🔰آنها که تحرکی ندارند...
🔹همراه درگيرى ها و بحران ها، آنها كه ضربه مى خورند، با همين ضربهها درون گرا مى شوند و آنها كه به پيروزى مى رسند و غنيمت ها را به چنگ مى آورند و ثروتها را جمع مىكنند، در كنار اتراف و تجمل و باده ى پيروزى، در كنار شور شبها و جلوه ى روزها، به خستگى و وازدگى مى رسند.
🔹آنها كه چيزى ندارند براى زندگى خويش دليلهايى دارند كه بمانند و باغشان را بكارند و رقص گندمزار را ببينند و بارش آب را بر شاليزار جشن بگيرند و روز ميوه چينى در غوغاى شلوغ و فريادهاى مستانه ى دخترها و پسرها، هميشه خوش باشند.
🔹اينها دليلهاى زيادى براى زنده ماندن و زندگى كردن دارند ... اما آن كس كه تمام اين تكرارها را تجربه كرده و با تلاوت تكرار، روز و شب را گذرانده، او ديگر چه دليلى براى زنده ماندن دارد؟ راستى او چرا زنده بماند؟انسان همراه تجمل و اتراف به وازدگى و خستگى مى رسد. و بى دردى، مى شود عامل تنوع طلبى او. آنها كه تحركى ندارند تنوع طلب خواهند شد، گرچه تنوع ها هم براى اينها گره گشا نخواهد ماند كه انسان براى هميشه فريب نخواهد خورد.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقدمکاتب(آرمان،اگاهی و عرفان) | ص ۳۰
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰در کدام محيط هستیم؟
📣 گاهى محيط، محيط غفلت است و بى توجّهى، لهو است و سرگرمى و اشتغال به غير است؛ كه اصولًا اين همه از غفلت ها و حتّى از كفر برخاسته است.
📣 وقتى غفلت شكل مى گيرد تا حدّ كفر پيش مى رود. پس يك مرحله، غفلت است، لهو و سرگرمى است، اشتغال به غير است، فرو رفتن در دنياست.
📣آدمى در لحظه ى غفلتش بازى مى كند و سرگرم مى شود. و اين سرگرمى باعث مىشود كه فرو رود و فائز نباشد؛ «ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ».
📣گاهى هم محيط، محيط ذكر است و توجّه. تنبّه است و بيدارى.
📣انسان در چنين محيطى كه قرار مى گيرد از خودش شرمنده مى شود و در آينه ى چهره و حضور ديگران و اشك و آه آن ها و فداكارى و ايثارشان، بخل و كوتاهى خودش را مى بيند. تنبلى و سستىاش را مىبيند.
📣وقتى مىبيند كه ديگران با سر رفتهاند و او هنوز گامى برنداشته، شرمنده می شود و مجلس در او بصيرتى را مىآورد و او را بيدار مىكند.
📣گاهى هم محيط، محيط شُكر است و بهره بردارى، فعّال است و زنده و آدمى به حركت مستمرّى رسيده است و به سمت خوبىها و صالحات و حسنات، حركت مىكند.
📣در محيط هاى غفلت زده و غافل، آدمى مى تواند سه موضع گيرى و برخورد داشته باشد.
۱.مى تواند رو به پستى بيشترى بياورد و جايى كه همه مشغولند، ساز محكمترى را بزند و فساد بيشترى بياورد.
چون در اين آينه ى سياه، بدى هاى ما انعكاسى ندارد و جلوى چشممان نمى آيد. و در چنين جمع غافلى، زشتى هامان رسوا و مفتضح نيستند و آنها را نمى بينيم.
وقتى همه دارند فرياد مى زنند، اگر من هم فرياد بزنم و زمزمه اى كنم، به جايى بر نمى خورد، ولى وقتى همه آرامند، زمزمه و حتّى صداى نَفَسِ من هم آزار دهنده است.
۲.مى تواند به همرنگى روى بياورد، اگر به فساد بيشترى روى نياورد، لااقل در همان حدّ باقى بماند و جزء غافل ها باشد.
۳.مى تواند از غفلت و بى توجّهى و از چشم پوشى و يا زشتى عمل آنها بياموزد و بيدار شود.
❛❛ عینصاد
📚 شرحی بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا سلام الله علیها | ص ۷۶
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰دست دادن به مرگ
🔸انسان، دنياى بزرگتر را در خود دارد، كه «فيكَ انْطَوى الْعالَمُ الاكْبَرُ». و در اين دنياى بزرگتر، تمام هستى مى تواند منعكس شود. آن گوهرى كه در تمام آن دنياى كوچك، جايگاهى ندارد، در اين جام جهان نما و در اين دنياى بزرگ، جلوه ها دارد.
🔸بى خبر دلى، كه اين گوهر را كه فقط در اوست و اين شهود و ديدارى كه فقط براى اوست و اين آگاهى و عرفانى كه همراه اوست و بيرون از تمام هستى است، بىخبر دلى كه اين گوهر را و اين جام جم را از گمشدگان لب دريا تمنا دارد ... در حالى كه گوهرها در دل دريا نهفته اند ... و در دل دريا پروريده شده اند.
🔸اين پناهندگى انسان به خويش پس از سرخوردگى از فكر و استدلال بود و پس از تهى دستى در تجربه و مواد اوليه. با كمبود تجربه پاى خيال باز مى شد و بازار خرافات رونق مى گرفت و خرافه ها سرسبز و شاداب مى گرديدند و در نتيجه تفكرى كه در چنين زمينه ى تخيل آلودى كار مى كرد به جايى نمى رسيد. آنها كه بيشتر از علم خويش خيز برمى دارند جز به درگيرى ها و اختلاف ها و قيل و قال ها نمى رسند. آنها كه با بال هاى ضعيف، شور پرواز مى گيرند، جز به مرگ دست نمى دهند.
🔸و انسانى كه در دلش روزنه اى مىيافت و در خويش پناهگاهى مى يافت، به اين پناهگاه مى خزيد؛ مخصوصاً آنجا كه با تجربه مى ديد چه قدرت ها و آگاهى ها و چه وسعت هايى در اين خلوت ها نصيب او مى شوند و چه راه هايى كه در درون او، پس از بنبستهاى بيرونى و پس از به گل نشستن پاى فكر و استدلال، براى او باز شده و ادامه مى يابند.
📚 روش نقد مکاتب( آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۱۸
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🏪 فروشگاه اینترنتی لیلة 🌙القدر
🔺تمامی آثار استاد علی صفایی حائری با ۱۵ درصد تخفیف عرضه میشود.
🔻ارسال سفارشات بالای صد و پنجاه هزار تومان رایگان میباشد.
🛒 روش خرید:
🤳🏼 « #خرید » را به آی دی زیر ارسال نمایید :
👇🏻👇🏻👇🏻
👤:@einsadshop_ad
یا 💻 از طریق لینک زیر مستقیم خریداری نمایید:
👇🏻
🌐: www.einsad.ir
|اینستاگرام| |ایتا| |تلگرام|
╭✤ @EinSadShop ✤╮
🔰فاطمه، کوثر را می خواهد!
🕯آدمى به خاطر حبّ به نفس و علاقه اى كه به خود دارد نمى تواند بدى هايش را احساس كند و برايش آشكار نمى شود.
🕯 ولى وقتی همين بدي ها در ديگران بدون اين محبّتى كه حائل و حاجب است، جلوه مى كنند، آدم زشتى اش را احساس مى كند و در آيينه ى سياهِ دل ديگران، متوجّه زشتى هاى خودش مى شود و به ذكر و بيدارى مى رسد.
🕯 وقتى تو مى بينى ديگران با اين همه آيات و عناياتى كه در حقّشان شده، غافلند و بىتوجّه، مى توانى به خاطر نبودن حبّ به نفس و نبودن اين حائل و حجاب، آگاه و بيدار باشى.
🕯 و اين، همان كوثر است؛ يعنى تو در هر موقعيّتى كه هستى و در هر محيطى كه قرار گرفتى، بتوانى بهترين موضع گيرى و برخورد را داشته باشى.
🕯و فاطمه كوثر را مىخواهد!
🕯از خدا مى خواهد كه اگر آدمى در محيط غفلت و بى توجّهى قرار گرفت، نه رو به فساد و تجاوز بگذارد و نه در همان حدّ از حماقت و غفلت بماند تا باعث بهره مندى و استعمار ديگران شود. بلكه از آن همه، به ذكر و بيدارى و توجّه دست يازد.
❛❛ عینصاد
📚 شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س) | ص ۷۷
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ احتیاج به یقین نیست ﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #ویدیو
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰ساختن و سوختن!
💠هنگامى كه نماز، همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد، اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست.
💠 عبادتى، عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد و از امر او الهام گرفته باشد.
💠و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مىبرد، نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت.
💠آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمنها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد.
💠آنجا كه آدمها دارند مى پوسند و از درون پوك مى شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم، اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مىشوم و در خانهام از پاى مىافتم.
💠 اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى بينى. آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده اند، مجبورند كه امتياز بدهند.
💠 و اين است تكليف تو، كه زمينهها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره هايت را بسازى.
💠 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره هايى و سوختن دشمن هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى.
❛❛ عینصاد
📚 صراط | ص ۱۵۲
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
❞ عینصاد
📚 #روش_نقد
#️⃣ #جمله_کوتاه
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
🔹انسان در حالى كه از جبرهاى گوناگون مايه مى گيرد، انسان در حالى كه مجبور است، محكوم نيست؛ چون تضاد جبرها، او را به آزادى مى رساند و جبرهاى گوناگون، زمينه ساز انتخاب او مى شوند.
🔹انسان اگر از يك جبر برخوردار بود، محكوم مى شد و توجيه برمىداشت، اما پس از توجه به جبرها، انسان آزاد است كه چگونه انتخاب كند.
🔹اين كه مى گويند هر كس در اين زمينه قرار مى گرفت اين گونه مى شد و اين گونه انتخاب مى كرد، مغالطه اى همراه دارد؛ چون بايد گفت هركس در اين زمينه قرار مى گرفت مى توانست اين گونه باشد و مى توانست اين گونه انتخاب كند. اين توانايى و اختيار انسان را نمى توان نديده گرفت.
🔹مادام كه كشش عرفانى، انتخاب انسان نباشد، چيزى جز مسخ، جز تنوع بدست نخواهد آمد. و اين چنين عرفانى، اصالتى نخواهد داشت.
🔹و براى تحقق انتخاب، جز ارزيابى و آموزش و ايجاد زمينه، راهى نيست، كه تلقين ها مسخ انسان هستند.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۱۰۶
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰بودن یا چگونه بودن!
📍هر كس بايد حسابش را تسويه كند كه؛ من، هستم و من، بزرگ تر يا برابر دنياى هفتاد ساله هستم و من با خودم، با ديگران، با اشياء، رابطه دارم.
📍 آیا من اين رابطه را با غريزه يا عقل يا علم يا عرفان و يا احتياط مى توانم حل كنم و رهبرى كنم و يا نمىتوانم؟
📍در فرض ناتوانى آيا راهى ديگر دارم؟ آيا وحى و دين و يا تأملات عرفانى و شهودى كفايت مى كند و يا راهگشا هست؟
📍با اين طرح از مسأله، حتى در دوره ى ارتباطات و دهكده ى جهانى، ضرورت وحى براى انسانِ بزرگتر از زندگى و مستمر و مرتبط با نيروهاى خود و يا اشياء و يا افراد، به گونه اى مناسب مطرح مى شود.
📍كاوش هاى كلام جديد و مذهب، همه با اين خامى روبرو هستند كه ضرورت و نياز را با انتظار، در هم آميخته اند و به تفسير و توصيف پرداخته اند، در حالى كه بايد از ضرورت و عدم ضرورت شروع كرد و آنگاه از ادراكات حضورى به قدر و استمرار و ارتباط هاى متيقن و محتمل و نامحتمل انسان روى آورد.
📍چون براى انسان محدودِ غير مرتبط، نه تنها مذهب، كه عقل هم زيادى است.
📍 اما اگر «بودن» و «براى چه بودن» و «چگونه بودن آدمى» زير سؤال برود و قدر و استمرار و ارتباط مضاعف او احساس شود، اين ايمان به انسان، ايمان به غيب، ايمان به يوم الآخر، ايمان به اللَّه و ايمان به وحى را به دنبال مى آورد.
📍 در اين قلمرو وسيع، غريزه و علم و عقل و عرفان با مذهب مزاحمتى ندارند. مزاحمت ها آنجا شكل مى گيرد كه مى خواهيم يك كاسه را با رودهاى سيّال و جارى سرشار كنيم، كه زياد مى آوريم و مزاحمت و درگيرى شكل مى گيرد.
📍اما اينجا ديگر صحبت از برترى ايمان يا عقل يا علم نيست كه آدمى براى اين راه دراز، به تمامى اينها نياز دارد.
❛❛ عینصاد
📚 از وحدت تا جدایی | ص ۱۷
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰ذکر بدون فکر
🔸مادام كه وازدگى، از درون انسان مايه نگيرد و هماهنگ با علاقهى انسان نباشد، اين محروميت جز عطش بيشتر و اشتياق زيادتر، دنبالهاى نخواهد داشت.
🔸و اين است كه بلاء و ضربه پس از مرحلهى عشق و ايمان است. هركس عاشقتر است، جام بلايش سرشارتر.
🔸 كسى كه سلامت را نمىخواهد، دواء را تحمل نمىكند و بلا را نمىفهمد. ماشينى كه راه را نمىخواهد و حركتى را نمىطلبد، به جاذبهاى نيازش نيست و فشارى و محركى لازم ندارد.
🔸اين است كه رياضتها را از بالا اندازه مىگيرند. و همين است كه رياضتهاى خود ساخته و ورزشهاى محروميت، گرچه مؤثر باشد، مفيد نيست.
🔸آن اثر و قدرتى كه از اين رياضت بدست مىآيد، خود، هدف مرتاض مىشود و بت او و در نتيجه قتلگاه دلش. مادام كه شناخت و عشق در دل خانه نگيرد، اين تلقينها و رياضتها جز مسخ و نفى انسان و جز خستگى و بت پرستى او، بهرهاى نخواهند داشت.
🔸 عرفانى كه با ذكر بدون فكر و با تلقين بدون شناخت و با رياضت بدون عشق و ايمان بدست مىرسد، خود نردبان قدرت و تسخير است و دستاويز بت سازى و بت پرستى.
🔸آنجا كه فكر و شناخت و عشق در انسان مايه گرفت. ديگر ضربهها و بلاها از بالا حواله مىشوند و اين آيه؛ لنبلونكم بشىء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات، رياضتهايى را وعده مىدهد كه سازنده است و مفيد. بت شكن است و راهساز. اين رياضتهاى آسمانى است كه كمال را بهره مىدهد و انسان را نگه مىدارد.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۸۸
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰انسان، با انتخابش زنده است!
✅ما با پيوند با بزرگترها، بزرگتر مى شويم و در تنهايى خويش از دست مى رويم.
✅ ما ناچار با چيزى قاطى مى شويم و لو با خويش. ما كه خود را با هيچ ها قاطى كرده ايم، چگونه از حق فرار مى كنيم و يا در برابرش سنگر مى بنديم؟!
✅ شخصيت ما، در انتخاب ما متبلور مى شود و شكل مى گيرد.
✅ انسان با انتخابش زنده است.
✅كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است.
✅ انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است.كسانى كه يافته اند در كنار بيشترها و بزرگترها، بزرگتر مى شوند و قطره هايى كه فهميده اند در كنار دريا، دريا خواهند بود، ديگر تكروى نخواهند داشت.
✅كسانى كه يافته اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگترها را انتخاب مى كنند و حق را مى طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى دهند.
✅شخصيت انسان هنگامى مى شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند.
❛❛ عینصاد
📚 مسئوليت و سازندگى | ص ۲۴۲
╭✤ @Einsad ✤╮
May 11
🔰سرگرمی ها و سرمايه ها
🎮 سرگرمى ها براى بيكاره هاست. بازى ها براى آواره هاست.
🎮 آنها كه جايى دارند و آنها كه كارى دارند و آنها كه به مهمانى دعوت شده اند و لباس ضيافت پوشيده اند، ديگر با توپ ها و با بازيچه ها كارى ندارند.
🎮 اينها نه بازيگرند و نه بازيچه و نه تماشاچى. اينها رهرو هستند و به تحرك ها رسيدهاند و از تنوع ها گذشته اند.
🎮 اينها راه را مى بينند و وقت كم را مى بينند و اين است كه شب و روز مى كوشند و آرام ندارند.
🎮 اين است كه همه خوردن و خوابيدن و حركت هاى بى حاصل شان بايد حاصلخيز بشود و بار بياورد.
🎮 هيچ ديده ايد كه كسى خانه اى بزرگ ساخته باشد و در قرضش مانده باشد، چگونه روز و شب مى دود و چگونه حتى در مهمانى هايش در جست و جوى كار خويش است؟
🎮 انسان، بى نهايت سرمايه دارد و بى نهايت راه دارد و فقط هفتاد سال وقت براى تجارت، آن هم، نصفش خوراك و پوشاك و مسكن و نصفش مقدمات اينها.
🎮 واى به روزى كه بقيه اش هم بشود صرف نمايش دادن اينها! كه ديگر سرمايه ها از دست رفته اند يا راكد مانده اند و احتكار شده اند و يا از دست رفته اند و زيان شده اند.
❛❛ عینصاد
📚 رشد | ص ۳۴
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ویدیو | ﮺شیطان تو را رها نمی کند﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #کلیپ #سیر_و_سلوک
📚#شرح_دعای_مکارم_الاخلاق
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca