eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
55.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
938 ویدیو
31 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
🏪 فروشگاه اینترنتی لیلة 🌙القدر 🔺تمامی آثار استاد علی صفایی حائری با ۱۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود. 🔻ارسال سفارشات بالای صد و پنجاه هزار تومان رایگان می‌باشد. 🛒 روش خرید: 🤳🏼 « » را به آی دی زیر ارسال نمایید : 👇🏻👇🏻👇🏻 👤:@einsadshop_ad یا 💻 از طریق لینک زیر مستقیم خریداری نمایید: 👇🏻 🌐: www.einsad.ir |اینستاگرام| |ایتا| |تلگرام| ╭✤ @EinSadShop ✤╮
🔰فاطمه، کوثر را می خواهد! 🕯آدمى به خاطر حبّ به نفس و علاقه‏ اى كه به خود دارد نمى‏ تواند بدى‏ هايش را احساس كند و برايش آشكار نمى‏ شود. 🕯 ولى وقتی همين بدي ها در ديگران بدون اين محبّتى كه حائل و حاجب است، جلوه مى‏ كنند، آدم زشتى‏ اش را احساس مى‏ كند و در آيينه‏ ى سياهِ دل ديگران، متوجّه زشتى‏ هاى خودش مى‏ شود و به ذكر و بيدارى مى‏ رسد. 🕯 وقتى تو مى‏ بينى ديگران با اين همه آيات و عناياتى كه در حقّشان شده، غافلند و بى‏توجّه، مى‏ توانى به خاطر نبودن حبّ به نفس و نبودن اين حائل و حجاب، آگاه و بيدار باشى. 🕯 و اين، همان كوثر است؛ يعنى تو در هر موقعيّتى كه هستى و در هر محيطى كه قرار گرفتى، بتوانى بهترين موضع‏ گيرى و برخورد را داشته باشى. 🕯و فاطمه كوثر را مى‏خواهد! 🕯از خدا مى‏ خواهد كه اگر آدمى در محيط غفلت و بى‏ توجّهى قرار گرفت، نه رو به فساد و تجاوز بگذارد و نه در همان حدّ از حماقت و غفلت بماند تا باعث بهره‏ مندى و استعمار ديگران شود. بلكه از آن همه، به ذكر و بيدارى و توجّه دست يازد. ❛❛ عین‌صاد 📚 شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س) | ص ۷۷ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ساختن و سوختن! 💠هنگامى كه نماز، همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد، اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست. 💠 عبادتى، عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد و از امر او الهام گرفته باشد. 💠و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مى‏برد، نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت. 💠آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمن‏ها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد. 💠آنجا كه آدم‏ها دارند مى‏ پوسند و از درون پوك مى‏ شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم، اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مى‏شوم و در خانه‏ام از پاى مى‏افتم. 💠 اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى‏ بينى. آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده‏ اند، مجبورند كه امتياز بدهند. 💠 و اين است تكليف تو، كه زمينه‏ها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره‏ هايت را بسازى. 💠 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره‏ هايى و سوختن دشمن‏ هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه‏ ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى. ❛❛ عین‌صاد 📚 صراط | ص ۱۵۲ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد... 🔹انسان در حالى كه از جبرهاى گوناگون مايه مى‏ گيرد، انسان در حالى كه مجبور است، محكوم نيست؛ چون تضاد جبرها، او را به آزادى مى‏ رساند و جبرهاى گوناگون، زمينه ساز انتخاب او مى‏ شوند. 🔹انسان اگر از يك جبر برخوردار بود، محكوم مى‏ شد و توجيه برمى‏داشت، اما پس از توجه به جبرها، انسان آزاد است كه چگونه انتخاب كند. 🔹اين كه مى‏ گويند هر كس در اين زمينه قرار مى‏ گرفت اين گونه مى‏ شد و اين گونه انتخاب مى‏ كرد، مغالطه‏ اى همراه دارد؛ چون بايد گفت هركس در اين زمينه قرار مى‏ گرفت مى‏ توانست اين گونه باشد و مى‏ توانست اين گونه انتخاب كند. اين توانايى و اختيار انسان را نمى‏ توان نديده گرفت. 🔹مادام كه كشش عرفانى، انتخاب انسان نباشد، چيزى جز مسخ، جز تنوع بدست نخواهد آمد. و اين چنين عرفانى، اصالتى نخواهد داشت. 🔹و براى تحقق انتخاب، جز ارزيابى و آموزش و ايجاد زمينه، راهى نيست، كه تلقين‏ ها مسخ انسان هستند. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۱۰۶ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بودن یا چگونه بودن! 📍هر كس بايد حسابش را تسويه كند كه؛ من، هستم و من، بزرگ‏ تر يا برابر دنياى هفتاد ساله هستم و من با خودم، با ديگران، با اشياء، رابطه دارم. 📍 آیا من اين رابطه را با غريزه يا عقل يا علم يا عرفان و يا احتياط مى‏ توانم حل كنم و رهبرى كنم و يا نمى‏توانم؟ 📍در فرض ناتوانى آيا راهى ديگر دارم؟ آيا وحى و دين و يا تأملات عرفانى و شهودى كفايت مى‏ كند و يا راهگشا هست؟ 📍با اين طرح از مسأله، حتى در دوره‏ ى ارتباطات و دهكده‏ ى جهانى، ضرورت وحى براى انسانِ بزرگ‏تر از زندگى و مستمر و مرتبط با نيروهاى خود و يا اشياء و يا افراد، به گونه‏ اى مناسب مطرح مى‏ شود. 📍كاوش‏ هاى كلام جديد و مذهب، همه با اين خامى روبرو هستند كه ضرورت و نياز را با انتظار، در هم آميخته‏ اند و به تفسير و توصيف پرداخته‏ اند، در حالى كه بايد از ضرورت و عدم ضرورت شروع كرد و آنگاه از ادراكات حضورى به قدر و استمرار و ارتباط هاى متيقن و محتمل و نامحتمل انسان روى آورد. 📍چون براى انسان محدودِ غير مرتبط، نه تنها مذهب، كه عقل هم زيادى است. 📍 اما اگر «بودن» و «براى چه بودن» و «چگونه بودن آدمى» زير سؤال برود و قدر و استمرار و ارتباط مضاعف او احساس شود، اين ايمان به انسان، ايمان به غيب، ايمان به يوم الآخر، ايمان به اللَّه و ايمان به وحى را به دنبال مى‏ آورد. 📍 در اين قلمرو وسيع، غريزه و علم و عقل و عرفان با مذهب مزاحمتى ندارند. مزاحمت‏ ها آنجا شكل مى‏ گيرد كه مى‏ خواهيم يك كاسه را با رودهاى سيّال و جارى سرشار كنيم، كه زياد مى‏ آوريم و مزاحمت و درگيرى شكل مى‏ گيرد. 📍اما اينجا ديگر صحبت از برترى ايمان يا عقل يا علم نيست كه آدمى براى اين راه دراز، به تمامى اينها نياز دارد. ❛❛ عین‌صاد 📚 از وحدت تا جدایی | ص ۱۷ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰ذکر بدون فکر 🔸مادام كه وازدگى، از درون انسان مايه نگيرد و هماهنگ با علاقه‏ى انسان نباشد، اين محروميت جز عطش بيشتر و اشتياق زيادتر، دنباله‏اى نخواهد داشت. 🔸و اين است كه بلاء و ضربه پس از مرحله‏ى عشق و ايمان است. هركس عاشق‏تر است، جام بلايش سرشارتر. 🔸 كسى كه سلامت را نمى‏خواهد، دواء را تحمل نمى‏كند و بلا را نمى‏فهمد. ماشينى كه راه را نمى‏خواهد و حركتى را نمى‏طلبد، به جاذبه‏اى نيازش نيست و فشارى و محركى لازم ندارد. 🔸اين است كه رياضت‏ها را از بالا اندازه مى‏گيرند. و همين است كه رياضت‏هاى خود ساخته و ورزش‏هاى محروميت، گرچه مؤثر باشد، مفيد نيست. 🔸آن اثر و قدرتى كه از اين رياضت بدست مى‏آيد، خود، هدف مرتاض مى‏شود و بت او و در نتيجه قتلگاه دلش. مادام كه شناخت و عشق در دل خانه نگيرد، اين تلقين‏ها و رياضت‏ها جز مسخ و نفى انسان و جز خستگى و بت پرستى او، بهره‏اى نخواهند داشت. 🔸 عرفانى كه با ذكر بدون فكر و با تلقين بدون شناخت و با رياضت بدون عشق و ايمان بدست مى‏رسد، خود نردبان قدرت و تسخير است و دستاويز بت سازى و بت پرستى. 🔸آنجا كه فكر و شناخت و عشق در انسان مايه گرفت. ديگر ضربه‏ها و بلاها از بالا حواله مى‏شوند و اين آيه؛ لنبلونكم بشى‏ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات، رياضت‏هايى را وعده مى‏دهد كه سازنده است و مفيد. بت شكن است و راهساز. اين رياضت‏هاى آسمانى است كه كمال را بهره مى‏دهد و انسان را نگه مى‏دارد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۸۸ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰انسان، با انتخابش زنده است! ✅ما با پيوند با بزرگ‏ترها، بزرگ‏تر مى شويم و در تنهايى خويش از دست مى ‏رويم. ✅ ما ناچار با چيزى قاطى مى‏ شويم و لو با خويش. ما كه خود را با هيچ ‏ها قاطى كرده ‏ايم، چگونه از حق فرار مى ‏كنيم و يا در برابرش سنگر مى‏ بنديم؟! ✅ شخصيت ما، در انتخاب ما متبلور مى ‏شود و شكل مى ‏گيرد. ✅ انسان با انتخابش زنده است. ✅كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است. ✅ انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است.كسانى كه يافته ‏اند در كنار بيشترها و بزرگ‏ترها، بزرگ‏تر مى‏ شوند و قطره ‏هايى كه فهميده‏ اند در كنار دريا، دريا خواهند بود، ديگر تكروى نخواهند داشت. ✅كسانى كه يافته ‏اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگ‏ترها را انتخاب مى ‏كنند و حق را مى‏ طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى ‏دهند. ✅شخصيت انسان هنگامى مى‏ شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند. ❛❛ عین‌صاد 📚 مسئوليت و سازندگى | ص ۲۴۲ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سرگرمی ها و سرمايه ها 🎮 سرگرمى‏ ها براى بيكاره‏ هاست. بازى‏ ها براى آواره‏ هاست. 🎮 آنها كه جايى دارند و آنها كه كارى دارند و آنها كه به مهمانى دعوت شده‏ اند و لباس ضيافت پوشيده‏ اند، ديگر با توپ‏ ها و با بازيچه‏ ها كارى ندارند. 🎮 اينها نه بازيگرند و نه بازيچه و نه تماشاچى. اينها رهرو هستند و به تحرك‏ ها رسيده‏اند و از تنوع‏ ها گذشته‏ اند. 🎮 اينها راه را مى‏ بينند و وقت كم را مى‏ بينند و اين است كه شب و روز مى‏ كوشند و آرام ندارند. 🎮 اين است كه همه خوردن و خوابيدن و حركت‏ هاى بى‏ حاصل‏ شان بايد حاصلخيز بشود و بار بياورد. 🎮 هيچ ديده‏ ايد كه كسى خانه‏ اى بزرگ ساخته باشد و در قرضش مانده باشد، چگونه روز و شب مى‏ دود و چگونه حتى در مهمانى‏ هايش در جست‏ و جوى كار خويش است؟ 🎮 انسان، بى‏ نهايت سرمايه دارد و بى‏ نهايت راه دارد و فقط هفتاد سال وقت براى تجارت، آن هم، نصفش خوراك و پوشاك و مسكن و نصفش مقدمات اينها. 🎮 واى به روزى كه بقيه‏ اش هم بشود صرف نمايش دادن اينها! كه ديگر سرمايه‏ ها از دست رفته‏ اند يا راكد مانده‏ اند و احتكار شده‏ اند و يا از دست رفته‏ اند و زيان شده‏ اند. ❛❛ عین‌صاد 📚 رشد | ص ۳۴ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰 من و نسل جدید 🌱آن آموخته‏ هاى ديروز من شايد جواب اين نسل را ندهد. 🌱من بايد بياموزم كه تحصيل من و تبليغ من، تكليف امروز من است. 🌱ممكن است من تا ديروز با آنچه آموخته بودم جواب خيلى از مسائل را مى‏ دادم، ولى امروز در برابر كسانى هستم كه با مشكلات جديدترى آشنا شده‏اند. 🌱اصلًا مسأله آنها ديگر اثبات خدا نيست؛ ضرورت خداست. ضرورت دين است. 🌱اگر خدا يا دين به عنوان يك ضرورت مطرح نشود، قطعاً اساس القسمه و اساس تقسيم بندى‏ هاى ديگر من هم نخواهد بود. 🌱چيزى كه به راحتى تساهل مى‏ شود، به راحتى مى‏ توان كنار گذاشت. 🌱در حالى كه تو در همين مراحل، از منافعت، از خط گازت و از چه و چه‏ات نمى‏ توانى بگذرى و با منافع خودت به هيچ وجه سودا نمى‏ كنى! 🌱حال چه كثرت سياسى را بپذيرى، چه كثرت اخلاقى را و چه كثرت دينى را، اما به هر حال اين منافع را مبتلا به كثرت‏ ها نمى‏ كنى، چون اين اصل و اساس توست و ضرورتى است كه تو به آن رسيده‏ اى. 🌱مسأله اين نسل، فهم جديدى است كه بايد برايش شكل بگيرد و امكان جديدى است كه بايد برايش فراهم شود و تشكّل جديدى برایش پيدا كند. 🌱از اين جهت بايد بياموزد كه تحصيل او، تبليغ او، كار جديدى است كه بايد به آن رو بياورد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۱ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰 اثر یک لبخند 🔸آنها كه به حقيقت مى‏رسند و راه را طى مى‏كنند، آنها مجبورند كه تمام حركت‏ها و حالت‏ها را، با نظام عالى هستى همگام و هماهنگ كنند. و اين است كه در اين سطح، با شرع هماهنگ مى‏شوند. هر كس كه پخته‏تر شده و دور بيشتر گرفته، دقت بيشتر خواهد داشت. 🔸حتى در رفت و آمد و آميزش و غذا خوردن و تطهير كردنش، حتى در ناخن گرفتن و عقيق به دست كردنش. در اين سطح ديگر تقليد و تحميل نيست، كه فهم و ديد است. در اين سطح تعادلى كه از شعاع عقيق و اثرى كه در فلان لحظه از زمان و فلان مرحله از نور خورشيد و ماه، بر سلول‏ها و اتم‏هاى وجود انسان مى‏افتد، مشهود است و نمودار و پيدا. امروز كه بى‏اعتنايى به اينها و ارتكاب سياهى‏ها ما را سياه نمى‏كند، لباسمان لباسى آلوده است. و لباس آلوده كثافت را مى‏بلعد و نشان نمى‏دهد. 🔸آنها كه به لطافت و طهارت مى‏رسند، آنها اثر يك لبخند و يك نگاه و سياهى، يك تخيل را، حتى بر خويش مشاهده مى‏كنند. و اينها با اين ديد، بار سنگين تكاليف را به دوش مى‏كشند. در هستى قانونمند، نمى‏توان بى‏قانون راه رفت و بى‏حساب زندگى كرد. چگونه مى‏توان از قانون‏ها مستغنى شد. و چگونه مى‏توان از شرع گذشت. انسان، پس از گذشت‏ها به شرع مى‏رسد. و با اين ديدها به شرع رو مى‏آورد. 📚  | ص ۱۰۲ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏞 | 🔰 آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود. ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود. 🔹 آب تا وقتى كه آب است، به ته ليوان قانع است، جا برايش گشاد است، خيلى هم اضافى دارد. ولى وقتى كه حركتى در آن ايجاد مى‏شود؛ مولكول‏ها و اتم‏هايش از هم باز مى‏شوند، ديگر در آن قرار نمى‏گيرد، تبخير شده است؛ يعنى در جشن تبخيرش اگر سرپوشى نباشد يك آن قرار نمى‏گيرد، بيرون مى‏رود. 🔹 آدمى به اندازه‏اى كه توسعه پيدا مى‏كند دنيا برايش تنگ مى‏شود، سجنش مى‏شود. «الدنيا سجن المؤمن»، به خاطر عنصر ايمانى است كه در او شكل گرفته؛ يعنى بزرگتر از دنيا شده، دنيا برايش تنگ است. «و جنة الكافر»؛ دنيا براى كافر گشاد است. او چيزى نمى‏خواهد. آنچه را هم كه مى‏خواهد، حىّ و حاضر دارد.تازه برايش زياد هم هست! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۶۲ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