Daftarche-Entekhab Reshte-PhD-Sarasari-PhDTest-1403.pdf
11.91M
« دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ »
#ویژه_داوطلبین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
« دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ » #ویژه_داوطلبین 🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
صفحات ۲۸ و ۲۹ مخصوص شاخههای مقطع دکتری رشته تاریخ است.
چیزی که برای اینجانب جلب توجه نمود ، برگزاری تنها سه رشته تاریخ اسلام ، تاریخ ایران اسلامی و تاریخ ایران باستان ( قبل اسلام ) در داشتگاه های مطرح سراسری است.
هرچند برخی رشتهها مثل تاریخ تشیع و تاریخ انقلاب هم توسط برخی دانشگاههای غیرانتفاعی برگزار میشوند ،
اما نوع دانشگاههای مطرح کشور تنها برگزاری همین سه رشته را در دستورکار خود در مقطع دکتری قرار دادهاند!
هرچند این رشتهها ارزشمند و متناسب با فضای دینی و ملی کشورمان است اما بسیار شایسته و بلکه بایسته است حوزههای جدید دانشی در حیطه علم تاریخ نیز مورد توجه قرار گرفته و در صورت امکان مبادرت به برگزاری مقاطع ارشد و دکتری آنها شود ؛ کاری که در سال تحصیلی پیش رو توسط دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام قم با برگزاری مقطع دکتری رشته فلسفه تاریخ ( برای اولین بار در کشور ) صورت گرفته است.
اما جای برخی رشتهها مثل : تاریخ اهل بیت علیهم السلام ، تاریخ مذاهب اسلامی ، تاریخ عمومی جهان ، تاریخ منطقهای ( اروپا ، آمریکا و ... ) ، تاریخ اندیشه ، تاریخ علم و .... حقیقتا در مقطع تحصیلات تکمیلی به خصوص مقطع دکتری خالی است.
مضاف بر اینکه نباید دورنمای برگزاری پست دکتری رشته تاریخ ( که در برخی دانشگاههای مطرح دنیا صورت میپذیرد ) را از نظر دور داشت.
به امید اعتلای روزافزون علم پر ارج تاریخ.
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
هدایت شده از محسن الویری
دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برای نخستین بار در کشور، در رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری دانشجو میپذیرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری برای نخستین بار در کشور از سوی گروه تاریخ این دانشگاه راهاندازی میشود.
برنامه و سرفصل دروس این رشته با همکاری استادان و صاحبنظران این عرصه در یک فرایند مطالعاتی و مشورتی طولانی تدوین و سرانجام در بهمن ماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی برنامهریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
دانشگاه باقر العلوم(ع) به عنوان یک دانشگاه حکمتبنیان، تدوین این برنامه را کوششی روشمند و غیرشعارزده و غیرشتابزده از سوی باورمندان به امکان و ضرورت بومیسازی علوم انسانی با رویکرد اسلامی میشمرد که حسن اجرای آن زمینهساز و کمککننده به پیریزی پایههای بنیادین معرفتی و روششناختی مکتبی نو در عرصه تاریخنگاری خواهد شد و گروهی زبده و توانمند را برای تداوم این راه و برآوردن همه نیازهای این گستره دانشی نوپا تربیت خواهد کرد.
پیدایش و قوام و رشد تدریجی پارادایمی نو برای علوم انسانی پس از پایان سیطره بلامنازع پارادایم اثباتگرایی و همزمان با پارادایم پستمدرن جوانهای است که تا رسیدن به نقطه مطلوب و تبدیل شدن به نهالی دارای مقبولیت علمی راهی دراز پیش رو دارد. این پارادایم جدید که میتوان آن را پارادایم الهیاتی نامید برای مقبولیت یافتن نیازمند نگارش نوشتههای فراوان از سوی باورمندان به آن و افزایش کاربست مبانی آن و اثبات توانمندی آن در عرصه عمل است.
رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری به عنوان نقطه تلاقی و همگرایی استادان و صاحبنظران تاریخ و باورمندان به امکان علم دینی میتواند به گامی مؤثر برای مقبولیتبخشی به پارادایم الهیاتی در عرصه دانش تاریخ بدل شود؛ از این رو گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام خواهد کوشید ضمن دعوت از استادان برجسته کشوری برای ارائه هر چه بهتر دروس این رشته، فضایی پر نشاط برای انواع نشستها، همایشها، گفتوگوها و پژوهشهای مرتبط با مباحث نظری تاریخ فراهم آورد.
دروس این رشته در چهار نیمسال تحصیلی و در قالب ۱۰ واحد دروس جبرانی، ۱۴ واحد دروس تخصصی و ۴ واحد دروس اختیاری عرضه خواهد شد. آزمون و فرایند جذب دانشجو در این رشته در گروه تخصصی علوم تاریخی صورت میگیرد و این امر ایجاب میکند که داوطلبان ضمن برخورداری از شرایط ویژه تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانش تاریخ را هم در حد مطلوب فرا گرفته باشند.
جذب دانشجو در این رشته در صورت فراهم بودن امکانات در سه سال نخست به صورت سالانه خواهد بود و پس از آن بر اساس یک برنامه آمایشی این جذب هر دو یا سه سال یک بار صورت خواهد گرفت. گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام نیروی مورد نظر خود را برای تداوم این رشته و برآوردن نیازهای علمی آن از میان دانشآموختگان برتر دورههای نخست تأمین خواهد کرد.
داوطلبان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۲۱۳۶۶۲۸ ـ ۰۲۵ با اداره آموزش دانشگاه تماس بگیرند.
@MohsenAlviri
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برای نخستین بار در کشور، در رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری دانشجو میپذیرد.
باسلام.
فضلای علاقهمند این فرصت استثنایی را از دست ندهند.
#پاسخ_به_شبهه
اولا، چه کسی گفته حضرت در میان مردم فاقد محبوبیت بوده؟!
اگر حضرت فاقد محبوبیت و مقبولیت بود اساساً چرا مردم به خانه وی هجوم برده و تمنای بیعت داشتند؟
چرا آنقدر مردم برای بیعت هجوم بردند که خود حضرت فرمود که ترسید از سیل هجوم مردم ، حسن و حسین علیهمالسلام زیر دست و پا بیفتند.
خب ، اگر این محبوبیت نیست پس چه است؟
اگر حضرت مقبولیت و محبوبیت در میان مردم نداشت چرا در جنگ جمل دهها هزار نفر و در صفین قریب به صدهزار نفر پا در رکاب حضرت به جنگ رفتند؟
و قس علی هذا سایر موارد...
ثانیا، مشکلی که در اواخر حکومت حضرت و مخصوصا پس از حکمیت رخ داد ، مسئله شناختی بود نه مسئله اقتصادی!
لذا حضرت هم اگر از مردم می نالد یا به زعم این شخص آنها را نفرین می کند ، به خاطر جهل آنهاست.
مضافاً به اینکه هیچگاه گزارشی مبنی بر اعتراضات مردمی بر حکومت حضرت برای مسائل اقتصادی یا عدالت اجتماعی ، یافت نشده است (لو کان لبان!)
البته توضیح این مسائل تفصیل بیشتری می طلبد.
مع الوصف ، خمودی مردم در واپسین روزهای حکومت حضرت علی علیه السلام را نمیتوان از فقدانِ محبوبیتِ برآمده از ناکارآمدی اقتصادی دانست ؛ بلکه مشکلی که رخ داد ظفریابی دشمن در جنگ شناختی بود که با عنایت به جهل مردم به وسیله تبلیغات رسانهای در ابتدای حکومت آغاز و در ماجرای حکمیت تکمیل و در ماههای آخر حکومت حضرت دنبال شد.
لذا این عدم اقبال عمومی ، نه برآمده از عدم محبوبیت و مقبولیت بلکه برآمده از جهلی است که با جنگ شناختی دشمن ، تبدیل به نوعی خمودی در مردم ، در عرصه سیاسی و اجتماعی گشت.
✍ محمد صادق رجبی آزادبنی
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
#پاسخ_به_شبهه اولا، چه کسی گفته حضرت در میان مردم فاقد محبوبیت بوده؟! اگر حضرت فاقد محبوبیت و مقبول
باسلام.
توئیت فوق توسط یکی از دوستان برای اینجانب فرستاده شد ، و متن فوق در پاسخ به این ادعا مرقوم گشت ؛ لذا جهت استحضار خدمت اعزه گرامی تقدیم شد.🌹
تأملی در ضرورت مطالعات نظری تاریخ
« ... تاریخ شناسان کشور ما به قدر کافی به ماهیت دانش تاریخ خود آگاه نیستند ، تاریخ شناسان بیشتر ترجیح می دهند در گیر سند و مطالعه تحولات باشند تا اینکه در باب ماهیت دانش خود ( مقولاتی که در فلسفه علم تاریخ مورد توجه است مانند تعریف تاریخ و تاریخ شناسی ، اهمیت ، فایده و علمیت و عینیت در تاریخ شناسی و ... ) تأمل کنند.
اگر به حجم مقالات و کتابهایی توجه کنیم که درباره فلسفه تاریخ شناسی در ایران منتشر میشود ، خواهیم دید که پرداختن به این موضوعات چندان مورد علاقه تاریخ ورزان نیست!
اگر به حجم تحقیقات صورت گرفته در حوزه مباحث نظری دانش تاریخ در جهان و ایران نظری بیفکنیم تقریباً میتوانیم بگوییم که ایران در عمل هیچ سهمی در آن ندارد و به تعبیری کلیشهایتر ، تولید علم در این حوزه تعطیل است و فاقد برونداد!
حال اگر متولیان یک دانش در باب ماهیت و جنس کاری که میکنند به تأمل جدی نپردازند چگونه میخواهند وارد داد و ستد با علوم دیگر بشوند؟ وقتی خود اشراف به این علم ندارند که در مقام تاریخ ورز چه کارهاند و ارزش و قیمت متاعی که تولید می کنند نمی دانند و حتی از این حیث به شأن و مقام دانش خود در میان دانشهای دیگر خودآگاهی ندارند ، چگونه میتوانند در این بازار مکاره ، داد و ستدی سودمند به حال دانش خود رقم بزنند؟! ... »
📚 مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاریهای میان رشتهای ؛ ص۱۳۰و۱۳۱ (پژوهشکده تاریخ اسلام)
#ویژه_محققین
#مطالعات_نظری_تاریخ
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
تأملی در ضرورت مطالعات نظری تاریخ « ... تاریخ شناسان کشور ما به قدر کافی به ماهیت دانش تاریخ خود آگ
باسلام.
متن فوق ، قسمتی از مقاله
« تاریخ شناسی و مطالعات میان رشتهای ؛ فرصت یا تهدید؟ »
است که به قلم دکتر حسن حضرتی در مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاریهای میان رشتهای ( به همت پژوهشکده تاریخ اسلام ) به چاپ رسیده است.
متن مزبور تأملی در ضرورت مطالعات نظری تاریخ است که جهت استحضار فرستاده شد.
توجه : محتوای آن رد یا تایید نمیشود
🔰#تاریخ_در_فرامرزها
فراخوان استادیار مهمان در زمینه تاریخ خاورمیانه!
دانشگاه والپاریسو ، آمریکا
دانشگاه والپاریسو واقع در ایندیانا برای یک موقعیت استادیار مهمان در زمینه #تاریخ_خاورمیانه فراخوان داده است. علاقمندان تا ۱۲ اردیبهشت برای ارسال درخواست فرصت دارند.
برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. ( فیلتر شکن نیاز است )
#ویژه_متخصصین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