جنبش مردمی احیای زکات
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ 💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰حلقات جنبش زکات
• پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط کشور «حلقات جنبش» فعال شوند. بدین منظور بزرگوارانی که مایل هستند در حلقه محل سکونتشان عضو باشند، برای نامنویسی به شناسه @Zakat_info مراجعه نمایند.
• چنانچه تعداد اعضای یک حلقه به حد نصاب رسید، از طریق همین شناسه تشکیل حلقه و نام سرگروه به اعضای حلقه اطلاع داده خواهد شد.
دو نکته مهم در مورد حلقات جنبش:
۱. هر حلقه بایستی با هماهنگی بسیج فعالیت نماید.
۲. لازم است اعضای حلقه حداقل هر ماه یک جلسه حضوری با یکدیگر داشته باشند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۶/۳۱
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
درهم و دینار.mp3
11.68M
حجتالاسلام علی کشوری(دبیر الگوی اسلامی پیشرفت):
🔹«درهم» و «دینار» پولهای اسلام هستند.
🔻پول امروز، شرعاً قابل قبول نیست
🔻مسئله نصاب زکات و میزان دیات
📎منبع:
گزیدهای از جلسه۶ فقهالمکاسب ۱۳۹۸/۶/۲۷
@olgou4
@matanevesht
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔔 (انتشار دیدگاه آقای کشوری در این زمینه، الزاماً به منزله تأیید و همسویی با تمام نظراتی که مطرح کردند، نیست. بلکه به دنبال آشنانمودن مخاطبین با مسئله و اهمیت آن هستیم.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰حلقات جنبش زکات • پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط
💠✍در تبیین چرایی حلقات جنبشی|
• پیگیری مطالبات و تشکیل تدریجی یک جریان قوی مردمی مستلزم نقشآفرینی نیرویهای با انگیزه و فعال در صحنه عمل میباشد. هماکنون چنین ظرفیتی در استانهای مختلف کشور مشاهده میشود و فضا مستعد شکلگیری هستههای تشکیلاتی در رابطه با موضوع «احیاء زکات» است.
• افرادی که با «مطالبات کلان جنبش» یا «نظام مسائل احیاء زکات» آشنا هستند به خوبی میدانند موضوعات مورد توجه جنبش تا چه اندازه حساب شده، دارای اولویت و ضریب اهمیت بالاست. اگر بتوانیم با فراهمسازی بستر مناسب، علاقهمندان حوزه «پیادهسازی الگوی معیشت اسلامی» را گرد هم بیاوریم، منجر به همافزایی شده و به همین نسبت کیفیت و وسعت اقدامات جنبشی افزایش خواهد یافت.
• امید میرود حلقههای جنبش، این بستر مدنظر را آماده کند که به موجب آن اولاً اعضای دغدغهمند در هر منطقه یکدیگر را پیدا کنند و بشناسند. ثانیاً سطح معلوماتشان را در مورد موضوع احیاء زکات ارتقاء دهند. ثالثاً برای انجام فعالیتهای میدانی نظیر برپایی غرفه، پخش تراکت و ... طرح و برنامه بچینند و عمل کنند. طبعاً در راستای کار تشکیلاتی و هماهنگی بین اعضا، فعالیتها منظمتر و کارآمدتر خواهد بود و ما را زودتر به نتیجه میرساند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۷/۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همانطور که قبل
#یادآوری_مسأله
#زکات_طلا_و_نقره
▪️پیام reply شده، طرح مسأله ما بود. ابتدا طی چند پست، دیدگاه اول را مورد بررسی و نقد قرار دادیم و حالا نوبت به توضیح نگاه دوم میرسد.
🔹آیا حذف مبنای کالایی از پول، (فارق از موضوع زکات طلا و نقره) اقدامی قابل پذیرش بوده؟
🔸آیا میتوان گفت حذف مبنای کالایی از پول، یکی از دلایل اصلی تعطیلی زکات [ظاهری] محسوب میشود؟
🔹علت معافیت ثروتمندان از پرداخت زکات [ظاهری] چیست؟ آیا زکات در جامعه اسلامی مانند همتای خود یعنی نماز، نمیبایست به صورت واجب فراگیر ظهور و بروز پیدا کند؟
🔸 آیا واقعا دین اسلام نسبت به موضوع پول ساکت یا بیتفاوت مانده و برنامه مشخصی برای آن ارائه ننموده؟ چنانچه پاسخ منفی است؛ پس نظام پولی مدنظر شارع چگونه میباشد؟
➖➖➖➖➖
❇️جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث: @ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
بروشور اربعین.pdf
2.36M
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🖨 نسخه ی قابل چاپ
(سیاه و سفید)
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمیشناختند ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی میکند در حال فروپاشی است ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 ایجاد #تمدن_اسلامی هدف نهایی ما است؛ راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.
🔹 مراسم #اربعین را باید هرچه میتوانیم پُربارتر و معنویتر برگزار کنیم.
🔸 اهل فکر و فرهنگ برای عظمت این مراسم برنامهریزی کنند. هدف هر مسلمان باید امروز ایجاد «تمدن نوین اسلامی» باشد.
🔹️ ملتهای اسلامی ظرفیت عظیمی دارند که اگر از آن استفاده شود، امت اسلامی به اوج خواهد رسید. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد. پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم.
[گزیدهای از فرمایشات امام خامنهای در دیدار جمعی از موکبداران عراقی؛ ۹۸/۶/۲]
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
✍ تحریف پول| بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
• پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به وضوح میدانستند که پول منشاء حکومتی دارد و شاید فهم وابستگی پول به حکومت مِن جمله بدیهیات آن زمان به حساب میآمد. مصداقاً قابل درک بود که اگر حکومتی فروبپاشد، پول آن حکومت هم بیاعتبار میشود. حتی برای روزگاری که سکههای طلا و نقره ضرب میشد، مردم عمدتاً بین اعتباری به نام پول و کالای طلا یا نقره فرق قائل میشدند. اما به مرور زمان با سیطره نگاه خاص «اقتصاد بازار»، مفهوم و خاستگاه اصلی پول کاملاً #تحریف شد.
• و اما اصل ماجرا: فهم این واقعیت که پول به عنوان یک عنصر بسیار مهم در عرصه اجتماعی، حاصل وضع حکومتی میباشد با نگاه مکتبی جریان اصلی اقتصاد سازگاری نداشت. نگاهی که بر اساس مکتب لیبرالیسم، حکومت را شر اجتنابناپذیر قلمداد میکرد و برای آن نقش به سزایی در اقتصاد قائل نبود.(مداخله دولت در اقتصاد وضع را بهتر نخواهد کرد) در این نگرش، حاکمیت مصداق کلان زور و دستور و محدود کردن آزادیها و در نقطه مقابل نهاد بازار [همچون دموکراسی در سیاست]، به مثابه قرارگاه آزادیهای فردی در تصمیمگیری شناخته میشد؛ آنها معتقد بودند: «بازار، بهترین و کارآمدترین مکانیسم تخصیص و توزیع میباشد». به همین علت نیز نسخه لسهفر (وِلَش کن خودش درست میشود) همیشه مورد علاقه جماعت طرفدار اقتصاد متعارف بوده است.
• طبق فلسفه ساینس، فیزیکِ اقتصاد روگرفتی از طبیعت است تا توانایی تشریح پدیدارها و رخدادهای عالم واقع را پیدا کند. اما از آن جهت که نگاه مکتبی لیبرالی، برای بازار تقدس ویژهای قائل بود و در مقابل، حکومت را نوعاً مزاحم تلقی میکرد، این موضوع روی شناخت و تحلیل پول هم اثر مستقیم گذاشت؛ آنها سعی کردند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند. اعلام نمودند: «خاستگاه طبیعی پول، نه حکومت بلکه پدیده ممتاز بازار بوده!»(۱.انکار نقش حاکمیت ۲.معرفی بازار به عنوان خاستگاه طبیعی پول)
• امروزه اگر از اقتصاد متعارف درباره منشأ پیدایش پول بپرسید، جواب خواهید شنید که در جوامع ابتدایی هنوز پول وجود نداشت، انسانها دیدند چیزهایی بیش از نیازشان در اختیار دارند و چیزهایی هم نیاز دارند که بقیه بیش از نیازشان دارند، لذا از تبادل پایاپای کالاها برای مبادله و به دست آوردن کالاهای مطلوبشان استفاده میکردند. تا به اینجا اقتصاد بهمثابه یک اقتصاد تهاتری (Barter economy) به تصویر کشیده میشود.
• سپس به مرور زمان، مردم به این جمعبندی میرسند که برای کاهش هزینههای مبادله، برخی از کالاهای با دوام را به عنوان واسطه قرار دهند تا داد و ستدهای بازار روان شود. به عبارتی بالاخره پول به مثابه کالا بهصورت خودبهخودی از دل بازار در جامعه ظاهر میگردد. رفته رفته، مردم دریافتند فلزات طلا و نقره میتوانند واسطههای خوبی در مبادلات بازاری باشند، چرا که پایداری آنها بیشتر بود و نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت.(علت ضرب سکههای متحدالشکل توسط حکومتها صرفاً برای ایجاد نظم بوده وگرنه مستقلاً موضوعیت نداشته) بعدها با توسعه تجارت، جامعه به حجم وسیعی از پول نیاز پیدا کرد و چون اسکناس حمل و نگهداری آن بسیار امنتر و راحتتر بود جای سکهها را گرفت!
• روا نیست که همین جا به یک شیوه مرسوم شرح مدل تاریخی در غرب اشاره نکنیم. در علوم اجتماعی غربی گاهاً دیده میشود که نظریهپرداز، مبنای ارائه مدل تبیین تاریخ را از روی شواهد مستند و سایر دلایل متقن، استخراج نکرده است بلکه به صرف اینکه خیالپردازی و قصه گوییاش انسجام بیشتری در نزد دیگران به نظر برسد و یا از جذابیت بیشتری برخوردار است، گمان میرود به واقعیت نزدیک باشد!(قبل از بررسی شواهد تاریخی، ابتدا نظریه داده میشود و سپس میگویند که دلالت موافقت با نظریه این است که تحول تاریخی باید به همین صورت رخ داده باشد) مثلاً در کتابهای درسی خواندهایم که انسانهای اولیه ابتدا غارنشینان رها بودند و برای تهیه غذا به شکار میرفتند، سپس با فراگیری کشاورزی در کنار رودها سکونت یافتند تا همانجا با پیشه زراعت، غذا فراهم کنند بعدها متمرکز شدند و روستاها را پدید آوردند، با اتحاد روستاها برای دفاع از منافع اجتماعی، حکومتهای اولیه را تشکیل دادند! با بزرگتر شدن روستاها، شهرها ایجاد شدند! و ...
• حواسمان باشد، چنین توصیفاتی اساساً از دل شواهد تاریخی، بیرون نیامده بلکه صرفاً محصول داستانپردازیهای صاحب نظریه است و چون انسجام دارد، مخاطب احتمالاً فریب میخورد که این ماجرا مطابق با واقع بوده باشد. این قضیه بر تاریخچهای که اقتصاد متعارف از پول روایت میکند، هم صادق است.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش نخست #اختصاصی_جنبش • پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به و
✍ تحریف پول| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاسیک و نئوکلاسیک اقتصاد دارد. این مکاتب، به عنوان جریان غالب و متعارف علم اقتصاد، پول را اختراعی صرفهجویانه میدانند که به عنوان جایگزینی برای مبادلات پایاپای و برای روانکردن(تسهیل) داد و ستدهای بازار ایجاد شده است.
• به هر حال نظرگاه پولی مشهور برای ما که نگاه اسلامی را دنبال میکنیم، قابل استفاده نیست زیرا این نگرش بر اساس پیشفرضهای مکتب لیبرالیسم شکل گرفته و همچنین در توضیح صادقانه از پول به ما هو پول، عاجز است. پول برخلاف ادعای دروغین اقتصاد متعارف، هیچگاه از دل بازار رقابتی به وجود نیامده و همیشه در تاریخ بشریت منشاء حکومتی داشته است.
• در متون اقتصادی بر مبنای همین دیدگاه اغلب گفته میشود که پول دارای سه کارکرد میباشد:
۱.وسیله مبادله
۲.سنجه ارزش
۳.ذخیره ارزش
• متأسفانه بسیاری - کارکردهایی که اقتصاد متعارف برای پول برمیشمارد - را بدیهی و غیرقابل خدشه میپندارند؛ درحالی که هر سهی این موارد، از دلالتهای پذیرش ادعای کلی اقتصادبازار در مورد پول میباشد.
• به زعم این دیدگاه، نارساییهای مبادلات تهاتری موجب شد تا جامعه یکی از کالاها را به عنوان وسیله مبادله یا همان پول، انتخاب کند. اجازه دهید با یک مثال، ادعای تفکر اقتصادبازار را توصیف کنیم: فرض بفرمایید؛ آقای جمشیدی خواهان ۵ تخم مرغ است. او میتواند با واگذاری مازاد نیاز خود یعنی مثلاً یک کیلوگرم آرد، تخم مرغهای مورد نیازش را تأمین کند. برای چنین کاری آقای جمشیدی در بازار باید فردی را بیابد که نه تنها عرضهکننده تخم مرغ باشد، بلکه آرد هم بخواهد. قاعدتاً یافتن چنین فردی، دشوار و زمانبر است و حتی شاید لازم باشد چندین مبادله غیرضروری انجام شود تا کالای مورد نیاز فرد عرضهکننده تخم مرغ، فراهم گردد. علاوه بر معضل «عدم همزمانی و انطباق خواستها»، آقای جمشیدی با مشکلاتی از قبیل «فسادپذیری کالاها»، «هزینههای حمل و نگهداری»، «غیرقابل تقسیم بودن برخی کالاها» و ... نیز روبرو است. در یک کلام، هزینههای مبادله در یک اقتصادتهاتری بسیار بالاست.
• حال چنانچه فعالین بازار روی یک کالا همانند طلا توافق کنند، مشکلات مطروحه حل خواهند شد. آقای جمشیدی به راحتی مازاد نیاز خود را که همان یک کیلوگرم آرد است، در ازای طلا میفروشد و سپس با همان طلا، ۵ عدد تخم مرغش را از بازار تهیه میکند. فراموش نکنیم که آقای جمشیدی هرگز متقاضی طلا نبود بلکه میخواست ۵ عدد تخم مرغ تهیه کند؛ او صرفاً برای انجام مبادله مدنظر خود(مبادله آرد و تخم مرغ)، از طلا استفاده کرد. از این جهت، کالای طلا (پول) با ایفای نقش واسطه، بین خرید تخم مرغ و فروش آرد فاصله میاندازد تا افراد بتوانند راحتتر با یکدیگر مبادله کنند. پس طبق این تصور، پول «وسیله مبادله» است و همانند کاتالیزور صرفاً فرآیند را تسریع میبخشد.
• تفکر اقتصادبازار، پول را چاره معضل فراوانی نسبتهای قیمتی هم میداند. طبق این دیدگاه در اقتصادتهاتری، بایستی کنار هر کالا یک کتابچه قطور قرار داد تا قیمت یک کالا را بر حسب هزاران کالای دیگر بیان کند! در حالی که اگر یکی از این کالاها به عنوان معیار سنجش ارزش مشترک تعیین شود، هر کالایی تنها یک قیمت خواهد داشت. برای همین تفکر اقتصادبازار کارکرد دوم پول را «سنجه ارزش» معرفی میکند.
• ظاهراً تا پيش از مارشال، اقتصاددانها بر اساس کارکرد وسيله مبادله بودن پول تحلیل میکردند؛ اما به واسطه اینکه مارشال و پيگو نظريه تقاضای موجودی نقد مكتب كمبريج را کامل کردند، بر نقش پول به صورت وسيله «ذخیره ارزش» تأكيد شد. در این دیدگاه پول که وسيله مبادله است، مجزا نمودن خريد را از فروش ميسر ساخته و میتواند به صورت وسيله ذخيره موقت ارزش، در فاصله ميان فروش یک كالا و خريد كالای ديگر عمل كند.
پینوشت۱: نظرگاه پولی اقتصادبازار، همواره مورد علاقه لیبرالهای اقتصادی اعم از لیبرالهای کلاسیک و متأخر (مکتب اتریش) میباشد.
پینوشت۲: اکثر مقالات، تحلیلهای کارشناسان، ویدئوهای اقتصادی(مستند و ... ) راجع به پول در چارچوب لوازم طرز تفکر اقتصادبازار تدوین شده است.
پینوشت۳: مایه تأسف است که جمعی از صاحب نظران اقتصاداسلامی به خاطر امهال و اوج بیدقتی با همین ادبیات غربی، پول را میشناسند. قصه تخیلی تاریخچه پول و حتی باور به افسانه پول کالایی، من جمله موضوعاتی است که بدون هیچ حساسیتی ترویج میشود و به پیشفرضهای لیبرالی آن اصلاً توجهی صورت نمیگیرد.
پینوشت۴: از آن جایی که تفکر اقتصادبازار حقیقت پول را وارونه جلوه داده؛ بایستی به دنبال نظرگاه پولی بدیل باشیم.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
روایت #اقتصاد_بازار
🔹تفکر اقتصادبازار بر اساس پیش فرضهای مکتبی لیبرالی معتقد است:«خاستگاه اولیه پول، حکومت نبوده بلکه از دل پدیده مقدس بازارآزاد ظاهر شده است.»
🔸طبق این نظرگاه معروف، در بازارهای تهاتری اولیه یک کالا (نقدشوندهترین یا خوشفروشترین کالای بازار) تحت انگیزههای نفعطلبانه عاملان، به طور خودجوش به «واسطه مبادله» تبدیل میشود و این مفهوم اولیه «پول» است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
روایت #اقتصاد_بازار 👇
🔹«کالاهای بادوام نظیر نمک، دندانِ نهنگ، غلات، صدف و ... پولهای جوامع ابتدائی، به شمار میرفتند.»
🔸«به مرور زمان مردم دریافتند طلا و نقره میتوانند واسطههای بهتری در مبادله باشند؛ چرا که هم پایداری آنها بیشتر بود و هم نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت. پس دو کالای طلا و نقره در برههای از تاریخ، پول جوامع به حساب میآمدند.»
🔹«پولهای گذشته، کالا بودند با پول امروز که اعتبار حکومتهاست، ماهیتاً متفاوت میباشد.»
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
🔰مدل تعادل عمومی والراس
(General equilibrium theory)
• به عقیده والراس، پول یک شمارنده (Numeraire) است و در برابر همه کالاها و خدمات قرار میگیرد. بر اساس ادعای والراس «معیار ما از ارزش باید کمیتی مشخص از یک کالای داده شده باشد»(والراس، ۱۹۵۴م، ص۱۸۸)، که در این تحلیل واقع nاُمین کالا به عنوان سنجه ارزش در نظر گرفته میشود.
• او در این نظریه صراحتاً پول را در ردیف دیگر کالاها قرار میدهد. در حقیقت اقتصاد نئوکلاسیک که از والراس پیروی میکند، شمارنده را به عنوان یک شیء فیزیکی مورد توجه قرار داده است.
• در تحلیل والراس با حضور پول که nاُمین کالاست، تنها کافی است (n-1) قیمت نسبی را بدانیم که در ارتباط با ملاک سنجش ارزش قرار گیرد. به بیان هیکس «هر یک از n-1 کالای دیگر هم میتوانست شمارنده [پول] در نظر گرفته شود»(هیکس، ۱۹۶۷م، ص۳).
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
▪️تلقی کالایی از پول
👤فیشر(اقتصاددان مشهور):
«هر کالایی که پول نامیده میشود باید بطور عام در مبادلات مورد پذیرش قرار گیرد، و هر کالایی که بطور عام در مبادلات مورد پذیرش است باید پول نامیده شود» (فیشر، ۱۹۳۱م، ص۲)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
• یکی از دلالتهای سیاستی پذیرش نظرگاه پولی اقتصادبازار، اعتقاد به «لزوم ثابت بودن ارزش پول» میباشد.
• به طور مشخص، طرفداران تفکر اقتصادبازار یک تراژدی معروفی را روایت میکنند؛ که البته شاید شما هم شنیده باشید: «کارگر زحمتکشی بابت کار طاقت فرسا دستمزد خود را گرفته و طبعاً آن را همان لحظه خرج نمیکند. وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به بازار میرود، به خاطر کاهش ارزش پول نمیتواند معادل خدمتی که به جامعه ارائه کرده بود، کالا یا خدمت تحویل بگیرد. اگر پول ارزش ثابتی داشت، به او ظلم نمیشد!»
• در نگاه کلی، فهم پول به مثابه «قدرت خرید» یا حتی «طلب از جامعه» جزء دلالتهای پذیرش نظرگاه پولی رایج میباشد. چراکه طبق این دیدگاه، فروشنده کالا در بازار معادل همان میزان ارزش کالایی که فروخته، باید بتواند از جامعه کالا بخرد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
🔰ناکارآمدی نظرگاه پولی رایج در توضیح موضوع زکات طلا و نقره
• از آنجایی که نظرگاه پولی اقتصادبازار، دینار و درهم صدراسلام را «پول کالایی» قلمداد میکند (به عبارتی کالای طلا و نقره را پول آن زمان میداند)؛ در توصیف حکم زکات [ظاهری] طلا و نقره عاجز است!
• مثلاً در قدیم اگر کسی سکهها را پیش از سال زکاتی(مثلا روز قبلش)، ذوب مینمود دیگر بر آن طلا و نقره زکاتی واجب نبود. چنین حکمی بر اساس نظرگاه پولی اقتصادبازار مفهومی ندارد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🏴 سالروز شهادت امام رئوف، تسلیت باد.
➖➖➖➖➖
🔰 قبولی نماز در گروی پرداخت زکات
#حدیث
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ دِلْهَاثٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَى أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ يُزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ وَ أَمَرَ بِالشُّكْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَيْنِ فَمَنْ لَمْ يَشْكُرْ وَالِدَيْهِ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اللَّهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ فَمَنْ لَمْ يَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ يَتَّقِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
امام رضا(ع) فرمودند:
همانا خداوند به سه چيز امر فرموده كه همراه با سه چيزند:
۱. به «نماز» و «زکات» امر كرده، پس هر كس نماز بخواند و زكات ندهد نماز او قبول نمىشود؛
۲. به «شکر خود» و «شكر پدر و مادر» امر كرده، پس هر كس از پدر و مادرش تشكر نكند شكر خدا را به جا نياورده است؛
۳. و به «تقواى الهى» و «صله رحم» امر كرده، پس هر كس صله رحم نكند از خدا هم پروا ندارد.
📚 خصال، جلد۱، صفحه ۱۵۶.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🏴 سالروز شهادت امام رئوف، تسلیت باد. ➖➖➖➖➖ 🔰 قبولی نماز در گروی پرداخت زکات #حدیث حَدَّثَنَا مُحَم
🔘شرط قبولی نماز
امام رضا(ع): هر كس نماز بخواند و زكات ندهد، نماز او قبول نمىشود!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🏴 شهادت اباالمهدی(عج)؛ حضرت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.
➖➖➖➖➖
#حدیث
🔰 قبولی نماز در گروی پرداخت زکات
📜در فرازی از نامهی مبارک امام حسن عسکری(ع) به جناب ابن بابویه قمی، آمده است:
▪️«...اوصیک یا شیخى و معتمدى و فقیهى ابا الحسن علىّ بن الحسین بن بابویه القمىّ- وفّقک اللَّه لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته- بتقوى اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ فانّه لا تقبل الصّلاة من مانع الزّکاة...»
▪️ «تو را به رعایت تقوا و برپا داشتن نماز و اداى زکات وصیّت میکنم، زیرا کسى که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد.»
📚مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۲۷.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻علیرغم توصیه امام خامنهای مبنی بر فراهمسازی همایش سالانه زکات، مسئولین محترم امسال به بهانههای
❌«همایش سالانه زکات» که دو سال است برگزارش نمیکنند!
▪️زمانی برای حفظ آبرو، ضعفهای جدی ساختاری و عملیاتی را در مسئله زکات دیدیم اما لب به سخن نگشودیم! (صبر کردیم تا شاید وضعیت را اصلاح کنند چون به ایرادات اساسی اذعان داشتند.)
▪️اما صبر ما در این چند سال نتیجه نداد؛ حسابی معطل و اذیت شدیم؛ فلذا تداوم خویشتنداری را دیگر صلاح نمیبینیم.(مصمم هستیم به شرح مفصل جزئیات، از تخلفات محرز قانونی گرفته تا به بازیچه گرفتن فریضه زکات)
▪️برگزاری یک همایش، حداقل کاری بود که از مسئولین انتظار میرفت برای زکات انجام دهند. عملاً نشان دادند، عرضه و توان این کار را هم ندارند.
▪️سال گذشته تلفنی به عدم برگزاری همایش اعتراض کردیم، عذر بدتر از گناه آوردند که انتهای سال پیک کاری کمیته امداد بود! نشد.(ظاهراً کارهای دیگر بر زکات اولویت داشته) بهانه امسالشان چیست، هنوز مطلع نشدیم.
#قرارگاه_ستاد_جنبش
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ایمان به مهدویت؛ انگیزه ایجاد جنبش زکات 🖊 #اختصاصی_جنبش • قصدم این بود نیمه شعبان، یادداشتی بنویسم
🔰قیام امام عصر(عج) و اعدام مانعین زکات
🔸آیت الله موحدی کرمانی:
«در روایات داریم در ظهور حضرت مهدی (عج) انسانهایی که زکات نمیدهند اعدام میشوند.»(خطبه نمازجمعه تهران؛ ۱۱آبان، ۱۳۹۷.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹امام صادق(ع) فرمودند:
«اِذا قامَ الْقائِمُ اَخَذَ مانِعَ الزَّکاةِ فَضَرَبَ عُنُقَهُ.» «وقتی که قائم [آل محمّد علیه السلام] قیام کند، مانع الزکاة (کسی که اهل پرداخت زکات نیست) را دستگیر و گردنش را می زند.»
📚وسائل الشیعه، ج۶، ش۲۰
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 پیامبر چه کسانی را از مسجد بیرون کرد؟
#مانعین_زکات
🔻🔻🔻
از امام باقر(ع) نقل شده که:
«بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ فِی الْمَسْجِدِ إِذْ قَالَ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ حَتَّی اَخْرَجَ خَمْسَةَ نَفَرٍ فَقَالَ اُخْرُجُوا مِنْ مَسْجِدِنَا لَا تُصَلُّوا فِیهِ وَاَنْتُمْ لَا تُزَکُّونَ؛ زمانی پیامبر در مسجد به افرادی فرمودند فلانی برخیز، فلانی برخیز، فلانی برخیز تا پنج نفر سپس فرمودند: از مسجد ما بیرون روید، و در آن نماز نخوانید! در حالیکه زکات نمیدهید.»
📚اصول کافی، ج۳، ص ۵۰۳.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat