eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
409 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از میرمریم
🇮🇷شهید کافی در سال ۱۳۳۹ با دختر سیدحسین موسوی شاهرودی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هشت فرزند (شش دختر و دو پسر) بود. 👇 ◼️ همسر "حاج شیخ احمد کافی" خانم بی بی طیبه موسوی شاهرودی درگذشت. ◻️ همسر خطیب نامدار و روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی(ره) پس از طی یک دوره بیماری درگذشت. ◻️مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد کافی، واعظ و خطیب مشهور پیش از انقلاب بود که سال ۱۳۱۵ در مشهد متولد شد. 📌وی در ۱۶ سالگی راهی نجف شد و از علمای بزرگ حوزه نجف بهره برد و مفتخر به کسب اجازه از علمای آن حوزه شریف همچون آیت الله خویی و امام خمینی(ره) شد. ◻️ ساخت مهدیه تهران، ساخت درمانگاه، کمک به نیازمندان، ایجاد صندوق قرض الحسنه، تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد، مدرسه و حمام در ایلام، ساخت و بازسازی چندین حمام، مدرسه و مسجد در دیگر شهرهای استان ایلام و روستاهای اطراف از خدمات آن مرحوم محسوب می‌شود. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• @sayedhmirmaryam •●◉✿✿◉●• 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹در این کلیپ چه پرنده ای می‌بینید ؟ 🕊دارکتن. خاطره خوبی از این پرنده نارمه.نهلنه منزل سر ادم کمه باخسه. 🕊دارکوب دو نوع هست: 👇 یکی کوچکتر همان (ویدئوی بالا) که رنگ پرهایش چندگانه هست (سر قرمز، بال مشکی، بدن سفید، خطی از گردن سبز، دم مشکی ) 👇 📌دیگری با جثه بزرگتر از دارکتن و رنگ پرهایش بیشتر سیاه و رنگ سرش سبز که به سیودارطلا معروف هست که بیشتر در پرتاس زندگی می کند و با ضربات محکمتر و صدای خاصی به تنه خشک و توخالی درخت ضربه می زند که به قول آقا سید، در آرامش جنگل مانع خواب آدم می شود ولی صدایش جالب هست.( بم و کلفت و ممتد). ✍سلام.دار طلا دو نوع است: 👇 یکی سبز و دیگری سیاه که نوع سیاه آن خیلی کمیاب هست و فقط در پرتاس آنهم به ندرت پیدا میشه . 📌دار کتن هم دو نوع هست: 👇 یکی همین که تو فیلم بود و یکی هست که کوچک و زیباتر است یعنی بیشتر سیاه و سفید هست که این نوع هم کم پیدا میشه. ✍یک مثال هم هست که معروف به توبه دارکوبی هست میگن دارکوب صبح تا غروب برای خوردن کرم به تنه درخت ضربه میزنه شب که شد گردنش درد میگیره با خودش میگه توبه، دیگه به درخت نوک نمیزنم اما صبح یادش میره و هنوز هوا روشن نشده صدا تک تکش به گوش میرسه آدمهایی که توبه میکنند و می‌شکنند توبه آنها دارکوبی هست. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نام دیگر جوله چیست؟ جوله شیر دوشی اسم دیگری هم دارد 📌تاکلی... یا تاکلیک. که کوچیک تر از جوله بود. 📌ما میگیم جاله 📌همون جوله درست بود. جول یعنی دارای عمق. 📌درود بر شما تاکلی درسته همون جوله کمی کوچکتر اما جاله هم معنی خُرد میده مثلاً میگن قند یا برنج جاله بیه یعنی خُرد شده که در اینجا همون معنی جوله کوچکتر میده. 📌بله درسته.. خاکه قند خبر گتمی قن جاله😂 ✍سلام 🌷 جوله🌷 اینکه می گویند جوله یا جاله بستگی به گویش ها در مازندران دارد که در شهرستان های مختلف آن متفاوت هست. 📌جوله وسیله ای است برای دوشیدن شیر از گاو، لذا دهانه ای گشاد دارد تا فرایند دوشیدن شیر راحتر باشد و شیر با ارزش گاو هدر نرود که قدیمی تر از خالی کردن تنه درخت آنرا درست می شد و هنر دست خراطان و چوب تراش ها بود و به آن می گفتند. 📌بعد از رواج مس و مسگری این وسیله با مس ساخته می شد که در فرهنگ مالداری به آن می گویند و برای دور ماندن از اکسیک مس که سمی هم هست تمام داخل و بیرون آنرا قلع اندود می نمودند و هم اینکه با قلع کاری توسط قلع چی (قلیچی در محاوره مازندران) جوله زیباتر و تمیزتر جلوه می کند. 👇👇 نماشونِ صحرا من زمه مار مار جوله ره دچیمه قطار به قطار کِشت مه کمرو منگو مه دمال انده بدوشم تا افتاب بوره مار 📌الان سطل پلاستیکی جای جوله را گرفته ✍سپاس ویژه از جناب محمدعابدی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔰کریم مجتهدی درگذشت 🔸کریم مجتهدی، از استادان به نام فلسفه و از چهره‌های ماندگار ایران، درگذشت. 📌او در اولین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار فلسفه برگزیده شده بود. 🔻مشروح خبر: ibna.ir/x6jcm 💥پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت فیلسوف غرب‌شناس دکتر کریم مجتهدی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمةالله‌علیه را به جامعه‌ی دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانه‌ی ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض میکنم. 🔹دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگیهای این فیلسوف غرب‌شناس بود. مغفرت الهی را برای او مسألت میکنم. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝باسلام و احترام خدمت جنابعالی قدیم پرجایی یک مثال داشتنه که: { اتتا گو هرچی لاغر بوعه شه خدده سرخ کننه } ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜مشهورترین منظومه بومی مازنی ✍، مشهورترین بومی‌­سرای مازندرانی است که سروده‌­هایش موضوع تحقیق علاقه‌­مندان و پژوهشگران ادب عامه قرار گرفته است. 📌با چاپ امیری‌­ها و سروده­‌های منسوب به او با نام «دیوان امیر پازواری» در دهۀ‌ گذشته، منظومه­‌ای به نام «امیر و گوهر» در شمار منظومه‌­های عاشقانه ادبیات بومی مازندران جلب توجه کرده است. 📌 از این‌­رو این جستار با بررسی پژوهش‌­های انجام شده، در صدد برآمده تا امیر و گوهر را با توجه به ویژگی­‌های منظومه‌­های عاشقانه، مورد بحث و بررسی قرار دهد. 📌نقد و بررسی­ ­‌ها نشان می­‌دهد روایات افسانۀ دیدار امیر با حضرت علی (علیه السلام)، پایه و اساس منظومه­‌ای است که نام امیر و گوهر بر آن نهادند. 📌 از شخصیت‌­های افسانه هستند؛ اما رویدادها حول دیدار با حضرت علی(علیه السلام) می­چرخد و به سیر داستانی و رویدادهای عاشقانه دلالت نمی­‌کند. 📌در واقع از امیر و گوهر تنها افسانه‌­ای برجاست و برخلاف انتظارِ محققان و دوستداران ادب عامه، منظومه‌­ای به این نام در مازندران وجود ندارد. 📌از امیری­‌ها و دوبیتی‌­های منسوب به امیر پازواری به‌­واسطۀ توصیف احساسات به «گوهر»، فقط می‌­توان منظومه­‌ای غیرروایی متصور شد؛ چون تنها بُرشِ کوتاهی از زندگی امیر و گوهر در سروده­‌ها نمود دارد و از آنجا که سیر داستانی و سرگذشت عاشقانه‌­ای از امیر و گوهر وجود ندارد، نمی­‌توان داستان را در چارچوب منظومه‌­های روایی عاشقانه قرار داد. 🎼 اول  بوم  بسم الله   نوم   خداره صلوات برس بر محمد صل الله ره خـــله مــرد خامبه جـواب بوه الهی یـــونس پیغمبر دره شکم مـاهـــی دریا پشت آب بند و آب پشت ماهی مـــاهی پشت آب بند و ســر الهی * بـوم  یا علی  سو  دکفه  امــته  دل علی  بالــه ماس  هسه  قیامت  پل قیامت  پل  یه  مـــــــوی  نازکی  یه چند تا بی نماز اون پـله یور نشی یه * حسن و حسین (ع)  فاطمــــه  بزاره عجب نوری پاک داشته وشـــون دتاره امیر المومنین (ع)  وشــــون  بابا هـه ونگ هکنم  ونه  خــــــواره  صـــــداره * امیر باته یک بار بــــــــورم جوون بهووم کله  سنگه  دشته  جــــــوون    بهووم بورم  مدرسه  قرآن  خــــــــــون  بهووم پیش محمد(ص) رو گــــــــــردون نهووم * ناماشـــون صحرا وا  دکته صحـــــــراره داره  چله  چـــــو  بورده  مه   قــــواره تازه  بـــــوره  شیر  دکفه  مــــه  پلاره خبر  بمـــــــو  ورگ  بزو  مــــه  گیلاره *** دریــــــوی کنار بدیمـــــــه یک ستاره قنبر جلـــــو دار شاهــه مردان سواره شاهــــــه مـــــردان برس مه مدعاره بــــورم کشه بــــــزنم قبر امام رضاره ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍زبان مازندرانی و زبان های باستانی ارتباط زیادی باهم دارند. 📌در واقع زبان های امروزی ایران بازمانده ی زبان های کهن ایرانی هستند که هریک با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی و قومی سخن وران شان راه خودشان را رفتند و تبدیل به زبان های مجزایی شدند. 📌مازنی یکی از زبان های مهم ایرانی است که بسیاری از ویژگی های زبان های کُهن مثل پهلوی پارتی و سغدی رو حفظ کرده است. 📝در اینجا به بررسی چند واژه ی مازنی و ریشه یابی آنها می پردازیم: ✍در خیلی از گویش های مازندرانی به سوزن می گویند ((دَرزِن)) (darzen). این واژه از ریشه Darez ya darz اوستاییه و به معنی محکم کردن و بستن که بعدها معنی دوختن رو هم پیدا کرده است.👇 در فارسی دَری واژه ی دَرزی به معنی خیاط از همین ریشه است. ✍واژه ی بعدی ((اش)) (ash) هست به معنی خرس . در زبان اوستایی ((اَرش)) به معنی  خرس  بوده است. با گذشت زمان همه ی زبان ها دچار تغییر می شوند. بسیاری از حروف هم به حرفهای دیگری تبدیل می شوند یا از بین می روند، در مورد این واژه هم همین طور است. یعنی حرف الف در واژه ی ((اَرش)) در بعضی زبان ها مثل فارسی به ((خ)) تبدیل شده و ((ش)) هم بدل به ((س)) شده و واژه (( خرس)) رو در فارسی داریم ولی در مازندرانی فقط ((ر))حذف شده است. پس این دو واژه هم ریشه اند و تنها شکل تلفظشون در زبانهای مختلف باهم فرق کرده. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌سروده های مخاطبین 📝بِهارِ نرمِ وارِش تِره بَنِه ابرِ نَم نَمِ خونِش تِره بَنِه اون گِدر که سِما سر گینه ویشه گِلِ وَنوشه خِش تِره بَنِه 📝وَرفِ سِما کِنده هِوا تِه بِرو ویشه کِنده اِسبه قِوا تِه بِرو توم نَبونِه درد و غم للِه وا وَرف لو کِنده سیو هِوا تِه بِرو 📝وارش، وَرفِ سِما بَیّه نِمویی غِصه هَمتی کوفا بَیّه نِمویی مِرِه بَوتی تیرِما گِردِنی تِه اِسا شَروینِه ما بَیه نِمویی ✍️ علی لاریجانی 📝وَرفِ کِلو کِلو و تو نِمویی جنگلِ بِکِ بو و تو نِمویی دِشتِ کوه و جَنگل اِسپه بَیه مِه دِل بَوِ کَهو و تو نِمویی 📝دِ راهِ گت کلا تا محله ی تِک تیرِنگ زَنِه بِهاره بَهر شِه کِرک گت کلای محله تا اون کِرِ بِن هِلا زینوئِه اویا، چپونِ وِنگ ✍️ علیرضا محمدجانی 📝وطن تِه صِفا ره مِن بِنازِم تِه آب و تِه هِوا ره مِن بِنازِم بِهاره لاله‌ زاره مِن نَميرِم تابِسِّن وَقتِ كاره مِن نَميرِم پِئيز جَم هاكِنم قوت زِمِستون زِمِسِّن وَرف‌ وباره مِن نَميرِم مِه دِل خوانِه که اون قدیما بیبو کَلچو خِنِه، لوش و کلک وا بیبو جانِ بَبای توره صِدا بیبو کِرچالِ سَر، ننه ی نَجما بیبو (✍️ عباس طهماسبی ) 📝تِه مِلک خِردیم گِسفِن شو چَر بیارِم لَلِه بَزِنِم تِه خو رِه سَر بیارِم لَلِه بَزِنِم تِرِه شِه وَر بیارِم چِم بَیتِه شو سِتاره دَر بیارِم وطن تِه دَشت و صحرا، ویشه و کو وِرگ دِممال تَجِنه، اِشکاری جِلو وطن ماری هاکن، گَهره هاده تو پلنگِ لِر بیه، تِه ویشه و کو ✍️ علی هاشمی چلابی 📝روجینِ وا هاکِن مِه یار در اِنه سَبزِ جِمه غَزِل سِوار در اِنه دار و خال ره تِتی بِشته نِشونه ناسورِه دِلِسِّه قِرار در اِنه میا بَیته هِوا بَیته مه دَممه بَزِن وارِش بَشوره دِله غَممه ✍️ خاطره صابری 📝بِهارِ نرمِ وارِش تِره بَنِه ابرِ نَم نَمِ خونِش تِره بَنِه اون گِدر که سِما سر گینه ویشه گِلِ وَنوشه خِش تِره بَنِه 📝تِه دَسه هيمه و رَسِن بَوِرده تِه قِدِ نشاء و خرمِن بَوِرده اَتا دَم راحِت دِنيا نکِردی تِه عمرِ صحرا بَتِتِن بَوِرده تِه مِه گَره دايی توئِه بِلاره تِه شو مِسِه نَشی خوئِه بِلاره مِسِه لالا خونِسی تا صواحی مِسِه داشتی آرزوئِه بِلاره تِه دوش مَشته هيمه، مِن تِه بِلاره تِه دس پِره پينه، مِن تِه بِلاره يا نِشاء کِردی يا مال په دئی تِه سر ا تن خسه، مِن تِه بِلاره 📝اِفتاب تِه دل گوشه نَوونِه بِهار تِه دَسِه وَنوشه نَوونِه اگه دِنيای خِشی مِه بووشه جانِ مارِ گرمِ کَشه نَوونِه ✍️ شعبان نادری رجه 📝مِه دلِ غَم بَهیته غَم بَهیته مِه دلِ ناله ی همدم بَهیته بورِم سَرکوه بِوارِم ابرِ واری کِجه بورم که چشِ نَم بَهیته ✍️ خاطره صابری 📝بَبا بوردا اَمِه چِش راه بَمونِس سِرِپیشه لوش هم هِلا وا بَمونِس دیاری اَمه چِش صحرا بَمونِس وِنِه جا خالی این دِنیا بَمونِس میا بَیته هِوا چَنه خجیره زِمسون وَرف و وا چَنه خجیره بِخاری هیمه تَش، چایی وِنه سر صدای لَلِه وا چنه خجیره (خاطره صابری) 📝خوامه اَبرِ واری تِره بَوینِم بالا جا دیاری تِره بَوینِم بورِم بِلِندِ کوهه سَر هِنیشم خوبِله ویشاری تِره بَوینِم (هادی اکبری) 📝وطن خوامِه که تِرِه شاد بَوینِم تِه مِلک و [سامون] ره آباد بَوینِم تِوِسه بیارِم صد دلِ اَرمون تِره کوتِرِ واری آزاد بَوینِم (حسن رجبی) 📝وارِش، وَرفِ سِما بَیه نِمویی غصه هَمتی کوفا بَیه نِمویی مِره بوتی تیر ما گِردِنی تِه اِسا شَروینه ما بَیه نِمویی (علی لاریجانی) 📝چی بَیه تِلِم، کَلِز و کَچه کِجِه بورده جوله، اون دست و پنجه بِرمِه گَلی بِلبِل گِته تیکا ره خرابِ مِنزِل بی گالِش تیناره 📝لَمپا ره تِسِه سو کِمِه دَگردی تَشی سِمبار ره او کِمبه دَگردی سِرخ گل ره سِرپیش تِسِه کارمبه سِره خِنه ره نو کِمبه دَگردی (دوستعلی علیخانی) 📝سرد و سرما بِموئه پَئیزِ شو صافِ هِوا ستاره زَنه سوسو گِلِم گِلِم وَرف بِموئه سرِ کوه پلنگِ لِر بِمو، مَستِ اِشکار کِنِه دو ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
🕌مزار امام زاده عبدالله 🕌مزار آیت الله حاج شیخ موسی http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2202
💥 📜معرفی : ✍میرزا محمد شفیع ، فرزند "حاج میرزا احمد" در سال ۱۱۵۹ قمری درقریه [باکرمحله] بندپی بابل دیده به جهان گشود. 📝اعتمادالدوله می نویسد که پدر میرزا محمد شفیع (اِدمُلّائی) از چاکران نادر شاه افشار بود. اجداد میرزا محمد شفیع (اِدمُلّائی) از اهالی اصفهان بوده که در عصر سلاطین صفویه به علت طغیان و عصیان توسط پادشاهان صفویه به اجبار از اصفهان کوچ و در (( بندپی )) مازندران سکونت کردند. 💥میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی جوانی را به کسب علوم دینی در قریه اِدمُلّاه [باکر محله بندپی] در مکتب طی کرد تا این که حوادث سال ۱۱۹۵ قمری نقطه ی عطفی در زندگی او به وجود آورد. (ملاه علی باکر فرزند میرزا آقا بن جانی سلطان بن حاجی آقا لَر داداش پور باکر از اجداد خانواده های داداش پور، داداش زاده، پورداداش، حسین پور، گل آقاپور،گل علی زاده و اصغری های در ادملاه بوده است. ملاه علی باکر همچون پدربزرگ و عموهایش؛ ملا محمدفاضل باکر و ملا بهرام باکر باسواد و مکتب دار در بوده است. 📌ردپای ملا محمدفاضل باکر و ملا بهرام باکر در سند استشهادیه درویش سهراب بن فیروز درباره ی حُسن انجام کار تولیت مزار حضرت سیدنظام الدین پادشاه امیر در سال ۱۱۲۹ قمری در ایام سلطنت شاه سلطان حسین صفوی که نوشته شد وجود دارد. این دو برادر نوشتند: بیان واقع است و خلافی ندارد. العبد الاقل محمد فاضل باکر و العبد الاقل بهرام باکر) 📝...حاجی خان جان [داماد ملا آقبا بیک باکر] حاکم بندپی به همراه صفر بیک باکر و تفنگ چیان خود، آغامحمدخان و فتحعلی(شاه بعد) و برادرش حسین قلی خان(جهانسوز) و مادرش را با زنجیر مصلحتی به بندپی برد و در قریه اِدمُلّاه [باکرمحله بندپی] جای داد....و ایشان را از بند گرفتاری رهایی داد. 📜در تاریخ آمده است: ((هنگامی که پیشنهاد و تدبیر حاجی خان جان؛حاکم بندپی و اعیان حلال خور آن جا، اقا محمد خان را از مرگ حتمی رهانده و در بندپی قریه اِدمُلّاه تحت نظارت قرار می دهند،میرزا محمد شفیع از اهالی قریه اِدمُلّاه با خان قاجار آشنا می شود. عهدنامه ای به دست خط میرزا محمد شفیع در خانه ی یکی از اهالی قریه اِدمُلّاه در حضور آقامحمدخان قاجار مکتوب گردیده و با اثر انگشت آغشته به خون امضاء گردید(نسخه ای از این پیمان نامه در ید مرحوم حسین آقاباکر ادملائی بوده است). میرزا محمد شفیع از آقا محمدخان عهد و پیمان گرفت که در وقت استقلال، او را مرجع خدمات قرار دهد. از طرفی تعدادی از اهالی قریه اِدمُلّاه در ذیل پیمان نامه متعهد شدند که در رکاب آقا محمدخان قاجار تا ظفر همراه باشند....)). 📎متن کامل در 👇👇 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2204 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─