eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
62.3هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
36 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 به نام تو، به کام دیگری 🔹 تأكيد بر حسنات و صالحات، تأكيدى است كه خوبى عمل و خوبى زمان و مكان و خوبى جهت و هدف را در بر مى ‏گيرد. گاهى وقت‏ها، عمل خوب است، ولى در جايگاه و در هنگام مناسب نيست و يا بهره ‏ى ديگران است، كه در راه و در هدف از تو جدا هستند. امانت دارى و راستگويى خوب است، اما اگر تو امين خيانت كار باشى، خوب نيست؛ كه از حضرت جواد يا هادى (ع)، روايت شده:«كَفى‏ بِكَ خيانَةً انْ تَكُونَ اميناً لِلْخَونَة»؛ براى خيانتكارى تو همين بس، كه امانت‏ دار خائن ‏ها باشى. 🔹 خوبى و حسن عمل، بايد با صلاح و جهت صالح عمل همراه باشد؛ وگرنه دروغ در جايگاه اصلاح و احسان، خوب است و صالح است. باز در كلام امام، پس از تأكيد بر عمل و تكرار آن، تأكيد بر نهايت و تماميّت و تكرار آن شده است، كه نهايت در اهداف و نهايت در اسلام، هر دو برخاسته از نهايت و تماميتى است كه در انسان ريشه دارد. ❛❛ عین‌صاد 📚نامه های بلوغ | ص ۱۹۷ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰کاسه های وارونه 🌒 اگر ما از قرآن و از نورهاى عظيم آن محروميم، دليلش همين است كه ظرفيتش را نداريم 🌒 و همين كه به آگاهى ‏ها رسيديم، غرور بر مى‏ داريم و مى ‏مانيم و خيال مى ‏كنيم كه داده ‏ها ملاك افتخار ماست و معيار ارزش ماست. 🌒 اما آنها كه اين پرده را دريده ‏اند و داده‏ ها را ملاك افتخار نمى ‏دانند و به اين آزادى رسيده ‏اند و اين ديوارها و حصارها را از دور خويش برچيده ‏اند، به وسعت آگاهى‏ها راه مى ‏يابند و از نورهاى عظيم بهره بر مى ‏دارند و در زير بار نعمت ‏ها نمى‏ مانند. 🌒 اين بارش بى‏ امان قرآن است و اين فيض مستمر اللَّه است، كه هميشه، كه دم به دم ادامه دارد، اما آنها كه كاسه ‏ها را پشت رو گرفته ‏اند و دل‏ها را واژگونه كرده‏ اند، بارى نمى ‏گيرند و سودى نمى‏برند. 🌒 قرآن و آيه‏ هاى آن، در سطحى جريان دارند. آنها كه خود را به آن سطح رسانده ‏اند، از اين جريان كام مى ‏گيرند و در آن سطح آبيارى مى ‏شوند. 🌒 بسيار شده كه در لحظه‏ ها و حالت‏ هايى، آيه ‏هايى را مى ‏يابم و حس مى‏ كنم، اما در وقت ديگر و لحظه ديگر، همان را كه فهميده بودم، نمى ‏فهمم و با آن بيگانه مى‏ شوم و در پشت ديوار آيه‏ ها ... گويا آيه‏ها در برابر من حصار مى ‏كشند و بالا مى‏روند. محزون مى ‏نشينم و به مانع‏ هايم فكر مى‏ كنم و مزاحم‏ هايم را بررسى مى‏ كنم، كه چه بر من گذشته و چه در من رخ داده كه مرا از نورها محروم كرده‏ اند و ديوارها را در من بالا برده‏ اند و نعمت‏ها رااز من گرفته ‏اند. 🌒 من اين محروميت‏ها را از خويش مى‏ دانم، نه از دوست، كه او بخشش‏ هايش را بر همه ريخته و بر سر هستى پاشيده است. دادن‏ ها از او نمى‏ كاهند و دهش ‏ها، جز بخشش او را نمى ‏افزايند. ❛❛ عین‌صاد 📚  روش برداشت از قرآن | ص ۱۸۳ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰ایجاد موقعيت! 🍃 چاره‏اى نيست كه بايد كار را از پايه و بنياد، بالا آورد و صحت و درستى كار، مهمتر از سرعت و نتيجه‏ ى آن است. 🍃 تو نمى‏ توانى هميشه ميان آدم‏ ها و مشكلاتشان ميانجيگرى كنى و آنها را از مشكل جدا كنى، كه آدمها، برفرض خودمشكل را نبينند، مى‏توانند آن را حدس بزنند و حس كنند و همين احساس براى رنج آنها كافى است. 🍃 راه صحيح آن است كه آنها را با مشكل برخورد بدهى و در كنار مشكل به آنها بياموزى كه چگونه با قدرت و تسلط به دنبال راه حل‏ها باشند. و در بن‏بست‏ها راه را جست و جو كنند. 🍃 به جاى تأمين موقعيت مناسب، بايد تعليم موضع‏ گيرى درست آغاز شود. اين چنين آموزشى مفيدتر از تحت الحمايه گرفتن و دفاع كردن و به جاى آنها جنگيدن است. 🍃 آدمى بايد زندگى را از كوير مرگ و موج و طوفان، تحويل بگيرد. ناز پرورده تنعم، نبرد راه به دوست. 🍃 اين آموزش پس از شناخت زندگى و عشق به زندگى، به انسان نشان مى‏ دهد كه چه مشكلاتى دارد و چه موقعيت‏ هايى براى او محتمل است. و در مشكلات و موقعيت‏هاى متفاوت، چگونه بايد برخورد صحيح و جايگاه مناسب را شناخت و چگونه بايد از آنچه كه هست، بل از آنچه كه نيست ولى مى‏تواند باشد، به آنچه كه مى‏خواهد راه يافت. 🍃 اين گونه قدرت و غرور و خلاقيت و خود ساختگى و آموزش و تجربه‏ هاى مستمر از شكست و پيروزى، پشتوانه‏ ى انسانى مى‏ شود كه مى‏ خواهد درست و مستقل و انسانى زندگى كند. 🍃 مى‏ داند كه در اين دنياى شلوغ تنهاست و غريب است. و بايد در تنهايى، به توليد و در غربت، به توحيد روى بياورد و همه‏ ى بت‏ ها را بشكند، چون خدا عزيزتر از آن است كه ما رابه محدوديتِ خودمان واگذار كند تا چه رسد به محدوديتِ بت‏هايى كه خدا سوگند ياد كرده تا آنها را بشكند و به انسان نشان بدهد كه اين شكستنى‏ ها، تكيه گاه خوبى نيستند و پناهگاه امنى نيستند. ❛❛ عین‌صاد 📚 درسهايى از انقلاب (قيام) | ص ۲۷۱ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف ما از زندگی چیست؟ 🍃 تولد انسان از خود 💠 فصل اول سیر مطالعاتی تولدی دوباره ✍🏻آثار استاد علی صفایی حائری 🛒 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات لیلة‌القدر مراجعه کنید 👇🏻 🔗: لینک خرید ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 بلوغ انسان در جامعه 💠 فصل دوم سیر مطالعاتی تولدی دوباره ✍🏻آثار استاد علی صفایی حائری 🛒 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات لیلة‌القدر مراجعه کنید 👇🏻 🔗: لینک خرید ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳 فهم عمیق مبانی رشد 💠 فصل سوم سیر مطالعاتی تولدی دوباره ✍🏻آثار استاد علی صفایی حائری 🛒 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات لیلة‌القدر مراجعه کنید 👇🏻 🔗: لینک خرید ╭✤ @Einsad ✤╮
از چه کتابی شروع کنم؟ 💭 پیشنهاد ما برای ترتیب مطالعه کتاب‌های مرحوم استاد صفایی حائری سیر مطالعاتی تولدی دوباره است 🔺شما می توانید کتاب های هر فصل را به صورت یکجا با ۱۵ درصد تخفیف تهیه نمایید. 🛒 روش خرید: 🤳🏼 « » را به آی دی زیر ارسال نمایید : 👇🏻👇🏻👇🏻 👤:@einsadshop_ad یا 💻 از طریق لینک های زیر مستقیم خریداری نمایید: 👇🏻 🔗فصل اول 🔗فصل دوم 🔗فصل سوم 🚚 ارسال رایگان به سراسر کشور #⃣ ╭✤ @Einsadshop ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰توکّل های عقیم ⛰ تفاوت ابراهيم(ع)و ما، تفاوت كسى است كه واقعيت‏ ها را ديده و هزار شكست را تجربه كرده و به شهادت رسيده كه وسيله‏ ها از ثمره‏ ها جدا هستند و گاهى همراه مى‏ شوند و هيچ ضامنى ندارند. ⛰ تفاوت او با ما، تفاوت كسى است كه واقعيت‏ ها را ديده، با كسى كه از واقعيت‏ ها و از حقيقت‏ ها چشم پوشيده و از شكست‏ ها درس نگرفته و فقط سوخته است و ناليده است. ⛰داستان توكل كه بر ما سنگينى مى‏كند، از همين ديد مايه مى‏گيرد كه تو نمى‏ توانى بر وسيله‏ هايى كه عقيم مى‏ مانند و يا خودشان تو را مى‏ شكنند، تكيه كنى. ⛰تو، نه همراه پول، كه حتى همراه نان و لقمه‏ ى در دست گرفته‏ ات، آرام ندارى كه من كارم تمام است و امروز سيرم، چون آنقدر لقمه‏ ها در گلوگير كرده‏ اند و طرف را به خفگى هم كشانده‏ اند. ⛰ما بر پول تكيه داريم. مى‏ گوييم پول را روى كوه بگذار، كوه جواب‏ مى‏ دهد. بيچاره پول بايد آن قدر بدود تا نان و آب و چاى و سماور و وسيله بشود و تو مى‏ دانى كه پس از اين همه تبديل، تازه كارها تمام نيست، كه واسطه‏ ها و شكست‏ ها زياد هستند. ⛰اين است كه نه تنها مؤمن‏ ها، بلكه هر كس كه تكيه‏ گاهى مى‏ خواهد، بايد بر خدا تكيه كند؛ <<على الله فليتوكل المتوكلون>> ⛰ كه تكيه‏گاه‏ ها و پناهگاههاى ديگر، خودشان آوارى بر سر تو مى‏ شوند و بارى بر دوش و استخوانى در گلو! ❛❛ عین‌صاد 📚 صراط | ص ۴۳ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى. 🔹دنيا بد نيست، كم است. دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى.دنيا پا است اگر با آن راه بروى و بار است اگر او تو را راه ببرد. دنيا نور است و همچون خورشيد است. اگر با آن نگاه كنى مى ‏بينى، اگر به آن نگاه كنى كور مى ‏شوى و رنج مى‏برى و مى ‏سوزى.و دنيا مردار است اگر ذبحش نكنى و به كارش نگيرى و مرداب است اگر به جريانش نيندازى. 🔹ما با دنيا و ثروتمان، بخواهيم يا نخواهيم، مردار زمين و مرده زمان خواهيم بود مگر آنجا كه حركتى بگيريم و حياتى بدست بياوريم و سپس، خويش را ذبح كنيم و ذبيح الله شويم.آن هم رو به قبله ‏ى حق، نه قبله ‏ى هوس. و با دست ابراهيم و يا دست مسلم، نه با دست كافر و چنگال مشرك.و آن هم با حديد و آهن نه نرمش و بازى. 🔹و آن هم با قطع چهار رگِ نفس، خلق و دنيا و شيطان و گسستن اين پيوندها و اسارت‏ها و رسيدن به ذبح و حيات بزرگ‏تر. آنها كه ذبح مى ‏شوند، به حيات و زندگى عظيم‏ترى مى‏رسند و در اندام تكامل يافته‏ ترى نيرو مى‏ گيرند. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۷۱ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰لا اکراه فی الدین 💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست. 💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راه‏ها و از دعوت‏ها و هدايت‏ها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست. 💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظام‏ها و سنت‏ها و عليت‏ها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست. 💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازه‏ها و در حوزه نعمت‏ها و موقعيت‏ها و در ملك‏و ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد. 💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مى‏رسد و در اين حوزه اكراهى نيست. 💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مى‏شود، كه‏ «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مى‏شود و تحليل مى‏شود، كه‏ «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهت‏گيرى‏ها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است. 💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهت‏گيرى‏ها آزاد است، كه در جهت كمتر و پست‏تر و يا عالى‏تر و بيشتر حركت كند. ❛❛ عین‌صاد 📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰پوک کردن آدم ها 🔸اساس و ريشه ‏ى آسيب‏ ها و آفت ‏هاى ما، در ضلال و گم‏شدگى است. ضلال به معناى گمراهى نيست، كه: «ضَلَّ السَّبيلُ» و «ضَلَّ سَعْيُهُم» و «ضَلَّ مطلبُهم» و «ضَلَّ قَدرُهم»، با اضافه‏ى كلمه ‏ها و به معناى گمراهى و سعى گم شده و هدف گمشده آمده است. ضلال؛ يعنى سرگشتگى؛ يعنى گم‏شدگى. و اين ضلال است كه منشأ تمامى گمراهى‏ ها و از دست رفتن ‏ها و كفرها و نفاق ‏هاست. 🔸 آدمى كه خود را باخت، آدمى كه خود را گم كرد، آدمى كه خود را نديد و به حساب نياورد، اين چنين گمشده‏ ى سرگشته‏ اى را، هر كس به هر طرف مى‏ برد؛ كه فرعون‏ها، همين‏گونه آدم‏ ها را با پوك كردن و خالى ساختن، به اطاعت مى‏ كشيدند: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَاطاعُوه». 🔸 اين استخفاف و سبك كردن است، كه باعث استثمار و استضعاف و اس اس‏هاى ديگر مى‏ شود. آن‏ها كه آدمى را براى خود مى‏خواهند، اين‏گونه در ظلمات نگاه مى ‏دارند و اين گونه سرگشته و گمشده مى‏خواهند. و خدا كه آدمى را بارور مى‏ خواهد، او را در نور مى ‏آورد تا خود را ببيند و با چشم باز سودا كند. و هدف‏ هاى برابر و راه مناسب را بردارد و گرفتار ضلال در سعى و عمل نشود. پس ضلال آدمى، به ضلال اهداف و ضلال راه و ضلال سعى مى ‏رسد. 📚 نامه های بلوغ | ص ۱۹۹ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شناخت‏ها چگونه بدست مى‏آيد؟ ⁉️شناخت‏ها چگونه بدست مى‏آيد؟ ⁉️جوابش اين است كه يك‏ مقدارش با تعلم است، يك مقدارش با بن‏بست‏ هايى است كه آدم پيدا مى‏ كند. ⁉️من كه ماشينم با اين دنده راه نمى‏ رود. پت پت مى‏كند. نمى‏ شود آنجا خودسرى كنم بگويم: بايد با اين دنده راه بروى! خودت را هم بكشى دنده‏ات را عوض نمى‏ كنم. خب اين نمى‏شود، يك دنده ديگر! ⁉️ من با همسرم يا با فرزندم تندى مى‏ كنم مى‏ بينم كه اين جواب مناسب را نداد، خب وسيله‏ ى ديگرى را به كار بگيرم. اهرم ديگر، دور ديگرى را تجربه كنم. ⁉️تجربه هست، تعلم هست، پيش‏بينى‏ها هست، كه چه ضعف‏ هايى را ممكن است داشته باشد. ⁉️ جامع‏ اش هم همان نكته‏ ى آخرى بود كه گفتم؛ بدانم كه در شرايط گوناگون و احتمالات متفاوتى كه اتفاق مى‏افتد، چه عوامل متفاوتى مى‏شود به كار گرفته شود. آموزش مى‏خواهد، تجربه مى‏ خواهد، تدبر مى‏ خواهد. و اين چيزى است كه بايد شروع كنيد. ⁉️مثل اينكه شما بگويى الفبا را من چگونه بنويسم. يك آموزشى مى‏ بينى، بعد هم تمرينى مى‏ كنى، بعد هم حوادث را مى‏ بينى. ⁉️فقر هست، مريضى هست، رابطه‏ هاى گسترده هست، توقع‏ ها هست، دنياهاى متفات آدم‏ ها هست. اينها خواه ناخواه مشكلاتى را بوجود مى‏ آورد. ⁉️ اين مشكلات ممكن است در ما يا لجاجت و سخت گيرى و يا تزلزل و سستى را بوجود بياورد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روابط متکامل زن و مرد | ص ۶۲ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مذهب و سوالات من! ❔در درون ما سؤال‏ هايى مطرح مى‏ شوند كه: من چه هستم؟ چه استعدادهايى دارم؟ و اين استعدادها از چه زمينه و چه ميدانى برخوردارند؟ و چگونه بايد در اين ميدان به كار بيفتند؟ و چه كارى با اين استعدادها هماهنگ است؟ و اين كار با چه هدفى بايد شروع شود؟ ❔اصلًا چرا زنده باشم؟ براى خوردن و خوابيدن و خوش بودن، آيا عمرم بايد در كنار مستراح و آشپزخانه تمام شود؟ آيا براى اين كارها به اين همه سرمايه احتياج دارم؟ راستى انگيزه‏ ى من براى اين همه كوشش، براى اين همه دوندگى چيست؟ ❔ محرك من چه مى‏ تواند باشد؟ آيا چيزهايى كه مرا حركت مى‏ دهند و مرا به كوشش مى‏ كشند از من نيرومندترند و از من مهم ترند؟ ❔اين سؤال‏ ها ناچار جواب‏ هايى مى‏ خواهند و اين است كه فكر ما به كار مى‏ افتد تا جوابى بيابد و شناخت‏ هايى از انسان و هستى و از انسان و استعدادها و از هستى و وسعتش به دست بياورد. ❔ در همين كوشش‏ هاى فكرى، انسان به استعدادهاى عظيم و در نتيجه به كار بزرگ خودش پى مى‏ برد و محرك و هدف را به دست مى‏ آورد و هنگامى كه كار انسان شناحته شد، هستى شناخته مى‏ شود و جايگاه انسان در اين هستى آشكار مى‏ گردد و هست آفرين جلوه مى‏ كند. ❔انسان با اين تفكرات به جهت حركت خود و هستى و ميدان كار خودش پى مى‏ برد و به او رو مى‏ آورد و خود را به او مى‏ سپرد و از او روش زندگى و مرگ را و طرز حركت در اين راه گسترده را مى‏ آموزد. ❔چون يافته كه او به استعدادهاى انسان و وسعت هستى و قانون‏ هاى حاكم بر آن بيش از انسان احاطه دارد و يافته كه او به انسان بيش از خود انسان علاقه دارد، كه عشق به ذات و حبّ به نفس را، او در نهاد انسان گذاشته و انسان را با انسان، او آشتى داده، محبت‏ ها را او آفريده است. ❔اين سؤال‏ هاى روشنگر و اين شناخت از هستى و انسان و هست آفرين، انگيزه‏ ى مذهبى شدن انسان هستند. ❛❛ عین‌صاد 📚 اندیشه من | ص ۴۸ ╭✤ @Einsad ✤╮