eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمیت حمدانیان در حفظ سرحدات اسلامیِ مجاور روم شرقی و نیز حفظ امنیت داخلی قلمرو عباسیان از دست‌اندازی قبایل کرد و عرب نواحی جزیره، عباسیان را به مدارا وا می‌داشت. مهم‌ترین نقش حمدانیان حفاظت از مرزهای قلمرو اسلامی در مقابل تهاجم رومیها بود و حمدانیان مهم‌ترین مانع توسعه‌طلبی رومیان در نواحی مسلمان‌نشین به‌شمار می‌رفتند. از این‌ رو در منشور حکومتی آنان که از سوی دربار عباسیان ابلاغ می‌شد، جهاد از مهم‌ترین وظایف حاکم حمدانی بود. 📌بیشترین جهاد علیه رومیان را، سیف‌الدوله در فاصله سالهای ۳۲۴ تا ۳۵۶ انجام داد که او را به کابوسی برای رومیان تبدیل کرده بود. به گونه ای که در برخی از منابع تاریخی، از بیش از ۴۰ جنگ میان رومیان مسیحی و سیف الدوله سخن به میان آمده است. نبردهایی که بسیاری از آنها با محوریت اشغال مسجد الاقصی و سرزمین قدس شکل گرفت و حمدانی ها را تبدیل به مستحکمترین نیرو در مقابل نیروها تبدیل کرد و حمدانی به  عنوان اولین مدافعان اسلامی و شیعی در مقابل رومی ها در تاریخ ثبت شد. 📜حمدانیان و ضرب سکه‌های شیعی اگر چه حمدانیان با حکومتها و قدرتهای سنّی‌مذهب هم پیمان بودند، اما مذهب آنان آشکارا تشیع دوازده امامی بود. گفته شده است که سیف‌الدوله از سال ۳۵۱ با اتخاذ تدابیری، دست به تغییر ترکیب جمعیتی حلب به نفع شیعیان زد. وی بدین منظور به احداث مقابری برای شخصیتهای شیعی نظیر عمروبن حَمِق خُزاعی و درج اسامی پنج تن علیهم‌السلام بر روی برخی سکه‌های حمدانی  پرداخت. 📌بنابه گزارش ابن‌حوقل، ابوالهیجاء حمدانی پیرامون مزار امام علی علیه‌السلام حصاری استوار ساخت و قبه‌ای بزرگ که درون آن با فرشهای گران‌قیمت پوشیده شده بود، بر آن بنا کرد. ابن‌عدیم نیز از اقدام سعدالدوله به افزودن جملات «حی علی خیرالعمل، محمد و علیٌ خیرالبشر» به اذان سخن گفته است. آشکارترین جلوه‌های تشیع در اشعار شعرای این روزگار منعکس است. ابوفراس حمدانی، بارها به مدح اهل بیت و قدح دشمنانشان پرداخته است. بااین‌حال، حمدانیان تسامح مذهبی نیز داشتند. 🟢دیگر حکومت‌های شیعی در سرزمین قدس همچنین حکومت شیعی دیگری بنام بنی عمار در طرابلس حضور داشتند و در ناحیه فلسطین و لبنان با صلیبیان وارد جنگ شده اند. همچنین در کتاب احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم مورخی بنام مَقدسی می نویسید: «اهل نابلس هم شیعه هستند» که این شهر الان بزرگترین شهر کرانه باختری است. ناصر خسرو قبادیانی نیز در سفرنامه خود اشاره به شیعه بودن طبریه می‌کند و پیروان اهل بیت علیهم‌السلام آنجا زیاد بودند. 📌در بخش‌های دیگر این نوشته، به حضور عالمان شیعی در فلسطین و تالیفات گسترده آنان در سرزمین بیت‌المقدس در طول قرون مختلف پرداخته می شود. تلاش نزدیک به یکصد ساله عالمان شیعی در حفاظت از سرزمین قدس و مبارزه نزدیک به ۸۰ ساله مراجع و بزرگان شیعه با تشکیل و گسترش دولت جعلی اسرائیل از موضوعات دیگر خواهد بود. ..................... پایان پیام کلیه حقوق متعلق به «مؤسسه ابناء الرسول (ص) تهران» است. https://fa.abna24.com/story/1513062 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3881 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚منبع: ابناکد خبر: ۱۵۱۳۶۸۳ 🟢شیعیان و فلسطین/۲: از آغاز تشیع در بیت‌المقدس تا شیعیان طبریه و علویان سوری 📜تاریخ فلسطین و سرزمین قدس در دوران یک هزار و چهارصد ساله خود، شاهد تحولات گوناگونی بوده است، در بخش اول این نوشتار، نقش شیعیان حمدانی در دفاع از بیت‌المقدس بررسی شد، در این بخش نگاهی به اسناد تاریخی حضور شیعیان در سده‌های مختلف تاریخی در این سرزمین اسلامی داریم. ✍به گزارش خبرگزاری بین المللی اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ اگر چه از تشکیل کشور فلسطین به عنوان جداشده از کشور سوریه کمی بیشتر از یکصد سال می‌گذرد، ولی این منطقه، تاریخی اسلامی به قدمت اسلام دارد که بخشی از آن در دوران حکومت عثمانی و بسیاری از آن در دوره حاکمان مختلف اسلامی گذشته است. 📌دو منطقه اردن و فلسطین بخش‌های جنوبی منطقه شامات شام را دربر می‌گیرد که امروزه هر یک، به کشور مستقلی تبدیل شده است. برخی شواهد تاریخی نشان می‌دهد که از سده چهارم هجری، همزمان با برخی از مناطق مانند، تشیع در اردن و فلسطین نیز گسترش یافته است. 🟢نقطه‌های آغاز تشییع در بیت المقدس 📌شاید بتوان گفت که تاریخ حضور شیعیان در بیت المقدس به حدود سالهای اولیه فتح این سرزمین برمی‌گردد. در برخی از منابع از افرادی شیعه مانند «عباده بن صامت»، درگذشته در سال ۳۴ ق و شدّاد بن اوس، درگذشته در سال  ۵۸ ق می‌توان اشاره کرد که در بیت‌المقدس سکونت داشته و در این شهر از دنیا رفتند و مزار این دو صحابی، تا به امروز در قبرستان باب‌الرحمه در کنار دیوار شرقی مسجدالاقصی باقی مانده است. 📌عباده بن صامت از نخستین صحابه رسول خدا (ص) که پس از حادثه سقیفه، به ولایت امیرمؤمنان بازگشت و در روایتی از امام رضا(ع) نیز مورد تجلیل قرار گرفته است. شدّاد بن اوس نیز معتقد به حقّانیت امام علی (ع) و از یاران ایشان در جنگ جمل بوده است. هم‌چنین برای وی سخنانی در دفاع از امیرمؤمنان(ع) نزد معاویه گزارش شده است. 📌از سوی دیگر، در منابع انساب سادات، به ورود و سکونت بسیاری از سادات علوی به شهرهای مختلف منطقه شامات اشاره شده است. در این میان، برخی از شهرهای فلسطین امروزی نیز از مهاجرت سادات بی‌نصیب نماندند. شماری از نوادگان این سادات شیعه مهاجر، بعدها در بیشتر این شهرها مناصب و مسئولیت‌های اداری و سیاسی را برعهده گرفتند. https://fa.abna24.com/story/1513683 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3882 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه 👇👇
🟢تشیّع در طبریه: ریشه‌های مشترک در 📌شهر طبریه امروزه در شمال شرقی فلسطین و در داخل سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و در گذشته از مهم‌ترین شهرهای شام بوده است. این شهر در ساحل دریاچه طبریه قرار دارد که بزرگ‌ترین دریاچه داخلی فلسطین اشغالی به شمار می‌آید.  📌بر اساس اشاره مقدسی، در نیمه سده چهارم همه اهل طبریه شیعه بوده‌اند. بنابر نقل برخی از مورخین، به نظر می‌رسد اهالی طبریه، قومی از اشعریان شیعی بوده‌اند که گروهی دیگری از آنان با مهاجرت از کوفه به قم، نقشی انکارناپذیر در گسترش تشیع در این شهر ایرانی داشته‌اند. بنابراین می توان گفت که اشعریان شیعی مستقر در طبریه، دارای ریشه های مشترک نژادی با اشعریان قم هستند. 📌این  نکته نیز قابل توجه است که بیشتر سادات مهاجر به طبریه از نسل حضرت عباس فرزند امام علی(ع) بوده‌اند و یکی از آنان به نام حمزه بن عبدالله، در این شهر صاحب فرزندانی گشت. از فرزندان وی، ابوالطیّب محمد بن حمزه، ملقّب به شهید (مقتول در ۲۹۱ق) بوده است که به دستور محمد بن طغج ملقّب به اخشید مؤسس دولت اخشیدیان، در طبریه به قتل رسید و نوادگان وی در این شهر به «بنی‌شهید» شناخته می‌شدند. 📌هم‌چنین نسب شناس نامدار، ابن طباطبا در کتاب خود نیز از کشته شدن یکی از فرزندان فضل بن محمد اللحیانی بن عبدالله بن عبیدالله بن حسن بن عبیدالله بن عباس بن علی(ع) در طبریه سخن گفته است.  📌همچنین در شهر طبریه زیارتگاهی منسوب به سکینه دختر امام حسین(ع) و عبدالله بن عباس بن امیر مؤمنان(ع) وجود داشته است، با توجه به اینکه از نظر تاریخی، انتساب این دو قبر به صاحبان آنها ثابت نشده است، این قبر می‌تواند مدفن حمزه بن عبدالله بن عباس ـ نخستین سید علوی مقیم طبریه ـ یا پسرش ابوالطیّب محمد بن حمزه علوی مقتول باشد که بعدها به دلایلی به جدّ خود عبدالله بن عباس بن علی(ع) تغییر انتساب یافته است. امروزه  و متاسفانه، پس از اشغال فلسطین، صهیونیست‌ها این زیارتگاه را به یک کنیس یهودی به نام راحیل ـ مادر حضرت یوسف (ع) ـ تبدیل کرده‌اند. 📌ناصر خسرو، جهانگرد و سیاح معروف اسلامی نیز در کتاب خود در مورد حضور شیعه در این منطقه با اشاره به قبری منسوب به ابوهریره می نویسد: «و گور ابی‌هریره آن‌جاست؛ بیرون شهر در جانب قبله؛ اما کسی آن‌جا به زیارت نتواند رفتن، که مردمان آنجا شیعه باشند». این سخنان را نیز باید نشانه دیگر از حضور شیعیان در این منطقه دانست. 🟢شیعیان طبری و علویان سوری 📌در میان شخصیت‌های نامدار منطقه شیعه نشین طبریه، اسامی زیادی از عالمان نمی‌توان یافت ولی فردی به نام ابوسعید سرور بن قاسم طبرانی از عالمان این منطقه شناخته می شود. این فرد که متولد ۳۵۸ هجری و متوفی ۴۲۶ هجری است از تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ و شکل‌گیری عقاید فرقه نُصیریه است که امروزه به عنوان علویان سوریه شناخته می‌شوند. این فرد  نویسنده شماری از متون دینی مهم این فرقه از جمله «مجموع الاعیاد» دانسته شده است. تا به امروز نیز در منطقه اشغالی جولان در جنوب غربی سوریه، که در فاصله کمی از دریاچه طبریه واقع است، چند روستای علوی‌نشین وجود دارد که این روستاها هم اکنون در تصرف رژیم صهیونیستی است. 📌نکته اساسی در پژوهش های مرتبط با شیعیان در این سرزمین آن است که در منابع تاریخی از شهری به عنوان قَدَس، با فتحه، نامبرده می شود که متفاوت با شهر مشهور قُدس، با ضمه است. قَدَس نام شهری در شمال طبریه بوده که براساس برخی منابع نیمی از آنان شیعه بوده اند. 📌در بخش‌های دیگر این نوشتار، اسنادی از حضور شیعیان در برخی از سرزمین های فلسطین مانند رمله همچنین نقش آنان در گسترش تشیع در جبل عامل، به عنوان یکی از مراکز مشهور عالمان شیعی پرداخته می‌شود. ..................... پایان پیام کلیه حقوق متعلق به «مؤسسه ابناء الرسول (ص) تهران» است https://fa.abna24.com/story/1513683 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3882 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚منبع: ابناکد خبر: ۱۵۱۴۱۰۵ شیعیان و فلسطین/۳: عالمان جبل عامل، وارثان شیعیان رمله و نابلس 📌شیعیان و سرزمین فلسطین، مجموعه‌ای یک هزار و چهارصدساله از وقایع متنوعی است که در بخش‌های قبلی این نوشتار، بخش‌هایی از آن بیان شد، در این قسمت، نگاهی به تاریخ حضور شیعیان در شهرهای مختلف فلسطین خواهیم داشت. ✍به گزارش خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت (ع) - ابنا - در میان منابع تاریخی، نشانه‌های از حضور شیعیان در شهرهای رمله و نابلس در سرزمین فعلی اشغالی فلسطین دیده می‌شود، اگر چه در هیچ کدام از منابع، این دو شهر به عنوان شهرهای شیعه معرفی نشده‌اند و این نشانگر آن است که می‌توان نشانه‌های مطلوبی از همزیستی میان شیعیان و دیگر فرقه‌های اسلامی در این شهر یافت. 🟢شیعیان رمله و نابلس 🌍شهر رمله، در گذشته از شهرهای بزرگ و مهم فلسطین بوده است. این شهر هم اکنون تقریبا در 45 كيلومترى شمال غربى بيت المقدّس و در میان بیت‌المقدس و تل‌آویو، داخل سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۸۴ قرار گرفته است. در میان منابع تاریخی می‌توان نشانه‌هایی از حضور شیعیان در این شهر یافت، اما بدون شک وجود قاضیان و خطیبانی از میان شیعیان در این شهر، نشانگر گسترده بودن این حضور بوده است. 📜از سده دوم هجری، چند شخصیت كوفی را می‌شناسیم كه در رمله اقامت نمودند و متّهم به تشیع بوده‌اند؛ اگر چه تشیع آنان قطعی و ثابت‌شده نیست. عثمان بن شریك كوفی معروف به «ابوهاشم صوفی»، درگذشته در سال ۱۵۰ قمری، ابوزكریا یحیی بن عیسی تمیمی نهشلی كوفی كه از اعمش، ابومسعود، محمد بن عبدالرحمان بن ابی‌لیلی، از صحابه پیامبر اکرم ص روایت كرده است. ابن حجر عسقلانی به نقلی از «عجلی» درباره او تعبیر «كان فیه تشیع» به كار برده است. 📌حضور برخی از در این منطقه را نیز باید از نشانه‌های دیگر سادات علوی در این منطقه دانست، مانند: علی بن محمد خُشكی از نوادگان زید بن امام زین‌العابدین (ع) است كه از بصره به مصر مهاجرت كرد و سپس قضاوت دو شهر بیت‌المقدس و رمله را عهده‌دار شد. همچنین برخی منابع از شخص دیگری از نوادگان زید شهید به نام ابومحمد حسن بن محمد، با نسبت «رملی» و تعبیر «محدّث» یاد کرده و او را از اعیان طالبیون دانسته‌اند. تعدادی از سادات ساكن رمله، خطیب یا قاضی این شهر بوده‌اند.  🌿از جمله یکی از نوادگان حسن مثنّی به نام ابوطالب حسن بن جعفر، معروف به «ابن بنت الزهری»  و نیز فرزندش ابوالحسن علی بن ابی‌طالب، قاضی رمله بوده‌اند. همچنین از دیگر سادات ساکن رمله، عبیدالله بن علی، ملقّب به «صاحب الشامة»، از نوادگان حسین اصغر بن امام زین العابدین (ع) بوده که در این شهر قاضی و رئیس بوده است. 📌در این شهر تعداد قابل توجهی از سادات علوی از نسل حضرت ابوالفضل عباس (ع) سكونت داشته‌اند. عبدالله بن عباس بن فضل بن حسن بن عبیدالله بن عباس، از فرزند خود احمد، نوادگانی در رمله داشته و فرزندان برادر عبدالله مزبور یعنی فضل بن عباس بن فضل نیز در همین شهر ساکن بوده‌اند.  📌به نظر می رسد مزاری که هم اکنون به عنوان «فضل» در رمله موجود است اگر چه در بارو عامه، به  فضل بن عباس بن عبدالمطلب منسوب است، اما چون در منابع تاریخی به محل دقیق وفات وی اشاره نشده، ممکن است مزار فضل بن عباس بن فضل بن حسن بن عبیدالله بن عباس بن علی(ع) باشد که بعدها به هم‌نام خود فضل بن عباس بن عبدالمطلب منسوب گشته است.  📌شخص دیگری كه در منابع از وی با توصیف «خطیب در رمله» یاد كرده (المروزی: ۱۷۱)، محمد لحیانی فرزند عبدالله بن عبیدالله بن حسن بن عبیدالله بن عباس بن علی (ع) است كه فرزندان وی نیز ساکن رمله بوده‌اند. جدّ محمد لحیانی یعنی عبیدالله بن حسن را در شمار راویان از امام جعفر صادق (ع) و زید بن علی (ع) دانسته است. قاسم فرزند محمد لحیانی از اصحاب امام عسکری (ع) به شمار می‌آید. https://fa.abna24.com/story/1514105 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3883 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شاعر برجسته عرب، ابوالحسن علی بن محمد تهامی، که در سال ۴۱۶ قمری به قتل رسید، در همین شهر زندگی کرده است. حر عاملی و سید حسن صدر، او را از شعرای شیعه دانسته‌اند. وی در مدّتی در رمله اقامت داشت و در این شهر ازدواج کرد و خطابت آن را عهده‌دار گردید و در همین شهر قصیده رائیه مشهور خود را در رثای فرزندش كه در این شهر از دنیا رفت، سرود. 📌همچنین از میان علمای شیعه‌ای که در شهر رمله حضور یافته و به سماع و روایت حدیث پرداخته‌اند، می‌توان به ابوالفتح کراجکی اشاره کرد. کتاب كنز الفوائد وی، اسامی شماری از محدّثانی را ثبت کرده است که کراجکی در شهر رمله از آنها روایت نموده است که به عنوان نمونه می‌توان از قاضی ابوالحسن اسد بن ابراهیم بن کلیب سُلمی حرّانی یاد کرد كه كراجكی در سال ۴۱۰ ق در رمله از وی روایت نقل كرده است. این شخص از مشایخ روایت نجاشی است و ابن حجر عسقلانی به نقل از ابن عساكر او را متکلّم و از شیعیان سرسخت توصیف کرده است. 📌در مورد شهر نابلس نیز «مَقدسی» در کتاب خود، نیمی از اهل نابلس را از شیعیان می‌داند، اگر چه در منابع تاریخی، اسامی شخصیت‌های شیعه‌ای كه از این شهر برخاسته یا در آن حضور یافته باشند، به چشم نمی‌خورد. ولی می‌توان به این مورد اشاره کرد که ابن حجر عسقلانی در کتاب خود، از شخصی به نام حسین بن تمیم قنّسرینی، معروف به ابن سروجی، نام می‌برد و می‌گوید: او نزد فرزند شیخ طوسی، كتاب تهذیب الاحكام پدرش را قرائت كرد و در سال ۵۱۸ ق در نابلس درگذشته است. 🟢عالمان جبل عامل، نوادگان شیعیان فلسطین 📌هنگامی که صلیبیان در اوایل دهه پایانی سده پنجم هجری موفق به نفوذ در فلسطین شدند؛ به گونه‌ای که پس از سقوط بیت‌المقدس در سال ۴۹۲ ق، آنها تا سال ۴۹۶ ق بیشتر شهرهای فلسطین مانند صور، نابلس، طبریه و رمله را تصرف کردند و بسیاری از مسلمانان از جمله شیعیان مجبور به مهاجرت شدند.  📌به نظر می رسد بخشی از جامعه شیعه شهرهای یاد شده، به سرزمین‌های کوهستانی شمال فلسطین یعنی «جبل عامل» مهاجرت کرده‌اند و گام‌های نخستین تشکیل جامعه‌ی شیعه جبل عامل را تشکیل دادند. بدون شک جایگاه و نقش برجسته عالمان جبل عامل در تاریخ تشییع، روشن‌تر از هر بیان و توصیف، و خارج از موضوع این نوشتار است. ..................... پایان پیام کلیه حقوق متعلق به «مؤسسه ابناء الرسول (ص) تهران» است. https://fa.abna24.com/story/1514105 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3883 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
قسمت اول یکی از شخصیت های بزرگ و کهن حاجی تبار کیا (بنا به تاریخ شفاهی متواتر طایفه) حاجی شیخ موسی حاجی است و بنا بر شواهد نسب نامه شناسی احتمالا در قرن هشتم هجری می زیست، داستان شاگردی مستقیم ایشان نزد حضرت امام صادق ع یک افسانه است و او هم عصر امام ع نبود، این داستان از آنجا نشأت می گیرد که او چون عموزاده اش سیدعلی کیا مدفون در لفور ملا و منشأ تبلیغ دین شیعه ی جعفری اثنی عشری در منطقه بود. پسوند حاجی در نام اکثر اجداد و بزرگانمان هم به این خاطر بود که آنها حمله دار منطقه بودند و اگر اهالی بندپی و لفور می خواستند جهت سفر زیارتی به عتبات و مکه بروند به آنها مراجعه می کردند و راه اندازی کاروان عتبات قرن ها از فعالیت طایفه ی ما بود و آخرین فردی که برایم از سفر زیارتی اش با پای پیاده گفت مادربزرگم مرحومه حاجیه خانم گلین گرجی نشلی(متوفی ۱۳۵۹ شمسی) فرزند مرحوم آیت الله ملا مهدی گرجی نشلی بود که مفصل است. بنا به نقل حضرت علامه جلالی بحرالعلوم نسابه از پژوهشکده ی حج و زیارت و دانشنامه بزرگ بقاع متبرکه، افرادی که حمله دار بودند در مازندران با پسوند حاجی شناخته می شدند. اگر پا را از طایفه ی ام در بندپی فراتر بگذاریم، حدود سه دهه قبل بزرگان طایفه ی کریمی آلاشتی که از عموزادگان ما هستند بیان می کردند امامزاده حاجی آلاشت، یکی از اجداد برخی حاجی تباران علوی تبار است و بعضی گفته اند نامش سید علیست، در پرونده ی این امامزاده در اوقاف خواندم او یکی سادات بلند مرتبه ی مربوط به قبل از قرن نهم بوده که اجدادش به جهت حفظ جانشان سیادتشان را مخفی نموده اند.
قسمت دوم: مردم آلاشت می گویند او برادر شیخ موسی است و حتی در کتب عامه شناسی آنجا چون کتاب افسانه های سوادکوه دکتر فریده ی یوسفی مدیر نشر شلفین و کتاب دو جلدی فرهنگ مردم سوادکوه نوشته ی دکتر کیوان پهلوان به این برادری اشاره شده است, در کتاب تاریخ بندپی هم به برادر دیگر ایشان بنام درویش یوسف اشاره شده که طبق تاریخ شفاهی نقلی نزد من او در انتهای حاجیکلای تاریخی آمل (یعنی اگر مستقیم از فکچال به سمت زرگرشهر بروید) می زیست، که جایی میان محدوده ی بندپی، لاله آباد و دشت سر می باشد، اگر کسی در منطقه مزار درویش یوسف یا امامزاده یوسف می شناسد به من اطلاع دهد تا تحقیقاتم را گسترش دهم. تعدادی از اهالی غیر حاجی تبار فیروجاه بخاطر مجاورت و علاقه مندی خالصانه ی اجدادشان به حاجی شیخ موسی حاجی، پسوند حاجی را در انتهای فامیلی شان دارند که به طایفه ی ما مرتبط نیستند ولی حاجی تباران لفور، بابلکنار و هراز چون: گنج کلا، گنج افروز، چهره، رزکه، بوالقلم و... با ما از یک ریشه اند. در گذشته چون تلاش بسیاری جهت یافتن حلقه های مفقوده ی نسب نامه ی اجداد و امامزادگان طایفه ی ما توسط افراد غیر متخصص صورت گرفت نهایتاً عنوان شد طایفه و حاجی شیخ موسی سید نیست ولی بسیاری دیگر او را امامزاده دانسته و خالصانه زیارتش می کردند.
قسمت سوم: تمام حاجی تباران کیا که از طایفه ی ملا یا همان ملاخیل و ابوخیل بحساب می آیند معتقدند از نسل یک علوی مهاجر به مازندران بنام ابومحمد هستند، این مطلب در کتب فرهنگ عامه ی متعدد مازندران هم منعکس شده که من دارم، علامه بحرالعلوم در کتاب زین الدین مهدی به استناد نسب نامه های تاریخی، حاجی تباران و آل کی و کیا را از نسل پسر امامزاده سید مهدی زین الدین مدفون در سمنان می داند که به مازندران مهاجرت کرده اند، بطور مثال سید کمال الدین کیا نوه ی مهدی زین الدین در نفت چال مزار دارد و پسر او هم سید علی کیا سلطان در شاه کلا و... در کتب انساب پسر سید مهدی زین الدین، ابو محمد حسن کیاکی ذکر شده و این حسن بنا به دلایل مفصل و مستند، امامزاده حسن بالای بندپی بوده که جد تمام طایفه و تعداد زیادی از امامزادگان منطقه است، کهن ترین آیین سنتی مازندران که آیین داوِت (دعوت) و مراسم ۲۶ عید ماه و... است در امامزاده حسن چسبیده به بندپی برگزار می شود و بنا به اسناد مراتع آن محدوده از املاک اجدادی حاجی تباران بود بطور مثال حاجی علیجان چراتی حاجی که جد اهالی سادات گنج کلاست و از نسل میرزا محمد مقیم فکچالی بود آنها را وقف کرد.... پس در نتیجه امامزاده حسن جد شیخ موسی هم هست، شیخ موسی فرزندی نداشت و در نزدیکی مادرش و امامزاده سید عبدالله بخاک سپرده شد، او مراتع گسترده و اجدادیش را وقف عام کرد و بسیار از اهالی منطقه شاکرِ خوردن نان این سفره اند.
قسمت چهارم: در بالا عرض شد، نقل فراگیر اینست که حاجی شیخ موسی ییلاقات بندپی شرق که منتهی به لفور می شود را وقف عام نمود، اسنادی تاریخی در نزد ذینفعان وجود دارد که به نوعی این املاک وقفی را تایید و یا تقسیم کرده و طوایفی تولیت آنرا بر عهده دارند، این طوایف چون ذینفع هستند اسنادشان را حراست کرده و به احدی نشان نمی دهند، بنا به گواهی دوستی پژوهشگر در دادگاه هم بابت اختلافات ملکی مرتبط اخیراً پرونده ای مفتوح بود، بنا به پیگیری بسیار زیاد دوست عزیزم جناب آقای محسن داداش پور باکر در منطقه به دو سند تاریخی برخوردیم که اولی بتاریخ ۱۰۱۸ قمری بوده که شیخ موسی در آن تاریخ در قید حیات نبود او چنین معرفی شد: مرحوم آقا شیخ موسی بن فیض الله بن علی و در سند دومی به تاریخ ۸۴۱ قمری هم آقا شیخ موسی دارای مزار بود اینگونه معرفی شده است: موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن.
🟢 📜 🕌 🌍 🌍 [در پژوهش آقای سیدمهدی بیژنی حاجی فکچالی مقیم قم آمده است:] 👇👇 📝سید مهدی بیژنی حاجی: 🔲قسمت اول یکی از شخصیت های بزرگ و کهن حاجی تبار کیا (بنا به تاریخ شفاهی متواتر طایفه) حاجی شیخ موسی حاجی است و بنا بر شواهد نسب نامه شناسی احتمالا در قرن هشتم هجری می زیست، داستان شاگردی مستقیم ایشان نزد حضرت امام صادق علیه السلام یک افسانه است و او هم عصر امام علیه السلام نبود، این داستان از آنجا نشأت می گیرد که او چون عموزاده اش سیدعلی کیا [علیه الرحمه] مدفون در لفور ملا و منشأ تبلیغ دین شیعه ی جعفری اثنی عشری در منطقه بود. 📌پسوند حاجی در نام اکثر اجداد و بزرگانمان هم به این خاطر بود که آنها حمله دار منطقه بودند و اگر اهالی بندپی و لفور می خواستند جهت سفر زیارتی به عتبات و مکه بروند به آنها مراجعه می کردند و راه اندازی کاروان عتبات قرن ها از فعالیت طایفه ی ما بود و آخرین فردی که برایم از سفر زیارتی اش با پای پیاده گفت مادربزرگم مرحومه حاجیه خانم گلین گرجی نشلی (متوفی ۱۳۵۹ شمسی) فرزند مرحوم آیت الله ملا مهدی گرجی نشلی بود که مفصل است. 📌بنا به نقل حضرت علامه جلالی بحرالعلوم نسابه از پژوهشکده ی حج و زیارت و دانشنامه بزرگ بقاع متبرکه، افرادی که حمله دار بودند در مازندران با پسوند حاجی شناخته می شدند. 📌اگر پا را از طایفه ی ام در بندپی فراتر بگذاریم، حدود سه دهه قبل بزرگان طایفه ی کریمی آلاشتی که از عموزادگان ما هستند بیان می کردند امامزاده حاجی آلاشت، یکی از اجداد برخی حاجی تباران علوی تبار است و بعضی گفته اند نامش سید علی است، در پرونده ی این امامزاده در اوقاف خواندم او یکی سادات بلند مرتبه ی مربوط به قبل از قرن نهم بوده که اجدادش به جهت حفظ جانشان سیادتشان را مخفی نموده اند. 🔲قسمت دوم: مردم آلاشت می گویند او برادر شیخ موسی است و حتی در کتب عامه شناسی آنجا چون کتاب افسانه های سوادکوه دکتر فریده ی یوسفی مدیر نشر شلفین و کتاب دو جلدی فرهنگ مردم سوادکوه نوشته ی دکتر کیوان پهلوان به این برادری اشاره شده است, در کتاب تاریخ بندپی هم به برادر دیگر ایشان بنام درویش یوسف اشاره شده که طبق تاریخ شفاهی نقلی نزد من او در انتهای حاجیکلای تاریخی آمل (یعنی اگر مستقیم از فکچال به سمت زرگرشهر بروید) می زیست، که جایی میان محدوده ی بندپی، لاله آباد و دشت سر می باشد، اگر کسی در منطقه مزار درویش یوسف یا امامزاده یوسف می شناسد به من اطلاع دهد تا تحقیقاتم را گسترش دهم. 📌تعدادی از اهالی غیر حاجی تبار فیروجاه بخاطر مجاورت و علاقه مندی خالصانه ی اجدادشان به حاجی شیخ موسی حاجی، پسوند حاجی را در انتهای فامیلی شان دارند که به طایفه ی ما مرتبط نیستند ولی حاجی تباران لفور، بابلکنار و هراز چون: گنج کلا، گنج افروز، چهره، رزکه، بوالقلم و... با ما از یک ریشه اند. 📌در گذشته چون تلاش بسیاری جهت یافتن حلقه های مفقوده ی نسب نامه ی اجداد و امامزادگان طایفه ی ما توسط افراد غیر متخصص صورت گرفت نهایتاً عنوان شد طایفه و حاجی شیخ موسی [علیه الرحمه] سید نیست ولی بسیاری دیگر او را امامزاده دانسته و خالصانه زیارتش می کردند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3884 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟢 📜 🕌 🌍 🌍 [در پژوهش آقای سیدمهدی بیژنی حاجی فکچالی مقیم قم آمده است:] 👇👇 🔲قسمت سوم: تمام حاجی تباران کیا که از طایفه ی ملا یا همان ملاخیل و ابوخیل بحساب می آیند معتقدند از نسل یک علوی مهاجر به مازندران بنام ابومحمد هستند، این مطلب در کتب فرهنگ عامه ی متعدد مازندران هم منعکس شده که من دارم، علامه بحرالعلوم در کتاب زین الدین مهدی به استناد نسب نامه های تاریخی، حاجی تباران و آل کی و کیا را از نسل پسر امامزاده سید مهدی زین الدین مدفون در سمنان می داند که به مازندران مهاجرت کرده اند، بطور مثال سید کمال الدین کیا نوه ی مهدی زین الدین در نفت چال مزار دارد و پسر او هم سید علی کیا سلطان در شاه کلا و... در کتب انساب پسر سید مهدی زین الدین، ابو محمد حسن کیاکی ذکر شده و این حسن بنا به دلایل مفصل و مستند، امامزاده حسن بالای بندپی بوده که جد تمام طایفه و تعداد زیادی از امامزادگان منطقه است، کهن ترین آیین سنتی مازندران که آیین (دعوت) و مراسم ۲۶ عید ماه و... است در امامزاده حسن [علیه الذحمه] چسبیده به بندپی برگزار می شود و بنا به اسناد مراتع آن محدوده از املاک اجدادی حاجی تباران بود بطور مثال حاجی علیجان چراتی حاجی که جد اهالی سادات گنج کلاست و از نسل میرزا محمد مقیم فکچالی بود آنها را وقف کرد.... 📌پس در نتیجه امامزاده حسن [علیه الرحمه] جد شیخ موسی [علیه الرحمه] هم هست، شیخ موسی فرزندی نداشت و در نزدیکی مادرش و امامزاده سید عبدالله [علیه الرحمه] بخاک سپرده شد، او مراتع گسترده و اجدادیش را عام کرد و بسیار از اهالی منطقه شاکرِ خوردن نان این سفره اند. 🔲قسمت چهارم: در بالا عرض شد، نقل فراگیر این است که حاجی شیخ موسی [علیه الرحمه] ییلاقات بندپی شرق که منتهی به لفور می شود را وقف عام نمود، اسنادی تاریخی در نزد ذی نفعان وجود دارد که به نوعی این املاک وقفی را تایید و یا تقسیم کرده و طوایفی آنرا بر عهده دارند، این طوایف چون ذینفع هستند اسنادشان را حراست کرده و به احدی نشان نمی دهند، بنا به گواهی دوستی پژوهشگر در دادگاه هم بابت اختلافات ملکی مرتبط اخیراً پرونده ای مفتوح بود، بنا به پیگیری بسیار زیاد دوست عزیزم جناب آقای در منطقه به دو سند تاریخی برخوردیم که اولی به تاریخ ۱۰۱۸ قمری بوده که شیخ موسی [علیه الرحمه] در آن تاریخ در قید حیات نبود او چنین معرفی شد: 《مرحوم آقا شیخ موسی بن فیض الله بن علی》 و در سند دومی به تاریخ ۸۴۱ قمری هم آقا شیخ موسی [علیه الرحمه] دارای مزار بود اینگونه معرفی شده است: 《موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن.》 🔲قسمت پنجم و پایانی: در بالا گفتیم چون امامزاده حسن جد حاجی تباران کیاست و آنها سید هستند پس پس از تجمیع نسب نامه های: ضامن بن شدقم نسابه، مشجرالوافی ابوسعیده ی نسابه، علامه جلالی بحرالعلوم نسابه و اسناد قید شده و تاریخ شفاهی، نسب نامه ی تایید نشده ی حاجی شیخ موسی چنین است: [حاجی شیخ] موسی بن فیض الله بن علی بن تقی (برادر کمال الدین و محمد مدفون در نفت چال) بن حسن بن مهدی زین الدین بن ابراهیم ارزق بن حسین بن محمد بن حسین الکوسج بن ابراهیم ارزق بن محمد حرون بن حمزه بن عبیدالله اعرج بن حسین اصغر بن حضرت سجاد علیه اسلام 📌امیدوارم هیات امنای امامزاده شیخ موسی هزینه کرده و پیگیر روند تایید نسب نامه و تکمیل پژوهش از جانب علامه بحرالعلوم شوند که سالهاست پرونده ی این امامزاده را مفتوح داشته و در کتاب هفت جلدی در حال جمع بندی مزارات مازندران و کتاب ۱۱۰ جلدی بقاع متبرکه دنیای اسلام را در دست تالیف دارند. گروه پژوهشگران بزرگوار مرتبط به من هم در این پرونده، قطعا یاری رسان خواهند بود‌. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3884 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹ 🌸 📑 | 💠 📜 🔲 📜گزارش ملانجف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری 📌برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی 🔎پژوهش ادامه دارد... 📑در بخشی از نوشته های وی آمده است: {{...در وصف [دوزاقبن] طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن [ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف [بندپی] است که شمع شب ایشان بَر ورزیان [ییلاق ورزنه] بر فروخت که در که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری. زمین را به شریعت گسترد و پریجان [] را همت ز جان روحانی امر کرد...[ناخوانا]. بسم الله الرحمن الرحیم الله القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمبن یا حی یا قیوم یا رئوف یا رحیم یا حافظا یا حفیظ یا قهارا یا جبار .....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] [پرمینا] [اون کنار] [سیجج] [درکامیان] اقریب [چاچلل] [سبزه خامن] [کلارزمین=کرازمین ] [ویتله] [سرجیکلا] [شال درکا] که هزار سال به سنگ یاقوت اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا] خمسه قرار تیول محمدعلی ولد ابراهیم باشلق [ شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3865 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/528 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3884 📌نکته ۱: نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🌿 ناصر رزازی خواننده و پژوهشگر زبان کردی : من گله دارم از روشنفکران و شاعران وحتی دولتمردان ایرانی میباست کُرد هر۳ بخش عراق و سوریه و ترکیه رو به ایران متصل میکردن کُرد با فارس عموزاده و هم تیره هست 💬 @insta_enghelabi
🟢 برگزاری جشن اتمام چاپ تفسیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی در اسفندماه 🔹رئیس بنیاد اسراء: تفسیر تسنیم ۸۰ جلدی است و در آن مطالعات عمیق و گسترده ای در همه زمینه های تفسیری در آن اتفاق افتاد تا اطلاعات به عنوان زیرساخت پژوهش تفسیری قرآن به پژوهشگران ارائه شود. 🔹دوم اسفند ماه در همایشی که ریاست آن را مدیر حوزه های علمیه بر عهده خواهد داشت جشن علمی و فرهنگی پایان تفسیر تسنیم که ۸۰ جلدی است برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/joinchat/3577414372C62d18b5dcc ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
☘🌹 محمود غفاری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
bozorgan-o-andishmandan-eamol@bamun1.pdf
12.41M
☘🌹 محمود غفاری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
14020828برکت آمل.mp3
928.5K
☘️🌹 دکتر محمود غفاری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚫️پیام تسلیت آیت‌اله اعرافی، عضو شورای نگهبان، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابت درگذشت مرحوم ، متوفی حادثه سقوط تیر برق در بندپی‌شرقی بابل 🗓 سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: ✏️ امروز خوشبختانه زنهایی که مجتهدند به اجتهاد فقهی رسیدند کم نیستند بنده حتی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمی‌دهند خانمها باید از مجتهد زن تقلید کنند. ۱۴۰۳/۹/۲۷ 🖼 💻 @khamenei_reyhaneh 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
قسمت پنجم و پایانی: در بالا گفتیم چون امامزاده حسن جد حاجی تباران کیاست و آنها سید هستند پس پس از تجمیع نسب نامه های: ضامن بن شدقم نسابه، مشجرالوافی ابوسعیده ی نسابه، علامه جلالی بحرالعلوم نسابه و اسناد قید شده و تاریخ شفاهی، نسب نامه ی تایید نشده ی حاجی شیخ موسی چنین است: موسی بن فیض الله بن علی بن تقی (برادر کمال الدین و محمد مدفون در نفت چال) بن حسن بن مهدی زین الدین بن ابراهیم ارزق بن حسین بن محمد بن حسین الکوسج بن ابراهیم ارزق بن محمد حرون بن حمزه بن عبیدالله اعرج بن حسین اصغر بن حضرت سجاد علیه اسلام امیدوارم هیات امنای امامزاده شیخ موسی هزینه کرده و پیگیر روند تایید نسب نامه و تکمیل پژوهش از جانب علامه بحرالعلوم شوند که سالهاست پرونده ی این امامزاده را مفتوح داشته و در کتاب هفت جلدی در حال جمع بندی مزارات مازندران و کتاب ۱۱۰ جلدی بقاع متبرکه دنیای اسلام را در دست تالیف دارند. گروه پژوهشگران بزرگوار مرتبط به من هم در این پرونده، قطعا یاری رسان خواهند بود‌.
هدایت شده از میرمریم
28.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در سه دقیقه «حرف اصلی» دیدار زنان و دختران با رهبر انقلاب را ببینید ۱۴۰۳/۰۹/۲۷ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
♦️در این روستای ایران، فقط یک مادر سکونت دارد ✍رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نایین: 🔹موقعیت خیلی خاص روستای عشین که در مرز بین منطقه نیمه کوهستانی و دشت کویر قرار گرفته، بافت تاریخی، حمام، قلعه و کاروانسرای تاریخی روستا از جذابیت‌های گردشگری منحصر به فرد عشین است. 🔹️مادر ۸۵ ساله عشین تنها ساکن روستای سرسبز و دست نخورده نایین است که بوی خوش زندگی بکر و ساده روستایی را در بیابانی‌ترین نقطه شرقی استان اصفهان، حفظ کرده است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─