#پیام_خادم_جنبش
• یکی از دوستان ضمن تقدیر از شکل کار، نقدی داشتند که «کانال نباید صرفاً از محتواهای سنگینِ علمی پُر کرد بلکه برای تنوع هم که شده، بهتره لابه لا پیامهای جذاب و انگیزشی هم گذاشت.»
• برای همین، پیرو درخواست منطقی همجنبشی عزیزمان این مسئله را در دستور کار قرار دادیم. پیام فوق و یک پیامی که قبلاً(#شهریار_زرشناس) فرستادیم در همین راستا بوده و ان شاء الله این رویه ادامه پیدا میکند.
📌پینوشت: دوستان عنایت داشته باشند که مباحثی در این مدت ارائه میشود، بسیار مهمند و بر همین بستر مطالبات جنبشی ما را در آینده شکل خواهد داد. چند روز پیش یکی از عزیزان نیز گفتند «مطالب کانال مفید هستند و دانستنشان برای هر فردی لازم.»
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش چهارم| دام
• منظور از دام، حیواناتی همچون گوسفند، بز، میش، شیشک، گاو، گاومیش و شتر میباشد که برای سادگی توضیح بیان احکام، این حیوانات در سه عنوان گاو و گوسفند و شتر خلاصه کردهاند.
▪️شرایط کیفی مربوط به انواع دامها:
۱. یازده ماه بر نصاب بگذرد.(نکته: اگر کسی یازده ماه، گاو یا گوسفند یا شتر را مالک باشد اگر چه اول ماه دوازدهم در مالش زکات وجود دارد اما اول سال بعد را باید بعد از اتمام ماه دوازدهم حساب کند.)
۲. حیوانات، طی یک سال از علوفه خودرو چرا کرده باشند.(اگر از علف چیده شده یا کاشته شده تغذیه کرده باشند، زکات ندارند.)
۳. عرفاً حیوانات، کارگر نباشند.(برای کار از آنها استفاده نکنند.) طبق نظر شارع، حیواناتی که برای حمل بار یا شخم زدن استفاده میشوند، زکات ندارند.
___________________
• برای هر یک از سه متعلق گاو، گوسفند و شتر، نصابها و مقادیر ویژهای از ناحیه شارع تعریف شده است که در ادامه(پستهای بعدی) به آنها اشاره میشود.
🔻دستهای از اغنیا را میتوان با معیار مورد اشاره تشخیص داد. در حقیقت مخاطب زکاتِ ظاهری هر کدام از دامها «گاو، گوسفند و شتر»(انعام ثلاث)، صاحبان دامهای بسیار است که حیوانات مدنظر از علف مراتع چرا میکنند. باید درنظر داشت که «پول» برخلاف شرایط امروز در چنین فضایی(پرورش دام در مراتع) کارکرد حداقلی دارد و برای همین نمیتوان به معیار نخست(پسانداز پولی) اکتفا نمود.
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گزارش خبری، یک نمونه بارزی از تصور رایج اشتباهی است که زکات را یک حکم اسلامی پنداشته(!) و آن را مخصوص پیشه کشاورزی میداند(!)
🔻زکات در واقع، حقی است در اموال اغنیا که احتیاجات برآورده نشده فقرای جامعه را کفایت میکند.
🔻آن تصور اشتباه، از یکسانانگاری زکات ظاهری و باطنی نشأت میگیرد. در واقع گمان میشود احکام مربوط به زکات، شخص زکاتدهنده و میزان زکات اموالش را تعیین میکند!
📌پ.ن۱: خبرنگار محترم فرض کرده که این مبلغ ناچیز توسط جایی(کمیته امداد) جمعآوری شده در حالی که این رقم، تنها موارد ثبتی است. مثلاً اگر یک کشاورز همین که اعلام کند فلان قدر کمک کرده است، میتوانند کمک او را به عنوان زکات ثبت کنند و جزء آمار بیاورند.
