هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
تصویری از #کتیبه ایلامی اشکفت سلمان در ایذه
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
👆👆
#خوانش
ترجمه متن #کتیبه ایلامی اشکفت سلمان:
{{من هنه ، پسر تاهی هی ، فرمانروای ایالت آیاپیر در ایلام ، فرمانروای زاپولاسیمی هستم من رمه های دام های آیاپیر را نگهداری می کردم .
📌من پیکر خود و هوهین زن و خواهر محبوبم و فرزندم را برای مادر تاریشا (اشکفت سلمان) در کنار الهه پرتی (یکی از مادرخدایان ایلام) ، الهه تاریشا ،طلسم گونه نصب کردم .
📌من پیکرم را به بلندی های کوه طلسم کردم .
📌ما برای نگهداری خود و هوهین زن و خواهر محبوب خود ، و به خاطر زندگی فرزندم ، پرتی ، الهه تاریشا را پرستش کردیم.
📌ای پرتی ای الهه من !
استدعا می کنم آنچه را خواست من است انجام دهی ! حفاظت الهی را به ما ارزانی دار استدعا دارم حمایتت را در برابر دشمنانم به من ارزانی بداری.
📌از آن روزی که شوتورو وزیر و فرمانده قشون من خواستار پیکره من شد ، من آن را در اینجا کنار کوهستان بر بلندیهای نیایشگاه الهه پرتی (معبد تاریشا ) نصب کردم ، و دستور دادم که پیکره او را نیز بسازند و من آنرا روی صخره نصب کردم من با التماس و گریه قربانی کردم ، تا آنچه را که می خواستم تحقق پیدا کند من با التماس و گریه قربانی کردم و آن انجام گرفت !
✨خداوند می خواهد همیشه در جایگاه خود بماند ، و با کتیبه ای پرستش شود . پیکره ام به واسطه آن محافظت خواهد شد !
✨خداوند دعای خیر ، شفاعت و موهبت خود را به ما ارزانی داشت .
✨موهبت الهی را کسی می تواند بهره مند شود که بتواند کتیبه پیکره مرا بخواند !
📌من سرها را به میخ کشیدم ، من در اینجا نشانه های مردی را برای خاطر کشورم بریده و ردیف کردم.
📌گوش ها را کاهنان من میباستی در زیر نور ماه عرضه نماید.
📌من برای خدای ناهونته (ایزد خورشید و قانون) در آیاپیر با التماس قربانی کردم و از او خواهش می کنم که در نسل های آینده ... کسی که در حال نیایش، کتیبه پیکره مرا بخواند، و بناهای من را تحسین کند بتواند ، درخواست اجابت یک آرزو را بنماید .
👈ای پرتی، ای الهه من !
خواستارم پاداش آنچه را که من انجام دادم به سرور مقدس رب النوع ماه اهدا نمایی!
استدعا می کنیم به عنوان یکتا پرستنده خورشید!
لطف و مرحمت بسیار خود را به من ارزانی داری.
📌هر کسی نقش مرا خراب کند یا اسم مرا پاک نماید، و اسم خود را به عنوان مالک به جای آن بنویسد به بنائی که من در اینجا ساخته ام وارد شود، و پیشکش های وزیر من را برای خود بردارد، و این هدایای مقدس سرقت کند او را #نفرین خدای هومبان و الهه کریشا سرور مقدس که آب و زمین را آفرید ه است.
📌تا ابد برخوردار کن و او را در اینجا از دعای خیر و شفاعت الهه پرتی این مادر خوب خدایان بی نصیب گردان ! و نشانه مردی او را در زیر آفتاب و ماه ببر تا هیچ نسلی از او به وجود نیاید.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📊#آمار
🌍بر اساس مجلد شماره ۲۸ ، فرهنگ جغرافیائی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران ، سال ۱۳۶۹
🖊تهمینه اسدی امیری
👇👇
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3759
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📑#سند #اسناد #سند #بارفروش
📕#کتاب #کتابخانه
📜#اسناد بارفروش
📚 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🔹 سند فوق صفحهای از #وقفنامه آیتالله شیخ عبدالحسین ابوفاضلی است که در آخرین سال عمرش در عصر مظفرالدینشاه قاجار یعنی در سال ۱۳۱۸ق برابر با ۱۲۷۹ش به رشتهی تحریر در آورد و نگاه لطیف و عمیق ایشان به موضوع کتاب و کتابخوانی و نحوهی صحیح استفاده از آن را بیان میدارد.
🔹 وی در این صفحه ضمن توصیه به نسلهای بعدی از فرزندان خود در تجهیز نمودن کتابخانهی احداثیاش از کتابهای معتبر به آنها سفارش میکند به کسانی که کتاب را بد نگه میدارند و متکای زیر سر و سفرهی غذا و اسلحهی جنگ قرار میدهند کتاب امانت ندهند.
#علما
🔹 این عالم بزرگوار در صفحهی دیگر از وقفنامهی خود از فرزندان خود خواست از علم و اهل علم دوری نکرده و اطفال خود را به علمآموزی وادارند و اگر در میان آنها کسی برای کسب علم نیاز به مهاجرت پیدا نمود اسباب سفر او را فراهم و هر ساله مخارج او را روانه کرده اگر چه از قوت خود و اهل و عیال خود کم کنند و حتی اگر به تکدی و سوال و خواهش از دیگران باشد.
📚منبع:
( اسناد بارفروش؛ از صفوی تا پهلوی )
🖊گردآورنده:
#حامد_ابراهیمزاده_بازگیر
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3760
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایران #ایرانی
🪙سکههای قدیمی نشون میدن ما ایرانی ها از قدیم بینی های قوزدار، کشیده و بزرگی داشتیم.
به چشم میراث و موهبت باستانی بهش نگاه کنیم☺️☺️😄
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3761
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•ن والقلم و مایسطرون
📚#پارس #ایران #ایرانی
📍#بینی_ایرانی
✍خصوصیت بینی ایرانی شامل قوز بینی قابل توجه، نوک بینی پهن، نوک بینی با پوست چرب و ضخیم، طول بینی بلند و معمولا غیر قرینه بودن سوراخ های بینی است که آن ها را از سایر نژادها جدا می کند. دماغ عقابی ایرانی نوعی خاص از انواع مدل های بینیست.
📌پارسها در کنار داشتن دوازده ویژگی نژاد آریایی، این تفاوت ها را با دیگر آریاییان دارند،
بینی های عقابی کاملا منحنی و تا حدودی سر پایین
جمجمه مزو-براکی سفالیک و بنابراین صورتهایی نه کاملا گرد و نه کشیده
چشم هایی ساده تر از مادها (این چشمها گاهی در میان دیگر آلپین ها نیز وجود دارد)
رنگ پوستی گندمگون تا سبزه (در حالت اصلی گندمگون ولی در اثر آفتاب
🧕رنگ مو و چشمان معمولا تیره
موهای گاهی صاف و گاهی مجعد در بین پارسها دیده میشود.
فرم ابروها در بین پارسها کاملا بهم نزدیک و معمولا به صورت کمانی ملایم میباشد.
💥برخلاف چهره مادها که پیچیدگی خاصی دارد چهره پارسها همچون یک نقاشی کاملا ساده می باشد.
✨ فرم چشمها شبیه نقاشی دوران کودکی میباشد که چشمها را به صورت یک بیضی نوک تیز ترسیم میکردند.
💥این سادگی را میتوان در تمام اجزای چهره پارسها مشاهده کرد.
☺️مجموعه سه ویژگی
💥تلاقی همزمان ابروهای کمانی ؛ چشمان ساده و بینی های نوک عقابی از پارسها را از مادها جدا متمایز میکند.
💥چهره های کمی اخمو مصمم پارسها اعتماد به نفس ذاتی آنها را نشان میدهد.
💥فرم چهره پارسی بسیار شبیه شاهان هخامنشیست و با تندیس های جهانشاهان هخامنشی مطابقت دارد.
📌خصوصیات اخلاقی پارسها
💥پارسها موفق شدند توازنی بین قوم گرایی و ملی گرایی داشته و هر دو را حفظ نمایند و بیاموزند که علاوه بر قوم خود به تمام اقوام ایران وابستگی داشته باشند برای همین خونگرم تر و غریب پذیر تر از مادهایی بوده اند که معمولا تمام توجهشان به قوم قبیله خود بوده است.
💥حس مسئولیت پذیری و نظم پذیری پارسها نسبت به مادها قویتر بوده است و همین ویژگی سبب شد که پارسهای ساکن مناطق جنوبی ایران چه در باستان و چه در جهان امروز در زمینه نظامی گری موفق تر و وفادارتر باشند.
💥پارسها به بهترین وجه درک کرده اند که مفهوم همگرایی و همکاری در جهان مادی چیست و چگونه میتوان به آن رسید برای همین آنها توانستند از تمام امکانات و استعداد یکدیگر استفاده کنند.
💥پارسها توانایی پذیرفتن شرایط موجود را دارا می باشند و به راحتی از زادگاه خود دل کنده و در شهر دیگر زندگی کنند.
⚡️مجموعه این ویژگی ها سبب شد تا پارسها خاور میانه باستان را از آن خود کنند و شاهانی را به تاریخ عرضه کنند که همانند یک کودک مهربان ، همانند یک راهب خداباور و همانند شخصیت های افسانه ای شجاع باشند.
✨شاهان دلرحم پارسی دادگستری و مردم نوازی را برای خاک ایران به ارمغان اوردند و همین سبب شد تا اقوام مادی و پارتی با رضایت تمام به خدمت آنان در بیایند.
💥این خصوصیات باعث پررنگ تر شدن نقش پارسها در تاریخ ایران شد به طوری که از دید یک غیر ایرانی هر چه که به نام ایران از قبیل زبان و اقوام را با نام پارس. بشناسند.
🖊گرداورنده:
#محسن_داداش_پور_باکر
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3761
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
supload-qlbtvixvnyhn-bocsgzpfdeov.mp3
4.63M
🎺تصنیف بادصبا
🎙️ایرج بسطامی
🎻نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
🎼#نوای_ایرانی
🎼#موسیقی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن والقلم و مایسطرون
📝ابوزیدآباد مرکز بخش کویرات و شهری از توابع این بخش در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان ایران است.
ابوزیدآباد (نام محلی: بیزُوُی "Bizovoy") و روستاهای پیرامون آن حسینآباد شیبانی، قاسمآباد، یزدلان، کاغذی، امین آباد، محمدآباد، ریجن، علیآباد، شهریاری و فخره در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان، در جلگه ای هموار در شهرستان آران و بیدگل واقع شدهاست. بخش ابوزید آباد بین ۳۳ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۵۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۴۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی قرار دارد. حسینآباد شیبانی در جنوب شرقیترین قسمت این محدوده واقع شدهاست.
ریجن و شهریاری و فخره شمالیترین و امینآباد غربیترین مرز این محدوده را تشکیل دادهاند. نام این منطقه در زبان محلی، بیزُوُی میباشد و مردم کاشان و آران و بیدگل و فارسی زبانان تا دلیجان آن را بوزآباد میخوانند.
👇👇
📜تاریخچه #ابوزیدآباد و نامگذاری آن: (بخش اول)
✍به قلم: #حسن_امجدیان
ابوزیدآباد از سده های نخست اسلامی و قبل از سکونت شیعیان دوازده امامی محل سکونت زرتشتیان بوده است.
بر اساس تذکره شهادت #امامزاده عبدااله در دوره بنی امیه و مستندات دفن ایشان توسط زین الدین در محل فعلی، حکایت از پیشینه سکونت و سرزمینی این دیار تاریخی دارد.
📌«اَبروز» قدیمی ترین نام شناخته شده برای سکونتگاه ابوزیدآباد و بخش کویرات نزد جغرافیدانان اسلامی است.
برای نخستین بار ابی القاسم عبیدالله بن عبدالله «ابن خردادبه» (متوفی ۳٠٠ هجری) صاحب کتاب المسالک و الممالک حدود قرن سوم هجری در معرفی منازل اصفهان تا ری، موقعیت فعلی ابوزیدآباد را «ابروز» نامیده است.
📌بر اساس تقسیم بندی ابن رسته در قرن سوم هجری ـ در کتاب الاعلاق النفیسه، منازل جاده اصفهان تا ری و فواصل آنها را بدینگونه برشمرده است:
از اصفهان تا برخوار سه فرسخ
از بُرخوار تا رباط وز هفت فرسخ
از رباط وز تا طرق پنج فرسخ
از طرق تا اصفاهه شش فرسخ
از اصفاهه تا دکان پنج فرسخ
از دکان تا باد پنج فرسخ
از باد تا ابروز پنج فرسخ
📌«اَبروز» از نواحی مهم کاشان و یکی از منزلگاههای راه اصفهان-ری در سدههای نخستین دوره اسلامی بوده است.
📌 اثر دیگری که در قرن سوم هجری نام «ابروز» در آن ذکر گردیده، «تاریخ قم» نوشته حسن بن محمّد بن حسن قمی است که در آن از درام و اَبروز به عنوان شق (ناحیه) درام و شق اَبروز یاد کرده است. از آنجا که شق عمده ترین تقسیم بندی کوره (بخش) است، نشان میدهد که «اَبروز» فراتر از یک دیه (ده.قریه.روستا.آبادی) به حساب میآمده است.
📌همان گونه که در کتاب تاریخ قم آمده است، ابروز نام بخش بوده و نه صرفا نام یک روستا یا آبادی. کما اینکه در تقسیمات کشوری امروزی نیز مرسوم است مجموعه شهر و روستا در قالب بخش شناخته می شود، همچنان که ابوزیدآباد و ۹ روستای پیرامون آن به عنوان «بخش کویرات» نامگذاری شده است.
📚منبع:
#کتاب تاریخ ابروز-انتشارات همگام با هستی- کاشان- ۱۳۹۳
🖊حسن امجدیان
#ابروز #ابوزیدآباد #وجه_تسمیه
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3763
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Homayoun Shajarian _ Havaye Geryeh (UpMusic).mp3
6.97M
🎺تصنیف هوای گریه
🎙️همایون شجریان
🎻نبسته ام به کس دل،، نبسته کس به من دل...
🎼#نوای_ایرانی
🎼#موسیقی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
🖊#پژوهشگر
#نوا #آوا #موسیقی #مازنی
#فرهنگ_عامه
🗓۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
🎙گفتگو با #رضادیوسالار، سرپرست گروه مازرونی
📜قصههای چوپانی یک فیزیکدان
قبل از تولد در بطن مادر، بعد از آن بر شانههای مادر و هنگام شیرخوردن در شالیزار با نوای موسیقی مازندرانی خو گرفت. قبل از آنکه خودش را بشناسد با نغمهها، لالاییها و منظومههای بومی مازندران آشنا شده بود. #آواها و #نواها او را به مسجد کشاند و خیلی زود مداح کوچکی شده بود برای مردم روستا، اما تحصیل، او را از روستا به شهر کشاند.
📌کد خبر: ۱۳۶۹۱۹۰
به گزارش جام جم آنلاین، رضا دیوسالار در رشته فیزیک تحصیل کرد، بهعنوان کارشناس مخابرات مشغول کار شد. ساکن پایتخت شده بود که دوباره آواها و نغمههای کهن از سرزمین مادری او را فراخواند. دیوسالار به مؤسسه پارپیرار به مدیریت فرهود جلالی رفت. از طریق او با بزرگان و پژوهشگران موسیقی #مازندران آشنا شد، شاگردی کرد و حالا سرپرستی گروهی را بهعهده دارد که با نام مازرونی شناخته میشود؛ اولین اجرای رسمی این گروه به سال ۱۳۹۴ و صحنه جشنواره موسیقی فجر برمیگردد.
دیوسالار هم خنیاگر و هم پژوهشگر است، کتابی در زمینه موسیقی غرب مازندران آماده کرده و نغمههای ساز «#للوا» یا همان نی چوپانی مازندران را در قالب یک #کتاب برای آیندگان نتنویسی کرده و نیز توانسته نمونههای بدیع از موسیقی بومی بیافریند.
📌تاکنون چه قطعات تازهای بر اساس موسیقی بومی مازندران خلق کردهاید؟
قطعات متعددی بوده، اما یکی از مهمترین آنها، اثری است که برای گرامیداشت سرتیپ علیخان دیوسالار، معروف به سالار فاتح تنظیم کردهام. ایشان علاوه بر اینکه یکی از بزرگان #طایفه دیوسالار در غرب مازندران و از آزادیخواهان و مبارزان دوره مشروطه بود و در تاریخ منطقه و نیز کشور تأثیر قابل اعتنایی داشت، اهل #شعر و نوشتن بوده و از ایشان یک دیوان و چند کتاب به یادگار مانده است.
👈به پاس رشادتهای این بزرگمرد و همه مردانی که در مقابل اجنبی از این خاک دفاع کردهاند، قطعهای تنظیم کردهام که در جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۹۴ اجرا شد. این قطعه قرار است در استودیو ضبط شود و در اختیار علاقهمندان قرار بگیرد.
📌قطعاتی در جشنواره ملی موسیقی و آیینهای اقوام ایرانی را به نمایش گذاشتید. چقدر نغمات موسیقی مازندران را میشناسید؟
موسیقی اقوام ایرانی و نیز موسیقی مازندران به قدری #منظومهها و رپرتوارهای سازی و آوازی جذاب و زیبا دارد که من فقط بخش کوچکی از آن را آموختهام و حتی برخی رپرتوارهای دشوارتر شاید در طول زمان به نسلهای بعد آموخته نشده و فراموش شدهاند. آنچه امروز من از موسیقی مازندران میدانم، امانتی در دست من است که میکوشم از آن مراقبت کنم و به آیندگان هدیه دهم.
من با لالاییهای مادر و عاشقانههای پدر موسیقی را شناختم. با آوای کار و موسیقی بزرگ شدم و حتی وقتی از موسیقی دور شدم، این نغمهها دست از سرم برنداشتند. از یک سو، خودم عاشقانه این موسیقی را دوست داشتم و از دیگر سو، #موسیقی بومی مازندران داشت کمرنگ میشد. این شد که در تهران به مؤسسه فرهنگی پارپیرار مراجعه کردم آقای فرهود جلالی چراغ هدایت شد و من از طریق ایشان توانستم از محضر استادانی، چون زندهیاد حسینعلی طیبی، ابوالحسن خوشرو، استاد محمدرضا اسحاقی، محمدعلی حدادیان و بسیاری دیگر بهره بگیرم. تا به خودم آمدم، دیدم در گروهی تحت سرپرستی استاد جلالی نغمهسرایی میکنم و زیر نظر ایشان گروه مازرون آغاز به کار کرده است.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3188
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#فرهنگ_عامه
«#للوا؛ نی چوپانی مازندران» چگونه کتابی است؟
در این #کتاب رپرتوارهای ساز للوا را دستهبندی و نتنویسی کردم. در واقع این کتاب آموزشی است و نسل جدید در کنار تعلیم سینه به سینه، میتواند به صورت علمی با برخی واژههای علمی #موسیقی مازندران آشنا شوند.
📌موسیقی مازندران از چه #نغمههایی تشکیل شده است؟
تعداد زیادی رپرتوار #آوازی داریم مثل #امیری، #کتولی، همدمجان. بخش دیگر رپوتوارهای سازی است از جمله للوا، دوتار، سرنا که معمولا در شادمانهها و کشتی لوچوی غرب مازندران نواخته میشدند و البته از سرنای زندهیاد شاهرخ کرمانی هم باید یاد کرد که در ملودی سالار فاتح از آن استفاده کردم.
در زیرمجموعه این رپرتوارها، قطعات متعددی وجود دارد مثل #منظومه طالب و زهره، آیین آفتابخواهی که برخلاف دعای باران در شهرهای کویری ایران است و من در تطبیق با موسیقی دستگاهی در مایه سهگاه آن را تنظیم کردهام و آماده ضبط است.
#نوا #آوا #موسیقی #مازنی
📌کارکرد آنها چه بوده است؟
رپرتوارهای دوتار معمولا به ساربانی و روایت زندگی روستایی اختصاص داشته است. سرنا ساز شادمانهها بوده و در عروسیها و کشتی پهلوانی نواخته میشده است. للوا بخش زیادی از رپرتوارهای موسیقی مازنی را شامل میشود. این ساز روایت زندگی روستاییان مازندران در دشت و کوه بوده و رابطه آنها با طبیعت را روایت میکند. بهعنواننمونه خنیاگر و نوازنده للوا در دوره باستان از پرواز پرنده الهام گرفته و یک رپرتوارسازی خلق کرده که سینهبهسینه منتقل شده و به ما رسیده است. بسیاری از این رپرتوارها را زندهیاد محمدحسین طیبی دستهبندی کرده است. قطعه دیگری مانند «کمرسری» یا «تریکهسری» یا قطعه «مشحال» یا «میشحال» از قطعات مربوط به چرای دام است.
👈للوا، گاهی در عروسیها، شادمانهها و سوگینههای مذهبی نیز نواخته میشود. در آغاز، سوگ سیاوش را داشتیم و بعدها که مردم ایران به دین اسلام گرویدند رپرتوارهای مذهبی و سوگ ائمه نیز برای ساز للوا خلق شد. عباسخوانی، شهادتخوانی و قطعاتی برای تعزیه را داریم و بسیاری قطعات دیگر که هرکدام میتوانند موضوع یک #پژوهش باشند.
📌چرا باید موسیقی نواحی را بشنویم؟
شاید کارشناسان و موسیقیشناسها باید به این سوال پاسخ بدهند. برای من که در روستا متولد شدم، کشاورزی کردم، دامپروری کردم و بعد وارد دانشگاه شدم، موسیقی یعنی هویت. خمیرمایه من همان زندگی روستایی و موسیقی مازندرانی است. پیشرفت فناوری همه را غافلگیر کرده، اما ما هنوز وابسته به طبیعت هستیم. شیر را از گاو میگیریم و از طبیعت لذت میبریم. هنوز روستاها وجود دارند و تا زمانی که روستا هست موسیقی بومی باید باشد. شاید امروز بچههای زیادی باشند که حتی گاو را از نزدیک ندیده باشند، اما دلیل نمیشود ما موسیقی ملی و میرات ناملموس خودمان را نادیده بگیریم. حفظ این موسیقی، ثبت گنجینههاست و من معتقدم وظیفه ماست که این گنجینه را به شنونده امروزی که زندگی و موسیقی روستایی را در رسانه میبیند، به شیوه نوین ارائه کنیم. منظورم استفاده از گیتار و سازهای الکترونیک نیست. باید با همان سازها و کسب دانش ترکیب آنها به موسیقی و هارمونی جذاب برای مخاطب امروز برسیم. میتوان در همین بستر نوآوری داشت و مخاطب امروز را هم شاد و راضی نگاهداشت.
🖊#آذر_مهاجر - گروه فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3188
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
مظلوم نمایی شمرزمان_13999322433.mp3
3.14M
مظلوم نمایی شمر زمان . . !
_حضرتآقا
🎙#رهبری
💗#فلسطین
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#تولیدملی #کالای_ایرانی
#ایرانی
#گیوه
👞این کفش تابستونی که الان توی پاریس فروخته میشه و کلی طرفدار داره یه کفاش فرانسوی از گیوههای ایرانی الهام گرفته و جفتی ۳۴۵ یورو یعنی حدود ۱۹میلیون تومنم قیمتشه!
#دانستنی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Shahram Nazeri - Atash Dar Neystan (320).mp3
11.49M
🎺تصنیف نیستان
🎙️شهرام ناظری
🎻یک شب آتش در نیستانی فُتاد
سوخت چون اشکی که بر جانی فُتاد...
🎼#نوای_ایرانی
🎼#موسیقی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚#فرهنگ_عامه
📻#رادیو
🍲#کاچی
🔹 مهارت و آداب و رسوم پخت کاچی در منطقه ابوزیدآباد
🔸مصاحبه رادیویی آقای عباس تراب زاده کارشناس و مسئول تدوین میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ادارهکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان
📻 رادیو فرهنگ
▪️ برنامه هفت اورنگ
#ابروز_مدیا #ابوزیدآباد #بخش_کویرات
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
علمای همنام.pdf
726K
#علما #کتاب
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
اسامی شهرهای ایران.pdf
88.3K
#کتاب #ایران
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اَغوز #آغوز #گردو
⚙دستگاه پوست کنی گردو
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#غزل
#طنز
غزل طنز مازندرانی
#فرهنگ_عامه
#منظومه
#شعرمازنی #شعر
# خَجّه_خاله
نام شعر:::: خَجّه خاله
..................................
خَجّه خاله ی سِره مِهمون دَره
دَبیستا کفش نال بِنِ ایوون دَره
خَجّه گِته که مِن فامیل نِدارمه
اَتّا خدیجه کل ایرون دَره
خَوِر خَوِر مِره حالی بَهیه
اَمشو وِنه کَسِ شی کَسون دَره
اَتی که تَن تِر بوردِمه بَدیمه
ایوون خِنه کدخدا رمضون دَره
مَگه خدیجه لینگِ درد نِداشته
اِسا وِنه عصا چه بیرون دَره
بَدیمه خَجّه خِنه جا دَر بِمو
چارقدِ سر تا فرقِ میون دَره
ذِلف کَفِن چه هامِج هامِج شونه
اِنگاری که نون وِنه راغون دَره
لَچِکِّ وا هاکِرده شه سَرِ جا
اَنگوسِ دس مصناعی ناخن دَره
نَکِنه خَجّه خوانه شی بَکِنه
گِته مه شی دیگه قَورِستون دَره
بَدیمه کَلّه ونگ هِدائه دِلّال
خَجّه ی دیم اِنارِ جور خون دَره
خَجّه خاله شی بَکِرده پیر سَری
مِه جور مَله مِفلِسِ جِوون دَره
بِنه بَخِره بَمیره می اِقبال
نَوینده مِه دل خَله اَرمون دَره
مَگه چه چی کم دارِمبّه آخِدا
چه خَجّه وِسِّه شی فِراوون دَره
آ کَهو اِقبال تِره تَش بَهیره
خَجّه وَر کدخدا رمضون دَره
🖊#هادی_اکبری_وسطی_کلایی ****
۱۳۹۶/٠۹/٠۷
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3764
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5875321244370344910.mp3
1.32M
سعیدحسین زاده🎤
📌دیه عوض نبونی...
🎼#نوای_مازنی
🎼#موسیقی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5902087063947189719.mp3
5.01M
میثم دیوسالار🎤
💗مادر
🎼#نوای_مازنی
🎼#موسیقی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚#کتاب #سیدیونس_ادیانی از نوادگان آیه الله سید عبدالوهاب ادیانی
🌿زندگینامه
✍دکتر ادیانی در کارنامه اش ۲۰ کتاب در حوزه ی فلسفه ، تفکر و سیاست ، و ۵ تئوری ارائه شده دارد و مدت ۲۲ سال است که مدیریت گروه مطالعات بنیادین حکومتی را بر عهده دارد . او برای نخستین بار در ایران مباحث کانون تفکر ، آینده پژوهی جهان ، هوش مصنوعی و فن حکمرانی را مطرح کرده است . از جمله آثار او : "کانون های تفکر جهان" که با معاونت سید محمد خویی به طبع رسانده ، قانون های بنیادین فکر ، پژوهش های حکومتی ، اصول فکر انسانی ، ایده انسان سیاسی و. میباشند.
📩#سیدقاسم_صیادمنش
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3765
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─