eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
391 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
212 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲فرهنگ عامه زنده نگه داشتن باورهای مردمی پیشینیان/ فرهنگ عامه یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ هر جامعه است. ✍فرهنگ عامه در یکی از دو مفهوم زیر به کار می‌رود: فرهنگ مردمی (popular culture) فولکلور (folklore) 📌یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبیّات و هنر به عنوان پایدارترین جلوه‌گاه باورهای آدمی، آن، ادبیّات عامّه است. زبان ساده، لحن عامیانه، باورها و اعتقادات و لغات و اصطلاحات محلّی از بارزترین ویژگی‌های ادبیّات عامّه است. با مطالعه در این نوع ادبیّات، علاوه بر به دست‌آوردن اطّلاعاتی در زمینة جامعه‌شناسی تاریخی، می‌توان به بررسی گذشته و شناخت باورهای مردم و روش زندگی آنان پرداخت. فرهنگ عامه یا همان فولكلور به مجموعه‌ای از دانستنی‌ها، باورها و رفتارها اطلاق می‌شود كه در بین توده مردم، بدون در نظر گرفتن فایده‌‌های علمی و منطقی آن، سینه به سینه و نسل به نسل به صورت تجربه‌های زندگی به ارث رسیده باشد. ◻️واژۀ فولکلور نخستین بار در ۱۸۴۶ میلادی، توسط « دابلیو. جی. تامز W.J.Thoms در نوشته‌ای که با نام مستعار « امبروز مرتن Ambrose Merton امضا شده بود، به‌کار رفت و چندی بعد مقبولیت عام یافت. در ایران اول‌بار در یک سخنرانی در اسفند ۱۳۱۴، اصطلاح « فرهنگ عامه » را به‌جای فولکلور به‌کار برد. 📌فولكلور Folklore مركب از دو كلمه است Folk، به معنی مردم، گروه، قوم و خویش، ‌ملت، عوام و توده مردم و lore، به معنی دانش، ‌معرفت و دانستن است. بنابراین واژه فولكلور را می‌توان به « فرهنگ و دانش عامه » یا « اشعار و افسانه‌ها و آداب و رسوم و باورهای مردم » ترجمه كرد. فرهنگ عمومی ‌یا « فولکلور » یكی از اجزای سازنده فرهنگ است . همه فرهنگ‌های شناخته شده در جهان، چه در جامعه‌های ابتدایی و روستایی كه تكنولوژی و ابزار كار ساده و ضعیف دارند و چه در جامعه‌های پیشرفته و صنعتی كه از تكنولوژی پیچیده و ابزار نیرومند برخوردارند، واجد فرهنگ عامه می‌باشد و صورت‌هایی از آن را به كار می‌برند. 📌فرهنگ عمومی‌، جزیی از سنت‌های آموخته انسان و از میراث اجتماعی جامعه اوست. بعضی، ادبیات شفاهی را فرهنگ عامه و خود فرهنگ عامه را مقوله ادبی یا هنری فرهنگ پنداشته‌اند. برخی دیگر، همه آداب و رسوم، سنت‌ها، آیین‌ها و جشن‌ها، ادب و هنر را در جامعه ابتدائی و روستایی و بازمانده آن‌ها را در جامعه‌های پیشرفته صنعتی كه به صورت شفاهی منتقل می‌شود، فرهنگ عامه دانسته‌اند . ادبیات عامه چه از حیث موضوع قصه‌ها و ترانه‌ها و چه از جنبه‌های دیگر، عمومیت محصول زندگی توده را می‌رساند. اغلب در كشورهای دور از هم كه به هیچ وجه، وسیله ارتباط بین افراد آن وجود نداشته، اشعار عامیانه‌ای هست كه از حیث مضمون و آهنگ، همانند می‌باشند. 📌تعریف و قلمرو فولکلور با این كه حدود ۱۵۰ سال از گزینش اصلاح « فولكلور » و معرفی آن به جهان علم و ادب می‌گذرد ولی هنوز در طول این مدت، تعریف « فولكلور » روشن نشده و میان دانشمندان اجتماعی و « فلكلریستها » درباره آن بحث و گفتگو و اختلاف سلیقه وجوددارد. « فولكلور » هم به بخشی از عناصر و مواد فرهنگ و هم به دانشی كه این مواد فرهنگی را بررسی و تحلیل می‌كند، اطلاق می‌شود. در این كه « فولكلور » جزیی از فرهنگ و پاره تكمیلی آن است، میان صاحب نظران اختلافی وجود ندارد، ولی در این كه فولكلور، كدام یك از جنبه‌ها و مواد فرهنگی را در بر می‌گیرد، میان آن‌ها اختلاف رای و عقیده وجود دارد. « ویلیام باسكام » یكی از مردم شناسان امریكایی، قلمرو فولکلور را به « هنر شفاهی‌» محدود می كند. از فرهنگ، تنها اسطوره‌ها، افسانه‌ها و قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، ترانه‌ها و تصنیف‌ها را در همه جوامع، چه ابتدایی و چه پیشرفته و صنعتی، فولکلور می‌خواند. 📌« باسكام » هنرهای تجمسمی ‌و نمایشی، موسیقی، پوشاك، پزشكی، رسوم و معتقدات اقوام را جزء « هنرهای شفاهی » یا فولکلور بشمار نمی‌آورد و آن‌ها را اجزایی از فرهنگ اقوام می‌داند كه وظیفه مردم شناس یا مردم نگار است كه آن‌ها را مطالعه و بررسی می کند. تعبیر « باسكام » از فولکلور به « هنرهای شفاهی » كاملاً با تلقی دیگران از آن به « ادبیات عامه » تطبیق می‌كند. بعضی دیگر، دامنه فولکلور و قلمرو و تحقیق آن را وسیعتر دانسته، به آن « فرهنگ قومی » یا « فرهنگ عامه » كه همه عناصر و پدیده‌های فرهنگ ابتدایی یاروستایی را شامل می‌شود، اطلاق كرده‌اند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📌در این گروه از دانشمندان و صاحب‌نظران، همه سنت‌ها و آداب و رسوم اقوام ابتدایی و روستایی یا بازمانده آنها را در جامعه‌های پیشرفته صنعتی كه شفاها منتقل می‌شود، فولکلور دانسته اند. ◻️«» ایران شناس دانماركی، اصطلاح فارسی « علم انتقال عوام » را در برابر كلمه « فولکلور » انتخاب و در مقاله‌ای زیر همین عنوان، آن را چنین تعریف كرده است : «از علومی‌كه در این قرن اخیر در فرنگستان نشو و نما یافته، یكی هم علم اساطیر و به عبارت دیگر، علم انتقال افسانه‌ها در میان عوام است. این علم عبارت است از تبع عادات آیین های قدیم، عقاید باطل، خرافات وسواس و رسوم روزهای عید و همچنین تحقیق كردن حكایات، افسانه ‌و روایتهای افسانه آمیز قدیم ملتهای دنیا » ◻️بعد زمانی فولکور فولکلور در زمینه بعد زمانی باید در زیر سنگ آسیای زمان، خرد و نرم شود. و با گذشت زمان، از طریق واسطه‌های انتقال شفاهی یعنی فرد و جمع، نسل به نسل بگذارد و ادامه یابد . قدمت و كهنگی عناصر آن تنها عامل برای تشخیص ماهیت آن نیست؛ هستی كنونی فولكلور نیز ماهیت و چگونگی آن را نشان می‌دهد. مثلاً یك شعر مردم پسند یا یك شوخی یا یك طنز و لطیفه سیاسی و اجتماعی كه در زمانی مناسب با وضع و موقعیت خاص آن زمان و جامعه در میان گروهی اجتماعی با طرزی هنرمندانه ساخته و بكار برده می‌شود، فولكلور است. مهم نیست كه از چه تاریخ، این شعر یا شوخی بدین گونه بكارفته یا سابقه تاریخی و خصوصیت سنتی آن به چه زمانی می‌رسیده است. ◻️فولكلور و مردم‌شناسی مرزبندی بین فولكلور و مردم‌شناسی نه مقدور است و نه لازم؛ اما بین این دو پیوند تنگاتنگی وجود دارد. قبل از جنگ بین‌الملل اول به دلیل تفكیك خاصی كه بین سنن اقوام و گروه‌های ساده و ابتدایی و رسوم عامیانه شهرها و جوامع متمدن خصوصاً در جوامع اروپایی صورت می‌گرفت؛ مردم‌شناسی را علمی می‌دانستند كه گروه‌های ساده و ابتدایی و فاقد خط را مورد مطالعه قرار دهد و فولكلوریست را كسی می‌دانستند كه مراسم و سنن و هنر عامیانه جوامع متمدن و صاحب خط را مطالعه كند؛ اما بعد از جنگ بین‌الملل دوم مردم‌شناسان، دامنه تحقیقات خود را به شهرها و جوامع متمدن هم كشاندند. 🔲نمونه‌هایی از فولكلور ایرانی ترانه‌ها، مثل‌ها، چیستان‌ها، لالایی‌ها، دوبیتی‌ها، افسانه‌ها و … بخش مهمی از فرهنگ عامه یا فولكلور ایرانیان بوده است. ترانه در ایران كهن جای ویژه‌ای داشته و هر زمان كه رویدادهای مهم تاریخی روی داده است، مردم به‌ وسیله همین ترانه‌ها، احساسات درونی خود را بازگو كرده‌اند و عشق و نفرت خود را نشان داده‌اند. ترانه‌ها، همچون دیگر مقوله‌های ذهنی جامعه، نه تنها نمونه‌ای هستند از زبان، طرز بیان مردم و ذوق و اندیشه‌ی آنان كه وابسته به معیشت و شیوه تولید است؛ بلكه نشانگر واقعیت‌های زندگی و نیازها و آروزهای مردمانی است كه در ایران پهناور با زبان‌ها و گویش‌های گوناگون رواج دارد. لالایی که آواز مادران و دایگان برای خواباندن كودك شیرخواره است، به نوعی فولكلور قلمداد می‌شود؛ كلمات ساده و بی‌پیرایه‌ای كه بیان كننده عادی‌ترین موضوع‌های خودمانی و ذوقی زندگی است و وقتی بر زبان مادری جاری می‌شود با جوهری از عشق و احساس همراه می‌گردد و نخستین ارتباط كلامی را با كودك ایجاد می‌كند. این لالایی‌ها نسل به نسل بین افراد، سینه ‌به ‌سینه منتقل شده‌اند. آنچه از کتب مختلف در این زمینه استنباط می‌شود این است که مرز روشن و دقیقی میان فرهنگ عامه و فرهنگ توده‌ای وجود ندارد در بعضی از کتاب‌ها از اصطلاح فرهنگ عامه برای نشان دادن فرهنگ عموم افراد جامعه استفاده می‌شود و در بعضی دیگر از اصطلاح فرهنگ توده‌ای استفاده می‌شود و هر دو اصطلاح یعنی فرهنگ عامه یا Popular Culture و فرهنگ توده‌ای یا Mass Culture برای نشان دادن اموری که به عموم و توده مردم مربوط می شوند به کار می‌روند. 📌در برخی از تعاریف بر نقش نظام سرمایه‌داری و رسانه‌های گروهی در گسترش و شکل‌گیری فرهنگ عامه تاکید شده است و برخی نیز آن را در برابر نگاه‌ها و رویکردهای نخبه گرایانه به فرهنگ قرار می‌هند یعنی آنچه که به عده کثیری از مردم و نه نخبگان مربوط می‌شود. بحث درباره فرهنگ عامه ایده جدیدی نیست و ریشه در برخی از نوشته‌های پاسکال و مونتنی در سده‌های شانزدهم و هفدهم دارد. 📌 در کتاب خود با عنوان روانکاوی فرهنگ عامه، فرهنگ عامه را برای اشاره به رفتا‌رها و تجربیات عده کثیری از افراد در یک فرهنگ ملی در نظر می‌گیرد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
◻️فرهنگ توده‌ای: واژه‌ای با دلالت منفی که برای بیان فرودستی کالاهای متکی بر فرهنگ سرمایه‌داری به مثابه تقلبی، دستکاری شده و فاقد رضایت بخشی استفاده می‌شود. این مفهوم قدرت خود را مدیون تضاد آن با فرهنگ والا و یا به اصطلاح فرهنگ مردمان اصیل است. (بارکر،۷۹۶:۱۳۸۷) ◻️فرهنگ عامه‌پسند: متون عمومی گسترده وعام. معانی و اعمالی که مخاطبان عام تولید می‌کنند. به منزله مقوله سیاسی، امر عامه‌پسند عرصه قدرت و مشاجره بر سر معنا است(همان). 📌اهمیت اجتماعی فرهنگ عامه در دوره معاصر بر اساس نزدیکی هویت آن با ایده فرهنگ توده‌ای قابل تصور است. پیدایش رسانه‌های جمعی و افزایش روند تجاری شدن فرهنگ و اوقات فراغت منجر به مسائل، علایق و بحث‌هایی شد که هنوز هم مطرح هستند. بسط ایده فرهنگ توده‌ای که از دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به طور بارزی قابل رویت بوده است یکی از منابع تاریخی موضوع‌ها و دیدگاه‌های فرهنگ عامه محسوب می‌شود. (استریناتی،۲۳:۱۳۸۴) ◻️ریموند ویلیامز درباره فرهنگ عامه می‌نویسد: واژه عامه از دیدگاه مردم و نه افرادی که در صدد به دست آوردن امتیاز یا قدرت برای کنترل آنها هستند لحاظ می‌شود. فرهنگ عامه نه با مردم بلکه توسط سایرین تعریف می‌شد و هنوز مفهوم قدیمی‌تر را با خود دارد: کارهای پست‌تر مثلا ادبیات عامه و مطبوعات عامه که از مطبوعات حرفه‌ای متمایز محسوب می‌شوند و کارهایی که عمدا به قصد جلب حمایت آغاز می‌شوند مانند روزنامه‌نگاری عامیانه که از روزنامه‌نگاری دموکراتیک متمایز است یا سرگرمی عامیانه و همچنین مفهوم جدید فرهنگ عامه به عنوان فرهنگی که مردم آن را برای خودشان خلق کرده‌اند با تمام این‌ها متفاوت است‌. این فرهنگ اغلب با فرهنگ قومی اشتباه گرفته شده و به گذشته پیوند زده می‌شود اما در عین حال یک تاکید مدرن مهم است (همان،۲۴) 📌دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در مطالعه و ارزیابی فرهنگ عامه نقاط عطف مهمی به شمار می‌آیند. ظهور سینما و رادیو ، تولید و مصرف توده‌ای فرهنگ، ظهور فاشیسم و بلوغ دموکراسی‌های لیبرال در بعضی از جوامع غربی، همه در تعیین جهت بحث‌های فرهنگ توده‌ای نقش داشته‌اند (استریناتی۲۵). 📌مهم‌ترین ادعای نظریه جامعه توده‌ای این است که فرایندهای صنعتی شدن و شهری شدن عواقب مخربی دارند. (همان،۲۷) 📌فرهنگ توده‌ای همان فرهنگ عامه است که با شیوه‌های صنعتی تولید انبوه تولید و در بازار با سود به جمعیت انبوه مصرف کننده عرضه می‌شود. می‌توان گفت که این فرهنگی تجاری است که در یک سطح انبوه برای بازاری وسیع تولید شده است رشد این فرهنگ به معنی آن است که فرهنگ‌هایی که پولساز نیستند و نمی‌توانند برای بازار انبوه تولید انبوه داشته باشند نظیر هنر و فرهنگ بومی جایی برای ادامه حیات ندارند. (همان،۳۳) 📌مطالعات فرهنگی و فرهنگ عامه: این ایده که فرهنگ والا منبع ارزش‌ها و معناها و ایده‌های اصیل است و این تصور که فرهنگ توده‌ای مملو از چیزهای سطحی و زودگذر و مبتذل است در مطالعات فرهنگی سراپا مردود است. بر عکس در این جا برای نخستین بار مفهوم فرهنگ عامه و پیوند آن با روابط و مناسبات قدرت برجسته می‌شود. (محمدی،۸:۱۳۸۸) https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فرهنگ عامه نه نشئت گرفته از عامه یا طبقه کارگر یا پاره فرهنگی اصیل تلقی می‌شود و نه فرهنگی که صرفا توسط صنایع فرهنگ‌سازی سرمایه‌داری تحمیل شده بلکه موازنه‌ای مبتنی بر مصالحه بین این دو امر است. 👈به بیان دیگر فرهنگ عامه آمیزه تناقض آمیزی از نیروهای فروتر و برتر است هم تجاری است و هم اصیل. ویژگی آن مقاومت و ادغام است و هم شامل ساختار می‌شود و هم شامل کنش‌گری (استوری،۲۲:۱۳۸۹) فرهنگ توده‌ای قرابت معنایی بسیاری با فرهنگ عامه دارد. بدین معنا که از جانب منتقدان این فرهنگ‌ها، یعنی فرهنگ توده‌ای و فرهنگ عامه، هر دو به واسطه صنعتی شدن و شهری شدن ایجاد شدند و مبتنی بر تولید انبوه بوده و فرهنگ‌هایی تجاری می‌باشند. ◻️منتقدان فرهنگ توده‌ای: فرهنگ مردمی یا عوام پسند از این اصطلاح عموما برای توصیف پدیده‌هایی چون قطعات طنز، اکثر برنامه‌های تلویزیون و رادیو، رمان‌های فرمول‌وار مانند داستان‌های عاشقانه، داستان‌های پلیسی و داستان‌های تخیلی -علمی، موسیقی مردمی (راک،رپ،کانتری-وسترن و غیره) مد روز،مدهای زودگذر و ورزش استفاده می‌شود. به عبارت دیگر فرهنگ مردمی عبارت است از فرهنگی که از طریق رسانه‌های جمعی منتقل می‌شود و همچنین سایر ابعاد فرهنگ که عموما تعداد زیادی از مردم به شکلی مستمر آن‌ها را مصرف می‌کنند (آسا برگر،۱۴۹:۱۳۸۵) ◻️جامعه توده‌ای: منظوراز توده در نظریه‌های جامعه توده‌ای بیش از آن که به تعداد زیاد مردم مربوط شود به جدایی مفروض آنها از یکدیگر و احساس انزوا و بیگانگی اشاره دارد . از عناصر دیگر جامعه توده‌ای وجود نهادهای بسیار دیوان‌سالارانه روزمره‌ای است که افراد در آن احساس می‌کنند هویت شخصی خود را از دست می‌دهند. نظریه جامعه توده‌ای که نظریه پردازان علوم اجتماعی در اواخر سده نوزدهم آن را ارائه کردند میان تحول و گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن از یک سو و شکل‌گیری جامعه توده‌ای از سوی دیگر پیوند برقرار می‌کرد. (آسا برگر،۱۶۶:۱۳۸۵-۱۶۵) ◻️اصطلاح فرهنگ مردمی را نمی‌توان به سهولت تعریف کرد. برخی آن را به عنوان فرهنگ اشخاص عادی تعریف می‌کنند یعنی برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، صفحات و نوارهای موسیقی ،برنامه‌های رادیویی، غذاها،مدها، مجله‌ها و سایر پدیده‌هایی که نقش مهم در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. (آسابرگر،۱۷۴:۱۳۸۵) 📌شاید بتوان نظریه فرهنگ توده‌ای را به عنوان نظریه‌ای در نظر گرفت که رویکردهای نخبه‌گرایانه به فرهنگ آنرا ایجاد کرده است. رویکردی نظیر رویکرد آرنولد به فرهنگ که آن را بهترین اندیشه‌ها و گفته‌ها در جهان می‌داند و هر چیزی جز آن را پست و بی‌اهمیت تلقی می‌کند. و اما فرهنگ عامه (poular culture) در یک نگاه همچون فرهنگ توده‌ای فرهنگی تحمیل شده از جانب صنایع فرهنگ‌سازی سرمایه‌داری است و در نگاهی دیگر، فرهنگ عامه، فرهنگی خودجوش و فعال در نظر گرفته می‌شود. 📌همان گونه که اشاره شد استریناتی درکتاب خود با عنوان مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه، تمایز چندانی میان فرهنگ توده‌ای و فرهنگ عامه قائل نمی‌شود و در جایی از کتاب خود بیان می‌کند: اهمیت اجتماعی فرهنگ عامه در دوره معاصر بر اساس نزدیکی هویت آن با ایده فرهنگ توده‌ای قابل تصور است. پیدایش رسانه‌های جمعی و افزایش روند تجاری شدن فرهنگ و اوقات فراغت منجر به مسائل، علایق و بحث‌هایی شد که هنوز به طور بارزی قابل رویت بوده است (استریناتی،۲۳:۱۳۸۸). 📌و در جای دیگری بیان می‌کند: می‌توان به سادگی اذعان داشت که فرهنگ توده‌ای همان فرهنگ عامه است که با شیوه‌های صنعتی تولید انبوه تولید و دربازار با سود به جمعیت انبوه مصرف کننده عرضه می‌شود. (همان،۳۳) . "فرهنگ عامه زنده نگه داشتن باورهای مردمی پیشینیان/ فرهنگ عامه یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ هر جامعه است. 📚ذکر منبع در 👇👇 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب خطی دوره قاجار
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب خطی دوره قاجار
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب های قدیمی اهدایی به پژوهش ادملاوند
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب های قدیمی اهدایی به پژوهش ادملاوند
مداحی_آنلاین_جمعه_هایی_که_نبودید_به_تفریح_زدیم_صابر_خراسانی.mp3
6.38M
🟢 جمعه هايی که نبوديد به تفريح زديم ما فقط در غم هجران تو تسبيح زديم 🎙 💔 🌷 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
45.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍 🌍 🌿 📜 📺دورهمی باشور و نشاط عرب [] 🌍بندپی شرقی روستای شورکش 🎥صادق گرگانی فیروزجایی جمعه۳۰شهریور۱۴۰۳ 📌سلام. میشه توضیح دهید که این چند سال به این منطقه مهاجرت کردند و علتش چیست و آیا می‌باشند و یا فقط پسوند عرب دارند ؟ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۶۳۱۰۶۳۲ 🌿 🌍مقیم بندپی ۱.نیای اینان را کیومرث، میرزاخان، نورعلی، حاجی، محمدقاسم و...بر می شمارند. ۲.بر اساس گزارشات منتشر نشده از نیای دوره ی صفویان این خاندان است. ۳.برخی ‌وجه تسمیه این خاندان را از حاجی محمدقاسم که ۱۳۲ سال عمر کرد میدانند که گویا پی در اعمال حج دعای مخصوص نمود: {اربالله داپه خون نیبوئه} ۴،اما نقلی از کیومرث وجود دارد که با دیدن خانه ی برادرش گفت: {اَره والله عجب خنه ای بساتی} ۵.ممکن است اجداداینان بدلیل تقیّد شرعی در محاورات خویش از واژه ی استفاده میکردند که البته این مطلب نیز در گزارش ملانورعلی کِرد اقتباس میشود. ۶.از جمله نیای ایشان است که وی در طی سفر عتبات عالیات از جمله کربلا اختیار کرد و در شهر نجف ماند. یکی از فرزندانش به نام در زمان حکومت به بدلایل نامعلوم شد. شعبان عرب افزون بر قدرت بدنی در ساخت هنرهای دستی و سلاح جنگی شهرت داشت. برخی وی را مالک.... ۷.....عرب الله ۸.قول مشهور: این خاندان را شاخه ای از برمی شمارند. ۹.قول ضعیف: وجه تسمیه این خاندان را از به نام از دوره ی آزادخان سلیمانخیل غلجایی ملقب به  بر می شمارند. وی فردی سخاوتمند بود. حبیب الله= عرب الله ۱۰.کدخداها: مشهدی حضرت عرب، حاجی حسین خان عرب، مشهدی محمدجان عرب، ارباب حاجی حسین جان عرب و... ۱۱.مراتع: پریجا، کرکر، لیّوش، پرپشت، خنیافه، گلخال، ممرزکچال، ممرزسره، کمرپه، بندبن و... ۱۲.مهاجرت: وسیه، کنف جار، سرخه، هریکنده، رکور، آر، انجلی چال، اسبو، الیم می سر، قلعه کتی، زارک، چهارسرون و... ۱۳.رابطه ی این خاندان با مبلغین سادات بویژه حسنه گزارش شده است بنحوی که برخی از آنان به روستای و مهاجرت و مقیم شده اند. ۱۴.دسته های عرب: عربلّا، چمیک، شیخون، ۱۵.سایر اطلاعات ۱۶.نیاز به تحقیق بیشتر 🌿 🖊 ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ 📚با اقتباس از منابع: 📘کتاب بندپی میراث ماندگار رضامهدی زاده آری 📗کتاب بندپی یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی 📔کتاب خطی نورعلی کرد 📓کتاب خطی ملاآقابابابیک باکر 📙کتاب خطی شجره نامه اشاداد ج۲ محسن داداش پور باکر، 📝پژوهش ادملاوند، 🎤یافته های شفاهی http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3397 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3397 @Mohsendadashporbaker 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۶۳۱۰۶۳۲ 🌿#خاندان_عرب 🌍مقیم بندپی ۱.نیای اینان را کیومرث، میرزاخ
سلام جناب مهندس عرب ✍برخی عربهای مقیم شاهرود را به عرب های بندپی مرتبط می دانند. اما اطلاعاتی دال بر پیوند این دو تیره به دست نیامد. 📜در بعضی منابع خطی نام اینان صراحت دارد. 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۸ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢لرها در افغانستان چگونه ساکن شدند. سردار صیدمراد دورکی شهماروند وقتی نیروی های بختیاری به نبرد قندهار برد ازکل سران بختیاری بودند. @shafafvazolal 🔎معرفی طایفه شهماروند ✍طایفه شهماروند با طایفه سرداراسعد بختیاری از یک نژاد مشترک هستند. جد طایفه شهماروند شخصی به نام مرتضی و ملقب به شه است که چون در زمان کوچ ایل اژدهایی را در تنگ بابااحمد از پای درآورده است این طایفه را بدین نام می خوانند. 💞مرتضی بی بی دختر مراد بازیت (زیرشاخه ای از شهماروند و اصلا اسیوند)را به همسری برمی گزیند که از ایشان چهار پسر متولد می شود که خود و فرزندانشان تا به اکنون برای بختیاری افتخارآفرین بوده اند. 🌿آکلبی، آصابر، آهادی و آمختار چهار فرزند آمرتضی شه هستند. 📌آکلبی از سرداران نادرشاه در فتح قندهار است که پاداشی به سبب شجاعت خود از دریافت می کند که ایشان با برادران بدان وسیله سکونتگاه فعلی طایفه شهماروند یعنی آلیکوه را از ساکنان آن زمان آن قریه خریداری می کنند. 📜اسناد و بنچاق های به دست آمده مبین این موضوع است که آلیکوه در زمان شاه سلطان حسین در سال ۱۱۱۳ هحری قمری توسط خواجه عباس ولد خواجه طهماس و ملابکمیر ولد حاجی تاجمیر از ترکان قشقایی دره شوری خریداری شده است. 📌و در سال ۱۱۵۹ هجری قمری این ملک توسط آکلبی و آصابر و آهادی ولدان آمرتضی دورکی حسین وند به قیمت ۴۵۸ تومان آن زمان خریداری شده است (آمختار در جوانی فوت کرده اند و از ایشان یک پسر به نام آصیدالی بجای مانده است) 💥 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#ایل #تبار #طایفه #خاندان #بوم #ایل_لُر #لر #شهماروند #بختیاری #ایران #افغانستان 🟢لرها در افغانستان
🟢لرها در افغانستان چگونه ساکن شدند. سردار صیدمراد دورکی شهماروند وقتی نیروی های بختیاری به نبرد قندهار برد ازکل سران بختیاری بودند. 💠خليل خان  بختياری آسترکی دورکی 🔲فرهنگی، تاريخی،اجتماعی (نخستین وبگاه تخصصی در باره طایفه آسترکی دورکی) ❤️سرداران بختیاری در فتح قندهار  🖊نگارش: علی (بهرام) بهرامسری بختیاری 📜سرداران بختیاری در آزادسازی قندهار از دست شورشیان ✅سردارعلی صالح خان بختیاری آسترکی دورکی  ✅ سردار ابوالفتح خان بختیاری آسترکی دورکی  ✅سردار محمدحسین بختیاری آسترکی دورکی  ✅سردار قاسم خان بختیاری آسترکی دورکی  ✅سردار علی صالح بیگ (خان) زراسوند دورکی ✅سردار ملا آدینه مستوفی بختیاری  بهداروند ✅سردار   ✅سردار آ کلبی اسیوند دورکی  ✍در روزگار شاه سلطان حسین صفوی، محمدحسین خان بختیاری آسترکی دورکی (ف یوسف خان ف امیر خلیل خان ف امیرجهانگیرخان ف امیر تاجمیرخان ف امیر بابک شاه ف امیربختیار شاه ف امیر بهرام شاه آسترکی دورکی) حاکم بختیاری بود (عالم آرای نادری، جهانگشای نادری) تا اینکه نادر افشار در سال ۱۱۴۵ هجری قمری. شاه تهماسب دوم صفوی را برکنار نمود و وارد اصفهان گردید و در سال ۱۱۴۵ هجری قمری احمدخان بختیاری آسترکی دورکی (ف قاسم خان ف شاه منصور خان ف ابراهیم خان ف امیر شاه حسین خان ف امیر علی ف امیر شاه محمود ف امیر شهرام آسترکی ) که از ملتزمین رکاب بود و فرماندهی نیروی بختیاری در تصرف هرات را داشت و خدمات زیادی انجام داده بود را به فرمانروایی بختیاری گماشت و او را راهی خلیل آباد (مرکز حکومت بختیاری در سردسیر در جنوب الیگودرز) نمود و محمدحسین بختیاری آسترکی حاکم پیشین را برکنار کرد. با ورود احمدخان بختیاری آسترکی به خلیل آباد میان هواداران حاکم برکنار شده و حاکم نو درگیری رخ داد که به مرگ احمد خان انجامید. کشندگان احمد خان به سوی گرمسیر متواری گشته و در قلعه بنه وار (دژ ملکان کنونی) که بر فراز کوهی است مستقر شدند. نادر پس از آگاهی از مرگ احمدخان بختیاری آسترکی به امرای لرستان فیلی و هویزه دستور داد که به سوی منطقه بنه وار (لالی کنونی) آمده و خود با سپاه در سال ۱۱۴۵ هجری قمری. از راه کوهرنگ به سوی لالی حرکت نمود. نادر با ورود به بنه وار آنها را محاصره و پس از ۲۱ روز آنها را وادار به تسلیم نمود و کشندگان اصلی احمدخان را کشتار نمود و ۳۰۰۰ خانوار از هفت لنگ بختیاری را به خراسان کوچ داد و حکومت آنجا را به ابوالفتح خان بختیاری پسر دیگر قاسم خان داد . 📚برخی منابع به نقش علی صالح خان  برادر  محمدحسین خان در کشتن احمد خان اشاره کرده اند و وی مدتی در زندان بود . دستور داد از خوانین ابوالفتح خان و منصور خان و محمدحسین خان و جلال خان خانه های خود را به دارالسلطنه اصفهان برده و در آنجا ساکن شوند. 📌در سال ۱۱۴۸ هجری قمری . نادرشاه پس از سرکوبی علی مرادی (علی مراد خان میوند چهارلنگ) ، دو هزار خانوار بختیاری را به رهبری ابوالفتح خان بختیاری آسترکی دورکی و پدرش قاسم خان و علی صالح خان بختیاری آسترکی دورکی  به نواحی مرزی جام در خراسان کوچ داد و رهبری آنجا را به ابوالفتح خان بختیاری آسترکی واگذار نمود. طبق اسناد و روایات در آن هنگام به طور کلی به خراسان کوچ داده شدند گرچه پس از مرگ نادرشاه بیشترین آنها بازگشتند اما شماری از آنها در آنجا ماندگار شدند و در دهه اخیر نگارنده با آنها ارتباط برقرار کرده ام. نادر شاه پس از مدتی ابوالفتح خان بختیاری آسترکی را به بیگلربیکی مرو شاهجان (اکنون جزو ترکمنستان است) گماشت و علی صالح خان بختیاری آسترکی (فرزند یوسف خان ف خلیل خان بختیاری آسترکی ف امیر جهانگیرخان ف امیر تاجمیرخان ف امیر بابک شاه ف امیربختیار شاه ف امیر بهرام شاه_آسترکی) را به ریاست بختیاری های ساکن جام و باخزر گماشت و در فرمانی در سال ۱۱۵۸ هجری قمری . این جابه جایی ثبت شده است. 📝نگارش: 🖊 ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ پارسوماش ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
پژوهش اِدمُلّاوَند
#ایل #تبار #طایفه #خاندان #بوم #ایل_لُر #لر #شهماروند #بختیاری #ایران #افغانستان 🟢لرها در افغانستان
✍از سوی دیگر نادرشاه در سرزمین اصلی بختیاری نیز علی صالح بیگ زراسوند دورکی فرزند عبدالخلیل را وکالت داد و او را منصوب کرد. در سال ۱۱۵۰ هجری قمری دو نیروی بختیاری برای شرکت در جنگ قندهار آماده شدند . یکی به فرماندهی ابوالفتح خان بختیاری آسترکی و پدرش قاسم خان و محمدحسین خان بختیاری آسترکی و علی صالح خان بختیاری آسترکی که در خراسان بودند و دیگری از سرزمین بختیاری به رهبری علی صالح بیگ زراسوند و آ صیدمراد  اسیوند دورکی و آ کلبی  اسیوند دورکی به سپاه نادر پیوستند . دو نیروی بختیاری پس از ادغام بر بنیاد منابع نزدیک به ۴۰۰۰ تن برآورد شده اند که در فتح قندهار حضور داشتند. 📌محاصره قندهار به درازا کشید و نادرشاه ناگزیر شد در نزدیکی آن شهری به نام نادر آباد بسازد. بختیاری ها متوجه شدند که اگر سالیان دراز بگذرد و نادرشاه چند شهر دیگر هم بنا کند، قلعه قندهار با حمله های معمولی گشوده نخواهد شد. آنها تصمیم گرفتند تا در روز آدینه که مردم قندهار برای شرکت در نماز جمعه رفته بودند ، هنگام ظهر برق آسا و جان بر کف به قلعه یورش بردند و قلعه را گرفتند. صدای شلیک تیر و هلهله سواران بختیاری ،نادرشاه را از خواب بیدار کرد و متوجه شد که بختیاری ها پس از هفده ماه قندهار را گشوده اند. 📌 از این دلاوری ها و رشادت های بختیاری ها دلتنگ شد و می خواست سواران بختیاری را نابود کند اما میرزا مهدی خان استرآبادی منشی نادر که از خشم وی آگاه شده بود با ساختن این دو بیت شعر دلتنگی شاه را از میان برد . تو مپندار بختیاری کرد حق مدد کرد و بخت، یاری کرد شاه ایران و نادر دوران خاک بر فرق قندهاری کرد  📌یکی دیگر از افراد بختیاری که در منابع نام برده شده که در قندهار حضور داشته است. ملا آدینه مستوفی بختیاری است که با وجود کهن سالی از نادر درخواست می کند که در گشایش قلعه قندهار شرکت جوید.  📌 گرچه نادر شاه ابتدا او را به خاطر کهن سالی باز می دارد اما با پافشاری ملا به او پروانه شرکت در نبرد داده می شود و او یکی از برج های معروف قلعه قندهار بنام برج دده را تسخیر می کند. البته این روایت دوم با روایت یکم که بختیاری ها بدون آگاهی نادرشاه قلعه را گشودند تناقض دارد. 🔎بنابر پژوهش های میدانی  ملا آدینه مستوفی بختیاری از باب بهداروند تیره شمس الدین وند می باشد. 🌸دیدبان دیربین وند اردی اویده دورکی به قندهار پرچم زیده دادار و خرد یارتان 📝نگارش: 🖊 ۱۳۹۷/۱۰/۲۱ پارسوماش 📚منابع: ۱/جهانگشای نادری, میرزا مهدی خان استرآبادی  ۲/عالم آرای نادری, مروی  ۳/بنه وار من ایل من، علی بهرامسری بختیاری دورکی  ۴/تاریخ تحولات سیاسی بختیاری (صفویه تا قاجار به)، علی بهرامسری بختیاری،آماده چاپ. + نوشته شده در جمعه بیست و یکم دی ۱۳۹۷ ساعت 15:0 توسط علی بهرامسری بختیاری سرداران بختیاری در فتح قندهار http://alibahramsariastereki.blogfa.com/post/252 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─