eitaa logo
درنــگـی بر فرهنگ
602 دنبال‌کننده
457 عکس
88 ویدیو
6 فایل
هوالجمیل ✅شرح آیات و احادیث ✅نکات اخلاقی ✅نقدونظر فرهنگی ✅آثار هنری و خوشنویسی نوشتارهای احسان پورنعمان، دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب. مدیر هنری، خوشنویس، مدرس انجمن خوشنویسان ایران، طراح نقوش. @Ehsanpurnoman
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاشتن خط به تنهایی همه چیز خط نیست، ابداعی است در چیدن تمام حروف کنار هم. حرف با قلب نوشته می شود نه با دست. داستان الف/یا رضا علی پور ص ۴۵ آیا چنین است؟ بسیاری را دیده ام که بعد از ظهور خوشنویسی های رایانه ای می گفتند که این روح ندارد. روح یا حس و حال آیاچیزی است که قابل لمس و دیدن است و اثر اتصال قلبی خوشنویس؟ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
سعدی را از مناظر گوناگونی می توان دید. شاید مهمترین وجه سعدی تاثیر گذاری او بر فرهنگ پسینیان است. امروزه فرهنگ فردی و اجتماعی ما چیزی جز آنچه سعدی برای ما به یادگار نهاده نیست. ایرانیان ایران فرهنگی همگی فرزند سعدی اند. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
از فردا و ابتدای روز اول ماه ذی القعده تا انتهای عید قربان ایامی آغاز می شود که موسی علیه‌السلام برای عبادت و آمادگی دریافت کتاب الهی به میقات رفت و عارفان آن را چله کلیمی و بهار سالکان نام نهادند. گریز به مناسبت: پس از خطبه شعبانیه که رسول اکرم ص فضائل ماه رمضان را بیان نمودند امیرالمومنین ع از ایشان پرسیدند با فضیلت ترین اعمال این ماه چیست؟ فرمودند:الورع عن محارم الله احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
هوالجمیل یکی از دنج ترین نقاط دنیا برای من. حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام. جایی لبریز از آرامش. به دوستانی که با هم می رویم می گویم اصالت اینجا را از آرامش محسوس آن بسنجید. . گریز: تابلوی بالای ضریح به خط من است. . احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
. خوشنویسی راه رسیدن به خدا یا دروازه‌ای برای رسیدن به عالم حقیقت نیست، راهی است برای انحراف و گردن کشی از این که فروروی به درون و روان... من از خطاطی به ذات وجود جمله و واژه رسیدم... هی بنویس «یا رب» و «ای عشق» دیگر ذره ذره چیزی از آن نمی ماند. ذکر هم سیاه مشق است. در خطاطی روی هم نوشته می شوند که دیدنش چشم را دچار در هم شدگی و تار می کند. ذکر همچنین است، کم کم دلت آشوب می شود، جهان عبارت است از چندین حرف که اگر از هم جدا کنی بی معنی می شود، مانند دانه های تسبیح؛ تسبیحی که با این همه با آن ذکر می شود و چنین تلقین می شود که خدا به قلبت وارد شده. نمی شود. خودت با ذکر و سیاه مشق در درونت جایی می سازی به نام خدا. هیچ نیرویی نمی تواند مانعم شود که «لام»ی و «کاف»ی را بد ننویسم جز خودم، یا نیرویی مافوق نباشد. داستان الف/یا رضا علی پور ص ۶۲ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
اصحاب رسول خدا به پیامبر (ص) عرض کردند: یا رسول الله ما می ترسیم منافق باشیم. فرمود: چرا؟ عرض کردند: برای اینکه وقتی در محضر مبارک شما می نشینیم و شما صحبت می کنید، موعظه می کنید، از خدا می گوئید، از قیامت می گوئید، راجع به گناهان و توبه و استغفار سخن می گوئید، یک حال بسیار خوشی پیدا می کنیم، ولی بعد که از حضور شما مرخص می شویم و مدتی با زن و بچه مان می نشینیم، می بینیم که حالمان برگشت، باز همان آدم اول شدیم. یا رسول الله! آیا این نفاق نیست؟ فرمود: نه، این نفاق نیست. نفاق، دوروئی است، این، " دوحالتی " است. انسان گاهی روحش اوج می گیرد و بالا می رود، و گاهی روحش پایین می آید. البته شما وقتی پیش من هستید و این حرفها را می شنوید، قهرا چنین حالتی پیدا می کنید. بعد این جمله را فرمود: «لو تدومون علی الحالة التی وصفتم انفسکم بها لصافحتکم الملائکة و مشیتم علی الماء»؛ اگر به آن حالتی که پیش من هستید، باقی بمانید و از آن حال خارج نشوید، می بینید ملائکه می آیند و با شما مصافحه می کنند و شما بر روی آب می توانید راه بروید، آن حالت، حالتی نیست که برای شما همیشه باقی بماند. آن حالتی که رسول خدا ص دستور به ادامه آن دادند چیست؟ آیا چیزی جز احساس حضور در محضر ولی خداست؟ احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
آنی که انسان به خود می آید حس می کند وجود دارد و جزئی از این هستی است، اولین سوال او درباره معنای زندگی است. از این لحظه ادامه زندگی انسانی، برای یافتن معنایی درخور زیستن است. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
فرهنگ همچو نرم افزار وجود انسانی است و اگر جامعه را به مثابه‌ی، وجود انسانی تصور کنیم، فرهنگ عمومی جامعه، نرم افزار پیشران جامعه در حوادث و رویدادهای اجتماعی است. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
🎤 نهمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پژوهشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 ارائه دهنده: دکتر احسان پورنعمان (عضو هیئت علمی دانشکده قرآن و حدیث، دانشگاه ادیان و مذاهب) با عنوان: ✅ درآمدی بر مدل تحلیلی بازسازی جغرافیای تاریخی برای فهم دقیق کلام امامان (ع) 🖋خلاصه بحث : فهم دقیق کلام امامان نیازمند به بازیابی فضا و عوامل صدورِ، عوامل اختلاف و تعارض حدیث و در نهایت بازسازی اطلاعات پیرامونی است که در دوره صدور برای مخاطب محسوس بوده و امروزه بدان دسترسی نداریم؛ تمامی این عوامل را می‌توان مقتضیات زمانی، مکانی و فرهنگی دانست و این سه دسته به صورت جدا یا توامان بر عوامل بالا تاثیر دارند. بررسی وقایع تاریخی اجتماعی با این دیدگاه، سبب ظهور سرفصلی جدید در علوم اجتماعی و دانش جغرافیای نوین به نام جغرافیای تاریخی گردیده که روش‌های تحلیلی گوناگونی همراه آن به وجود آمده است. در این تحقیق بومی‌سازیِ یکی از روش‌هایِ تحلیل جغرافیای تاریخی موجود، الگویی برای بازسازی اطلاعات پیرامونی را فراهم می‌کند. این تحقیق با معرفی مفاهیم جغرافیای نوین آغاز می‌شود؛ سپس نظریه مبنایی، برپایه روش تحلیل کیفی، به عنوان الگویِ این نظریه‌پردازی معرفی می‌شود. در ادامه مراحل بومی‌سازی، و تطور روش تحلیل جغرافیایی، از زمینه دانش جغرافیای نوین تا علوم حدیث، معرفی می‌شود. هدف این بازسازی، قرار دادن کلامی از امام به مثابه چشم‌اندازی فرهنگی، و تجزیه و تحلیل آن خواهد بود. این تجزیه و تحلیل در چهار بخش انجام می‌شود؛ بخش اول بازسازی موضوعات فرهنگی حدیث است و به مسائل فرهنگی محض پیرامون حدیث می‌پردازد. بخش دوم بازسازی حوزه‌های فرهنگی حدیث، مسائل مرتبط با دو عامل فرهنگ و مکان را بررسی می‌کند؛ بخش سوم بازسازی چشم‌انداز جغرافیای فرهنگی حدیث بوده که مسائلی ناشی از سه عامل توامان فرهنگ، مکان و زمان را بررسی می‌کند. بخش چهارم از این مدل تحلیلی با نام بازسازی بوم‌شناسی فرهنگی حدیث به بررسی مسائلی می‌پردازد که حضور سه عامل توامان فرهنگ، مکان، زمان و سیستم در آنها وجود داشته باشد؛ این بخش با توجه ارتباط متقابل عوامل سه‌گانه با تفکر سیستمی شکل گرفته است. در هر بخش معرفی محور تحلیل و کلیدهای تحلیل، به تولید پرسش‌های منجر می‌شود که پاسخگویی به آنها، سبب بازیابی اطلاعاتِ مغفولِ پیرامونِ کلام امام خواهد شد. این روش کلام امامان را گزاره‌ای تاریخی و مشحون از نکاتِ پرکاربردِ پیرامونی پنهان دانسته، و نسبت به نگاه بسیط به احادیث پرهیز می‌دهد. 🕣 31 خرداد 1403 دانشگاه ادیان و مذاهب ساعت 00 :14 _12:30 👥 با ما همراه باشید 💢 کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب تحلیلی تاریخی امامان 🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: yun.ir/mqvoc آدرس کانال کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇 ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc.
کرسی علمی ترویجی 14030331 موحدی .mp3
61.72M
نهمین جلسه کرسی علمی - ترویجی بهار ۱۴۰۳ پژوهشگاه ادیان و مذاهب ✳️باعنوان: «درآمدی بر مدل تحلیلی بازسازی جغرافیای تاریخی برای فهم دقیق کلام امامان (ع)» 🎤ارائه‌دهنده: دکتر احسان پورنعمان 🔍 ناقد: دکتر محمدعلی موحدی ⏳ دبیر جلسه: دکتر داوود ملاحسنی تحلیلی تاریخی امامان 👥با ما همراه باشید 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc
✅گزارش جلسه عنوان: «درآمدی بر مدل تحلیلی بازسازی جغرافیای تاریخی برای فهم دقیق کلام امامان (ع)» 👤آقای دکتر احسان پورنعمان (عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث) بحث خود را با این مطلب آغاز کردند که همه اتفاقات و حوادث در حال اقای معانی و مفاهیمی هستند. گفتار مردم عادی نیز در پی القا معانی است. تلقی سنتی از حدیث این است که حدیث سند حدیثی است که چند نفرنوشته شده‌اند و متن حدیثی که از تعدادی کلمات تشکیل شده، که اگر افراد مورد قبول ما باشند آن حدیث را می پذیریم. اما این تعریف حدیث نمی تواند باشد بلکه حدیث شرایط و وقایع بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کنار خودش دارد که هر چه از آنها بیشتر اطلاعات پیدا کنیم ما را به فهم دقیق‌تری از حدیث می‌رساند. بهتر است همانند راوی اولیه در همان جغرافیا و زمانه حدیث تنفس کنیم تا بتوانیم متن حدیث را آن طور که هست درک کنیم. اما ما چگونه می‌توانیم به این هدف برسیم؟ هر حدیث یک گزارش تاریخی از یک واقعه خارجی است که القاء معینی از معانی را از طرف امام داشته که برخی با گفتار و برخی با رفتار و یا با هر دوی این‌ها بوده است. مجموعه عوامل در فهم روای اولیه تأثیر داشته که ما این موارد را نمی توانیم نادیده بگیریم. فرهنگ عامل بنیادینی است که در حوزه ها و مکاتب از آن استفاده می کنیم. و بعد از فرهنگ، زمان و مکان از دیگر عوامل بنیادین حوزه‌های حدیثی است. نیاز امروزه بهره برداری کاربردی از این نگرش است که ما برای فهم حدیث بتوانیم از این عوامل استفاده کنیم. یکی از این راه‌های تأثیرگذار بهره‌گیری از علوم اجتماعی است. در این تحقیق از علوم مختلفی همچون تبارشناسی، باستان شناسی، مدل‌های مفهومی تحلیلی، نظریه سیستم‌ها، و نظریه قدرت استفاده شده است. در دوره اول شکل گیری حدیث عالمان فهمیدند فقط با قواعد عربی نمی توان حدیث را فهم کرد که در طول تاریخ این قواعد شکل گرفت و دانش فقه الحدیث نام گرفت. در گام دوم که از نیم قرن پیش شکل گرفت دانش تاریخ حدیث بود، که علاوه بر عوامل فرهنگی عوامل تاریخی را هم درتظر گرفتیم. گام سوم شکل گیری حوزه ها و مکاتب حدیثی بوده که عامل تنوع جغرافیایی نیز اضافه شد. گام چهارم که باید در حال حاضر به این سمت رفت بازسازی جغرافیای تاریخ حدیث است. به این معنا که عوامل فرهنگ، تاریخ و جغرافیا را در قالب یک سیستمی که این عوامل بر هم تأثیردارند، بررسی کنیم. برای کاربردی کردن، این نظریه ارائه می‌شود که باید الگویی ترسیم کنیم که وقایع تاریخی مرتبط با حدیث را به صورت الگوی خطی به نمایش گذارد. در زمینه حوزه ها و مکاتب حدیثی سرفصل هایی تدوین شود که از عوامل تاریخی و جغرافیای تأثیرگذار در فهم حدیث استفاده شود. و در آخر سیستم همه جانبه نگر از این موارد با تأثیراتی که بر حدیث دارند، معرفی کنیم. نتیجه این موارد بازیابی اطلاعات پیرامونی حدیث است. این اطلاعات پیرامونی بدیهی بودند و در حدیث نیامدند. زمینه بازیابی اطلاعات پیرامون کلام امام نیز به چهار دسته تقسیم می شود. دسته اول فضای صدور، دسته دوم عوامل صدور است و دسته سوم عوامل اختلاف و تعارض حدیث است و دسته چهارم عوامل فرهنگ روایت گری شیعه می‌باشد. 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی تحلیلی تاریخی امامان 👥با ما همراه باشید 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc
👤در ادامه ناقد محترم آقای دکتر محمد علی موحدی (عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب) بیان کردند توجه به جغرافیا و عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و تاریخی در فهم حدیث بسیار مهم است. زمانی که بحث از بوم و جغرافیا می کنیم در مورد همه عوامل بحث می کنیم. الفاظ و واژگان در بوم های مختلف بویژه عراق و مدینه دارای معانی مختلف است. نکته دیگر این است که ما احادیثی به زبانهای دیگر از جمله ترکی، تبطی، سریانی و ... داریم و اینها مربوط به زمانی است که اهل بیت با افراد مختلف با زبان های مختلف مواجه می شدند. بنابراین دو نکته باید درنظر گرفته شود یکی زادگاه آن حدیث و دیگری کسی است که در مقابل امام قرار می گیرد که این می تواند حتی در زبان حدیث اثر گذارد. یکی از مثالها این است که کلمه عدس را اگر در نظر بگیرید این کلمه در قرن دوم هجری در حجاز به معنای نخود بوده است و اگر روایت ها و احادیث مختلف درباره نخود و عدس را نگاه کنید تشتت بسیاری در آراء وجود دارد. حالا اگر برای راوی ملاحظه شود که اهل مدینه است یا حجاز و یا عراق این مشکل حل می‌شود. حتی دستور زبان عرب (نحو) در جاهای مختلف، متفاوت است. راوی وقتی سخنی از امام گرفته متناسب با دستگاه نحو خود ارائه کرده است. و وقتی ما بخواهیم حدیثی را فهم کنیم این تفاوت ها که در قرآن بسیار در قرائت های مختلف واضح است که در حدیث نیز می بینیم. بنابراین موضوع و اهمیت این پژوهش کاملا روشن است. یکی از کاستی های این پژوهش، نداشتن مثال است. در مثالهایی که ارائه شده مناقشاتی وجود دارد مثلا کوفه سال 85 (هجری قمری) که از آن نام بردند فضای هزار مذهب گفتند که اصلا اینطور نبوده است. اتفاقا در قرن اول و ابتدای قرن دوم کاملا بوم ها مستقل از یکدیگر بودند و کوفه اگر چه دارای جریانهای مختلفی بوده اما خود کوفه ازجریان فکری خاصی تبعیت می کرده است. نکته دیگر درمورد وضع حدیث است که کلمه غلو در آن پر رنگ شده. این نکته را باید درنظر گرفت که وضع یا جعل حدیث که فقط ناشی از غلو نیست. گاهی ناشی از حسدی است که به امامان شده، گاهی ناشی از تأثیر مذاهب دیگر است. یا حتی تحریف کلمه می تواند باشد. نکته دیگر این است که هر چند تعارض حدیث با عقل بررسی شده ولی تعارض حدیث با علوم فعلی که ناشی از تساوی اهل بیت با علوم آن زمان بوده، درنظر گرفته نشده است. به این معنا که راوی زمانی که در برابر امام قرار می گرفته مطابق علوم آن زمان می‌اندیشیده و این محتمل است که امام به قدر فهم همان راوی از عالم طبیعت سخن می‌گفته و یا امام درست انتقال دادند و راوی اشتباه فهمیده و انتقال داده است. این تعارض با علم و یا تناسب با علم باید در نظر گرفته شود. 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی تحلیلی تاریخی امامان 👥با ما همراه باشید 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc
معنامندی زندگی در گروی پذیرفتن نقشی فعال برای خداوندگار هستی است؛ در صورت نبود خدا، یا نقش منفعل او در نظام اندیشوری انسانی، نمی توان معنایی دقیق برای زندگی یافت و دلیل صحیحی برای اعتقاد و عمل به هیچ چیزی، حتی اخلاق نیز وجود ندارد. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
درنــگـی بر فرهنگ
👤در ادامه ناقد محترم آقای دکتر محمد علی موحدی (عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب) بیان کردند توجه به جغراف
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، به همت پژوهشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب نهمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با موضوع «درآمدی بر مدل تحلیلی بازسازی جغرافیای تاریخی برای فهم دقیق کلام امامان (ع)» و با ارائه دکتر احسان پورنعمان (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب) برگزار شد. دکتر احسان پورنعمان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث، بیان کرد: تلقی سنتی از حدیث این است که حدیث سندی است که چند نفر نوشته و متن آن از تعدادی کلمات تشکیل شده، که اگر افراد مورد قبول ما باشند آن را می پذیریم. اما این تعریف نمی‌تواند جامع باشد، بلکه حدیث شرایط و وقایع بسیاری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کنار خودش دارد که هر چه از آنها بیشتر اطلاعات پیدا کنیم ما را به فهم دقیق‌تری از آن می‌رساند. وی ادامه داد: برای درک بهتر این مطلب خوب است همانند راوی اولیه در همان جغرافیا و زمانه حدیث تنفس کنیم تا بتوانیم متن آن را آنطور که هست درک کنیم. اما ما چگونه می‌توانیم به این هدف برسیم؟ هر حدیث یک گزارش تاریخی از یک واقعه خارجی است که القاء معینی از معانی را از طرف امام داشته و برخی با گفتار و برخی دیگر با رفتار و یا با هر دوی این‌ها بوده است. عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: مجموعه عوامل در فهم راوی اولیه تأثیر داشته که ما این موارد را نمی توانیم نادیده بگیریم. فرهنگ عامل بنیادینی است که در حوزه ها و مکاتب مختلف از آن استفاده می کنیم. بعد از فرهنگ، زمان و مکان، از دیگر عوامل بنیادین حوزه‌های حدیثی است. نیاز امروزه بهره‌برداری کاربردی از این نگرش است که ما برای فهم حدیث بتوانیم از این عوامل استفاده کنیم. وی گفت: یکی از این راه‌های تأثیرگذار بهره‌گیری از علوم اجتماعی است. در این تحقیق از علوم مختلفی همچون تبارشناسی، باستان شناسی، مدل‌های مفهومی تحلیلی، نظریه سیستم‌ها، و نظریه قدرت استفاده شده است. در دوره اول شکل گیری حدیث، عالمان فهمیدند فقط با قواعد عربی نمی‌توان حدیث را فهم کرد. بعدها در طول تاریخ این قواعد شکل گرفت و دانش فقه الحدیث پدید آمد. در گام دوم که از نیم قرن پیش دانش تاریخ حدیث شکل گرفت، که علاوه بر عوامل فرهنگی، عوامل تاریخی را هم درنظر گرفتند. گام سوم شکل گیری حوزه‌ها و مکاتب حدیثی بود که عامل تنوع جغرافیایی نیز به آن اضافه شد. گام چهارم (که باید در حال حاضر به این سمت رفت) بازسازی جغرافیای تاریخ حدیث است. به این معنا که عوامل فرهنگ، تاریخ و جغرافیا را در قالب یک سیستمی که بر هم تأثیردارند، بررسی کنیم. برای کاربردی کردن این سیستم، این نظریه ارائه می‌شود که: باید الگویی ترسیم کنیم که وقایع تاریخی مرتبط با حدیث را به صورت الگوی خطی به نمایش گذارد. دکتر پورنعمان در پایان افزود: در زمینه حوزه ها و مکاتب حدیثی باید سرفصل هایی تدوین شود که از عوامل تاریخی و جغرافیای تأثیرگذار در فهم حدیث در آن استفاده شود. در آخر سیستم همه جانبه‌نگر از این موارد با تأثیراتی که بر حدیث دارند، باید معرفی شود. نتیجه این موارد بازیابی اطلاعات پیرامونی حدیث است. این اطلاعات پیرامونی بدیهی بوده‌اند و در حدیث نیامده‌اند. زمینه بازیابی اطلاعات پیرامون کلام امام نیز به چهار دسته تقسیم می شود. دسته اول فضای صدور، دسته دوم عوامل صدور، دسته سوم عوامل اختلاف و تعارض حدیث و دسته چهارم عوامل فرهنگ روایت‌گری شیعه می‌باشد.
طلافروشی‌ها روز سوم محرم گوشواره نمی فروشند.... احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب شماره 68 68- از امام صادق علیه السلام روايت است كه فرمود: همانا براى خداوند بندگان بر جسته و شايسته‌اى وجود دارد كه خداوند آنها را از همين آفرينش و زمين خود آفريده است و آنان را براى بر طرف كردن نيازهاى برادران دينى آفريده، آنان حمد و سپاس را مايه مجد و بزرگى مى‌دانند و خداوند سبحان بزرگوارى‌هاى اخلاقى را دوست مى‌دارد و در خطاب نمودن به پيامبرش فرموده است: «همانا تو براى اخلاقى بزرگ هستى» كه اين اخلاق بزرگ همان سخاوت و خوش خلقى است. جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 61 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار دکتر میثم مطیعی که مناسب است هر سال در آستانه محرم یادآوری شود. هیئت را کنسرت نکنید، مداحان را خواننده نکنید... توصیف ایشان از آیین های عزاداری به مثابه میراث ناملموس فرهنگی زیباست. احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب شماره 70 70- صفوان جمّال گويد: از امام صادق علیه السلام در باره قول خداى تعالى در داستان حضرت خضر علیه السلام پرسيدم كه مى‌فرمايد: «و امّا آن ديوار [كه تعمير نمودم‌] متعلّق به دو كودك يتيم در شهر بود و در زير آن ديوار گنجى براى آنان نهفته بود» حضرت فرمود: به راستى كه آن گنج طلا و نقره نبود بلكه آن گنج چهار كلمه حكمت بود: هيچ معبودى جز من نيست، كسى كه مرگ را باور داشته باشد در عمر خود نمى‌خندد، و كسى كه حساب را باور داشته باشد دلش شادمان نخواهد بود، و كسى كه قضا و قدر الهى را باور كند جز از خدا از هيچ چيز نمى‌ترسد. جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 61 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat
احادیث کتاب شماره 71 71- امام صادق علیه السلام فرمود: امير المؤمنين علیه السلام در زير ديوار كجى نشسته بود و در بين مردمان حكم مى‌فرمود، پس برخى از مردم گفتند: در زير اين ديوار منشين كه به خاطر رخنه‌اى كه دارد ترسناك است. حضرت فرمود: مرد را اجلش حفظ و نگاهبانى مى‌كند پس از آنجا بر خاست و ديوار فرو ريخت. امير المؤمنين علیه السلام اين كار و كارهايى شبيه به اين را انجام مى‌داد و اين يقين و باور است. جهاد النفس وسائل الشيعة / ترجمه افراسيابى، ص: 61 احسان پورنعمان درنگی بر فرهنگ https://eitaa.com/ehsankhattat