eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
55.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
931 ویدیو
31 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف ما از زندگی چیست؟ 🍃 تولد انسان از خود 💠 فصل اول سیر مطالعاتی تولدی دوباره ✍🏻آثار استاد علی صفایی حائری 🛒 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات لیلة‌القدر مراجعه کنید 👇🏻 🔗: لینک خرید ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 بلوغ انسان در جامعه 💠 فصل دوم سیر مطالعاتی تولدی دوباره ✍🏻آثار استاد علی صفایی حائری 🛒 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات لیلة‌القدر مراجعه کنید 👇🏻 🔗: لینک خرید ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳 فهم عمیق مبانی رشد 💠 فصل سوم سیر مطالعاتی تولدی دوباره ✍🏻آثار استاد علی صفایی حائری 🛒 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات لیلة‌القدر مراجعه کنید 👇🏻 🔗: لینک خرید ╭✤ @Einsad ✤╮
از چه کتابی شروع کنم؟ 💭 پیشنهاد ما برای ترتیب مطالعه کتاب‌های مرحوم استاد صفایی حائری سیر مطالعاتی تولدی دوباره است 🔺شما می توانید کتاب های هر فصل را به صورت یکجا با ۱۵ درصد تخفیف تهیه نمایید. 🛒 روش خرید: 🤳🏼 « » را به آی دی زیر ارسال نمایید : 👇🏻👇🏻👇🏻 👤:@einsadshop_ad یا 💻 از طریق لینک های زیر مستقیم خریداری نمایید: 👇🏻 🔗فصل اول 🔗فصل دوم 🔗فصل سوم 🚚 ارسال رایگان به سراسر کشور #⃣ ╭✤ @Einsadshop ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰توکّل های عقیم ⛰ تفاوت ابراهيم(ع)و ما، تفاوت كسى است كه واقعيت‏ ها را ديده و هزار شكست را تجربه كرده و به شهادت رسيده كه وسيله‏ ها از ثمره‏ ها جدا هستند و گاهى همراه مى‏ شوند و هيچ ضامنى ندارند. ⛰ تفاوت او با ما، تفاوت كسى است كه واقعيت‏ ها را ديده، با كسى كه از واقعيت‏ ها و از حقيقت‏ ها چشم پوشيده و از شكست‏ ها درس نگرفته و فقط سوخته است و ناليده است. ⛰داستان توكل كه بر ما سنگينى مى‏كند، از همين ديد مايه مى‏گيرد كه تو نمى‏ توانى بر وسيله‏ هايى كه عقيم مى‏ مانند و يا خودشان تو را مى‏ شكنند، تكيه كنى. ⛰تو، نه همراه پول، كه حتى همراه نان و لقمه‏ ى در دست گرفته‏ ات، آرام ندارى كه من كارم تمام است و امروز سيرم، چون آنقدر لقمه‏ ها در گلوگير كرده‏ اند و طرف را به خفگى هم كشانده‏ اند. ⛰ما بر پول تكيه داريم. مى‏ گوييم پول را روى كوه بگذار، كوه جواب‏ مى‏ دهد. بيچاره پول بايد آن قدر بدود تا نان و آب و چاى و سماور و وسيله بشود و تو مى‏ دانى كه پس از اين همه تبديل، تازه كارها تمام نيست، كه واسطه‏ ها و شكست‏ ها زياد هستند. ⛰اين است كه نه تنها مؤمن‏ ها، بلكه هر كس كه تكيه‏ گاهى مى‏ خواهد، بايد بر خدا تكيه كند؛ <<على الله فليتوكل المتوكلون>> ⛰ كه تكيه‏گاه‏ ها و پناهگاههاى ديگر، خودشان آوارى بر سر تو مى‏ شوند و بارى بر دوش و استخوانى در گلو! ❛❛ عین‌صاد 📚 صراط | ص ۴۳ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى. 🔹دنيا بد نيست، كم است. دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى.دنيا پا است اگر با آن راه بروى و بار است اگر او تو را راه ببرد. دنيا نور است و همچون خورشيد است. اگر با آن نگاه كنى مى ‏بينى، اگر به آن نگاه كنى كور مى ‏شوى و رنج مى‏برى و مى ‏سوزى.و دنيا مردار است اگر ذبحش نكنى و به كارش نگيرى و مرداب است اگر به جريانش نيندازى. 🔹ما با دنيا و ثروتمان، بخواهيم يا نخواهيم، مردار زمين و مرده زمان خواهيم بود مگر آنجا كه حركتى بگيريم و حياتى بدست بياوريم و سپس، خويش را ذبح كنيم و ذبيح الله شويم.آن هم رو به قبله ‏ى حق، نه قبله ‏ى هوس. و با دست ابراهيم و يا دست مسلم، نه با دست كافر و چنگال مشرك.و آن هم با حديد و آهن نه نرمش و بازى. 🔹و آن هم با قطع چهار رگِ نفس، خلق و دنيا و شيطان و گسستن اين پيوندها و اسارت‏ها و رسيدن به ذبح و حيات بزرگ‏تر. آنها كه ذبح مى ‏شوند، به حيات و زندگى عظيم‏ترى مى‏رسند و در اندام تكامل يافته‏ ترى نيرو مى‏ گيرند. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۷۱ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰لا اکراه فی الدین 💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست. 💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راه‏ها و از دعوت‏ها و هدايت‏ها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست. 💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظام‏ها و سنت‏ها و عليت‏ها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست. 💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازه‏ها و در حوزه نعمت‏ها و موقعيت‏ها و در ملك‏و ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد. 💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مى‏رسد و در اين حوزه اكراهى نيست. 💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مى‏شود، كه‏ «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مى‏شود و تحليل مى‏شود، كه‏ «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهت‏گيرى‏ها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است. 💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهت‏گيرى‏ها آزاد است، كه در جهت كمتر و پست‏تر و يا عالى‏تر و بيشتر حركت كند. ❛❛ عین‌صاد 📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰پوک کردن آدم ها 🔸اساس و ريشه ‏ى آسيب‏ ها و آفت ‏هاى ما، در ضلال و گم‏شدگى است. ضلال به معناى گمراهى نيست، كه: «ضَلَّ السَّبيلُ» و «ضَلَّ سَعْيُهُم» و «ضَلَّ مطلبُهم» و «ضَلَّ قَدرُهم»، با اضافه‏ى كلمه ‏ها و به معناى گمراهى و سعى گم شده و هدف گمشده آمده است. ضلال؛ يعنى سرگشتگى؛ يعنى گم‏شدگى. و اين ضلال است كه منشأ تمامى گمراهى‏ ها و از دست رفتن ‏ها و كفرها و نفاق ‏هاست. 🔸 آدمى كه خود را باخت، آدمى كه خود را گم كرد، آدمى كه خود را نديد و به حساب نياورد، اين چنين گمشده‏ ى سرگشته‏ اى را، هر كس به هر طرف مى‏ برد؛ كه فرعون‏ها، همين‏گونه آدم‏ ها را با پوك كردن و خالى ساختن، به اطاعت مى‏ كشيدند: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَاطاعُوه». 🔸 اين استخفاف و سبك كردن است، كه باعث استثمار و استضعاف و اس اس‏هاى ديگر مى‏ شود. آن‏ها كه آدمى را براى خود مى‏خواهند، اين‏گونه در ظلمات نگاه مى ‏دارند و اين گونه سرگشته و گمشده مى‏خواهند. و خدا كه آدمى را بارور مى‏ خواهد، او را در نور مى ‏آورد تا خود را ببيند و با چشم باز سودا كند. و هدف‏ هاى برابر و راه مناسب را بردارد و گرفتار ضلال در سعى و عمل نشود. پس ضلال آدمى، به ضلال اهداف و ضلال راه و ضلال سعى مى ‏رسد. 📚 نامه های بلوغ | ص ۱۹۹ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شناخت‏ها چگونه بدست مى‏آيد؟ ⁉️شناخت‏ها چگونه بدست مى‏آيد؟ ⁉️جوابش اين است كه يك‏ مقدارش با تعلم است، يك مقدارش با بن‏بست‏ هايى است كه آدم پيدا مى‏ كند. ⁉️من كه ماشينم با اين دنده راه نمى‏ رود. پت پت مى‏كند. نمى‏ شود آنجا خودسرى كنم بگويم: بايد با اين دنده راه بروى! خودت را هم بكشى دنده‏ات را عوض نمى‏ كنم. خب اين نمى‏شود، يك دنده ديگر! ⁉️ من با همسرم يا با فرزندم تندى مى‏ كنم مى‏ بينم كه اين جواب مناسب را نداد، خب وسيله‏ ى ديگرى را به كار بگيرم. اهرم ديگر، دور ديگرى را تجربه كنم. ⁉️تجربه هست، تعلم هست، پيش‏بينى‏ها هست، كه چه ضعف‏ هايى را ممكن است داشته باشد. ⁉️ جامع‏ اش هم همان نكته‏ ى آخرى بود كه گفتم؛ بدانم كه در شرايط گوناگون و احتمالات متفاوتى كه اتفاق مى‏افتد، چه عوامل متفاوتى مى‏شود به كار گرفته شود. آموزش مى‏خواهد، تجربه مى‏ خواهد، تدبر مى‏ خواهد. و اين چيزى است كه بايد شروع كنيد. ⁉️مثل اينكه شما بگويى الفبا را من چگونه بنويسم. يك آموزشى مى‏ بينى، بعد هم تمرينى مى‏ كنى، بعد هم حوادث را مى‏ بينى. ⁉️فقر هست، مريضى هست، رابطه‏ هاى گسترده هست، توقع‏ ها هست، دنياهاى متفات آدم‏ ها هست. اينها خواه ناخواه مشكلاتى را بوجود مى‏ آورد. ⁉️ اين مشكلات ممكن است در ما يا لجاجت و سخت گيرى و يا تزلزل و سستى را بوجود بياورد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روابط متکامل زن و مرد | ص ۶۲ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مذهب و سوالات من! ❔در درون ما سؤال‏ هايى مطرح مى‏ شوند كه: من چه هستم؟ چه استعدادهايى دارم؟ و اين استعدادها از چه زمينه و چه ميدانى برخوردارند؟ و چگونه بايد در اين ميدان به كار بيفتند؟ و چه كارى با اين استعدادها هماهنگ است؟ و اين كار با چه هدفى بايد شروع شود؟ ❔اصلًا چرا زنده باشم؟ براى خوردن و خوابيدن و خوش بودن، آيا عمرم بايد در كنار مستراح و آشپزخانه تمام شود؟ آيا براى اين كارها به اين همه سرمايه احتياج دارم؟ راستى انگيزه‏ ى من براى اين همه كوشش، براى اين همه دوندگى چيست؟ ❔ محرك من چه مى‏ تواند باشد؟ آيا چيزهايى كه مرا حركت مى‏ دهند و مرا به كوشش مى‏ كشند از من نيرومندترند و از من مهم ترند؟ ❔اين سؤال‏ ها ناچار جواب‏ هايى مى‏ خواهند و اين است كه فكر ما به كار مى‏ افتد تا جوابى بيابد و شناخت‏ هايى از انسان و هستى و از انسان و استعدادها و از هستى و وسعتش به دست بياورد. ❔ در همين كوشش‏ هاى فكرى، انسان به استعدادهاى عظيم و در نتيجه به كار بزرگ خودش پى مى‏ برد و محرك و هدف را به دست مى‏ آورد و هنگامى كه كار انسان شناحته شد، هستى شناخته مى‏ شود و جايگاه انسان در اين هستى آشكار مى‏ گردد و هست آفرين جلوه مى‏ كند. ❔انسان با اين تفكرات به جهت حركت خود و هستى و ميدان كار خودش پى مى‏ برد و به او رو مى‏ آورد و خود را به او مى‏ سپرد و از او روش زندگى و مرگ را و طرز حركت در اين راه گسترده را مى‏ آموزد. ❔چون يافته كه او به استعدادهاى انسان و وسعت هستى و قانون‏ هاى حاكم بر آن بيش از انسان احاطه دارد و يافته كه او به انسان بيش از خود انسان علاقه دارد، كه عشق به ذات و حبّ به نفس را، او در نهاد انسان گذاشته و انسان را با انسان، او آشتى داده، محبت‏ ها را او آفريده است. ❔اين سؤال‏ هاى روشنگر و اين شناخت از هستى و انسان و هست آفرين، انگيزه‏ ى مذهبى شدن انسان هستند. ❛❛ عین‌صاد 📚 اندیشه من | ص ۴۸ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 آنها که تحرکی ندارند... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰آنها که تحرکی ندارند... 🔹همراه درگيرى ‏ها و بحران ‏ها، آنها كه ضربه مى‏ خورند، با همين ضربه‏ها درون گرا مى شوند و آنها كه به پيروزى مى رسند و غنيمت‏ ها را به چنگ مى ‏آورند و ثروت‏ها را جمع مى‏كنند، در كنار اتراف و تجمل و باده‏ ى پيروزى، در كنار شور شب‏ها و جلوه ‏ى روزها، به خستگى و وازدگى مى‏ رسند. 🔹آنها كه چيزى ندارند براى زندگى خويش دليل‏هايى دارند كه بمانند و باغشان را بكارند و رقص گندمزار را ببينند و بارش آب را بر شاليزار جشن بگيرند و روز ميوه چينى در غوغاى شلوغ و فريادهاى مستانه ‏ى دخترها و پسرها، هميشه خوش باشند. 🔹اينها دليل‏هاى زيادى براى زنده ماندن و زندگى كردن دارند ... اما آن كس كه تمام اين تكرارها را تجربه كرده و با تلاوت تكرار، روز و شب را گذرانده، او ديگر چه دليلى براى زنده ماندن دارد؟ راستى او چرا زنده بماند؟انسان همراه تجمل و اتراف به وازدگى و خستگى مى ‏رسد. و بى‏ دردى، مى‏ شود عامل تنوع طلبى او. آنها كه تحركى ندارند تنوع طلب خواهند شد، گرچه تنوع ‏ها هم براى اينها گره گشا نخواهد ماند كه انسان براى هميشه فريب نخواهد خورد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقدمکاتب(آرمان،اگاهی و عرفان) | ص ۳۰ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰در کدام محيط هستیم؟ 📣 گاهى محيط، محيط غفلت است و بى‏ توجّهى، لهو است و سرگرمى و اشتغال به غير است؛ كه اصولًا اين همه از غفلت‏ ها و حتّى از كفر برخاسته است. 📣 وقتى غفلت شكل مى‏ گيرد تا حدّ كفر پيش مى‏ رود. پس يك مرحله، غفلت است، لهو و سرگرمى است، اشتغال به غير است، فرو رفتن در دنياست. 📣آدمى در لحظه‏ ى غفلتش بازى مى‏ كند و سرگرم مى‏ شود. و اين سرگرمى باعث مى‏شود كه فرو رود و فائز نباشد؛ «ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ». 📣گاهى هم محيط، محيط ذكر است و توجّه. تنبّه است و بيدارى. 📣انسان در چنين محيطى كه قرار مى‏ گيرد از خودش شرمنده مى‏ شود و در آينه‏ ى چهره و حضور ديگران و اشك و آه آن‏ ها و فداكارى و ايثارشان، بخل و كوتاهى خودش را مى‏ بيند. تنبلى و سستى‏اش را مى‏بيند. 📣وقتى مى‏بيند كه ديگران با سر رفته‏اند و او هنوز گامى برنداشته، شرمنده می شود و مجلس در او بصيرتى را مى‏آورد و او را بيدار مى‏كند. 📣گاهى هم محيط، محيط شُكر است و بهره بردارى، فعّال است و زنده و آدمى به حركت مستمرّى رسيده است و به سمت خوبى‏ها و صالحات و حسنات، حركت مى‏كند. 📣در محيط هاى غفلت زده و غافل، آدمى مى‏ تواند سه موضع‏ گيرى و برخورد داشته باشد. ۱.مى‏ تواند رو به پستى بيشترى بياورد و جايى كه همه مشغولند، ساز محكمترى را بزند و فساد بيشترى بياورد. چون در اين آينه‏ ى سياه، بدى‏ هاى ما انعكاسى ندارد و جلوى چشممان نمى‏ آيد. و در چنين جمع غافلى، زشتى‏ هامان رسوا و مفتضح نيستند و آنها را نمى‏ بينيم. وقتى همه دارند فرياد مى‏ زنند، اگر من هم فرياد بزنم و زمزمه‏ اى كنم، به جايى بر نمى‏ خورد، ولى وقتى همه آرامند، زمزمه و حتّى صداى نَفَسِ من هم آزار دهنده است. ۲.مى‏ تواند به همرنگى روى بياورد، اگر به فساد بيشترى روى نياورد، لااقل در همان حدّ باقى بماند و جزء غافل‏ ها باشد. ۳.مى‏ تواند از غفلت و بى‏ توجّهى و از چشم پوشى و يا زشتى عمل آن‏ها بياموزد و بيدار شود. ❛❛ عین‌صاد 📚 شرحی بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا سلام الله علیها | ص ۷۶ ╭✤ @Einsad ✤╮