33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایتهای قانونی ویژه از زنان و خانواده
#حقوق_ملت
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایتهای قانونی ویژه از زنان و خانواده #حقوق_ملت #دودقیقه_قانون_اساس
اصل بیست و یکم قانون اساسی؛ حمایتهای قانونی ویژه از زنان و خانواده
#دودقیقه_قانون_اساسی
«دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين نمايد و امور زير را انجام دهد :
ايجاد زمينه هاي مساعد براي رشد شخصيت زن و احياي حقوق مادي و معنوي او .
حمايت مادران ، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند ، و حمايت از كودكان بی سرپرست .
ايجاد دادگاه صالح براي حفظ كيان و بقای خانواده .
ايجاد بيمه خاص بيوگان و زنان سالخورده و بي سرپرست .
اعطاي قيمومت فرزندان به مادران شايسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولي شرعی»
✅اصل 21 را می توان اصلی جبرانی و حمایتی نامید. تضمیناتی برای استیفای حقوق پایمال شده زنان در طول تاریخ حکومتهای طاغوتی و حمایتهایی برای ارتقای موقعیت زنان در #خانواده و جامعه
✅آنچه در اصل 21 آمده تنها #حقوق_زنان در قانون اساسی نیست. در اصل 20 به صراحت مقرر شده که همه افراد ملت اعم از #زن و مرد از انواع حق ها و آزادی ها در چارجوب موازین اسلامی برخوردارند.
✅آنچه در این اصل ذکر شده از باب تمثیل است یعنی اولویتهای نظام حقوقی در خصوص زنان و خانواده را بیان کرده است. در واقع قانونگذار در مقام بیان همه حقوق زنان یا همه حمایهای قانونی از بانوان و خانواده بهصورت حصری نیست.
✅این اصل بر مبنای مقدمه و بند 9 اصل 3 قانون اساسی تدوین شده است. در مقدمه ذیل عنوان زن در #قانون_اساسی این مطلب بیان میشود که «... زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شدهاند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود...» بند 9 اصل 3 نیز رفع هرگونه تبعیض ناروا را از وظایف دولت برشمرده است.
✅عبارت «#رشد شخصیت زن» در بند 1 را می توان به معنای ارتقای کرامت زنان و رشد علم، فرهنگ و شخصیت و معنویت آنان و دور کردن ایشان از هرگونه کوته نگری، عقبماندگی و مصرفزدگی بهوسیله آموزش و فرهنگسازی و همچنین باورمندی جامعه و توجه ویژه همگان به نقش ویژه و تأثیر او در تعالی خانواده و اجتماع باشد.
#دودقیقه_قانون_اساسی
#حقوق_ملت
@drhamednikoonahad
توزیع رانت سیاسی از دریچه انتخابات تناسبینما
در توضیحات کوتاهی که در اختیار نسیم آنلاین قرار دادم نواقص و آسیبهای مصوبه اخیر مجلس در مورد تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و به طور خاص در حوزه انتخابیه تهران را بیان کردم.
کوتاه اینکه
در شرایط فعلی، این نوع نظام تناسبی با توجه به اینکه زمینههای تحقق آن وجود ندارد و نمیتواند ارزشهای نظام سیاسی را تأمین کند، بیشتر به سمت توزیع نوعی رانت سیاسی شبهقانونی خواهد رفت که از الگوی مطلوب #نظام_انتخاباتی جمهوری اسلامی فاصله دارد.
https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376868
توضیح بیشتر اینکه
یکی از پیشفرضهای مهم برای پذیرش تناسبیشدن انتخابات وجود نظام حزبی مستقر است. به این معنا که میبایست احزاب شناخته شده، مردم ساخته، مردم خواسته و مردم خاسته (یعنی برآمده از دل مردم) در ساحت یک جامعه وجود داشته باشد یا #احزاب، حداقل مراحل ابتدایی و مقدماتی این روند را طی کرده باشند؛ احزابی که مسئولیت تصمیمات و اقدامات و افراد معرفیشده توسط خود را بپذیرند، احزابی که با بودجۀ برخاسته از حمایتهای مردمی اداره بشوند و فعالیتهای سیاسی- اجتماعی انجام دهند و احزابی که برآمده از انتخاب و خواست واقعی بدنۀ مردم باشند. چنانچه چنین احزابی بهعنوان تشکلهای مردمی در بدنۀ یک جامعه شکل گرفته باشند و به حمایتهای مردمی پشتگرم باشند، میتوانند نمایندگی مردم را در معرفی نامزدهای شایسته برای تصدی سمت نمایندگی عهدهدار شوند. در غیر این صورت چنین جناحها و دستهبندیها و گروهبندیهایی فاقد صلاحیت لازم برای این هستند که بخواهند از جانب مردم انتخابگری کنند و این مطالبه را داشته باشند که نظام حقوقی و سیاسی، بخشی از کرسیهای #نمایندگی مجلس را براساس فهرستهای اعلامی آنها تعیین کند. این نکتۀ مهم قابل انکار نیست که در وضعیت فعلی جامعۀ ما احزابی با چنین بدنۀ مردمی وجود ندارد و در چنین شرایطی حرکت به سمت نظام تناسبی به معنای توزیع نوعی رانت برای برخی از به اصطلاح احزاب و گروهها و جمعیتهایی است که میخواهند به مدد و به بهانۀ #نظام_تناسبی وارد خانۀ ملت بشوند.
@drhamednikoonahad
بیارجمند
در غروب یکی از روزهای بهار ۱۴۰۲ که در دل کویر سمنان به سمت مشهدالرضا در حرکت بودیم، کمی بعد از میامی گلدستههای مسجدی جلب توجه کرد. برای نماز مغرب ایستادیم.
باد خنک و نسبتاً تندی می وزید. نزدیک مسجد که شدم سر بلند کردم: مسجد علی ابن ابی طالب.
یا امیرالمومنین مددی!
وضوخانه فاصله نسبتاً زیادی از مسجد داشت. بعد از وضو وارد مسجد شدم. محیط دایره شکل و نه چندان بزرگی داشت. تقریباً خلوت و آرام. چند نفری فرادا مشغول نماز بودند. مغرب را خواندم که نمازجماعتی دونفره برپا شد.پیوستم. فرد دیگری هم اضافه شد و نماز جماعت چهارنفره اقامه شد.
هنگام خروج، دو مرد جافتاده و پا به سن گذاشته با صورتهای تکیده که تجربه و رنج زحمت را نشان میداد دیدم که جلوی درب ورودی چای میدادند. گویا از اعضای هیأت امنای مسجد بودند. پسرم رضا زودتر رسیده بود و داشت تهمانده استکانش را سرمیکشید که رسیدم. سلامی کردم و خوش و بشی و آنها هم دعای خیری هدیه کردند.
هنوز استکان چای را برنداشته بودم که صدای رضا در گوشم پیچید:
- بابا میخوام کمک کنم.
چشمم که به دستگاه کارتخوان مسجد افتاد ملتفت شدم. با لبخندی تأیید کردم و در دل خدا را سپاس گفتم.
ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین
سرکشیدن استکان چای، سرم را بلند کرد. دهها چشم معصوم را دیدم که ما را مینگریستند. حدود پانزده متر از دیوار مسجد، میزبان چهرههای دلکش جوانانی بود که با چشمانشان سخن میگفتند. محو شده بودم. در میان چهرهها به این عبارت رسیدم
«شورای اسلامی و شهرداریِ بیارْجْمَند»
کلمه آخر را با تردید رو به یکی از آن دو مرد خواندم. سر تکان دادنش تأییدی بود بر تلفظ صحیح.
اینجا بیارجمنده؟
-حدوداً پانزده کیلومتر فاصله داره
شهرستانه؟
-نه، شهره
مرد حدوداً چهلسالهای که به نماز جماعت ملحق نشده بود، به جمع ما اضافه شد و مشغول نوشیدن چای.
کناردستیِ چایریز، متوجه حیرت من از تعداد شهدا شد ولی گویا میخواست تلنگر محکمی بزند:
-بیارجمند حدود پنجشش هزار نفر جمعیت داره.
دارم در ذهنم حساب کتاب میکنم تا درصد شهدا نسبت به جمعیت را بگیرم که اضافه میکند:
-تازه الآن که بزرگ شده اینقدر جمعیت داره!
حساب کتاب را فراموش می کنم و دوباره به چشمان معصوم روی دیوار خیره میشوم.
مرد چهلساله که هنوز استکان در دست است وارد گفتگو میشود و خطاب به آن دو مرد میگوید:
- اگر میدونستن اینطوری میشه نمیرفتن.
هیچکدام تأیید نمیکنند حتی در صورت.
- آنها با خدا معامله کردند.
همین تک جمله را گفتم و به واکنش دو مرد نگاه کردم.
کناردستیِ چایریز، که میبیند غرولندهای آن مرد از وضعیت نابسامان اقتصادی است، به سخن میآید و وضعیت نامناسب معیشتی که باعث شرمندگی در برابر زن و بچه شده را تأیید میکند ولی با افتخار اضافه میکند که خودش رزمنده بوده و پشیمان هم نیست.
دست در دست رضا، از همه خداحافظی میکنم و از مسجد خارج میشوم.
در اندیشهام که در رساندن پیام جهاد شهدا چقدر کارِنکرده پیش رو است!
خدایا ما را شرمنده خون شهدای راه حق نکن
@drhamednikoonahad
هدایت شده از نسیم آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🟠 انتقادات استاد حقوق دانشگاه به لایحهٔ عفاف و حجاب: جای خالی گفتوگوهای صریح دربارهٔ نحوهٔ مواجهه با هنجارشکنی
دکتر حامد نیکونهاد؛ استاد دانشگاه:
🔹سیر قانونگذاری در این خصوص ایرادات جدی دارد و بعد از تصویب نمی تواند آنگونه باید و شاید با پدیده ها مقابله کند
🔹جای خالی گفت وگوهای آزاد، صریح و علمی درخصوص عفاف و حجاب و نحوهی مواجههی حقوقی با هنجارشکنان احساس می شود
@NasimOnline
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نحوه برخورد جمهوری اسلامی با گناه
#شهیدبهشتی
ما با صراحت می گوئیم در جمهوری اسلامی شرابخواری آزاد نیست، میگساری آزاد نیست، قماربازی آزاد نیست، رباخواری آزاد نیست، ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران آزاد نیست. زنبارگی و #فساد جنسی آزاد نیست دروغ و تهمت و افترا آزاد نیست.
نظام جمهوری اسلامی با این گونه فسادها مقابله می کند در درجه اول با به کار بردن شیوه های تربیتی و نهادهای اقتصادی، اجتماعی ضد گناه و در درجه دوم برای گناهها و تخلفات مشهود با قدرت قانون و دستگاه قضائی.
منبع: جاودانه تاریخ جلد 5 گفتارها(3)، ص 140
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️همزمان با چهل و دومین سالگرد شهادت آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، خانه موزهٔ شهید بهشتی و موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکنند:
🔻مراسم رونمایی کتاب
رونمایی از کتاب سیاست بهشتی با حضور دکتر حامد نیکو نهاد (استاد گروه حقوق موسسه اندیشه بهشتی) و جناب آقای محمدرضا مهدوی (مدیر گروه سیاست موسسه اندیشه بهشتی/ از نویسندگان کتاب)
و جمعی از چهرههای فرهنگی و علاقمندان به این شهید بزرگوار
🔻زمان: سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷
🔻محل برگزاری: خانه موزه شهید بهشتی
📌نشانی: تهران، خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خ مسعود، خ مطهری،کوچه شهید بهشتی،شماره ۱۲. تماس: ۲۲۶۳۵۰۰
✅دوستان تهرانی که امکان حضور در مراسم قم را ندارند میتوانند در این نشست حضور پیدا کنند.
#رونمایی_کتاب
#سیاست_بهشتی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
در شب سالگرد شهادت شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب اسلامی توفیقی شد تا در خانه موزه شهید بهشتی در جمع تنی چند از علاقهمندان آن شهید حضور پیدا کنم.
سعی کردم مهمترین بیانات روشن و روشنگر شهید مظلوم در باب حدود آزادی در جامعه و نحوه مواجهه حکومتی و تربیتی با مقوله بد پوششی و فساد جنسی را مستند به بیانات صریح و منتشرشده ایشان نقل کنم.
در این گفتار کوتاه، عمده زمان را به نقل قول مستقیم و کامل عین بیانات شهید اختصاص دادم و کمتر وارد تحلیل شخصی و یا تفسیر موضوع شدم.
توصیه اکید میکنم به همه علاقهمندان اندیشههای شهید بهشتی و دیگر رهبران فکری انقلاب اسلامی که برای آشنایی با منظومه فکری این سرآمدان تاریخ معاصر، به صورت مستقیم به آثار منتشر شده و در دسترس ایشان مراجعه کنند و نه از دریچه فهم آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع میکنند.
منابع بحثی که مطرح کردم:
تک گفتار موضوعی با عنوان لیبرالیسم از انتشارات روزنه
فایل تصویری سخنرانی با عنوان ریشه ها و مبانی لیبرالیسم
جاودانه تاریخ جلد 5 گفتارها(3) ص۱۳۸ به بعد (سخنرانی در اجتماع مردم قم در ۲۲ بهمن ۱۳۵۹)
جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۳ به بعد(سخنرانی با عنوان حجاب و حدود آزادی در جامعه اسلامی ۲۳ بهمن ۱۳۵۹)
سخنرانی با عنوان برداشت تک بعدی از اسلام
سخنرانی با عنوان آزادی
@drhamednikoonahad
خانه موزه شهید بهشتی ۱۴۰۲۰۴۰۶.aac
26.37M
فایل صوتی سخنرانی در خانه موزه شهید بهشتی در ششم تیر ماه 1402
با محوریت نقل قول مستقیم بیانات شهید بهشتی در مورد حدود آزادی در جامعه اسلامی و نحوهی مواجهه با بدپوششی و فساد جنسی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
چرا علی؟ چرا غدیر؟
اگر با شما مشورت میشد، چه کسی را غیر از علی معرفی می کردید؟
نگرانی پیامبر در مورد #میراث گرانبهایش!
منصف باشید! قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست
در سالهايى كه ما اين جشن بزرگ را در مسجد #هامبورگ جشن مىگرفتيم، در آن چند سال كه آنجا بودم همه ساله خود به خود من سخن مىگفتم
خوب به خاطر دارم كه در هيچ سال ناچار نشدم مطلبى را تكرار كنم يا براى اجتناب از تكرار مطلب، موضوع سخنرانى #عيد_غدير را مسألهاى غير از #غدير و #مولا_على عليهالسلام، قرار دهم. همواره با خودم فكر مى كردم كه اگر سالها بگذرد و بخواهم براى همان مردم درباره غدير سخن بگويم قافيه سخن تنگ نيست، چون مسألهاى كه موضوع عيد غدير است يك مسأله جزئى پيشپاافتاده نيست بلكه مسأله اى بسيار مهم است.
مطلب اين است كه پيامبرى به فرمان خدا مأموريت يافته در جهان پرغوغاى چهارده قرن پيش #جامعه_نمونه اى بر مبناى اسلام بسازد. جامعه اى كه به تمام معنا يك #جامعه_انقلابى است. جامعه اى است كه وضع موجود را كاملاً دگرگون كرده است. ...
پيغمبر بزرگوار اسلام به فرمان خدا و با اتكا بر وحى خدا، بر پايه توحيد و يكتاپرستى، بر پايه احترام به ارزشهاى عالى انسانى و بر پايه كنار زدن همه ارزشهاى ضد انسانى ديروز، جامعهاى نو ساخته است. حالا چنين بنيانگذارى الهام گرفته است كه ماهها، هفتهها و روزهاى پايان عمرش نزديك مىشود. نگران است. نگران اينكه اين جامعه نوبنياد را با اين خصلتهاى نو بايد به دست چه كسى سپرد و چه كسى مىتواند پس از او اين جامعه را اداره كند؛ اداره اى كه همراه با آن، حتى يك درجه زاويه انحرافى در مسير نهضت به وجود نيايد. اين نگرانى بزرگ است. مسأله شوخى_نيست ...
پيغمبر احساس مى كند، مىيابد، مىداند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مى بيند كه با انقلاب اسلام، عده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيه هم به اسلام و #جامعه_اسلامى آمدهاند، نماز مسلمانى را مىخوانند، ماه رمضان هم روزه مىگيرند، حتى زكات هم مىدهند، حتى به ميدان جنگ و جهاد هم مىروند و براى اسلام شمشير هم مىزنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها #ساختمان_خالص_سره_اسلامى است؟ نه! تعجب نكنيد. ...
چطور پيغمبر اسلام نگران است كه اين بزرگترين ميراث را پس از او چه كسى نگهدارى خواهد كرد؟ پيغمبر به اطراف خودش نگاه مىكند و هر بار نگاه مىكند مقدم بر همه فقط يك انسان واجدشرايط مىباشد؛ انسانى كه اصولاً از نسل انقلاب اسلام است، چون ده ساله بوده كه مسلمان شده و چند سال از همان ده سال را نيز زير دست پيغمبر بزرگ شده است. او كسى است كه چند سال قبل از بعثت را هم با خصلتهاى پيغمبر بزرگوار اسلام رشد كرده است: #على. اين انسان زبده آگاه هوشمند بافضيلت، كودك بود كه به خانه محمد رفت. دوران كودكى را در خانه پاك پيغمبر گذراند. ده ساله شد كه نهضت اسلام شروع شد. اولين مردى بود كه اسلام را پذيرفت. چه اسلام پذيرفتنى؟ خالص، مخلص، باصفا، باصميميت، بىدغل، بىطمع .نه طمع در رياست دارد، نه طمع در ثروت دارد، نه طمع در سالارى لشكر دارد. هيچ طمعى ندارد. خالص در راه خدا! شما اصلا از فرمان خدا صرفنظر كنيد، از تصميم پيغمبر صرف نظر كنيد؛ فكر كنيد كه به جاى پيغمبر، يك رهبر ديگر، جامعه اى را با آن خون دل ساخته بود، مى آمد با شما و با آنها كه با تاريخ سرنوشت اسلام آشنايى دارند و با اين حقايق اجتماعى هم كه عرض كردم آشنا هستند مشورت مىكرد و مىگفت چه كسى مىتواند پس از من اين ميراث را به خوبى نگه دارد و نهضت اسلام را در مسيرش نگه دارد تا منحرف نشود؟ چه كسى را مىتوانيم معرفى كنيم غير از على؟ منصف باشيد. قصه #شيعه و #سنى مطرح نيست. ...
آیا پيغمبر نگران بود كه اگر دست #على_عليهالسلام، را بگيرد و بگويد « #من_كنت_مولاه_فهذا_على_مولاه» مردم على را ترور كنند؟ نگرانى پيغمبر اين نبود. او چنين ترسى از مردم نداشت .پيغمبر نگرانى ديگرى داشت. از اين طرف نگران بود كه اگر على بر سر كار نيايد ميراث گرانبهايش، يعنى جامعه نوساخته و نوخاسته اسلامى، به چه سرنوشتى دچار خواهد شد، و از آن سو نگران بود كه اگر على را به فرمان خدا به زمامدارى منصوب كند عكسالعمل سياسى دارد. مسأله اين است كه پيغمبر از عكسالعملهاى سياسى اين امر كه ممكن بود يك بحران سياسى در مسير نهضت اسلام به وجود بياورد بيمناك بود ...
منبع: #شهیدبهشتی، ولایت رهبری روحانیت (1390) صص74-83
سخنرانی در سال 1351 آبادان
@Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📜 عاشقم بر همه عالم
▫️انسان در راه معشوق به اندازه عشقش صبر مىكند. مگر نمىبينى كه به خاطر رسيدن به تخم مرغ ارزان چگونه صف مىكشند و روى برفها مىايستند و سرما مىخورند. مگر نمىبينى كه چگونه از صبح تا به شام به خاطر معشوقهاى خود مىدوند و مگر نمىبينى چگونه از عشقها به عادتها مىرسند و از عشقها به استقامتها دست مىيابند.
▫️كليد تمام استقامتها، شكيبايىها و زايندگىها و سازندگىها و كارآورىها، كليد اين سه مرحله همان ايمان است.
كسى كه عاشق حق شد، عاشق خلق مىشود، كه: عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست. و اين عشق مىشود زيربناى مبارزه و امر به معروف و نهى از منكر.
▫️كسى كه عاشق شد، خواستار بهروزى و بهزيستى و رشد و حركت و كمال معشوق است و در اين ديد حتى يك پَر سبزى و يك لقمه نان و يك ورق كاغذ هم هدر نمىشود و ضايع نمىگردد، كه بايد هر چيز به رشد خود و كمال خود برسد و اين خوددارى از اسراف بر اساس اين اعتقاد استوار مىشود نه فقط بر اساس يك بخل و يا يك ديد اقتصادى.
▫️و كسى كه يك پر سبزى را هدر نمىكند و اسراف نمىكند، چگونه مىتواند شاهد از دست رفتن استعدادهاى خلق باشد. چگونه مىتواند خودش باتلاق خلق بشود و آنها را مطيع و مريد و برده خود بسازد و چگونه مىتواند كه شاهد اسارت و بردگى و در باتلاق رفتن خلق باشد و آرام بگيرد؟
❛❛ عینصاد
📚 #رشد| ص ۵۴
#⃣ #متن #بریده_کتاب #قرآن
▫️@einsad
گریه سیاسی
«وقتی یک ملتی در ماه #محرم، سرتاسر یک مملکت، یک مطلب را می گویند، شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما #گریه کنیم برای سیدالشهدا، نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه ها دارد و نه این گریه خودش فی نفسه یک کاری از آن می آید، لکن این مجلس ها مردم را همچو مجتمع می کنند و یک وجهه می دهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرم و خصوصاً دهه #عاشورا یک وجهه، طرف یک راه می روند، اینها را در این ماه محرم، خطبا و علما در سرتاسر کشور می تواند بسیج کند برای یک مسأله. این جنبه #سیاسی این مجالس بالاتر از همه جنبه دیگری است که هست، بیخود بعضی از ائمه ما نمی فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند، بیخود نمی گویند ائمه ما به اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش بگیرد اجرش فلان و فلان است. مسأله، مسأله گریه نیست، مسأله، مسأله تباکی نیست، مسأله، مسأله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می خواستند که این ملت ها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند، از راه های مختلف، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند. مسائل اسلام، مسائل سیاسی است و سیاستش غلبه دارد بر چیزهای دیگرش. اجتماعاتی که اسلام بعضی اش را فرض کرده است، واجب کرده است و بعضی اش را به طور استحباب و مبالغه در استحبابش کرده است اینها یک مسائل سیاسی است.»
#امام_خمینی
صحیفه نور جلد 13 صفحه 154-153
@drhamednikoonahad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📜 خونخواهیِ حسین، رزق من است!
▪️منی که وقتی کوچکترین چیزی را که در این عالم با من در رابطه است، بخواهند از من بگیرند، یا آبرویم را بخواهند ببرند، موضع میگیرم.
▪️ یا اگر خانهام را بخواهند از دستم درآورند، دعوایم میشود؛ یا دختری را که میخواهم بگیرم، اگر کس دیگری ببرد، در من اثر میگذارد...
▪️چطور میتوانم ولی را، متمم تمام نعمتهایم را، کسی را که کلید حل تمامی مشکلاتم در او خلاصه شده، کسی را که واسطه فیض من است، از من به من اولیٰ است، از خودم به من مهربانتر و نزدیکتر است و مصالح من را بیش از من میداند، از دست بدهم و موضعی نداشته باشم؟!
▪️چطور میتوانم خون او را خون خود حساب نکنم؟!
▪️ این تعبیر خیلی دقیق است! حسین، هم «ثارالله» است و هم «ثارِ من» است، هم «ثارِ» هرکسی که با حسین پیوند خورده است.
▪️و این است که این خونخواهی، رزق من است!
❛❛ عینصاد
📚 #خون_خدا | ص ۶۷
#️⃣ #متن #بریده_کتاب #امامت
🛒 برای سفارش لینک زیر را کلیک نمایید
📖 نسخهٔ چاپـــی کتاب خون خدا 👉🏻
یا به ادمین فروشگاه اینترنتی لیلة القدر پیام بدهید
👇🏻👇🏻👇🏻
🤳🏻 : @einsadshop_ad
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:
📢 اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است
🔹 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را به سوی خود جلب کرده است.
وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
سیدعلی خامنهای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (صف/8)
در پی توهین سازمان یافته به ساحت مقدس قرآن کریم و تشدید اسلام هراسی و جریانات ضد اسلامی در کشور سوئد، انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدام مذبوحانه، نظر آحاد حقیقت جویان جهان را به نکات ذیل جلب می نماید:
1) قرآن کریم، کلام نورانی خداوند برای تمام ابناء بشر است (ذِكْرَى لِلْبَشَرِ (المدثر/31)) و آموزههای آن بر گسترش صلح و مهربانی بین تمامی انسانها تأکید دارد (وَالصُّلْحُ خَيْرٌ(نساء/128)) تا جایی که پیامبر اسلام(ص) در این کتاب آسمانی، منبع رحمت و مهربانی خداوند برای تمام جهان معرفی شده است (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ(انبیاء/107)). این کتاب آسمانی مکرراً خود را تصدیقکننده کتب آسمانی پیامبران ادیان ابراهیمی مانند انجیل حضرت مسیح(علینبیناوآلهوعلیهالسلام) و تورات حضرت موسی(علینبیناوآلهوعلیهالسلام) معرفی کرده است (وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ(مائده/48)). با این توصیف، مبادرت به اقدام نفرتبرانگیز سوزاندن این کتاب آسمانی، تحت حمایت نهادهای قضایی و امنیتی سوئد، نه تنها توهین به مقدسات جمعیت بیش از دو میلیارد نفری مسلمانان جهان است، بلکه آثاری مانند تجویز توهین به سایر ادیان را در پی خواهد داشت. در نتیجه اقدام دولت سوئد در تجویز قرآنسوزی مصداق بارز و غیر قابل انکار نفرتپراکنی میان گروههای مختلف انسانیِ پیرو ادیان الهی است.
2) چنین اقدامی واقعیت مکنون غرب در داعیه داری حمایت از حقوق بشر را افشاء می نماید و نشان میدهد آنچه اندیشمندان غربی در عصر روشنگری به مثابه پایه های تمدنی غرب مدرن پایه ریزی نموده اند تا چه اندازه جوامع انسانی را به بیراهه برده است. در واقع نارسایی در ساحت معرفت غربی، موهبت الهی آزادی را به وضعیتی دچار ساخته که با خطا در تعیین مرزهای آزادی، انسان معاصر را به سرگشتگی ها و مصائب زیادی دچار نموده و به اسم آزادی بیان، آزادی عقیده را نقض میکند.
3) سؤال اینجاست که چرا دولت های غربی از جمله کشور سوئد به تأسیسات حقوقی خود در مقابله با نفرت پراکنی و تبعیض ملتزم نیستند؟! مگر نه آنکه در ماده 4 «کنوانسیون بینالمللی محو همه اشکال تبعیض نژادی» و ماده (20) «میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی» به صراحت بر ممنوعیت همه اشکال نفرتپراکنی علیه انسانهای دیگر تأکید شده است و قانون داخلی کشور سوئد نیز با عنوان «مبارزه با تبعیض و نفرت» از هرگونه تبعیض و خشونت منع نموده است؟! در پاسخ، به نظر میرسد که تناقضات رفتاری دول غربی که پیش از این نیز تحت لوای آزادی بیان، توهین به پیامبر اسلام(ص) و سایر پیامبران الهی را تجویز نموده بودند، بیش از آنکه معلول نقص در ساحت معرفت و یا نقصان در عرصه قانونی باشد، آرایشی جنگی در مواجهه تمدنی با اسلام و سایر ادیان ابراهیمی می باشد؛ اندیشه هایی الهی و آرمانی که انسان سرگشته عصر مدرنیته را از تحیر به در آورده و به زندگی او معنا بخشیده است و روز به روز بر تعداد پیروان آنها در غرب افزوده شده است.
اینک از تمامی آزادیخواهان ایران و جهان و به ویژه اندیشمندان کشورهای اسلامی دعوت می شود تا برای پایان دادن به این رویه ضد انسانی و ضد اسلامی با ایجاد پویشی جهانی، دول غربی را در برابر خدشه دار کردن عواطف میلیاردها انسان در سراسر جهان، متعهد و پاسخگو نمایند و طیفی از اقدامات سیاسی، حقوقی و اقتصادی را در پیش گیرند. فلذا انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران اولاً بر پایه اصول 11، 152 و 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری اسلامی ایران مطالبه میکند که در جهت دفاع همهجانبه از حقوق معنوی مسلمانان، صیانت از امت واحده اسلامی و سعادت انسان در کل جامعه بشری، تکالیف قانونی خود را پیگیری نماید. ثانیاً این انجمن ضمن صحه گذاشتن بر اقداماتی چون «الزام دول غربی بر ارتقای نظام بازدارندگی کیفری در قوانین داخلی علیه متهتکان»، «همگرایی ملل اسلامی در ایجاد محدودیت برای نمایندگان دیپلماتیک کشور سوئد» و «طرح شکایت از نهادهای قضایی و امنیتی موثر در بروز حوادث سخیف و موهن و تعقیب کیفری آنها»، به عنوان نهادی علمی به حقطلبان جهان به ویژه جهان اسلام آمادگی خود را در دو محور اعلام مینماید:
نخست) گفتگویی علمی در فضایی آزاد با کلیه افرادی که نسبت به ابعاد این موضوع نظر متفاوتی دارند؛
دوم) پشتیبانی محتوایی از نهادهای داخل و خارج از ایران که به دنبال پیگیری حقوقی این موضوع در مجامع بین المللی می باشند.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران |IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📄 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
بيان الجمعية العلمية للقانون العام الإسلامي في إيران في إدانة تدنيس القرآن الكريم
Condemning Statement of The Islamic Public Law Association of Iran (IPLAI) Over The Desecration of The Holy Qur'an
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
-430432511_802117569.pdf
280K
🖇 فایل PDF بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم (سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی)
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
سیمای امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی
«از درسهای نهضت سیدالشهدا برای ادبیات حقوق عمومی در جامعه اسلامی ما»
۱. حفظ و احیای آموزه های اصیل دینی در جامعه اسلامی و مقابله با انحراف مسیر جامعه و حکومت اسلامی آنچنان اهمیت و اولویتی در منظومه اندیشه دینی دارد که ارزش دارد امام معصوم علیه السلام جان خود و عزیزان را فدا کند تا دینمداری حقیقی زنده بماند و ضدارزشها جایگزین ارزشها نشوند. (برتری مصلحت حفظ دین بر مصلحت حفظ جان)
۲. به بیان روشن حضرت امام حسین علیه السلام، ایفای تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر، نقطه عزیمت و مدار حرکت در قیام سیدالشهدا است. (أُريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر) فریضه الهی و تعطیلناپذیر امر به معروف و نهی از منکر، احیاگر ارزشهای اسلامی و نماد تداوم روحیه انقلابی در جامعه و تجلی استقامت در ترویج ارزشها و بی تفاوت نبودن در برابر انواع انحرافات و رواج باطلها است. حد اعلای ایفای این وظیفه، عدول از بیعت با سلطان جور و خروج بر حاکم جائرِ مسلماننما است. قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان به مثابه مجرمان سیاسی زمان، دلالت دارد که بیعت با حاکم مستقر جامعه تحت هر شرایطی واجب و تکلیف نیست و گاهی تکلیف شرعی، دقیقاً استنکاف از بیعت است.
۳. تن دادن خواص و عوام به حکومت اشرافی موروثی سلطنتی اموی، توجیه کننده و مجوزی برای انقیاد و تن دادن به چنین انحراف اساسی در محور امامت جامعه اسلامی نیست. به اقتضای اصل رکین امامت عدل، زمامداری در جامعه اسلامی با محوریت صالحان عادل استوار می گردد. لذا سست کردن بنیاد انحراف در زمامداری، تکلیف قطعی رهروان راه حسینی است.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
هدف قیام اباعبدالله؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل
هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله میخواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص عراق و کوفه حکومت کند؟ نه هدف او حکومت نیست، هدف اِعلاءحکم حق است. باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد به کار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی میشود. بهبه چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) ص 17
#محرم
#عاشورا
@Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
-1585635581_871178578.pdf
235.4K
📄قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت
🖊دکتر حامد نیکونهاد
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
تاثیرات شهید بهشتی بر قانون اساسی 14020528.aac
22.06M
۴۴ سال قبل در چنین روزی، مجلس بررسی نهایی قانون اساسی معروف به خبرگان قانون اساسی مرکب از نمایندگان منتخب مستقیم مردم برای بررسی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل شد.
نخبگان منتخب مردم طی حدود سه ماه کار فشرده، با جهاد و اجتهاد دسته جمعی، مبتنی بر آموزههای اصیل اسلامی و با توجه به تجارب تاریخی ملت ایران و دیگر ملتها، قانون اساسی جدید ایران را به عنوان مبنای اصلی برای ساماندهی نظامات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران به تصویب رساندند و برای تأیید نهایی به امام امت و ملت مسلمان عرضه کردند.
شهید آیت الله دکتر بهشتی به عنوان متفکری ژرف نگر، اسلام شناسی دنیادیده و از انقلابیون اصیل، در قامت مدیر جلسات آن مجلس و نیز طراح بسیاری از اصول اساسی این قانون، نقش بی بدیلی در شکل گیری این سند بنیادین و تاریخی ایفا نمود که جای تحقیق و تأمل فراوان دارد.
به دعوت موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی و به میزبانی معاونت قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در حد مجال جلسه نکاتی در خصوص تأثیرات شهید بهشتی بر فرایند تصویب و محتوای قانون اساسی کنونی و نیز ملاحظاتی در خصوص بهشتی پژوهی بیان کردم.
راههای نرفته برای شناسایی و عملیاتی کردن احکام مقرر در قانون اساسی به عنوان نسخه اصیل و بومی حکمرانی در ایران زمین بسیار است. بازخوانی اندیشه های بنیانگذاران نظم سیاسی و حقوقی کنونی بر اساس اسناد تاریخی موجود و دیگر منابع دست اول، راهی است جایگزین ناپذیر برای بازگشت به قانون اساسی و بازگرداندن روال زمامداری به مدار این نسخه شفابخش
@drhamednikoonahad
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی
🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرفتهای عظیمی در نظام حقوقی کشور بودهایم. در بعد ماهوی شاهد سیطره نگاه فقهی بر قوانین کشور بودیم. آموزههای فقهی که سالها در حوزههای علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، مجال یافتند تا در قانون تدوین شوند. البته اینگونه هم نبود که انقلابیون تجارب ارزشمند حقوقی گذشته را به صورت کلی کنار نهند، بلکه با اقتباس علمی و منطقی از هنجارهای حقوقی مدرن، آن را به آموزههای فقهی آزمودند و منطبق بر ساختار مذهبی و اجتماعی جامعه به قوانین مختلف تبدیل کردند.
🔷از سویی با پیروزی انقلاب مبحثی تحت عنوان حقوق ملت و اصول مربوط به آزادیهای فردی و اجتماعی در قانون اساسی جدی گرفته شد و برای اولین بار در قانون اساسی، حقوق اجتماعی در متن قانون پیشبینی شد. همچنین نحوه تعامل میان نظام فقهی و نظم حقوقی نیز به سمت اسلامیشدن سوق داده شد و قوانین خانواده، قصاص، دیات و … کاملا بر اساس قواعد فقهی پایهگذاری شد.
💢در بعد شکلی نیز مهمترین تغییر در ساختار قوه قضاییه و تفکیک آن از سایر قوا اتفاق افتاد و قوه قضاییه از سیطره مجریه و مقننه خارج شد. همچنین شورای نگهبان قانون اساسی به منظور صیانت و پاسداری از قانون اساسی و به منظور تطابق و عدم مغایرت قوانین با اسلام تحولی بزرگ بود. با پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای حقوقی برای نظارت و تقنینی به صورت نظاممندتری طراحی شدند، دیوان عدالت اداری از یک قانون متروکه به یک قانون مهم و اجرایی در کشور تبدیل شد. در سطح کلان نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام با منظور حل اختلافات قوای سه گانه در نظام حقوقی کشور تعریف شد . یکی دیگر از تحولات حقوقی پیروزی انقلاب، رونق گرفتن قانون شوراها در اداره امور شهرها و روستاها بود؛ قوانینی که شاید کم و بیش، در رژیم گذشته حضور داشتند ولی به قدری در نهادسازی ضعیف عمل شده بود که آثار آن در کشور مشهود نبود ولی با پیروزی انقلاب به عنوان نهادی قانونی و مسلم کارکرد خود را ایفا میکنند.
🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ساعت ۱۳ با حضور دکتر حامد نیکو نهاد نشستی تحت عنوان «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» برگزار نماییم.
🌐همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#نظام_حقوقی
#انقلام_اسلامی
#فقه_و_حقوق
#نشست_حضوری
#نشست_مجازی
#خبر_نشست_علمی
📌@canoon_org
اگرچه هر نوع محدودیتی برای نوع پوشش شهروندان لزوماً موجه و مجاز نیست ولی نوع پوشش افراد در جامعه و ملأ عام، حریم خصوصی محسوب نمیشود
https://twitter.com/hamednikoonahad/status/1696240370269421601?t=V8JWR8SpSSU6sm-yAwabRA&s=35
#توییتخوانی
#گشت_ارشاد
#بیحجابی_اجباری
#فرانسه
#حریم_خصوصی
#آزادی_پوشش
@drhamednikoonahad