eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 القاب حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها 🔻با داشتن حضرت خديجه جايگاه ام المؤمنيني براي شيعه است، و قدر آن را شيعه بايد بداند. جای غصه فراوان دارد که اینقدر درباره حضرت خديجه کار نکرديم و حضرت خديجه (سلام الله عليها) را معرفی نکردیم که دیگران اسوه‌هاي خود را بر سر تاريخ زدند. ما با داشتن حضرت و آن همه کرامت وفضیلت، چرا نبايد مصداق ام المؤمنين را ما ارائه کنيم؟ در همان زمان هم نسبت به حضرت خديجه حسادت مي کردند. 🔹 ايشان خانه‌ای پشت مسعی (محل سعی بین صفا ومروه) داشت آنقدر بزرگ بود که اهل مکه آن زمان يکجا براي اطعام آنجا جمع می شدند. قبل از اينکه همسر رسول خدا بشود به ام الأيتام، مشهور بود خيلی‌ها (از اشراف وغیره) اين لقب را برای او نمی پسندیدند... می‌گفت: نه، من همين لقب را می‌خواهم. 🔸 از ایشان يک جمله نقل نشده که اشاره‌ای باشد به این که من اموالم را براي رشد اسلام دادم؛ خيلي مهم است، يک نفر اين همه اموال را اصلاً نبيند، فقط رسول خدا را ببیند. آن وقت چرا ما درباره شخصيت ايشان کار نمی‌کنيم؟ سزاوار است گروهی از خواهران حوزه‌های علمیه ممحض شوند در احياء چنین اسوه‌ای. پژوهش کنند ببينند چقدر بزرگ است؟! بعد مستدل و مستند ارائه کنند ؛ حضرت زهرا خشنود می‌شوند، اميرالمؤمنين و رسول خدا خشنود می‌شوند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔘 @ejtehad_jame
🗓سالروز هلاکت یپریم خان ارمنی 🏴قاتل چند مشروطه‌مشروعه‌خواه 🏴همچون شهیدشیخ فضل‌الله‌نوری 🏴وآیةالله‌آخوندملاقربانعلی‌زنجانی 🏴سرداران‌ملی ستارخان و باقرخان 💠امام خمینی ‼️اگر از مشروطه عبرت نگیریم انقلاب ما هم به سرنوشت آن دچار میشود، اگر ملت، علما، نویسندگان، روشنفکران متعهد سستی بکنند و از مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که به سر انقلاب مشروطه آمد! ۶۰/۸/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️چه شد انگلیسیها درمشروطه کامیاب شدند درحالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده نشود؛ بنظرم مشکل کار از اینجا پیش آمدکه اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی عمده علما را فریب بدهند! ۸۵/۲/۹ ‼️دشمن را باید شناخت اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم بخاطر اینست، ما در صدر مشروطه هم متأسفانه علمای بزرگی داشتیم که توطئه غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی ندیدند و مماشات کردند، نتیجه این شد که کسی مثل شیخ فضل‌الله جلوی چشم آنها به دار زده شد و بعد سیلی خوردند؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروز آغاز درس خارج رهبری 🏳باشروع باب جهاد درسال۱۳۶۹ 💠رهبرانقلاب ‼️در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قوی‌ای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدیدی که بر سر راه حکومت قرار میگیرد از لحاظ فقهی بحث کنند! ۹۰/۶/۱۷ ‼️در درس خارج فقه باید مباحث کاربردی مطرح شود. بعضی از مباحث دروس خارج فقه و اصول وجود دارد که واقعاً مورد احتیاج نیست ولی بحث میشود، یک فقیه، در تمام دوره استنباط ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازم اصول، معطل شویم؟! ۷۴/۹/۱۳ ‼️بنده بعد از رحلت امام خیلی از این مسؤولیتهای مهم کشور را دو ساله، سه ساله یعنی زماندار به این و آن محول کرده‌ام. شما علما و فقهای عزیز و بزرگوار که درس خارج میگویید و پنجاه نفر، صد نفر کمتر یا بیشتر هم شاگرد دارید؛ خیلی خوب، محض رضای خدا به مدت سه سال این درس را تعطیل کنید. اگر این درس تعطیل بشود، آیا در عالَم ضایعه‌یی پدید خواهد آمد!؟ بیایید این مدیریت را قبول کنید و یک نفر مدیر بشود ۷۰/۱۱/۳۰ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
♨️فتوای رهبر معظم انقلاب درباره دوچرخه سواری بانوان در خیابان @ejtehad_jame
📸 | باید طلاب را مُتَفَقِّه، سیّاسِ حکیمِ مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. 🆔 @ejtehad_jame
فقیه خراسانی اسوه تبلیغ.pdf
303.6K
جزوه (فقیه خراسانی اسوه تبلیغ) شرحی کوتاه از زندگی و فعالیت های تبلیغی عالم ربانی آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی یزدی است عالم بزرگی که به فرموده آیت الله بهجت بعید است روزگار دوباره نظیر او را بیاورد. @ejtehad_jame
بسمه تعالی: سلام علیکم به اعضای گرامی کانال پیشنهاد می شود به کانال آرشیو صوتی احادیث معنوی استاد نیک اقبال در تلگرام مراجعه کنند و صوت ها را از اول به ترتیب گوش کنند مباحث بسیار خوب و جامعی دارد که غالبا کمتر جایی پیدا میشه،مباحثی که تا به حال کمتر شنیده اید و تأثیر زیادی در اصلاح ارتباط ما با همسر،فرزند،والدین،همسایه،همکار،همدرس،طبیعت،هستی،و ارتباط معنوی توحیدی با خداوند و اهلبیت علیهم السلام دارد جدّا سفارش می کنیم حداقل ۲۰صوت آنرا گوش کنید تا متوجه تأثیرگذاری این مطالب در تمام عرصه های زندگی تان بشوید.استاد نیک اقبال از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله خوشبخت و آیت الله آقا مرتضی تهرانی (برادر آیت الله آقا مجتبی تهرانی)و خیلی علمای دیگه هستند و هم در دانشگاه تهران،دکترای پزشکی گرفته اند و هم در حوزه در رشته های گوناگون علمی تحصیل کرده اند و به صورت تخصصی در مباحث عرفان اسلامی،و عرفان های شرقی و غربی تحقیقات وسیعی داشته اند و صاحب تألیفات زیادی در این زمینه هستند. صوت های جلسه احادیث معنوی ایشان در تلگرام بارگذاری شده و بسیار مفید و کارگشاست.افق جدیدی در زندگی طالبان معنویت و معرفت باز می کند هفت مقاله کوتاه در سیر و سلوک در آخر کتاب الاذکار ایشان هم خیلی جالبه 👇👇 احادیث معنوی(آرشیو جلسات مصطفی نیک اقبال) https://t.e/revayat_manavi با تشکر .ادمین کانال @avaymarefat
pkg.apk
19.51M
نرم افزار«الهادی» شامل گفتارها و نوشته های مکتوب و سخنرانی های استاد شیخ جعفر ناصری(دام ظله)در زمینه های مختلف خصوصا مسائل تربیتی و اخلاقی و سلوکی می باشد.ایشان از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله بهاءالدینی و آیت الله کشمیری(رضوان الله علیهم)و...می باشند. @avaymarefat
💢 چه لزومی دارد که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟ 🔰 آیت الله سید علی خامنه ای ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔅من همیشه پیش خودم این جور فکر می کردم و می کنم که چه لزومی کرده است که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟ چه مانعی دارد که در يك محفل عمومی، با جمعیت زیاد، افکاری که در مجلس آماده هستند برای شنیدن، آماده باشند برای شنیدن چیزهای مشکل و محتاج به تأمل و تفکر، عینا مثل کلاسی درس؟ 🔅چه لزومی دارد که حتما در روز ماه رمضان؛ چون ماه رمضان است و دهانها روزه است، گوینده خودش را ملزم و ناچار ببیند که مطالب را سرگرم کننده تر و شیرین تر و توأم با مسائل تفریحی بیشتر بیان کند؟ چرا؟ تا کی ما باید در محافل و مجالس عمومی، امید بهتر و بالاتر و عمیق تر اندیشیدن را نداشته باشیم؟ چرا باید نداشته باشیم؟ از مراسلات @ejtehad_jame
♻️حق و حکم از منظر علامۀ طباطبایی 🔰 عباس افروزی 💠یکی از دغدغه هایی که در علم فقه وجود دارد، تعاریفی است که در مورد مفاهیم فقهی مطرح می شود که آیا آن تعاریف، تعریف عرفی اند یا مباحث اصولی، فلسفی، کلامی بسان عینکی بر چشم فقهاء موجب شده مفاهیم فقهی را آنطور که باید، تعریف نکرده باشند. ❇️توضیح آنکه: در میان قواعد مختلف، یک قاعده محکم و بدیهی وجود دارد که «عناوین فقهی ملقات به عرف اند». یعنی عناوینی که در لسان آیات و روایات آمده، به عرف القاء شده است و در تبیین آن ها نباید از دید و نگرش عرفی خارج شد. 🔹ریشۀ نزاع در میان فقهاء این است که کدام یک از تعاریف، به عرف نزدیک تر بوده و آثار و لوازمش موجب خروج از فهم عرفی خارج نمی شود. بنابراین نباید چیزی غیر از دید بسیط و سادۀ عرفی در تحلیل و تبیین آن مفاهیم حاجب و مانع شود. 💠به عنوان مثال یکی از اشکالاتی که مرحوم امام «ره» به محقق اصفهانی «ره» درمورد تعریف و تبیین مفهوم «ملک» این است که ورود شما در باب مقولات عشر برای تحلیل و تبیین مفهوم عرفیِ ملک، از اساس اشتباه بوده، حال چه ملک را از مقوله جده بدانید چه از مقوله اضافه. چرا که در تحلیل و تبیین مفهوم مِلک، باید فهم عرف را ملاک قرار داد. در این تحلیل که شما مفهوم ملکیت را به وسیلۀ مقولۀ جده یا اضافه توضیح دهید، پنداشته اید عرف در ابتداء مقولات عشر را درک کرده و در قدم بعد به مفهوم ملکیت منتقل شده است! در حالی مقولات عشر بعد از سالیانی دراز به وسیلۀ ذهن دقیق و عمیق فلاسفه اثبات شده است! قطعا عرف مفهوم ملکیت را سابق از مقولات عشر درک کرده است. لذا نباید برای توضیح ملکیت دست به دامن مفاهیم نسبیه و مقولات عشر شد: «و أمّا الأمر الثاني: فقد يُقال: بأنّ المقام من قبيل استصحاب الشخصي، و لا يجري فيه استصحاب الكلّيّ؛ و ذلك لأنّ الملكيّة هو اعتبار المقولة؛ إمّا الجِدَة و إمّا الإضافة…..و الجواب عن ذلك: أنّ زمان اعتبار الملكية متقدّم على زمان كشف المقولات، و لازم اعتبار المقولة دركها، و ليس فليس...» كتاب البيع(تقرير قديرى)، ص: 59 ✅روش علامه در تعریف مفاهیم فقهی مرحوم علامۀ طباطبایی «ره» در تعریف مفاهیم فقهی روشی اتخاذ کرده که در آن روش چنین تحلیل و تبیین هایی از اساس سالبه به انتفاء موضوع می شوند. 🔸ایشان برای تحلیل و تبیین این مفاهیم، اولین مرحله ای که عرف انسانی از آن نشأت گرفته است را ملاک قرار می دهند. ایشان بنا بر قاعده «الإنسان جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» انسان را در وهلۀ اول انسانی ساده و بسیط می بیند که تمام قوای انسانی اش بالقوه بوده و بُعد حیوانی اش غلبه دارد. انسان در این وهله به حیوان بودن نزدیک تر است تا انسان بودن. 🔹از این رو مرحوم علامه برای تبیین و شرح چنین مفاهیمی، از مفاهیم روشن و پر واضحی-که حتی گیاهان و حیوانات نیز در آن مشترک اند- استفاده کرده و زنجیره وار این مفاهیم را روی هم چیده تا به مقصود نهایی برسد. چنین تعریفی که شروعش از ابده البدیهیات باشد، قطعا عرفی بوده و لوازم و ثمرات صحیحی خواهد داشت. 💠به عنوان مثال مرحوم علامه ذیل «آیه 188 سورۀ بقره» در مورد مفهوم حق و ملک و کیفیت به وجود آمدن این مفاهیم در میان عرف چنین سخن می گوید: « كل ما بين أيدينا من الموجودات المكونة، و منها النبات و الحيوان و الإنسان، فإنه يتصرف في الخارج عن دائرة وجوده مما يمكن أن ينتفع به في إبقاء وجوده لحفظ وجوده و بقائه، فلا خبر في الوجود عن موجود غير فعال، و لا خبر عن فعل يفعله فاعله لا لنفع يعود إليه، فهذه أنواع النبات تفعل ما تفعل لتنتفع به لبقائها و نشوئها و توليد مثلها، و كذلك أقسام الحيوان و الإنسان تفعل ما تفعل لتنتفع به بوجه و لو انتفاعا خياليا أو عقليا، فهذا مما لا شبهة فيه.» المیزان، ج2، ص53 توضیح آنکه مرحوم علامه می فرماید تمام افعال و تصرفاتی که موجودات زنده (اعم از گیاه و حیوان و انسان) خارج از دایرۀ وجودی خود انجام می دهند، همه و همه به خاطر تحصیل منفعتی است که به خود آن ها برگردد. و می فرماید که چنین مساله ای بدیهی بوده و مما لا شبهة فیه است. 📌 ادامه👇
📌 ادامه👆 🔵اصل اختصاص 🔸ایشان در ادامه، یک مساله و حلقۀ بدیهی دیگر را بر آن مسالۀ بدیهی سابق سوار می کنند: این موجودات زنده با غریزه طبیعی و شعوری خدا دادی خود، می فهمند که به دست آوردن منفعت به صورت کامل حاصل نمی شود مگر با اختصاص دادن آن منافع به خود. به این صورت که فعل و تصرف در آن چیزی که موجب نفع می شود را به خود اختصاص داده و از فاعل های دیگر جلوگیری کند : «و هذه الفواعل التكوينية تدرك بالغريزة الطبيعية، و الحيوان و الإنسان بالشعور الغريزي أن التصرف في المادة لرفع الحاجة الطبيعية و الانتفاع في حفظ الوجود و البقاء لا يتم للواحد منها إلا مع الاختصاص بمعنى أن الفعل الواحد لا يقوم بفاعلين (فهذا حاصل الأمر و ملاكه) و لذلك فالفاعل من الإنسان أو ما ندرك ملاك أفعاله فإنه يمنع عن المداخلة في أمره و التصرف فيما يريد هو التصرف فيه، و هذا أصل الاختصاص الذي لا يتوقف في اعتباره إنسان». الميزان ج2، ص: 54 🔹ایشان تنازع و مشاجرات موجودات و سلاح هایی که آفرینش در بدن آنان تعبیه کرده است را شاهد بر این اصل اختصاص می گیرند: «و يشهد به ما نشاهده من تنازع الحيوان فيما حازه من عش أو كن أو وكر أو ما اصطاده أو وجده، مما يتغذى به أو ما ألفه من زوج و نحو ذلك، و ما نشاهده من فيما حازوه من غذاء و نحوه حتى على الثدي» 💠«ملک» نوعی اختصاص در عرصۀ اجتماع 🔹مرحوم علامه بعد از اینکه اصلی به نام اصالة الإختصاص را در میان موجودات -اعم از گیاه و حیوان و انسان- تبیین کردند، در مرحلۀ بعد وجهۀ نظر خود را به انسان برگردانده و وارد بُعد اجتماعی انسان می شود. بدین بیان: انسان به حکم فطرت و غریزه وارد زندگی اجتماعی می شود. لکن ورود به زندگی اجتماعی موجب از بین رفته آن اعتبار قبل الإجتماع (اصل اختصاص) نمی شود. زیرا همان اندازه که اجتماعی بودن انسان فطری است، اصل اختصاص هم برای او یک مسالۀ فطری و غریزی است. در تقابل میان دو مسالۀ فطری، هیچگاه یکی از دو طرف از بین نمی روند بلکه با اصلاح و سر و سامان دادن، آن دو را در کنار هم نگه می دارد. از این رو ورود انسان در فضای زندگی اجتماعی موجب از بین رفتن اصل اختصاص نمی شود بلکه با سر و سامان دادن، آن را به یکی از قوانین و نوامیس اجتماعی تبدیل کرده و با تنویع آن را به صورت های مختلفی در می آورد. به این صورت که اگر ، آن را «ملک» و اگر ، آن را «حق» می نامد. و به همین شکل تنویع های دیگری انجام می دهد: « ثم إن ورود الإنسان في ساحة الاجتماع بحكم فطرته و قضاء غريزته لا يستحكم به إلا ما أدركه بأصل الفطرة إجمالا، و لا يوجب إلا إصلاح ما كان وضعه أولا و ترتيبه و تعظيمه في صورة النواميس الاجتماعية الدائرة، و عند ذلك يتنوع الاختصاص الإجمالي المذكور أنواعا متفرقة ذوات أسام مختلفة فيسمى الاختصاص المالي بالملك و غيره بالحق و غير ذلك». المیزان، ج2، ص54 🔰از اینجا عمق و قدرت فقهی علامۀ طباطبایی«ره» آشکار شده و حقاً جای خالی حداقل یک اثر فقهی در میان آثار ایشان احساس می شود. اما ایشان مرد تکلیف بود و متناسب با نیاز زمانۀ قلم فرسایی می کرد. درود و رضوان الهی بر روان پاک و مطهّرشان باد. ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ از مراسلات @ejtehad_jame
🔴 حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ آینده امری بینابین است/ دغدغه‌های فرهنگی را بروند از همان کسی مطالبه کنند که معادل بیش از 100 مؤسسه فرهنگی به او بودجه داده‌اند ✔ حجت الاسلام دکتر در گفتگو با برنامه چهارسو: 🔸 «جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام که بتواند نظامات کلان را درک کند. 🔹 به اعتقاد من حوزه را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و و به امر مستنبط است. 🔸 علم در با تولید می‌شود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت. 🔹 فقیه قرار است باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است. 🔸 من غرب را دست‌کم نگرفته‌ام و نمی‌گیرم، اما اینکه هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیت‌های عالم اسلامی برای مواجهه و در آن قفل شده است. 🔹 غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد می‌کند، اما بنده به آنچه که آقای درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند. 🔸 در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند. 🔹 به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود. 🔸 به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند. 🔹 یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت. 🔸 در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیش‌بینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع خواهد شد.» 📹 مشاهده فیلم کامل مصاحبه: aparat.com/v/h5sYA@ejtehad_jame
🌀 نظر حضرت امام(ره) درباره مرجعیت 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 حضرت امام(ره) در ، علاوه بر تخصص در فقه و اصول و سایر علوم حوزوی، شرایط دیگری را برای مجتهد می شمارند که عبارتند از: ۱. احاطه به مسائل زمان خود ۲. تخصص در مسائل سیاسی و اظهار نظر سنجیده ۳. آشنايى به روش برخورد با حيله ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، ۴. داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، ۵. اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، ۶. شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته شده آنان؛ ۷. درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم؛ ۸. زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى ۹. خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است ۱۰. مدير و مدبر ۱۱. نگاه حکومتی به فقه (صحيفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹) ❓ اکنون جای این سؤالات است، حضراتی که سودای مرجعیت دارند، به غیر از کارهای علمی حوزوی، چه سابقه ای در این شرایط دارند؟ مدیریت و مدبریت آنها کجا آزموده شده است؟ اگر در مسائل اقتصادی بصیرت دارند، چرا در مسئله FATF موضعی نگرفتند؟ یا چرا تا کنون در راستای تحقق نظریه اقتصاد مقاومتی، اعم از فعالیت علمی یا حمایتی، کاری نکرده‌اند؟ اگر جریان شناسی سیاسی دارند و از فرمولهای سیاسیون باخبرند، چرا با اعضا فتنه دیدار کرده، یا با سکوتشان از آنها حمایت می کنند؟ اگر نگاه حکومتی به فقه دارند، چرا با لیبرالها و سکولارها دیدار می کنند؟ 🔹 جواب این سوالها، همان شاخص هایی هستند که ردای مرجعیت را هرگز اندازه تن سوداگران مرجعیت نمی داند. غیر از این است که می خواهند برای مرجعیت آینده، همه را از خودشان راضی نگه دارند؟ اینکه به سادگی از کنار این همه مسئله در جامعه می گذرند، تا نکند به کسی بربخورد، نباید ما را مشکوک کند؟ 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @ejtehad_jame
💢وظایف فقیه؛ از رساله‌نویسی تا اداره جهان بشریت با نگاهی به صحنه امروز حوزه علمیه قم اقلیتی از حوزویان را می‌بینیم که سقف فعالیت‌های فقیه را پرداختن به فقه فردی میدانند و بر خلاف سنّت مراجع عظام فعلی حفظهم‌الله و گذشتگان از علمای صالح سلف، با وجود آن‌که مراجع مسلم در قید حیات‌اند دست به و پاسخ به استفتائات و تلاش برای تصدّی مرجعیت می‌زنند. ورای اهداف و آثار ناپسند این فعالیت‌ها؛ آیا واقعا سقف انتظاراتی که اسلام از فقها دارد چاپ رساله و پاسخ به استفتاء است؟ اساسا از دیدگاه اسلام چیست؟ پاسخ به این سؤال را از نامه مجاهد فقید؛آیت‌الله رحمه‌الله می‌خوانیم. نامه‌ای که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامی توسط امام، برای حجت‌الاسلام و المسلمین نوشته و دیدگاه‌های خود را درباره حکومت اسلامی و جایگاه فقیه در این حکومت بیان داشتند.همچنین این نامه تفاوت سطح فکری یاران امام با حوزویان غیرانقلابی مشخص می‌کند. بخشی از این نامه را مرور می‌کنیم: 📜«... ؟ آیا ولایت و حکومت جهانی اسلام برای همین فقهایی است که ذکر شده [است]؟ نه. فقیه در کتاب و سنت و در صدر اسلام به معنی امروزی نیست. «تفقه فی الدین» صرف دانستن احکام و از لحاظ حقوقی نیست، تفقه در دین، فهم در دین به معنی وسیع کلمه است. دینی که می‌خواهد نه به کره زمین بلکه بر سایر کرات فرمان‌روایی کند، فهم این دین از لحاظ ایدئولوژی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و بالجمله تمام شئونی که بر جامعه از حیث اخلاق، معارف، سیاست، روابط اجتماعی، اقتصاد و غیر حکومت می‌کند، فهم این شئون تفقه در دین است، عالم به این شئون فقیه است، العلماء ورثة الانبیاء الفقها خلفاء الرسول ... اگر بخواهیم بگوییم فقیه [صرفا یک] حقوق‌دان [است]، آن هم این حقوق‌دان‌هایی که می‌شناسیم، زعامت اسلام را کوچک کرده‌ایم، حکومت اسلامی را به صورت کدخدایی درآورده‌ایم، یک حقوق‌دان نمی‌تواند بر جامعه کوچکی چه برسد به جامعه بزرگی که یک جزئش کره ارض است ...حکومت کند، بلکه جهان‌بینی می‌تواند حکومت کند. رئیس جمهور آمریکا با اعوان، انصار و و متخصصین، نقشه کره زمین را بررسی می‌کند و امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را تجزیه و تحلیل می‌کند. حاکم اسلامی باید جهان‌بینی داشته باشد و بتواند امور جهان را تجزیه، تحلیل و تدبیر نماید، پس اول شرط حاکم جهان‌بینی است و فقیهی حاکم است که جهان‌بین باشد. فقیه علاوه بر جهان‌بینی شرط است جهان‌گیر باشد، چون مأمور به تشکیل در زمین است و کلیه حکومت‌ها را غاصب و باطل می‌داند و در قرآن و سنت اشارات زیادی به این شرط است « و زاده بسطة فی العلم و الجسم ». فقیه باید به فنون جهان‌داری آشنا باشد و عدالت جزئی از این شرط است. پس ما حصل شرایط حاکم در همین سه شرط دور می‌زند: 1. جهان‌بینی 2. جهان‌گیری 3. جهان‌داری.»(نهضت امام خمینی ج2 ص755-747) @ejtehad_jame
اخلاق جمعی.pdf
910.5K
اخلاق جمعی(باز خوانی روایات اهلبیت علیهم السلام درباره اخلاق جمعی و تشکیلاتی) @ejtehad_jame
