eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
342 دنبال‌کننده
975 عکس
199 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه راه-شناخت نامه حوزه.pdf
22.4M
▪️راه | شناخت نامه حوزه علمیه 🌿 ثبت نام حوزه های علمیه ⁉️ به چه کسی طلبه می گویند؟ اگر طلبه نباشد چه اتفاقی می افتد؟ در حوزه چه می خوانند؟ 🔻پاسخ به این سوالات و آشنایی با نظامات و دروس حوزه در نشریه راه... 🔺علاقه مندان با مطالعه این نشریه با ابعاد متفاوت تحصیل در حوزه علمیه آشنا می شوند. 💌سربازی امام زمان عج وسلام الله علیه را با آگاهی وهدف متعالی و باتوکل و تلاش همیشگی انتخاب می کنید 💌 •┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈• 🍃 ⚘ امام خامنه ای مدظله العالی⚘ ❇️ 🍀ارزش_طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده می‌کنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست. 🌿 طلبگی از همه موجود تأثیرش بیشتر است. ☘شما و هدایتگران_مردم هستید 🍀⚘⚘🌿⚘⚘🍀 ☑️ @paziresh_howze_m 📚 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای دیدار آیت الله العظمی گلپایگانی(رضوان الله تعالی علیه) و علامه طباطبایی (رحمت الله علیه) @ejtehadjame
بسمه تعالی به کانال خودتون خوش آمدید🌷 👈آوای معرفت(اخلاقی-عرفانی) @avaymarefat 👈پله پله تا اجتهاد جامع @ejtehadjame 👈صوت دروس حوزه @sotdorus 👈تجربیات نزدیک به مرگ (گزارش های بسیار زیاد از افرادی که موقتاً مرده اند و عالم برزخ و قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم را مشاهده کرده اند و دوباره زنده شده اند) @zendegidarmarg 👈اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی) @osul_etebariat 👈احادیث معنوی https://eitaa.com/joinchat/2596012051C7ceee78d5c
نظام علمی جامع در اجتهاد مبتنی بر غُرر مطالب علمی.mp3
24.3M
📚طرح نظام علمی جامع در اجتهاد مبتنی بر غُرر مطالب علمی(بسیار بسیار مهم) 📋طلبه هایی که کتاب های درسی را ضعیف خوانده،برای جبران آن در طول یک تا دو سال چه کنند؟ 🗂برای مجتهد شدن به صورت جامع در علوم مختلف در زمان کوتاه چه باید کرد؟ 🌹خدای متعال و اهلبیت(علیهم السلام)در دعاها و قرآن ما را به چیزی دعوت می کنند؟ 🌺آیا گناه و معصیت،به فطرت و روح الهی انسان آسیبی می زند؟ 👌👌👌 @ejtehadjame
5.18M
: امسال پایه ده تمام هستم برای درس خارج راهنمایی می خواستم چه جوری بخونم؟ چه کلاسی برم؟ چه کتاب هایی بخونم؟ مدرسان شریف😉 تا اونجایی که بنده از محضرتون استفاده کردم خیلی به این درس خارج های موجود دل خوش نیستید و راهکارهای بهتری دارید استاد قصد داشتم یه درس خارج روش مند بگذرونم که خیلی مفید باشه یعنی اتلاف عمر نباشه, شسته رفته باشه, استاد ان شاءالله قصد دارم وارد عرصه استادی بشم ,با درس دادن دانش و علم خیلی تثبیت میشه از کجا باید شروع کنم ؟ با تشکر در صوت☝️ ؟ @ejtehadjame
به کانال خودتون خوش آمدید🌷 👈آوای معرفت(اخلاقی-عرفانی) 👈من کیستم؟ @avaymarefat 👈پله پله تا اجتهاد جامع @ejtehadjame 👈صوت دروس حوزه @sotdorus 👈تجربیات نزدیک به مرگ (گزارش های بسیار زیاد از افرادی که موقتاً مرده اند و عالم برزخ و قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم را مشاهده کرده اند و دوباره زنده شده اند) @zendegidarmarg 👈اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی) @osul_etebariat 👈احادیث معنوی https://eitaa.com/joinchat/2596012051C7ceee78d5c 👈شیطان شناسی (مطالبی کاربردی و مهم درباره حقیقت شیطان و نقش او در گمراهی انسان ها) @anti_sheitan
💢 ثبت نام درس خارج فقه و اصول حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مجتبی خامنه‌ای 🔹 ثبت نام درس خارج فقه و اصول حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مجتبی خامنه‌ای آغاز شد. 🔹 درس خارج حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مجتبی خامنه‌ای در درس فقه با موضوع استطاعت حج و در درس اصول با موضوع تعادل و تراجیح برگزار می‌شود. 🔹این درس به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و علاقمندان برای شرکت در این درس می‌تواند از طریق لینک https://formafzar.com/form/akaxi برای ثبت نام اقدام کنند. 🆔 @ejtehadjame
887.8K
: قصد تدریس دارم از کجا شروع کنم؟ بعد چند سال درس خواندن و مدرک گرفتن، می خواهم جایی مشغول به کار شوم چه کنم؟ در صوت☝️🌺 @ejtehadjame
روش شناسی استنباط در درس های خارج فقه(خیلی مهم) .mp3
21.44M
👈روش شناسی فرایند اجتهاد در باب تعبّدیات و باب عقلائیات فقه(عبادات و معاملات) 👈آسیب شناسی روش ورود و خروج دروس خارج حوزه 👈سیر از کلیات به جزئیات و فروع فقهی و سیر از فروع به اصول و کلیات 🌹این صوت فوق العاده برای طلاب مهم است.👌👌 @ejtehadjame
1-نقش مناسک در ایجاد باورهای دینی و اجتماعی.mp3
11.97M
1-نقش مناسک عبادی و مراسمات آیینی در ایجاد باورهای دینی و اجتماعی نقدی بر نظرات وهابیت رابطه قالب های ظاهری دینی و توحید و معنویت @ejtehadjame
3-نقش مناسک در ایجاد باورهای دینی و اجتماع.mp3
6.31M
3-نقش مناسک در ایجاد باورهای دینی و اجتماعی بازخوانی نظرات علامه طباطبایی(رحمت الله علیه) درباره رابطه شریعت و سلوک توحیدی انبیاء الهی @ejtehadjame
🖊 ره: هنگام نوشتن روایات و احادیث با وضو بود و هنگام مطالعه احادیث نیز دو زانو، رو به قبله می نشست. و حتی نام آن بزرگواران(پیامبر و اهلبیتش) را بدون وضو بر زبان جاری نمی کرد. 👇🔅👇🔅👇 @ejtehadjame
عماد الدین طبری شیعی در کتاب «کامل بهایی» نوشته است «یکی از بزرگترین مظالم معاویه، این بود که یزید را بر مردم مسلط کرد و یکی از بزرگترین مظالم یزید، این بود که بعد از به شهادت رساندن امام حسین(ع)، اهل بیت ایشان را دیار به دیار به اسارت کشید تا اینکه به دمشق رسیدند و اهل بیت را در کاخ خود جای داد. در نیمه شب وقتی آنها گریه و بی‌تابی کردند، یزید از خواب بیدار شد و علت قضیه را پرسید، به او گفتند دخترکی از خاندان امام حسین(ع) (چون نصب دقیق او را نمی‌دانستند، گفتند دخترکی از خاندان امام حسین) بیدار شده است (اما با توجه به قرینه‌ی بعدی مشخص می‌شود که این دختر، دختر امام حسین(ع) است) و بهانه‌ی پدر را گرفته است و به همین دلیل گریه و زاری می‌کند و هر کاری می‌کنیم، ساکت نمی‌شود. لذا یزید می‌گوید سر پدر را برای او ببرید.» در اینجا ناچار هستم سراغ کتاب تذکره الخواص سبت ابن جوزی بروم. یکی از قواعد املاء، این است که «ابن» در جایی قرار می‌گیرد که دو اسم قبل و بعد آن، اسم علمِ پدر و پسر باشد، در این صورت ابن از وسط می‌افتد، اما به این شرط، سبت ابن الجوزی، یعنی نوه‌ی ابن جوزی. ابن جوزی، عبدالرحمان ابن جوزی حنبلی در بغداد و نوه‌ی دختری ابن الجوزی بوده است. مثل سید ابن طاووس که صحیح آن سید ابن طاووس بدون الف نیست، چون سید اسم علم نیست، اسم علم آن علی بن موسی است. بنابراین سید ابن طاووس باید با الف باشد. این یکی از اشتباهات مشهودی است که در آن الف را می‌اندازند. لذا سبت بن جوزی باید سبت ابن جوزی باشد یعنی نوه‌ی دختری ابن الجوزی. ایشان در کتاب خود از کتاب طبقات ابن سعد نقل کرده است. البته چه این را بیان می‌کرد و چه نمی‌کرد، قاعده‌ی کلی این بود که وقتی سر بریده‌ای را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند، جاهای گوشتی آن را ببرند. مسأله‌ی انتقال سر بریده برای اولین بار در کربلا شروع نشده است؛ مثلاً در تاریخ مشهور است اولین سری که حمل شد، سر عمر بن خزاعی از خواص اصحاب امیرالمؤنین(ع) بود. حتی برخی گفتند او از صحابه‌ی پیامبر(ص) بوده که بعداً در رکاب امیرالمؤمنین(ع) قرار می‌گیرد. او را در شمال عراق و موصل تحت تعقیب قرا می‌دهند و می‌گیرند و بعد سر او را می‌برند و برای معاویه می‌برند «و اول رأس حملت فی الاسلام». چون سر بو می‌گرفت، قسمت‌های گوشتی سر را می‌بریدند و به این عمل تقویر می‌گفتند؛ یعنی باباقوری کردن سر. چشم‌ها را تخلیه می‌کردند، جوف سر را تخلیه می‌کردند تا بو نگیرد. یک نکته‌ی بسیار ظریف و دقیقی وجود دارد که هم در کوفه انجام گرفته است و هم در شام. هم ابن زیاد با چوب خیزران زده است و هم یزید، اما در مورد ابن زیاد، تعبیر دقیق «علی شفتی ابی عبدالله (ع)» است، چون هنوز لب‌های امام حسین(ع) بریده نشده است، اما در شام تعبیر دقیق «علی ثنایا ابی عبدالله (ع)» است. حتی در خطبه‌ی حضرت زینب «منحنی علی ثنایا ابی عبدالله (ع)» آمده است، نه «علی شفتی ابی عبدالله (ع)». ابن زیاد دستور داد که به حسب عادت، قسمت‌های گوشتی سر را ببرند و لذا این مسأله که خانه به خانه و روی نیزه بوده، قابل رد است. این اول کلام است و از نظر تاریخی همان روایتی صحیح است که در صندوقچه‌ای بود و در میان راه شام پول داد و صندوقچه‌ی سر را گرفت و بعد هم شست و سر را در همان صندوقچه گذاشت. لذا اینکه بخواهند با نیزه و منزل به منزل ببرند، عوامانه و بیشتر زبان حال است. *نقل از استاد یوسفی غروی @ejtehadjame
- بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا http://fahimco.com/Post/Details/3135 استاد هادی یوسفی غروی @ejtehadjame
🖌 🔹سهم ما در تحولات افغانستان و افق آن تحولات افغانستان چه نسبتی با جمهوری اسلامی دارد؟ آیا چشم‌انداز تحولات این کشور برای ایران امیدآفرین یا نگران‌کننده است؟ طبیعتا در پاسخ به این دو سوال نظرات مختلفی مطرح می‌گردد. دلیل این اختلاف این است که هر تحلیلگری نوعا با نگاه و اعتماد به دسته‌ای از اخبار و اطلاعات درصدد پاسخ به این سوالات برمی‌آید و تحلیلگر دیگر با نگاه و اعتماد به دسته‌ای دیگر از اخبار و اطلاعات اظهارنظر می‌کند. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران با نگاه به اختلاف عقیدتی میان جمهوری اسلامی و طالبان و نیز با نگاه به سطح نفوذ سیستم‌های اطلاعاتی پاکستان و آمریکا که رفتارشان با ایران دشمنانه است و همین‌طور با نگاه به اقلیت 17 تا 20 درصدی شیعه در مقایسه با اقلیت بزرگ‌تر 40 تا 42 درصدی پشتون معتقدند، تحولات افغانستان و چشم‌انداز آن به ضرر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در همان حال تحلیلگران دیگر معتقدند از آنجا که یک ضلع خارجی اصلی که دشمن اول ایران به حساب می‌آمده با شکست مطلق مواجه گردیده و یک ضلع داخلی حلقه که در حکم دست‌نشانده آمریکا بوده، از میان رفته است هم تحولات و هم افق آن من‌حیث‌المجموع به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود و به احتمال خیلی زیاد وزن ایران را در تحولات افغانستان افزایش خواهد داد. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد: 1- در فاصله سال‌های 1370 تا 1399، یک قدرت بین‌المللی و یک قدرت منطقه‌ای و دو قدرت رسمی و غیررسمی داخلی سهم عمده‌ای در تحولات افغانستان داشتند؛ آمریکا به عنوان یک قدرت بین‌المللی برای اعمال نفوذ و دستیابی به اهداف و اجرای سیاست‌های خود از یک‌سو... ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/225633 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ @kayhannewspaper
💢 قهرمان‌های ورزشی آموزگاران ایستادگی و امید و نشاط‌ هستند ✅ رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو: 🔹 قهرمانی در مسابقات ورزشی به خصوص در سطح بین‌المللی حامل یک پیام مهمی است. 🔹 آن پیام عبارت است از پیام توانایی، نشاط، همت، قدرت اراده، یعنی همه احساس میکنند که این کسی که توانست قهرمان بشود، روی سکو‌ی قهرمانی بایستد، همت کرده، اراده کرده، توانایی خودش را بالفعل کرده، نشاط به جامعه می‌بخشد. این پیام مهم قهرمانی در صحنه‌های بین‌المللی ورزشی است. 🔹 در واقع قهرمانها آموزگاران ایستادگی و امید و نشاطند. 🆔 @ejtehadjame
🖌 🔹جعبه سیاه آمریکا در افغانستان تحولات در افغانستان، توجهات را به طور خاص به خود معطوف کرده است. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا مخاطبان خلأیی را که پس از خروج نظامیان این کشور احساس کرده و هر چیز ناخواستنی که در این سرزمین روی می‌دهد را به این خلأ نسبت دهند تا به نوعی حضور‌ اشغالگرانه و بی‌منطق و پرخسارت آنان در 20 سال گذشته، موجه دیده شود و حال آنکه موارد ناخواستنی و مکروهی که هم‌اینک در این سرزمین مشاهده می‌کنیم دو درصد حوادث ناخواستنی و مکروه دوران حضور غرب در اینجا نیست. از آن طرف عده‌ای انذار می‌دهند که کمی صبر کنید تا تحولات افغانستان روی فاجعه‌بار خود را نشان دهد آنگاه خواهید دید آنچه را فرصت می‌پندارید سرابی بیش نیست و به زودی تهدیدات داخلی افغانستان به تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل می‌شوند. البته در این بین تحلیل‌های دیگری هم وجود دارند. درخصوص این مسائل گفتنی‌هایی است:... ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/226064 🔻@ejtehadjame
امام على عليه السلام (فضائل علم) : يا طالِبَ الْعِلْمِ! اِنَّ الْعِلْمَ ذو فَضائِلَ كَثيرَةٍ: فَرَاْسُهُ التَّواضُعُ وَ عَيْنُهُ الْبَراءَةُ مِنَ الْحَسَدِ وَ اُذُنـُهُ الْفَهْمُ وَ لِسانُهُ الصِّدْقُ وَ حِفْظُهُ الْفَحْصُ وَ قَلْبُهُ حُسْنُ النِّيَّةِ وَ عَقْلُهُ مَعْرِفَةُ الاَْشْياءِ وَ الاُْمورِ وَ يَدُهُ الرَّحْمَةُ وَ رِجْلُهُ زِيارَةُ الْعُلَماءِ وَ هِمَّتُهُ السَّلامَةُ وَ حِكْمَتُهُ الْوَرَعُ وَ مُسْتَقَرُّهُ النَّجاةُ وَ قائِدُهُ الْعافيَةُ وَ مَرْكَـبُهُ الْوَفاءُ وَ سِلاحُهُ لينُ الْكَلِمَةِ وَ سَيْفُهُ الرِّضا وَ قَوْسُهُ الْمُداراةُ وَ جَيْشُهُ مُحاوَرَةُ الْعُلَماءِ وَ مالُهُ الاَْدَبُ وَ ذَخيرَتُهُ اِجْتِنابُ الذُّنوبِ وَ زادُهُ الْمَعْروفُ وَ ماْواهُ الْمُوادَعَةُ وَ دَليلُهُ الْهُدى وَ رَفيقُهُ مَحَبَّةُ الاَْخْيارِ؛ اى جوياى دانش! دانش، فضيلت هاى بسيارى دارد: سَرش تواضع، چشمش دورى از حسد، گوشش فهم، زبانش راستگويى، حافظه اش جستجو، دلش خوش نيّتى، عقلش شناخت اشياء و امور، دستش رحمت، پايش ديدار دانشمندان، همّتش سلامت، حكمتش تقوا، قرارگاهش نجات، جلودارش عافيت، مَركبش وفا، سلاحش نرمى سخن، شمشيرش خشنودى، كمانش سازگارى، سپاهش گفتگو با دانشمندان، داراييش ادب، اندوخته اش پرهيز از گناهان، توشه اش نيكى، جايگاهش گفت وگو و مذاكره، رهنمايش هدايت، و دوستش عشق به نيكان است. كافى، ج 1، ص 48، ح 2.
🔵 عمامه من عاریتی است❗️ مرحوم آیت‌الله‌ العظمی‌حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی میرزای شیرازی، در سامرا بود. حاج شیخ عبدالکریم می‌گوید: در حرم امیرالمؤمنین(ع) گفتم: آقا! دارم بر می‌گردم ایران، سِیل مقلّدین به سوی من می‌آیند؛ الگویی معرفی کنید تا در زندگی‌ِ من شاخص باشد؛ دنیا، مرجعیت، عزّت، ثروت و آقایی، مرا غافل نکند! *سه ماه در نجف، صبح و شام مُشَرّف می‌شدم، و از امیرالمؤمنین (ع) همین خواسته را تقاضا می‌کردم .* *سه ماه هم در کربلا جمعاً شش ماه!* *کم کم داشتم ناامید می‌شدم!* شبی با دلی شکسته از حرم بیرون رفتم! در عالم رؤيا *سیدالشهداء(ع)را دیدم که فرمود :* انسانی جامع، کامل و وارسته به عنوان الگو می‌خواهی؟ گفتم: آری! فرمود : فردا طلوع فجر وارد حرم شو، کنار قبرِ حبیب بن مظاهر جوان ۱۸ ساله‌ای نشسته، عمامه، عبا و لباسی از کرباس دارد؛ وقتی وارد شدی، این جوان بلند می‌شود به من سلامی می‌کند، به علی اکبر و به جمیع شهداء؛ سپس از حرم خارج می‌شود. او را دریاب! *طلوع فجر وارد حرم شدم، کنار قبر حبیب بن مظاهر، همان گوهری که امام حسین (ع) معرفی کرده بودند را دیدم!* تا وارد شدم قیام کرد و آمد سلامی به سیدالشهداء(ع)، و سلامی به علی اکبر و سلامی هم به شهداء کرد و از حرم خارج شد؛ دنبالش دویدم، صدایش زدم و گفتم: آقا! بِایست من با شما کاری دارم. برگشت نگاهی به من کرد و *گفت: عمامه‌ی من عاریتی است* این را گفت و رفت تا از صحن خارج شد. در کوچه‌ پس کوچه‌های کربلا دنبالش دویدم، آقا! عرضی دارم، مطلبی دارم، بایستید. *دوباره در حال حرکت برگشت و گفت: عبایم نیز عاریتی است* این را گفت و رفت! باز هم دویدم تا خودم را به او رساندم، دستش را گرفتم! نگاهی به من کرد و گفت: *چه کسی مرا به شما معرفی کرد؟گفتم: صاحب این بارگاه، سیدالشهداء* گفت : دنبال من بیا! کوچه‌پس‌کوچه‌های کربلا را طی کرد تا از کربلا خارج شدیم! تَلّی را دیدم که روی آن اتاقکی بود! *گفت: اینجا خانه‌ی من است، فردا طلوع فجر وعده‌ی دیدار من و تو همین جا!* فردا، طلوع فجر، بیرونِ کربلا، روی همان تل، پشتِ در همان اتاقک، صدای ناله‌ی پیرزنی را شنیدم که صدا می‌زد: وَلَدی! وَلَدی!( پسرم! پسرم! ) در زدم، پیرزنی با چشمانی اشک آلود در را گشود. *گفتم: دیروز جوانی وارد این خانه شد و گفت: اینجا خانه‌ی من است؛ او با من قرار ملاقات گذاشت!* گفت : آری! آن پسرم بود، الآن از دنیا رفت! داخل شدم دیدم رو به قبله جان به جانان تسلیم کرده است! *درسی که آن جوانِ بزرگ و کامل به من آموخت، درسی عملی بود!* *روز قبل به من گفت : عمامه‌ی من عاریتی است، عبای من عاریتی است!* *امروز عبا و عمامه را گذاشت و رفت!* با زبان اشارت مرا آگاه کرد که : *مرجعیت عاریتی است!* *ریاست تان عاریتی است!* *خانه‌هایتان عاریتی است!* *ثروتتان عاریتی است!* *وجودتان عاریتی است!* *سلامتی‌تان عاریتی است!* *همه چیز عاریتی و امانت است!* *دل به این عاریه‌ها نبندید!* *او با مرگش نشان داد که: هر چه داریم عاریتی است!* "این جانِ عاریت که به حافظ سپرده دوست" "روزی رُخَش ببینم و تسلیم وی کنم" *حافظ شیراز * *فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصَارِ!* *ای صاحبانِ بینش و بصیرت! عبرت بگیرید!*