هدایت شده از شهدا پیرو می خواهند،عزادار کافی نیست
سلام علیکم.
متشکرم به ذهنم نرسیده بود.
اگر وقت کردم می بینم
جزاکم الله خیرا
#توفیق
#تحصیل_موفق
#موفقیت_کاری
امروز با شتاب بیشتری به سمت مدرسه فیضیه حرکت می کردم، خواستم زودتر برسم و به هم مباحثه ای خود بگویم زودتر بیاید تا عقب ماندگی های دیروز را جبران کنیم.
وقتی بیست دقیق زودتر رسیدم، دیدم دوستم زودتر از من پیام داده که باید فرزندش را ببرد سنجش ورود به مدرسه و نمی تواند مباحثه بیاید. در خودم بودم که دید دوستم 20 دقیقه مانده به شروع درس، آمد. اندکی مباحثه کردیم. کاری ضروری پیش آمد که باید از ادامه حضور و کلاس امروز منصرف می شدم. در حیاط مدرسه جناب استاد را دیدم، گریه ام گرفت😭 دستش بوسیدم و گفتم استاد می خواهم درس بخوانم ولی دعا کند خداوند توفیق را بدهد. پس با دلی اندوهگین و چشمی اشکبار از مدرسه بیرون آمدم.
حضرت استاد آیت الله جوادی آملی می فرمودند: موفقیت در درس و کار به هوش و اراده و امکانات نیست، خدا باید بخواهد تا این امکانات و مقدمات اثر کند.
آمدی در #غرر _الحکم (کلمات قصار امیر المومنین علی علیه السلام) ، ذیل عنوان #توفیق از آن حضرت چنین نقل می کند: التوفیق جَذبَةٌ مِن جَذَباتِ الرَّبِّ
یعنی توفیق یکی از کِشش های تربیتی و ربانی خدای تعالی ست.
التماس دعا
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#فتنه
#قرآن
#نقد_ترجمه_های_مشهور
فَقالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ (سوره یونس؛ آیه85)
برخی به خاطر تقدیم (علی الله) بر (توکلنا) این قسمت آیه را با کلمۀ #فقط (از ادات #حصر) ترجمه نموده اند:
ترجمۀ حصر (#فقط بر خدا توکل کردیم) : #انصاریان ؛ #رضایی ؛ #مکارم
ترجمۀ بدون حصر: #الهی_قمشه_ای ؛ #فولادوند ؛ #مشکینی (بر خدا توکل کردیم)
واژۀ #فتنة :
در لغت به معنای آزمایش و امتحان است.
#رضایی : «[اى] پروردگار ما! ما را [وسيله] آزمايشى براى گروه ستمكاران قرار مده»
#فولادوند : پس گفتند: «بر خدا توكّل كرديم. پروردگارا، ما را براى قوم ستمگر [وسيله] آزمايش قرار مده.»
برخی آن را ترجمه نکرده اند و چیزی قبلش در تقدیر گرفته اند:
#الهی_قمشه_ای : «بار الها ما را دستخوش فتنه اشرار و قوم ستمكار مگردان.»
برخی #فتنه را به معنای #عذاب یا #شکنجه دانسته اند:
#انصاریان : «پروردگارا! ما را دستخوش شكنجه و عذاب ستمكاران قرار مده»
#مکارم : گفتند: «تنها بر خدا توكل داريم؛ پروردگارا! ما را مورد شكنجه گروه ستمگر قرار مده!»
برخی نیز هر دو معنای فوق را مطرح کرده اند:
#مشکینی : «ما را دستخوش شكنجه ستمكاران يا مايه آزمايش قدرت آنان قرار مده.»
برای توضیح بیشتر و تفسیر ایۀ فوق به منبع زیر مراجعه کنید:
ترجمه تفسير الميزان ج10 ص 167
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🔰 مخالفت روحانیون با پپسی کولا
✍ بخشی از گزارش مخبرهای امنیتی در حدود سال 1325 شمسی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
1⃣ آقایان آیت الله بهبهانی، امام جمعه تهران، آیت الله نوری، حاج میرزا عبد الله چهل ستونی، قهرمانی، به وعاظ دستور دادند پپسیکولا را تکذیب کنند.
2⃣ آقای خرازی نماینده مجلس... فعالیتهایی راجع به از بین رفتن و برداشتن پپسیکولا کردهاند با نظر سید جعفر بهبهانی.
3⃣ آقای برهان پیشنماز مسجد لرزاده، آقای شیخ جواد پیش نماز مسجد خیابان خراسان، حاج شیخ مرتضی کاتوزیان پیشنماز مسجد انبارغله و نمایندههای بروجردی که فرستادهاند مسجد جدید التاسیس جاده شهرری نزدیک میدان شوش، شیخ مهدی حقپناه و شیخ علی اصغر حقپناه و شیخ رضا متبحری و شیخ حسن متبحری که چهارنفر مزبور وابسته به فدائیان اسلام بودند.... بالای منبر تبلیغ میکنند که... پپسیکولا از شراب نجستر است، تومانی یک ریال هم از آن خرج محفل بهائی میشود بر ضرر دین اسلام.
4⃣ شخصی به نام شیخ رضای دوغی که مدت مدیدی است پیشکار آیت الله کاشانی است... میگوید که پپسی که نجس است و هر کس پپسیکولا بخورد رفته به جنگ سیدالشهداء. چندین مرتبه هم متصدیان پپسیکولا از دست او شکایت کرده و پس از اینکه او را به دادگستری بردهاند او را رها نمودهاند.
📎 منبع: برگرفته از اسناد موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
فرق #کِفْل و #نَصِیب
#قرآن
#لغت
آیه ۸۵ سوره نساء
(مَّن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا وَمَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا وَكَانَ اللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقِيتًا)
برخی همچون علامه طباطبایی کفل و نصیب را به یک معنی دانسته اند،
لذا یکی از عزیزان سؤال کرد علت اختلاف تعبیر در آیهٔ فوق چیست؟
چرا برای حسنه از واژه نصیب
و برای سیئه از واژه کفل استفاده کرده است؟
«کِفْل» (بر وزن طفل) در اصل، به معنای (قسمت عقب پشت حیوان) است که سوار شدن بر آن ناراحت کننده میباشد، و به همین جهت، هرگونه گناه و سهم بد را «کِفل» میگویند و نیز به کاری که سنگینی و زحمت داشته باشد «کفالت» گفته میشود. و نیز به معنای بهرهای است که نیاز انسان را بر طرف کند، و ضامن را از این رو «کفیل» گویند که، مشکل طرف مقابل را کفایت کرده و بهره و نصیب او را به او میدهد.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#الله_أکبر
بر اساس برخی روایات (مفضَّل علیه) جمله فوق از این قرار است:
الله أکبر مِن أن یُوصَفَ (خدا بزرگتر از آن است که به توصیف شود و در قالب واژگان و جملات بگنجد)
به عبارت دیگر (الله اکبر من کلّ شیءٍ) درست نمی باشد چون این تقدیر بدین معناست که اگر چه برخی اشیاء بزرگ اند ولی خداوند نسبت به آنها بزرگتر است.
در حالی که این جمله می خواهد بزرگی خدا را به طور مطلق نشان دهد نه به نحو نسبی.
#امشب همه با هم #شعار #الله_أکبر
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🌸🌺 ۲۲ بهمن ماه، چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرامی باد.🌺🌸
#دهه_فجر🇮🇷
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#علی
نام #علی باعث #طول_عمر :
ترجمه روایت:
حسين بن سعيد گويد: «من و ابن غيلان مدائنى خدمت امام رضا عليه السلام رسيديم. ابن غيلان به حضرت گفت: خداوند امورتان را سامان بخشد! به من رسيده كه هر كس بچّهاى جنين دارد و نيّت كند كه نامش را محمّد بگذارد پسردار مىشود. سپس حضرت فرمود: على محمّد و محمّد على، يك چيز است. ابن غيلان گفت: خداوند امورتان را سامان بخشد! من همسرم را در حالى جا گذاشتهام كه حامله بود شما دعا كنيد كه حمل او پسر باشد. حضرت طولانى به زمين نگاه انداخت و سپس سرش را برداشت و به او فرمود: نامش را على بگذار چون عمرش طولانىتر مىشود. ما به مكّه وارد شديم كه از مدائن نامهاى برايمان آمد كه ابن غيلان پسردار شده است.»
#متن حدیث:
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ ابْنُ غَيْلَانَ الْمَدَائِنِيُّ دَخَلْنَا عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع
فَقَالَ لَهُ ابْنُ غَيْلَانَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ بَلَغَنِي أَنَّهُ مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ مُحَمَّداً وُلِدَ لَهُ غُلَامٌ.
فَقَالَ: مَنْ كَانَ لَهُ حَمْلٌ فَنَوَى أَنْ يُسَمِّيَهُ عَلِيّاً وُلِدَ لَهُ غُلَامٌ
ثُمَّ قَالَ عَلِيٌّ مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ عَلِيٌّ شَيْئاً وَاحِداً
قَالَ أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنِّي خَلَّفْتُ امْرَأَتِي وَ بِهَا حَبَلٌ فَادْعُ اللَّهَ أَنْ يَجْعَلَهُ غُلَاماً.
فَأَطْرَقَ إِلَى الْأَرْضِ طَوِيلًا ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ لَهُ: سَمِّهِ عَلِيّاً فَإِنَّهُ أَطْوَلُ لِعُمُرِهِ.
فَدَخَلْنَا مَكَّةَ فَوَافَانَا كِتَابٌ مِنَ الْمَدَائِنِ أَنَّهُ قَدْ وُلِدَ لَهُ غُلَامٌ.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص11
كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB