#شعر #شاعر #نویسنده
#گالش
#شعر_مازنی
*اَی مِنزِل سَر ،چه صفایی دارنه گالش*
*وِنِه دَس جولِه ، چه للوایی دارنِه گالِش*
*مِنزِلِ تَش کِلِه سَر ،گَتِ کَرِک پِرِ شیر*
*دَرِ گو دوشِنِه هِتّا هِتّایی دارنِه گالش*
*شیرِّ که بَدوشِتِه و بَپِتِه ،وَینِه کِریکّه*
*مایِّه زَنِّه، چه ماسِّ کِلایی دارنِه گالش*
*دیگه شو بَیِّه وِنِه جان تن خَسِّه هَسِّه*
*اَمشو تَشِ وَرشام، گِرماس پلایی دارنِه گالش*
📖دِل سَروشتِه شعر (شعربداهه)
🖊#سیدقاسم_صیادمنش_شیاده
۱۴۰۳/۱۰/۰۵
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3923
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و ما یسطرون جناب آقای اسماعیل حیدری سلام پیرامون پژوهش انجام شده
📚کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه
نویسنده: #ابراهیم_درویشی
چاپ نخست ۱۳۸۹
ص ۱۰۸
🌿طایفه #پرحایی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🎼#پرجایی_حال
#پرجی #پراجی #پرجا #پریجا
📚#کتاب تاریخ مازندران باستان
🖊#طیار_یزدان_پناه_لموکی
چاپ اول تابستان ۱۳۸۳ تهران
چاپ دوم زمستان ۱۳۸۵ تهران
ص ۷۵
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🎼#پرجایی_حال
#پرجی #پراجی #پرجا #پریجا
👆👆
🎼قطعه ی پرجایی حال به روایت خلیل طهماسبی
📚#کتاب تاریخ مازندران باستان
🖊#طیار_یزدان_پناه_لموکی
چاپ اول تابستان ۱۳۸۳ تهران
چاپ دوم زمستان ۱۳۸۵ تهران
ص ۷۶
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از ۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
صفحه اول شجره نامه ی سادات حاجی تبار بومی فکچال (مقیمی، بیژنی)
هدایت شده از ۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
صفحه دوم شجره نامه ی سادات حاجی تبار بومی فکچال (مقیمی، بیژنی)
با تاییدیه ی:
علامه مهدی جلالی بحرالعلوم نسابه
و
آیت الله سید اسحاق حیدری نسابه
و
مرکز دانشنامه بقاع متبرکه و انساب سادات
پ ن: کلیه اقوام معتقد می توانند با مراجعه به مرکز فوق، با ارایه مستندات، نسب نامه ی داخل کتابشان را تا نام خود تنظیم و تاییدیه بگیرند.
هدایت شده از ۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
جلد اول کتاب تاریخچه سادات حاجی تبار بومی فکچال (مقیمی، بیژنی)
ارادتمند مردم سرزمینم
#محسن_داداش_پور_باکر
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷
🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر
پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه
🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📩مدیر: @mohsendadashpourbaker
🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ
📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۵۱۹۱۴
#ملانجف_لزوری
📜توضیحاتی پیرامون #انجامه آخوند ملا نجف لزوری
✍این اثر فاخر و ارزشمند برای نخستین بار توسط اینجانب محسن داداش پور باکر در شهرستان ورامین روز سه شنبه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ مورد خوانش قرار گرفت.
◻️دارنده و مالک این اثر خطی که از اصالت به روستای لزور فیروزکوه میرسد ادعا نمود که این کتاب از آن نیای ایشان بوده است. اما وی هیچ اطلاع و یا معلوماتی از شجره ی خانوادگی مولف نداشت. وی اما از هرگونه نمایه برداری، اسکن و یا فتوکپی از این کتاب خطی ممانعت نمود و اذنی صادر نشده است. بنابراین به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
🔲مشخصات ظاهری کتاب عبارتند از:
ابعاد ۱۵ × ۲۰
تعداد صفحات موجود ۵۷ صفحه با دو خط متفاوت و دارای حاشیه نویسی در ۲۴ صفحه بصورت نامنظم و با خط شخص ثالث به نام #مرتضی ولد #احمدعلی_لزوری.
شوربختانه صفحات دارای شمارگان نیست. صفحات نخست کتاب امحا گردیده و موجود نیستند.
۵۷ صفحه ی موجود این اثر به رنگ دودی و فرسوده شده است بنحوی که دچار تیرگی، خوردگی، فرسودگی قابل ملاحظه ای دارد.
برخی از صفحات بدلیل فقدان پیوستگی بویژه عدم درج شمارگان در هر صفحه، در حال حاضر باهم در تعارض هستند.
🔲موضوع کتاب:
کتاب دارای متون فارسی فراگیر ولی بعضا لغات مازنی بوده که با این وجود سطوح برجسته از آیات قرآن کریم و احادیث معتبر نیز استفاده شده است. در این اثر با ادبیات واضح
از وقایع و اتفاقات در فیروزکوه بویژه روستای کهن لزور، اسامی برخی از مناطق ییلاقی بندپی، معدودی از طایفه در بندپی، گذری بر سمنان و توجه ی ویژه به حضرت حاجی شیخ موسی ره مدفن جنوب بندپی شرقی بابل گردیده است.
در برخی از صفحات اشکال پیکر انسان، حیوانات و اشجار نیز مشاهده شده است.
همچنین نکارنده از علوم غریبه بویژه عظام، رماد و از اعداد جَبر نیز بهره برده است.
✍در صفحه ی آخر نگارنده می نویسد:
{...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله}
📌نکته ی قابل اهمیت آنکه چند نسخه [ظاهرا از صفحات همین کتاب با همان نگارش و خطوط] منفک شده در نزد افراد دون این شخص [مالک فعلی کتاب در ورامین]، در زمان دیگری در مهدی شهر سمنان، دودانگه ساری و حتی در آمل نیز مشاهده شده است که مجموع آن اوراق یازده برگ بوده است. به نظر می رسد که این اوراق از بدلایل نامعلوم منفک شده اند که دلایل آن نامشخص می باشد.
در بسیاری از صفحات در لابلای گزارشات مولفین بدلیل شیوه ی نامناسب نگهداری کتاب در طول زمان افتادگی و عدم وضوح رخداده است که در حین خوانش ناگزیر از عبارت ...[ناخوانا] استفاده کردیم.
در مراحل خوانش از همکاران جهادی و کارشناسان همیشه همراه نظرخواهی و مشورت گرفته شده است.
🕹در این کتاب چهار سجع مهر رویت شد:
۱/میرزا صادق بن تقی
۲/جعفرخان لزور ...[ناخوانا]
۳/میر شکرالله ...[ناخوانا]
۴/رضی الدین ...[ناخوانا]
به نظر می رسد این آثار در زمان دیگری به این کتاب الصاق شده اند.
🔎در تحقیقات میدانی احدی از نام آخوند ملانجف لزوری مطلع نبوده و در پژوهش ادملاوند به اطلاعاتی پیرامون تولد، حیات، وفات و محل دفن این عالم منتج به حصول نتیجه معینی نشدیم.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۱۰/۰۶
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3925
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهش #پژوهشگر
انتخاب دکتر کریمی فیروزجایی بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه پیام نور کشور
🔹آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور کشور با معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر با حضور عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار گردید.
🔹در این مراسم از دکتر علی کریمی فیروزجایی استاد تمام گروه زبانشناسی دانشگاه پيام نور بعنوان پژوهشگر برتر دانشكده ادبيات و زبانهای خارجی تقدیر شد.
چهارشنبه، ۵ دی ۱۴۰۳.
@babolshahrebaharnarenj
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#حضرت_عیسی
#رهبری
📣 پیام رهبر انقلاب به مناسبت میلاد حضرت مسیح (علیه السلام)
🔸اگر عیسی(علیه السلام) امروز در میان ما بود، حتی لحظهای در مبارزه با سران ظلم و استکبار جهانی درنگ نمیکرد و گرسنگی و آوارگی میلیاردها نفر را که توسط قدرت های سلطهگر به جنگ سوق داده شدهاند را تحمل نمیکرد.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چمنو #توجی #علیآباد #شاهی #قائمشهر
📜علی آباد هم شهر شده‼️
✍باما همراه باشید در شرح قصه ی پرطمطراقی که گویای این است چگونه علی آباد تبدیل به شهرگردید تا با تقابلی جالب و شنیدنی این مثل قدیمی را به سخره گیرد.
🎬 بزمی دیگر را به تماشا می نشینیم :
#ضرب_المثل
📌کمتر کسی است که این مثل را نشنیده باشد " علی آباد هم شهر شده "
معنی ضرب المثل :
اشاره کردن به کسی که امر بر او مشتبه شده و یا نادانسته و ساده انگارانه خود یا دیگری و یا امر کوچک و ناچیزی را بزرگ و مهم بداند و با غرور و رضایت بی جا به خود یا دیگری بنازد.
🔎حال ببینیم اصل این قصه از کجا آب می خورد، راستی اصلا علی آباد کجا بوده و از چه زمانی به شهرتبدیل گردید؟!
📖علی آباد این قصه ی پرهیاهو همان قائم شهر فعلی می باشد ؛ البته نه به این وسعت و بزرگی و زیبایی، درگذشته های دور در علی آباد قهوه خانه بزرگی قرار داشت همراه با چندین اتاق برای اطراق مسافرین خسته از راه به همراه اِصطبل و طویله که برای چهارپایان تعبیه گردیده بود. اهمیت این قهوه خانه وابسته به محل قرار گرفتن آن در این مسیر خاص و ویژه ای بوده است که در حاشیه ی جاده ای سنگ چین شده ای که بدستور #شاه_عباس_صفوی (جاده شاه عباسی) بنا گردید،
👈این مسیر پل ارتباطی دیگری بود برای مناطق سوادکوه، ساری، اشرف (بهشهر) همچنین بارفروش، مشهدسر (بابلسر) به این جاده متصل گردیدند تا بر اساس امکانات آن عصر از مسیر بهتر و شایسته ای بهره ببرند.
📌ناگفته نماند شاه عباس پس از احداث این جاده کاخ های مجللی را در اشرف (بهشهر) و #بارفروش (بابل) بنا نمود از آنجا که این قهوه خانه در مسیر کاروانها قرار گردیده بود محل استراحتی شد برای مسافران خسته از سفر، تا به استراحت بپردازند و نفسی تازه کنند.
وجود این قهوه خانه در این جاده آن قدر اهمیت پیدا کرده بود که رفته رفته در حواشی آن کاروانسرا های کوچک و بزرگ دیگری اضافه گردید،
📌پس از مدتی همین علی آباد مبدل به یک ده بزرگی گردید. در زمان مسافرت ناصرالدین شاه گزارش از ۴۰۰ خانه را داده اند... .
📌حال و هوای منطقه ای که ده علی آباد مثل دیگر مناطق شمال کشور مرطوب و پرباران بود، همانند دیگر مناطق مازندران زیبا و دلنواز بود.
📌بسیاری از افرادی که در علی آباد سُکنی داشتند در گشت و گذار به مناطق دیگر با صلابت و غرور هر چه تمام خود را علی آبادی معرفی می نمودند، از زیبایی و آب و هوای خوب آن دم می زدند افرادی که علی آباد را نمی شناختند در حسرت دیدن لحظه شماری می نمودند و در حاشیه تنگ حسادت دست و پا می زدند.
✍در ابتدای ۱۳۰۰ شمسی باز هم اوضاع به وفق مراد علی آبادی ها رقم خورد به جهت جایگاه خاص و برنامه های آتی کشور در جدیدترین تقسمیات جغرافیائی علی آباد نام شهر را به خود گرفت و به علت قرار داشتن در کنار جاده شاه عباسی بدستور پهلوی اول نام آن به شهر شاهی انتخاب گردید.
📌رسیدن به این جایگاه مورد تعجب خیلی ها قرار گرفت و به مذاق گروهی که مربوط به مناطق دیگر بودند، خوش نیامد. چه بسیار افرادی که وجه خاص علی آباد را می دانستند این بار حیله و مکر آنها به بار نشست با طنز و طعنه میگفتند : "علی آباد هم شهر شده!"، طولی نکشید همین علی آباد دارای راه آهن، صنایع عظیم نساجی، گونی بافی و شرکت های صنعتی متعدد گردید از طرفی با مدیریت شهری جدید تولید محصولات کشاورزی و بازرگانی ارتقاء یافتند و سبب بالندگی این منطقه گردید تا به عنوان یکی از رُقبای سرسخت در تقابلی شگرف در برابر شهرهای مطرح و صاحب نام استان مازندران قرار گیرد.
◻️حالا میتوان گفت راستی راستی که علی آباد هم شهر شده!»
🔲تهیه و تنظیم :
🖊#مهدی_ابراهیم_پور_عزیزی
۵ دیماه ۱۴۰۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3926
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜#خوانش 📄#انجامه #لزور #خمده #آسور #فیروزکوه #اسفنجان
✍ارسالی مخاطبین:
#لزور #لزیر #فیروزکوه
📩شجاع |...... | لینک
این روستا #شجره_نامه ای داره و اصالتا به کردهای سنندج میرسیم که زمان جنگ دو برادر به نام های شجاع و اسفندیار بودند و در زمان فعلی فامیلی کل افراد شجاع یا اسفندیار است و اگر از نظر علمی پیگیری کنید دی ان ای مردم لزور و کردهای سنندج بینهایت بهم نزدیک هستند من خودم اصالتا هم پدر هم مادر و تمام اجدادم اهل این روستا هستند.
📩علیرضا | ...... | لینک
من هر سال به لزور مسافرت میکنیم یکبار با پدربزرگ از سنگ های امام زاده خوشنام بالا رفتیم.پدر بزرگم به نام حاج خلیل اسفندیار در شکرم باغ داره و تابستون ها ما به انجا میرویم.
📩م جعفری |...... | لینک
لزوریم اما هرگز لزور رو ندیدم.ارق خاصی به لزور دارم چون جدم از لزور بود. لزور زیبا و خواستنی ست.
📩شجاع |...... | لینک
روستای من لزور روستای با اصالت و فرهنگی هستش و با هر کسی همون طور رفتار میشه ک با طبیعتمون رفتار میکنه. احترام ب آیین و سنن و طبیعت لزور
📩م قاسمی |...... | لینک
پژوهشگر محترم جناب داداش پور باکر انصافا از تلاش تون ممنونم.
دمتون گرم و نفستون برقرار. حالم حال اومد وقتی از اتفاقات خیلی قدیمای روستای نازنین لزیر مطلع شدم. اصلا خیلی مشتاق به پیگیری و هیجان بیشتری برای دریافت اطلاعات تاریخی پیدا کردم. آقا سپاس و عالی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3925
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#آیین #سنتها #رسوم
📜کُوفته زنی یا فُکو زنی
در مازندران آهه سرپوش یا کمل سر یا گاله سرپوش!
✍در گذشتههای نه چندان دور که بام پوشهای حلبی و رنگارنگ امروزی نبود، مردم مازندران و گیلان و بخشی از گلستان با توجه به اقلیم بارانی بام پوشی ساده و بسیار کار آمد ساخته بودند.
#کمل_به_سر
📌کُوفته (فُکو) از گالی یا ساقه برنج ساخته میشد، قسمت بالایی ساقه برنج با مهارتی خاص بسته می شد و سپس به صورت ردیفی بر روی سقف و زیر نوار چوبی سربندیها قرار می گرفت تا از نفوذ باران و برف به خانه و انبار جلوگیری کند.
📌نوارهای چوبی روی سقف هم گاهی به جای چوب با لولههایی که در حاشیه تالاب وجود داشت بسته میشد.
📌امروزه همچنان در برخی مناطق از کوفته یا فکو استفاده می شود، البته برای حفظ سنت و جنبه ی زیبایی کاربرد بیشتری دارد.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─