شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 واپسین چهرهی یونانِ ماقبل غربی
🔻 با هجوم دوریانها و نابودیِ تمدن میسنی، فصل جدیدی در تمدن یونان ظهور میکند و چهرهی دیگری از تمدن یونانِ ماقبل غربی ظاهر میشود که آن را میتوان واپسین چهرهی تمدن یونانی ماقبل غربی دانست.
🔻 حملهی قبایل دوری در حدود ۱۱۰۰ق.م آغاز گردید و به سرعت به عمر تمدن میسنی خاتمه بخشید. به دنبال این تهاجم به مدت ۴سده تاریخ یونان(به لحاظ اطلاع و اگاهی ما از آن) در نوعی حجاب فرو میرود و شرایطی پدید میآید که مورخان و باستانشناسان کاملاً از آن ناآگاهند،
یعنی از حدود ۱۱۰۰ق.م تا ۸۰۰ق.م آثار مضبوط و مکتوب چندانی که روشنگر وضعیت تمدن یونانی در این دوران باشد، وجود ندارد. از این رو مورخان غربی این دوران را نوعی "عصر تاریکی" و "دوران بیخبری" نام نهادهاند که البته در بیان مقصود آنها تا حد زیادی ایهام و ابهام وجود دارد.
🔻 برخی از آثار و نتایج هجوم دوریها:
۱. در پی حملهی خونبار قوم خشن دوریانی، آخائیهای زیادی از ترس، خان و مان را ترک کرده و به نقاط دیگر به ویژه جزایر غربی آسیا صغیر(ایونی) رفتند و حدود چهار قرن بعد یعنی در سده ۸ق.م، ایونی به مهد ظهور فلسفه و ادبیات و آثار مکتوب غرب یونانی بدل گردید.
ادامه دارد...
▶ @DrZarshenas
تاریخچه تراژدی.mp3
6.85M
🔊 #بشنوید
⭕️تاریخچه و بسترهای تاریخی و اجتماعی شکلگیری #تراژدی و #تئاتر
💬 سیر تطور جشنهای #دیونیزوس تا پیدایش #تراژدی در بیان دکتر #شهریار_زرشناس
💡درسگفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۱۰)
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
📣📣 مجموعه دو جلدی «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» اثر دکتر #شهریار_زرشناس از سوی نشر معارف به چاپ دوم رسید
📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ جلد اول کتاب به پیدایش اندیشه و دوران روشنگری در غرب و ظهور نسل اول روشنفکری در ایران عصر مشروطه میپردازد و در جلد دوم نسل دوم روشنفکران در ادامه دوره مشروطه و دوران پهلوی بررسی می شود.
⭕️ #شهریار_زرشناس در این کتاب روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بیریشه از #روشنفکری غربی معرفی میکند و مقدمه اقدام عملی جهت شکستن ساختار کنونی #غرب_زدگی شبه مدرن و عبور تاریخی از آن را، شناخت مبنایی و تئوریک غرب بر پایه خودآگاهی دینی میداند.
⭕️ به نظر دکتر زرشناس استراتژی روشنفکری در ایران، استحاله هویت دینی نظام و تبدیل آن به یک رژیم سکولار است و خطرِ روشنفکری نئولیبرالی پس از انقلاب، تهاجم در برابر اسلام فقاهتی است.
⭕️ نویسنده در بخشی دیگر از این کتاب می نویسد: «آنچه در مشروطه رخ داد و پيروزي اوليه دست پروردگان «مجمع آدميت» در مجلس اول و پيروزي توأم با استبداد روشنفکران وابسته به لژ بيداري پس از استبداد صغير و محاکمه و اعدام مرحوم شيخ فضل الله و در پيش گرفتن خشونت تروريستي عليه روحانيون و نيز انقلابيوني نظير ستارخان و باقرخان و سکولاريزه کردن فضاي فرهنگي و سياسي کشور که نهايتاً به ظهور استبداد متجدّدانه و سکولاريستي رضاخان انجاميد، به راستي يک تراژدي تلخ بود که توسط منورالکفران ايراني و در مسير اغراض دولت انگليس اجرا گرديد.
⭕️ زرشناس همچنین می نویسد: «طراحان «ناسيوناليسم باستانگرا»، در واقع با ساختن يک مفهوم موهوم و بي اساس به نام «تمدن شکوفايي آريايي» در «ايران باستان»، به دنبال دور کردن مردم از هويت اسلامي هستند. آنها اين باستانگرايي نژادپرستانه و موهوم را مادهاي براي حمل صورت غربزدگي شبه مدرن قرار مي دهند؛ زيرا ناسيوناليسم شووينيستي، از اساس یک ايدئولوژي مدرن است»
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 #واژهنامه سیاسی-فرهنگیِ #شهریار_زرشناس
📌کلیدواژه شماره ۴: فاشیسم (Fascism)
📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️معمولاً در افواه، #فاشیسم را معادل هر نوع دیکتاتوری یا خشونت به کار میبرند، اما فاشیسم معنایی اصطلاحی دارد و آن "ایدئولوژی" و جنبش فراگیر تودهای در جامعۀ مدرن بحران زده به منظور حفظ و حراست و صیانت از ارکان تمدن مدرن است. در این معنا، فاشیسم امری کاملاً مدرن است و ریشه در فلسفۀ سیاسی اومانیستی دارد و محصول تمدن مدرن است، منتها محصول مدرنیتۀ گرفتار بحران و بن بست.
⭕️#فاشیسم واژهای ایتالیایی است که از "فاشس" در زبان لاتینی گرفته شده است. "فاشس" نام تبری بود که بر گرد دستۀ آن میله هایی در راستای دسته می بستند و به عنوان نماد قدرت، پیش فرمانروایان روم باستان قرار می دادند.
⭕️ در ایتالیای قرن بیستم، جنبش سیاسی_ اجتماعی ای به رهبری "بنیتو موسولینی" به راه افتاد که خود را فاشیست می نامید و در سال ۱۹۲۲ میلادی، قدرت را در آن کشور به دست گرفت.
⭕️ از آن پس، فاشیسم به عنوان صورتی از ایدئولوژیهای مدرن که متکی بر روشهای قهرآمیز، ترور، دولتگرایی، #توتالیتاریسم، #ناسیونالیسم افراطی، جنگپرستی، #نژادپرستی و به حرکت درآوردن تودهها در مسیر اهداف و شعارهای جنگطلبانه و نژادپرستانه که در نهایت به دفاع از سرمایه داری امپریالیستی می انجامند، مطرح گردید.
⭕️ فاشیسم مبتنی بر تفسیر اومانیستی از بشر است و خشونت عنانگسیختهای که ظاهر میکند، مظهری از ارادۀ معطوف به قدرت نیهیلیسم مدرن است؛ بنابراین، فاشیسم در قلمرو تفکر دینی و معنوی یا تمدن سنتی و یا حتی جهان باستان، امکان تحقق نداشته و ندارد.
فاشیسم، یک ایدئولوژی سکولاریستی است و به لحاظ مبنایی و ماهوی، با تفکر و دولت دینی سر ناسازگاری دارد. اصطلاح "فاشیسم دینی" یک مغلطه و شعار تبلیغاتی و از مصادیق "کوسۀ ریش پهن" است.
⭕️ فاشیسم، خشونتی را آشکار می کند که در بطن و متن جامعۀ لیبرال نهفته و بعضاً پنهان است. این خشونت از جوهر نیست انگار تمدن مدرن نیرو میگیرد.
◀️ به کانال استاد شهریار زرشناس بپیوندید: @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
📌واپسین چهرهی یونانِ ماقبل غربی
🔻 برخی از آثار و نتایج هجوم دوریها:
🔻۲. در جزیزهی سیسیل هم محل تجمعی از یونانیان گریخته از خاک اصلی یونان پدیدار شد که شهر "الئا" یکی از شهرهای مهم تطور"نیستانگارِ منقطع از وحی" بدل گردید و مجموعه کولونیهای یونانی فعال در سرزمین ایتالیا نیز نقش موثری در انتقال فرهنگ یونانی و فراتر از آن غربی کردن مردمان آن سرزمین و انتقال تاریخ غرب به روم و استمرار تاریخ غرب باستان در روم بازی کردند.
🔻 ۳. یونانیان مهاجر از شمال و شمال خاوری نیز تا داردانل و دریای مرمره و دریای سیاه پیش رفتند؛ این مهاجرنشینها غالباً دارای نوعی استقلال سیاسی و حکومت جداگانه بودند اما تعلق به مدینه یونانی و تاریخ غرب و عالم غرب باستان(پس از ظهور غرب در یونان) و اشتراک در باورهای فرهنگی و آیینهای شبهدینی یونانی و خاطره قومی و اشتراک زبانی به آنها نوعی وحدت تاریخی و هویت مشترک میبخشید و نوعی حس یونانی بودن را در آنها استمرار میبخشید.
🔻 ۴. در دوران پس از هجوم دوریها و فرارسیدن روزگار مهاجرتها و شکلگیری کولونیهای یونانینشین، کار تولیدی بردگان در اقتصاد تمدن یونانی، اهمیت بسیاری مییابد.
🔻 ۵. در سدههای ۹ و ۸ قبل از میلاد(حتی شاید کمی پیشتر) نوعی الفبای ایونیایی پایدار شد که در واقع نوعی اقتباس از الفبای سامی شمال بود که یونانیان آن را «حروف فینیقی» مینامیدند. یونانیان در این الفبا و حروف تغییراتی پدید آوردند و تدریج از دل آن، الفبای یونانیای پدیدار شد که بعدها الفبای رومی و برخی دیگر زبانهای اروپایی از دل آن به دنیا آمد.
🔻اچ. جی. رز در این باره مینویسد: و از این مهمتر اقتباس الفبای سامی شمال بود که یونانیان آن را "حروف فینیقی" میخواندند و با تغییرات و اصلاحاتی که در آن به عمل آوردند آن را وافی به مقصود خویش ساختند. این الفبا جز برخی تفاوتها که در شکل حروف داشت همان الفبای عبری بود. بدین معنی که مشتمل بود بر یک رشته نشانهایی که هر یک نماینده یک حرف غيرمصوت بود.
🔻یونانیان اصلاحات شایستهای که برای بیان و افادۂ زبانی چون زبان ایشان ضرورت داشت در آن به عمل آوردند و به تدریج و با مرور زمان و با اصلاحات محلی الفبای یونانی یعنی پدر الفبای رومی، و لذا انگلیسی، به صورتی که امروزه میشناسیم پا به عرصهی حیات نهاد.
ادامه دارد...
▶️ @DrZarshenas
مولفه های و ویژگی های تراژدی یونانی.mp3
6.12M
🔊 #بشنوید
⭕️ احوال انسان در #تراژدی و نسبت میان او و خدایان مختص عالم یونانی است و در عالم دینی یا اسطورهای معنا پیدا نمیکند
💬 مولفه ها و ویژگیهای #تراژدی در بیان دکتر #شهریار_زرشناس
💡درسگفتارهای سیری در #ادبیات_غرب (۱۱)
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
📌 واپسین چهرهی یونان ماقبل غربی
🔻 یونان در چهار صد ساله میان ۱۱۰۰ ق.م تا ۷۰۰ ق.م مجموعهای از تطورات و تحولات را از سر میگذراند، به گونهای که آن را در وضعی قرار میدهد که تاریخ غرب در آن ظاهر و حاکم می گردد. با ظهور وغلبه تاریخ غرب، یونان دوران ماقبل غربی خود را سپری میکند و در عهد غربی قرار میگیرد.
🔻 با ظهور غرب به عنوان یک تاریخ، ماهیت انسان و عالم يونانی و همه مناسبات و وجوه مختلف زندگی او تغییر مییابد و از حدود نیمه قرن هشتم ق.م (و بنا به نقل برخی مورخان، از سال ۷۷۶ ق.م) شاهد ظهور مدینه یونانی به عنوان نقطه آغاز و شروع تاریخ غرب هستیم.
🔻 سال ۷۷۶ ق.م در یونان باستان به عنوان زمان آغاز مسابقات المپیک و مبدأ تقویم یونانی محسوب گردیده است. قدیمیترین سنگنبشتهها که به زبان و الفبای یونانی به دست آمده نیز مربوط به نیمه قرن هشتم ق.م است. بسیاری از مورخان و نویسندگان کتب تاریخ یونان و نویسندگان کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» و برخی پژوهشگران تاریخ تفکر غرب باستان نیز زمان نگارش «ایلیاد و اودیسه» را مربوط به همین زمان میدانند. "هسيود" نیز در اواخر قرن هشتم ق.م پدیدار گردیده است.
🔻 اساساً بنا بر اسناد و شواهد و مدارک مضبوط و مکتوب به دست آمده، روح یونانی (یونان در ذیل تاریخ غرب که ماهیتاً با یونات ماقبل غربی تفاوت دارد) در سده هشتم ق.م پدیدار گردیده است.
🔻 از این پس هر جا که از «مدینه یونانی» سخن میگوییم، مقصودمان همین یونان در ذیل تاریخ غرب یونان غربی است. و تاکید به اینکه صورتِ نوعی حاکم بر مدینه یونانی یعنی صورتِ نوعیِ غرب باستان، مدینه یونانی را ماهیتاً از تمدنهای یونانی ماقبل غربی(میسنی، دوریانی) که در ذیل تاریخ اساطیری قرار داشتند، متمایز و متفاوت کرده است.
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📌 #شهریار_زرشناس: امام نماینده تام و تمام معنویت در دوره معاصر است / او آمده بود تا دست خلایق را بگیرد و به سمت حق رهبری کند
📰حجم مطلب: ۲۸۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ زمانی که حرکت امام آغاز شد من یک نوجوان بودم اما خوب به خاطر می آورم که در همان ایام و روزها نیز همواره مجذوب شخصیت عرفانی حضرت روح الله بودم. بعدها که با گفتار و زندگی فکری امام آشناتر از قبل شدم دریافتم که سلوک عرفانی امام از تمام ابعاد شخصیتی ایشان بروز و ظهور بیشتری داشت.
⭕️ حضرت امام خمینی (ره) تبلور عملی تفکر عرفان شیعی بود. امام در کتاب های تالیفی خود به خوبی نشان می دهد که راه حق و حقیقت همان سیره بزرگان، عارفان و صالحان اسلامی است. امام به یک معنا نماینده تام و تمام معنویت در دوره معاصر است.
⭕️ حرکت حضرت امام تنها در پارادایم دینی معنا می شود و در حقیقت امام در مقام یک عارف واصل در سفر چهارم خود(۱) قصد انقلاب را به تجلی وجودی خود رساند. امام آمده بود تا دست خلایق را بگیرد و به سمت حق رهبری کند. این حرکت و سوگیری امام یک حقیقت قطعی است، حقیقتی معنوی و سلوکی عمیق.
⭕️ اینکه امام توانست جنگ را تبدیل به کلاس انسان سازی نماید و ایران دهه شصت را تکه ای از ملکوت کند رسم عارفان و عاشقان است. عارفان و عاشقانی که می توانند با تمسک به حقایق نورانی عرفان شیعی و تفکر قرآنی دوره جدید تاریخی را به وجود بیاورند. من این دوره را «عصر خمینی» می دانم چراکه تنها سخن حقیقی و متفاوت دوران معاصر را باید در کلام و سیره عملی امام (ره) جستجو نمود.
(۱) آخرین سفر از اسفار اربعه: سفر در میان خلق همراه حق (بالحق فی الخلق).
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 #شهریار_زرشناس : امام آمده بود تا ساختار جهانی را تغییر دهد / امام به صورت مبنایی مدرنیته را نفی می كرد
📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ ما در فضای مدرنیته جهانی و شبهمدرنیته ایرانی نفس میكشیم اما امام(ره) با نوعی دلآگاهی، مدرنیته و غربزدگی را پشتسر گذاشت و به حداكثر استغنا از آنها رسید. ایشان در حیطه نظر نیز در یك روش تربیتی حوزوی رشد كردند و استقلال نظری داشتند.
⭕️ حوزه ها قبل از ۱۵ خرداد حضور كمرنگی داشتند و گفتمان اسلامی و سنتی ایران غیر سیاسی بود. زیرا روحانیت همواره سركوب میشد و مجال اعتراض نمییافت، اما امام(ره) نظریه ولایت فقیه را احیا کردند. به این معنا ایشان فراتر از جلوههای معمول اسلام سنتی بودند.
⭕️ ایشان اولاً نافی سكولاریسم بودند و سیاست را از متن دین بر داشت میکرد. شاخص دوم، تئوری حكومت دینی به صورت ولایت فقیه است. مسئله سوم استكبارستیزی ایشان بود. امام به استقلال نظری و عملی توجه ویژه ای داشتند. این در شرایطی بود كه تاریخ معاصر، تاریخ سیطره غربزدگی شبهمدرن بود. چهارمین شاخصه اندیشه امام عدالتمحوری و ضدیت با سرمایهداری به عنوان مصداق عدالتستیزی بود.
