eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
262 دنبال‌کننده
187 عکس
29 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گزارش خبری، یک نمونه بارزی از تصور رایج اشتباهی است که زکات را یک حکم اسلامی پنداشته(!) و آن را مخصوص پیشه کشاورزی می‌داند(!) 🔻زکات در واقع، حقی است در اموال اغنیا که احتیاجات برآورده نشده فقرای جامعه را کفایت می‌کند. 🔻آن تصور اشتباه، از یکسان‌انگاری زکات ظاهری و باطنی نشأت می‌گیرد. در واقع گمان می‌شود احکام مربوط به زکات، شخص زکات‌دهنده و میزان زکات اموالش را تعیین می‌کند! 📌پ.ن۱: خبرنگار محترم فرض کرده که این مبلغ ناچیز توسط جایی(کمیته امداد) جمع‌آوری شده در حالی که این رقم، تنها موارد ثبتی است. مثلاً اگر یک کشاورز همین که اعلام کند فلان قدر کمک کرده است، می‌توانند کمک او را به عنوان زکات ثبت کنند و جزء آمار بیاورند. 📌پ.ن۲: میوه انار، جزء متعلقات زکات ظاهری نمی‌باشد. اما به خاطر اندکی آمار اصلی، آقایان محترم مقرر کردند کمک‌های دیگر را با عنوان زکات (مستحبی) ثبت کنند تا آمار بالاتر بیاید! 📌پ.ن۳: نفهمیدن «اصل زکات» و «جایگاه احکام مربوط به آن»، روحانی و امام جمعه هم نمی‌شناسد! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش پنجم| دام: گاو ▪️نصاب‌ها: • دو نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۳۰ گاو داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوساله یکساله، زکات وجود دارد. همچنین نصاب‌ها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالی‌شان از یکدیگر تفکیک می‌کند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی می‌شود. نصاب اول: ۳۰ گاو نصاب دوم: ۴۰ گاو ▪️مقدار: • میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گاوهایش از چند نصاب اول و دوم تشکیل می‌شود. میزان زکات برای هر ۳۰ گاو، ۱ گوساله نر یکساله و برای هر ۴۰ گاو، ۱ گوساله ماده دوساله می‌باشد. در بعضی موارد نیز مخیر است که با ۳۰ یا ۴۰ حساب کند ولی در هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ گاو بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۳۰ و ۴۰ نرسد.) 🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعه‌ی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است. 🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش ششم| دام: گوسفند ▪️نصاب‌ها: • پنج نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۴۰ گوسفند داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصاب‌ها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالی‌شان از یکدیگر تفکیک می کند و با این روش، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی می‌شود. نصاب اول: ۴۰ گوسفند نصاب دوم: ۱۲۱ گوسفند نصاب سوم: ۲۰۱ گوسفند نصاب چهارم: ۳۰۱ گوسفند نصاب پنجم: ۴۰۰ گوسفند و بیشتر ▪️مقدار: • میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گوسفندانش به کدام نصاب می‌رسد و سپس زکات مال خود را مطابق زیر حساب کند. زکات نصاب اول: ۱ گوسفند زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند زکات نصاب پنجم: هر صد تا ۱ گوسفند ‌‏• گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت می‌شود، باید اقلاً یکسالش شده‌‎ ‌‏باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.) 🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعه‌ی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است. 🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام برای شناسایی زکات در اموال اغنیا 🔹بخش هفتم| دام: شتر ▪️نصاب‌ها: ‌‏• ۱۲ نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۵ شتر داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصاب‌ها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالی‌شان از یکدیگر تفکیک می‌کند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی می‌شود. نصاب اول: ۵ شتر نصاب دوم: ۱۰ شتر نصاب سوم: ۱۵ شتر نصاب چهارم: ۲۰ شتر نصاب پنجم: ۲۵ شتر نصاب ششم: ۲۶ شتر نصاب هفتم: ۳۶ شتر نصاب هشتم: ۴۶ شتر نصاب نهم: ۶۱ شتر نصاب دهم: ۷۶ شتر نصاب یازدهم: ۹۱ شتر نصاب دوازدهم: ۱۲۱ شتر ▪️مقدار: ‌‏• بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که شترهایش به کدام نصاب می‌رسد و سپس زکات مالش را مطابق زیر حساب کند. زکات نصاب اول: ۱ گوسفند زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند زکات نصاب پنجم: ۵ گوسفند زکات نصاب ششم: ۱ شتر یکساله زکات نصاب هفتم: ۱ شتر دوساله زکات نصاب هشتم: ۱ شتر سه‌ساله زکات نصاب نهم: ۱ شتر چهارساله زکات نصاب دهم: ۲ شتر دوساله زکات نصاب یازدهم: ۲ شتر سه‌ساله زکات نصاب دوازدهم: برای هر ۴۰ شتر، یک شتر دوساله و برای هر ۵۰ شتر، یک شتر سه ساله. در بعضی موارد نیز مخیر است که با چهل یا پنجاه حساب کند ولی به هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ شتر بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۴۰ و ۵۰ نرسد.) ‌‏• شتری که به عنوان زکات داده می‌شود، حتماً باید ماده باشد و همچنین گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت می‌شود، باید اقلاً یکسالش شده‌‎ ‌‏باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.) 🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعه‌ی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است. 🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
• همه ما می‌دانیم، آگاهی از احکام شرعی محاسبه زکات واقعاً کار سختی نیست. هر کس که بخواهد در این زمینه از نکته‌ای سر در بیاورد به راحتی می‌تواند با یک جستجوی ساده در فضای سایبر به محتوای مورد نظرش دست پیدا کند. • اما آیا تا به حال جایگاه و معناداری این احکام در نسبت با حقیقت زکات، بررسی شده است؟ برای همین در کانال جنبش مردمی احیای زکات، احکام شرعی محاسبه زکات را در قالبی ارائه کردیم تا مفهوم این احکام و انطباق آن با زکات باطنی برای مخاطبان روشن گردد. 🔰در حقیقت: ۱. سازگاری این احکام با شرایطی که «پول حامل نقره و طلا است» و همچنین «اصل اراضی، همگانی است» را بیش از پیش نشان دادیم. چه بسیار افرادی که با خود تصور می‌کنند: «این احکام در شرایط فعلی هم می‌تواند زکات‌دهنده و مقدار زکات در مال او را تشخیص دهد(!)»[شاید بهتر است بگوییم: آن‌ها گمان می‌کنند «در هر شرایطی این احکام می‌تواند زکات‌دهنده و مقدار زکات در مال او را تعیین کند(!)»] ۲. از حیثیت و کارآمدی احکام شرعی زکات دفاع کردیم. در حقیقت این احکام مشروط به «رواج پول حامل نقره و طلا» و «همچنین عمومی‌بودن زمین»، اولاً می‌تواند تمام اغنیای جامعه را شناسایی کند. ثانیاً قادر است تمام آن‌ها را بر اساس تمکن مالی‌شان، طبقه‌بندی کند. ثالثاً تمام زکات اموال‌شان را به درستی تشخیص دهد. طبعاً هم اندازه زکات شناسایی‌شده به حدی است که مجموع فقر جامعه را کفایت می‌کند. بنابراین هیچ ایراد اساسی به این احکام وارد نیست. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌پ.ن۱: صدر اسلام پس از تشریع این احکام، پیامبر خدا(ص) به عنوان حاکم مسلمانان از ناحیه پروردگار مأموریت یافت تا از اغنیای جامعه زکات بگیرد و به فقرای جامعه بدهد. 📌پ.ن۲: همان طور که قبل تر گفتیم تعطیلی این احکام در جوامع مسلمین، قدمت چندانی ندارد. 📌پ.ن۳: توجه داشته باشیم که مجموعه احکام بیان شده همانند احکام نماز بخش مهمی از «دین» ما را تشکیل می‌دهد. بنابراین چنانچه فردی آن‌ها را باور نداشته باشد مطمئنا از وادی اسلام خارج است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔰 گردآوری تابلوهای زکات • شاید یکی از ساده‌ترین اقدامات در جهت احیای زکات، جمع‌آوری این تابلوها باشد. • تابلوهایی که اغلب در کنار جاده‌های برون شهری (محیط روستایی) نصب شده‌اند و این سوءفهم را تقویت می‌کند که «زکات به پیشه کشاورزی و باغداری مرتبط می‌شود و نه به داشتن مال بسیار!» ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
علت تعطیلی زکات، پذیرش نظریه فقهی «حصر بر موارد نُه‌گانه» بوده(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبهه: • پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروک‌شدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، عده‌ای بدون توجه به ریشه‌های تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی، تعیین می‌شود مقدار ناچیزی است؟ • لذا احتمال دادند که دامنه متعلقات زکات بیش از ۹ موردی است که پیامبر(ص) در ابتدا اعلام کرده بود. در واقع به گمان این افراد اگر به «طلا»، «نقره»، «گندم»، «جو»، «خرما»، «کشمش»، «گاو»، «گوسفند» و «شتر» مواردی نظیر کلیه دانه‌های قابل پیمانه (برنج، عدس، ذرت و ... ) و اسب [و به اعتقاد برخی مال‌التجاره] اضافه می‌شدند افراد بیشتری به جمع زکات‌دهندگان می‌پیوستند و میزان زکات افزایش می‌یافت! • هر چند انکار نمی‌کنیم به لحاظ فقهی، ممکن است تعداد متعلقات افزون بر این ۹ مورد باشد(در برخی احادیث نیز دیده می‌شود مواردی غیر از ۹ قلم، به عنوان متعلقات دیگر زکات ظاهری معرفی شده‌اند) که در این خصوص تحقیق جدی و اجتهاد فقها را می‌طلبد، اما آیا تعطیلی زکات را می‌توانیم به این ایرادِ احتمالیِ فقهی ربط دهیم؟ ۱. آیا افراد بسیاری که نه با «کشاورزی و باغداری» سروکار دارند و نه دامداری می‌کنند اما در عین حال، در زمره اغنیا هستند، نسبت به پرداخت زکات معافند؟! (عدم توجه به معیار پس‌انداز پولی) ۲. بعد از خصوصی‌سازی زمین، در حال حاضر چند نفر وجود دارند که بیش از ۳۰ گاو یا ۴۰ گوسفند یا ۵ شتر را مالک باشند و تازه دام‌هایشان از علف خودرو تغذیه کنند! آیا مشکل به این برمی‌گردد که اسب را اضافه نکردیم؟ بر فرض که معلوم شود اسب هم جزء متعلقات زکات بوده و مجتهدین به این مسئله پی‌نبرده‌اند! چند نفر در شرایط فعلی اسبی دارند که شرایط کیفی زکات دام نیز بر آن صدق کند و بر اساس آن زکات بدهند؟؟! ۳. با خصوصی‌سازی زمین، نوع انگیزه‌ای که برای مزرعه‌داری و باغداری وجود داشت به طور کلی تغییر کرد و دهقانانی که روزگاری روی مزراع و باغ‌های مالکان کار می‌کردند، پراکنده شدند؛ یا به شهرها مهاجرت کردند یا در همان‌جا به سبک زندگی شهری تن دادند و عده کمی هم باقی ماندند که به مالکان جدید تبدیل شدند. با توجه به این اتفاقات، بخش کشاورزی و باغداری به دلیل عدم صرفه اقتصادی شدیداً تضعیف و به تأمین تقاضای غذای جمعیت شهری محدود شد. پس از آن محصولات گندم، جو، خرما و انگور یا از اراضی مربوط به ارگان های دولت ثمر می‌داد یا از زمین‌های وقفی و به اصطلاح وقفی، برداشت می‌شد یا از اراضی تعداد کمی از مردم بدست می‌آمد. زکات ظاهری که به محصولات زمین‌های وقفی و دولتی تعلق نمی‌گیرد و میزان محصولات اراضی خصوصی نیز اغلب به دلیل کوچک بودن مساحت زمین، به حد نصاب نمی‌رسید! فرض کنیم به لحاظ فقهی اثبات شود، تمام دانه‌های قابل پیمانه مثل عدس و لوبیا هم جزء متعلقات زکات ظاهری قرار می‌گیرند. آیا در این صورت، مشکلاتی که گفته شد حل می‌گردد؟ مثلاً چند درصد شالیزارهای برنج غیردولتی و غیروقفی هستند که میزان محصولات تولیدی آن‌ها به حد نصاب می‌رسد و بر اساس میزان محصول منهای مخارج آن، زکات پرداخت شود؟ این افراد به اصطلاح زکات‌دهنده چند درصد جامعه را تشکیل می‌دهند؟ 📌پ.ن: متأسفانه به دلیل سطحی‌نگری و اندکی بحث‌های تخصصی جدی در زمینه موضوع زکات، پژوهشگران را اینگونه راهنمایی می‌کنند که علت تعطیلی زکات به محدود بودن متعلقات برمی‌گردد و اگر فتاوا تغییر کند، زکات احیا خواهد شد! این قضیه جز اتلاف وقت و پرداختن به مسائلی که اولویت ندارند، نتیجه‌ای نداشته است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ یک موشن گرافی پر اِشکال در مورد زکات 📗ما ایرادات محتوایی را در حد وسع خودمان شمردیم: ۲۲ مورد! برای اطلاع یافتن از ایراداتی که ما گرفتیم، می‌توانید به لینک زیر مراجعه بفرمایید: https://eitaa.com/joinchat/3216441426C7dd1fadec7 🔍سوال: چطور می‌شود این همه غلط را در یک موشن گرافی تقریباً یک دقیقه‌ای جا داد؟ ❗️حالا خوب شد فیلم سینمایی نساختید! ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
تصویری از پیکر مطهر 💔 🔰 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (آیه۹ سوره شمس)«بی‌تردید هر کس که نفس خود را تزکیه نمود، رستگار شد.» ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📩 متن پیام امام خامنه‌ای به اجلاس سراسری زکات(۸ آذر سال ۱۳۹۷): بسم الله الرحمن الرحیم 🔹فراهم‌سازی همایش سالانه برای ترویج زکات را باید یکی از بزرگترین توفیقات الهی و نشانه فضل و رحمت پروردگاربه جمهوری اسلامی دانست. 🔸اهمیت والای این فریضه بزرگ که مکرراً در قرآن در کنار نماز از آن یاد شده است، ایجاب می‌کرد که بسیار پیش از این به اقامه آن پرداخته شود، ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کم‌کاری خود در این باره آمرزش خداوند را طلب کنیم، و به عفو او پناه بریم. 🔹 اکنون که به همت برخی عزیزان چند سالی است موضوع زکات پیگیری می‌شود، لازم است مسئولان همه بخش‌های مرتبط دولتی، همکاری همه جانبه خود را مبذول دارند، قرآن در ستایش راه مجاهدان حق، کارکرد آنان را پس از پیروزی، اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر می‌داند. و در حقیقت، نخستین و مهمترین وظایف آنان را در هنگام تشکیل حکومت معین می‌کند. این جایگاه برجسته زکات است. 🔸 نظام جمهوری اسلامی، برای تحقق احکام اسلامی و تشکیل مجتمع اسلامی پدید آمده است. پس باید این فریضه بزرگ را در سرلوحه برنامه‌های خود گذارد. باید اعتراف کنیم که در این زمینه، کار تحقیقاتی و معرفتی نیز در سطح نیاز و ضرورت انجام نگرفته است. 🔹بحث فقهی زکات امروز می‌تواند آفاق گسترده‌تری از همه آنچه در کتب گذشتگان هست، در پیش چشم باحثان و محققان بگشاید. فریضه زکات در صدر اول پس از هجرت به مدینه تشریع شده در حالی‌که عنوان زکات، در آیات مکی قرآن کریم بارها تکرار گردیده است، نکاتی از این قبیل که ما را به ژرف‌اندیشی، در این مقوله مهم فرا می‌خواند، کم نیست. 🔸به هرحال امید است نهضت احیاء و ترویج زکات، در همه سطوح به کارکردهای شایسته خود منتهی شود و برکات بی‌پایان آن شامل مردم ما و کشور ما، و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد. 🔹از جناب آقای قرائتی و دیگر دست اندرکاران، صمیمانه سپاسگزارم والسلام‌علیکم‌و‌رحمت الله سیدعلی‌خامنه‌ای ۹۶/۹/۸