🔥☀️🔥 دهم بهمن ماه برابر با جشن باستانی « سده » ، گرامی باد
🔴🔥 ﺟﺸﻦ ﺳﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﺸﻦﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭ ﻣﻬﺮﮔﺎﻥ ، در منابع کهن تاریخی ، ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺟﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺸﻦ ﺳﺪﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺪ ( ﺻﺪ ) ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺁﺑﺎﻥ ﻣﺎﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺩﻫﻢ ﺑﻬﻤﻦ ﻣﺎﻩ ﯾﻌﻨﯽ « ﺁﺑﺎﻥ ﺭﻭﺯ » ( ﺭﻭﺯ ﺩﻫﻢ هر ﻣﺎﻩ ﺩﺭ ﮔﺎﻫﺸﻤﺎﺭ ﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ) ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
🔴🔥 ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﯾﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺪﻩ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ ، ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺁﺗﺶ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﻮﺷﻨﮓ ﺍﺳﺖ که در شاهنامه بنظم درآمده است : ﺭﻭﺯﯼ ﻫﻮﺷﻨﮓ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ ، ﺳﻨﮕﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻧﺪﺍخت ، ﺳﻨﮓ ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻨﮓ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﻢ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺳﻨﮓ ، ﺁﺗﺶ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﺗﺶ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪ ، که در شاهنامه و منابع تاریخی به این موضوع اشاره شده است.
🔴🔥 ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺳﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﭘﺎﭘﮑﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﮐﯿﻮﻣﺮﺙ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ. به ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🔴🔥 ﺟﺸﻦ ﺳﺪﻩ ﺑﺎ ﺁﺗﺶ ﻭ ﺑﺮﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻦ ﺁﺗﺶ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ، ﺁﺗﺶ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
🔴🔥 ﺍﺑﻮﺭﯾﺤﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭنی ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ : « ﺳﺪﻩ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺻﺪ ﻭ ﺁﻥ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﺍﺭﺩﺷﯿﺮ ﺑﺎﺑﮑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻠﺖ ﻭ ﺳﺒﺐ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﮔﻔﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻭ ﺷﺐﻫﺎ ﺭﺍ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺑﺸﻤﺎﺭﻧﺪ ، ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻥ ﻭ ﺁﺧﺮ ﺳﺎﻝ ﻋﺪﺩ ﺻﺪ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺯﺍﺩﮔﺎﻥ ﮐﯿﻮﻣﺮﺙ - ﭘﺪﺭ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ - ﺩﺭﺳﺖ ﺻﺪﺗﻦ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺮﺁﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺸﯽ ﻭ ﻣﺸﯿﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﺪ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺁﻣﺪﻩ : “ ﺷﻤﺎﺭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ﺍﺑﻮﺍﻟﺒﺸﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺻﺪ ﺭﺳﯿﺪ” »
🔴🔥 در بسیاری از کتب تاریخی همچون : التفهیم ، آثارالباقیه ، نوروزنامه خیام ، تاریخ بیهقی و ... درباره این جشن بحث شده است. ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﻮﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻧﯿﻢ : « ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺟﺸﻦ ﺳﺪﻩ ﺭﺍ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻧﯿﮏ ﻋﻬﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺗﻮﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻣﯽﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ، ﺯﻣﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺳﻨﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﻣﯽﺩﺍﺷﺘﻨﺪ »
.
🔴🔥 ﻣﺮﺩﺁﻭﯾﺞ ﺯﯾﺎﺭﯼ نخستین شخص ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ ۳۲۳ ﻫﺠﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ ﺑﺎ ﺷﮑﻮﻩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﮐﺮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻏﺰﻧﻮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺟﺸﻦ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﻧﻖ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻋﻨﺼﺮﯼ ﺷﺎﻋﺮ ﻧﺎﻣﺪﺍﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺟﺸﻦﻫﺎﯼ ﺳﺪﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻣﯿﺮ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﻏﺰﻧﻮﯼ ﻗﺼﯿﺪﻩﺍﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﺳﺪﻩ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﻏﺎﺯ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ : ﺳﺪﻩ ﺟﺸﻦ ﻣﻠﻮﮎ ﻧﺎﻣﺪﺍﺭﺍﺳﺖ ﺯﺍﻓﺮﯾﺪﻭﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻢ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﺍﺳت...