📌پ.ن۲: میوه انار، جزء متعلقات زکات ظاهری نمیباشد. اما به خاطر اندکی آمار اصلی، آقایان محترم مقرر کردند کمکهای دیگر را با عنوان زکات (مستحبی) ثبت کنند تا آمار بالاتر بیاید!
📌پ.ن۳: نفهمیدن «اصل زکات» و «جایگاه احکام مربوط به آن»، روحانی و امام جمعه هم نمیشناسد!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش پنجم| دام: گاو
▪️نصابها:
• دو نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۳۰ گاو داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوساله یکساله، زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک میکند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود. #حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۳۰ گاو
نصاب دوم: ۴۰ گاو
▪️مقدار:
• میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گاوهایش از چند نصاب اول و دوم تشکیل میشود. میزان زکات برای هر ۳۰ گاو، ۱ گوساله نر یکساله و برای هر ۴۰ گاو، ۱ گوساله ماده دوساله میباشد. در بعضی موارد نیز مخیر است که با ۳۰ یا ۴۰ حساب کند ولی در هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ گاو بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۳۰ و ۴۰ نرسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش ششم| دام: گوسفند
▪️نصابها:
• پنج نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۴۰ گوسفند داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک می کند و با این روش، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود.
#حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۴۰ گوسفند
نصاب دوم: ۱۲۱ گوسفند
نصاب سوم: ۲۰۱ گوسفند
نصاب چهارم: ۳۰۱ گوسفند
نصاب پنجم: ۴۰۰ گوسفند و بیشتر
▪️مقدار:
• میزان زکات بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که تعداد گوسفندانش به کدام نصاب میرسد و سپس زکات مال خود را مطابق زیر حساب کند.
زکات نصاب اول: ۱ گوسفند
زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند
زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند
زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند
زکات نصاب پنجم: هر صد تا ۱ گوسفند
• گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت میشود، باید اقلاً یکسالش شده باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
◀️ معرفی دستورالعمل محاسباتی اسلام
برای شناسایی زکات در اموال اغنیا
🔹بخش هفتم| دام: شتر
▪️نصابها:
• ۱۲ نصاب دارد. چنانچه فردی بیشتر از ۵ شتر داشته باشد در صورت صدق شرایط کیفی، در زمره اغنیا است و به همین سبب در مال او حداقل به اندازه یک گوسفند زکات وجود دارد. همچنین نصابها، این دسته از اغنیا را به دلیل تفاوت در تمکن مالیشان از یکدیگر تفکیک میکند و از این طریق، در اموال هر گروه به مقدار متفاوتی زکات شناسایی میشود.#حد_کفایت #طبقهبندی_اغنیا
نصاب اول: ۵ شتر
نصاب دوم: ۱۰ شتر
نصاب سوم: ۱۵ شتر
نصاب چهارم: ۲۰ شتر
نصاب پنجم: ۲۵ شتر
نصاب ششم: ۲۶ شتر
نصاب هفتم: ۳۶ شتر
نصاب هشتم: ۴۶ شتر
نصاب نهم: ۶۱ شتر
نصاب دهم: ۷۶ شتر
نصاب یازدهم: ۹۱ شتر
نصاب دوازدهم: ۱۲۱ شتر
▪️مقدار:
• بعد از شرایط کیفی دام، به نصاب بستگی دارد. مالک باید بررسی کند که شترهایش به کدام نصاب میرسد و سپس زکات مالش را مطابق زیر حساب کند.
زکات نصاب اول: ۱ گوسفند
زکات نصاب دوم: ۲ گوسفند
زکات نصاب سوم: ۳ گوسفند
زکات نصاب چهارم: ۴ گوسفند
زکات نصاب پنجم: ۵ گوسفند
زکات نصاب ششم: ۱ شتر یکساله
زکات نصاب هفتم: ۱ شتر دوساله
زکات نصاب هشتم: ۱ شتر سهساله
زکات نصاب نهم: ۱ شتر چهارساله
زکات نصاب دهم: ۲ شتر دوساله
زکات نصاب یازدهم: ۲ شتر سهساله
زکات نصاب دوازدهم: برای هر ۴۰ شتر، یک شتر دوساله و برای هر ۵۰ شتر، یک شتر سه ساله. در بعضی موارد نیز مخیر است که با چهل یا پنجاه حساب کند ولی به هر صورت باید طوری محاسبه نماید که چیزی نماند یا اگر ماند، از ۹ شتر بیشتر نباشد.(یعنی به ب.م.م دو عدد ۴۰ و ۵۰ نرسد.)
• شتری که به عنوان زکات داده میشود، حتماً باید ماده باشد و همچنین گوسفندی که به عنوان زکات پرداخت میشود، باید اقلاً یکسالش شده باشد.(اگر جای گوسفند، بز بدهند در این صورت سن حیوان حداقل باید به دو سال برسد.)
🔻تذکر مهم: همانگونه قبلاً هم گفتیم تنها در صورتی مجازیم از احکام اسلامی مربوط به محاسبه زکات استفاده کنیم و نسبت به اجرای آن محروم نباشیم که پیش از آن اولاً «نظام پولی» اصلاح گردد و ثانیاً «اراضی عمومی و ملی اعلام شود.» وگرنه مبنا قراردادن این مجموعهی احکام، اقدامی کاملاً خطا و نامعقول است.
🔻تعطیل بودن زکات ظاهری، به این معنا نیست که اغنیای امروز نسبت به آوردن زکات، معاف باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
• همه ما میدانیم، آگاهی از احکام شرعی محاسبه زکات واقعاً کار سختی نیست. هر کس که بخواهد در این زمینه از نکتهای سر در بیاورد به راحتی میتواند با یک جستجوی ساده در فضای سایبر به محتوای مورد نظرش دست پیدا کند.
• اما آیا تا به حال جایگاه و معناداری این احکام در نسبت با حقیقت زکات، بررسی شده است؟ برای همین در کانال جنبش مردمی احیای زکات، احکام شرعی محاسبه زکات را در قالبی ارائه کردیم تا مفهوم این احکام و انطباق آن با زکات باطنی برای مخاطبان روشن گردد. #نوآوری
🔰در حقیقت:
۱. سازگاری این احکام با شرایطی که «پول حامل نقره و طلا است» و همچنین «اصل اراضی، همگانی است» را بیش از پیش نشان دادیم. چه بسیار افرادی که با خود تصور میکنند: «این احکام در شرایط فعلی هم میتواند زکاتدهنده و مقدار زکات در مال او را تشخیص دهد(!)»[شاید بهتر است بگوییم: آنها گمان میکنند «در هر شرایطی این احکام میتواند زکاتدهنده و مقدار زکات در مال او را تعیین کند(!)»]
۲. از حیثیت و کارآمدی احکام شرعی زکات دفاع کردیم. در حقیقت این احکام مشروط به «رواج پول حامل نقره و طلا» و «همچنین عمومیبودن زمین»، اولاً میتواند تمام اغنیای جامعه را شناسایی کند. ثانیاً قادر است تمام آنها را بر اساس تمکن مالیشان، طبقهبندی کند. ثالثاً تمام زکات اموالشان را به درستی تشخیص دهد. طبعاً هم اندازه زکات شناساییشده به حدی است که مجموع فقر جامعه را کفایت میکند. بنابراین هیچ ایراد اساسی به این احکام وارد نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖
📌پ.ن۱: صدر اسلام پس از تشریع این احکام، پیامبر خدا(ص) به عنوان حاکم مسلمانان از ناحیه پروردگار مأموریت یافت تا از اغنیای جامعه زکات بگیرد و به فقرای جامعه بدهد.
📌پ.ن۲: همان طور که قبل تر گفتیم تعطیلی این احکام در جوامع مسلمین، قدمت چندانی ندارد.
📌پ.ن۳: توجه داشته باشیم که مجموعه احکام بیان شده همانند احکام نماز بخش مهمی از «دین» ما را تشکیل میدهد. بنابراین چنانچه فردی آنها را باور نداشته باشد مطمئنا از وادی اسلام خارج است. #ارتداد
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔰 گردآوری تابلوهای زکات
• شاید یکی از سادهترین اقدامات در جهت احیای زکات، جمعآوری این تابلوها باشد.
• تابلوهایی که اغلب در کنار جادههای برون شهری (محیط روستایی) نصب شدهاند و این سوءفهم را تقویت میکند که «زکات به پیشه کشاورزی و باغداری مرتبط میشود و نه به داشتن مال بسیار!»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#شبهه علت تعطیلی زکات، پذیرش نظریه فقهی «حصر بر موارد نُهگانه» بوده(!)
✍️توضیح و پاسخ به این شبهه:
#اختصاصی_جنبش
• پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروکشدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، عدهای بدون توجه به ریشههای تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی، تعیین میشود مقدار ناچیزی است؟
• لذا احتمال دادند که دامنه متعلقات زکات بیش از ۹ موردی است که پیامبر(ص) در ابتدا اعلام کرده بود. در واقع به گمان این افراد اگر به «طلا»، «نقره»، «گندم»، «جو»، «خرما»، «کشمش»، «گاو»، «گوسفند» و «شتر» مواردی نظیر کلیه دانههای قابل پیمانه (برنج، عدس، ذرت و ... ) و اسب [و به اعتقاد برخی مالالتجاره] اضافه میشدند افراد بیشتری به جمع زکاتدهندگان میپیوستند و میزان زکات افزایش مییافت!
• هر چند انکار نمیکنیم به لحاظ فقهی، ممکن است تعداد متعلقات افزون بر این ۹ مورد باشد(در برخی احادیث نیز دیده میشود مواردی غیر از ۹ قلم، به عنوان متعلقات دیگر زکات ظاهری معرفی شدهاند) که در این خصوص تحقیق جدی و اجتهاد فقها را میطلبد، اما آیا تعطیلی زکات را میتوانیم به این ایرادِ احتمالیِ فقهی ربط دهیم؟
۱. آیا افراد بسیاری که نه با «کشاورزی و باغداری» سروکار دارند و نه دامداری میکنند اما در عین حال، در زمره اغنیا هستند، نسبت به پرداخت زکات معافند؟! (عدم توجه به معیار پسانداز پولی)
۲. بعد از خصوصیسازی زمین، در حال حاضر چند نفر وجود دارند که بیش از ۳۰ گاو یا ۴۰ گوسفند یا ۵ شتر را مالک باشند و تازه دامهایشان از علف خودرو تغذیه کنند! آیا مشکل به این برمیگردد که اسب را اضافه نکردیم؟ بر فرض که معلوم شود اسب هم جزء متعلقات زکات بوده و مجتهدین به این مسئله پینبردهاند! چند نفر در شرایط فعلی اسبی دارند که شرایط کیفی زکات دام نیز بر آن صدق کند و بر اساس آن زکات بدهند؟؟!
۳. با خصوصیسازی زمین، نوع انگیزهای که برای مزرعهداری و باغداری وجود داشت به طور کلی تغییر کرد و دهقانانی که روزگاری روی مزراع و باغهای مالکان کار میکردند، پراکنده شدند؛ یا به شهرها مهاجرت کردند یا در همانجا به سبک زندگی شهری تن دادند و عده کمی هم باقی ماندند که به مالکان جدید تبدیل شدند. با توجه به این اتفاقات، بخش کشاورزی و باغداری به دلیل عدم صرفه اقتصادی شدیداً تضعیف و به تأمین تقاضای غذای جمعیت شهری محدود شد. پس از آن محصولات گندم، جو، خرما و انگور یا از اراضی مربوط به ارگان های دولت ثمر میداد یا از زمینهای وقفی و به اصطلاح وقفی، برداشت میشد یا از اراضی تعداد کمی از مردم بدست میآمد. زکات ظاهری که به محصولات زمینهای وقفی و دولتی تعلق نمیگیرد و میزان محصولات اراضی خصوصی نیز اغلب به دلیل کوچک بودن مساحت زمین، به حد نصاب نمیرسید! فرض کنیم به لحاظ فقهی اثبات شود، تمام دانههای قابل پیمانه مثل عدس و لوبیا هم جزء متعلقات زکات ظاهری قرار میگیرند. آیا در این صورت، مشکلاتی که گفته شد حل میگردد؟ مثلاً چند درصد شالیزارهای برنج غیردولتی و غیروقفی هستند که میزان محصولات تولیدی آنها به حد نصاب میرسد و بر اساس میزان محصول منهای مخارج آن، زکات پرداخت شود؟ این افراد به اصطلاح زکاتدهنده چند درصد جامعه را تشکیل میدهند؟
📌پ.ن: متأسفانه به دلیل سطحینگری و اندکی بحثهای تخصصی جدی در زمینه موضوع زکات، پژوهشگران را اینگونه راهنمایی میکنند که علت تعطیلی زکات به محدود بودن متعلقات برمیگردد و اگر فتاوا تغییر کند، زکات احیا خواهد شد! این قضیه جز اتلاف وقت و پرداختن به مسائلی که اولویت ندارند، نتیجهای نداشته است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ یک موشن گرافی پر اِشکال در مورد زکات
#فاجعه
📗ما ایرادات محتوایی را در حد وسع خودمان شمردیم: ۲۲ مورد! برای اطلاع یافتن از ایراداتی که ما گرفتیم، میتوانید به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
https://eitaa.com/joinchat/3216441426C7dd1fadec7
🔍سوال: چطور میشود این همه غلط را در یک موشن گرافی تقریباً یک دقیقهای جا داد؟
❗️حالا خوب شد فیلم سینمایی نساختید!
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
تصویری از پیکر مطهر
#شهید_محسن_فخری_زاده 💔
🔰 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (آیه۹ سوره شمس)«بیتردید هر کس که نفس خود را تزکیه نمود، رستگار شد.»
#تزکیه_نفس #رمز_رستگاری
#انسان_طراز_مکتب_توحید
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#بازنشر
📩 متن پیام امام خامنهای به اجلاس سراسری زکات(۸ آذر سال ۱۳۹۷):
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹فراهمسازی همایش سالانه برای ترویج زکات را باید یکی از بزرگترین توفیقات الهی و نشانه فضل و رحمت پروردگاربه جمهوری اسلامی دانست.
🔸اهمیت والای این فریضه بزرگ که مکرراً در قرآن در کنار نماز از آن یاد شده است، ایجاب میکرد که بسیار پیش از این به اقامه آن پرداخته شود، ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کمکاری خود در این باره آمرزش خداوند را طلب کنیم، و به عفو او پناه بریم.
🔹 اکنون که به همت برخی عزیزان چند سالی است موضوع زکات پیگیری میشود، لازم است مسئولان همه بخشهای مرتبط دولتی، همکاری همه جانبه خود را مبذول دارند، قرآن در ستایش راه مجاهدان حق، کارکرد آنان را پس از پیروزی، اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و نهی از منکر میداند. و در حقیقت، نخستین و مهمترین وظایف آنان را در هنگام تشکیل حکومت معین میکند. این جایگاه برجسته زکات است.
🔸 نظام جمهوری اسلامی، برای تحقق احکام اسلامی و تشکیل مجتمع اسلامی پدید آمده است. پس باید این فریضه بزرگ را در سرلوحه برنامههای خود گذارد. باید اعتراف کنیم که در این زمینه، کار تحقیقاتی و معرفتی نیز در سطح نیاز و ضرورت انجام نگرفته است.
🔹بحث فقهی زکات امروز میتواند آفاق گستردهتری از همه آنچه در کتب گذشتگان هست، در پیش چشم باحثان و محققان بگشاید. فریضه زکات در صدر اول پس از هجرت به مدینه تشریع شده در حالیکه عنوان زکات، در آیات مکی قرآن کریم بارها تکرار گردیده است، نکاتی از این قبیل که ما را به ژرفاندیشی، در این مقوله مهم فرا میخواند، کم نیست.
🔸به هرحال امید است نهضت احیاء و ترویج زکات، در همه سطوح به کارکردهای شایسته خود منتهی شود و برکات بیپایان آن شامل مردم ما و کشور ما، و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.
🔹از جناب آقای قرائتی و دیگر دست اندرکاران، صمیمانه سپاسگزارم
والسلامعلیکمورحمت الله
سیدعلیخامنهای ۹۶/۹/۸
💠چگونه اموالمان را بیمه کنیم؟
#راهکار_ممتاز_اسلام
امام علی(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.» «اموالتان را با زكات دادن بیمه کنید، و امواج بلا را با دعا از خود برانید.»
📚 نهج البلاغه–حكمت ۱۴۶
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠اموال ما آسیب نخواهد دید مگر ...
#زکات_بیمه_اسلام
امام صادق(ع):«مَا مِنْ مَالٍ يُصَابُ إِلاَّ بِتَرْكِ اَلزَّكَاة»«هيچ مالى آسیب نمیبیند، جز به خاطر عدم پرداخت زكات.»
📚فروع کافی؛ ج۲، ص۵۳۶.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠نعمتهای الهی در خطر زوال قرار نمیگیرند مگر ...
#قانونمندی_حاکم_بر_عالم
#زکات_هر_نعمت
#زکات_بیمه_اسلام
امام علی(ع):«إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ»«خداوند در هر نعمتی حقی دارد؛ هر که آن حق را ادا کند، [خدا] بر نعمت او می افزاید و هر که در ادای حق کوتاهی کند، آن نعمت را در خطر زوال قرار میدهد.»
📚نهج البلاغه–حکمت ۲۴۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠مال مُزَکّی، هیچگاه تلف نخواهد شد!
#زکات_بیمه_اسلام
امام صادق(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ»«اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود.»
📚جامع الاحاديث، ج۹، ص۵۰
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
▪️چرا صنعت insurance، یکی از پرسودترین صنایع دنیا به حساب میآید؟ آیا درآمدهای هنگفت بیمه، منشاء واقعی دارد؟
▪️چرا جامعه باید این نهادپرهزینه را بر دوش خود تحمل کند در حالی که راه های بهتری برای بیمهشدن اموال وجود دارد؟(حواسمان باشد در ساحت کلان، بیمه توزیعکننده risk است و نه محافظ اموال اقتصاد)
▪️به پاسداشتِ یک اتفاق مهم و بینظیر یعنی تصویب قانون هفت مادهایِ «اداره امور شرکتهای بیمه»(سال ۱۳۶۷) در چنین روزی، سیزدهم آذر را روز صنعت بیمه نامگذاری کردهاند!!
➖➖➖➖➖➖➖➖
♨️ در خصوص نهاد insurance پروندهای با تحلیلی متفاوت، کار شده است. از علاقهمندان دعوت میشود برای مطالعه به لینک زیر رجوع بفرمایند:
🔗B2n.ir/22983
🔸قمار نمیتواند نجاتبخش بشریت باشد
🔸مبانی توکل بر بیمه
🔸هدف از ابتلای مردم به مصیبت و راه حل قرآن
🔸راهکار زکات، رقیب جدی بیمه
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا @reba_ir برگزار میکند:
🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔰با حضور اساتید و کارشناسان
💌 عطف به برگزاری همایش بصورت آنلاین، از همهی علاقمندان در سراسر کشور دعوت بعمل میآوریم. منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔻با حضور اساتید و کارشناسان
🌐 http://reba.ir/conference
📡 @reba_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#شبهه
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمیدانیم، این فریضه تعطیل شده است(!)
✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش اول
#اختصاصی_جنبش
• پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروکشدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، (حتماً بخوانید) عدهای بدون توجه به ریشههای تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی تعیین میشود مقدار ناچیزی است؟
• لذا [گروهی از آنها] احتمال دادند که منظور از طلا و نقره در روایات مربوط به احکام زکات، نقدِ رایج یا همان «پول مورد استفاده در هر زمان» باشد. مطابق این ادعا اگر فقهای معاصر شیعه از این نکته غفلت نمیکردند که عرف و عُقلا از عنوان دینار و درهم به حیثیت پول و نقدیَّت پی میبرند؛ همانند اغلب علمای اهل سنت، به وجوب زکات در پول اسکناسی و پول سپردهای امروزی نیز فتوا میدادند. به گمان این افراد اگر چنین بود، افراد بیشتری به جمع زکاتدهندگان میپیوستند و میزان زکات پرداختی افزایش مییافت!
• خیلی مهم است بدانیم، چرا این افراد در تردید نسبت به احکام شرعیِ زکات برخلاف گروه قبلی به این قسمت توجه دارند. در واقع با خود به طرز سادهای چنین صورتبندی کردهاند که: «طلا و نقره به واسطه پیشرفت و تکامل اجتماعی بشر(!) در نظام پولی فعلی، موضوعیتی ندارند. اگر همچنان باور داشته باشیم، زکات به طلا و نقره تعلق میگیرد؛ آبروی خدا و اسلام و پیامبر را بردهایم! دیگر چگونه میتوانیم با وجود این حکم شرعی، از حیثیت اسلام و در تعارض نبودن آن با پیشرفت بشر دفاع کنیم؟ مگر شارع مقدس متوجه این قضیه نبوده که ایفای نقش طلا و نقره در نظام پولی همیشگی نیست، که حکم شرعی را اینگونه تنظیم کرده است؟ در حال حاضر با تشخیص اشتباه از این حکم و عدم لحاظ تغییرات اقتضائات زمانه، فریضه زکات تعطیل شده است و برای همین علمای ما چارهای ندارند جز اینکه در فتوا تجدید نظر کنند.»
• صرف نظر این که شبهه مربوطه، با توضیح عوامل اصلی تعطیلی زکات ظاهری و ترک زکات باطنی خود به خود برطرف میشود، در اینجا و در ادامه اینجا توجیهاتی که این افراد برای تقویت ادعایشان مطرح کردند، را اشاره نموده و سپس پاسخ دادهایم.
• بر فرض علمای شیعه به این نتیجه رسیدند که احکام زکات نقدین را میبایست به پولهای فعلی نیز تسرّی داد، آیا تمام مشکل حل خواهد شد؟ احیاناً برای هفت مورد دیگر با احتساب شرایط و نصابهای آنها توضیحی نداریم؟ به عبارتی همه ما میدانیم اغنیای جامعه با مالکیت مزراع و باغهای وسیع یا دامهای سائمه شناخته نمیشوند و از این جهت عدم همخوانی این بخش از احکام زکات با نظم اجتماعی موجود، مشهود است. نمیشود اینجا هم بر اساس همان صورتبندی ساده، مسئله پیشرفت بشر و اقتضائات زمانی را دلیل اشتباه در استنباط این بخش از احکام عنوان کرد؟
🔻ادامه توضیحات در بخش بعدی
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#شبهه
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمیدانیم، این فریضه تعطیل شده است(!)
✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• فرض کنیم علمای شیعه نیز همانند اغلب اهل سنت با اتکا به روش استحسان و قیاس، وجوب زکات ظاهری را علاوه بر پولهای حامل طلا و نقره، برای مطلق پول اعلام میکردند. آیا آن موقع میتوانستیم بگوییم آنچه مورد شناسایی قرار میگیرد، «زکات» است؟
• اگر به خاطر داشته باشید در یک پیام برای تقریب به ذهن و درک بهتر مسئله، ارزش نصابهای اول و دوم را به تومان(با اندازه و ارزش فعلی) تخمین زدیم که ارزش نصاب اول معادل ۱۳ میلیون تومان و نصاب دوم معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده بودند. اگر واقعاً بخواهیم از این دستورالعمل محاسباتی، برای یافتن زکات در پول امروز نیز استفاده کنیم، افرادی که پسانداز پولیشان در طولِ بازه زمانی یکساله کمتر از ۱۳ میلیون تومان نمیشود به عنوان اغنیا(زکاتدهندگان) شناسایی میگردند. مطمئناً چنین پولی در حسابهای مدتدار(و نه در حساب جاری و پسانداز) جای داشته و حامل بهره است. نکته عجیب اینجاست که آنچه به عنوان زکات شناسایی میشود(%۲.۵)، در حقیقت سهم کوچکی از ربای واریزی است! از طرفی بهره پرداخت شده در حسابهای مدت دار در حقیقت از محل اموال همه مردم پرداخت میگردد و نه داشته یا درآمدِ بانک.(مبلغ بهره حسابهای مدتدار همانند تمام پرداختیهای بانک به عوامل غیر بانکی برخلاف تصور رایج، خلق پول میباشد؛ توضیحات بیشتر: اینجا) در این صورت، بخشی از پولهای مردم[فقرا و اغنیا] را زکات به حساب آوردیم!
• ممکن است بگویند «مشکل ربا و خلق پول بانکی را باید در جای خود حل کرد و زکات بخشی از دارایی فرد است.» اما به هر حال باید این واقعیت را درنظر بگیریم که با وجود بهره حسابهای مدتدار، افراد تمایل دارند پول بیشتری در نسبت با شرایط عادی پسانداز کنند و میزان زکات شناسایی شده تابع نرخ بهره هم خواهد بود. یا اینکه بگویند: «زکاتدهنده مورد نظر ما فردی متدیّن است و در حسابهای بدون بهره(دیداری)، پول خود را نگهداری میکند!» باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی «مالیات تورمی» به مثابه بازتقسیم، گردش پول را تضمین میکند. در این چارچوب اغنیای جامعه به خاطر ملاحظات از دست نرفتن اصل سرمایه پولیشان، مقدار کمتری را به نسبت شرایط عادی در بازه یکساله نگهداری میکنند. در نتیجه برخی از اغنیا با نصاب اول تشخیص داده نمیشوند و همچنین میزان زکات شناسایی شده به دلیل کاهش تعداد نصابهای دوم بسیار محدودتر خواهد شد. اگر هم گفته شود که مالیات تورمی را به صفر میرسانیم، پس جز اتصالِ مقدار مشخصی از طلا یا نقره به پول چارهی دیگری نداریم. در غیر این صورت، گردش پول متوقف شده و این یعنی اعتبار مورد نظر خاصیت پولی خود را از دست میدهد.(توضیحات بیشتر: اینجا)
• بنابراین علاوه بر دلایل اصلی که قبلاً مطرح شد با ملاحظهی حقایق پولی-بانکی نیز هیچگاه نمیتوان این ادعا را مطرح کرد که مطلق پول، مشمول احکام شرعی زکات میشود. بلکه این مجموعه احکام، با نظام پولی خاصی هماهنگی دارند. رونوشت به محققین اهل تسنن
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔻با حضور اساتید و کارشناسان
🌐 http://reba.ir/conference
📡 @reba_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔰 نماد خوشه گندم را برای زکات به کار نبرید!
• همانطور که میدانید؛ اغلب گمان میشود: «زکات، واجبی شرعی است که به پیشه کشاورزی و دامداری ارتباط دارد.»
• امروزه میبینیم در بسیاری از طرح نوشتهها و سایر محصولات رسانهای با مضمون زکات، از خوشه گندم به عنوان نماد زکات استفاده میشود.
• مخاطب با دیدن این نماد، چنین برداشت میکند که پرداخت زکات به گندمکاران ربط دارد و نه به صاحبان اموال بسیار؛ حتی اگر طراح قصدی برای انتقال این مفهوم نداشته باشد.
⚠️از سادهترین اقدامات در جهت احیای زکات این است که از این نماد برای توصیف موضوع زکات هرگز استفاده نکنیم و موارد موجود را از فضای رسانهای برداریم.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#اطلاعرسانی
🔴 پخش ششمین روز از همایش ملی
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا؛
رأس ساعت ۲۱ در صفحات زیر:
🔻https://instagram.com/reba_ir
🔻http://Reba.ir/conference
🔻https://www.aparat.com/reba_ir
🔻https://rubika.ir/reba_ir
🔰 بخش دوم برنامه
به مبحث زکات مربوط میشود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat