eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
404 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
244 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون جناب آقای اسماعیل حیدری سلام پیرامون پژوهش انجام شده
تاریخ : ۱۳۸۷/۱۱/۰۲ 🔲درباره من [درویش علی کولاییان] ✍سال ۱۳۲۷ در محله قلیچ ساری و در خانواده ای کشاورز به دنیا آمدم ، دیپلم ریاضی را از دبیرستان پهلوی آن دوران و در این شهردریافت نمودم . 📌در سال ۱۳۴۶ در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه صنعتی شریف ( آریامهر سابق) شدم . پس از کسب مدرک کارشناسی در این دانشگاه ، تحصیل را تا اخذ مدرک کارشناسی ارشد در و در پلی تکنیک پورتسموث  که امروز دانشگاه پورتسموث نام آن است ادامه دادم و سپس به وطن مراجعت نمودم  . 📌پس از مراجعت به وطن و اشتغال به کار در سال ۱۳۵۵ با همشهری خودم خانم مریم احمدیان مقدم زندگی مشترک را آغاز نمودم و امروز دارای سه فرزندیم : مسیح ، حسام الدین محمد و پدرام . 📌هم اکنون بازنشسته ام و در کنار همسرم و فرزند کوچک تر ، پدرام ، در ساری زندگی می کنم . 📌در سال های اخیر در کنار انجام وظایف شغلی و اجرایی که داشته ام ،سعی من ابراز عقیده در دو زمینه اجتماعی متفاوت نیز بوده است . ▫️اول ،مشکل سیستمی ایجاد شده از درآمد کلان نفت در ایران ، که بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است و نگارنده مطالب مربوط به آن را به شکلی جدی طی هجده سال گذشته در روزنامه ها ، مجلات و سمینار های داخل کشور منعکس نموده است . ▫️دوم ، بعضی ناگفته ها و مسائل بسیار مهم مربوط به زبان و تاریخ و قومیت مردم مازندران که کارهای تحقیقی مربوط به آن ها نیز اخیراْ به شکل مقالات و کتاب، منتشر شده و یا در دست انتشار است . ساری – چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ "درباره من - درویش علی کولائیان" https://kulaeian.com/about/ 📚فهرست مطالب [مقالات، پژوهش و تالیفات] ۱/📗«تپورستان» و «تپور» ریشه در کجا دارد؟ درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۴۸ (آذر ۱۳۹۶)، ۱۶ ۲/📘دیو سپید درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۴۳ (مهر و آبان ۱۳۹۵)، ۱۶ ۳/📙شناخت مازندران باستان را از کجا آغاز کنیم؟ درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۳۶ (خرداد و تی ر ۱۳۹۴)، ۱۸ ۴/📕پاسخی به نقد یک کتاب درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۲۴ (اسفند ۱۳۹۱ و فروردین ۱۳۹۲)، ص ۳۴ ۵/📓گیل، گیلک، گیلکی درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۱۸ (بهمن و اسفند ۱۳۹۰)، ص ۵ ۶/📙شاعری پازواری که امیری می سرود درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۱۲ (دی - اسفند ۱۳۸۹)، ۲۱ ۷/📒شابهت نژادی (ژنتیک) مردم جنوب قفقاز با مردم گیلان و مازندران درویش علی کولاییان دو ماهنامه گیله وا، پیاپی ۱۰۸ (فروردین ۱۳۸۹)، ص ۱۲ ۸/📖گویش مازندرانی و زبان سنسکریت درویش علی کولاییان نشریه جهان کتاب، سال چهاردهم شماره ۳ (پیاپی ۲۴۳، خرداد - امرداد ۱۳۸۸)، ص ۸۹ ۹/📚تنگه ای تاریخی درویش علی کولاییان فصلنامه اباختر، پیاپی ۹-۱۰ (پاییز و زمستان ۱۳۸۳)، صص ۱۳۱ -۱۴۴ ۱۰/📙جامعه قحطی و جامعه شناسی قحطی درویش علی کولاییان مجله اطلاعات سیاسی - اقتصادی، سال هجدهم شماره ۹ (پیاپی ۲۰۲، خرداد و تیر ۱۳۸۳)، ص ۱۷۸ ۱۱/📘جامعه قحطی و نرظیه تضاد دولت و ملت درویش علی کولاییان مجله اطلاعات سیاسی - اقتصادی، سال شانزدهم شماره ۱۱ (پیاپی ۱۸۰، امرداد و شهریور ۱۳۸۱)، ص ۲۶۸ ۱۲/و.... https://www.magiran.com/author/%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B4%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D9%86 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3920 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۵۱۳۱۱ 🟦 📜تاریخچه آخرین و اولین آب بندان زراعی ادملا که هنوز نفس میکشد. 🔷این آب بندان قدیمی در جنوب ادملا در ((جورسره)) واقع شده است. در ضلع شمالی آن بقعه ی امامزاده پادشاه علی علیه الرحمه و در ضلع شرقی مرتع اطاقسر قرار دارد. 🔷در سنه ۱۰۹۳ قمری مرحوم صفرعلی مسئول حفاظت از این آب بندان بوده است. 🔷بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی این مخزن آبی در گذشته ی دور و نامشخص توسط جماعت باکر در ابعاد حدود ۱۰۰ متری احداث شده بود. 🔷جماعت باکر با احداث نهر روار( یا چهارشمین) و همچنین با احداث نهری موسوم به آبی را از چشمه های کیمون سَره و اِشکارچشمه جهت تامین این آب بندان حفر نمودند. 🔷با توجه به شرایط اقلیمی و رشد جمعیت، کشاورزان ادملا در صدد توسعه ی این آب بندان برآمدند. لذا با دعوت از و چند تن از همراهان وی که همگی مقیم لزیر [لزور] فیروزکوه بودند در سال ۱۳۲۶ خورشیدی با ابزار کاملا سنتی اقدام به گسترش ابعاد این آب بندان نمودند. 📌آنان با کمک کدخدا آقاجان باکریان بن کربلایی داداش باکر که نجار قادری بود پس از ورود به جنگل ادملا از درختان مناسبی چون اقدام به ساخت ابزاری چون گِرباز، فی یِه [بیل] و... می نمودند. 📌هنووز هنوزه اهالی ادملا میگویند: ((لزیری ها با دست آننون را کندن)) 🔷استاد برارجان لزوری با همسرش حلیمه و فرزندش هادی در منزل مرحوم میرزاجان داداش زاده باکر در کشکا ادملا بصورت موقت تا پایان عملیات بهسازی و گسترش آننون اقامت داشتند. ولی سایر کارکنان لزوری در منزل مرحوم مصطفی باکر و همسرش ایرون لزوری مهمان بودند. 🔹تعداد کارکنان لزوری در این طرح [گسترش و بهسازی آننون ادملا] هشت نفر گزارش شده است. 🔹اکنون حدود تقریبی این بستر آبی [آب بندان] حدود ۲۵۰۰ متر مربع گزارش شده است. 🔹در ضلع شمالی این آب بندان خانه سرای مرحوم مصطفی باکر و همسرش ایران لزوری بنا شده بود. مصطفی اما مادرزی نابینا بود و ایران خانم همواره تا پایان عمر به وی وفادار ماند. 🌸این بانوی خوشنام لزوری مسبب حضور اقوامش [استادبرارجان و خانواده و همکارانش] به ادملا جهت توسعه ی این آب بندان شد. به تعبیری این آبندان یادگار زحمات آن مرحومه می باشد. درود بر نیاکان خردمند سرزمینم. 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۵ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3922 🗓تاریخ مصاحبه: از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۳ 🔲مصاحبه شونده گان: ۱/سلیمان داداش زاده باکر بن میرزاجان باکر متولد ۱۳۱۹ ش از معتمدین ادملا ۲/مهدی حسین پور باکر دهیار سابق ادملا ۳/نامدار داداش پور باکر بن الهوردی باکر متولد ۱۳۱۵ ش از معتمدین ادملا ۴/کریم ادبی فیروزجایی ساکن اطاقسر ۵/نرگس [مشهدی ننه] داداش زاده باکر بن میرزاجان متولد ۱۳۱۲ ش ۶/هاشم علیجان زاده باکر از اعضای شورای اسلامی ادملا ۷/محمدحسین پور باکر بن حسن از اعضای شورای اسلامی ادملا ۸/سیف الله همایونی باکر بن الهقلی متولد ۱۳۳۰ ش از معتمدین ادملا ۹/قدرت ابوالقاسمی باکر بن عبدالحسین متولد ۱۳۲۰ ساکن بابل ۱۰/نورمحمد ابوالقاسمی باکر بن عبدالحسین متولد ۱۳۱۰ ش از معتمدین ادملا ۱۱/جمشیدحسین پور باکر بن اسماعیل متولد ۱۳۲۱ش از معتمدین ادملا ۱۲/اصغر اصغری باکر بن محمدجان از معتمدین ادملا ۱۳/و..... 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
*اَی مِنزِل سَر ،چه صفایی دارنه گالش* *وِنِه دَس جولِه ، چه للوایی دارنِه گالِش* *مِنزِلِ تَش کِلِه سَر ،گَتِ کَرِک پِرِ شیر* *دَرِ گو دوشِنِه هِتّا هِتّایی دارنِه گالش* *شیرِّ که بَدوشِتِه و بَپِتِه ،وَینِه کِریکّه* *مایِّه زَنِّه، چه ماسِّ کِلایی دارنِه گالش* *دیگه شو بَیِّه وِنِه جان تن خَسِّه هَسِّه* *اَمشو تَشِ وَرشام، گِرماس پلایی دارنِه گالش* 📖دِل سَروشتِه شعر (شعربداهه) 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۵ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3923 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون جناب آقای اسماعیل حیدری سلام پیرامون پژوهش انجام شده
📚کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه نویسنده: چاپ نخست ۱۳۸۹ ص ۱۰۸ 🌿طایفه ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🎼 📚 تاریخ مازندران باستان 🖊 چاپ اول تابستان ۱۳۸۳ تهران چاپ دوم زمستان ۱۳۸۵ تهران ص ۷۵ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🎼 👆👆 🎼قطعه ی پرجایی حال به روایت خلیل طهماسبی 📚 تاریخ مازندران باستان 🖊 چاپ اول تابستان ۱۳۸۳ تهران چاپ دوم زمستان ۱۳۸۵ تهران ص ۷۶ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─