#مداح
#فرهنگ_سازی
🔖مسئولیت اجتماعی مداح
ترویج همبستگی اجتماعی و کمک به دیگران
💠رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مورخ 1398/11/26، مداحان را بهترین کسانی دانستند که میتوانند در میان مردم فرهنگسازی کنند و جریان سبک زندگی را به سمت اسلام برگردانند و به مواردی از نیازهای امروز جامعه اشاره کردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود:
🏢رسیدگی به همسایگان
🍛اطعام گرسنگان
👷🏻♂️اشتغال جوانان
🎀ازدواج آسان
❤️تشکیل خانواده
👶🏻فرزندآوری
💯وظیفهی حکومت، وظیفهی جامعه را نفی نمیکند!
انسانها در جامعه موظفند که به یکدیگر کمک کنند؛
کمک مالی، فکری و آبرویی.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#مناجات_خوانی
🔖جلسه مناجات ، مدرسه آدم سازی
💠مداح اهلبیت(ع) استاد حاج ماشالله #عابدی درباره اهمیت دعاخوانی و ارتباط مستقیم آن با مداحی، گفتند:
☘️مجالس مناجات از همان قدیم الایام در میان مردم از یک شکوه و جایگاه ویژهای برخوردار بود، چرا که برای مردم از منشأ اثر دعا و مناجات گفته بودند و میدانستند در دعا مستقیماً با ائمه اطهار و عمدتاً انشای امام سجاد(ع) طرف هستند.
🍃در بسیاری از موارد تعلیم و تربیت هم در مناجات راهگشا بوده و هست. زیرا متن دعاهای ائمه معصومین خاصه دعاهای مأثوره سرشار از نکات تربیتی و به تعبیری مدرسهای از آدمسازی است.
🌿میتوان گفت مجالس دعا یکی از پرتأثیرترین مجالس مذهبی به حساب میآید؛ دعاخوانی به اعتقاد بنده از مداحی جدا نیست ولی تقریباً با خطکشیهای برخی جدا شده یعنی هرکسی جرأت ورود به این وادی را ندارد.
🔗این اتفاق از جهاتی خوب است و از جهاتی هم شاید خوب نباشد. یک مقداری از این خصوصیات منظمتر و منسجمتر شده است. دامنه آن گسترش بیشتری پیدا کرده و افراد مختلفی وارد این عرصه شدهاند.
💢یکی از توصیههای من بوده و هست که برای وادی دعاخوانی یک قداست بیشتری قائل شویم تا وادی مداحی! به بیان دیگری من بارها گفتهام دعاخوانی مرتبه بالاتری از مداحی دارد، البته این حرف به این معنا نیست دعاخوان از مداح برتر است.
🔮 به این معناست که دعاخوان محتوایی که میخواند مستقیماً از کلام امام معصوم است اما مداح از محتوایی میخواند که یک شاعر آن را به رشته تحریر درآورده است.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#توییت
آقای #وحید_تقوی در توییتی نوشت:
🔰 حضرت آقا بعد از مراسم امشب، به حاج مهدی فرمودند؛
این مرثیه شما (اشاره به مداحی #بی_مردم) کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر را باهم کرد.🔊
🏴 مادرم مظلومه بود و یاور مظلومها
#حاج_مهدی_رسولی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🎤 ستایشگران و روضهخوانان گاهی از داستان گویی و روایتگری از شهداء به روضه خود برکت داده و گریز میزنند...
🔰 روایت زیر هم جهت استفاده شما عزیزان در این شبها ارائه میشود.
💠 #شهید_آفاقی ازلشکر۳۱ عاشورا که در #عملیات_والفجر_هشت بشهادت رسید.
🔹 ما راویان دور هم در کنار اروندرود نشسته بودیم که برادر جاویدی ازلشکر ۳۱ عاشورا تشریف آورد ...
🔻 گفت:
▫️ شب عملیات وقتی غواصان تو آب افتادند دیدم شهید آفاقی می لرزد!
_ گفتم اگر می ترسی بیا بالا برو تو قایق با بسیجی ها باش.
🔻 شهید آفاقی گفت:
✅ذبرادر جاویدی من نمی ترسم !
⬅️ گفتم پس چرا می لرزی؟
🔻 گفت:
➖ من پدر و مادر ندارم، یه خواهر کوچکتر از خودم دارم کلاس اول راهنمایی است و یک برادر از او کوچکتر که کلاس پنجم ابتدایی است، ما در پرورشگاه بزرگ شدیم آن دو تا منزل هستند.
🌹 من وعده شهادت را از اربابم حضرت سیدالشهداء (ع) گرفتم ، ناراحتیام این است بعد شهادت کسی نیست برام روضه بخواند تا پیکرم روضه را گوش دهد!
🍃 برادر جاویدی به من قول بده بعد اینکه پیکرم را پیدا کردی بچه های رزمنده را بگو اطراف جنازهام دور برنند و یک ساعت برام روضه بخوانند تا مردهام روضه را گوش دهد ...
💢 گفت قول دادم؛
🍂 سومین روز عملیات والفجر هشت پیکر شهید آفاقی راپیدا کردم.
💠 یه مداح از عزیزان رزمنده را آوردیم گفتم برادران رزمنده، دور جنازه شهید آفاقی حلقه بزنید.
👈🏻 مداح گفت: برادر جاویدی کدوم مصیبت را بخوانم؟
📖 گفتم کتاب مداحی را بازکن هر جا آمد بخوان
🔘 وقتی کتاب را باز کرد کوچه بنی هاشم و روضه حضرت زهرا سلام الله علیها آمد که خود شهید زهرایی بود
🔻 این روضه و شعر از دفتر آمد و زمزمه شد:
در وسط کوچه تو را میزدند
کاش به جای تو مرا میزدند...
|#شهادت_حضرت_فاطمه
|#داستان_شهدا
|#گریز_روضه
|#روضهخوانی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ریل | قابهای متفاوتی از مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ
بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
⚠️ این چند دقیقه برایتان متفاوت خواهد بود...
🔰#روضه خوب،
فقط به تن صدا و شعر و ملودی نیست!
🔸 اگر اخلاص و ایمان
پشت حرفی که زده میشود باشد،
نتیجهاش میشود همین!
😭سوز و گدازی را که
در خیلی از #روضهها
پیدا نمیکنید...
#فاطمیه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فاطمه مبارز یا فاطمیه منفعل
⚔بریده باد زبانی که حضرت فاطمه سلام الله علیها را از «حماسه خوانی» به «نوحه خوانی» تنزل دهد .
⬅️ببینید
کدام هیئت، مسجد،
سخنران، مداح ، نمایش و...
فاطمه اصیل را به شما معرفی میکند
و کدام مجموعه
فاطمه را در قفس روضهها
زندانی میکند .
#فاطمیه
#حماسه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 ریل | قابهای متفاوتی از مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تخصصی
🔖دو نکتهی طلایی
💠ستایشگر اهلبیت(ع) حاج #میثم_مطیعی دو نکته را از تجارب خودشان در عرصه ستایشگری گفتند:
🔶من اعتقادم بر این است که وقتی مداح میخواهد [کار مداحیاش را] شروع کند و نیز در ادامهی این راه (یعنی در هر سطحی):
❇️ابتدا نیاز دارد به یک راهنما! نیاز به یک راهنمای عالم، نیاز به یک معمم که مداح نباشد، کسی که از او فیض ببرد و استفاده کند.
🔸شاید بگویید در شهر ما استاد اخلاق پیدا نمیشود؛ اما شما میتوانید در همان شهر و بوم خودتان، یک آدمی که بشود از او حرف شنید و گوش داد، ترجیحاً معمم، پیدا کنید.
⚠️من این خطر را به شما عرض بکنم برخی هیأتهای مذهبی با این فرمان که میروند، آنچنان از علما و روحانیت جدا میشوند که این ضرر است برای دین!
🔷نکته دوم آشنایی با معارف دین؛ گذشت دورانی که شما هر چه بخوانی مردم بنشینند[به نشانه تأیید] سری تکان بدهند!
⁉️جوانها میآیند سوال میپرسند باید بتوانی جواب بدهی..
🔹مداح باید:
⬅️ با قرآن کریم آشنا باشد
⬅️ باید با نصوص دینی و روایات آشنا باشد
⬅️با تاریخ و سیره اهلبیت(ع) [نه فقط مقتل!] آشنا باشد..
📚شما باید سیره و تاریخ تحلیلی معصومین(ع) را بدانید نه یک بُرش از زندگی ائمه(ع) را که متأسفانه برخی آن را هم نمیدانند!
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرزندان واقعی فاطمهزهرا سلاماللهعلیها چه کسانی هستند؟
🔆 جملات ۶۰ سال پیش امامخمینی(ره)
که بعید است تاکنون در رسانهای شنیده باشید!
#حماسه
#فاطمیه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تاریخچه_مداحی
🔖مرثیه از بدو وقوع حادثه..
💠استاد مهدی #امین_فروغی در سومین همایش ملی الیالحبیب، نکاتی را درباره تاریخچه شکل گیری مرثیهخوانی و مرثیهسرایی گفتند:
🚩بر کسی پوشیده نیست که کار مرثیهخوانی برای سیدالشهداء علیهالسلام از بدو وقوع حادثه شروع شد و نخستین مرثیهخوانان و مرثیهسرایان، بازماندگان اهلبیت از واقعهی کربلا بودند.
🚩وجود مقدس زینب کبری سلامالله علیها، امام سجاد علیهالسلام، سکینه بنتالحسین سلامالله علیها، رباب سلامالله علیها، وجود مقدس امالبنین سلامالله علیها، اینها با اشعار خودشان، با مرثیههایی که سرودند و در تاریخ ثبت و ضبط شده، نخستین مرثیهسرایان هستند پس از واقعهی عاشورا.
❇️پس از اهلبیت(ع)، شاعران بسیاری ظهور کردند و این عَلَم را بهدست گرفتند.
📝در قرون اولیه شاعرانی مانند کمیتبن زید اسدی که هاشمیات او بهراستی در دورانهای اولیه مانند سلسله جبالی دور شهر تشیع سر به فلک کشیده بود و از آن حراست میکرد. هاشمیات کمیت.
📝 سفیانبن مصعب عبدی کوفی، یکی از گرانمایهترین شاعران اهلبیت(ع) هست که جملهای رشکبرانگیز از امام صادق علیهالسلام درباره او نقل شده.⬇️
💎فرمودند: «يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمْ شِعْرَ الْعَبْدِيِّ فَإِنَّهُ عَلَى دِينِ اللَّه». ای شیعیان! به فرزندان خودتان شعر عبدی را یاد بدهید. چرا که او بر صراط مستقیم و دین الهی است.
💢شیوه کار عبدی به اینصورت بود که خدمت حضرت صادق(ع) شرفیاب میشد. معارف را از حضرت دریافت میکرد، به شعر در میآورد، مجدداً خدمت حضرت میرسید. شعر خود را عرضه میکرد. اگر امام(ع) تأیید میفرمودند آنگاه شعر را منتشر میکرد. با این دقت.
👈🏻بعد امام میفرمایند شیعیان! به فرزندان خودتان شعر عبدی را بیاموزید.
📚منبع:
📖تفسير نور الثقلين ج۴ ص۷۱ / بحار الأنوار ج۷۶ ص۲۹۳
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوحه
#فاطمیه
🚩نوحهخوانی رزمندهها
در حضور امام خمینی(ره)
به مناسبت شهادت
حضرت فاطمه زهرا
(سلامالله علیها)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«مداحی و حرفهایی تازه در سطح #حکمرانی»
📝یادداشت حاجرحیم #آبفروش
در خصوص نوحه #بیمردم
«حاج #مهدی_رسولی»
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۱»
سال ۸۹، در دیدار شاعران با رهبر انقلاب، #علی_معلم_دامغانی شعری خواند که طلیعهای طلایی داشت:
«دریغ است از ولی، اما ولی تنهاست بیمردم
علی، آری علی، حتی علی، تنهاست بیمردم»
و البته شاید این بیتِ طلایی، عمومیترین و مردمیترین بیت این مثنوی بود و باقی ابیات، از لهجه ثقیل استاد در امان نبودند... و شاید به همین خاطر، بر سر زبانها نیفتادند و تکرار نشدند، اگرچه همان بیت اول، به قدر کافی توجهها را جلب میکرد، اما انگار هنوز فصل شنیدن این شعر نرسیده بود...
باید چندسالی میگذشت و معلم، درسهای دیگری را هم برایمان مشق میکرد، باید مبانی حکمرانی مردمی را بیشتر و بیشتر مرور میکردیم، فهممان و باورمان از مردم را بالاتر میبردیم تا میرسیدیم به فصل #حرکت_عمومی... تا دوباره این بیت بر صدر شعر دیگری بنشیند و شاید اینبار گوشها آمادهتر باشند برای شنیدن...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۲»
۱۳سال بعد، ایام فاطمیه اول، همان نقل ۷۵روز که مشتریانِ کمتر و البته خاصتری دارد، بالاخره آن قطعهای که باید، خوانده شد... در شهری که باید... در گلزارشهدای زنجان... در مجلسی همهچیزتمام، در هیأتی کامل... از جایگاه و فضاسازی گرفته تا صوت و فیلمبرداری و...
#مهدی_احمدی با عشق، جایگاه را طراحی کرده... جایگاهی باشکوه، حماسی، انقلابی و ازهمهمهمتر هیأتی... انگار ساخته شده برای چنین اجرایی... #محمدرضا_شفیعی با دقت تمام پای صوت نشسته تا بهترین صدا را ثبت و ضبط کند... #دایی_علی و #محمد آن جلو شور و نظم جلسه را درخور اجرایی بینقص آماده کردهاند... و...
همه چیز مقدمات یک اجرای باشکوه را فراهم میآورند و آن کار که باید اجرا میشود...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۳»
هرچند در این سالها بارها و بارها شرایطی پیش آمده و خواستهام چندخطی دربارهاش بنویسم، اما هربار خویشتنداری کردهام... بیشتر نگران خودش بودم که محل کید بدخواهان و حسد بددلان قرار نگیرد...
آخرینبار شب عاشورای امسال بود... در ماشین عراقی که نشستیم به سمت نجف، آنجا که گوشی، نه آنتنی برای تماس داشت و نه اتصالی برای اینترنت، میدان استفاده به افاده بدل شد...صفحه یادداشت را باز کردم و شروع کردم به نوشتن... نوشتم و نوشتم و خوشحال بودم از اینکه بالاخره طلسم شکسته شد... فکرکنم به قاعده ایتا چند قسمتی میشد... مانده بود دستی به رویش بکشم و منتشر کنم که با دهها متن و صدها و هزاران فایل دیگر، همراه گوشی پرکشید و باز قسمت نشد...
اینبار هم با هزار «وانیکاد...» با احتیاط قلم برمیدارم...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۴»
فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرتهای بینِشهری، گوشدادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه میکرد... #روح_الله هم بهمثابه کارگردان رادیویی، صوتها را انتخاب میکرد و در نوبت پخش قرار میداد...
لابهلای کارها، یک قطعه میخکوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روحالله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیشتر گوش میدادم باور میکردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، دهها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب میکردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم میشنوم؟ تا بالاخره بعد از حدود دوهفته، تبلیغ قطعه «بیمردم» را دیدم و خیالم راحت شد بچههای هیأت حواسشان بوده و برای این کار برنامهای دارند... اوج ماجرا هم تکرار این اثر در #بیت_رهبری بود...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۵»
این کار یک #اتفاق نبود، کاری #سفارشی هم نبود، کار #شاعر به تنهایی هم نبود، حاصل سالها تأمل و اندیشه و مباحثه و برآیند طرح ذهنی چندساله و خروجی یک نظام فکری بود...
سالهاست جلسات فاطمیه، محمل روضههای سوزناک و مرثیههای جانگداز است... که داغ فاطمیه داغیاست بیتسلی...
اینکه در اوج این درد جانکاه، مرثیه را اینگونه با حماسه آمیخته کنی و با شکوه و صلابت حق شعر را ادا کنی، اتفاق کمی نیست...
اینگونه از #حماسه_خوانی نقطه اوجی است که به نظر بسیار بیشتر باید از آن صحبت کرد، شاید باید کمی از آن فاصله بگیریم تا متوجه شویم امروز در میانه یک نقطه عطف، وسط یک جهش تاریخی و ارتقاء معنادار عرصه ستایشگری قرار گرفته بودیم... ارتقاء رتبه، جایگاه و شأن مداحی، هم از حیث قالب و هم محتوا...
از منظر محتوایی، ورود مداحی به میانه گفتوگوهای جدی در حوزه مردمداری و حکمرانی اتفاق بزرگی است. اینکه مداحی، در سطح حکمرانی حرفهای جدی برای گفتن دارد و میتواند منشأ آثار عمیقی باشد، حرف تازهای است که میتواند جانهای آماده بیشتری را با این جهان معنوی پیوند دهد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۶»
محتوا و قالب به خوبی همنشین شدهاند و در هم آمیختهاند...
این حماسهخوانی جایی خطبهای غرّاء میشود، اما از شور و احساس نمیافتد، از هنرمندی و ظرافت خالی نمیشود که سرشار است... رسماً خطبهخوانی است، اما شاعرانه...
این مقتدرانهخواندن، به مخاطب جان دوبارهای میدهد، هویتبخش است، شور او را ناخودآگاه به حماسه بدل میکند، مجلس از تبوتاب نمیافتد، گرفتار شعارزدگی نمیشود، در اوج شور و عاطفه و احساس، بلندترین مضامین معرفتی را تکرار میکند... و این کم معجزهای نیست... بهویژه آنکه به سبک جلسات اصیل ترکها، پایه میکروفون را دوباره برقرار کنی، دستانت را از بند هرچه هست آزاد کنی...
چهقدر تسلط مداح بر جلسه بیشتر میشود، چهقدر زبان بدنش هنرمندانهتر میشود... چهقدر بهتر این ابیات ادا میشود:
ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء!
در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء!
هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء!
تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء!
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۷»
بالاوپایین رفتن دستها، معنای دیگری پیدا میکند، همه چیز در راستای القای معانی به مخاطب، قرار گرفتهاند...
لحظهای احساس میکنی چونان #رهبر_ارکستر، اشاره دستها جمعیت را به حرکت درمیآورد... همه جمعیت اجزاء و اعضاء این همآفرینی بزرگ شدهاند... همه نقشآفریناند... همه میخوانند، همه میسوزند...
به نظر حقیر این کار فاخر رسماً عبور از مجادلات مبتذل درباره #استودیوخوانی بود، اینبار بهجای آنکه #مداح به #استودیو برود، استودیو به تماشای هیأت نشسته، مگر در استودیو قرار است چه اتفاقی برای مداح به تنهایی بیفتد که اینجا با این همه جمعیت نیفتاده است؟
بگذارید کمی بدتر بگویم!... آهسته میگویم... بدا به حال آنانی که لذت حضور در چنین جلسهای را نچشیدهاند و شوری چنین را ندیدهاند و در جستوجوی گمشده خود سر از کنسرتهای شهوتناک درآوردهاند... خوشا به حال بچههای زنجان که توفیق حضور در چنین جلسهای را دارند...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir