『 احیاء تفکر اسلامی 』
°.🌸⃝⃡❥.° شریعت،طریقت،حقیقت عرفا معتقدند که باطن شریعت راه است و آن را «طریقت» میخوانند، و پایان ا
•|💫🌼|•
#سہبخشقوانیناسلامۍ
فقہا معتقدند ڪہ مقررات اسلامۍ در سہ بخش خلاصہ مۍشود:
۱- اول بخش اصول عقاید ڪہ ڪلام عھدهدار آن اسٺ. در مسائل مربوط بہ اصول عقاید لازم اسٺ انسان از راه عقل ، ایمان و اعتقاد تزلزل ناپذیر داشتہ باشد. 🧠✊🏻
۲- دوم بخش اخلاق . در این بخش دستورهایۍ بیان شده است ڪہ وظیفہ انسان را از نظر فضایل و رذایل اخلاقے بیان مےڪند و علم اخلاق عہدهدار بیان آن است. ツ🌀
۳- بخش سوم بخش احکام اسٺ که مربوط بہ اعمال و رفتار خارجے انسان است و فقہ عهدهدار آن است.🖇🔖
#استادمطہرے
#عرفان
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
•|💫🌼|• #سہبخشقوانیناسلامۍ فقہا معتقدند ڪہ مقررات اسلامۍ در سہ بخش خلاصہ مۍشود: ۱- اول بخش اصو
{ 🍄🎨 }
• این سہ بخش از یڪدیگر مجزا هستند.
بخش عقایدمربوط اسٺ بہ عقل و فکر،
بخش اخلاق مربوط است بہ نفس و ملکات و عادات نفسانے، بخش احڪام مربوط اسٺ بہ اعضا و جوارح. 📮📝
#استادمطہرے
#عرفان
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
•••|🍁
ولۍ عرفا در بخش عقاید، صِرف اعتقاد ذهنۍ و عقلۍ را ڪافۍ نمۍدانند؛ 🖐🏼
مدعۍهستند ڪہ بہ آنچہ باید ایمان داشٺو معتقد بود، باید رسید و باید ڪاریڪرد ڪہ پردهها از میان انسانو آن حقایق برداشتہشود. 👀...!
-و در بخش دوم، بہ جاۍ اخلاق علمۍ و فلسفۍ، سیر و سلوڪ عرفانۍ را ڪہ ترڪیب خاص دارد پیشنهاد مۍڪنند.
❄️ و در بخش سوم ایراد و اعتراضۍ ندارند، فقط در موارد خاصۍ سخنانۍ دارند ڪہ احیاناً ممڪن اسٺ بر ضد مقررات فقھی تلقۍ شود.
⚡️#عرفان
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
•|🌸🌿🖇
#یگانگۍوجودانسان
عرفا از این سہ بخش بہ «شریعت» و «طریقٺ» و «حقیقت» تعبیر مۍڪنند و معتقدند ڪہ همان گونہ ڪہ انسان واقعاً سہ بخش مجزا نیسٺ (یعنۍ بدن و نفس و عقل از یڪدیگر مجزا نیستند، بلڪہ در عین اختلاف با یڪدیگر متحدند و نسبٺ آنہا با یڪدیگر نسبت ظاهر و باطن است)🤝👣
شریعت و طریقت و حقیقت نیز اینچنیناند، یعنۍ یڪۍ ظاهر است و دیگرۍ باطن و سومۍ باطنِ باطن ، با این تفاوت ڪہ عرفا مراتب وجود انسان را بیش از سہ مرتبہ و سہ مرحلہ مۍدانند، یعنۍ بہ مراحل و مراتبۍ ماوراۍ عقل نیز معتقدند.🎈🏝
#عرفان
#استادمطہرے
📚 کلیات علوم اسلامے، ج ۲ص۸۶
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
وفات اسوه صبر و استقامت حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد! 🏴🖤🖤
#وفات_حضرت_زینب
#حضرت_زینب
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾••
بِسْمِاللَّهِالرَّحْمَٰنِالرَّحِيم
🌱،. #سیر_موضوعی_این_هفته📚
📎 " عقل "....
°•💜🌸•°
آیا اخلاق، مطلق اسٺ یا نسبۍ ؟¿
¿ آیا قوانینو مقرراٺو همچنین اصول اخلاقۍو اصول تربیتۍ لزوماً و ضرورتاً در طول تاریخ بشریت تغییر مےڪند و باید هم تغییر بڪند و بنابراین هیچ قانونیو هیچ اصل اخلاقۍو اصل تربیتۍ ثابت و جاوید نیست بلڪہ جبراً همہ قوانین نسخ مےشود، و یا اینطور نیست؟ ⁉️🤔
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿
بحث درباره مسئلهای است به نام نسبیت اخلاق در مقابل مطلق بودن اخلاق، که علمای جدید طرح کرده و مدعی هستند که اخلاق و اصول تربیتی مانند خیلی از چیزهای دیگر مفاهیم مطلق نیستند که در همه مکانها و در همه زمانها یک جور صدق کند و یک جور درست باشد،
بلکه یک سلسله امور و مفاهیم نسبی هستند که درمکانهای مختلف و زمانهای مختلف تغییر میکنند.
#اخلاق
#استادمطہرے
📘اسلام و نیاز های زمان،. ج ٢
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
⃟💕🌸
در باب اخلاق بالخصوص، تکیه روی این مطلب است که اخلاق را بر پایه حسن و قبح که حکم عقل است مبتنی میکنند،
میگویند: خُلق خوب آن است که عقلاً زیبا باشد و در نزد عقل نیک شمرده شود و خلق بد آن است که در نزد عقل زشت شمرده شود،
و با دلایل و شواهد زیاد ثابت میکنند که این حکمهای عقل که «فلان خلق نیک است و فلان خلق زشت» یک حکم ثابت یکنواخت متساوی در همه جا نیست.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
---••✾•🍃🌼🍃•✾••┈
اخلاق برپایۂ حسنوقبح
عادات و آداب ملل مختلف را که مورد مطالعه قرار دادهاند، دیدهاند در زمان واحد یک چیز در میان یک قوم و نزد عقول یک قوم، زیبا و مستحسن و لازم الرعایه شمرده میشود و همان چیز عیناً در میان قوم دیگری یک امر مستقبح و زشت شمرده میشود،
و یا در زمانی یک چیز در میان قومی مستحسن شمرده میشده است و در زمان دیگر مستقبح.
بدیهی است که وقتی معیار اخلاق حسن و قبح باشد، وقتی خود حسن و قبح (یعنی افکار و تشخیصها) از این نظر اختلاف دارد و تغییر میکند، طبعاً باید بگوییم اخلاق هم تغییر میکند.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
─┅─═ঊঈ🌸ঊঈ═─┅─
معیار اخلاق چیست؟
بعضیها معیار اخلاق را این قرار دادهاند که هدف از فعل انسان، غیر خودش باشد.میگویند انسان یک فعل طبیعی دارد و یک فعل اخلاقی، کما اینکه حیوانها همه فعلهایشان طبیعی است.
هر فعلی و هرکاری که غایت و هدف آن خود انسان باشد، این یک فعل طبیعی است و اخلاقی نیست، چه اینکه انسان بخواهد با آن کار جلب نفعی برای خودش کرده باشد و چه بخواهد دفع زیانی از خودش کرده باشد.
ولی اگر هدف فعل، غیر شد، این فعل میشود اخلاقی؛ من کاری بکنم که هدفم از آن، رسیدن نفع به یک نفر دیگر یا دفع زیان از یک نفر دیگر است.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°•🦋🌙•°
ملاک اخلاقۍ بودن یك فعل چیسٺ ؟
این بہ ظاهر بیان خوبۍ بہ نظر مےرسد، ولۍ مورد این اعتراض قرار گرفتہ اسٺ ڪہ ممڪن است یك فعل هدفش غیر باشد و در عین حال اخلاقۍ هم نباشد، طبیعۍ باشد مثل افعال مادرانہ ڪہ مادر - اعم از انسان یا غیر انسان - انجام مےدهد.
⇦ مادر به حڪم طبیعت، احساساتۍ بسیار رقیق و عواطفۍ عالے دارد نہ اینڪہ این اخلاق مادر یڪ اخلاق خیلۍ عالۍ است. :)💛
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°•🦋🌙•° ملاک اخلاقۍ بودن یك فعل چیسٺ ؟ این بہ ظاهر بیان خوبۍ بہ نظر مےرسد، ولۍ مورد این اعتراض قرار
〘•✨•〙
#امراکتسابی
این است که بعضی آمدهاند یک قید اضافه کرده و گفتهاند: فعل اخلاقی فعلی است که هدف از آن، غیر باشد و در عین حال ناشی از یک خُلق طبیعی هم نباشد، یعنی یک امر اکتسابی باشد؛ یعنی انسان خودش را این جور ساخته باشد که هدفش از عملش، نفع رساندن به غیر باشد.
وقتی انسان بخواهد خودش را بسازد و یک خُلق در خودش ایجاد کند، قهراً دیگر فرقی نمیکند که آن غیر مثلًا یکی از بستگان خودش باشد؛ پدر، مادر یا فرزندش باشد یا کسی دیگر. این یک معیار است که برای فعل اخلاقی بیان کردهاند.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
〘•🌱↯〙
#معیاروجدانی
#نظرکانت
بعضی گفته اند:معیار فعل اخلاقی این است که از وجدان انسان الهام بگیرد.
این، نظریه معروف کانت است. او معتقد است که در انسان یک وجدان اخلاقی بسیار عالی وجود دارد. او به مسئله وجدان و اصالت وجدان اهمیت زیادی میدهد؛
معتقد است که در عمق ضمیر انسان، قوّهای قرار داده شده که ذاتاً الهام بخش به انسان است و او را به یک سلسله کارها که کار نیک است امر میکند و از کارهای زشت نهی میکند و انسان همیشه در مقابل وجدان خودش یک فرد مکلّف است و در مقابل یک عامل درونی قرار گرفته است، و معیار تشخیصش هم خود انسان است.
هرکاری را که وجدان انسان (آن وجدان انسانی انسان) به او گفت: بکن، آن کارْ اخلاقی است و هرکاری که گفت: نکن، ضد اخلاق است. هرکاری هم که اساساً امر و نهی در آنجا نداشت، اخلاقی نیست.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰
#معیارعقلانی
معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار میگوید:
ریشه اخلاق در نهایت، عقل انسان است؛ یعنی آن ریشههای دیگر غلط است، وجدانی هم که کانت میگوید اساس ندارد.
اخلاق، اخلاق هوشیارانه است؛ یعنی یک انسان عاقل وقتی که در جامعه قرار گرفت، این قدر عقلش به او میگوید که...وقتی همه در فکر شخص خودمان باشیم، من میخواهم آنچه را که شما دارید از شما بگیرم، شما میخواهید آنچه را که من دارم از من بگیرید. بعد من میبینم این به ضرر من است، شما هم میبینید این به ضرر شماست،
با همدیگر توافق میکنیم و میگوییم من حدود و حقوق تو را رعایت میکنم، تو هم حدود و حقوق مرا رعایت کن. از اینجا اخلاق پیدا میشود.
اخلاق یعنی آن سلسله اصولی که منافع افراد را بهتر از همه تأمین میکند.
#اخلاق
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