eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
170 دنبال‌کننده
199 عکس
70 ویدیو
43 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
حواستان نبود، از برادران بودند! اندکی بعد از اذان مغرب، در سوز اواسط پاییز کنار یک نمازخانه بین راهی ایستادم. به همراه خانواده برای ادای نماز ، و شاید اقامه، به خط شدیم. نزدیک نمازخانه شدم. از دور، نماز جماعت چندنفره ای دیدم. از دستان‌بسته شان (به اصطلاح تکتف) مشخص بود از اهل سنت هستند. به مادر خانمم نشان دادم. بی‌درنگ و خوشحال گفت: آفرین! وارد نمازخانه بین راهی که شدم مشغول رکعت دوم نماز مغرب بودند. تا به خودم جنبیدم از رکوع برخاسته بودند و نتوانستم به جماعت متصل شوم. سرم را چرخاندم چند مسافر دیگر در این سو و آن سوی نمازخانه مشغول نماز فرادا بودند! تا اهل جماعت برای رکعت سوم برخیزند اندک مجالی بود. از یکی از فراداگزاران نزدیک به جماعت، که مردی جاافتاده و خوش‌سیما بود، پرسیدم: چرا به جماعت نخواندید؟ لبخندی زد و سری تکان داد. منظورش را نفهمیدم. اهل جماعت که برای رکعت سوم برخاستند تکبیر گفتم و به جماعت متصل شدم. نماز تمام شد و برادران اهل سنت از نمازخانه رفتند. در حال و هوای خودم بودم که زمزمه ای در گوشم پیچید: - حواستان نبود، از برادران بودند. با تعجب برگشتم. همان مرد خوش‌سیما بود. با خوشرویی و گونه ای احساس فتح و رضایت ادامه داد: - از برادران اهل سنت بودند. ندا و حرکات چشم و ابرو به گونه‌ای بود که یک لحظه تصور کردم به تنی چند از تروریست‌های تکفیری نماز را اقتدا کرده‌ام. فراداگزار دیگری با تأیید سنی بودن آن جماعت، به جماعت نایستادنشان را تأیید کرد. کاشف به عمل آمد که این دوستان عالما عامدا به جماعت نپیوسته اند و گمانشان هم این بوده که بنده ملتفت نبوده ام که آن برادران، از اهل سنت بوده اند. کوتاه توضیح دادم که به جماعت ایستادن با اهل سنت هیچ ایرادی ندارد. خلاصه پاسخشان این بود که اقتدا به اهل سنت اگر در مقام تقیه باشد عیبی ندارد. اصرار کردم که فتوای مراجع شیعه اقتدا به اهل سنت را مجاز می داند و هیچ ایرادی وارد نیست. نپذیرفتند و بر تقیه تاکید کردند و رفتند. خاطره‌ای در ذهنم تداعی شد. سالها قبل در زمستانی به‌یادماندنی به همراه چند تن از دوستانی که تقریباً همگی دولتمرد شده اند وارد مدرسه ای در یکی از شهرهای شمالی کشور شدیم وقت اذان ظهر. نماز جماعت برادران اهل سنت برقرار بود. دوستان همراه همگی بلافاصله به جماعت پیوستند و من، در حال استخاره که من هم اقتدا کنم یا نکنم ... که نماز جماعت خاتمه یافت. ... برای نماز عشای فرادا برخاستم. فرزند و برادرزاده‌ام دوطرفم ایستادند و نماز‌جماعت‌طوری اقامه شد، کاملاً شیعی. محض احتیاط، فتاوا را مرور کردم. درست در ذهنم نقش بسته بود. الحمدلله @drhamednikoonahad
برای سخنگو سخن گفتن به خودی خود شاید کار سختی نباشد و شاید چندان هم به چشم نیاید ولی وقتی وظیفه‌ات، رساندن پیام به مخاطب باشد و رسالت گفتگو بر دوش بکشی و لباس جهاد تبیین بر تن کنی قضیه متفاوت خواهد شد. اهل حلم و سعه صدر، خوش‌بیان و حاضرجواب هم که باشی، آنگاه مواد لازم برای هدف تیرهای کینه و حسد بدخواهان واقع شدن، آماده شده است. در روزهای سخت، خودجوش در جمع‌های مردمی گوناگون در سراسر کشور از مدرسه و دانشگاه گرفته تا هیئتهای مذهبی حاضر شدن و نه صرفاً از پشت تریبون، بلکه چشم در چشم به گفتگو، و نه سخنرانی، نشستن، ناسزا شنیدن و لبخند زدن، اگر‌چه تکلیف مجاهد جوان است اما به غایت شایسته قدرشناسی است. از نظر من اقنا‌ع‌پذیری مطالب و پاسخهای سخنگو برای مخاطب مهم است. اما نه به اندازه اهمیت بازگشایی باب گفتگوی مستقیم میان دولتمردان و مردمان که در سال‌های نه چندان دور مسدود شده بود. محبت و اعتمادی که از رهگذر این گفتگوهای صریح و صمیمی و حتی تند حاصل می‌شود سرمایه‌ای بسیار غنیمتی و بی‌بدیل برای نظام حکم‌رانی ماست. علی بهادری جهرمی البته دوست من است و به رفاقت با او که مبتنی بر هم‌پیمانی در راه انقلاب اسلامی است بسیار مفتخرم ولی آنها که حقیر را از نزدیک میشناسند به خوبی درمی‌یابند که این سطور نه برای رفیق بازی نگاشته شده و نه به طمع به چنگ آوردن حطامی. شأن نزول این چند کلمه، عمل به توصیه پیر حکیم انقلاب است که در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ فرمودند: امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه‌ی قدرشناسی وظیفه‌ی سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد. @drhamednikoonahad
چند کلمه در مورد @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
کارت دانشجویی مصونیت قضایی نمی‌آورد. دانشگاه، مثلث برمودا نیست اخبار مربوط به #بازداشت_دانشجویان،
برای دانشجو و دانشگاه به مناسبت این یادداشت و البته به واسطه حال و هوای این روزهای دانشگاه، به این گفتگو دعوت شدم امیدوارم مباحثه‌ای درخور و متناسب با شأن دانشگاه و دانشجو شکل بگیرد ان‌شاءالله @drhamednikoonahad
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️ خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی می کند؟! ◾️ در ریخته شدن خون بی گناه نزد خداوند فرقی بین سنی و شیعه، زاهدان و ایذه نیست. پس چرا برای یکی شکل می گیرد و پیامهای مقامات سیاسی و مذهبی صادر میشود و برای دیگری نه؟! فرق ایندو در رنگ خون شان نیست در شکل و معنای حادثه است: الهائشات یا الغارات؟! ◽️ الهائشات، فتنه ها و نا آرامی هایی است که کسی در آن کشته یا زخمی می شود بدون اینکه قاتلش معلوم باشد.۱ اینجا باید دیه از بیت المال پرداخت شود.۲ و از خانواده دلجوئی شود. ◾️ الغارات، عملیاتهای تروریستی واضح و کشتن مردم بی گناه است. مثل آنچه گروه سفیان غامدی به دستور معاویه با شهر انبار کرد. امیرالمومنین(ع) درباره اش خطبه خواند۳ و از جمله فرمود: "کار را بر دوش همدیگر انداختید و یکدیگر را تنها و بی یاور گذاشتید تا اینکه دشمن غافلگیرانه از هرسو برشما تاخت(حتی شُنَّت علیکم الغارات)". ◽️ وقتی علی(ع) در مسجد فراخوان صفین می داد، اربد از بنی فزاره بر امام اعتراض تند کرد. جمعی از مردم بر او شوریدند. در فرار با لگد و ضربات مردم کشته شد و قاتلش معلوم نبود. امیرالمومنین اورا کشته غوغا خواند و دیه اش را از بیت المال داد.۴ ◾️ اما حضرت برای زنان مسلمان و ذمیِ انبار که در غارات سفیان غامدی غارت شدند خطبه خواند و فرمود: "باخبر شدم مردانشان بر زن مسلمان و زنی دیگر که در پناه اسلام به سر می برده، هجوم آورده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره آنها را به غارت برده اند و آن بیچاره در برابر مهاجم جز گریه و التماس وسیله ای برای دفاع از خود نداشته... اگر پس از این رویداد مسلمانی از غصه بمیرد نکوهشی بر او نباشد بلکه نزد من جای آن هست که از غصه جان دهد".۵ این به مثابه همان پیام مقامات و اعلام تسلیت یا عزای عمومی امروز است! ◽️ جمعه زاهدان، نمونه الهائشات بود! رهبر انقلاب با کشته های بی گناه آن روز همان مواجهه را کرد: دلجوئی و دیه! در عهدنامه مالک اشتر، حضرت حکم هردو صورت قتل عمد و خطای کارگزار و والی خود را بیان کرده: - "نه من در قتل عمد عذری نزد خدا دارم و نه تو؛ چرا که کیفر آن کشتن قاتل است" - "اگر گرفتار قتل خطایی شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردن کسی افراط کرد... مبادا کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون را به آنان نپردازی"۶ برای زاهدان هم دستور بررسی برای تطبیق این دو داده شد. ◾️ شیراز و ایذه و اصفهان اما نمونه آشکار الغارات است؛ چنانچه آرمان عزیز و سید روح الله و...! در اینجا که بطور واضح تروریست ها جان بی گناهان بی پناه را می گیرند؛ اگر علی(ع) هم بود، خطبه۲۷ می خواند و بیانیه می داد! تاسف و تسلیت عمومی را روا می داشت. نه چون این خون رنگین تر است، چون کشته شدن در عملیات تروریستی (الغارات) با کشته شدن در یک آشوب خیابانی (الهائشات) دو صورت اجتماعی متفاوت و هرکدام اثر و بار حقوقی خود را دارد. ............................... ۱.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۲۰۳/ ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۳ ۲.ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۶/ جواهر الکلام ج۴۲ص۲۳۴ ۳.نهج البلاغه خطبه۲۷ ۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵ ۵.نهج البلاغه خطبه۲۷ ۶.نهج البلاغه نامه۵۳ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ (۱) چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ رفراندم چی؟ برای اصل نظام برای چی؟ تا معلوم بشه چند درصد مردم، هنوز طرفدار این نظامند حالا چرا الآن؟ پس کی؟ چون الآن معلوم نیست این نظام چقدر پایگاه مردمی داره یعنی قبلاً معلوم بوده؟ آره چون خودشم با رفراندوم سراسری اومد سر کار با رفراندوم اومد سر کار یا وقتی اومد سرکار، رفراندوم برگزار کرد؟ چه فرقی داره؟ کی رفراندوم رو برگزار کرد؟ حکومت پهلوی؟ نه پس کی؟ دولت موقت جمهوری اسلامی پس جمهوری اسلامی بوده که ی دولت موقتی داشته درسته، پس دیگه رفراندوم برای چی بود؟ تا پشتوانه مردمی اش، با عدد و رقم تثبیت بشه و خواسته‌ی مردم مستند شده باشه خب ولی الآن دیگه معلوم نیست چقدر از مردم پشت این نظامند هنوز؟ خیلی سال گذشته یعنی مشروعیتش زیر سواله؟ آره دیگه، شاید مردم دیگه نخوان این حکومت رو رفراندوم رو کی برگزار کنه؟ خب همونایی که هر سال انتخابات رو برگزار می‌کنند حکومتی که هر سال انتخابات داره چرا باید رفراندوم برگزار کنه؟ چه ربطی داره؟ وقتی مردم در انتخاباتی که یک حکومت برگزار کرده شرکت می‌کنند معنی‌اش چیه؟ هیچی، مجبور بودند بین بد و بدتر انتخاب کنند. خب در رفراندوم هم ممکنه همینطور بشه. بین بد و بدتر انتخاب کنند. نه، رفراندوم فرق می‌کنه، همه آزادند به هرچی میخوان رأی بدن پس میگی رفراندوم رو همین حکومت برگزار کنه؟ آره یعنی همین حکومتی که مشروعیتش زیر سواله، رفراندوم برگزار کنه؟ خب همه جای دنیا چی کار می‌کنند؟ هیچ نظامی تو دنیا موجودیت خودش رو به رفراندوم نمی‌گذاره چرا؟ چون هیچ نظام و حکومتی خودش رو نامشروع نمی‌دونه خب، یک نهاد مردمی رفراندوم بگذاره اون نهاد مردمی چطوری تعیین بشه؟ مردم انتخابشون کنند یعنی انتخابات برگزار بشه؟ آره دیگه چه کسی انتخابات رو برگزار کنه؟ شخصیت‌های بی‌طرف و مورد قبول مردم چطور بفهمیم این اشخاص موردقبول مردم، چه کسانی هستند؟ مردم معرفی می‌کنند کجا؟ در مطبوعات، فضای مجازی، رسانه‌های مختلف ... این اشخاص چند نفر باشن؟ از طرف چند نفر معرفی بشن؟ چند ساله باشن؟ مهمه؟ مهم نیست این اشخاص بیطرف باشند؟ چرا، باید بیطرف باشند خب پس چطوری انتخابات برگزار بشه؟ همه جای دنیا چطوری انتخابات برگزار میشه، همونطوری. بر اساس قانون انتخابات که حکومت تصویب می‌کنه برگزار میشه اصلا سازمان ملل یا یه سازمان بین‌المللی بی‌طرف رفراندوم برگزار کنه یعنی یک سازمانی از بیرون جامعه ما بیاد برای ما رفراندوم برگزار کنه؟ چه عیبی داره؟ وقتی خودمون نمی‌تونیم، خب کسی از بیرون بیاد چرا؟ چرا چی؟ چرا باید به ی سازمان بین‌المللی اجازه دخالت در امور داخلی جامعه مون را بدیم؟ دخالت نیست که، برگزاری رفراندومه تا ما حق تعیین سرنوشتمون را اجرا کنیم پس میگی ما ی جامعه مستقل و آزاد نیستیم و نیاز به قیم داریم درسته؟ چرا آزاد نیستیم؟ چون شخص دیگری باید برای ما تعیین تکلیف کنه و ما خودمون آقای خودمون نیستیم و بر اساس اون چیزی که اون سازمان میگه باید رفراندوم بگذاریم. پس اون جاهایی که سازمان ملل میره انتخابات برگزار می کنه چیه؟ اون کشورها یا تحت حمایت بین‌المللی بودن یا هنوز دولت مرکزی مستقری نداشتن. یعنی استقلال نداشتند. خب اصلا مگه ی رفراندوم گذاشتن چه چیز خاصی داره؟ معلومه دیگه: فلان نظام، آری یا نه، تمام اگر به همین سادگیه چرا خود همین نظام برگزار نکنه؟ چون اعتمادی بهش نیست به آن سازمان بین‌المللی اعتماد هست؟ چرا نیست؟ چرا هست؟ چون مستقله، بی‌طرفه. واسشون فرقی نمی‌کنه نتیجه رفراندوم چی میشه مستقل از کجا؟ مستقل از کی؟ از کجا مطمئنی بی‌طرفی را رعایت می‌کنن؟ خب حالا چاره چیه؟ چاره چی؟ رفراندوم دیگه. بالاخره یکی برگزار کنه ببینیم اکثریت با کیه؟ کی متقاضی برگزاری رفراندومه؟ مردم چطوری و کجا معلوم شده که مردم درخواست رفراندوم دارن برای اصل نظام؟ ادامه 👇👇👇👇👇 @drhamednikoonahad
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ (۲) ادامه از ☝️☝️☝️☝️☝️ همه جا اعتراض هست در خیابان، در فضای مجازی ... یعنی هروقت عده‌ای اعتراض کردند باید رفراندوم برگزار بشه؟ وقتی اعتراضات زیاد باشه آره، چرا که نه؟ اعتراضات زیاد یعنی چی؟ چقدر؟ حالا هرقدر؟ گسترده دیگه یعنی مثلاً هزار نفر در فضای مجازی گفتند رفراندوم بشه، باید بشه؟ مثلاً از طرف پنج درصد مردم امضا و طومار جمع بشه برای رفراندوم عوض کردن نظام از چه کسانی امضا جمع کنند؟ هر کی شناسنامه و پاسپورت اینجا رو داره سن و سال مهم نیست؟ ۱۸ سال به بالا؟ چرا ۱۵ سال به بالا نباشه؟ چه فرقی می‌کنه؟ فرقش در تعداد امضاهایی است که جمع میشه و درخواست رفراندوم دارند پس ۱۲ سال به بالا. چون خیلی از معترضا الان از نوجوونان پس شاید از این پایین‌تر هم بشه؟ نمی‌دونم شاید، نه دیگه خب حالا اگر ده درصد امضا جمع شد که نه، رفراندوم برگزار نشه، چی؟ خب در آن صورت احتمالا دیگه رفراندوم لازم نیست چرا نیست؟ چون طرفدارای این ده درصد حتماً بیشترن تو جامعه شاید نباشند! پس رفراندوم برگزار بشه در هر صورت اصلا فکر کنیم رفراندوم برگزار شد. نتیجه‌اش را می‌پذیرن؟ چرا نپذیرن؟ به همان دلایلی که برگزار کننده را قبول ندارن یا احتمال تقلب هست یا نتیجه برخلاف انتظاره یا هر چیز دیگه خب رفراندوم رو تجدید می‌کنیم تا چند بار؟ فقط یکبار، دیگه همه باید قبول کنن چرا؟ شاید بازم اعتراض بشه، یا تقلب شده باشه! دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه حالا اعتبار نتیجه رفراندوم تا کی باشه؟ یعنی چی؟ تمومه دیگه یعنی دیگه رفراندوم برگزار نمیشه؟ چرا! اگر دوباره اعتراضات زیاد بشه به اصل نظام، باز هم رفراندوم باید بشه یعنی هر چند وقت؟ وقتی نسل عوض شد کی نسل عوض میشه؟ هر بیست سال یا ده سال یا پنج سال ... چرا برای همین نسل فعلی دوباره رفراندوم گذاشته نشه؟ اگر تعداد معترضان زیاد بود و امضای لازم را جمع کردن، برگزار بشه خب اگه تو رفراندوم، اقلیت ۴۰ یا ۳۰ یا ۲۰ یا ۱۰ درصد از مردم باشن که هر هفته باید رفراندوم گذاشت، نه؟ نه دیگه، هر هفته و هر ماه و هر سال که نمیشه! چرا نمیشه؟ پس کی مردم به زندگی شون برسن؟ چاره چیه؟ بالآخره ی عده مخالف حکومتن خب باشن. در همه جا مخالفان نظام، هستندولی باید در چارچوب نظام رفتار کنن شاید نخوان تو چارچوب رفتار کنن! خب برن انقلاب کنن! پس چرا باید یک نظام مستقل و مستقر، برای ادامه‌ی حکومتش رفراندوم برگزار کنه؟ @drhamednikoonahad
-1024975101_-388054351.pdf
1.09M
متن کامل سخنرانی بنده به مناسبت روز در همایش ملی مسوولیت اجرای قانون اساسی که در روز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ با حضور رییس‌جمهور محترم و رییس محترم مجلس شورای اسلامی و جمعی از علاقه مندان قانون اساسی و دانش‌جویان و اساتید رشته حقوق برگزار شد. به علت کمبود وقت، تنها بخش‌هایی از این متن، به زبان آمد و متن کامل تقدیم رییس‌جمهور شد. @drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
31.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بالاخره چه کسی راست می گوید؟ در آشفته بازار جریانات سیاسی و فکری تکلیف چیست؟ سخنرانی سه روز قبل از شهادت ۴ تیر ۱۳۶۰ @shahiddoctorbeheshti
📕 حقوق ضابطان نظامی ✅ وظایف، اختیارات و مسئولیت های ضابطان نظامی ✒️ حامد نیکونهاد 📍 مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه _ 👈 کانال رسمی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه : splus.ir/qazahrm ____ eitaa.com/qazahrm
رفتار سیاسی اجتماعی دخت نبی اکرم حضرت زهرا سلام الله علیهما در ایراد خطبه فدکیه(جهاد تبیین) و همچنین حمایت خونین از میراث غدیر به ما آموخت که ارزش آقازاده بودن، به پاسداشت و پاسداری از حریم ولایت است و رسالت خواص جامعه، کنش‌گری به موقع و صریح است تا آنجا که اولین شهیده مدافع حرم، از درون خود حرم رخ بنماید ...
در بحبوحه ناآرامی های پاییز 1401، در مصاحبه با نسیم آنلاین در مورد ظرفیتهای قانون اساسی برای اعتراض مسالمت آمیز و حل منازعات اساسی در جامعه سخن گفتم متن کامل که به تازگی منتشر شده در لینک زیر قابل دسترسی است https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376016 @drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
در بحبوحه ناآرامی های پاییز 1401، در مصاحبه با نسیم آنلاین در مورد ظرفیتهای قانون اساسی برای اعتراض
در بخش دوم گفتگو با نسیم آنلاین بحث به سوی برخی چالش‌ها در مسیر اجرای قانون اساسی رفت و در باب محدودیتهای ایجاد شده در دسترسی به اینترنت و پلتفرم ها و نیز حدود اختیارات شوراهای عالی مانند انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در نسبت با مجلس شورای اسلامی سخن به میان آمد متن کامل این بخش را نیز می‌توانید در لینک زیر ملاحظه بفرمایید https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376045 @drhamednikoonahad
۹دی؛ روزی برای دفاع جمهور از باور جمهور موتور محرکه و اهرم مصونیت بخش ملک، اراده‌های پولادین مردمی مومن است که مشارکت در سرنوشت خود را تکلیفی مستمر می‌دانند نهم دی ماه ۸۸ نمایشگاه عمومی بصیرت انقلابی ملت مسلمان ایران بود. در چنین یوم‌اللهی، پایمردی یک جامعه متشکل و آگاه در مقیاس ایران اسلامی بر سر آرمانهای دینی و انقلابی، آشکارا فریاد شد. صاحبان اصلی انقلاب و نظام و مملکت، آگاهانه و خودجوش و مطالبه‌گرانه خروشیدند و استوار، مانع از مصادره آرای آزاد خود توسط جریان جمهوریت‌زدا شدند. ملت رشید و بصیر، به‌موقع و صریح و یک‌پارچه بساط فتنه را در هم پیچید و نقش اصیل خود در نظام امت_امامت را به نسخه‌پیچان جریان تحریف یادآوری کرد. نهم دی ماه نشان داد کانون کنشگری جامعه ایرانی در عصر انقلاب اسلامی، پیوند ولایی میان امت و امام است؛ علقه‌ای ناگسستنی بر مدار ایمان دینی، محبت و یاری @drhamednikoonahad
هدایت شده از KHAMENEI.IR
903028481_-918963087.mp3
6.95M
🎙 بشنوید | صوت بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی 💻 Farsi.Khamenei.ir
برای سرباز اسلام درد است که عمری برای اِعلای کلمه الله و برپایی مکتبی انسانی و جهانی یعنی اسلام جهاد کنی و تو را به سرباز یک سرزمین فرو بکاهند تو با الله معامله کرده باشی و مزد تو را مردم بخواهند بدهند گاه حتی روایت رسمی و رایج هم، انگیزه و آرمان تو را نفهمد و به یک جنگجوی شجاع ملی‌گرا مصادره کند تو که از انواع من‌ها و بت‌ها عبور کرده بودی، از خودت، از هوایت، از خاکت، از مرزت، از سلاحت، از درجه ات، از هر آنچه غیر اوست... تو که با عملت و جهادت به ما آموختی که جز برای خدا نباید حرکت کرد و نشان دادی آن کس که برای خدا و در راه حق، حرکت و هجرت کرد، دیگر چشم داشتی به همراهی و حمایت این و آن ندارد که خدا او را بس است ای رزمنده بدون مرز از تو آموختیم حرکت و عدم توقف در صحراهای دور از وطن را آنگاه که یار و یاوری نداری و آنگاه که تو را کتمان می‌کنند، نمی‌بینند یا نمی‌خواهند دیده شوی ایفای وظیفه الهی را در آن هنگامی که برخی از ارکان موثر نظام هم، به پاسداری از حرم و دفاع از خلق الله روی خوش نشان نمی‌دادند یا دست کم حمایت نمی‌کردند رها نکردی و پشتگرم به نصرت الهی، امر امام زمانت را زمین نگذاشتی رسانه ملی که در مقاطع مختلف مصلحت ندانست صدای جهاد تو و همرزمان بی‌نشانت باشد، تو را سرد نکرد وزارت خارجه‌ای که با ادبیات دیپلماتیک پشت سربازان اسلام را خالی می‌کرد، دل مطمئن تو را خالی نکرد و حتی لکنت شخصی در قامت رییس‌جمهور در دفاع صریح از حرمت و حریم حرم، تو را مردد نکرد؛ اگرچه دل‌خون بودی ای سرباز خدا شأن نزول نیرو‌های مسلح مکتبی در عصر انقلاب اسلامی در جان تو نشسته بود. ایمان و مکتب اسلام محرک و مدار حرکت تو بود و بنابراین رسالتت را نه تنها حفظ و حراست از مرزهای ایران، بلكه به دوش کشیدن بار رسالت مكتبی تعریف کردی يعني جهاد در راه خدا و مبارزه در راه گسترش حاكميت قانون خدا در جهان(وَاَعِدُّو‌ا لَهُمْ ماَ ٱسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه و مِنْ رِباطِ ٱلّخَيْلِ تُرهِبُونَ بِهِ عُدُوَّ اللّـه وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دوُنِهِمْ) آری آری ، تو برای پاک کردن شرِ منکَرِ اصلیِ دست‌ساختِ مفسد اعظم و شیطان اکبر از زمین خدا و از سَر عبادالله، خالص بودی. تو برای پاکیِ زمین خدا و آزادگی بندگان خدا جهاد کردی و طعم شهادت چشیدی اَشْهَدُ اَنـَّكَ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَ آتَيْتَ الزَّكوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً وَجاهَدْتَ فِي اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنّي ما بَقيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱ به وقت سومین سال شهادت سردار دلها @drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
27.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در راه خدا تقدیم به غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه پذیرد آزاد است سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه شهادت برای یک آرمان، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با شهود انسان نسبت به حق و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، حضورقلب در برابر خدا و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که حرکت می کنند، تلاش می کنند، خون می دهند، جان می دهند اینها قبلا ایمان شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه دوست داشتنی های دیگر در ره آن دوست می گذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به علیه السلام می گوییم ای برای این است که -حق آزادگانند. شهید تا خودش را از بندگی ها و بردگی ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در ما درآمد این آزادی بود. منبع: ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴ @shahiddoctorbeheshti
📜 |🔰 ایمان سرد ❇️ براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مى‏ خواهيم رفتار و گفتار كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مى‏ خواهيم‏ لباس كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، عشق ‏ها و علاقه‏ هايش را عوض كنيم و ناچار شناخت ‏هايش را و ناچار فكرهايش را، كه ادامه‏ ى تفكر، شناخت است و ادامه‏ ى شناخت، عشق و ادامه‏ ى عشق، عمل. ❇️ ما عاشق آفريده شده ‏ايم فقط معشوق‏ ها را انتخاب مى‏كنيم و براى اين انتخاب است كه بايد آن ‏ها را بسنجيم كه چه مى ‏دهند و چه مى‏ گيرند. ❇️ با اين روش نتيجه ‏هاى سريع ‏ترى بدست مى ‏آيد. اگر فقط لباس كسى را عوض كرديم و چادر بر سرش انداختيم و نمازخوانش نموديم و با شعارها و تلقين ‏ها و يا تشويق‏ ها و تهديد ها، داغش كرديم، بدون اين كه از درون روشنش كرده باشيم و عشقى در نهادش گذاشته باشيم، ناچار در محيطى ديگر سرد مى ‏شود و يخ مى ‏زند؛ همان‏ طور كه آهن تفتيده در محيط ديگر، سرد و سخت مى‏شود. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۴۴ #⃣ 👤: @ad_einsad
هدایت شده از اســــاس
شورای انقلاب؛ نخستین سنگ بنای حقوقی در روند پیروزی انقلاب تأسیس نهاد حقوقی شورای انقلاب مستند به «حق شرعی و رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران» در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت و به موجب فرمان مستقیم ولایت مطلقه امر، آنهم در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان به عنوان اولین اقدام عملی در راستای عبور از حکومت طاغوت در نظر گرفت. پیش از تشکیل این نهاد، شهید بهشتی طی یک مصاحبه، هدف از تشکیل شورای انقلاب را تعیین افرادی به منظور ساماندهی نیروهای مردمی و گسترده‌تر شدن حرکت اجتماعی و تعیین مسئولینی برای اداره جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانستند. این شورا که ایده اصلی شکل‌گیری آن از آبان و آذر ماه ۱۳۵۷ در جریان سفر شهید مطهری به پاریس با امام(ره) مطرح شد، ‌‏اساسی‌ترین رکن قدرت سیاسی و اجرایی‌‏ ‌‏انقلابیون محسوب می‌شد‌‎.‌‏ سرانجام حضرت امام(ره) در 22 دی ماه همان سال، دستور تشکیل شورای انقلاب را صادر و در نامه‌ای، کارویژه‌ی اصلی شورا را «بررسی و مطالعه شرایط تأسیس دولت انتقالی و فراهم آوردن مقدمات اولیه آن» اعلام کردند. ریاست شورای انقلاب در فواصل زمانی اندک به ترتیب بر عهده شهید مطهری، آیت‌الله طالقانی، شهید بهشتی و آقای بنی‌صدر بود. عملکرد شورای انقلاب در ایفای کارویژه‌های محوله قابل تقسیم به دو دوره است: نخست؛ از زمان تشکیل شورا تا پیروزی انقلاب اسلامی: (22 دی تا 22 بهمن سال 57): در این بازه، شورا توانست با راهبری اعتصابات سهم بسزایی در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایفا کند. همچنین، از طریق برقراری ارتباط با دولت وقت، اقدامات اساسی را در راستای متقاعد کردن شاپور بختیار به استعفا از نخست‌وزیری و همبستگی با انقلاب برای جلوگیری از ریختن خون‌های بیشتر مردم انجام داد. اقدامات دیگر عبارتند از: برقراری ارتباط با ارتش به منظور به حداقل رساندن تلفات جانی و مالی پیروزی انقلاب و انتقال قدرت و برگزاری مراسم استقبال از ورود امام خمینی(ره) و تشکیل دولت موقت. از این رو، شورای انقلاب آقای بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت به حضرت امام(ره) پیشنهاد دادند و امام(ره) نیز حکم ایشان را تنفیذ کردند. دوم؛ از پیروزی انقلاب تا زمان پایان کار شورای انقلاب: (22 بهمن 57 تا 26 تیر 59) اهم کارکردهای شورای انقلاب در این بازه عبارتند از: 1- کارکرد تقنینی: (از پیروزی انقلاب ( ۲۲ بهمن ۵۷)؛ از جمله مصوبات شورای انقلاب در این بازه عبارتند از: تصویب اساسنامه سپاه پاسداران، تصویب قانون شوراهای محلی، تصویب ملی شدن صنایع بزرگ و تصویب ملی شدن بانک ها، تصویب لایحه انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی و لایحه قانونی همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 2- کارکرد اجرایی: الف) از پیروزی انقلاب (۲۲ بهمن ۵۷) تا زمان استعفای دولت موقت (14 آبان 58): - تشکیل کمیته انقلاب اسلامی برای مقابله با عناصر ضد انقلاب در درون شهرها به سرپرستی مرحوم آقای مهدوی کنی - برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین سال 58 - تدوین پیش نویس قانون اساسی - برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در مرداد سال 58 ب) از زمان استعفای دولت موقت (۱۴ آبان ۵۸) تا شروع به کار مجلس شورای اسلامی (خرداد ۵۹): به دنبال استعفای دولت موقت و پذیرش آن از سوی حضرت امام(ره) مأموریت اداره کشور و رسیدگی به امور از سوی امام(ره) به شورای انقلاب سپرده شد. اهم این مأموریت‌ها عبارتند از: «تهیه مقدمات برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای ملی، تعیین رئیس‌جمهور» و «پاک‌سازی دستگاه‌های دولتی و اداری و رفاه حال طبقات مستضعف». با انجام مأموریت‌های محوله توسط شورا و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورا تا برگزاری انتخابات مجلس در اسفند ۱۳۵۸ به کار خود ادامه داد و در راستای مقدمات برگزاری مجلس اقداماتی همچون تعیین شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان، کیفیت برگزاری انتخابات و طول دوره نمایندگی مجلس مبتنی بر اصل 62 قانون اساسی را انجام داد. سرانجام، با برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی در ۷ خرداد ۱۳۵۹ و انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در تیر همان سال و اعلام اعتبار رسمی مجلس توسط رئیس سنی مجلس، کارکرد تقنینی شورای انقلاب حذف و با رسمیت یافتن دولت شهید رجایی در شهریور 1359، کارویژه اجرایی آن نیز خاتمه یافت. در این راستا، شهید بهشتی، عضو شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرد: «با تعیین دولت، دیگر همه نهادها تکمیل شده و زمینه مسئولیت شورای انقلاب به پایان رسیده و کارش تمام می‌شود.» اساس را دنبال بفرمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://twitter.com/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Instagram.com/asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Telegram.me/Asaas_discourse ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://Eitaa.com/Asaas_discourse
دوره آموزشی قانونگذاری مطلوب پنل اول: نقش کمیسیون ها و مرکز پژوهش های مجلس در روند قانونگذاری سخنران ها: دکتر علی فتاحی زفرقندی و دکتر مهدی عبدالملکی ساعت: ۱۴:۱۰ - ۱۳ پنل دوم: جایگاه سیاست های کلی نظام در امر قانونگذاری سخنران ها: دکتر مصطفی منصوریان و دکتر محمدصادق فراهانی ساعت: ۱۵:۲۵ - ۱۴:۱۵ پنل سوم: مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانونگذاری مطلوب سخنران ها: دکتر حمید فعلی و دکتر حامد نیکونهاد ساعت: ۱۶:۴۰ - ۱۵:۳۰ پنل چهارم: جایگاه حقوقی قوانین برنامه توسعه سخنران ها: دکتر رضا بکشلو و دکتر علی هادی زاده ساعت: ۱۷:۵۰ - ۱۶:۴۵ 🌐مکان برگزاری: خانه اندیشمندان علوم انسانی ⏳زمان برگزاری: ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ لغایت ۱۸ جهت ثبت نام به شماره تلگرام ۰۹۲۲۳۵۳۹۶۳۳ پیام ارسال فرمائید هزینه ثبت نام: ۱۵۰/۰۰۰ هزار تومان با صدور گواهی شرکت در دوره