نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا @reba_ir برگزار میکند:
🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔰با حضور اساتید و کارشناسان
💌 عطف به برگزاری همایش بصورت آنلاین، از همهی علاقمندان در سراسر کشور دعوت بعمل میآوریم. منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا @reba_ir برگزار میکند: 🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا 🕰 زم
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔻با حضور اساتید و کارشناسان
🌐 http://reba.ir/conference
📡 @reba_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
#شبهه
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمیدانیم، این فریضه تعطیل شده است(!)
✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش اول
#اختصاصی_جنبش
• پس از تعطیلی «زکات ظاهری» و متروکشدن «زکات باطنی» در جوامع اسلامی که هر کدام دلایل روشنی داشت، (حتماً بخوانید) عدهای بدون توجه به ریشههای تعطیلی زکات ظاهری و پافشاری به سوءفهمی که موجب متروک شدن زکات باطنی شد؛ پیش خود پرسیدند: پس چگونه مطابق احادیث، زکات آنقدر برجسته است و باید کفایت فقر جامعه را بدهد اما آنچیزی که با احکام شرعی تعیین میشود مقدار ناچیزی است؟
• لذا [گروهی از آنها] احتمال دادند که منظور از طلا و نقره در روایات مربوط به احکام زکات، نقدِ رایج یا همان «پول مورد استفاده در هر زمان» باشد. مطابق این ادعا اگر فقهای معاصر شیعه از این نکته غفلت نمیکردند که عرف و عُقلا از عنوان دینار و درهم به حیثیت پول و نقدیَّت پی میبرند؛ همانند اغلب علمای اهل سنت، به وجوب زکات در پول اسکناسی و پول سپردهای امروزی نیز فتوا میدادند. به گمان این افراد اگر چنین بود، افراد بیشتری به جمع زکاتدهندگان میپیوستند و میزان زکات پرداختی افزایش مییافت!
• خیلی مهم است بدانیم، چرا این افراد در تردید نسبت به احکام شرعیِ زکات برخلاف گروه قبلی به این قسمت توجه دارند. در واقع با خود به طرز سادهای چنین صورتبندی کردهاند که: «طلا و نقره به واسطه پیشرفت و تکامل اجتماعی بشر(!) در نظام پولی فعلی، موضوعیتی ندارند. اگر همچنان باور داشته باشیم، زکات به طلا و نقره تعلق میگیرد؛ آبروی خدا و اسلام و پیامبر را بردهایم! دیگر چگونه میتوانیم با وجود این حکم شرعی، از حیثیت اسلام و در تعارض نبودن آن با پیشرفت بشر دفاع کنیم؟ مگر شارع مقدس متوجه این قضیه نبوده که ایفای نقش طلا و نقره در نظام پولی همیشگی نیست، که حکم شرعی را اینگونه تنظیم کرده است؟ در حال حاضر با تشخیص اشتباه از این حکم و عدم لحاظ تغییرات اقتضائات زمانه، فریضه زکات تعطیل شده است و برای همین علمای ما چارهای ندارند جز اینکه در فتوا تجدید نظر کنند.»
• صرف نظر این که شبهه مربوطه، با توضیح عوامل اصلی تعطیلی زکات ظاهری و ترک زکات باطنی خود به خود برطرف میشود، در اینجا و در ادامه اینجا توجیهاتی که این افراد برای تقویت ادعایشان مطرح کردند، را اشاره نموده و سپس پاسخ دادهایم.
• بر فرض علمای شیعه به این نتیجه رسیدند که احکام زکات نقدین را میبایست به پولهای فعلی نیز تسرّی داد، آیا تمام مشکل حل خواهد شد؟ احیاناً برای هفت مورد دیگر با احتساب شرایط و نصابهای آنها توضیحی نداریم؟ به عبارتی همه ما میدانیم اغنیای جامعه با مالکیت مزراع و باغهای وسیع یا دامهای سائمه شناخته نمیشوند و از این جهت عدم همخوانی این بخش از احکام زکات با نظم اجتماعی موجود، مشهود است. نمیشود اینجا هم بر اساس همان صورتبندی ساده، مسئله پیشرفت بشر و اقتضائات زمانی را دلیل اشتباه در استنباط این بخش از احکام عنوان کرد؟
🔻ادامه توضیحات در بخش بعدی
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#شبهه چون زکات را بر مطلق پول واجب نمیدانیم، این فریضه تعطیل شده است(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبه
#شبهه
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمیدانیم، این فریضه تعطیل شده است(!)
✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• فرض کنیم علمای شیعه نیز همانند اغلب اهل سنت با اتکا به روش استحسان و قیاس، وجوب زکات ظاهری را علاوه بر پولهای حامل طلا و نقره، برای مطلق پول اعلام میکردند. آیا آن موقع میتوانستیم بگوییم آنچه مورد شناسایی قرار میگیرد، «زکات» است؟
• اگر به خاطر داشته باشید در یک پیام برای تقریب به ذهن و درک بهتر مسئله، ارزش نصابهای اول و دوم را به تومان(با اندازه و ارزش فعلی) تخمین زدیم که ارزش نصاب اول معادل ۱۳ میلیون تومان و نصاب دوم معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده بودند. اگر واقعاً بخواهیم از این دستورالعمل محاسباتی، برای یافتن زکات در پول امروز نیز استفاده کنیم، افرادی که پسانداز پولیشان در طولِ بازه زمانی یکساله کمتر از ۱۳ میلیون تومان نمیشود به عنوان اغنیا(زکاتدهندگان) شناسایی میگردند. مطمئناً چنین پولی در حسابهای مدتدار(و نه در حساب جاری و پسانداز) جای داشته و حامل بهره است. نکته عجیب اینجاست که آنچه به عنوان زکات شناسایی میشود(%۲.۵)، در حقیقت سهم کوچکی از ربای واریزی است! از طرفی بهره پرداخت شده در حسابهای مدت دار در حقیقت از محل اموال همه مردم پرداخت میگردد و نه داشته یا درآمدِ بانک.(مبلغ بهره حسابهای مدتدار همانند تمام پرداختیهای بانک به عوامل غیر بانکی برخلاف تصور رایج، خلق پول میباشد؛ توضیحات بیشتر: اینجا) در این صورت، بخشی از پولهای مردم[فقرا و اغنیا] را زکات به حساب آوردیم!
• ممکن است بگویند «مشکل ربا و خلق پول بانکی را باید در جای خود حل کرد و زکات بخشی از دارایی فرد است.» اما به هر حال باید این واقعیت را درنظر بگیریم که با وجود بهره حسابهای مدتدار، افراد تمایل دارند پول بیشتری در نسبت با شرایط عادی پسانداز کنند و میزان زکات شناسایی شده تابع نرخ بهره هم خواهد بود. یا اینکه بگویند: «زکاتدهنده مورد نظر ما فردی متدیّن است و در حسابهای بدون بهره(دیداری)، پول خود را نگهداری میکند!» باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی «مالیات تورمی» به مثابه بازتقسیم، گردش پول را تضمین میکند. در این چارچوب اغنیای جامعه به خاطر ملاحظات از دست نرفتن اصل سرمایه پولیشان، مقدار کمتری را به نسبت شرایط عادی در بازه یکساله نگهداری میکنند. در نتیجه برخی از اغنیا با نصاب اول تشخیص داده نمیشوند و همچنین میزان زکات شناسایی شده به دلیل کاهش تعداد نصابهای دوم بسیار محدودتر خواهد شد. اگر هم گفته شود که مالیات تورمی را به صفر میرسانیم، پس جز اتصالِ مقدار مشخصی از طلا یا نقره به پول چارهی دیگری نداریم. در غیر این صورت، گردش پول متوقف شده و این یعنی اعتبار مورد نظر خاصیت پولی خود را از دست میدهد.(توضیحات بیشتر: اینجا)
• بنابراین علاوه بر دلایل اصلی که قبلاً مطرح شد با ملاحظهی حقایق پولی-بانکی نیز هیچگاه نمیتوان این ادعا را مطرح کرد که مطلق پول، مشمول احکام شرعی زکات میشود. بلکه این مجموعه احکام، با نظام پولی خاصی هماهنگی دارند. رونوشت به محققین اهل تسنن
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا @reba_ir برگزار میکند: 🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا 🕰 زم
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔻با حضور اساتید و کارشناسان
🌐 http://reba.ir/conference
📡 @reba_ir
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 نماد خوشه گندم را برای زکات به کار نبرید!
• همانطور که میدانید؛ اغلب گمان میشود: «زکات، واجبی شرعی است که به پیشه کشاورزی و دامداری ارتباط دارد.»
• امروزه میبینیم در بسیاری از طرح نوشتهها و سایر محصولات رسانهای با مضمون زکات، از خوشه گندم به عنوان نماد زکات استفاده میشود.
• مخاطب با دیدن این نماد، چنین برداشت میکند که پرداخت زکات به گندمکاران ربط دارد و نه به صاحبان اموال بسیار؛ حتی اگر طراح قصدی برای انتقال این مفهوم نداشته باشد.
⚠️از سادهترین اقدامات در جهت احیای زکات این است که از این نماد برای توصیف موضوع زکات هرگز استفاده نکنیم و موارد موجود را از فضای رسانهای برداریم.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا 🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی) 📍پخش آنلاین
#اطلاعرسانی
🔴 پخش ششمین روز از همایش ملی
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا؛
رأس ساعت ۲۱ در صفحات زیر:
🔻https://instagram.com/reba_ir
🔻http://Reba.ir/conference
🔻https://www.aparat.com/reba_ir
🔻https://rubika.ir/reba_ir
🔰 بخش دوم برنامه
به مبحث زکات مربوط میشود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
🔰 تعریف زکات مال؛
#خلاصه #یادآوری
• «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته میشود که تأمین احتیاجات برآورده نشدهی «فقرا»ی جامعه را کفایت میکند. به عبارتی صاحبانِ ثروتِ بسیار، مالک تمام اموالشان نیستند بلکه سهم و روزیِ معین فقرا را می بایست درنظر بگیرند و به عنوان وُکلا یا واسطه خداوند، آن را به دست ذیحقان برسانند. این حق و سهم اجتماعی، در بدترین حالت تا جایی در سبد اموال ثروتمندان وجود دارد که به کمک آن تمام نیازهای معیشتی سایر افراد جامعه برآورده شود.
• البته منظور از اغنیا مطلق کسانی است که وضع و توان مالی خوبی دارند و مقصود از فقرا یعنی کسانی که برخلاف اغنیا از وضع و توان مالی خوبی، برخوردار نیستند، پس با این بیان اغنیا(زکات دهندگان) و فقرا(دریافت کنندگان زکات) با هم کل جامعه را تشکیل میدهند. همچنین بعد از اینکه فقرای جامعه توانستند با زکات به مثابه کمک خرجی، کسری معیشتیشان را کاملاً پر کنند، مازاد آن صرف مصالح و امور اجتماعی میشود.
• چنانچه حقاللهِ زکات - که حقالنّاس نیز محسوب میشود - پرداخت گردد، کل جامعه از کارکردهای شایسته آن یعنی «انسانسازی»، «بیمهشدن داراییها»، «رشد اقتصادی»، «تأمین اجتماعی» و «فقرزدایی» بهرهمند خواهد شد.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته میشود که تأمین اح
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟
💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع)
#عدالت_اجتماعی
#روزه_مقدمه_زکات
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته میشود که تأمین اح
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 علت وجوب «روزه» از زبان امام رضا(ع)
💠 تا رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند؛
🔆 و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه میگذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آنها(فقرا و مسکینان) واجب نموده ادا نمایند!
#عدالت_اجتماعی
#روزه_مقدمه_زکات
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟ 💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع) #عدا
یک روایت از امام صادق علیهالصّلاةوالسّلام است که میفرماید: «لیستوی به الغنی و الفقیر»؛ خدای متعال روزه را واجب کرده است، تا در این ساعات و روزها، فقیر و غنی با یکدیگر برابر شوند. انسانی که تهیدست و فقیر است، نمیتواند در طول روز هرچه هوس کرد، بخرد و بخورد و بیاشامد؛ اما آدمهای غنی، در طول روز، هرچه که هوس میکنند و هرچه که میخواهند، برایشان فراهم است. غنی، حال فقیر و گرسنگی فقیر و تهیدستی او را از بهدست آوردن چیزهایی که مورد اشتهای اوست، درک نمیکند؛ اما در روزی که روزه میگیرد، همه یکسانند و با اختیار خودشان، از مشتهیّات نفسانی محرومند.
امام خامنه ای؛ ۱۳۷۸/۹/۲۶
#عدالت_اجتماعی
#روزه_مقدمه_زکات
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat