4-www.ebnearabi.com.MP3
6.67M
⭕️ لوازم فاسد و تناقضات وحدت وجود، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۴)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️تناقض نفی وجود کثرات و انتساب مجازی و عرضی وجود به آنها.
▪️اعتباری که ورائی ندارد، در حقیقت یک اعتبار صرف، خیال محض و یک توهّم است.
▪️ادعای وحدت شخصیه فی الواقع این است که عالم، همه اش خیال و صرف الاعتبار است.
▪️این معنی وحدت شخصیه در برخی کتب عرفانی به جهله صوفیه نسبت داده شده است.
▪️یکی از لوازم وحدت شخصیه، ابطال شرایع است چون نفس بعثت پیامبران برای کثرات بوده است.
▪️بزرگان عرفان نظری عصر حاضر: باید ذهن عادت بکند. این مفاهیم را این قدر به ذهن تلقین کنید تا بپذیرد.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13771/لوازم-فاسد-تناقضات-وحدت-وجود-طوبایی.html
⭕️ انحرافات منصور حلاج | لعن حلاج توسط نائب سوم امام زمان علیه السلام
http://tiny.cc/g0l94y
◾️ اهم موارد مطرح شده در این مقاله:
🔺 طرد حلاج توسط اطرافیان و برخی صوفیان بنام هم عصرش مانند جنید بغدادی
🔺 سفر حلاج به هندوستان در جستجوی سحر و جادو
🔺 سخنان عجیب حلاج علیه خدا، اسلام، قرآن و در دفاع از ابلیس
🔺 حلاج و ادعاى وکالت و نیابت امام زمان علیه السلام (بابیّت)
🔺 حسین بن علی بن بابویه (برادر شیخ صدوق) می گوید... پدرم به غلام خود گفت: پاها و گردن او(حلاج) را بگیر و از خانه بیرون کن ! و از آن روز دیگر او را در قم ندیدیم.
🔺 ابوسهل نوبختی، دوبار با منصور حلاج مناظره کرد و با جواب های قاطع و دندان شکن او را خوار و رسوا ساخت.
🔺 علت عدم تصریح به نام حلاج در توقیع شریف امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔺 لعن حلاج توسط نائب خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔺 دیدگاه علمای شیعه درباره حلاج و انحرافات او
🔺 انحرافات منصور حلاج
🔺 حلاج و تقدیس ابلیس
🔺 اندیشه حلاج و فرقه شیطان پرستان یزیدیه
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مشروح مطالب فوق در سایت:
http://www.ebnearabi.com/5002/منصور-حلاج-مدعی-دروغین-نیابت-امام-زمان.html
⭕️ نگاه مولوی و شمس تبریزی به عزاداری امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا
http://tiny.cc/xyky4y
◾️ اهم موارد مطرح شده در این مقاله:
🔺 مفاهیم اشعار مولوی درباره عزاداری عاشورا:
➖واقعه عاشورا صرفا یک حادثه ی تاریخی است که اساسا دوران آن گذشته و امروز دیگر سخن از یزید نیست.
➖کسانی که عمری برای امام حسین علیه السلام عزاداری کرده اند در خواب غفلت به سر برده اند و حقیقت عاشورا را نفهمیده اند.
➖ زیارت شهدای کربلا و رفتن به بارگاه سیدالشهداء خیره سری و گستاخی است زیرا آنچه از ایشان به جا مانده (اگر به جا مانده باشد) مو و استخوانی بیش نیست و زیارت این استخوانها سالک را به سر منزل مقصود نمی رساند.
➖و از بیت ذیل، بر فرض صحت انتساب آن، چنین برداشت می شود که امام حسین علیه السلام نا آگاهانه و بدون هر گونه دوراندیشی به سمت کربلا خارج شدند و به تعبیر جلال الدین این حرکت کورکورانه انجام گرفته!
🔺 اعتراض های استاد جعفری به مولوی؛ مرحوم استاد جعفری در این باره می نویسد: هین مرو گستاخ در دشت بلا ### هین مران کورانه اندر کربلا؛ درباره پیشواى آزادگان و سرور شهیدان حسین بن على علیه السلام است و جلال الدین با بیت فوق مى خواهد کار حسین علیه السلام را تخطئه نموده و بگوید....
🔺شمس تبریزی و نکوهش گریه بر امام حسین علیه السلام
🔺 عبدالقادر گیلانی: مذهب عزاداران امام حسین علیه السلام قبیح است. روز عاشورا، روز مبارکی است
🔺 حاشیه: ابن عربی و تبرک جستن به روز عاشورا با پیروی از بنی امیه
🔺 نقد استاد مینوی بر تصحیح دیوان شمس بدیع الزمان فروزانفر.
🔺 با توجه به تعلیقات استاد فروزانفر بر دیوان شمس، دو سوم ابیات چاپ رایج دیوان شمس (تصحیح فروزانفر) از مولوی نیست و توسط دروایش علاقمند به مولوی تنظیم و به دیوان شمس افزوده شده است.
🔺 شعر : کجائید ای شهیدان خدایی...، در نسخه های معتبر و قدیمی قو(نسخه موزه قونیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است)، قح(نسخه کتابخانه گدک احمد پاشا) و عد(نسخه کتابخانه اسعد افندی در سلیمانیه که از روی نسخ دست اول استنساخ شده است) وجود ندارد و به قول استاد مینوی، انتساب آن به مولوی مردود است و نمی توان از این اشعار برای تحلیل دیدگاه های مولوی بهره جست.
🔺 حاشیه: یکی دیگر از اشعاری که برخی از صوفیان شیعه برای اثبات تشیع مولوی از آن استفاده می کنند، ابیاتی است که طلیعه آنها اینچنین است:
ای شاه شاهان جهان الله مولانا علی ### ای نور چشم عاشقان الله مولانا علی… الی آخر
و
ای مرغ خوش الحان بخوان الله مولانا علی ### تسبیح خود کن بر زبان الّله مولانا علی… الی آخر
🔺جالب است که این اشعار حتی در نسخه فروزانفر (که حدود دو سوم ابیات آن در نسخه های قدیمی و معتبر نیست) هم وجود ندارد. عجیب است که برخی چگونه برای اثبات تشیع مولوی به آن استناد می کنند.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مشروح مطالب فوق در سایت:
http://www.ebnearabi.com/742/انحراف-مولوی-موضع-اهل-بیت-علیهم-السلام.html
5-www.ebnearabi.com.MP3
7.15M
⭕️ لوازم فاسد و تناقضات وحدت وجود، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(5)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️نقل عباراتی از سران عرفان و تصوف درباره خیال محض بودن عالم
▪️تاکید ابن عربی بر غیر عقلانی بودن وحدت وجود
▪️ابن عربی: برای درک وحدت وجود، باید تناقض صریح و اجتماع نقیضین را درک کرد و از راه کشف به آن ایمان آورد!
▪️ابن عربی: علمی که اجتماع نقیضین را درک کند، قوی ترین علمی است که وحدانیت خداوند با آن شناخته می شود.
▪️دوّمین لازمه فاسده وحدت شخصیه این است که وجود حضرت حقّ، مرکّب می شود.
▪️ابن عربی: تنزیه خداوند متعال، عین تحدید و تقیید است.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13771/لوازم-فاسد-تناقضات-وحدت-وجود-طوبایی.html
⭕️ در زمينه مسائل اعتقادى،مهم ترين كتابهايى كه شما تأييد مى فرماييد چه كتاب هايى هستند؟
🔹آیت اللّه صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
📝بسم اللّه الرحمن الرحيم
كتابهايى كه بزرگان در اين رشته تأليف كرده اند، بسيار است و از لحاظ اختصار و تفصيل و ملاحظات ديگر با هم تفاوت دارند. اجمالا از قدماء علماء در زمينه اعتقادات،كتاب هاى مورد اعتمادى در دست داريم كه يا مستقلا در زمينه أهمّ امور اعتقادى و يا در رشته خاص تأليف شده و يا در مقدّمه تأليفات خود،مسائل اعتقادى را به طور مشروح يا مختصر مطرح فرموده اند. بعد از آن بزرگواران نيز تا اين زمان،تأليف در عقايد ادامه داشته و هر كدام از بزرگان،به نوبه خود به زبان عربى يا غير عربى تأليفات مفيدى داشته اند.
🔺از جمله مشهورترين اين كتابها مى توان «تجريدالإعتقاد» خواجه طوسى و شرح علّامه حلّى بر آن (كشف المراد) و ساير كتاب هاى علّامه را كه همه مفيد و سودمندند،نام برد. كتاب هاى علّامه مجلسى(عليه الرحمة) نيز معتبر است.
🔺كتاب هاى فارسى در اعتقادات بسيار است؛ مانند: «كفاية الموحِّدين» و كتاب هاى «فخرالإسلام» مثل: «انيس الاعلام» و كتاب هاى بسيار ديگر كه به عنوان ردّ بر يهود و نصارىٰ و صوفيّه و فِرَق باطله مثل بهايی ها نوشته شده است؛كه مى توانيد از همه آنها استفاده نماييد.
و اللّه العالم.
📚معارف دین؛ج۱ص۸
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
6-www.ebnearabi.com.MP3
7.64M
⭕️اطلاق مقسمی، جواز بت پرستی، جبرگرایی، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۶)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️لا به شرط مقسمی در توجیه وحدت وجود
▪️لازمه اطلاق مقسمی، ترکب ذات الهی و پذیرش اقوال منحطی است که سران صوفیه نیز آنها را به جهله صوفیه نسبت داده اند.
▪️بر اساس وحدت وجود، بت هم تجلی خداست و بت پرستی توجیه می شود
▪️نقل مطلبی از ابن عربی در تایید و توجیه گوساله پرستی
▪️به حسب عبادت تشریعی باید توده مردم را از عبادت اصنام باز داشت، اما این حقیقت(پرستش گوساله و امثاله) متعلق به اهل باطن و اهل سر است.
▪️نقل مطلبی از ابن عربی در تایید و توجیه ادعای ربوبیت فرعون
▪️یکی از لوازم فاسده وحدت شخصیّه وجود، جبرگرایی است
▪️نقل مطلبی از ابن عربی در مجبور بودن انسان
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13853/اطلاق-مقسمی-جواز-بت-پرستی-جبرگرایی.html
4_5936196663419864238.mp3
9.88M
⭕️ فایل صوتی بخش اول بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️اینکه می گویند غیر از خدا در عالم چیزی نیست، باطل است و سران صوفیه صریحا این عبارات را دارند.
▪️می گویند ما و خداوند، مانند موج و دریا هستیم و در واقع یک دریا بیشتر نداریم و امواج، اعتباری هستند!
▪️سرّ مگوی صوفیه همین وحدت وجود است.
▪️منصور حلاج هم که از سران صوفیه بود، سرّ وحدت وجود را آشکارا بیان کرد.
▪️ادعا می کنند که نااهلان معنای وحدت وجود را نمی دانند.
▪️مطالب و اشعار آنها نیز به خوبی مبنای آنها را بیان کرده است.
▪️یکی بودن وجود مخلوقات و خداوند متعال، باعث از بین رفتن بسیاری از اعتقادات است و اگر به لوازم وحدت وجود، ملتزم باشند، حکم آنها نجاست است.
▪️ذات پاک خداوند، ذاتی ازلی و ابدی و بدون زمان و مکان است. لا یتغیّر و کمال مطلق است. سایر موجودات، تغییر، عوارض، ابتدا، انتها و احتیاج به زمان و مکان دارند.
▪️نصف بیشتر آیات قرآن و شاید بیشتر آن، مخالف وحدت وجود است، اما منهای آیات، با دلایل عقلی می فهمیم که وحدت وجود، درست نیست.
▪️یکی از مشکلات این مباحث، بازی با الفاظ توسط صوفیه است. می گویند، مخلوقات، امری اعتباری و مظاهر و مجالی حضرت حق هستند.
▪️اگر بخواهیم وحدت وجود را بپذیریم و غیریت وجود مخلوقات از خداوند را انکار کنیم، باید سوفسطائی شویم و بگوییم مخلوقات، مانند نقشه ها و صوری است که در خواب می بینیم.
▪️نزدیکی خداوند، نزدیکی احاطه است و به معنای یکی بودن خالق و مخلوق نیست.
▪️دلایل عقلی به روشنی، بطلان وحدت وجود و بطلان مثال موج و دریا را ثابت می کند.
@ebnearabi
⭕️ ممانعت مراجع عظام از سخنرانی موسوی مطلق در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)
http://tiny.cc/zp8h6y
🔺 اخیرا جناب موسوی مطلق در یکی از شبکه های اجتماعی، از مراجع معظم تقلید شکایت نموده است که چرا مجالس و منابر وی، من جمله سخنرانی ماه مبارک رمضان او در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) را تعطیل نموده اند.
🔺 موسوی مطلق نوشته است:
به نظر شما در حوزه آزادی و تضارب آراء وجود دارد؟ ... حرف علمی را با علم جواب می دهند نه طور دیگر… ظهر شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها را تولیت محترم و عواملش کنسل کردند. شبهای ماه مبارک رمضان را هم فشار بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با عنایت به اینکه خود آیت الله صافی پیگیر هست، جلسه سخنرانی را با تذکر به دفتر حضرت استاد آیت الله علوی بروجردی و نهایتا فشار به جلسه کنسل کردند. حق بر این بود حقیر را به حضور می پذیرفتند و حرف های این ناچیز را گوش می کردند و بعد قضاوت می نمودند...
🔺سال گذشته استفتائات بعلاوه برخی اشکالات علمی وارده به کتاب آقای موسوی مطلق رسانه ای شد و تعدادی از کانال های فعال در زمینه نقد تصوف و عرفان صوفیانه نیز درخواست مناظره با وی را نمودند. اما او به جای پاسخگویی به اشکالات وارده و پذیرفتن اشتباهات خویش در نشر مطالب انحرافی و جبران آن، به منتقدین خود برچسب ها و تهمت های مختلفی چون شیعیان انگلیسی، متحجرین، ضد انقلاب و … زد و با فرافکنی از قبول مسئولیت سر باز زد. و اکنون با کمال تعجب شکایت می کند که چرا بحث علمی نمی کنید!
✅ در این زمینه بخوانید:
◾️ دیدگاه مراجع تقلید درباره مطالب و جلسات سید عباس موسوی مطلق
◾️ پاسخ جدید و صریح آیت الله نوری همدانی به استفتائی درباره “کتاب قبول اهل دل”
🔴 همان ایام در یکی دیگر از کانال های فعال در زمینه نقد انحرافات اعتقادی، از آقای موسوی مطلق درخواست شد تا در بیت آیت الله صافی حاضر شود و مطالب و نظرات خود را عرضه کند. واکنش نویسندگان این کانال به پست اخیر موسوی مطلق:
🔺«این پیشنهاد پارسال ما به آقای موسوی مطلق بود، ولی ایشان از حضور در محضر آیت الله صافی گلپایگانی امتناع کردند. امروز که جلسه سخنرانی ایشان در حرم به درخواست بیت آیت الله صافی کنسل شد، ایشان با گلایه از آیت الله صافی با مظلومنمایی در اینستاگرام خود نوشتند: چرا آقای صافی مرا به حضور نخواستند تا عقایدم را برای ایشان بیان کنم. به آقای موسوی مطلق میگوییم: این خود شما بودید که بجای حاضر شدن در محضر آیت الله صافی گلپایگانی، مخالفان خود را انگلیسی خواندید…»
🔺در نهایت خطاب به آقای موسوی مطلق باید گفت، بهتر است به جای اشکال گرفتن بر مرجعیت بزرگوار و بیدار شیعه، مسئولیت مطالب انحرافی کتاب خویش را بپذیرد، از سران صوفیه برائت بجوید، مطالب باطل کتابش را نقد کند، دست از ترویج مرید و مرادی و سایر آداب صوفیانه بردارد و به جبران مافات بپردازد.
🔺اگر هم وی واقعا مایل به بحث علمی است، نقد های همین سایت را به صورت علمی و به دور از فرافکنی و برچسب های مختلف سیاسی، مذهبی و… پاسخ دهد.
🔴 همچنین از همینجا اعلام می شود که گروهی از فضلا و طلاب حوزه های علمیه حاضرند با آقای موسوی مطلق در ملاء عام و در مقابل دوربین های تصویر برداری، به مناظره و بحث علمی بنشینند. اگر آقای موسوی مطلق، پاسخی به این اعلام آمادگی برای بحث و مناظره بدهد، از طریق سایت و کانال تلگرامی اطلاع رسانی خواهد شد.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مشروح مطالب فوق در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13931/ممانعت-مراجع-سخنرانی-موسوی-مطلق.html
4_5958739860129842757.MP3
11.33M
⭕️ فایل صوتی بخش دوم بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ فایل صوتی بخش دوم بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️گفتیم که معتقدین به وحدت وجود می گویند که همه عالم، اجزاء، و عین وجود حق تعالی هستند و در این عالم، تنها ذات خداوند است.
▪️ما نمی توانیم وجود واجب و ممکن را یکی بدانیم. واجب الوجود، لایتغیّر، ازلی، ابدی و بدون عوارض است، تکامل، تنزل و حرکت و تغییر در ذات او راه ندارد. اما ممکن الوجود، زمان و مکان و تغییر و فنا و عوارض دارد.
▪️در میان مخلوقات، موجودات کثیف، آلوده، درنده و افراد آلوده، جانی، شرابخوار و اشیاء آلوده و متعفن بسیاری را می بینیم. چگونه می توان گفت همه اینها با ذات خداوند یکی است؟
▪️آیات قرآن ابدا با مساله وحدت وجود سازگار نیست. نصف بیشتر آیات قرآن وحدت وجود را نفی می کند. به عنوان نمونه ده گروه از آیات نقل می شود که البته آیات نقد وحدت وجود بسیار بیشتر از این است:
1️⃣- گروه آیات خلقت که در قرآن بسیار زیاد است...
2️⃣- گروه آیات قرآن درباره عبادت، نماز و روزه و حج: آیا خداوند خودش، خودش را پرستش می کند؟
🔴 مرحوم آیت الله حکیم در مستمسک در ذیل مساله نجاست معتقدین به وحدت وجود، برخی سخنان وحدت وجودیان را ذکر نموده و می گوید: اگر حسن ظن داشته باشیم، باید سخنان اینها را باید بر ظاهر و مجاز حمل کنیم وگرنه به هیچ وجه با مبانی دینی سازگار نیست و کسی که معقتد به اینها باشد[مسلمان نیست]… البته منظور ایشان از حسن ظن، حسن ظن به صوفیه نیست. منظور برخی از فلاسفه اسلامی است. واقعا سخنانی چون سبحانی ما اعظم شانی و لیس فی جبتی الا الله، چنین سخنانی را نه می توان حسن ظن داشت نه می توان حمل بر مجازات کرد.
3️⃣- گروه آیات مربوط به رزق، شکر و کفران: اگر یک وجود بیشتر نباشد، چه کسی رازق و چه کسی مرزوق است؟ خداوند به ذات پاک خودش روزی می دهد؟ خداوند خودش، خودش را شکر می کند؟
4️⃣- گروه آیات اطاعت و معصیت: اگر وحدت وجود را قبول کنیم، اطاعت ذات از خودش و عصیان ذات از خودش معنی ندارد.
5️⃣- گروه آیات ارسال رسل...
6️⃣- گروه آیات امتحان: چه کسی چه کسی را متحان می کند؟ آیا خداوند خودش را با جوع و خوف و نقصان اموال و ثمرات امتحان می کند؟
🔴 بدانید که صوفی، صوفی نمی شود مگر اینکه قائل به وحدت وجود باشد.
7️⃣- گروه آیات مربوط به سوال در قیامت و حشر و نشر در قبور و فناء دنیاست...
8️⃣- گروه آیات عذاب و کیفر و جهنم...
9️⃣- آیات مربوط به بهشت...
🔟- گروه آیات شفاعت: چه کسی از چه کسی شفاعت می کند؟ هدف چیست؟ وجود واحد ازلی ابدی لا یتغیر، خودش شفیع و خودش مشفوع له است؟ خداوند، خودش گناهان خودش را با شفاعت می بخشد؟
🔺 البته گروه های آیات دیگری هم هستند، ده گروه دیگر هم می شود ضمیمه کرد که عملا مخالف وحدت وجود هستند. تفکر وحدت وجود با روح تعلیمات اسلام ابدا سنخیت ندارد. کسی که ملتزم به لوازم وحدت وجود شود، مسلمان نیست. یعنی اگر فردی بگوید این آیات، مَجازات است و حقیقت همه عالم، همان یک ذات واحد است و غیر از او چیزی نیست، این فرد به لوازم وحدت وجود ملتزم شده است.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13873/آیت-الله-مکارم-شیرازی-نقد-وحدت-وجود-اول.html
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی: از اسفار، تنها به بسم الله الرحمن الرحیم آن معتقدم
🌐پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده ویدئو در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13991/آیت-الله-میلانی-اسفار-ملاصدرا.html
✅ #روزه_کله_گنجشکی منبع روایی دارد
⚜امام باقر علیه السلام فرمودند:
ما پسران خود را وقتى هفت ساله اند، تکلیف به روزه گرفتن می کنیم، به اندازه اى که توان دارند تا به روزه، عادت کنند،
ولى شما پسرانتان را وقتى نه ساله شدند، به اندازه اى که توان دارند، تکلیف کنید و زمانی که تشنگى بر آنان چیره شد، افطار کنند.
📚 کافی/ج3/ص409
⭕️ ترویج عقائد و رسوم انحرافی صوفیه(رقص سماع) توسط شهرداری تهران!
🌐 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
4_5988073614883161528.MP3
8.19M
⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️لازمه فاسدهی بعدی وحدت شخصیّه وجود، بحث اباحه گری است.
▪️ در برخی از کتب صوفیه نیز اشاره شده است که سران آنها تقیّد خاصّی به مباحث شرعی و طاعت و عصیان الهی نداشتند .
▪️ابن عربی بین عقل و شرع و شهود، اصالت را به شهود می دهد.
▪️قائلین به وحدت وجود، در عین اینکه تلاش نموده اند تا از مباحث عقلی و اصطلاحات فلسفی برای تبیین وحدت وجود استفاده کنند، اما نهایت کاری که انجام داده اند و لب مطالبشان، آوردن مثالهای متعدّد است.
▪️یکی از مثال هایی که ابن عربی به کرات از آن استفاده می کند، مثال آینه است. در صورتی که مثال آینه دقیقاً خلاف وحدت وجود را نشان میدهد.
▪️تصویر در آینه خودش وجود جدایی نسبت به صاحب تصویر دارد، ولو این که تصویر هست امّا خب وجود جدایی دارد.
▪️تمثیل بعدی که برای اثبات بحث وحدت شخصیّه وجود به کار رفته است، تمثیل سایه است.
▪️به دلیل اینکه زوایای سایه متّحد است با زوایای ذی سایه گمان کرده اند که سایه و ذی سایه یک چیز است در صورتی که وجود سایه، جدای از وجود صاحب سایه است.
▪️مثال سوّم، تمثیل موج و دریاست.
▪️این خصوصیت شیء مرکّب و کثیر حقیقی است که قسمتی از آن میتواند به شکلی در بیاید. قسمتی از آب به یک شکل و قسمت دیگری به شکل دیگری درآمده است و در این جا واقعاً کثرت وجود دارد.
▪️وحدتی که ما در این جا اگر هم نسبت بدهیم، و بگوییم این موج روی آب، این قسمت از آب که در رو هست، همان قسمتی است که در پایین آب هست، در حقیقت یک وحدت اعتباری است و یک قرداد ذهنی ناشی از مجانست است.
▪️در امور متجانس، گاهی چنین اعتبارهایی را فرض می کنیم. مثلاً میز چوبی را فرض کنید. میز چوبی این اتاق از میز چوبی اتاق دیگر جداست و هیچ وحدتی ندارند. امّا به جهت این که جنس اینها از چوب هست، یک اعتبار وحدتی نسبت به همجنس بودن اینها می کنیم و نسبت چوب بودن را به اینها میدهیم در صورتی که در این جا وحدت ما یک امر اعتباری است و صرف قرارداد ذهنی ماست.
▪️تمثیل دیگری را که بیان کرده اند، تمثیل آب در ظرف است. در این مثال نیز کثرت، حقیقی است، تعدّد، حقیقی است و ما به صرف مجانست، به اینها نسبت واحد میدهیم.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/14046/تمثیل-آینه-سایه-موج-دریا-اباحه-گری.html
⚫️ چه نحوستی داشت سقیفه... از آتش زدن درب خانه وحی، شهادت دختر پیامبر و کودک در بطنش، تا بستن طناب به دستان اسدالله امیرالمومنین، تا بیست و پنج سال خانهنشینیاش، تا شهادتش در محراب نماز، تا مسموم کردن فرزند بزرگش امام مجتبی و برون ریزی کینهها و خباثتها در روز دفنش، تا عاشورا و اوج ظلمت بشریت، تا اسارت اهل بیت پیامبر، تا شهادت هشت امام بعد و تا هزار و یکصد و اندی سال غیبت خاتم الائمه حضرت مهدی و تا امروز که همچنان ظلم و نادانی پیچیده در لباس ریا دامنگیر بشریت شده.
خدای مهربان، به حق مظلومیت علی علیه السلام، به حق تنهایی او و به حق خون ریخته شده در محراب، جهان را به نور آخرین فرزند معصومش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) روشن کند.
◾️منبع: کانال تلگرام علی میری @alimiriart
🔺در این ایام و لیالی، بهترین مقدرات را برای همه شیعیان و محبین امیر المومنین علیه السلام آرزومندیم.
💠 حدیث قدسی
🔹 امام على النقى از پدرش از پدرانش از حضرت على عليهم السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از خداوند متعال، نقل كرده كه حضرت حق فرموده:
اى بنى آدم، چرا انصاف ندارى. من با دادن نعمت، حب خودم را به تو ثابت مى كنم ولى تو با انجام گناه به من خشمناك مى شوى. خير من هميشه به سوى تو نازل است و شر تو هم به سوى من متصاعد مى باشد. هر روز ملك كريمى از تو براى من عمل غير صالح مى آورد. اى فرزند آدم، اى كاش از وضع خودت آگاه مى شدى. اى فرزند آدم، هنگام خشم مرا ياد كن تا من هم هنگام خشم تو را ياد كنم تا تو را در آن عذابهايى كه تو را محو مى كند، غرق ننمايم.
🔸 قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: قال اللَّه تعالى: يا ابن آدم، ما تنصفني أتحبّب إليك بالنعم و تتمقّت إليّ بالمعاصي، خيري إليك منزل و شرّك إليّ صاعد، و لا يزال ملك كريم يأتيني عنك كلّ يوم بعمل غير صالح.
يا ابن آدم، لو سمعت وصفك و أنت لا تدري من الموصوف لسارعت إلى مقته.
يا ابن آدم، اذكرني حين تغضب أذكرك حين أغضب فلا أمحقك فيم أمحق.
منبع: الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص313
@ebnearabi
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ دانلود سخنرانی استاد حامدرضا معاونیان درباره تفریط عده ای از جوانان در مواجهه با علما و مراجع؛ نفوذ آداب صوفیانه در هیئات مذهبی و برخی نکات مهم در انحرافات صوفیه
🔺 رئوس مطالب مطروحه در این فایل صوتی:
🔸لزوم قرب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔸آیا قرب به این معناست که با امام زمان سنخیت روحی پیدا کنیم؟ خیر، هیچ کسی با ایشان قابل قیاس و قابل تناسخ نیست
🔸به این معنا صحیح است که باید صفات رذیله را از خودمان بزداییم و به صفات حسنه متحلی بشویم.
🔸اما عده ای در اینجا شیادی می کنند و می گویند که برای قرب به امام زمان، بیایید و مرید و منقاد ما باشید و هر چه ما گفتیم باید اطاعت کنید. در این بین نیز از احادیث ضعیف استفاده می کنند و دروغ می بافند که «هلک من لیس له مرشد».
🔸و استدلال غلط و دروغین به ماجرای خضر و موسی می کنند و می گویند: «چگونه موسی مطیع بی چون و چرای خضر بود، تو هم باید مطیع من باشی» که این حرف غلط است.
🔸چون موسی و خضر هر دو معصوم بوند ولی ما هر دو نامعصوم. خداوند به حضرت موسی وحی کرد که برو سراغ خضر. ولی خدا به ما نگفته که سراغ تو بیاییم! از کجا بدانیم که تو راست می گویی که واصلی؟ و از کجا بدانیم تو راست می گویی که تهذیب نفس کرده ای و استادی؟… ای بسا ابلیس آدم روی هست ### پس به هر دستی نباید داد دست.
🔸قبلا این مطلب اختصاص به صوفیان خانقاهی داشت که قطب و شیخ و پیرِ خودشان را در جایگاهی قرار می دادند که همه باید مطیع مطلق و بی چون و چرای او باشند … اما متاسفانه امروزه یک عده در قالب معمّمین اینچنین آمده اند. یک عده به اسم ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و سیر الی الله و عده ای هم با عنوان عرفان و … آمده اند و ادعای ارشاد و خلیفه اللهی دارند که به واقع راهزن راه مومنین هستند.
🔸می بینند که شیخ دارد گناه می کند و معصیت می کند، اما می گویند نه ان شاء الله ایشان خضر است و مصلحتی در کار است!
🔸از طرفی عده ای هم زده شدند و دچار تفریط شده اند و می گویند هیچ آخوند و استاد و هیچ کسی را قبول نداریم و می گویند نباید هیچ ولیجه ای غیر از معصوم داشت و همه مراجع را نفی می کنند. اما یک صفحه قرآن و یک حدیث از اصول کافی را بدون غلط نمی توانند بخوانند.
🔸متاسفانه آداب صوفیانه به مجالس مذهبی و هیئات کشیده شده است. پنجاه سال قبل اگر در مجلسی کف و سوت می زدند و هو می کشیدند، دیگران می گفتند حتما اینها درویش هستند اما متاسفانه امروزه این مسائل در مجالس ما رایج شده است. در حالی که قرآن کریم مشرکین را ملامت کرده که عبادت آنها در کنار کعبه کف زدن و سوت زدن بوده است: « وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَهً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ ».[۱]
🔸لازم است که حتما به علما و متخصصین رجوع شود. نشانه های علما را هم اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: «فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوه»[۲] عالمی که کلام او قال الصادق علیه السلام هست نه قال عطار و مولوی…
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مطالعه در سایت:
http://www.ebnearabi.com/14328/استاد-معاونیان-صوفیه-خضر-موسی-هیئات.html
📚نام کتاب:ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید
📚مولف:مصطفی آذرخشی
📚ناشر:انتشارات نبأ
🌐فروشگاه كتاب ما
📚قیمت:250000﷼
t.me/ma_book
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ تمثیل رنگین کمان، شیشه، یخ و…؛ استاد طوبایی| سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۸)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️تمثیل پنجمی که برای اثبات وحدت شخصیّه وجود استفاده می کنند، تمثیل یخ زدن آب است.
▪️می گویند آب یخ میزند و اشکال مختلف ظروف را به خود میگیرد، ولی در حقیقت آن چیزی جز آب نیست که یخ زده است . اگر یخ ذوب بشود، همان وجود آب باقی می ماند.
▪ نقد: چیزی که بتواند به قالبهای مختلف در بیاید، دارای شکل بشود، دارای اندازه بشود… اینها همه خصوصیّات اشیاء و موجودات ذی اجزاء است…
▪️ آن چیزی که حقیقت دارد آن کثرت است و نه وحدت، و وحدت یک اعتباری است که از مجموع این اجزاء ما در ذهن قرار دادیم.
▪️تمثیل ششم، رنگین کمان است. نور واحدی که در حقیقت بیرنگ است، در برخورد با هوا، به رنگ های مختلف دیده میشود، امّا در حقیقت همان یک تابش نور است.
▪️تمام نقدهایی را که در مثالهای آب زدیم، در این جا هم وارد است. نور حقیقتاً ذی اجزاء است و کثیر حقیقی است. نور در کمیّت های مختلف مکانی واقع میشود و می توانیم به بخش خاصی از یک نور بخش خاصی از مکان را نسبت بدهیم. اگر دیواری حائل بشود، این نور نمیتواند اتاق کناری را روشن بکند و نور طی مسافت میکند.[۱]
▪️تمثیل هفتمی که ذکر کرده اند، تمثیل شیشه های رنگی است. ابن عربی این را در فصوص آورده است. نور واحد بیرنگ، رنگدار می شود و این نور واحد، متکثّر دیده می شود...
▪️اگر رنگ متعلق به هوا و چیزهای دیگری باشد که آن را به نور انتساب دادیم، در واقع یک خطای دید و توهّم محض است. و وجودی به غیر از وجود نور خواهد بود.
▪️اگر نور حقیقتاً رنگ را پذیرفته باشد، لازمه اش این است که چیزی غیر خداوند متعال به خداوند اضافه شده باشد کما این که رنگ یک جوهر و یک عرض است به جوهری عارض شده است که همان نور باشد، لازمهی این تمثیل این است که این رنگهای مختلف عارض شده باشد به ذات الهی که این علاوه بر این که خروج از قول به وحدت شخصیّه هست، مستلزم این است که خداوند متعال محلّ حوادث باشد و ذات الهی افتقار و نیاز داشته باشد به غیر خودش که لوازم فاسدهی بسیار زیادی خواهد داشت.
▪️تمثیل هشتم، تمثیل آتش گردان است. وقتی آتشگردانی را می چرخانند تا ذغال آتش بگیرد، با این چرخش در چشم ما یک دایره دیده می شود. ابن عربی این تمثیل را در فتوحات ذکر کرده است.
▪️این که آتشگردان را به صورت دایره مشاهده می کنیم به خاطر حرکت سریع آن در مکان است و علاوه بر این که یک خطای دید و یک توهّم محض است، اگر بخواهیم این تمثیل را به خداوند متعال نسبت بدهیم لازمه آن این است که عالم هم حقیقتاً توهّم محض باشد… لازمه فاسد دیگر آن این است که خداوند متعال تجلّی تامّ کرده باشد در هر وجودی. به نحوی که خداوند متعال وجودی ورای آن ظهور نداشته باشد، و وجودش منحصر باشد در آن ظهور خاصّ که این مورد طعن و انکار شدید قائلین به وحدت شخصیّه واقع شده و نخواستند این را بپذیرند…
▪️تمثیل نهمی که بیان کرده اند برای وحدت شخصیّه وجود، تمثیل عدد است. ابن عربی در جاهای مختلف این تمثیل را ذکر کرده است. و می گویند که همه اعداد از یک به وجود آمده است.
▪️حتّی اگر بگوییم همه اعداد از یک پدید آمده اند، ده تا یک کنار هم تبدیل به عدد ده می شوند. و خودِ ابن عربی می گوید که عدد دو از اضافه یک به خودش پدید خواهد آمد… وقتی که چیزی به خودش اضافه می شود یعنی تکثّر حقیقی دارد، جزئی به جزء دیگر اضافه می شود، اگر از اضافه چیز جدیدی حاصل شود یعنی ترکّب حقیقی والّا از شیء بسیط چیز اضافه ای پدید نخواهد آمد.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/3019/تمثیل-رنگین-کمان-شیشه-استاد-طوبایی.html
⚫️ صلی الله علیک یا مولانا یا جواد الائمه
◼️ وداعا یالجواد (شهادت امام جواد علیه السلام) با زیرنویس فارسی
🔺ملا باسم کربلایی
🎥 https://www.aparat.com/v/UOm9H