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2261
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2260
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥فردا[یازده بهمن] که خورد چله یا چله کوچیکه وارد بشه سرمای خورد چله بیشتر از گت چله بیشتر بَوه..
💠 ان شاالله که امسال در چله کوچیکه شاهد برف و باران باشیم
#چلهی_بزرگ ...
#چلهی_کوچک ...
#چارچار ...
#سده ...
#اَهمنوبهمن ...
#سیاهبهار ...
#و_سرماپیرزن ...
📌زمستان به دو بخش :
۱/چله بزرگ(چله کلان ) و
۲/چله کوچک (چله خرد )
تقسیم می شده است .
📌که چله بزرگ از
( اول دی ماه تا دهم بهمن ماه)
و چهل روز کامل میباشد و
چله کوچک از
( یازدهم بهمن تا پایان بهمن ماه ) و ۲۰ روز کامله
👇
و به همین دلیل چون ۲۰ روز کمتر است #چله_کوچک نامیده شده است .
📍غروب آخرین روز چله بزرگ #جشن_سده برگزار می شده و، مردم دور هم جمع می شدند و از این جشن لذت می بردند و در نهایت با برپایی آتش و خواندن شعر و پایکوپی به دور آتش، #سده را جشن می گرفتند.
📌این دوبرادر ( چله بزرگ و چله کوچک ) در هشت روزی که در کنار همدیگر هستند آن ۸ روز را ( چار چار) می نامند .
📌به چهار روز آخر چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک« چار چار» می گویند.
📌پس از چار چار نوبت به« اهمن و بهمن» پسران پیرزن (ننه سرما ) می رسد که خودی نشان دهند.
۱۰ روز اول اسفند را #اهمن
و ۱۰ روز دوم اسفند را #بهمن می گویند.
📌و این ۲۰ روز ممکن است
آنقدر بارندگی باشد که این دو برادر به دو چله طعنه بزنند ،
📝با توجه به شعری که قدیمی های نازنین می خواندند::
(اهمن وبهمن ،آرد كن صدمن
،روغن بیار ده من ،
هیزم بکن خرمن، عهده همه بامن )
📌تا اینجا ۲۰ روز از اسفند به نام اهمن و بهمن نامگذاری شده اند
و می ماند ۱۰ روز آخر اسفند ماه که ۵ روز اول #سیاه_بهار نام گرفته و شعری هم که قدیمی ها میخوانند :
👇👇
سیاه بهار شب ببار و روز بکار
از این شعر هم مشخص می شود
در این ایام شبها بارندگی فراوان
بوده وروزها کشاورزان مشغول
کشت وزراعت بوده اند ،
5 روز آخر هم سرماپیرزن نام گرفته است که در این روزها آسمان گاهی
ابری گاهی آفتابی ،گاهی همراه با باد واکثر اوقات از آسمان تگرگ می بارد که قدیمی های دل پاک، براین باور بودند
که گردنبند پیرزن پاره شده ومُهرههای آن به زمین میريزد.
💌حیف است بچه های ما اینهارا نشنوند و این قصه ها از صفحه روزگار محو شود!
