سیمای امر به معروف و نهی از منکر در قیام حسینی
«از درسهای نهضت سیدالشهدا برای ادبیات حقوق عمومی در جامعه اسلامی ما»
۱. حفظ و احیای آموزه های اصیل دینی در جامعه اسلامی و مقابله با انحراف مسیر جامعه و حکومت اسلامی آنچنان اهمیت و اولویتی در منظومه اندیشه دینی دارد که ارزش دارد امام معصوم علیه السلام جان خود و عزیزان را فدا کند تا دینمداری حقیقی زنده بماند و ضدارزشها جایگزین ارزشها نشوند. (برتری مصلحت حفظ دین بر مصلحت حفظ جان)
۲. به بیان روشن حضرت امام حسین علیه السلام، ایفای تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر، نقطه عزیمت و مدار حرکت در قیام سیدالشهدا است. (أُريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر) فریضه الهی و تعطیلناپذیر امر به معروف و نهی از منکر، احیاگر ارزشهای اسلامی و نماد تداوم روحیه انقلابی در جامعه و تجلی استقامت در ترویج ارزشها و بی تفاوت نبودن در برابر انواع انحرافات و رواج باطلها است. حد اعلای ایفای این وظیفه، عدول از بیعت با سلطان جور و خروج بر حاکم جائرِ مسلماننما است. قیام امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان به مثابه مجرمان سیاسی زمان، دلالت دارد که بیعت با حاکم مستقر جامعه تحت هر شرایطی واجب و تکلیف نیست و گاهی تکلیف شرعی، دقیقاً استنکاف از بیعت است.
۳. تن دادن خواص و عوام به حکومت اشرافی موروثی سلطنتی اموی، توجیه کننده و مجوزی برای انقیاد و تن دادن به چنین انحراف اساسی در محور امامت جامعه اسلامی نیست. به اقتضای اصل رکین امامت عدل، زمامداری در جامعه اسلامی با محوریت صالحان عادل استوار می گردد. لذا سست کردن بنیاد انحراف در زمامداری، تکلیف قطعی رهروان راه حسینی است.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
هدف قیام اباعبدالله؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل
هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله میخواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص عراق و کوفه حکومت کند؟ نه هدف او حکومت نیست، هدف اِعلاءحکم حق است. باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد به کار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی میشود. بهبه چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) ص 17
#محرم
#عاشورا
@Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
-1585635581_871178578.pdf
235.4K
📄قیام برحق امام؛ تبلور ارتباط وثیق میان حق و حقانیت
🖊دکتر حامد نیکونهاد
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
تاثیرات شهید بهشتی بر قانون اساسی 14020528.aac
22.06M
۴۴ سال قبل در چنین روزی، مجلس بررسی نهایی قانون اساسی معروف به خبرگان قانون اساسی مرکب از نمایندگان منتخب مستقیم مردم برای بررسی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل شد.
نخبگان منتخب مردم طی حدود سه ماه کار فشرده، با جهاد و اجتهاد دسته جمعی، مبتنی بر آموزههای اصیل اسلامی و با توجه به تجارب تاریخی ملت ایران و دیگر ملتها، قانون اساسی جدید ایران را به عنوان مبنای اصلی برای ساماندهی نظامات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران به تصویب رساندند و برای تأیید نهایی به امام امت و ملت مسلمان عرضه کردند.
شهید آیت الله دکتر بهشتی به عنوان متفکری ژرف نگر، اسلام شناسی دنیادیده و از انقلابیون اصیل، در قامت مدیر جلسات آن مجلس و نیز طراح بسیاری از اصول اساسی این قانون، نقش بی بدیلی در شکل گیری این سند بنیادین و تاریخی ایفا نمود که جای تحقیق و تأمل فراوان دارد.
به دعوت موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی و به میزبانی معاونت قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در حد مجال جلسه نکاتی در خصوص تأثیرات شهید بهشتی بر فرایند تصویب و محتوای قانون اساسی کنونی و نیز ملاحظاتی در خصوص بهشتی پژوهی بیان کردم.
راههای نرفته برای شناسایی و عملیاتی کردن احکام مقرر در قانون اساسی به عنوان نسخه اصیل و بومی حکمرانی در ایران زمین بسیار است. بازخوانی اندیشه های بنیانگذاران نظم سیاسی و حقوقی کنونی بر اساس اسناد تاریخی موجود و دیگر منابع دست اول، راهی است جایگزین ناپذیر برای بازگشت به قانون اساسی و بازگرداندن روال زمامداری به مدار این نسخه شفابخش
@drhamednikoonahad
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی
🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرفتهای عظیمی در نظام حقوقی کشور بودهایم. در بعد ماهوی شاهد سیطره نگاه فقهی بر قوانین کشور بودیم. آموزههای فقهی که سالها در حوزههای علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، مجال یافتند تا در قانون تدوین شوند. البته اینگونه هم نبود که انقلابیون تجارب ارزشمند حقوقی گذشته را به صورت کلی کنار نهند، بلکه با اقتباس علمی و منطقی از هنجارهای حقوقی مدرن، آن را به آموزههای فقهی آزمودند و منطبق بر ساختار مذهبی و اجتماعی جامعه به قوانین مختلف تبدیل کردند.
🔷از سویی با پیروزی انقلاب مبحثی تحت عنوان حقوق ملت و اصول مربوط به آزادیهای فردی و اجتماعی در قانون اساسی جدی گرفته شد و برای اولین بار در قانون اساسی، حقوق اجتماعی در متن قانون پیشبینی شد. همچنین نحوه تعامل میان نظام فقهی و نظم حقوقی نیز به سمت اسلامیشدن سوق داده شد و قوانین خانواده، قصاص، دیات و … کاملا بر اساس قواعد فقهی پایهگذاری شد.
💢در بعد شکلی نیز مهمترین تغییر در ساختار قوه قضاییه و تفکیک آن از سایر قوا اتفاق افتاد و قوه قضاییه از سیطره مجریه و مقننه خارج شد. همچنین شورای نگهبان قانون اساسی به منظور صیانت و پاسداری از قانون اساسی و به منظور تطابق و عدم مغایرت قوانین با اسلام تحولی بزرگ بود. با پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای حقوقی برای نظارت و تقنینی به صورت نظاممندتری طراحی شدند، دیوان عدالت اداری از یک قانون متروکه به یک قانون مهم و اجرایی در کشور تبدیل شد. در سطح کلان نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام با منظور حل اختلافات قوای سه گانه در نظام حقوقی کشور تعریف شد . یکی دیگر از تحولات حقوقی پیروزی انقلاب، رونق گرفتن قانون شوراها در اداره امور شهرها و روستاها بود؛ قوانینی که شاید کم و بیش، در رژیم گذشته حضور داشتند ولی به قدری در نهادسازی ضعیف عمل شده بود که آثار آن در کشور مشهود نبود ولی با پیروزی انقلاب به عنوان نهادی قانونی و مسلم کارکرد خود را ایفا میکنند.
🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ساعت ۱۳ با حضور دکتر حامد نیکو نهاد نشستی تحت عنوان «انقلاب اسلامی و نظام حقوقی» برگزار نماییم.
🌐همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#نظام_حقوقی
#انقلام_اسلامی
#فقه_و_حقوق
#نشست_حضوری
#نشست_مجازی
#خبر_نشست_علمی
📌@canoon_org
اگرچه هر نوع محدودیتی برای نوع پوشش شهروندان لزوماً موجه و مجاز نیست ولی نوع پوشش افراد در جامعه و ملأ عام، حریم خصوصی محسوب نمیشود
https://twitter.com/hamednikoonahad/status/1696240370269421601?t=V8JWR8SpSSU6sm-yAwabRA&s=35
#توییتخوانی
#گشت_ارشاد
#بیحجابی_اجباری
#فرانسه
#حریم_خصوصی
#آزادی_پوشش
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
🔰نشست انقلاب اسلامی و نظام حقوقی 🔶با پیروزی انقلاب اسلامی در دو حوزه شکلی و ماهوی شاهد تحول و پیشرف
انقلاب اسلامی و نظام حقوقی. تهران ۱۴۰۲۰۶۰۵.aac
47.2M
به دعوت کانون اندیشه جوان ساعتی در باب نسبت #انقلاب_اسلامی و #نظام_حقوقی سخن گفتم
مهمترین نکاتی که سعی کردم تبیین کنم از این قرار بود:
✅انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود برای برچیدن طاغوت و مناسبات و قواعد طاغوتی و نه صرفاً تغییر هیأت حاکمه
✅جامعه سازی مبتنی بر ارزشهای دینی یا ایجاد نظام اجتماعی اسلامی، فلسفه انقلاب اسلامی است.
✅انقلاب اسلامی، مدار حق و تکلیف را آموزههای اسلامی قرار داد یعنی تنظیم زندگی اجتماعی مبتنی بر «ما أنزل اللّه»
✅انقلاب اسلامی بدون نظام سازی حقوقی متمایز و برخاسته از مکتب جامع و جاودانه اسلام در سطح شعار و آرزو میماند
✅ارزشهای اسلامی و انقلابی اگر تبدیل به بایدها و نبایدهای حقوقی و ساختارهای متناسب با مبانی اسلامی نشود اثر لازم و مورد انتظار را در جامعه نخواهد گذاشت
✅اساساً قوام یک جامعه اسلامی و وجه تمایز آن از سایر جوامع ، قوانین و مقررات آن است و مسلمانانی که زندگی اجتماعی شان بر پایهی ضوابط اسلامی نباشد، مسلمانی شان ناقص است و از همین جهت است که تشکیل حکومت اسلامی با نظامات حقوقی متناسب اجتناب ناپذیر است.
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
گریه سیاسی «وقتی یک ملتی در ماه #محرم، سرتاسر یک مملکت، یک مطلب را می گویند، شما انگیزه این گریه و
مکتب هیاهو میخواهد
#اربعین
روضه سیدالشهدا برای حفظ مکتب سیدالشهد است. آن کسانی که می گویند روضه سیدالشهدا را نخوانید، اصلاً نمی فهمند مکتب سیدالشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه، نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را. الان هزار و چهار صد سال است که با این منبرها با این روضه ها و با این مصیبت ها و با این سینه زنی ها ما را حفظ کرده اند، تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که اینطور نیست که سوء نیت داشته باشند، خیال می کنند ما حالا باید حرف روز بزنیم. حرف سیدالشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، اصلاً حرف روز را سیدالشهدا آورده است دست ماها داده و سیدالشهدا را این گریه ها حفظ کرده است مکتبش را، این مصیبت ها و داد و قال حفظ کرده این سینه زنی ها و این دستجات و عرض می کنم اینها حفظ کرده. اگر فقط مقدسی بود و توی اطاق و توی خانه می نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا می خواند و تسبیح می گرداند، نمانده بود چیزی. هیاهو می خواهد، هر مکتبی هیاهو می خواهد،باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی شود. ...
امام خمینی ۱۷ تیرماه ۱۳۵۸
📎صحیفه امام جلد 8 صص۵۲۶-۵۲۷
@drhamednikoonahad
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔸 فراخوان عضویت در انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
علاقهمندان به عضویت در انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
می توانند ضمن توجه به نکات ذیل از طریق لینک مذکور مراحل پیش ثبتنام خود را تکمیل نمایند:
۱. متقاضیان محترم بایستی به صورت دقیق همه مراحل فرم پیش ثبت نام برخط را تکمیل نمایند.
۲. ثبت نام نهایی پس از پرداخت حق عضویت توسط متقاضیان در مرحله آتی انجام خواهد شد.
۳. صدور گواهی عضویت بعد از مرحله ثبت نام نهایی انجام خواهد شد.
۴. شرکت کنندگان در مجمع عمومی و آیین آغاز به کار انجمن که پیشتر اطلاعات خود را ثبت کرده اند، نیازی به طی مراحل مذکور ندارند.
🖇️ https://survey.porsline.ir/s/NEZVzIcI
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5886366324002652722.mp3
3.06M
🎙بشنوید | تحلیل آیتالله خامنهای از صلح حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از عصر حقوق بشر
یک توئیت و توهم حقوق ملت
آنچه این توئیت را از گزاره های عینی و علمی دور می سازد عبارت است از:
۱)توهم آنکه مرحوم صافی گلپایگانی، فقیهی است که الزام حکومتی بر حجاب را مغایر با حقوق ملت میدانست و یا حجاب را به عنوان یک فقیه سنتی قائل نبود؟! این در حالی است که در استفتائات مختلف، بر لزوم حجاب تاکید شده و ایشان بر جواز تعزیر نیز نظر دارند(به تصویر استفتاء از ایشان در پست بعدی دقت فرمایید).بالاتر آنکه مرحوم صافی، نه تنها بر رعایت حجاب شرعی نظر دارد بلکه حتی حجاب(ستر عورتی) که با حیای اسلامی همسو نباشد را در بعض صور تا حد حرام هم میداند!
۲)عفاف و حجاب در برابر حقوق ملت تفسیر شده؛ این در حالی است که حق بر امنیت روانی،حق بر هویت اسلامی جامعه، حق تقدم معنویات اجتماعی، حق بر کرامت زن نیز جزو حقوق ملت در کلام این فقیه است که عفاف و حجاب در پی تحقق آنهاست.
۳)در این توئیت، نویسنده تصور کرده که ذهنیت یک فقیه یا مفروضات ذهنی فقیه دیگر باید به جای شرع اصیل و حقیقت اسلامی بر یک نهاد فقهی مانند شورای نگهبان و تصمیم گیری آن اثر بگذارد! درحالی که این مطلب با موازین اجتهاد و نیز شأن نزول شورای نگهبان در تناقض است.
۴)نوعی تقابل میان مصلحت و حقوق ملت را این نویسنده توهم نموده است؛ این در حالی است که اولا فقه و هم حقوق بر اساس مصالح مردم بنا شده، ثانیا همین فقیه(مرحوم طصافی)، در جلد دوم کتاب "جامع الاحکام، ص 80"، به استناد «مصلحت»، فتوا داده اند که اگر تذکر زبانی به افراد بدحجاب موثر نبود، فعلا مصلحت بر این است که زدوخورد را به حکومت واگذار کنید.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
1229332226_1733450462.pdf
201.4K
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
مسلمان غیرایرانی، در ایران بیگانه نیست
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست.
این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است.
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از عصر حقوق بشر
📎📎ناشدنی ای به نام حق بر گمنامی (The right to anonymity) در فضای مجازی➡️
✍️✍️چالشها هنوز بر سر شناسایی این حق، حتی در عالم نظری وجود دارد؛ مخالفان این حق معتقدند که این حق با نوعی ساقط شدن حس مسئولیت نسبت به آنچه توسط فرد ناشناس منتشر شده همراه خواهد بود و از سویی این حق به افزایش سوء استفاده ها و هرزه نگاری کودکان و بلاتکلیف و بلامسئول ماندن بسیاری از نوشته های غیرقانونی منتهی خواهد شد.
اما در مقابل، مدافعان این حق، ناشناس ماندن را راهی برای جلوگیری از سانسور دولتی و تقویت آزادی بیان میدانند؛ امری که به نوعی ادامه سنت قضایی قدیمی «در خصوص پنهان ماندن هویت شاهد» به منظور صیانت او از خطرات مختلف جانی میتواند باشد.
با این حال، در عمل، پارلمان فرانسه در قانونگذاری جدید خود در خصوص فضای مجازی، این حق را به رسمیت نشناخته و در جلسه این هفته، قرار است که کاربران شبکه های اجتماعی را به لزوم ثبت هویت واقعی خود الزام کند.
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
هدایت شده از عصر حقوق بشر
فلسطین و حق موسوم به "حق بر بازگشت"
🧷یک روز پس از صدور منشور جهانی حقوق بشر در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۸، قطعنامه مشهور 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شد که در آن آمده است: «آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را دارند».
🖊همچنین سازمان ملل از سال ۱۹۴۸ تاکنون بیش از ۱۳۵ بار بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی تاکید کرده است.
🖌بر اساس حقوق بین الملل کوچ اجباری و اخراج فلسطینیان از خانه و کاشانه خود و سرزمین مادریشان از مصادیق پاکسازی نژادی محسوب میشود و مسئولیت کیفری عاملان و مسئولیت بینالمللی رژیم غاصب را محقق می کند.
"حق بر بازگشت"، در تبصره 2 ماده 12 منشور جهانی حقوق بشر به طور جدی تاکید شده است: «هر فردی حق ترک کشور خود را دارد اما این حق را نیز دارد که به سرزمین خود بازگردد».
براساس قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل، مبانی حقوقی و اجرایی عملیاتی کردن حق بازگشت عبارتند از:
- بازگشت به همان مکان و نه هیچ منطقه دیگری (منازل و خانههایی که از آنها اخراج شدهاند)
- تکیه بر گزینه حق بازگشت تمام آوارگان به صورت فردی
- تعیین زمان بازگشت در قطعنامه (نزدیکترین تاریخ یا کمترین زمان ممکن)
- مکلف شدن "اسرائیل" به فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان
- قابلیت انطباق قطعنامه بر تمام آوارگان فلسطینی
#حق_بر_بازگشت
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
اتفاق آرا بر حمایت همه جانبه از مستضعفان جهان
اصل 154 #قانون_اساسی به اتفاق آرای نمایندگان مجلس بررسی نهایی قانون اساسی (مجلس خبرگان قانون اساسی) حاضر در جلسه بررسی این اصل به تصویب رسید.
نائب رئیس مجلس (#شهیدبهشتی) در پی تصویب این اصل با این نصاب بالا چنین گفتند:
« اين اتفاق آرا دليل و شاهد بر اصالت انقلاب ماست و نيز به جهانی بودن انقلاب و اينكه انقلاب آنطور هم كه بعضي ها میگويند قرار نيست در داخل مرزها محصور بماند»
منبع: شهیدبهشتی صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج3: صص 1521-1520
اصل۱۵۴ قانون اساسی:
جمهوری اسلامی ايران سعادت انسان در كل جامعه بشري را آرمان خود مي داند و استقلال و آزادی و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان میشناسد. بنابراين در عين خودداری كامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتهای ديگر از مبارزه حقطلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در هر نقطه از جهان حمايت میكند.
#طوفان_الاقصی
#غزه
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📄 بیانیه جامعه حقوقی کشور در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین
جهت امضا و حمایت از بیانیه به لینک زیر مراجعه کنید:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScrteFpWQF-tclQk7VbJ0sEQH3mizN7_hY-ZzQ5jdPDaxC58Q/viewform?usp=sf_link
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📄 بیانیه جامعه حقوقی کشور
در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنی با اساتید، وکلا و فعالان حقوقی در سراسر جهان
🔻تاریخ صحنه نبرد ظالم و مظلوم بوده و این نبرد است که تحولات تاریخ را رقم زده است. دوران معاصر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره نزاع میان ظالم و مظلوم جاری بوده است. از جمله بغرنجترین این نزاعها، مسئله فلسطین است که در جریان آن یک طرف به پشتوانه قدرتهای جهانی علیه ملت مسلمان فلسطین مرتکب جنایات بسیاری شده و در رأس این جنایات، نادیده انگاشتن هویت یک ملت مستقل و نجیب است. متأسفانه در جریان درگیریهای اخیر، رژیم غاصب، وحشیگری را به اوج رسانید. بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، که ملجأ و پناهگاه زنان، کودکان و مجروحان بود بیش از همه جوهره جنایتپیشگی این رژیم خونریز را فاش کرد و بار دیگر تداعیکننده جنایات بزرگی همچون قتلعام فلسطینیان در دیر یاسین، صبرا، شتیلا و طنطوره بود.
🔻اغراق نیست اگر گفته شود هیچ اصل حقوق بشردوستانهای نیست که این رژیم جانی اقدام به نقض آن نکرده باشد. از نقض اصول تفکیک نظامیان از غیرنظامیان (قاعده 12 از مجموعه قواعد عرفی حقوق بشردوستانه)، اصل ضرورت (بند 3 ماده 41 پروتکل اول الحاقی 1977 به کنوانسیونهای ژنو)، اصل تناسب (بند 5 ماده 51 پروتکل اول الحاقی 1977 به کنوانسیونهای ژنو)، اصل احتیاط (بند 1 ماده 13 پروتکل دوم الحاقی 1977 به کنوانسیونهای ژنو)، اصل منع حملات کورکورانه و بیهدف (بند 4 ماده 51 پروتکل اول الحاقی 1977 به کنوانسیونهای ژنو) گرفته تا سایر اصول قراردادی یا عرفی مطرح در حقوق بشردوستانه، همچنین ارتکاب جرایمی همچون هدف قرار دادن اماکن مورد حمایت (ماده 18 کنوانسیون چهارم ژنو)، هدف قرار دادن و قتل عامدانه غیرنظامیان (بند 2 ماده 51 پروتکل اول الحاقی 1977 به کنوانسیونهای ژنو)، قتل جمعی (بندهای A و B ماده 7 اساسنامه رم) و نسل کشی (کنوانسیون نسل کشی 1948) همگی گواه جنایت پیشگی این رژیم نامشروع است.
🔻تا به اکنون اما جز اقدامات نمایشی و محکومیتهای بینتیجه، واکنش درخوری به این نقضهای فاحش از سوی مجامع حقوق بشری اعم از بینالدولی و غیردولتی داده نشده است. واکنشهایی که میتوان پیشه کردن جنایت توسط این رژیم را منتسب به این بیعملیها دانست. ناگفته پیداست حساسیت نابرابر در قبال نقض قواعد حقوق بشردوستانه و دوگانگی رفتاری همواره در طرف مظلوم تولید خشم میکند. چراکه نمایانگر ناکارآمدی حقوق است؛ همان ملجأ و دادگاهی که میتوان بدان از ظلم ظالم دادخواهی کرد. لذا این بیعملی بههیچروی موجه نبوده و نخواهد بود.
🔻به دنبال این جنایات، جمعی از اساتید، وکلا و فعالان حقوقی بر آن شدند تا با نگارش نامه حاضر، انجمنها و مجامع حقوقی در کشورهای مختلف را به شکستن سکوت خود و طرح مطالباتی چند دعوت نمایند:
1)توقف کامل جنایات: دشمن صهیونیستی در این چند روز ضمن ادامه جنایات، خود را پشت دیوار مظلومنمایی و وتوی کشورهای همدست خود پنهان کرده بود. در این زمینه تجربه، نمایانگر آن است که ماشین کشتار دشمن صهیونیستی جز با کاربست زور متوقف نمیشود. فشار بینالمللی کشورها علیالخصوص کشورهای اسلامی (در قالب وضع تحریمهای اقتصادی و سیاسی) میتواند دیوار محکمی در برابر انسان ستیزی این رژیم باشد. در این زمینه دولتها و سازمانهای مردمنهاد عدالتخواه نقش عمدهای ایفا میکنند.
2)تعقیب کیفری سران جنایتکار صهیونیستی: متأسفانه در سایه بیعملی دیوان کیفری بینالمللی و سایر مراجع و متعاقباً بیکیفرمانی این رژیم جانی، جنایات اخیر ارتکاب یافته است. لذا در اسرع وقت پیگرد کیفری سران جانی این رژیم باید در دستور کار دیوان کیفری بینالمللی قرار گیرد. اضافه میشود که حکم مأموریت دادستان دیوان کیفری بینالمللی راجع به جنایات جنگ 22 روزه غزه همچنان معتبر است.
3)حمایت آشکار از حق مقاومت (Right to Resistance) گروههای فلسطینی در برابر این ماشین کشتار وحشی و اشغالگر، مادام که شرایط اشغالگری تداوم دارد. تا زمانی که اشغال و اشغالگری وجود دارد، اساساً امکان سخن گفتن از طرف مسالمتآمیز اختلافات بیشتر به شوخی شباهت دارد.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
موضع #شهیدبهشتی راجع به تسخیر سفارت آمريكا و گروگانگيرى كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از دانشجويان به عنوان اعتراض به دسيسه هاى دولت آمريكا در ايران
❗️ملت وقتی بیتاب شد مهارشدنی نیست❗️
امروز لابد از طريق اخبار راديو مطلع شديد كه عده اى از جوانان باايمان و برآشفته ملت كه پذيرش شاه جنايتكار را از طرف آمريكا بهحق توهين بزرگى به انقلاب و ملت انقلابى ما ميدانند، بيش از اين تاب نياوردند و به عنوان اعتراض #سفارت_آمريكا را تصرف كردند و چند نفر از كاركنان آنجا را به گروگان گرفتند، ما هميشه به عنوان كسانى كه احساس مسؤوليت میكرديم به آمريكا و ساير قدرتهاى استعمارگر گفته ايم كه بدانيد با فرد طرف نيستيد با افراد هم طرف نيستيد، با شخص امام هم طرف نيستيد، با علماى انقلابى و رجال انقلابى طرف نيستيد، با شوراى انقلاب و دولت موقت انقلاب طرف نيستيد بلكه با يك ملت طرف هستيد.
موفقيت ايران را درك كنيد و بدانيد كه «ايران» ملتى دارد كه خط انقلاب خودش را شناخته است، ... حالا هم براىشان میگوييم كه شما انتظار نداشته باشيد كسى بتواند ملت بپاخاسته ما را در برابر همه كارهاى ناپسند و زشت شما مهار كند ملت در برابر برخى از اين توهينها مهارشدنى نيست
گويا آمريكا و قدرتهاى ديگر جهانى فقط #زبان_ديپلماسى را بلد هستند و هنوز #زبان_انقلاب را ياد نگرفته اند و با اين زبان آشنا نشده اند ولى مردم ما و دوستان ما به بركت اين انقلاب به خوبى با اين زبان آشنا شده اند و میدانند كه هر كلمهاى و هر سخنى، هر نوشتهاى در انقلاب چه معنى میدهد.
ما در عين اينكه میپذيريم كه سفارت يك كشور و اتباع يك كشور بايد در يك كشور ديگر امنيت داشته باشند و در عين اينكه قانون اسلام چنين امنيتى را تأكيد و تضمين میكند، در عين حال میخواهيم بگوييم اين زبان انقلاب هم يك زبان راست و صريح و روشن است و چيزهايى را بيان میكند. اگر آمريكا و كشورهاى ديگر جهان زبان انقلاب ايران را هنوز ياد نگرفته ايد و نمیتوانيد درك كنيد خوب است سر عقل آييد و درك كنيد. همان وقتى كه گفتيد اين بيمار هيچ جاى دنيا جز آمريكا براى معالجهاش نبوده (آن هم اگر واقعاً بيمار باشد) وقتیكه پذيرفتيد بايد میدانستيد كه پیامدهاى سختى به دنبال خواهد داشت.
جوانهاى ما امروز به سفارت آمريكا رفته اند و گفته اند كه اين شاه خائن و دشمن ملت را بدهيد و اين كاركنان سفارت را كه به گروگان گرفته ايم از ما بگيريد، چون هر چه به زبان منطقى گفتند كه دشمن ملت را چرا در خانه خودتان پناه داديد؟ گفتند اين از لوازم اومانيسم است و يك نفر بيمار به ما پناه آورده است، انساندوستى و اومانيسم جهانى و اخلاق انسانى ايجاب میكند كه ما بيمار را پرستارى كنيم. آيا شما هنوز هم نفهميده ايد و نميتوانستيد بفهميد كه محمدرضا دشمن خونآشام يك خلق است و او بايد به دست دادگاه عدل و انتقام سپرده شود؟ بسيار خوب. نتوانستيد بفهميد، جوانان انقلابى كشور ما ناچار میشوند كه با اين زبانها به شما بفهمانند، اميد ما اين است كه درس عبرت بگيريد و با ملت انقلابى ما طورى برخورد نكنيد كه ديگر ملت ما براى گفتگو با شما ناچار به استفاده از اين زبانها بشوند و اگر شما همچنان به لجاجت خودتان ادامه بدهيد هيچكس نمیتواند به شما تضمين بدهد كه مردم انقلابى ما ديگر از اين زبان استفاده نمیكنند، ما هم تأكيد میكنيم كه وظيفه انسانى و انساندوستى آمريكا (اگر آمريكا بهراستى انساندوستى را میفهمد) اين است كه اين دشمن خلق را تحويل دادگاه عدل و انتقام اسلامى ايران بدهد و بيش از اين خودش و ملت ما را به دردسر نيندازد. اين تشخيص ما است. نمیدانم نمايندگان محترم ملت هم تشخيصشان همين است يا نه (نمايندگان- همين است)
منبع: صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی؛ جلسه ۵۹؛ #۱۳_آبان ۱۳۵۸ صص ۱۶۰۹-۱۶۱۰
@shahiddoctorbeheshti