⭕️ امام به صورت مبنایی مدرنیته را نفی میكردند. نه به معنی درگیری با اجزا، بلكه به معنی كنار گذاشتن سرشت اومانیستی دوره مدرن. اسلام و اومانیسم در مبناییترین درگیری خود بر دو اصل متناقض پای میفشارند. اسلام كمال انسان را بندگی می داند و در مقابل اومانیسم حیثیت آدمی را در طغیان علیه خداوند فرض میكند.
⭕️ امام(ره) میخواستند یك تمدن جایگزین بسازند. سرمایهداری صورت اجتماعی تمدن مدرن بود و ایشان در پی افكندن پایههای تمدنی بود كه صورت دیگری داشته باشد، البته برساختن تمدن همواره یك پروسه چند قرنی بوده و ممكن است در اینجا نیز به طول انجامد.
⭕️ ویژگی دیگر موضع فعالانه و تهاجمی ایشان به سلطه غربی بود. ایشان نظم جهانی را برنمیتابیدند و آن را نظام جهانی سلطه مینامیدند و اصلاً آمده بودند تا ساختار جهانی را تغییر دهند. نگرانی و ترس در خود راه نمیدادند و علیه آن میشوریدند و یك تنه می ایستادند.
▶️@DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
⭕️ کتاب «تکنوکراسی» در دو بخش گفتوگوها و مقالات اثر شهریار زرشناس
ناشر: #نشر_معارف
چاپ اول: سال۹۴
چاپ دوم: ۹۶
🔻بخش نخست این کتاب شامل گفتوگوهایی چون:
▪️«تکنوکراسی ما را به سمت تسلیم شدن میبرد»،
▪️«عدم راهیابی تکنوکراتها به رأس نظام، نشانه پیشرفت انقلاب اسلامی است»
▪️«غرب، توسعه مدرنیستی را در قالب انقلاب سفید برای ما اجرا کرد»...
▪️خط امامیها و سربازان ژنرال کارل پوپر و ...
🔻 بخش دوم یادداشتهای شهریار زرشناس است، مقالاتی با عناوین
▫️خطر تکنوکراتهای انقلابینما دوباره احساس میشود،
▫️ طیفبندی نئولیبرالیسم، سکولاریسم، تکنوکراتها و مدرنیسم هنری در جنگ نرم،
▫️ عملکرد نئولیبرالیسم ایرانی در عرصه اقتصاد
▫️ چرا باید با نئولیبرالیسم مبارزه کرد؟
▫️بررسی رویکرد نئولیبرالی ماهنامه مهرنامه: پیشبرد پروژه جنگ نرم از طریق مطبوعات روشنفکری نئولیبرالیست در ایران
▫️کودتای نئولیبرالها، سکولارها و سرمایهداری مدرن در ایران با نام فتنه سبز،
▫️خاستگاه نظری آشوبهای بعد از انتخابات
▫️ جیغ بورژوازی در کوچه گردآوری شده است.
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 #معرفی_ کتاب
📌 مدینه یونانی
🔻 در یونان، حدود قرن هشتم ق.م تاریخ غرب ظاهر و حاکم میشود و عالم غرب باستان بر افق حیات یونانیان مستولی میگردد. بدینسان مدینه یونانی و یا به تعبیر دیگر یونان باستان پدیدار میشود.
🔻 یونانیان باستان، سال ۷۷۶ق.م را که زمان برگزاری نخستین المپیاد در سرزمینشان بوده است به عنوان مبداء تاریخ خود در نظر میگرفتند. آنگونه که شواهد و اسناد نشان میدهد #مدینه_یونانی اولین صورت ظهور #تاریخ_غرب، در قرن هشتم قبل از میلاد است که تدریجاً متولد میگردد.
🔻 مدینه یونانی مبتنی بر مجموعهای از دولتشهرهای کوچک و مستقل از یکدیگر است که در عین اشتراک در احساس یونانی بودن و قرار داشتن در یک عالم تاریخی، اشتراکات قومی و زبانی و باورهای مشترک فرهنگی و اعتقادی؛ همگی زیر چتر یک روح وحدتبخش کلی فراگیر قرار دارند که آن را میتوان نوعی روح یونانی غربی نامید.
🔻 این روح یونانی کلاسیک که باطن و جانمایهی مدینه یونانی است، بیش از هر جا در ادبیات و منظومههای ادبی و کتب فلسفیای که از قرن هشتم ق.م به بعد نوشته شده است خودنمایی میکند.
🔴 ادامه: مولفههای مدینه یونانی
▶ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 #گزیده_کتاب_تکنوکراسی
🔻 اصطلاح #تکنوکراسی در سال۱۹۱۹ میلادی توسط"ویلیام هنری اسمیت" نویسندهی آمریکایی مطرح شد. چند سال بعد "هووارد اسکات" در حمایت از نظریهی حکومت تکنوکراتها، کتاب "مهندسان و سیستم قیمت" را نوشت؛ این اصطلاح در دههی شصت قرن بیستم، در فرانسه نیز رواج گستردهای یافت.
🔻 تکنوکراتها یک طبقهی اجتماعی ذینفوذ جامعهی مدرن هستند که پس از "زرسالاران"(سرمایهداران)، قویترین طبقهی متنفذ اجتماعی در جوامع مدرن میباشند و طیف بالایی از آنها سهیم در قدرت بورژوایی هستند.
🔻 در ایران نیز طبقهی تکنوکرات حضور داشته و به ویژه در سالهای موسوم به "سازندگی" بر اثر در پیش گرفتن رویکردهای توسعهمدارانه از قدرت و مکنت بسیاری برخوردار گردیده و به عنوان جناحی نیرومند در جمهوری اسلامی ظاهر شد، تکنوکراتهای حکومتی و غیرحکومتی ایران علیرغم برخی اعتقادات و ظواهر مذهبی، اندیشههای سورلاریستی دارند و مروج نئولیبرالیسم و کرنش در مقابل نظام جهانی سلطه و عدول از آرمانهای #انقلاب و در پیش گرفتن طریق شبهمدرنیته در ایران هستند.
🔻 دوره تکنوکراسی و تکنوکراتها محدود به سالهای "سازندگی" و "کارگزارنی"ها نیست، #اصولگرا و #اصلاحطلب هم نمیشناسند، گویا مانند روحی است که میتواند در هر کسی وجود داشته باشد.
▶ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 گزیده_کتاب_تکنوکراسی(۲)
🔻 از اواسط قرن نوزدهم با گروه اجتماعی جدیدی در عالم #غرب_مدرن رو به رو میشویم که خود غربیها آنها را تکنوکرات_بروکرات نامیدند و روندهای جدیدی به نام تکنوکراسی #بروکراسی را در پی خود داشتند.
🔻 اتفاقی که با #انقلاب_صنعتی رخ میدهد علاوه بر تولید سرمایهداری مبتنی بر کارخانههای صنعتی، تدریجاً سیما شهرها، مدل زندگی مردم، نظام آموزش و پرورش و در واقع همه چیز عوض میشود. به نحوی که تدریجاً در پی انقلاب صنعتی میبینیم طب جدیدی پدید میآید که این طب، خاصیت تکنولوژیک دارد، سیستم اداری و نظام اداری جدیدی پدید میآید که به آن بوروکراسی و کسانی که این نظام را اداره کنند "بروکرات" میگویند.
🔻 نظام #تعلیم_و_تربیت دگرگون میشود و آدمهایی را تربیت میکند که بتوانند این سیستم را بچرخانند، به این آدمها تکنوکرات میگویند. تنوکراتها؛ پزشکان، مهندسین رشتههای مختلف، وکلا، حقوقدانان و اساتید دانشگاه و معلماناند که در واقع به نحوی محصول علم مدرن و #سکولار و پرورشیافتهی آن هستند.
🔻 البته بین دو دسته پرورشیافتگان علوم طبیعی، فنی و مهندسی و علوم انسانی؛ پرورشیافتگان علوم انسانی مدرن به نحو صریحتری حاملان ارزشها، اندیشه و جهانبینی غرب مدرناند و تکنوکراتهای علوم مهندسی، فنی و طبیعی به نحو کمرنگتری این خصیصه را دارند.
@DrZarshenas