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2261
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2260
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مازنی
#واژگان
📜#اصطلاحات و #گویش و کلمات مختلف در زبان شیرین مازندرانی ( به همراه برگردان فارسی ) :
👇
♻️ مجموعه ای از اسامی پرندگان – وسایل ها – مکان ها و رنگ ها و اعضای بدن – زمان ها و انواع بازی های محلی و سایر اصطلاحات که در این مجموعه تقدیم می گردد:
👇
🕊🐑 #پرندگان_و_حیوانات :
■طلا : خروس
■مارکک : مرغ مادر
■سیکا : اردک
■نیمچه : جوجه
■وک : قورباغه
■آروسک گل : نوعی موش بزرگ
■گل : موش
■مَر : مار
■کوز : لاک پشت
■کندو : زالو
■شال : شغال
■بامِشی : گربه
■کچ کرک : مرغ مادر که به همراه جوجه ها باشد
■گو : گاو
■گوگزا : گوساله
■گومِش : گاو میش
■جینکا : گاو نر
■مَنگو : گاو ماده
■گِسفن : گوسفند
■کِسفن وره : بره گوسفند
■کِلاج : کلاغ
■شِکروم : دسته هایی از سار
■پیت کِله : جغد
■میچکا : گنجشک
■کوتِر : کبوتر
■زیک : نوعی پرنده بسیار کوچک
■صحرا غاز : غاز صحرایی یا وحشی
■صحرا سیکا : اردک صحرایی یا وحشی
■چلچلا : چلچله
■رگ رگین : نوعی پرنده در آبندان ها
■چاله خِس : نوعی پرنده در آبندان ها
■اَیّا : نوعی پرنده وحشی
■تیکا : نوعی پرنده وحشی
■شونه قپین : شانه به سر
■قشنیک : کلاغ
■او گل : نوعی موش آبی
■تشی : جوجه تیغی
👇👇
🛠 #وسیله_ها :
■مقراض یا ناخچین : قیچی
■کمل : کاه برنج
■بینج : شلتوک ، برنج با پوست
■سپوس : پوست برنج
■گرواز : نوعی بیل برای کشاورزی
■فوکا : وسیله ای برای کشاورزی
■چنگگ : وسیله ای برای نرم کردن خاک برای زراعت
■چاقاله : وسیله ای جهت گودکی کوچک برای کاشت
■داز : داس یا وسیله ای برای بریدن شاخه های کوچک
■دره : داس یا وسیله ای برای درو در کشاورزی
■تاشه : تیشه
■تور : تبر
■درزن : سوزن
■کلوش : نوعی کفش محلی
■سرپایی : دمپایی
■قوا : کت
■جرب : جوراب
■تنه که : شورت
■جمه : پیراهن
■شونه : شانه
■میرکا : دانه تسبیح
■کوفا : از انباشته شدن محصولات کشاورزی را گویند
■چلکوم : چوب هایی که بر روی زمین مرتب بکارند
■فیهه : وسیله برای کشاورزی
■بلو : وسیله برای کشاورزی
■لت کش : وسیله ای برای جابجا کردن گل و خاک
■سمبار : سماور
■گالدوج : سوزن بزرگ برای بستن روی کیسه ها
■کیله : وسیله برای پیمانه برنج یا گندم
■کیله : نهر کوچک برای عبور آب
■تلم : وسیله برای تولید دوغ یا کره یا ماست
■دشون : وسیله برای تولید دوغ یا کره یا ماست
■سازه : جارو
■گلیما سازه : نوعی جارو ساخته شده با گیاه محلی
■فنر : فانوس
■لمپا : چراغ گرد سو
■قلیون : قلیان
■سرنا : نوعی ساز سنتی
■للوا : نی
■کش دمبک : نوعی ضرب
■کرفا : وسیله ماهی گیری
■پیلکا : ظرف سفالی
■چراغ سوتکه : وسیله قدیمی برای روشنایی منزل
■لوه : دیک پلوپزی
👇👇
🏕 #مکان_ها :
■کَش : هم به پهلوی بدن معنی می دهد و هم به کنار و جنب مکان
■سامون : محدوده خانه یا مرز خانه یا زمین را گویند
■هدار : عبور کردن
■کلوم : طویله : محل نگهداری دام
■ککلی : محل نگهداری مرغ و اردک و غاز و ...
■کله : جایی که بیرون از منزل غذا پخت می شده است.
■تیم جار : محلی برای پاشیدن دانه ها برای کشت
👇👇
🌈 #رنگ_ها :
■سیو : سیاه
■اِسبه : سفید
■کهو : کدر یا رنگ تیره
■سِرخ : قرمز یا سرخ
■زرد و زار : رنگ زرد یا بیماری
👇👇
🦻 #اعضای_بدن :
■کَپِل : باسن
■بال : دست
■لینگ : پا
■کلّه : سر
■بِلفه : ابرو
■می : مو
■چونه : چانه
■لوشه : لب
■گلی : گلو
■اِشکِم : شکم
■میون ذیل : بین گردن و پشت
■په کت : پشت سر
■انگوس : انگشت
■چش خنه : گودی چشم
👇👇
🕰 #زمان_ها_و_اوقات :
■اِسا : حالا ، اکنون
■پینه ماز : عصر
■صِواحی : صبح
■چاش گدر : موقع ناهار
■چاشت : ظهر
■نماشون/ناماشون : غروب
■شو : شب■شونیشت : شب نشینی
■پر توم نیهه : خیلی وقت نیست ، دقایقی پیش
👇👇
♻️ #حرکات_ظاهری_بدن :
■کِلش : سرفه
■اًپچه : عطسه
#پژوهش
✍#ابوالفضل_وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2262
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#طنز_مازنی_کئی(کدو) :
شِه دُومبه خوشمزه وا، زعفرانی هسی کئی
تِئی که دکترِ عیدِ گرانی هسی کئی
به خاطر تِه لُوچه ،میوه ها ره بَزّومه لو
همونکه دوندنه وا ، اونکه دانی هسی کئی
چِتی تِه دَس جه بُوریجم تِه اتتا لاپّه عسل
تئی که ماست ِ دله مِه بُورانی هسی کئی
اَشون بَهیتمه ور ، تی قشنگِ زردِ تنِ
هِکاردمی کشه خوش، یار ِجانی هسی کئی
اگر ته ره هِکِشی کامبه شِل نَواش و نِماس
ته کَیْ چِلیکِ رفق، مازرانی هسی کئی
ته زرد ِاشکم تا خوامبه تیزِ کارد بی یِلم
مه سینه غَنْجه بُونه نائو روانی هسی کئی
خَور بمو که خله خوانه تی خاطر ره ترامپ
ملانیای مونا کهکشانی هسی کئی
بَهیتنه ته خَور ره گروه النصره
ته بمبِ ساعتی هَسّی زمانی هسی کئی
نَخورمه نا، ته تِکِه ، بی جنابِ سی سرکه
اسیر تی تِکِمه طالبانی هسی کئی
فِنی بَهیه زِکِن شی بُخوُر ره نَی می جِم
تئی مه والور ِتاج ، می نشانی هسی کئی
بغل بَزومه ته ره صبح ناشتا آخ جان
دواش مه شب چره ی زعفرانی هسی کئی
مِره بُوِر نَوونه بی پِچاک لوچه دَوِم
مِره بُوِر نَوونه سونِ رانی هسی کئی
بِرا نَشو دَوُشیم هر دِ تا، تا صُب دِ تایی
تِئی که عشق و محبت ره بانی هسی کئی
📝روح اله نظرنژاد کدخدا
۱۳۹۷/۱۰/۱۰
#طنزمازنی
#کئی #کدو
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
موجودات افسانه ای ايران باستان
💥GŪŽMĀ | گوژما
✍در باور مردمان اصفهان، موجودی به نام «گوژما» وجود دارد.
📌 «گوژما» چهرهای دو رنگ دارد و فقط شبهایی که ماه در آسمان دیده نمیشود، بیرون میآید. هر که او را ببیند، راه خانهاش را گم میکند.
📌«گوژما» قربانی را به لانهی خود در زیر زمین هدایت میکند و او را میبلعد.
📌تنها راه در امان ماندن از دست «گوژما»، به همراه داشتن جواهراتی خاص از جنس نقره است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چرچی_ها
#چَچیروش
#کومِشی
#کامشی
#مَمیج_فروش
#مَویزفروش
📸آخرین بازمانده #چَرچیها
📌مازندران ساری
✍چَرچی شغلی است که به تصور بسیاری کاملا از بین رفته بود اما آخرین #چَرچی هنوز در ییلاقات کوهستانی ساری فعالیت میکند.
🔺کلمه #چَرچی در لغت به معنای #پیله_ور است، کسی که کالایی را به دست گرفته و در کوچه و بازار میفروشد،
📌 اما #چرچیها که در مازندرانی آنها را #چَچیروش و #کومِشی ( کامشی: مَمیج فروش، مَویز فروش دامغانی ها) هم میگفتند...
👇
#چرچی_ها
#چَچیروش
#کومِشی
#کامشی
#مَمیج_فروش
#مَویزفروش
📍اینان دستفروشهایی بودند که کالای مورد نیاز اهالی روستاها را از شهر میخریدند و در سبد یا زنبیل مخصوص، بار خورجین اسب و استرشان میکردند و در روستاهای دور افتاده میفروختند.
📌برخی از چرچیها وسایل مورد نیاز روستاییان را سفارش میگرفتند و از شهر تهیه و برای فروش به روستا میبردند به همین دلیل وقتی خبر رسیدن #چرچی به روستا میرسید، روستا غرق در شادی میشد، چون کالاهایی که سفارش داده بودند را حالا میتوانستند در اختیار داشته باشند از نخ و سوزن گرفته تا صابون و کفش و لباسهای نو، ظروف جدید، میوه و خشکبار و پارچه و هر چیزی که فکرش را بکنید.
✍ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/1366
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💟 گیاهان دارویی و سبزی خودرو در منطقه ی جنوب مازندران
🌻 بابونه
🌻 کلِک پَر ( گُلپَر)
🌻ونوشه ( بنفشه)
🌻اشکو ( گل گاو زبان )
🌻گل رُز محمدی
🌻زولنگ ( چوچاق)
🌻اجی اوجی هوجی
🌻آویشن کوهی
🌻چِپچِپا ( گل پامچال)
✍ابوالفضل وکیلی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸سازه و وسایل چوبی که از تنه یِ کلفت و قُطور ِ درختان در برخی از مازندران ساخته میشوند :
🍀ن، نُو، نُوکه :
آبشخور یا حوضچه یِ چوبی
🍀مَقِز کَندِل :
کندوی زنبور عسل
🍀تِلِم ( دارکِلا) :
سازه ای چوبی
🍀چو پِل : پُل چوبی
🍀کاتی
✍ابوالفضل وکیلی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
22.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜مازندران در عصر پهلوی
🔹 روایت حوادث تلخ روزگار پهلوی در حق مردم مازندران به روایت منابع تاریخی.
🔹 این برنامه به گوشه ای از ظلم و جور افشارطوس رئیس املاک اختصاصی رضاشاه نسبت به مردم مازندران می پردازد.
🎤 حامد ابراهیم زاده بازگیر
🎥 مهدی رجب پور
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⏰آموزش_سیاق_نویسی
لطفا با دقت و حوصله متن را مطالعه کنید.
📜این سند به قلم ملاباقر در سنه ۱۳۰۰ قمری مکتوب شده است.
📌کاربرد علم سیاق:
حساب سیاق دانشی است در ثبت و ضبط ارقام و اعداد محاسبات دیوانی و شخصی تا پایان دوره قاجاریه در ایران، کلیه امور محاسبات دولتی و شخصی با اعداد سیاق نوشته می شد و مردم عادی به ویژه کسبه تا حدود بیست سی سال پیش نیز محاسبات خویش را با اعداد سیاق ثبت می کردند.
در گذشته آموختن علم سیاق در بین مردم به ویژه کسبه و کارگران دولتی آن چنان اهمیتی داشت که اگر کسانی در بین این طبقات از سواد خواندن و نوشتن کافی برخوردار نبودند، حساب سیاق را کاملاً می دانستند و آن را خوب و درست می نوشتند و می خواندند. سیاق در لغت به جز معانی متعدد آن، به معنی: «نوعی از خط است که بدان اهل دفتر دیوان اعداد و مقادیر و اوزان را نویسند؛ طرز و طریقه و روش» (ناظم الاطبا).
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2263
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2263
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥باز هم افتخاری از دکتر رشید محمدی لیتکوهی
📌آمل پژوه و مورخ
📍این بار کتاب : هزار باور مردم آمل
💌درباره ی آثار مولف:
👇👇
مجموعه آثار آمل پژوهی
استاد رشید محمدی لیتکوهی
📚لیست کتابها : چاپ شده
👇👇
۱. تاریخ و جغرافیای سرزمینهای غرب آمل
۲. ملا نظرفانی مازندرانی
۳. قلعه های تاریخی آمل و لاریجان
۴.امامزادگان آمل و لاریجان
۵.لیتکوه
۶.سقانفارهای تاریخی آمل و لاریجان
۷.سوته کلا
۸.فرهنگ عروسی مردم آمل و لاریجان
۹. راه ها و پل های تاریخی آمل و لاریجان.
۱۰. حمام های تاریخی آمل و لاریجان
۱۱ . تاریخ و جغرافیای دشت سر
۱۲ باورهای مردم آمل و لاریجان
۱۳ امام طبرستان شیخ ابوالعباس قصاب آملی