#امام_صادق
#قرائت_امام_صادق
#نحو
#استدلال علمای #اهل_تسنن به #قرائت_امام_صادق علیه السلام
درباره #اعراب اسم #منقوص، لغت مشهور این است که نصبش به فتحه ظاهر بر یاء است.
لکن لغت صحیح ولی غیر مشهوری نیز وجود دارد که همواره #یاء_اسم_منقوص را ساکن می خواند، در نتیجه اعراب نصبش را به #تقدیر_فتحه می داند.
سؤال: آیا این لغت مختص #ضرورت شعری است؟ یا در #اختیار و #سعهٔ_کلام نیز جایز است؟
نظر #صبان و #دلیل او از این قرار است:
الاحسن جوازه فی السعة بدلیل قراءة جعفر الصادق [علیه السلام ] «من اوسط ما تطعمون أهالیکم» بسکون الیاء.
یعنی:
نظریهٔ بهتر این است که در سعه و اختیار نیز این استعمال جایز است #به_دلیل آنکه حضرت جعفر صادق (علیه السلام) آیه 89 سوره مائده را چنین خوانده است: « مِنۡ أَوۡسَطِ مَا تُطۡعِمُونَ أَهَالِيكُمۡ». حضرتش (اهالی) را به سکون یاء خوانده است با اینکه اهالی مفعول به تطعمون بوده و فتح یاء هیچ محذوری ندارد.
لازم به تذکر است که قرائت حفص از عاصم چنین است:
مِنۡ أَوۡسَطِ مَا تُطۡعِمُونَ أَهۡلِيكُمۡ
لازم است تذکر دهم که ابوحاتم سجستانی نیز این نظریه را تایید نموده است.
زمخشری نیز قرائت امام جعفر صادق (علیه السلام) را در کشاف نقل نموده است.
@DUROUS_ALSHABAB
🏴| اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ
🏴|و غَیْبَةَ وَلِیِّنا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا
🏴|و شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا
🏴|فصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
🏴|و اَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ
🏴|و بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ
🏴|و رَحْمَةٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَ عافِیَةٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها
🏴|برَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#غزه
@DUROUS_ALSHABAB🔳
#شبهه
#زاهدان_حوزه را بهتر بشناسیم.
سؤال:
اگر همهٔ مردم غزه کشته شوند، باز هم خواهید گفت: اسرائیل شکست خورده؟ چون ابهتش شکسته شد!
دیدم برخی دیشب می گفتند:
تا اینجا #حماس جنگ را برده است، چون ابهت اسرائیل را شکست.
#اما
#اما امیدوارم برای جبران بمباران بیمارستان غزه هم #حماس و #حزب_الله و #ایران ابتکاری داشته باشند.
پاسخ
1_ دفاع در برابر متجاوز به مال و سرزمین و ناموس، واجب شرعی اس و اختصاصی به حکم عقل ندارد (کتاب #قصاص و #حدود را بخوانید.)
2_در جایی که می دانی سکوت در برابر ظالم غاصب، او را بی پروا تر می کند و منجر به تجاوز به خودت یا ناموست خواهد شد، #ترس از تلف شدن جان و مصلحت اندیشی های ترسوهای عالم نما جایی ندارد.
3_ امام خمینی فرمودند: ملتی که شهادت برای او سعادت است، پیروز است. این سخن عین فرمایش
حضرت #زینب سلام الله علیها است که در مجلس ابن زیاد گفت: ما رَأیتُ إلا جمیلا (در عاشورا جز زیبایی ندیدم)
4_ امام خمینی: بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می شود. (البته ترسایان از مرگ، ترسیده تر می شوند. داستان ترس یهود از مرگ، سخن قرآن است.)
5_ اگر
و اگر
تمام مردم غزه کشته شوند، #پیروز اند.
ولی
دو گروه #شکست_خورده_اند:
نخست: غاصبان اسرائیلی صهیونیست
دوم: تمام ملت ها و دولت های اسلامی ای که به وظیفه خود عمل نکرده و به کمک غزه نرفتند.
#عاشورا
#پیروزی_خون_بر_شمشیر
@DUROUS_ALSHABAB
#منطق
#حدیث
#شکل_اول (اشکال اربعه):
#روایت :
الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 11
6- أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الرَّازِيِّ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ كَانَ عَاقِلًا كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ دَخَلَ الْجَنَّةَ.
#ترجمه:
امام صادق (ع) فرمود: هر كه عاقل است دين دارد و هر كه دين دارد بهشت مىرود.
#شرح:
مرحوم ملاصدرا در شرح کتاب کافی (شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج1 ؛ ص236) در تحلیل روایتی که می خوانید، می گوید:
سخن حضرت یک #قیاس_اقترانی_شرطی و از بالاترین انواع #شکل_اول است. زیرا مراد این است:
كل من كان عاقلا كان له دين،
و كل من كان له دين دخل الجنة،
ينتج: كل من كان عاقلا دخل الجنة.
ایشان در ادامه، صغری و کبری را نیز توضیح داده است، جویندگان، به آدرس فوق مراجعه فرمایند.
@DUROUS_ALSHABAB
#حدیث
#وسواس
#عقل
#وسواسی_عقل_ندارد :
كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج1 ؛ ص29
10. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ، قَالَ:
ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ رَجُلًا مُبْتَلىً بِالْوُضُوءِ وَ الصَّلَاةِ ، وَ قُلْتُ: هُوَ رَجُلٌ عَاقِلٌ،
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «وَ أَيُّ عَقْلٍ لَهُ وَ هُوَ يُطِيعُ الشَّيْطَانَ؟!»
فَقُلْتُ لَهُ: وَ كَيْفَ يُطِيعُ الشَّيْطَانَ؟
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «سَلْهُ: هذَا الَّذِي يَأْتِيهِ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ هُوَ؟ فَإِنَّهُ يَقُولُ لَكَ: مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ» .
#ترجمه:
عبد اللَّه به سنان گويد: به امام ششم مردى را ياد آور شدم كه نسبت به وضوء و نماز خود گرفتار وسواس بود و گفتم:
او مرد عاقلى است،
امام فرمود: كدام عقل را دارد كه فرمانبر شيطان است،
به آن حضرت گفتم: چطور فرمانبر شيطان است؟
فرمود: از او بپرس، اين وسوسهاى كه به او دست مىدهد از چيست؟ مسلماً به تو مىگويد كه از عمل شيطان است.
@DUROUS_ALSHABAB
#نحو
#ترجیح_رأی_ادبی
#کلام
#نقش_آراء_کلامی_و_فلسفی در #ترجیح_رأی_ادبی
#نقش_پیش_فرض_ها
#کاربردی
گاهی اختلاف در پیش فرض های کلامی یا فلسفی باعث می شود ادباء در معنای یک حرف نیز اختلاف کنند.
نمونۀ زیر را ببینید:
سورۀ نحل، آیۀ 32: «ْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون»
دربارۀ معنای «باء» جر در این آیه دو نظر است:
1- تعويض (بر عوض و ثمن داخل می شود) مانند: بعتك هذا الثوب بهذا العبد یا: كأفات إحسانه بضعف
2- سببیت
ابن هشام در مغنی می گوید:
معتزله باء را در این آیه به معنای سببیت دانسته اند
ولی این معنا غلط است زیرا:
چیزی که در برابر عوض پرداخت می شود، می تواند مجانی هم پرداخت شود
در حالی که باء سببیت دلالت می کند بر اینکه مجرور باء علت و سبب دخول به بهشت است و معلول (دخول به بهشت) بدون علت (بما...) ممکن نیست و وجود نخواهد یافت.
خوب است اختلاف معتزله و سایرین دربارۀ ثواب بدون عمل خیر را ببینید.
@DUROUS_ALSHABAB
ثواب و عقاب کلامی - ویکی فقه
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AB%D9%88%D8%A7%D8%A8_%D9%88_%D8%B9%D9%82%D8%A7%D8%A8_%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
#سانسور_علمی در کتاب های درسی #حوزه
قسمت هفتم
نمونه هایی از سانسور #اصول
#جایگاه_شناسی
نمونه دوم:
در دانش #اصول مباحثی #کاربردی یافت می شود که علت ورود آنها به علم اصول بر بسیاری از طلاب و اصول پوشیده است، و لذا آنها را از #زوائد_علم_اصول می شمارند.
مروری بر نمونه های آن:
1_علت طرح #حسن_و_قبح_عقلی در اصول فقه چیست؟
حتی در فرض پذیرش این که حسن و قبح برخی افعال، عقلی است. باز هم دربارۀ اینکه حسن و قبح کدام افعال را عقل می تواند درک کند؟ این مسأله اختلافی است. لذا می بینید که مثال معروفش عدل و ظلم است.
علت طرح این مسأله در اصول فقه:
از دیدگاه عامه، مسألۀ #امامت از فروع دین است، و یکی از ادلۀ ضرورت نصب امام نیز #حسن و قبح عقلی و امتناع صدور قبیح از خداوند است و لذا این مسأله را در اصول فقه مطرح کرده اند.
بادآوری می کنم که بین حکم عقل و حسن و قبح عقلی رابطۀ عام و خاص است و نباید با هم خلط شود.
2- #اجماع یکی از راه های #علم_به_سنت
امامیه، اجماع را دلیل مستقل و در عرض #کتاب و #سنت و #عقل نمی داند، ولی در أمارات اصول فقه، آن را به طور مستقل و در عرض کتاب و سنت مطرح می کند، زیرا عامه با #تمسک به #آیات_قرآن و #روایات_نبوی ، #حجیت_اجماع را امری #تعبّدی_نفسی می داند و برایش عصمت قائل است. لذا امامیه این بحث را مستقلا مطرح می کند تا به حجیت تعبدی آن بپردازد و آن را نقد کند اگر چه در کتاب های متأخر حذف شده است.
@DUROUS_ALSHABAB
#دروغ
#رجال
#راویان_عامه (راویان حدیث اهل تسنن)
آیا می دانید از دیدگاه #رجالیان عامه ، #دروغگو تر از راویان حدیث وجود ندارد؟
آیا می دانید از دیدگاه آنان، #راستگوترین راویان حدیث #راویان_شیعه می باشند؟
عبارت زیر را بخوانید:
صحیح مسلم ج1 : باب الْكَشْفِ عَنْ مَعَايِبِ رُوَاةِ الْحَدِيثِ وَنَقَلَةِ الأَخْبَارِ وَقَوْلِ الأَئِمَّةِ فِى ذَلِكَ.
وَحَدَّثَنِى مُحَمَّدُ بْنُ أَبِى عَتَّابٍ قَالَ حَدَّثَنِى عَفَّانُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ الْقَطَّانِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ لَمْ نَرَ الصَّالِحِينَ فِى شَىْءٍ أَكْذَبَ مِنْهُمْ فِى الْحَدِيثِ.
...
قَالَ ابْنُ أَبِى عَتَّابٍ فَلَقِيتُ أَنَا مُحَمَّدَ بْنَ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ الْقَطَّانِ فَسَأَلْتُهُ عَنْهُ فَقَالَ عَنْ أَبِيهِ لَمْ تَرَ أَهْلَ الْخَيْرِ فِى شَىْءٍ أَكْذَبَ مِنْهُمْ فِى الْحَدِيثِ.
قَالَ مُسْلِمٌ يَقُولُ يَجْرِى الْكَذِبُ عَلَى لِسَانِهِمْ وَلاَ يَتَعَمَّدُونَ الْكَذِبَ.
یعنی: مسلم می گوید: عمدا دروغ نمی گفتند، ولی نخواسته زیاد دروغ بر زبانشان جاری می شد.
اگر کامل تر ترجمه کردید بفرستید تا برای بقیۀ دوستان هم ارسال کنم. (چون بیشتر از این وقت ندارم)
و اما سند راستگویی شیعیان را خواهم گفت
@DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 خجسته میلاد امام حسن عسکری(ع) مبارک باد.
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
💠 | ویژگی مؤمن
💢 امام حسن عسکری علیهالسلام میفرماید:
✍🏻 «اَلْمُؤْمِنُ بَرَكَةٌ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ وَ حُجَّةٌ عَلَى اَلْكَافِر».
🌸 «مؤمن براى مؤمن مايهی بركت و برای كافر حجت و دليل است».
📚 تحف العقول، ص489.
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
#قرآن
#نقد_ترجمه_های_مشهور
#نقش_لام_قسم
#حرکت_انواع_لام قسم و جرّ و امر
برخی از ترجمه ها از آیۀ «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبينَ » (عنکبوت: 3)
#مقدمه :
#لام در #لیعلمن در هر دو مرد، #مفتوح و #لام_جواب قسم است نه #لام_تعلیل
#فولادوند : «و به يقين، كسانى را كه پيش از اينان بودند آزموديم، تا خدا آنان را كه راست گفته اند معلوم دارد و دروغگويان را [نيز] معلوم دارد.» ( #نقد : ذکر کلمۀ (تا) در ترجمه می فهماند ایشان لام قسم را با لام تعلیل که مکسور است اشتباه گرفته اند.)
#مشکینی : « بى ترديد كسانى را كه پيش از آنها بودند (طبق سنّت جاريه خود به توجيه تكليف) آزموديم پس بى ترديد علم ازلى خداوند درباره كسانى كه راست گفتند تحقق مى يابد و درباره دروغگويان (نيز) تحقق مى يابد، و صدق راستگويان و كذب دروغگويان ظاهر مى گردد.» ( #نقد : اگر چه لام مفتوح را #صحیح ترجمه نموده است، ولی دارای اضافاتی است که دلیلی بر آنها نداریم مثل آنچه در متن پر رنگ شده است. نیز ترجمۀ #یعلم صحیح #نیست.)
#انصاریان :در حالى كه يقيناً كسانى را كه پيش از آنان بودند، آزمايش كرده ايم [پس اينان هم بى ترديد آزمايش مى شوند]، و بى ترديد خدا كسانى را كه [در ادعاى ايمان] راست گفته اند مى شناسد، و قطعاً دروغگويان را نيز مى شناسد. (#نقد : ظاهرا اشکالی در ترجمه #نیست جز اینکه ترجمۀ داخل() ضروری نمی باشد.)
#مکارم : ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مى كنيم)؛ بايد علم خدا درباره كسانى كه راست مى گويند و كسانى كه دروغ مى گويند تحقق يابد! ( #نقد : لیعلمن را #فعل_امر ترجمه نموده است. در حالی که #لام_امر باید #مکسور باشد، و در زمان اتصال به #فاء و #واو نیز #ساکن می شود. دارای ()غیر ضروری نیز می باشد. نیز وجه #تکرا_فعل_لیعلمن مورد #غفلت قرار گرفته و در ترجمه حذف شده است.)
#اشکال_مشترک : ممکن است #یعلم یه معنای #جدا_کردن و #متمایز_ساختن باشد. (شرحش را در پیام بعدی ببین. ...)
#رضایی : و بيقين كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم، و حتماً خدا كسانى را كه راست گفته اند معلوم مى دارد (و شناخته مى شوند،) و البتّه دروغگويان را (نيز) معلوم مى دارد. ( #نقد : ترجمه #صحیح است.)
@DUROUS_ALSHABAB