📸 متن عکس را بخوانید
🔦 زکات را به رسمیت بشناسیم
💠 «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا»«و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر اينكه روزيش بر عهده خداست.»(سوره هود؛ آیه ۶)
🔻 پس مبتلا بودن به «فقر» (عدم تمکن مالی برای رفع حداقل یک نیاز زندگی)، به منزلهی «محروم بودن از روزی خدا» نیست!
🔆 خداوند در اموال اغنیا حقی را برای فقرا قرار داده که به کمک آن، زندگی این افراد نیز به طرز شایستهای تأمین شود. زکات، آزمایش اغنیا است و کمک خرجی برای فقرا.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ درآمدی بر رابطه زکات و اسلام| بخش اول
#اختصاصی_جنبش
▪️مقدمه
• پیش از این به چند موضوع مهم پرداختیم:
الف- با استفاده از اصل توحید، «زکات» را اثبات و معرفی نمودیم که حق اللهِ اساسی هر نعمت، در واقع زکاتِ همان نعمت محسوب میشد. (به عنوان مثال: زکاتِ نعمت علم، نشر آن است.)
ب- مجدداً بر اساس اصل توحید (رازقیت خداوند)، «زکات مال» را اثبات و معرفی کردیم که گروهی موسوم به اغنیا به سایرین یعنی فقرا، یک بدهکاری مالی مشخصی داشتند.
ج- بیان کردیم که پس از به رسمیت شناختن زکات مال، طبعاً باید به کمک یک الگوی مشخص و کارآمد، بتوانیم بدهیِ اجتماعیِ «زکات» را برای هر غنی اندازهگیری کنیم. کارکردهای الگوی محاسباتی را نیز برشمردیم.
د- همچنین بر اساس ادله عقلی و متقن تشریح کردیم که چرا بعد از دستیابی به الگوی محاسباتی یا حین آن، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدّل میشود. به بیان دیگر توضیح دادیم که در سازوکار مطلوب، چگونه زکات از اغنیا به فقرا میرسد.
ه- توضیح دادیم که چرا یک حکومت مقتدر، بر جامعه تحت سلطه خود «ولایت مالی» دارد؛ به عبارتی چرا حکومت موظّف است به وضع ضعفای جامعه رسیدگی کند و برای بهرهمندی آنان از زندگی خوش و آبرومند میزان مشخصی بودجه تخصیص دهد. پس از آن به رابطه زکات و اصل ولایت مالی حکومت نیز اشاره کردیم.
• و حالا میخواهیم نکاتی را در مورد رابطهی اسلام و زکات مطرح کنیم.
▪️اصل مطلب:
• تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خود «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شدهای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دینداری به شمار میرفت؛ بیدلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم!
➖➖➖➖➖
• دو نمونه از آیاتی که در مکه نازل شدند:
۱. «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»(نمل، آیه۳) «همانهایی كه نماز برپا مىدارند و زكات مىآورند و تنها آنهایند که به آخرت يقين دارند.»(ذکر خصوصیات مؤمنین)
۲. «وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ»(فصّلت، آیه۶و۷) «وای بر مشرکین! همانهایی که زکات نمیآورند، و آخرت را منکرند!»(ذکر خصوصیات مشرکین)
➖➖➖➖➖
• کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمیشدند.
• متأسفانه بسیاری تصور کردهاند که «نماز» و «زکات»، دستاوردها یا احکام اسلام هستند در حالی که این دو در کنار «ولایت» پایههای اسلام و همچنین از دلالتهای ایمان به اصل توحید به حساب میآیند. برای همین حضرت عيسى(ع) در گهواره به سخن آمد و فرمود: «أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ»(مريم، آیه۳۲) و همچنین حضرت موسى(ع) خطاب به بنىاسرائيل مىفرمايد: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»(بقره، آیه۳۴) و دربارهى عموم پيامبران مىخوانيم: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ»(انبياء، آیه۷۳)
🔻ادامه متن در پست بعدی
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ درآمدی بر رابطه زکات و اسلام| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• میدانیم که مثلاً تشریع احکام نماز در مکّه شروع شد اما آغازِ تشریع احکام برخی از موضوعات به دلایلی، پس از هجرت پیامبر به مدینه صورت گرفت. یک ماه پس از تغییر قبله در ماه شعبان، هجدهمین ماه هجرت یا به عبارتی رمضان سال دوم هجرت بود که آیهی زکات نازل شد و [ظاهراً] در همین سال پیامبر(ص) فرمان دادند که اغنیا زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند.
• آیه زکات: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آنها صدقهای بگیر، تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!»
• هرچند همان زمان تشریع احکام زکاتِ طول سال نیز آغاز شده بود، اما به دلیل اینکه مردم اموال قابل توجهی نداشتند(فطریه برای عموم مردم “حداکثر” توانشان بود، نه حداقل آن!) تا ماه مبارک رمضانِ سال بعد، رسول خدا(حاکم جامعه) اقدام به جهت جمعآوری زکات ننمودند.
• امام صادق(ع) میفرمایند: آيه زكات (يعنى آيه «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزكّيهم بها») در ماه مبارک رمضان بر پيامبر(ص) نازل شد. رسول خدا(ص)، به منادى خود فرمود تا در بين مردم اعلام كند كه: «همانا خداوند تبارک و تعالى، زكات را بر شما واجب نموده است، همانطور كه نماز را بر شما واجب كرده است. پس خداوند [زکات را] در طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند، گندم، جو، خرما و کشمش بر شما واجب نمود.» منادی نیز [فرمایش پیامبر را] در ماه مبارک رمضان به مردم اعلام کرد و افزود که سایر اشیاء، بخشیده شده است.(زکات متوجه سایر اقلام نیست) سپس پيامبر(ص) متعرّض چيزى از اموال مردم نشدند، تا سال جديد فرا رسيد. مسلمانان روزه گرفتند و افطار كردند. سپس به منادى خود فرمود تا در جمع مسلمين اعلام كند كه: «اى مسلمانان! زكات اموالتان را بدهید، تا نمازتان قبول شود». و افرادى را براى جمعآورى زكات، معيّن فرمود و آنها را همراه «عُمّال طسوق» [- يعنى: افرادى كه براى گرفتن خراج(طسق) معيّن شده بودند -][به سمت مردم] فرستادند. منبع: من لایحضرهالفقیه، ج۲، ص۱۳.
• در واقع هجرت به «مدینه» سرآغاز تأسیس حکومت اسلامی از ناحیه رسول الله(ص) بود. لازم به ذکر است علاوه بر هجرت مسلمانان از مکّه به مدینه دو واقعه مهم در صدر اسلام رخ داده (بعثت پیامبر(ص) و دیگری واقعه غدیرخم)، اما اینکه هجرت از مکه به مدینه مبدأ تاریخ اسلام میشود نشان دهنده اهمیت هجرت است. قبل از هجرت، ابداً امکان این نبود که احکام وضعی و تکلیفی زکات اعلام شود چرا که مشرکین در رأس قدرت قرار داشتند چه برسد به اینکه پیامبر در عین فقدان اراده و قدرت حکومتی بتوانند افرادی را مأمور نمایند تا از اموال مردم زکات بگیرند!! جامعه مسلمین بالأخص پیامبر(ص) احتیاج داشتند تا با تشکیل حکومت اسلامی و استحکام پایههای آن به استقلال سیاسی دست پیدا کنند سپس در مرحله اول وجوب زکات اعلام شود و در مرحله دوم نظام تأمین اجتماعی حکومت را تأسیس نمایند.
• سال نهم هجرت که وضعیت مالی جامعه مسلمانان به نسبت گذشته بهتر شده بود، نیز آیه ۶۰ سوره توبه نازل شد. در این آیه، مصارف بودجه حکومتی زکات به طور دقیق بیان گردید(البته جای تعجب نیست آیه ۱۰۳ توبه زودتر از آیه ۶۰ همین سوره، نازل شده باشد چرا که آیات قرآن بر طبق تاریخ نزول جمعآورى نشدهاند.)
• آیه مصارف زکات: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» زکاتها اختصاص دارد به فقرا، مسکینان، کارگزاران زکات، تألیف قلوبِ کفّار و یا مسلمانانِ ضعیفالعقیده، آزادیِ بندگان، بدهکارانِ تنگدست، در راه خدا و فرزندان راه. این فریضه از جانب خداست و خداوند دانا و حکیم است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ تعریف «فقر» از منظر رویکرد رایجِ غربی #اختصاصی_جنبش ▪️مقدمه • شاید تاکنون درباره مفاهیمی نظیرِ
🔻در تلقی رایجِ غربی، «فقر» به دو گونه تقسیم میشود که مبتنی بر هر یک، شاخص «خط فقر»(poverty line) ویژهای تعریف شده:
▪️«فقر مطلق»(absolute poverty)
▪️«فقر نسبی»(relative poverty)
💢 حواسمان باشد، هیچکدام از این مفاهیم به درستی «پدیده فقر» را توضیح نمیدهند!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔰 پنج گام تا عملیاتیشدن زکات در بستر جامعه
▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و کمتر کسی آن را به درستی میشناسد؛ چه رسد به اینکه، آن را باور داشته باشد.
▪️مثلاً بسیاری پیش خود گمان میکنند: «زکات، خروجی اسلام است(!) و پرداخت آن به مثابه یک حکم شرعی، تنها بر عدهای محدود آن هم در محیط روستایی واجب شده(!)»
🔻 با توجه به اینکه در حال حاضر «زکات حقیقی» را به رسمیت نمیشناسیم و از این جهت به جایگاه برجسته آن پینبردیم، حداقل "چهار گام" تا احیای زکات فاصله داریم.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔰 پنج گام تا عملیاتیشدن زکات در بستر جامعه ▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و
✍️ احیای زکات در صدر اسلام
#اختصاصی_جنبش
🔹«لا اِلهَ اِلَّا الله»
• اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است که پایه اصلی یک جهانبینی محسوب می شود. پیامبر(ص) در ابتدا مردم را به توحید و اجتناب از شرک دعوت نمودند و با این کار سعی داشتند یک جامعه متمایز توحیدی بسازند. بهمجرّدی که حضرت محمد(ص) فرمود: قولوا لا اِلهَ اِلَّا اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او و مردمی که با شهادت به وحدانیّت خداوند خود را از جامعه مشرکین جدا ساختند، صفآرایی کردند. (برداشتن گام اول: «اعتقاد به توحید»)
🔸«زکات» قبل از تشریع احکام آن
• تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خود «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شدهای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دینداری به شمار میرفت؛ بیدلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم!(همانند آیه ۳ سوره نمل که خصوصیّت جامعه مؤمن این چنین توصیف شد: «همانهایی كه نماز برپا مىدارند و زكات مىآورند و تنها آنهایند که به آخرت يقين دارند.») کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمیشدند.(برداشتن گام دوّم: «به رسمیّت شناختن زکات»)
🔹وجوب روزه بر مسلمانان
• ۲۸ شعبان سال دوم هجری قمری (۱۳روز بعد از تغییر قبله) با نزول آیه ۱۸۳سوره بقره، روزه گرفتن در ماه رمضان بر مسلمانان واجب شد تا آنان رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه میگذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آنها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند! لازم به ذکر است که روزه در کنار «نماز»، «زکات»، «حج» و «ولایت» یکی از زیربناهای اسلام بهحساب میآید.(مجموعهی گزارههای این پاراگراف، مستند بر روایات متعدّد و معتبر است)
🔸آغاز تشریع احکام زکات
• در ماه مبارک رمضان همان سال، آیهی زکات نازل شد. بنا بر گزارشات تاریخی و احادیث پیامبر(ص) پس از نزول این آیه در ابتدا فرمان دادند که اغنیا زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند. آیه زکات: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آنها صدقهای بگیر، تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» زکات فطره، مخصوص پایان ایّام روزهداری به نشانه التزام عملی اغنیا نسبت به ادای حق فقرا در طول سال است. بنابراین در همان ماه، پیامبر(ص) ضمن اعلام رسمی وجوب زکات، احکام وضعی مربوط به محاسبه زکات را ابلاغ نمودند اما تا ماه رمضان سال بعد برای گردآوری زکات اقدام نکردند. چرا؟ در سال دوم هجری برای عموم مردم، فطریه “حداکثر” توانشان بهشمار میرفت به عبارتی وضع مالی مسلمانان پس از هجرت، اصلاً خوب نبود.(هجرت یا به نوعی فرار از دست مشرکین موجب توقیف اموال مسلمین در مکه شد و آنان شدیداً فقیر و ندار شدند.)(برداشتن گام سوّم: «یافتن الگوی محاسباتی برای اندازهگیری تعهّد هر غنی» برداشتن گام چهارم: «یافتن روشی مناسب برای رساندن زکات»)
🔹تأسیس نظام تأمین اجتماعی
• پس از پایان رمضان سال سوّم هجری قمری، پیامبر(ص) به منادی خود فرمود تا در جمع مسلمين اعلام كند كه: «اى مسلمانان! زكات اموالتان را بدهید، تا نمازتان قبول شود». و سپس افرادى را براى جمعآورى زكات، معيّن فرمود و آنها را همراه «کارگزاران خراج» [به سمت مردم] فرستادند. منبع: من لایحضرهالفقیه، ج۲، ص۱۳. سال نهم هجرت که وضعیت مالی جامعه مسلمانان به نسبت گذشته بهتر شده بود، نیز آیه ۶۰ سوره توبه نازل شد. در این آیه، مصارف بودجه حکومتی زکات به طور دقیق و موسّعی بیان گردید. آیه مصارف زکات: «زکاتها اختصاص دارد به فقرا، مسکینان، کارگزاران زکات، تألیف قلوبِ کفّار و یا مسلمانانِ ضعیفالعقیده، آزادیِ بندگان، بدهکارانِ تنگدست، در راه خدا و فرزندان راه. این فریضه از جانب خداست و خداوند دانا و حکیم است.» (برداشتن گام پنجم: «اراده و تصمیم برای عملیاتی شدن کامل زکات در بستر جامعه»)
🔻پینوشتها به علت کمبودِ جا در پست بعدی
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔻پینوشت۱: همچنین روند تعطیلی و متروک شدن «زکات» در جوامع مسلمین مخصوصاً شیعیان را در فرصت مناسب توضیح خواهیم داد که چگونه موضوعی به این مهمی تدریجاً به فراموشی سپرده و جایگاه برجسته آن در روابط اجتماعی مردم، گُم شد!
🔻پینوشت۲: همان طور که مستحضر هستید، تا اجرایی شدن کامل زکات در بستر جامعه، پنج گام را تعریف نمودیم. در خصوص کشور ایران، باید عرض کنیم که هنوز گام دوّم (به رسمیّت شناختن زکات) برداشته نشده است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
📢 #اطلاع_رسانی
📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
✨ گرامیداشت "مرحوم کربلایی کاظم ساروقی"
🔺 با همکاری اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی
🗓 جمعه - ۳ مرداد ۹۹
⏰ ساعت ۱۹:۰۰
📱 #پخش_زنده
🔸 از صفحه استاد حسن عباسی در اینستاگرام
▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
جنبش مردمی احیای زکات
📢 #اطلاع_رسانی 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی ✨ گرامیداشت "مرحوم کربلایی کاظم ساروقی" 🔺 با همکاری
💠 مرحوم کربلایی کاظم ساروقی
• کشاورز سادهای بود که علاوه بر نداشتن سواد، فردی نیز کم حافظه بود تا حدّیکه یک مسیر را بعد از مدتها پیمودن، باز گم میکرد. ولیکن موهبتی بزرگ از طرف حقتعالی نصیب او گشت که اعجاب همه را برانگیخت و آن، حفظ همه آیات قرآن کریم بود، آنهم بهنحوی که میدانست هر آیه در کجای قرآن و در چه سورهای قرار دارد و اگر در جایی حرفی از آیه، اشتباه چاپ شده بود او میفهمید و یا اگر در کتابی آیه و یا آیاتی از قرآن در ضمن مطالب عربی وجود داشت، او آن آیات را میشناخت و نشان میداد، و اگر از او سوال میشد چگونه منوجه این امر میشوی؟ میفرمود این کلمات مانند نور برای من میدرخشد. و مهمتر آنکه چنان تسلطی بر آیات الهی قرآن پیدا کرده بود که سورههای قرآن را می توانست از آخر به سمت اول بخواند، مرحوم آیتالله حاج سیّدمحمّدتقی خوانساری(ره) پس از آزمایشهای متعدد، به او فرمود که قرآن را میتوانی معکوساً بخوانی؟ او گفت: آری! و شروع کرد به خواندن سورة بقره، از آخر به اول و آقای خوانساری(ره) فرمودند: بسیار عجیب است، من شصت سال «قلهوالله احد» را که چهار آیه است میخوانم، ولی نمیتوانم بدون فکر و تأمل از آخر به اول بخوانم ولی این مرد عامی، سوره بقره را که ۲۸۶ آیه است، بدون تأمل، مستقیماً و معکوساً از حفظ میخواند.
• بله او کربلایی محمد کاظم کریمی ساروقی استکه در سال ۱۳۰۰ه-ق، در دهکده ساروق از توابع اراک بهدنیا آمد، و در دوران جوانی خویش در امامزاده آن منطقه که برای زیارت و فاتحه خوانی رفته بود دو نفر جوان را میبیند که با لباسهای سفید و تمیز به سوی او میآیند و آن دو نفر در داخل امامزاده، دعاهایی میخوانند که محمد کاظم خیلی متوجه نمیشود و همچنان ساکت و آرام میایستد، ولی میبیند داخل امامزاده که معمولا تاریک بود امروز خیلی روشن شده، بعلاوه در اطراف سقف امامزاده کلماتی روشن نوشته شده و یکی از آن دو نفر رو به محمد کاظم میکند و میفرماید: «چرا چیزی نمیخوانی؟ » محمد کاظم میگوید: «آقا آخر من که مکتب نرفتهام و سواد ندارم » آن جوان میفرماید: «ولی تو میتوانی بخوانی»، آنگاه دست خود را روی سینه محمد کاظم میگذارد و مقداری فشار میدهد و میفرماید: «حالا بخوان»، و محمد کاظم میگوید: «چه بخوانم؟» آن آقا شروع بهخواندن آیات ۵۳ تا ۵۹ سوره اعراف میکند و محمد کاظم تکرار میکند و از آن لحظه به بعد احساس میکند حافظ کل قرآن شده است. و بزرگان و علمای حوزههای علمیه قم، نجف، کربلا، کاظمین، مانند مرحوم آیة الله هبة الله شهرستانی، سید محمد میلانی، علامه امینی، مرعشی نجفی، سید محسن حکیم، بروجردی... (رحمة الله علیهم)، امتحانهای عدیدهای از او بعمل آوردند، و همگی تصدیق کردند که موهبتی الهی نصیب وی گشته است.
🔹اما چگونه کربلایی کاظم به این مقام دست پیدا کرد؟
درکنار پرهیز از لقمه حرام و شبه ناک، و مراقبت بر خواندن نماز شب، و عمل به دستورات شریعت، یکی دیگر از عوامل مهم، در سیره کربلایی کاظم توجه فوق العاده وی نسبت به حال فقرا و پرداخت انفاق به آنها بود. او روستای خود را به دلیل اینکه ارباب، زکات اموالش را پرداخت نمیکند، ترک میکند و بعد از مدتها، پس از اطمینان کامل از توبه صاحب ملک، دوباره به روستا بر میگردد؛ و صاحب ملک قطعه زمین کوچکی را نیز به کربلایی کاظم میدهد تا افزون بر کار برای ارباب، بر روی زمین خودش نیز کار کند. و سیره ایشان این بود، در موقعی که خرمن را میکوبید و گندم را از کاه جدا میکرد، سهم مالک را میپرداخت و همانجا زکات سهم خود را جدا میکرد و به مستحقّی که بهطور کامل از وضع زندگی و معاش او مطلّع بود، میداد. افزون بر این، پس از جدا کردن خرج سالانه خود و بذری که برای کاشت سال بعد کنار میگذاشت، مابقی را بین فقرا تقسیم میکرد و این رویّه و روش کربلایی کاظم در رسیدگی به حال فقرا بود.
• حتی ساعتی، قبل از آنکه قرار بود در آن امامزاده، به چنین فیض عظیمی نائل شود، در موقع خرمن، و هنگامی که هنوز گندم را از کاه جدا نکرده بود، همان شخصی که هر ساله زکات مال خود را به او میداد، به سراغش میآید و میگوید: بچههایم نان ندارند، ایشان میگوید: میبینی که باد نمیآید؛ ولی سعی میکنم مقداری گندم برایت تهیه کنم، شخص مستمند میرود. پس از رفتن او، کربلایی به وسیله غربال مقداری گندم از کاه جدا کرده، وزن میکند و به منزل او میبرد؛ و موقع برگشت، در داخل امامزاده آن واقعه شگفت رخ میدهد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
50.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ معرفی کربلائی کاظم ساروقی معجزه قرن
به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای استان مرکزی و بیان خاطره حضرت آقا در خصوص ایشان
تولید شده توسط موسسه فرهنگی سفیران طلائیه اراک
@golbarg_sorkh
جنبش مردمی احیای زکات
کلیپ معرفی کربلائی کاظم ساروقی معجزه قرن به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای ا
پای منبر یكی از علما میرود و آن عالم میگوید هر شخصی كه ارباب (صاحب مزرعه) باشد باید زكات دهد، اگر زكات ندهد نمازهایش نزد خدا قبول نخواهد شد. بعد از آن كربلایی كاظم به سراغ اربابش میرود و میگوید كه باید زكات بدهد اما اربابش توجهی نمیكند لذا روستای خود را به دلیل اینکه ارباب، زکات اموالش را پرداخت نمیکند، ترک میکند و به كارگری میرود و بعد از چند سال ارباب یك نفر را واسطه قرار داده و به دنبالش میفرستد. بعد از مدتها، پس از اطمینان کامل از توبه صاحب ملک، دوباره به روستا بر میگردد؛ و صاحب ملک قطعه زمین کوچکی را نیز به کربلایی کاظم میدهد تا افزون بر کار برای ارباب، بر روی زمین خودش نیز کار کند. و سیره ایشان این بود، در موقعی که خرمن را میکوبید و گندم را از کاه جدا میکرد، سهم مالک را میپرداخت و همانجا زکات سهم خود را جدا میکرد و به مستحقّی که بهطور کامل از وضع زندگی و معاش او مطلّع بود، میداد. افزون بر این، پس از جدا کردن خرج سالانه خود و بذری که برای کاشت سال بعد کنار میگذاشت، مابقی را بین فقرا تقسیم میکرد و این رویّه و روش کربلایی کاظم در رسیدگی به حال فقرا بود.
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
مال حرام قاتل امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟
🔻«عریفها» چه کسانی بودند؟
#ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید
#عطایای_حرام
#نظام_مالی_نامشروع
🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ...
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat