eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
61.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
38 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 |🔰 من و نسل جدید 🌱آن آموخته‏ هاى ديروز من شايد جواب اين نسل را ندهد. 🌱من بايد بياموزم كه تحصيل من و تبليغ من، تكليف امروز من است. 🌱ممكن است من تا ديروز با آنچه آموخته بودم جواب خيلى از مسائل را مى‏ دادم، ولى امروز در برابر كسانى هستم كه با مشكلات جديدترى آشنا شده‏اند. 🌱اصلًا مسأله آنها ديگر اثبات خدا نيست؛ ضرورت خداست. ضرورت دين است. 🌱اگر خدا يا دين به عنوان يك ضرورت مطرح نشود، قطعاً اساس القسمه و اساس تقسيم بندى‏ هاى ديگر من هم نخواهد بود. 🌱چيزى كه به راحتى تساهل مى‏ شود، به راحتى مى‏ توان كنار گذاشت. 🌱در حالى كه تو در همين مراحل، از منافعت، از خط گازت و از چه و چه‏ات نمى‏ توانى بگذرى و با منافع خودت به هيچ وجه سودا نمى‏ كنى! 🌱حال چه كثرت سياسى را بپذيرى، چه كثرت اخلاقى را و چه كثرت دينى را، اما به هر حال اين منافع را مبتلا به كثرت‏ ها نمى‏ كنى، چون اين اصل و اساس توست و ضرورتى است كه تو به آن رسيده‏ اى. 🌱مسأله اين نسل، فهم جديدى است كه بايد برايش شكل بگيرد و امكان جديدى است كه بايد برايش فراهم شود و تشكّل جديدى برایش پيدا كند. 🌱از اين جهت بايد بياموزد كه تحصيل او، تبليغ او، كار جديدى است كه بايد به آن رو بياورد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۱ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
🌄 🔰 اثر یک لبخند ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰 اثر یک لبخند 🔸آنها كه به حقيقت مى‏رسند و راه را طى مى‏كنند، آنها مجبورند كه تمام حركت‏ها و حالت‏ها را، با نظام عالى هستى همگام و هماهنگ كنند. و اين است كه در اين سطح، با شرع هماهنگ مى‏شوند. هر كس كه پخته‏تر شده و دور بيشتر گرفته، دقت بيشتر خواهد داشت. 🔸حتى در رفت و آمد و آميزش و غذا خوردن و تطهير كردنش، حتى در ناخن گرفتن و عقيق به دست كردنش. در اين سطح ديگر تقليد و تحميل نيست، كه فهم و ديد است. در اين سطح تعادلى كه از شعاع عقيق و اثرى كه در فلان لحظه از زمان و فلان مرحله از نور خورشيد و ماه، بر سلول‏ها و اتم‏هاى وجود انسان مى‏افتد، مشهود است و نمودار و پيدا. امروز كه بى‏اعتنايى به اينها و ارتكاب سياهى‏ها ما را سياه نمى‏كند، لباسمان لباسى آلوده است. و لباس آلوده كثافت را مى‏بلعد و نشان نمى‏دهد. 🔸آنها كه به لطافت و طهارت مى‏رسند، آنها اثر يك لبخند و يك نگاه و سياهى، يك تخيل را، حتى بر خويش مشاهده مى‏كنند. و اينها با اين ديد، بار سنگين تكاليف را به دوش مى‏كشند. در هستى قانونمند، نمى‏توان بى‏قانون راه رفت و بى‏حساب زندگى كرد. چگونه مى‏توان از قانون‏ها مستغنى شد. و چگونه مى‏توان از شرع گذشت. انسان، پس از گذشت‏ها به شرع مى‏رسد. و با اين ديدها به شرع رو مى‏آورد. 📚  | ص ۱۰۲ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏞 | 🔰 آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود. ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود. 🔹 آب تا وقتى كه آب است، به ته ليوان قانع است، جا برايش گشاد است، خيلى هم اضافى دارد. ولى وقتى كه حركتى در آن ايجاد مى‏شود؛ مولكول‏ها و اتم‏هايش از هم باز مى‏شوند، ديگر در آن قرار نمى‏گيرد، تبخير شده است؛ يعنى در جشن تبخيرش اگر سرپوشى نباشد يك آن قرار نمى‏گيرد، بيرون مى‏رود. 🔹 آدمى به اندازه‏اى كه توسعه پيدا مى‏كند دنيا برايش تنگ مى‏شود، سجنش مى‏شود. «الدنيا سجن المؤمن»، به خاطر عنصر ايمانى است كه در او شكل گرفته؛ يعنى بزرگتر از دنيا شده، دنيا برايش تنگ است. «و جنة الكافر»؛ دنيا براى كافر گشاد است. او چيزى نمى‏خواهد. آنچه را هم كه مى‏خواهد، حىّ و حاضر دارد.تازه برايش زياد هم هست! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۶۲ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰نعمتِ اضطرار 🎁از عظمت و عنايت حق اين است كه وقتى مى‏ خواهد به تو چيزى بدهد، به تو اضطرارت را نشان مى‏ دهد تا اگر تو بعدها به مقامى رسيدى، آنها را از خودت ندانى. 🎁به تو نشان مى‏ دهند كه از حقيرترين، پست‏ ترين چيز نمى‏ گذرى. بعد از آن، در تو حالتى شكل مى‏ گيرد كه از تمامى عوالم مى‏ گذرى، در حالى كه تو همان بودى كه از پوست پيازى نمى‏ گذشتى. 🎁آدمى در تجربه‏ هاى زندگى، خودش و ديگران را مى‏ ديد كه بر سر هیچ، دعوا مى‏ كنند، بعد از آن مشاهده مى‏ كند كه خداوند به همين شخص، آن قدر عنايت مى‏ كند كه بهشت را هم نمى‏ بيند. 🎁اين لطف حق است كه تو اضطرارت را بفهمى تا اگر به تو عنايتى شد، تو خودت را صاحب مال ندانى. 🎁<الهى اوقفنى على مراكز اضطرارى>؛ الهى! مرا به آن ريشه‏ هاى اضطرار و بيچارگيم برسان. 🎁اين است كه اگر ما از بعضى چيزها و حالت‏ ها و انس‏ ها محروم شديم و به اضطرار خودمان رسيديم و مضطر شديم، اجابت حق را به دنبال داريم. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۴۲ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰 اسوه، میزان، می خواهد. 🕯 بدون ميزان در دريايى از آثار غرق مى‏ شويم؛ چون مى‏ بينيم كه دسته‏ هاى مخالف با تمامى اختلافشان از تاريخ و سيره و از اخبار و آثار و از كتاب و سنت، استدلال مطلوب خود را به دست مى‏ آورند و مدارك ارائه مى‏ دهند و راست هم مى‏ گويند. 🕯 چون در سيره‏ ى معصومين هر دو وجه و هر دو شكل برخورد وجود داشته است. 🕯فاطمه (س) مى‏ شورد و على (ع) خاموش مى‏ شود. سلمان به مدائن روى مى‏ آورد و ابوذر و عمار فرياد مى‏ زنند. امام حسن (ع) صلح مى‏ كند و امام حسين (ع) با سر به راه شام مى‏ رود و ... 🕯تو به كدام يك اقتدا مى‏ كنى و از كدام يك اسوه و مقتدا مى‏ سازى؟ 🕯اسوه‏ ى حسنه بدون ميزان نيست. 🕯با موازين، حدود و شرايط مشخص مى‏ شود كه چه كسى نماز شكسته بخواند و چه كسى نماز تمام و چه كسى فرياد كند و چه كسى ساكت باشد. 🕯 فاطمه (س) و ابوذر مى‏ شورند كه زبانشان و غضبشان‏ تضمين شده و على (ع) ساكت مى‏ ماند كه هنوز يارانش شكل نگرفته‏ اند و پايه‏ هاى محكم حكومتش از صلب ابى‏بكر و سعد بن عباده، محكم نشده‏ اند. 🕯رسولان، همراه بينات و كتاب و ميزان آمدند تا انسان برپا بايستد و مستقل و بر ساقه‏ هاى استوار بماند. 🕯بايد آگاهى و فقه و ميزان باشد تا از قسط عدول نكنيم و با قسط، قائم باشيم، وگرنه بى‏ پا و ذليل در برابر هر نقل و هر دليل و هر شخص، از پاى در مى‏ آييم تا آنجا كه مى‏ بينى مى‏ خواهيم با رأى صاحب جواهر صاحب نظرى را محكوم كنيم‏. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۲ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
🌄 | 🔰 عظمت انسان در بینش اوست نه در دانش او... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰عظمت انسان در بینش اوست نه در دانش او... 🔹شروع حركت كه ضرورت حركت نيز از آن مايه مى‏گيرد، از لحظه‏اى است كه تو مى‏فهمى از همه چيزهايى كه با آنها مأنوس هستى، بزرگ‏ترى. 🔹بزرگ‏ترى؛ چون آنها به تو ختم شده‏اند و تو ميوه اين درختى و هيچ وقت به ريشه و خاك و سنگ، برگشت نخواهى كرد. 🔹يكى از اساتيد ما مى‏گفت: همه پديده‏ها به تو ختم مى‏شوند و وجود تو يك وجود مسلط است. در مقايسه با ديگر حيوانات تو بر روى دو پا ايستاده‏اى و آنها چهار پا هستند. آنها در دست تو هستند. آنها به تو ختم شده‏اند، پس چطور مى‏شود كه تو دوباره به آنها ختم شوى و رجعت تو به سوى آنها باشد؟ 🔹اين بينش را، حتى همان روستايى، همان عوام الناسى كه ما از آنها دست شسته‏ايم، به دست آورده‏اند و ابوذر و بلال و سلمان شده‏اند. ابوذرهايى كه از خط بهره‏مند نبودند، از يك چنين بينشى برخوردار بودند و شروع حركت نيز از چنين بينشى است كه عظمت انسان در بينش اوست، نه دانش او. 🔹مادام كه اين بينش نباشد، مجموعه آگاهى و دانش انسان وسيله و دستاويزى براى قدرت‏ها و طاغوت‏ها مى‏شود؛ چون انسانى كه بينش ندارد دانش او، نقطه ضعفش مى‏شود، از او مهره‏اى مى‏سازند تا در نقشه‏هاىِ جهنمىِ خودشان بهره‏بردارى كنند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۲۱ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰عشق معاد 🕊روح ‏هايى كه گسترده شده ‏اند، دنيا برايشان تنگ مى ‏شود و شوق پرواز پيدا مى ‏كنند. 🕊 آنها وطن را جاى ديگرى مى ‏بينند و دنيا را راهى مى ‏دانند كه مى ‏خواهند تا آن منزل اصلى حركت كنند. 🕊 آنها خود را طاير گلشن قدس و رهروى تا منزل عشق مى ‏دانند و براى رسيدن به آن مقصد و پرواز در آن فضاست كه شب و روز خود را فراموش مى ‏كنند. 🕊 عشق معاد در آنها رسوخ و شوق لقاء حق در آنها نفوذ پيدا مى ‏كند. 🕊 بنابراين كسانى كه مى ‏خواهند معاد را مطرح كنند، بايد آن را وقتى مطرح كنند كه هستى از حكمت و شعورى برخوردار شده و جهتى گرفته است. 🕊 هنگامى كه در هستى جهتى نباشد و انسان هم كارش حركت نباشد، بل كارش چرخيدن و سرگردانى باشد خواه ‏وناخواه انسان نه جهتى مى ‏خواهد و نه راهى و نه رهبرى و نه روش حركتى و در نتيجه منزل و مقصدى هم نمى ‏خواهد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۲۵ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰عقل، دل، آگاهی! 💠 ما دل و احساس را منبع شناخت و آگاهى نمى ‏دانيم! 💠 ادبيات ما سرشار از اين حكايتِ عقل گفتا و عشق گفتاست. در حالى كه بين دل و عقل عاشق هيچ درگيرى نيست. 💠 درگيرى ميان عقل فارغ و دل عاشق است. 💠 ما مى ‏خواهيم عشق ابراهيم را با عقل خودمان بسنجيم، در حالى كه عشق ابراهيم را بايد با عقل خودش سنجيد. 💠 هر عقلى اين را مى ‏پذيرد كه مهم را فداى مهم‏تر كن. وقتى ابراهيم در راه مهم‏تر، اسماعيل‏ اش را ذبح مى ‏كند، اين كار، هماهنگ و طبيعى است. 💠 همان طور كه تو پولت را فداى يك كيلو سيب مى‏كنى و يا عمرت را فداى فرزندت. پس عشق و عقل ابراهيم هماهنگ است و تضادى ندارد. 💠 اين تضاد ساختگى به خاطر اين است كه ما جايگاهش را در نظر نمى ‏گيريم و آدم ‏ها را با هم قاطى مى ‏كنيم. 💠 دل، منبع احساس و حب الخير است. 💠 قبل از اين احساس، در انسان شهادتى به وجود مى ‏آيد. اين شهادت همراه حب الخير، در انسان حركت ايجاد مى ‏كند؛ كه «إِنَّهُ عَلَى ذَلِكَ لَشَهِيدٌ وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْر» ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۵۶ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
🌄 | 🔰 آنان که از امکانات خود بهره برداری نمی کنند دعایشان مستجاب نمی شود... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰آنان که از امکانات خود بهره برداری نمی کنند دعایشان مستجاب نمی شود... 🔹 كسى كه خواسته ‏اش و نيازش را احساس كرده و با احساس و با تمام وجودش دعا مى ‏كند، نمى ‏تواند امكانات خود را راكد گذاشته باشد. 🔹 من كه احساس مى ‏كنم بايد به خانه بيايم و كليد هم دارم، پشت در نمى ‏نشينم كه دعا كنم. بايد از تمام امكانات خودم استفاده كنم و آن دم كه كليد شكست و هيچ راهى برايم نبود و يا زمان و فرصتى نداشتم، در اين هنگام عجز، به دعا رو بياورم و حتى در عجزم و در يأسم نااميد نشوم. 🔹 آنها كه از امكانات خود بهره نمى ‏گيرند و با دست و پاى خود راه نمى ‏روند، هنوز نياز خود را باور نكرده ‏اند و احساسى ندارند. 🔹 و اين است كه در روايات هست آنها كه از امكانات خود بهره ‏بردارى نكرده ‏اند دعايشان مستجاب نيست؛ چون اين‏ها در واقع خواسته ‏اى ندارند تا برآورده شود. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۵۳ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
📜 |🔰گرفتار گمراهی 🔸ضلال؛ يعنى سرگشتگى؛ يعنى گم‏شدگى. و اين ضلال است كه منشأ تمامى گمراهى ‏ها و از دست رفتن ‏ها و كفرها و نفاق ‏هاست. 🔸 آدمى كه خود را باخت، آدمى كه خود را گم كرد، آدمى كه خود را نديد و به حساب نياورد، اين چنين گمشده ‏ى سرگشته ‏اى را، هر كس به هر طرف مى ‏برد؛ كه فرعون ‏ها، همين ‏گونه آدم ‏ها را با پوك كردن و خالى ساختن، به اطاعت مى ‏كشيدند: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَاطاعُوه». اين استخفاف و سبك كردن است، كه باعث استثمار و استضعاف و اس اس های دیگر می شود. 🔸آن‏ها كه آدمى را براى خود مى ‏خواهند، اين‏گونه در ظلمات نگاه مى ‏دارند و اين گونه سرگشته و گمشده مى ‏خواهند. و خدا كه آدمى را بارور مى ‏خواهد، او را در نور مى ‏آورد تا خود را ببيند و با چشم باز سودا كند. 🔸 و هدف ‏هاى برابر و راه مناسب را بردارد و گرفتار ضلال در سعى و عمل نشود. پس ضلال آدمى، به ضلال اهداف و ضلال راه و ضلال سعى مى ‏رسد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۲۰۰ #⃣ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا