eitaa logo
دکتر حامد نیکونهاد
175 دنبال‌کننده
208 عکس
72 ویدیو
48 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
آرمان جمهورى اسلامى، آرمان انسان شدن و متعالى شدن و حركت الى‌اللّه است. در تمام اصول آينده بايد همواره تكيه روى اين اصل به چشم بخورد: نقش بنيادى تقوا در رشد انسان. ... تقوا يعنى ضد غفلت و بيخبرى؛ ذكر، ياد. در نظام بايد از در و ديوار، از درون و برون جامعه نشانه‌ها و انگيزه‌هايى ببارد كه من و شما را به ياد خدا بياورد و ياد خدا را در دلهامان زنده نگه دارد. شهید بهشتی، مبانی نظری قانون اساسی. صص87-88 https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
🔸انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه سرچشمه برگزار می‌کند: 🔹 *بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالروز تصویب قانون اساسی و اختتامیه رویداد مردم‌مدار* 🔹 با سخنرانی: ♦️ *آیت‌الله دکتر حسینعلی سعدی* عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام عضو مجلس خبرگان رهبری عضو هیئت موسس انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران ♦️ *دکتر خیراله پروین* عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عضو حقوقدان شورای نگهبان عضو هیئت موسس انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران *🕗 زمان: دوشنبه ۱۲ آذرماه سال ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴* *🔸محل برگزاری: مؤسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)* ✅ بهمراه تقدیر از ایده‌های برگزیده رویداد 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
🔷موضوعات نشست تخصصی برنامه: 🔻آیت الله دکتر سعدی: قانون اساسی، احیای حقوق عامه از پایگاه دین 🔻دکتر خیراله پروین: قانون اساسی،حق تعیین سرنوشت و تبدل نسل ها 🔶به شرکت کنندگان گواهی شرکت در نشست تخصصی اعطا خواهد شد🔶 🌐@iplai_ir
✍️ یادداشتی کوتاه به مناسبت روز آذر ماه ۱۴۰۳ به نظر می‌رسد تا وقتی که مسئولیت همگانی برای اجرای متوازن و حداکثری قانون اساسی، تبدیل به گفتمان عمومی نشود، مطالبه اجرای قانون اساسی ابتر خواهد ماند. تا زمانی که مجال مشارکت معنادار و مستمر متخصصان و نخبگان در اجرای قانون اساسی تدارک نشود و تا هنگامی‌که حضور آگاهانه و متعهدانه توده مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی خود گفتمان غالب و سکه رایج نشود، انتظار اجرای متوازن قانون اساسی آب در هاون کوبیدن است. تا آنگاه که عدول و عبور از قانون اساسی از سوی هر مقام و مسئولی، هزینه نداشته باشد؛ تا وقتی‌که اهتمام به اجرای قانون اساسی موضوعیت نداشته باشد و ملاک عهده‌داری انواع مسئولیت‌های حکومتی، ارائه کارنامه مستند مبنی بر دغدغه اجرای قانون اساسی نباشد، قانون اساسی در عمل جدی گرفته نخواهد شد. تا زمانی که برخی مسئولان عالی‌رتبه، قانون اساسی را باور نکنند یا خودِ قانون اساسی و الزامات مقرر در آن را مانع بدانند یا نگاه گزینشی و نؤمن ببعض و نکفر ببعض داشته باشند نمی‌توان به اجرای قانون اساسی امیدوار بود. متن کامل یادداشت eitaa.com/drhamednikoonahad
برای «عقلانیت‌مداری، آزادگی و دغدغه‌مندی» شاید بتوان همه آنچه را که یک دانشجوی سودمند برای جامعه باید از آنها برخوردار باشد، در این سه واژه گنجاند. ، دانشجو را از سطحی‌اندیشی، ساده‌نگری و تقلیدهای کورکورانه و گرفتار موج‌های احساسی و گذرا شدن محفوظ می‌دارد. دانشجو، او را از بند انواع خواهش‌های نفسانی و وابستگی‌های اسیرکننده و تعلق خاطرهای عافیت‌طلبانه می‌رهاند. ، خودخواهی و خودمحوری را از روح و روان دانشجو می‌زداید و او را به سوی اهداف متعالی انسانی و رفع مشکلات و معضلات اجتماعی می‌کشاند. 16 آذر یادآور انگیزه آرمان‌خواهی، روحیه استقلال‌طلبی و ماهیت ضداستکباری دانشجوی متعهد ایرانی است. دانشجویان به عنوان فرهیختگان پرانگیزه و پرنشاط، موتور حرکت‌آفرین جامعه در حوزه اندیشه و دانش و همچنین دیده‌بان بصیر جامعه در زمینه شیوه حکمرانی و مدیریت جامعه هستند. این نیروی پرتوان و عدالتخواه اجتماع با رصد دقیق تحولات اجتماعی و به دور از عافیت‌طلبی، روزمرگی و سیاست‌زدگی اهداف و آرمان‌های اصیل جامعه اسلامی خود را به‌جد مطالبه و دنبال می‌کند. دانشجو محیط دانشگاه را، نه جولانگاه سیاستمداران می‌شمرد و نه خود بازیچه اغراض آنان می‌شود، بلکه این محیط علمی را عزیمت‌گاه پیگیری حقوق مشروع و قانونی ملت خویش در عرصه‌های مختلف با کنش‌های دقیق، هدفمند، مناسب و به‌موقع می‌یابد. دانشجو علم را مایه اقتدار و چیرگی دانسته و از این رو با هدف تضمین استقلال و عزت جامعه خود، پرچمدار اصیل و بی‌ادعای جریان تولید علم است. به عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ دانشگاهیان، که خود را در پیوندی وثیق با محافل دانشجویی می‌بینم، این روز بزرگ را گرامی می‌دارم و به همه دانشجویان صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و توفیق بیشتر آنان در مسیر دانش‌افزایی و دادمحوری را از خداوند متعال خاضعانه خواهانم. نیکونهاد ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کند: ♦️ فیلترینگ فضای مجازی در ایران "تض
صوت کامل جلسه فیلترینگ_1.mp3
76.86M
|فیلترینگ فضای مجازی در ایران| با حضور: 👤دکتر وحید آگاه عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل دادگستری 👤دکتر حامد نیکو نهاد عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران دبیر جلسه 👤محمد ایمانی دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی ۶ ام ٫ آذر ماه ٫ ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drhamednikoonahad
پیش از این و به مناسبت اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، محتوای چنین بخشنامه‌ای را از منظر موازین حقوقی و قانون اساسی نقد کرده بودیم اثبات صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قبل‌تر از آن، نسبت به مرزشکنی آن شورای عالی هشدار داده بودیم نقد سند تحول شوعاف و در یادداشتی دیگر، ناموجه بودن دادخواهی‌ناپذیری مصوبات رئیس قوه قضاییه را نشان داده بودیم و راه‌حل حقوقی آن را بيان کردیم دادخواهی از مصوبات رئیس قوه قضاییه https://eitaa.com/drhamednikoonahad
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 مردم چکاره مقاومت اند؟! ✔️ اول سه تابلوی تاریخی ببینیم: 1⃣ سقوط بشار اسد و قبلش صدام حسین! بشار، به پایگاه روسیه فرار کرده بود اما هنوز برخی در ایران، به اطلاعیه های ارتش اعتماد داشتند! عقب نشینی ها را تاکتیکی می خواندند و منتظر بودند ورق برگردد! در عراق هم ارتشی که تا هفته قبل کویت را چند ساعته گرفته بود، مثل ارتش بشار شد! سقوط بغداد همه را غافلگیر کرد. بی مردم و نامردمی بودن، عامل شکست است! جنگ بشار یا صدام مساله مردم نبود و بالتبع جریان اخبار و راهبردها و یاری اش از آنها نمی گذشت؛ گرچه آنها قربانی اشغال و هرج و مرجش شدند! 2⃣ فرار سپاه حضرت امیر(ع) در صفین! معاویه بر تیری نوشت: "از بنده خیرخواه خدا! شما را آگاه کنم که معاویه می خواهد بند فرات را بر شما بگشاید تا همه غرق شوید! پس مراقب باشید"! و پرتاب کرد. تیر را یک نفر دید و دست به دست چرخید، شایع شد و جان گرفت. همزمان معاویه ۲۰۰کارگر را به کمرگاه رود فرات فرستاد تا با بیلها و زنبیل ها برای فریب حفاری کنند! تیر به حضرت امیر(ع) رسید فرمود: "هشیار باشید این حیله ای که معاویه بدان پرداخته نه درست است نه قابل انجام؛ او می خواهد شما را از جای [استراتژیک تان] براند! نادیده اش انگارید!" سپاه فریب صدای حفاری خورد و موقعیت را رها کرد؛ طوری که امیر(ع) هم ناگزیر شد با آخرین دسته به جای مرتفع برود! "(وقعه صفین ص۱۹۰) نظام علوی، مردم پایه بود؛ اما به تعبیر خود حضرت: "كَأَنَّنِي الْمَقُودُ وَ هُمُ الْقَادَةُ" (گویی من پیرو و آنها پیشوایند)! در این فضا مرجفون برنده اند! اتفاقی که در لیلة الهریر و فردایش قرآن بر نیزه زدن بیشتر کارگر شد! 3⃣ شیرینی بدر صغری و مرجفون مدینه! مشرکان پس از پیروزی در اُحد با مسلمانها قرار جنگی دیگر کنار بازاری فصلی گذاشتند که بدر صغری نام گرفت. مسلمانها در حال آماده شدن بودند اما ابوسفیان آماده نبود. خشکسالی را بهانه کرد و بخاطری که مسلمانان جسور نشوند خروجی دو سه روزه از مکه کرد. نُعیم بن مسعود اشجعی را ۲۰شتر جایزه داد تا مسلمانان را منصرف کند. او با رجفه و شایعه آمد و به اصحاب گفت ابوسفیان همه را جمع کرده و اینبار متفاوت از قبل سراغتان می آید! خارج نشوید که جز فراری کسی نجات نمی یابد ! خانواده هایتان کشته می شوند و... بین یاران گشت و گفت تا رعب و وحشت افتاد و آنان از رفتن اکراه یافتند !(المغازی ج۱ص۳۸۶) رسول الله تهدید را خنثی کرد که: حتی اگر تنها باشد می رود! تهدیدها و رجفه ها با ازدیاد ایمان مومنان جواب گرفت(۱۷۳آل عمران) در مقابل شبکه مرجفون تهدید شدند(۶۰احزاب) خروج شیرین مسلمانان بدون جنگ، ۸روز در بازار فصلی به تجارت گذشت! ❓ چگونه الگوی سوم ساخته شد؟! ✔️عناصرش در این دو آیه است: 1⃣ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ...!(۷۱نساء) آیه خطاب به همه مردم است نه فقط فرماندهان و اولی الامر. حِذْر، بیداری و آماده باش و مراقبت همه جانبه در برابر خطر است. گاه برای ابزارِ برحذر شدن(اسلحه) هم به کار می رود؛ اما خودش بمعنای اسلحه نیست؛ چنانچه در آیه۱۰۲ همین سوره باز دستور می دهد: جایی(مثل نماز) که اسلحه زمین می گذارید هم حذرتان را داشته باشید! (...أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ...). از خبر دیده بانی تا ارائه تحلیل از آرایش صحنه، بیان درس و عبرتها تا پیشنهاد راهبرد مقابله درست و هرچه مثل اینهاست "اگر در مسیر ماندن و مقاومت" باشد، همه از مصادیق خُذُوا حِذْرَكُمْ است؛ و می سازد؛ لذا پیامبر می شنید، در راهبردها مشورت می گرفت که: در شهر بجگنیم یا بیرون؟! مسلمان عادی مشورت می داد که: خندق بکنیم! و... نمونه اول این را ندارد! کنار نهادن مردم از اینجا شروع می شود! 2⃣ وَإِذا جاءَهُم أَمرٌ مِنَ الأَمنِ أَوِ الخَوفِ أَذاعوا بِهِ ۖ وَلَو رَدّوهُ إِلَى الرَّسولِ وَإِلىٰ أُولِي الأَمرِ مِنهُم لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَستَنبِطونَهُ مِنهُم ...﴿۸۳ نساء﴾ و هنگامی که خبری از امن یا ترس به آنها برسد، آن را شایع می‌سازند؛ در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان -که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه‌های مسائل آگاه خواهند شد... در مذمت منافقین و ضعاف مومنین است که خبری(خوب یا بد) از میدان را پیروزی یا شکست تلقی و ترویج می کنند و "قصد تضعیف روحیه دارند". ترویج اخبار اثبات نشده، اتهام پراکنی بی اساس، بزرگ نمایی توان دشمن، تحقیر خودی و رد نکردن به اولوالامر، تابلوی دوم را می سازد. پیروزی یا شکست به جمع بندی میدان و راهبردهاست که کار اولی الامر است. کار اولی الامر در این حوزه، استنباط است. "نَبَط" اولین آب استخراج شده از چاه است و استنباط یعنی خارج کردن قول از حالت ابهام و رساندن به مرحله تمییز و تعیین. ولیّ امر و مردم، مدار مقاومت اند؛ هردو! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۹/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
مناظره ۱۴۰ دقیقه‌ای آقایان اقبالی و برهانی در مورد قانون موسوم به عفاف و حجاب را از ابتدا تا انتها تماشا کردم به همه علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این موضوع، توصیه می‌کنم صوت یا فیلم کامل این گفتگوی مفید را به‌دقت ملاحظه کنند و به کلیپهای کوتاه تقطیع‌شده اکتفا نکنند گفتگوهای علمی، آزاد، مؤدبانه، جدّی و مستمر و معطوف به حل مسائل واقعی جامعه ایرانی، ضرورتی قطعی است https://youtu.be/Tfo5OYsaUMA?si=YQPkqsJl3j8dAXDc
🗒 📋 . 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 📌 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب 🔹بخش نخست 🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به‌عنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزه‌های اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاه‌های خود را در خصوص مهم‌ترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان می‌کند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید: ◼️با عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانواده‌دوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایش‌های اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی ◼️با عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامت‌مدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ◼️ با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده به‌عنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سست‌کننده یا آسیب‌رسان به این کانون بنیادی ◼️ با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی (منکرات) ◼️ باتوجه‌به حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعه‌سازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوه‌های غیرانسانی ◼️ با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزه‌های اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی ◼️ با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156) ◼️ با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامت‌مدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندی‌های آحاد جامعه ◼️ با عنایت به تأثیرات به‌شدت نامطلوب و قطعی پوشش‌های پرخطر و آسیب‌رسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینه‌های گزاف مترتب بر ولنگاری و بی‌بندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال ◼️ با بذل‌توجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمان‌یافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (به‌ویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) به‌منظور عقب نگه‌داشتن ملت ایران از پیشرفت همه‌جانبه ◼️ با تأکید بر لزوم پایبندی همگان به‌ویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
🗒 📋 . 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 📌 بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب 🔹 بخش دوم ◻️1. ازآنجاکه نوع پوشش افراد در ملأعام و محیط‌های عمومی و اجتماعی، حریم خصوصی محسوب نمی‌شود و نوع پوشش افراد در محیط‌های عمومی و اجتماعی بر کرامت انسانی، حقوق و آزادی‌ها و انتخاب‌های دیگران و همچنین استواری روابط خانوادگی به‌جد مؤثر است، لذا مواجهه مؤثر و قانونی با پوشش‌های پرخطر و آسیب‌رسان(منکرات)، وظیفه قطعی دستگاه‌های حکومتی و نهادهای اجتماعی است. بدیهی است تنوع پوشش آحاد جامعه در چارچوب موازین اسلامی و مصالح عمومی امری پذیرفته‌شده و مسلّم است و جواز مداخله دولت در نوع پوشش افراد، مبتنی بر رعایت مصالح عمومی جامعه اسلامی و حمایت از نهاد بنیادین خانواده و نیز حق همگان در برخورداری از فضای سالم و امن اجتماعی برای رشد و شکوفایی استعدادهای خداداد در مسیر تقوا است. ◻️2. نقاط قوت قانون مصوب از جمله «توجه به برخورد رتبه‌ای با مقوله کشف حجاب»، «تفکیک احکام مترتب بر برهنگی و بدپوششی و کشف حجاب» و «حذف مواجهه مستقیم نیروی انتظامی با متخلفان»، «توجه همزمان به ضوابط پوشش مردان و زنان»، «عدم اکتفا به مواجهه سلبی و ارائه احکام ایجابی و ناظر به حل مسئله» و غیر اینها از محاسن این قانون و مورد تأکید است. از دیگر سو، «کم‌توجهی به مشارکت مردمی در فرایند تهیه و تصویب قانون»، «غفلت از تقویت نقش محوری مردم در مبارزه با منکرات اجتماعی»، «تکرار برخی مصوبات موجود»، «عدم اولویت‌بندی در اجرای احکام انتظامی و کیفری» و «پرحجم بودن متن قانون» و «تفسیرپذیری ناموجه برخی اصطلاحات»، در شمار ایرادات این قانون تلقی می‌شود.ضروری است ضمن کاربست ارزیابی تأثیرات فرهنگی و تربیتی قانون در حین اجرای قانون، ابعاد مثبت و منفی قانون در طول دوره اجرای آزمایشی آن توسط کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی با مشارکت نهادهای مردمی استخراج و در زمان اصلاح قانون مدنظر قرار گیرد. ◻️3. اگرچه قوانین مصوب بشری (با وجود طی کردن مسیر کارشناسی و بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان) مصون از کاستی و ایراد نیستند و معمولاً در طول زمان اجرای آنها، نواقص و کمبودهای آنها عیان می‌شود و لذا می‌بایست با تکیه بر راه‌های قانونی برای اصلاح و تکمیل آنها همت گماشت، اما اقدامات زورمدارانه برای توقف و جلوگیری از اجرای قانونی که همه مراحل خود را طبق قانون اساسی طی کرده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، مسیری ناصواب و بدعتی نامیمون و خطرناک است که دلخواه دیکتاتورمآبان در طول تاریخ بوده است و بنیاد نظام حقوقی و امنیت حقوقی شهروندان را نشانه گرفته است. تأخیر در ابلاغ قانون مصوب به استناد برخی توجیهات خودسرانه، خود تخلفی مستقل است. لذا ابلاغ قانون مصوب و اجرای آن به صورت حکیمانه و همراه با روشنگری مستمر و شفافیت معقول، مورد انتظار و تأکید است. اجرای گام به گام، اقناع افکار عمومی نسبت به پیشبرد متوازن احکام متنوع قانون و ارائه پیوست تبیینی و رسانه‌ای در اجرای قانون مورد تأکید است. ◻️4. این انجمن از همه دغدغه‌مندان زیست کرامت‌مدار انسانی، اندیشمندان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، دانشمندان علوم مختلف انسانی و اجتماعی به ویژه مراجع عظام تقلید، اساتید معزز دانشگاه و پژوهشگران و فضلای گرانقدر حوزوی و دانشگاهی دعوت می‌کند ضمن اعلام حمایت از اجرای صحیح قانون مصوب، به صورت روشن و صریح نقطه نظرات خود را در خصوص ابعاد گوناگون این قانون در فضایی عالمانه و به دور از هیجان و احساسات کاذب به اشتراک بگذارند. این انجمن آمادگی خود را برای میزبانی برگزاری گفتگوهای علمی آزاد، مؤدبانه، جدّی و مستمر در خصوص کلیه ابعاد و مواد این قانون و موضوعات محوری آن بدون هرگونه محدودیت از جهت مهمانان و موضوعات اعلام می‌نماید 🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI 🌐 @iplai_ir
قانون اساسی ایران و معنای مدرن ملت.pdf
948.3K
✍✍ مقاله پژوهشی حامد نیکونهاد و مهسا صلاح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و معنای مدرن ملت «ملت» پدیده ‏ای مدرن و از ثمرات معرفتی عصر رنسانس است که به ‏مثابة عنصر جمعیتی در کنار سرزمین و حاکمیت، هویت دولت مدرن را رقم می ‏زند و البته نقشی به‏ مراتب پررنگ‏تر از سایر مؤلفه‏ ها در تکوین دولت مدرن دارد، به‏ نحوی‏ که ملت و دولت دو مفهوم قرین و متضایف‏ند که هیچ‏یک بدون دیگری معنایی نخواهند داشت. پدیدة ملت، همچون سایر پدیده‏ های مدرن، مبتنی بر مبانی ویژه و در راستای تحقق اهداف تمدن مغرب ‏زمین، ارتباطی منطقی و نظام‏ مند با سایر اجزای مدرنیته دارد. از دیگر سو نظام جمهوری اسلامی ایران به‏ عنوان الگوی حکمرانی پساانقلاب اسلامی داعیه ‏دار نظم جدید سیاسی با مبانی و آرمان‏های ویژه است. با تعمق در مبانی و مؤلفه‏ های پدیدة ملت به شیوه اکتشافی و همچنین با بررسی توصیفی مبانی و آرمان‏های نظام جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی متجلی شده است، پاسخ این مسئلة محوری را درمی‏ یابیم که با وجود استفاده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از واژه ملت، عنصر جمعیتی دولت در ایران پساانقلاب اسلامی سنخیتی با پدیده ملت مدرن به‏ مثابه عنصر جمعیتی دولت مدرن ندارد و عناصر محوری ملت مدرن با بنیادهای نظری جمهوری اسلامی سازگار نیست. کلیدواژه‌ها امت، دولت مدرن، عنصر جمعیتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران، ملت مدرن، ملت مسلمان https://eitaa.com/drhamednikoonahad