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أنفقي و لا تُحصي فيُحصى اللَّه عليك و لا توعي فيوعى اللَّه عليك. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خرج كن و حساب مكن كه خدا بر تو حساب كند و بخل مورز كه خدا بر تو بخل ورزد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله تُفَتَّح أبوابُ السّماء نصفَ اللّيل فيُنادي منادٍ: هَل مِن داعٍ فيُستَجاب له؟ رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نيمه شب درهاى آسمان را بگشايند و يكى ندا كند آيا كسى هست دعا كند تا مستجاب شود؟ 👈. الإمام‌الباقر علیه السلام :الصَّدَقةُ یَومَ الجُمُعةِ تُضاعَفُ، لفَضلِ یَومِ الجُمُعةِ علی غَیرهِ من الأیّامِ. امام‌باقر علیه السلام فرمودند: در روز جمعه (ثواب) صدقه دو چندان مى‌شود, زيرا روز جمعه بر ديگر روزها فضيلت دارد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ثلاث من كنّ فيه نشر اللَّه تعالى عليه كنفه و أدخله جنّته: رفق بالضّعيف و شفقة على- الوالدين و الإحسان إلى- المملوك. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: سه چيز است كه در هر كه باشد خداوند وى را پناه دهد و ببهشت برد، مدارا با ناتوان و مهربانى با پدر و مادر و نيكى با زير دست. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ اللَّه تعالى يحبّ المداومة على الإخاء القديم فداوموا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند ادامه دوستى ديرينه را دوست دارد، بنابراين دوستى ديرينه را ادامه دهيد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله تنظّفوا بكلّ ما استطعتم فإنّ اللَّه تعالى بنى الإسلام على النّظافة و لن يدخل الجنّة إلّا كلّ نظيف. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چه مى توانيد پاكيزه باشيد زيرا خداوند اسلام را بر پاكيزگى نهاده و جز مردم پاكيزه كسى ببهشت نميرود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أفضلكم إيمانا أحسنكم أخلاقا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كس از شما اخلاقش نيكتر، ايمانش بهتر است. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله حسن الخلق خلق اللَّه الأعظم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نيكخوئى خلق بزرگ خداوند است. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ اللَّه تعالى يقول يوم القيامة يا ابن آدم مرضت فلم تعدني، قال يا ربّ كيف أعودك و أنت ربّ العالمين؟ قال أما علمت أنّ عبدي فلانا مرض فلم تعده؟ رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند روز رستاخيز گويد آدميزاد! بيمار شدم مرا عيادت نكردى؟ گويد خدايا چگونه ترا كه پروردگار جهانيانى عيادت كنم گويد مگر نمى‌دانى كه فلان بنده من بيمار بود؛ چرا او را عيادت نكردى؟ @ejtehad_jame
🔹رهبر انقلاب در دیدار پر‌شور دانشجویان: زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید 🔻 @gharar_at
com.talieenoor.asarallameh-1.apk
42.59M
نرم افزار مجموعه آثار علامه طباطبایی(رضوان الله علیه) @ejtehad_jame
‼️موردی که فقط قضای روزه واجب است 🔷کسی که در روز ماه رمضان نیت روزه نمی‌کند، یا از روی ریا روزه می‌گیرد ولی هیچیک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمی‌دهد قضای آن روز بر او واجب است، ‌ولی کفاره واجب نیست. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @ejtehad_jame
‼️خوردن روزه مستحبی با دعوت مؤمن 🔷هرگاه کسی روزه‌ی مستحبی بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند و هر موقع بخواهد می‌تواند روزه‌ی خود را بخورد، بلکه اگر برادر مؤمنی او را به غذا دعوت کند مستحب است دعوت او را قبول کرده در اثنای روز افطار نماید. خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می‌کند ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی‌سازد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @ejtehad_jame
‼️تذکر به روزه دار در حال افطار سهوی 🔷س 1389: اگر شخص روزه دار در اثر فراموشی چیزی بخورد، آیا تذکر دادن به او واجب است؟ ✅ج: خیر، تذکر دادن به او واجب نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @ejtehad_jame
‼️تطهیر دهان 🔷س 1398: آیا برای تطهیر دهان وجود جرم و ذرات غذا روی دندان مانع از پاک شدن آن می‌شود یا باید علاوه بر تطهیر، دندان‌ها هم تمیز شوند؟ ✅ج: داخل دهان، با از بین رفتن عین نجاست، پاک می شود و نیاز به تطهیر ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @ejtehad_jame
‼️مکروهات روزه 🔷کارهای زیر در حال روزه مکروه است: 1️⃣ ريختن دارو به چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد. 2️⃣ انجام دادن هر كارى كه باعث ضعف مى شود. (مانند خون دادن و حمام رفتن) 3️⃣ انفيه كشيدن اگر نداند كه به حلق مى رسد و اگر بداند به حلق مى رسد، جايز نيست. 4️⃣ بو كردن گياهان معطر. 5️⃣ کشيدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بيايد. 6️⃣ استعمال شياف جامد. 7️⃣ بدون قصد بیرون آمدن منی، شهوت خود را تحریک کند. 8️⃣ نشستن زن در آب. 9️⃣ تر کردن لباسی که در بدن است. 🔟 مسواک زدن با چوب تر. @leader_ahkam
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله تعلّموا العلم و تعلّموا للعلم السّكينة و الوقار و تواضعوا لمن تعلّمون منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش بياموزيد و با دانش وقار و آرامش آموزيد و نسبت بآموزگار خويش فروتن باشيد. 👈.قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با استاد و با شاگرد خود تواضع كنيد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله مثل الّذي يتعلّم العلم ثمّ لا يحدّث به كمثل الّذي يكنز الكنز فلا ينفق منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله لكلّ شي ء طريق و طريق الجنّة العلم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت دانش است. 👈.قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله العالم من يعمل. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من زهد في الدّنيا علّمه اللَّه بلا تعلّم و جعله بصيرا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه از دنيا بگذرد خدايش بدون تعلّم علم آموزد و بصيرت دهد. 👈.الإمام‌الصادق علیه السلام :مَن زَهِدَ في الدُّنیا أثْبَتَ اللهُ الحِکمَةَ في قَلبِهِ. امام‌صادق علیه السلام فرمودند: هر که به دنیا پشت کند خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گویا سازد. 👈.قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من ازداد علما و لم تزدد في الدّنيا زهدا لم يزدد من اللَّه إلّا بعدا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علمش فزون شود و بى‌رغبتى وى بدنيا فزون نشود دوريش از خدا بيشتر شود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله لا تضعوا الحكمة عند غير أهلها فتظلموها و لا تمنعوها أهلها فتظلموهم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكمت بنا اهل مسپاريد كه بدان ستم ميكنيد و از اهلش باز نداريد كه به آنها ستم کرده‌اید. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إيّاكم و التّعمق في الدّين فإنّ اللَّه تعالى قد جعله سهلا، فخذوا منه ما تطيقون. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: از كنجكاوى در كار دين بپرهيزيد زيرا خداوند دين را آسان قرار داده است بنابراين از مسائل دين آنچه را طاقت داريد فرا گيريد. @ejtehad_jame