eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
62.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
34 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 |🔰 ابوذر یا ابوجهل؟! 🔲 مهم نيست كه دشمن چه مى ‏كند و مهم نيست كه چه موقعيتى پيش خواهد آمد. 🔲 بلکه اين نكته اهميت دارد كه تو چه بايد بكنى و در هر موقعيت چگونه موضع بگيرى. 🔲 اين مهم نيست كه دشمن چه مهره ‏اى را بر سر كار مى ‏گذارد، مذهبى و يا بى ‏مذهب را، بى ‏ريش يا با ريش ‏را، كه تو بايد بدانى در برابر هر طرح احتمالى او، چه برنامه ‏ى قطعى را دنبال كنى و چگونه موضع بگيرى. 🔲 بر فرض تو در موقعيت صفر و زير صفر قرار گرفتى و به طور كلى نيروهايت را از دست دادى چه بايد بكنى؟ 🔲 مأيوس بشوى؟ ناله سر بدهى و از حركت تُوبه كنى و شكست را دليل بى ‏كارى و بى ‏عارى بگيرى؟ 🔲 يا اين كه از شكست درس بياموزى و نقطه ‏هاى ضعف را از امروز كنترل كنى و راه نفوذ را از امروز ببندى و دوباره به طرح دعوت و صف و جبهه ‏بندى و قتال و درگيرى روى بياورى؟كه اين تكليف مستمرّ توست! 🔲 تو نمى ‏توانى يك لحظه آرام بمانى و نمى ‏توانى تكليف ‏ها را زير پا بگذارى و شكست، دليل پذيرفتن آن نيست. 🔲 در واقع كسى شكست خورده كه شكست را پذيرفته و يا اين كه فقط پيروزى عادى را هدف گرفته است. 🔲 اما كسى كه شكست را نپذيرفته و از آن درس گرفته و هدفش اين‏ نيست كه آدم ‏ها او را بپذيرند و با او باشند كه مى ‏خواهد آن‏ها امكان انتخاب را داشته باشند و در برابر دعوت باطل، دعوت حق را هم بشنوند و آخر ابوذر و يا ابوجهل شوند و از قوّه به فعليّت برسند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۵۷ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
📜 |🔰 بالاترین عیب 📍اساس در معاشرت ها بر این است که روی کسی سرمایه ‏گذاری کنیم که حرکت می ‏کند. 📍اگر بنا باشد رفیقی انتخاب کنم، کسی را انتخاب می ‏کنم که اگر صد عیب داشته، ولی عیبش را کم کرده است، نه آن آقایی که از بیست سال پیش با او آشنا بودم و یک عیب داشته و هنوز همان یک عیب را دارد! این شخص، لیاقت رفاقت را ندارد؛ لیاقت آدمی که صد عیب داشته و به بیست عیب رسانده، برای دوستی بیشتر است! 📍این بی توجهی ماست که در قضاوت ها به فسق و فجورهای سطحی نگاه می کنیم؛ ولی به رشد طرف نگاه نمی کنیم. 📍ما تا زخمی ببینیم، رهایش می کنیم؛ ولی مگر می ‏شود رها کرد؟ مگر ما بهشتیم که خوبها را جمع کنیم؟! مگر ما قیامتیم که امتیاز فرقان ایجاد کنیم؟! 📍به ما تکلیف کردند که برخورد کنیم و قطعاً برخوردمان باید با معایب، ابتلاها و کسری ها باشد. 📍پس باید بررسی کنیم که این جمع یا شخص، چند عیب داشته و چند تا از آنها را کم کرده است؟ کسی که یک عیب داشته و پس از ده سال هنوز هم همان عیب را دارد، می توان گفت چون فقط یک عیب دارد، خیلی خوب است؟! 📍 بالاترین عیب همین است که او سازندگی ندارد و به فکر تولید نیست؛ به این فکر نیست که باری بردارد. 📍جمعی که برای خانواده ‏هایش، برای بچه ‏هایش، برای معاشرت ‏هایش، برای خستگی ‏هایش، برای مریض ‏هایش، برای ناراحتی ‏هایش برنامه ‏ریزی کند، جمع مرده ای نیست، جمع مقاومی است، جمعی مولد و دارای بار است! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۹۱ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
🏞 | 🔰 آزادی از آزادی ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد علی صفایی حائری
🏞 #عکس | 🔰 آزادی از آزادی ❛❛ عین‌صاد 📚 #روش_نقد #️⃣ #عکس_نوشته #عین_صاد | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_E
📜 |🔰آزادی از آزادی 🔹 عرفانى كه زاينده ‏ى تنوع طلبى و وابسته به دوره ‏هاى بحران و دردها و رنج ‏هاست، عرفانى است كه دستاويز قدرت ‏ها مى ‏شود و نردبان دزد. 🔹اين عرفان خود قتلگاه استعدادهاى عظيم انسان است؛ چون انسان را در خويش نگه مى ‏دارد و به اين گونه بالش را مى ‏بندد. كشش انسان مهاجرِ از بيرون و محبوس در خويش، تنها به عشق و آزادى نيست، بل به عشقى است سازنده و آزاديى است، حتى از خود آزادى. 🔹اين عشق و آزادى و اين ايمان و زهد، مى ‏شود همان توحيد، كه توحيد يكتا پرستى است. پرستش، عشق است و يكتايى، زهد و آزادى از غير حق. با اين تحليل، رابطه ‏ى عرفان و مذهب و يا به تعبير ديگر تصوف و عرفان مذهبى، روشن شد. 🔹اين مذهب است كه انسان را پس از آزادى، به آزادى از آزادى مى ‏رساند و به او شكل مى ‏دهد. و اين شكل دادن مسخ انسان نيست، كه‏ انتخاب اوست. و اين شكل تحميل نيست كه تعليم است. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۰۹ #⃣ 👤: @ad_Einsad
🌄 | 🔰 انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
استاد علی صفایی حائری
🌄 #عکس | 🔰 انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. ❞ عین
📜 |🔰انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. 🔹مرادم از تربيت، از آهن ماشين ساختن است و از بشر آدم آفريدن! مرادم از انسان، موجود اجتماعى ابزار ساز و يا حيوان ناطق و انتخاب كننده و آزاد و خلاق نيست كه اين همه تعريف بشر است. اين استعدادها و غرايز فردى و اجتماعى و عالى، توضيح آدم نيست. 🔹آدم كسى است كه بر تمام استعدادهايش حكومت دارد و رهبرى دارد و به آن‏ها جهت مى ‏دهد. مرادم از تربيت، تربيت بدنى و تربيت قومى و قبيله ‏اى نيست. 🔹مرادم اين است كه استعدادهاى بشر تا حد انسانى رشد كند. مرادم از انسان، موجودى است كه از سطح غريزه ‏ها بالا آمده در حد وظيفه و انتخاب زندگى مى ‏كند. 🔹خوراك او، پوشاك او، دوستى او، نشستن و برخاستن و حركت او، از هوس ‏ها، از غريزه الهام نمی گیرند. و هيچ چيز در وسعت روح او موجى ايجاد نمى ‏كند و جز وظيفه آن هم وظيفه ‏اى از خداى او در او حركتى نمى ‏آفريند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۵ #⃣ 👤: @ad_einsad
📜 |🔰 اسیرِ خود 🪢انسان مى ‏تواند حتى با شنيدن صداى خدا و حضور بهشت و جهنم، حتى به ‏خاطر يك كبر و يا يك حرص يا يك بخل، يا يك حسد، از راه باز بماند و رجيم‏ شود. 🪢ظلم و علو، مى ‏تواند مانع تأثير يقين و شهود انسان باشد و مى ‏تواند طمع و گندم رى، او را كور كند و ترازوى او را خراب نمايد. 🪢اسارت ‏هاى ما گسترده و مشهود است! 🪢 به ‏خاطر هوس بچه ‏ها از تكليف، چشم مى ‏پوشيم. به ‏خاطر دست‏يابى به توپ و گل، حدود را زير پامى ‏گذاريم و حريف را ناجوانمردانه مى ‏اندازيم؛ به ‏خاطر هيچ مى ‏گذريم و با توهم ‏ها حقايق را رها مى ‏كنيم. 🪢آن‏جاكه ميزان را به ‏دست مى ‏آوريم و فرصت ترازودارى پيدا مى ‏كنيم، ضعف در محاسبه و جهل به قدرها و اندازه ‏ها، بهشت و جهنم ما را در موارد محدودى نشان ‏مى ‏دهد و در تمامى موارد سنجش نمى ‏كند. 🪢آن‏جاكه مى ‏سنجد و نشان ‏مى ‏دهد باز كفر و كبر و غرور و طمع و هزار مانع مى ‏تواند ما را به جحد و عناد و كفر و چشم ‏پوشى وادار سازد و رجيم نمايد. 🪢 آن‏جاكه عبوديّت شكل مى ‏گيرد، باز اين خطر هست كه بازگرديم و در مصاف دشمنِ بيدار به غفلت روى آوريم و لباس جنگ را فراموش كنيم، كه طبيعى است مورد تهاجم قراربگيريم و در خانه ‏ى خودمان به اسارت درآييم و در سرزمين خودمان شكست بخوريم. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۲۷۴ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 |🔰بزرگترین هدیه 🌹كسانى كه شوق شهادت داشتند و عشق به مرگ، همين ‏ها بودند كه فريادها را شنيده بودند و مى ‏ديدند كه اگر خود را بدست نياورند، به زير آوار مى ‏روند و يا روى آب مى ‏مانند. 🌹هنگامى كه اين ديد با همان حب به نفس و ترس از مرگ همراه مى ‏شود، عشق به نفس اثر عوض مى ‏كند. 🌹اين تركيب جديد است كه همان بدى ‏ها را تبديل‏ مى ‏كند و سربازهاى نفس را به اطاعت تو وامى ‏دارد و اين قلعه را از درون فتح مى ‏كند. 🌹تو در اين مبارزه نه با تلقين و تحميل، كه با فكر و ذكر با اين شناخت ‏ها و يادآورى ‏ها و با مقايسه ‏ها به تكبير و توحيد مى ‏رسى و آنگاه كه درگيرى پيچيده ‏تر شد، نوبت بلاء و ضربه مى ‏رسد. 🌹و اين ضربه ‏ها، براى تويى كه تولد يافته ‏اى و تويى كه از مركبت جدا شده ‏اى، بزرگترين نعمت و بزرگترين هديه است. 🌹 اين بلاء را از بالا مى ‏فرستند. تو نمى ‏توانى خودت را خوب جراحى كنى، از بالا، دست روى نقطه ‏ى درد مى ‏گذارند و چنان فشار مى ‏دهند كه در دمل، چركى نماند. 🌹اين بازى ‏ها كه ما خودمان درمى ‏آوريم، در واقع نمايشى است كه مى ‏خواهيم خلقى بودنمان را توى چشم ‏ها بريزيم. 🌹آن بلايى كه از بالا مى ‏فرستند و آن لقمه ‏اى را كه از آنجا برايت مى ‏گيرند، درست به اندازه ‏ى گلويت است‏! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۰۸ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
🏞 | 🔰 فقط با یک اشاره ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
استاد علی صفایی حائری
🏞 #عکس | 🔰 فقط با یک اشاره ❛❛ عین‌صاد 📚 #مسئولیت_سازندگی #️⃣ #عکس_نوشته #عین_صاد | عضو شوید 👉🏻
📜 |🔰 فقط با یک اشاره 🔸️اين حيوان است كه به خاطر غريزه ‏ها و با پاى غريزه ‏ها زندگى مى‏كند و راه مى ‏رود. اما انسان بايد از اين سطح بالاتر بيايد و از تضادى كه در نهاد اوست مدد بگيرد و حركت كند، آن هم حركتى نه به سوى آنچه در حد او و پايين ‏تر از اوست. 🔸️حركت به سوى وجودى برتر و بالاتر و بى ‏نياز و بى ‏مانند و نامحدود. و ديگر اين انسانِ از بند رهيده و به وسعت رسيده، اين انسان دريا دل، با قطره‏اى طوفان نمى ‏گيرد و با جلوه ‏اى و هوسى موج بر نمى ‏دارد. 🔸️اين ما هستيم كه با حرفى شاد مى ‏شويم و از حرفى مى ‏رنجيم، با صنارى قالب تهى مى ‏كنيم و اين ما هستيم كه هوس ‏هاى ما و هوس ‏هاى خلق در ما حركت ايجاد مى ‏كند و اين ما هستيم كه دنيا چشممان را پرمى ‏كند و دگرگونمان مى ‏سازد. اما آن‏ها كه از اسارت‏ها رهيده‏اند و به عشق حق رسيده ‏اند و در حد وظيفه زندگى مى ‏كنند، جز با امر او، جز با حكم او، جز با اشاره ‏ى او به راهى نمى ‏روند و با يك اشاره ‏اش با سر مى ‏روند. 🔸️ آن‏ها كه دريا دل شده ‏اند، ديگر اين قطره ‏ها حتى اين رودها در آن‏ها سرشارى و لبريزى نمى ‏آورد، كه رودها از دريا برخاسته ‏اند و به دريا پيوسته ‏اند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۶ #⃣ 👤: @ad_einsad
🌄 | 🔰 سرداران فاتح قلعه ها را از درون فتح می‌کردند... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
استاد علی صفایی حائری
🌄 #عکس | 🔰 سرداران فاتح قلعه ها را از درون فتح می‌کردند... ❞ عین‌صاد 📚 #تقیه #️⃣ #عکس_نوشته #سیاست
📜 |🔰سرداران فاتح، قلعه‌ ها را از درون فتح می‌کردند... ▪️كسانى كه قدر خود را نمى‏ شناسند و ابعاد ظلم را نمى ‏فهمند و مغرور و فريب خورده‏ ى نان و پاداش مى‏ شوند، در برابر ولى خواهند ايستاد. بايد از آنجا آغاز كرد كه ظلم را در هر چهره بشناسند و توقعشان از حكومت تا حد رفاه و پرستارى نماند. ▪️ما در برابر كسانى كه گردوخاك به صورتمان ريخته اند مى‏ شوريم و درگير مى ‏شويم و در برابر اين ظلم ‏ها مى‏ ايستيم مادام كه عدالت‏ هاى ستمگر و ستمگرهاى عادل نام را نشناسيم، در برابر آن‏ها نمى‏ شوريم و لعن و دشنام مان از عادت تجاوز نمى ‏كند. ▪️بايد با حديث معروف، آن‏ها را به سوى حقيقت مستور آورد. راه‏ هاى كوهستانى به ما مى ‏آموزد كه قله ‏هاى سركش و صخره‏ هاى بلند را آنجا كه نتوانستى از روبرو فتح كنى مى ‏توانى دور بزنى و بر سر آن‏ها پاى بگذارى. ▪️هنگامى كه يك مقدار نيرو در دل صخره جاى گرفت انفجار آن مى ‏تواند صخره‏ ها را متلاشى كند واين يك حقيقت است كه سرداران فاتح، قلعه ‏هاى محكم را از درون فتح مى ‏كردند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۹ #⃣ 👤: @ad_einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | 🔰 مغرور به عبادت 📌قسمت دوم 🎧 📚 📣 جهت دانلود نسخه کامل 👈🏻 کلیک 👉🏻 نمایید. #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_einsad
📜 |🔰 پدربزرگِ کفر ! 🍂آدمى كه به ماهى چند هزار تومان حقوق و يك زن و بچه و برو بيايى و احياناً يك عنوان روشن‏فكرى و چند جلسه سخنرانى قانع است، ديگر چه مى ‏خواهد؟! 🍂 اگر به اين حد قانع باشد، طبيعى است كه حركتى نكند، طبيعى‏ است كه در ركودش بگندد. 🍂اگر به طهارت آب پاك چشمه ‏ها و اشك پاك ابرها هم كه باشد، مى ‏گندد؛ كه گنديدن ضرورت است. 🍂كفر متحرك به اسلام مى ‏رسد، ولى اسلام راكد، پدر بزرگِ كفر است. 🍂سلمان ‏ها در حالى كه كافر بودند، حركتشان آنها را به رسول منتهى كرد و زبيرها در حالى كه با رسول بودند، ركودِشان آنها را به كفر پيوند زد. 🍂كفرى كه با حركت ما همراه باشد، وحشتى ندارد. وحشت آنجايى است كه با ركودها پيوند خورده باشيم. 🍂آدمى تا زمانى كه مسائل را در همين حد، احساس نكرده باشد، منشاء عمل و حركتى در او نخواهد شد. 🍂اين نكته كه چرا از جايى كه هستيم حركت كنيم؟ بايد خود، جواب آن را بدهيم. 🍂بايد خود احساس كنيم در جايى كه ايستاده ‏ايم، نمى ‏توانيم كارى انجام دهيم و بين آنچه هستيم و آنچه مى ‏توانيم باشيم، فاصله است. 🍂ما كه براى رسيدن به يك شغل، يك منصب و يا حتى يك ليوان آب، اين قدر فعّال و كوشا هستيم و اين قدر زد و بند مى ‏كنيم، آيا ضرورى ‏تر از اينها برايمان وجود ندارد؟! آيا در همين سطح و اندازه هستيم؟! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۱ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌄 | 🔰 آنها که خداوند هستی را دیده‌اند به هستی قانع نمی‌شوند و حتی از بهشت و تمام هستی آزادانه می گذرند... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad
استاد علی صفایی حائری
🌄 #عکس | 🔰 آنها که خداوند هستی را دیده‌اند به هستی قانع نمی‌شوند و حتی از بهشت و تمام هستی آزادانه م
📜 |🔰آنها که خداوند هستی را دیده‌اند به هستی قانع نمی‌شوند و حتی از بهشت و تمام هستی آزادانه می گذرند... 🔸آن‏ها كه عظمت هستى را ديده ‏اند و دنيا را در ميان هستى تماشا كرده ‏اند و زمين را از بالا ديده ‏اند ديگر زمينى را نمى ‏بينند و يا آن را مانند قرص نانى مى‏بينند و به آن قانع نمى‏شوند كه: «مامتاع الحيوة الدنيا فى الآخرة الا قليل»؛«دنيا در ميان وسعت آخرت بسيار ناچيز است.» 🔸آن‏ها كه عظمت هستى و خداوند هستى را ديده‏اند، به هستى قانع نمى‏شوند و حتى از بهشت و تمام هستى آزادانه مى‏گذرند كه: «رضوان من الله اكبر.» 🔸 و اين روح به عظمت رسيده و از مرزها گذشته ديگر با كم‏ ها تحريك نمى ‏شود و با كوچك‏ ها اسير نمى‏ شود و جز وظيفه، چيزى در او موج نمى‏ آفريند و شورى نمى‏ آورد.در اين حد بشر آدم مى ‏شود و با اين عظمت است كه بشر به انسانيت مى ‏رسد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۷ #⃣ 👤: @ad_einsad
📜 |🔰کدامین راه؟ 🛤ما با انسان طرف هستيم و انسان، يك بُعد ندارد و با يك چشم و از يك زاويه نمى ‏توان او را ديد. 🛤 انسان در مجموعه ‏ى زاويه ‏هايش يعنى آزادى. و اين است كه نمى ‏توان بدون اين خصوصيات، مسأله را حل كرد. 🛤 اين انسان است كه بايد مسأله ‏اش را حل كند و مى ‏تواند انتخاب كند... تنها راه حل انسانى، همين راه است. 🛤 راه ‏هاى نزديك مجبورند انسان را قربانى كنند و نعش او را به دوش بگيرند. 🛤 و همين سختى راه و بلند بودن قلّه، باعث شد كه اين راه را جز مذهب، جز پيامبران، هيچ كس ديگر، نپيمايد ... حتى خود مذهبى ‏ها، در هنگام بحران آن را كنار مى ‏گذاشتند و در بن ‏بست ‏ها باج مى ‏دادند و خود را مى ‏رهانيدند! 🛤 اين راهى است كه پيشوايان از سختى و سختى آفرينش توضيح ‏ها داده ‏اند. اين راه را كسانى مى ‏روند كه درست رفتن را مقصد مى ‏دانند و كيفيت را و چگونگى را، بر رسيدن به قله ترجيح مى ‏دهند. 🛤 آنها رفتن را و رسيدن را، وسيله ‏اى براى اين ورزيدگى و پختگى مى ‏دانند. و اين است كه هدف را فداى وسيله نمى ‏كنند و به خاطر رسيدن از ورزيدگى ‏ها و بارورى ‏ها دست نمى ‏شويند. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۹۱ #⃣ | عضو شوید 👉🏻 👤: @ad_Einsad