريح و روشن است و چيزهايى را بيان ميكند. اگر آمريكا و كشورهاى ديگر جهان زبان انقلاب ايران را هنوز ياد نگرفته ايد و نميتوانيد درك كنيد خوب است سر عقل آييد و درك كنيد. همان وقتى كه گفتيد اين بيمار هيچ جاى دنيا جز آمريكا براى معالجه اش نبوده (آن هم اگر واقعاً بيمار باشد) وقتي كه پذيرفتيد بايد ميدانستيد كه پیامدهاى سختى به دنبال خواهد داشت. جوانهاى ما امروز به سفارت آمريكا رفته اند و گفته اند كه اين شاه خائن و دشمن ملت را بدهيد و اين كاركنان سفارت را كه به گروگان گرفته ايم از ما بگيريد، چون هر چه به زبان منطقى گفتند كه دشمن ملت را چرا در خانه خودتان پناه داديد؟ گفتند اين از لوازم اومانيسم است و يك نفر بيمار به ما پناه آورده است، انسان دوستى و اومانيسم جهانى و اخلاق انسانى ايجاب ميكند كه ما بيمار را پرستارى كنيم. آيا شما هنوز هم نفهميده ايد و نميتوانستيد بفهميد كه محمدرضا دشمن خون_آشام يك خلق است و او بايد به دست دادگاه عدل و انتقام سپرده شود؟ بسيار خوب. نتوانستيد بفهميد، جوانان انقلابى كشور ما ناچار ميشوند كه با اين زبانها به شما بفهمانند، اميد ما اين است كه درس عبرت بگيريد و با ملت انقلابى ما طورى برخورد نكنيد كه ديگر ملت ما براى گفتگو با شما ناچار به استفاده از اين زبانها بشوند و اگر شما همچنان به لجاجت خودتان ادامه بدهيد هيچكس نميتواند به شما تضمين بدهد كه مردم انقلابى ما ديگر از اين زبان استفاده نميكنند، ما هم تأكيد ميكنيم كه وظيفه انسانى و انسان‌دوستى آمريكا (اگر آمريكا به‌راستى انسان‌دوستى را ميفهمد) اين است كه اين دشمن خلق را تحويل دادگاه عدل و انتقام اسلامى ايران بدهد و بيش از اين خودش و ملت ما را به دردسر نيندازد. اين تشخيص ما است. نمىدانم نمايندگان محترم ملت هم تشخيصشان همين است يا نه (نمايندگان- همين است) منبع: صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی؛ جلسه ۵۹؛ #۱۳_آبان ۱۳۵۸ صص ۱۶۰۹-۱۶۱۰ @shahiddoctorbeheshti
کارت دانشجویی مصونیت قضایی نمی‌آورد. دانشگاه، مثلث برمودا نیست اخبار مربوط به ، همیشه همراه با انواع تحلیل‌ها و خرده روایت‌ها با چاشنی حقوقی همراه است و از جهات گوناگون قابل‌بحث. روشن است که و بازداشت و تعلیق و اخراج دانشجو خوشحالی ندارد ولی ابراز تعجب و بیزاری از نفس و برخورد قانونی با مظنونین و متهمان بسیار نامفهوم و حیرت انگیز است. گویی برخی محیط دانشگاه را منطقه آزاد از قوانین کیفری کشور قلمداد کرده‌اند. درست است که اقتضائات و الزامات اداره دانشگاه با سایر اماکن تفاوت دارد؛ اما محیط دانشگاه هم مانند هر مکان دیگری مانند خیابان و اداره و مسجد و مدرسه و فروشگاه و کارخانه می‌تواند محل ارتکاب انواع جرائم عمومی باشد از قتل و سرقت و ایراد ضرب‌وجرح و تخریب و جعل و کلاه‌برداری تا انواع جرائم ضد امنیتی مانند جاسوسی و خیانت به کشور. خوش آنکه محیط دانشگاه از امثال این ناهنجاری‌ها به‌کل پاک باشد؛ اما نمی‌توان با ساده‌انگاری خیال‌بافانه منکر امکان ارتکاب انواع جرائم در این محیط شد. لذا طبیعی است که از نهادهای قانونی حافظ نظم و امنیت انتظار باشد که در صورت اطلاع از وقوع جرائمی در دانشگاه‌ها، همچون سایر اماکن، به وظایف قانونی خود عمل کنند. نیروهای انتظامی و امنیتی در چارچوب قانون و تحت اشراف و نظارت مقامات صالح قضایی وظایف ضابطیت مانند كشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسايي، يافتن و جلوگيري از فرار و مخفي شدن متهم را بر عهده‌دارند (فرقی ندارد که متهم یا محل وقوع جرم چه کسی و کجا باشد) و طبیعی است مجاز نیستند از تکالیف قانونی شانه خالی کنند. افزون بر این متصف شدن به وصف دانشجویی و اخذ کارت دانشجویی و یا حضور در محوطه دانشگاه، باعث نمی‌شود قوه و ملکه‌ای در فرد ایجاد شود که خودبه‌خود از انواع جرائم و ناهنجاری‌ها پرهیز کند و یا بری باشد. ساده آنکه و دانشگاهی هم انسان است و هر احتمالی در مورد سایر انسان‌ها برود در مورد او هم می‌رود. مصونیت قائل شدن برای قشری از اقشار نسبت به تعقیب انتظامی و قضایی، چه دانشجو چه استاد چه هر قشر محترم دیگر، نه‌تنها تبعیضی ناروا و ناموجه است بلکه اجحاف در حق انواع بزه دیدگان و آسیب دیدگان ناشی از اقدامات مجرمانه و حتی ظلم به وجهه دانشگاه و دانشگاهیان قانون‌مدار است. بحث رسیدگی به تخلفات مربوط به امور آموزشی مانند عدم رعایت الزامات آموزشی و مقررات داخلی البته جداست و اصلاً محل بحث نیست. برخلاف تلقی برخی دانشگاهیان و اهالی رسانه و سیاست، مجلس شورای اسلامی هیچ‌گاه قانونی مبنی بر ممنوعیت ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به محوطه و محیط دانشگاه‌ها یا حوزه‌های علمیه و مانند این‌ها به تصویب نرسانده است. اساساً مصوبه‌ای با چنین مضمونی آشکارا در تنافی با است. همان قانونی که در اصل 3 رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امنيت قضائي عادلانه براي همه و تساوي عموم در برابر قانون را بر حکومت تکلیف کرده است. همان قانونی که در اصل 20 همه آحاد ملت را بدون استثنا «یکسان» در حمایت و پناه قانون قرار داده است. همان قانونی که در اصل ۱۰۷ رهبر را در برابر قوانين با ساير افراد كشور «مساو‌ی» قرار داده است. همان قانونی که در اصل 156 به قوه قضائیه مستقل تصریح کرده و آن را مسئول رسيدگي و صدور حكم در مورد تظلمات، تعديات، شكايات، حل‌وفصل دعاوي و رفع خصومات و كشف جرم و تعقيب مجازات و تعزير مجرمين و اجراي حدود و مقررات مدون جزائي اسلام و اقدام مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم قرار داده است. همان قانونی که در اصل 159 دادگستری را مرجع رسمي تظلمات و شكايات دانسته است مطالبه صحیح و قانونی در این خصوص آن است که ترتیبات مربوط به دستگیری و بازداشت و محاکمه دانشجویان با رعایت و مبتنی بر قانون باشد؛ نه آنکه با تحلیل‌های احساسی و سوءاستفاده از احساسات جوانان عزیز دانشجو و با تلقی کردن کارت دانشجویی به‌مثابه برگ برنده و کارت طلایی، راهی به‌سوی نوعی در نظام اجتماعی باز شود. @drhamednikoonahad
حواستان نبود، از برادران بودند! اندکی بعد از اذان مغرب، در سوز اواسط پاییز کنار یک نمازخانه بین راهی ایستادم. به همراه خانواده برای ادای نماز ، و شاید اقامه، به خط شدیم. نزدیک نمازخانه شدم. از دور، نماز جماعت چندنفره ای دیدم. از دستان‌بسته شان (به اصطلاح تکتف) مشخص بود از اهل سنت هستند. به مادر خانمم نشان دادم. بی‌درنگ و خوشحال گفت: آفرین! وارد نمازخانه بین راهی که شدم مشغول رکعت دوم نماز مغرب بودند. تا به خودم جنبیدم از رکوع برخاسته بودند و نتوانستم به جماعت متصل شوم. سرم را چرخاندم چند مسافر دیگر در این سو و آن سوی نمازخانه مشغول نماز فرادا بودند! تا اهل جماعت برای رکعت سوم برخیزند اندک مجالی بود. از یکی از فراداگزاران نزدیک به جماعت، که مردی جاافتاده و خوش‌سیما بود، پرسیدم: چرا به جماعت نخواندید؟ لبخندی زد و سری تکان داد. منظورش را نفهمیدم. اهل جماعت که برای رکعت سوم برخاستند تکبیر گفتم و به جماعت متصل شدم. نماز تمام شد و برادران اهل سنت از نمازخانه رفتند. در حال و هوای خودم بودم که زمزمه ای در گوشم پیچید: - حواستان نبود، از برادران بودند. با تعجب برگشتم. همان مرد خوش‌سیما بود. با خوشرویی و گونه ای احساس فتح و رضایت ادامه داد: - از برادران اهل سنت بودند. ندا و حرکات چشم و ابرو به گونه‌ای بود که یک لحظه تصور کردم به تنی چند از تروریست‌های تکفیری نماز را اقتدا کرده‌ام. فراداگزار دیگری با تأیید سنی بودن آن جماعت، به جماعت نایستادنشان را تأیید کرد. کاشف به عمل آمد که این دوستان عالما عامدا به جماعت نپیوسته اند و گمانشان هم این بوده که بنده ملتفت نبوده ام که آن برادران، از اهل سنت بوده اند. کوتاه توضیح دادم که به جماعت ایستادن با اهل سنت هیچ ایرادی ندارد. خلاصه پاسخشان این بود که اقتدا به اهل سنت اگر در مقام تقیه باشد عیبی ندارد. اصرار کردم که فتوای مراجع شیعه اقتدا به اهل سنت را مجاز می داند و هیچ ایرادی وارد نیست. نپذیرفتند و بر تقیه تاکید کردند و رفتند. خاطره‌ای در ذهنم تداعی شد. سالها قبل در زمستانی به‌یادماندنی به همراه چند تن از دوستانی که تقریباً همگی دولتمرد شده اند وارد مدرسه ای در یکی از شهرهای شمالی کشور شدیم وقت اذان ظهر. نماز جماعت برادران اهل سنت برقرار بود. دوستان همراه همگی بلافاصله به جماعت پیوستند و من، در حال استخاره که من هم اقتدا کنم یا نکنم ... که نماز جماعت خاتمه یافت. ... برای نماز عشای فرادا برخاستم. فرزند و برادرزاده‌ام دوطرفم ایستادند و نماز‌جماعت‌طوری اقامه شد، کاملاً شیعی. محض احتیاط، فتاوا را مرور کردم. درست در ذهنم نقش بسته بود. الحمدلله @drhamednikoonahad
برای سخنگو سخن گفتن به خودی خود شاید کار سختی نباشد و شاید چندان هم به چشم نیاید ولی وقتی وظیفه‌ات، رساندن پیام به مخاطب باشد و رسالت گفتگو بر دوش بکشی و لباس جهاد تبیین بر تن کنی قضیه متفاوت خواهد شد. اهل حلم و سعه صدر، خوش‌بیان و حاضرجواب هم که باشی، آنگاه مواد لازم برای هدف تیرهای کینه و حسد بدخواهان واقع شدن، آماده شده است. در روزهای سخت، خودجوش در جمع‌های مردمی گوناگون در سراسر کشور از مدرسه و دانشگاه گرفته تا هیئتهای مذهبی حاضر شدن و نه صرفاً از پشت تریبون، بلکه چشم در چشم به گفتگو، و نه سخنرانی، نشستن، ناسزا شنیدن و لبخند زدن، اگر‌چه تکلیف مجاهد جوان است اما به غایت شایسته قدرشناسی است. از نظر من اقنا‌ع‌پذیری مطالب و پاسخهای سخنگو برای مخاطب مهم است. اما نه به اندازه اهمیت بازگشایی باب گفتگوی مستقیم میان دولتمردان و مردمان که در سال‌های نه چندان دور مسدود شده بود. محبت و اعتمادی که از رهگذر این گفتگوهای صریح و صمیمی و حتی تند حاصل می‌شود سرمایه‌ای بسیار غنیمتی و بی‌بدیل برای نظام حکم‌رانی ماست. علی بهادری جهرمی البته دوست من است و به رفاقت با او که مبتنی بر هم‌پیمانی در راه انقلاب اسلامی است بسیار مفتخرم ولی آنها که حقیر را از نزدیک میشناسند به خوبی درمی‌یابند که این سطور نه برای رفیق بازی نگاشته شده و نه به طمع به چنگ آوردن حطامی. شأن نزول این چند کلمه، عمل به توصیه پیر حکیم انقلاب است که در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ فرمودند: امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه‌ی قدرشناسی وظیفه‌ی سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد. @drhamednikoonahad
چند کلمه در مورد @drhamednikoonahad
برای دانشجو و دانشگاه به مناسبت این یادداشت و البته به واسطه حال و هوای این روزهای دانشگاه، به این گفتگو دعوت شدم امیدوارم مباحثه‌ای درخور و متناسب با شأن دانشگاه و دانشجو شکل بگیرد ان‌شاءالله @drhamednikoonahad
⭕️ خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی می کند؟! ◾️ در ریخته شدن خون بی گناه نزد خداوند فرقی بین سنی و شیعه، زاهدان و ایذه نیست. پس چرا برای یکی شکل می گیرد و پیامهای مقامات سیاسی و مذهبی صادر میشود و برای دیگری نه؟! فرق ایندو در رنگ خون شان نیست در شکل و معنای حادثه است: الهائشات یا الغارات؟! ◽️ الهائشات، فتنه ها و نا آرامی هایی است که کسی در آن کشته یا زخمی می شود بدون اینکه قاتلش معلوم باشد.۱ اینجا باید دیه از بیت المال پرداخت شود.۲ و از خانواده دلجوئی شود. ◾️ الغارات، عملیاتهای تروریستی واضح و کشتن مردم بی گناه است. مثل آنچه گروه سفیان غامدی به دستور معاویه با شهر انبار کرد. امیرالمومنین(ع) درباره اش خطبه خواند۳ و از جمله فرمود: "کار را بر دوش همدیگر انداختید و یکدیگر را تنها و بی یاور گذاشتید تا اینکه دشمن غافلگیرانه از هرسو برشما تاخت(حتی شُنَّت علیکم الغارات)". ◽️ وقتی علی(ع) در مسجد فراخوان صفین می داد، اربد از بنی فزاره بر امام اعتراض تند کرد. جمعی از مردم بر او شوریدند. در فرار با لگد و ضربات مردم کشته شد و قاتلش معلوم نبود. امیرالمومنین اورا کشته غوغا خواند و دیه اش را از بیت المال داد.۴ ◾️ اما حضرت برای زنان مسلمان و ذمیِ انبار که در غارات سفیان غامدی غارت شدند خطبه خواند و فرمود: "باخبر شدم مردانشان بر زن مسلمان و زنی دیگر که در پناه اسلام به سر می برده، هجوم آورده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره آنها را به غارت برده اند و آن بیچاره در برابر مهاجم جز گریه و التماس وسیله ای برای دفاع از خود نداشته... اگر پس از این رویداد مسلمانی از غصه بمیرد نکوهشی بر او نباشد بلکه نزد من جای آن هست که از غصه جان دهد".۵ این به مثابه همان پیام مقامات و اعلام تسلیت یا عزای عمومی امروز است! ◽️ جمعه زاهدان، نمونه الهائشات بود! رهبر انقلاب با کشته های بی گناه آن روز همان مواجهه را کرد: دلجوئی و دیه! در عهدنامه مالک اشتر، حضرت حکم هردو صورت قتل عمد و خطای کارگزار و والی خود را بیان کرده: - "نه من در قتل عمد عذری نزد خدا دارم و نه تو؛ چرا که کیفر آن کشتن قاتل است" - "اگر گرفتار قتل خطایی شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردن کسی افراط کرد... مبادا کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون را به آنان نپردازی"۶ برای زاهدان هم دستور بررسی برای تطبیق این دو داده شد. ◾️ شیراز و ایذه و اصفهان اما نمونه آشکار الغارات است؛ چنانچه آرمان عزیز و سید روح الله و...! در اینجا که بطور واضح تروریست ها جان بی گناهان بی پناه را می گیرند؛ اگر علی(ع) هم بود، خطبه۲۷ می خواند و بیانیه می داد! تاسف و تسلیت عمومی را روا می داشت. نه چون این خون رنگین تر است، چون کشته شدن در عملیات تروریستی (الغارات) با کشته شدن در یک آشوب خیابانی (الهائشات) دو صورت اجتماعی متفاوت و هرکدام اثر و بار حقوقی خود را دارد. ............................... ۱.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۲۰۳/ ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۳ ۲.ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۶/ جواهر الکلام ج۴۲ص۲۳۴ ۳.نهج البلاغه خطبه۲۷ ۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵ ۵.نهج البلاغه خطبه۲۷ ۶.نهج البلاغه نامه۵۳ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ (۱) چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ رفراندم چی؟ برای اصل نظام برای چی؟ تا معلوم بشه چند درصد مردم، هنوز طرفدار این نظامند حالا چرا الآن؟ پس کی؟ چون الآن معلوم نیست این نظام چقدر پایگاه مردمی داره یعنی قبلاً معلوم بوده؟ آره چون خودشم با رفراندوم سراسری اومد سر کار با رفراندوم اومد سر کار یا وقتی اومد سرکار، رفراندوم برگزار کرد؟ چه فرقی داره؟ کی رفراندوم رو برگزار کرد؟ حکومت پهلوی؟ نه پس کی؟ دولت موقت جمهوری اسلامی پس جمهوری اسلامی بوده که ی دولت موقتی داشته درسته، پس دیگه رفراندوم برای چی بود؟ تا پشتوانه مردمی اش، با عدد و رقم تثبیت بشه و خواسته‌ی مردم مستند شده باشه خب ولی الآن دیگه معلوم نیست چقدر از مردم پشت این نظامند هنوز؟ خیلی سال گذشته یعنی مشروعیتش زیر سواله؟ آره دیگه، شاید مردم دیگه نخوان این حکومت رو رفراندوم رو کی برگزار کنه؟ خب همونایی که هر سال انتخابات رو برگزار می‌کنند حکومتی که هر سال انتخابات داره چرا باید رفراندوم برگزار کنه؟ چه ربطی داره؟ وقتی مردم در انتخاباتی که یک حکومت برگزار کرده شرکت می‌کنند معنی‌اش چیه؟ هیچی، مجبور بودند بین بد و بدتر انتخاب کنند. خب در رفراندوم هم ممکنه همینطور بشه. بین بد و بدتر انتخاب کنند. نه، رفراندوم فرق می‌کنه، همه آزادند به هرچی میخوان رأی بدن پس میگی رفراندوم رو همین حکومت برگزار کنه؟ آره یعنی همین حکومتی که مشروعیتش زیر سواله، رفراندوم برگزار کنه؟ خب همه جای دنیا چی کار می‌کنند؟ هیچ نظامی تو دنیا موجودیت خودش رو به رفراندوم نمی‌گذاره چرا؟ چون هیچ نظام و حکومتی خودش رو نامشروع نمی‌دونه خب، یک نهاد مردمی رفراندوم بگذاره اون نهاد مردمی چطوری تعیین بشه؟ مردم انتخابشون کنند یعنی انتخابات برگزار بشه؟ آره دیگه چه کسی انتخابات رو برگزار کنه؟ شخصیت‌های بی‌طرف و مورد قبول مردم چطور بفهمیم این اشخاص موردقبول مردم، چه کسانی هستند؟ مردم معرفی می‌کنند کجا؟ در مطبوعات، فضای مجازی، رسانه‌های مختلف ... این اشخاص چند نفر باشن؟ از طرف چند نفر معرفی بشن؟ چند ساله باشن؟ مهمه؟ مهم نیست این اشخاص بیطرف باشند؟ چرا، باید بیطرف باشند خب پس چطوری انتخابات برگزار بشه؟ همه جای دنیا چطوری انتخابات برگزار میشه، همونطوری. بر اساس قانون انتخابات که حکومت تصویب می‌کنه برگزار میشه اصلا سازمان ملل یا یه سازمان بین‌المللی بی‌طرف رفراندوم برگزار کنه یعنی یک سازمانی از بیرون جامعه ما بیاد برای ما رفراندوم برگزار کنه؟ چه عیبی داره؟ وقتی خودمون نمی‌تونیم، خب کسی از بیرون بیاد چرا؟ چرا چی؟ چرا باید به ی سازمان بین‌المللی اجازه دخالت در امور داخلی جامعه مون را بدیم؟ دخالت نیست که، برگزاری رفراندومه تا ما حق تعیین سرنوشتمون را اجرا کنیم پس میگی ما ی جامعه مستقل و آزاد نیستیم و نیاز به قیم داریم درسته؟ چرا آزاد نیستیم؟ چون شخص دیگری باید برای ما تعیین تکلیف کنه و ما خودمون آقای خودمون نیستیم و بر اساس اون چیزی که اون سازمان میگه باید رفراندوم بگذاریم. پس اون جاهایی که سازمان ملل میره انتخابات برگزار می کنه چیه؟ اون کشورها یا تحت حمایت بین‌المللی بودن یا هنوز دولت مرکزی مستقری نداشتن. یعنی استقلال نداشتند. خب اصلا مگه ی رفراندوم گذاشتن چه چیز خاصی داره؟ معلومه دیگه: فلان نظام، آری یا نه، تمام اگر به همین سادگیه چرا خود همین نظام برگزار نکنه؟ چون اعتمادی بهش نیست به آن سازمان بین‌المللی اعتماد هست؟ چرا نیست؟ چرا هست؟ چون مستقله، بی‌طرفه. واسشون فرقی نمی‌کنه نتیجه رفراندوم چی میشه مستقل از کجا؟ مستقل از کی؟ از کجا مطمئنی بی‌طرفی را رعایت می‌کنن؟ خب حالا چاره چیه؟ چاره چی؟ رفراندوم دیگه. بالاخره یکی برگزار کنه ببینیم اکثریت با کیه؟ کی متقاضی برگزاری رفراندومه؟ مردم چطوری و کجا معلوم شده که مردم درخواست رفراندوم دارن برای اصل نظام؟ ادامه 👇👇👇👇👇 @drhamednikoonahad
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ (۲) ادامه از ☝️☝️☝️☝️☝️ همه جا اعتراض هست در خیابان، در فضای مجازی ... یعنی هروقت عده‌ای اعتراض کردند باید رفراندوم برگزار بشه؟ وقتی اعتراضات زیاد باشه آره، چرا که نه؟ اعتراضات زیاد یعنی چی؟ چقدر؟ حالا هرقدر؟ گسترده دیگه یعنی مثلاً هزار نفر در فضای مجازی گفتند رفراندوم بشه، باید بشه؟ مثلاً از طرف پنج درصد مردم امضا و طومار جمع بشه برای رفراندوم عوض کردن نظام از چه کسانی امضا جمع کنند؟ هر کی شناسنامه و پاسپورت اینجا رو داره سن و سال مهم نیست؟ ۱۸ سال به بالا؟ چرا ۱۵ سال به بالا نباشه؟ چه فرقی می‌کنه؟ فرقش در تعداد امضاهایی است که جمع میشه و درخواست رفراندوم دارند پس ۱۲ سال به بالا. چون خیلی از معترضا الان از نوجوونان پس شاید از این پایین‌تر هم بشه؟ نمی‌دونم شاید، نه دیگه خب حالا اگر ده درصد امضا جمع شد که نه، رفراندوم برگزار نشه، چی؟ خب در آن صورت احتمالا دیگه رفراندوم لازم نیست چرا نیست؟ چون طرفدارای این ده درصد حتماً بیشترن تو جامعه شاید نباشند! پس رفراندوم برگزار بشه در هر صورت اصلا فکر کنیم رفراندوم برگزار شد. نتیجه‌اش را می‌پذیرن؟ چرا نپذیرن؟ به همان دلایلی که برگزار کننده را قبول ندارن یا احتمال تقلب هست یا نتیجه برخلاف انتظاره یا هر چیز دیگه خب رفراندوم رو تجدید می‌کنیم تا چند بار؟ فقط یکبار، دیگه همه باید قبول کنن چرا؟ شاید بازم اعتراض بشه، یا تقلب شده باشه! دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه حالا اعتبار نتیجه رفراندوم تا کی باشه؟ یعنی چی؟ تمومه دیگه یعنی دیگه رفراندوم برگزار نمیشه؟ چرا! اگر دوباره اعتراضات زیاد بشه به اصل نظام، باز هم رفراندوم باید بشه یعنی هر چند وقت؟ وقتی نسل عوض شد کی نسل عوض میشه؟ هر بیست سال یا ده سال یا پنج سال ... چرا برای همین نسل فعلی دوباره رفراندوم گذاشته نشه؟ اگر تعداد معترضان زیاد بود و امضای لازم را جمع کردن، برگزار بشه خب اگه تو رفراندوم، اقلیت ۴۰ یا ۳۰ یا ۲۰ یا ۱۰ درصد از مردم باشن که هر هفته باید رفراندوم گذاشت، نه؟ نه دیگه، هر هفته و هر ماه و هر سال که نمیشه! چرا نمیشه؟ پس کی مردم به زندگی شون برسن؟ چاره چیه؟ بالآخره ی عده مخالف حکومتن خب باشن. در همه جا مخالفان نظام، هستندولی باید در چارچوب نظام رفتار کنن شاید نخوان تو چارچوب رفتار کنن! خب برن انقلاب کنن! پس چرا باید یک نظام مستقل و مستقر، برای ادامه‌ی حکومتش رفراندوم برگزار کنه؟ @drhamednikoonahad
-1024975101_-388054351.pdf
1.09M
متن کامل سخنرانی بنده به مناسبت روز در همایش ملی مسوولیت اجرای قانون اساسی که در روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور رییس‌جمهور محترم و رییس محترم مجلس شورای اسلامی و جمعی از علاقه مندان قانون اساسی و دانش‌جویان و اساتید رشته حقوق برگزار شد. به علت کمبود وقت، تنها بخش‌هایی از این متن، به زبان آمد و متن کامل تقدیم رییس‌جمهور شد. @drhamednikoonahad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بالاخره چه کسی راست می گوید؟ در آشفته بازار جریانات سیاسی و فکری تکلیف چیست؟ سخنرانی سه روز قبل از شهادت ۴ تیر ۱۳۶۰ @shahiddoctorbeheshti
📕 حقوق ضابطان نظامی ✅ وظایف، اختیارات و مسئولیت های ضابطان نظامی ✒️ حامد نیکونهاد 📍 مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه _ 👈 کانال رسمی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه : splus.ir/qazahrm ____ eitaa.com/qazahrm
رفتار سیاسی اجتماعی دخت نبی اکرم حضرت زهرا سلام الله علیهما در ایراد خطبه فدکیه(جهاد تبیین) و همچنین حمایت خونین از میراث غدیر به ما آموخت که ارزش آقازاده بودن، به پاسداشت و پاسداری از حریم ولایت است و رسالت خواص جامعه، کنش‌گری به موقع و صریح است تا آنجا که اولین شهیده مدافع حرم، از درون خود حرم رخ بنماید ...
در بحبوحه ناآرامی های پاییز 1401، در مصاحبه با نسیم آنلاین در مورد ظرفیتهای قانون اساسی برای اعتراض مسالمت آمیز و حل منازعات اساسی در جامعه سخن گفتم متن کامل که به تازگی منتشر شده در لینک زیر قابل دسترسی است https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376016 @drhamednikoonahad
در بخش دوم گفتگو با نسیم آنلاین بحث به سوی برخی چالش‌ها در مسیر اجرای قانون اساسی رفت و در باب محدودیتهای ایجاد شده در دسترسی به اینترنت و پلتفرم ها و نیز حدود اختیارات شوراهای عالی مانند انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در نسبت با مجلس شورای اسلامی سخن به میان آمد متن کامل این بخش را نیز می‌توانید در لینک زیر ملاحظه بفرمایید https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376045 @drhamednikoonahad
۹دی؛ روزی برای دفاع جمهور از باور جمهور موتور محرکه و اهرم مصونیت بخش ملک، اراده‌های پولادین مردمی مومن است که مشارکت در سرنوشت خود را تکلیفی مستمر می‌دانند نهم دی ماه ۸۸ نمایشگاه عمومی بصیرت انقلابی ملت مسلمان ایران بود. در چنین یوم‌اللهی، پایمردی یک جامعه متشکل و آگاه در مقیاس ایران اسلامی بر سر آرمانهای دینی و انقلابی، آشکارا فریاد شد. صاحبان اصلی انقلاب و نظام و مملکت، آگاهانه و خودجوش و مطالبه‌گرانه خروشیدند و استوار، مانع از مصادره آرای آزاد خود توسط جریان جمهوریت‌زدا شدند. ملت رشید و بصیر، به‌موقع و صریح و یک‌پارچه بساط فتنه را در هم پیچید و نقش اصیل خود در نظام امت_امامت را به نسخه‌پیچان جریان تحریف یادآوری کرد. نهم دی ماه نشان داد کانون کنشگری جامعه ایرانی در عصر انقلاب اسلامی، پیوند ولایی میان امت و امام است؛ علقه‌ای ناگسستنی بر مدار ایمان دینی، محبت و یاری @drhamednikoonahad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی 💻 Farsi.Khamenei.ir
برای سرباز اسلام درد است که عمری برای اِعلای کلمه الله و برپایی مکتبی انسانی و جهانی یعنی اسلام جهاد کنی و تو را به سرباز یک سرزمین فرو بکاهند تو با الله معامله کرده باشی و مزد تو را مردم بخواهند بدهند گاه حتی روایت رسمی و رایج هم، انگیزه و آرمان تو را نفهمد و به یک جنگجوی شجاع ملی‌گرا مصادره کند تو که از انواع من‌ها و بت‌ها عبور کرده بودی، از خودت، از هوایت، از خاکت، از مرزت، از سلاحت، از درجه ات، از هر آنچه غیر اوست... تو که با عملت و جهادت به ما آموختی که جز برای خدا نباید حرکت کرد و نشان دادی آن کس که برای خدا و در راه حق، حرکت و هجرت کرد، دیگر چشم داشتی به همراهی و حمایت این و آن ندارد که خدا او را بس است ای رزمنده بدون مرز از تو آموختیم حرکت و عدم توقف در صحراهای دور از وطن را آنگاه که یار و یاوری نداری و آنگاه که تو را کتمان می‌کنند، نمی‌بینند یا نمی‌خواهند دیده شوی ایفای وظیفه الهی را در آن هنگامی که برخی از ارکان موثر نظام هم، به پاسداری از حرم و دفاع از خلق الله روی خوش نشان نمی‌دادند یا دست کم حمایت نمی‌کردند رها نکردی و پشتگرم به نصرت الهی، امر امام زمانت را زمین نگذاشتی رسانه ملی که در مقاطع مختلف مصلحت ندانست صدای جهاد تو و همرزمان بی‌نشانت باشد، تو را سرد نکرد وزارت خارجه‌ای که با ادبیات دیپلماتیک پشت سربازان اسلام را خالی می‌کرد، دل مطمئن تو را خالی نکرد و حتی لکنت شخصی در قامت رییس‌جمهور در دفاع صریح از حرمت و حریم حرم، تو را مردد نکرد؛ اگرچه دل‌خون بودی ای سرباز خدا شأن نزول نیرو‌های مسلح مکتبی در عصر انقلاب اسلامی در جان تو نشسته بود. ایمان و مکتب اسلام محرک و مدار حرکت تو بود و بنابراین رسالتت را نه تنها حفظ و حراست از مرزهای ایران، بلكه به دوش کشیدن بار رسالت مكتبی تعریف کردی يعني جهاد در راه خدا و مبارزه در راه گسترش حاكميت قانون خدا در جهان(وَاَعِدُّو‌ا لَهُمْ ماَ ٱسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه و مِنْ رِباطِ ٱلّخَيْلِ تُرهِبُونَ بِهِ عُدُوَّ اللّـه وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دوُنِهِمْ) آری آری ، تو برای پاک کردن شرِ منکَرِ اصلیِ دست‌ساختِ مفسد اعظم و شیطان اکبر از زمین خدا و از سَر عبادالله، خالص بودی. تو برای پاکیِ زمین خدا و آزادگی بندگان خدا جهاد کردی و طعم شهادت چشیدی اَشْهَدُ اَنـَّكَ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَ آتَيْتَ الزَّكوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً وَجاهَدْتَ فِي اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنّي ما بَقيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱ به وقت سومین سال شهادت سردار دلها @drhamednikoonahad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در راه خدا تقدیم به غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه پذیرد آزاد است سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه شهادت برای یک آرمان، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با شهود انسان نسبت به حق و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، حضورقلب در برابر خدا و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که حرکت می کنند، تلاش می کنند، خون می دهند، جان می دهند اینها قبلا ایمان شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه دوست داشتنی های دیگر در ره آن دوست می گذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به علیه السلام می گوییم ای برای این است که -حق آزادگانند. شهید تا خودش را از بندگی ها و بردگی ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در ما درآمد این آزادی بود. منبع: ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴ @shahiddoctorbeheshti