eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بر دار رفت پیکر سردار دیگری... 🌷 تقدیم به سردار شهید سیدرضی موسوی تا چند از این داغ لبالب باشیم در آتشِ آه و حسرت و تب باشیم گفتند در باغِ شهادت باز است ای کاش فداییان زینب باشیم ✍🏻 💠الی‌الحبیب 🆔 @elalhabib_ir
🖼عکس‌‎نوشت 🔗 فضای کشور منتشر کنید... 🆔 @elalhabib_ir
📸 واکنش حاج مهدی سلحشور و حاج مهدی رسولی به شهادت سید رضی توسط اسرائیل 🆔 @elalhabib_ir
🔰صباحا اتنفس بحب الحسین اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔸با یک سلام‌صبح به ارباب بی‌‎کفن 🔸روزم پر از جواب سلام حسین شد 🆔 @elalhabib_ir
|۱۴۰۲| 📝یادداشت ٣ (یادداشت‌هایی در آستانه دیدار سالانه ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر انقلاب) 🔹کارسازبودن صدای‌رسای مداحان ✍️ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در سال‌های قبل مقام‌معظم‌رهبری امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به کارسازبودن صدای رسای مداحان‌انقلابی و تاثیرکلام و درخشش آنها در قضایای مهم چهل و چند ساله‌ی کشور اشاره کرده‌اند. ایشان بارها از کسانی که مخاطب و رسانه دارند خواسته‌اند در قضایای مهم کشور ورود کنند. امروز ما مفتخریم تا به ندای حضرت آقا لبیک گفته و منادی باشیم تا انشاءالله انتخابات پرشوری را شاهد باشیم؛ چرا که ایشان در انتخابات و تشکیل را راه حل برطرف شدن مشکلات‌کشور دانستند. 💠الی‌الحبیب 🆔 @elalhabib_ir
🔖مداحان به دو بال معرفت و مهارت مجهز باشند 💠ستایشگر اهل‌بیت(ع) حاج سیدمهدی در توصیه‌هایی به مداحان جوان گفتند: 🔸هر پرنده‌ای برای پرواز نیازمند دو بال است، هرچند ممکن است با یک بال هم بتواند پرواز کند؛ اما قادر به اوج گرفتن نیست. 🔸کسانی که می‌خواهند به مقام ستایشگری و نوکری ائمه معصومین(ع) نائل شوند و در این آسمان بی‌انتها پرواز کنند، می‌بایست دو بال معرفت و مهارت را در کنار هم داشته باشند ؛ ◻️که البته بال معرفت در اولویت بوده و مهم‌ترین عامل موفقیت در این عرصه است. 🔹برخی از مداحان ممکن است از نظر فنی مهارت‌های لازم را نداشته باشند، اما به دلیل اینکه از نظر معنوی بر روی خودشان کار کردند؛ مداحان موفقی بوده‌اند. 🔹یک مداح باید مجهز به مهارت فنی باشد و این بدان معنی است که مداحان باید از خودشان دو سئوال را بپرسند که چه بخوانیم و چگونه بخوانیم؟ خواندن یا به صورت شعر در قالب‌های مختلف یا متن است و اجرای مداحان در مراسم خارج از این دو مقوله نیست. ◻️برخی‌ها، حرف خوب می‌زنند ولی خوب حرف نمی‌زنند و برخی‌ها بر عکس؛ شعر خوب می‌خوانند و حرف خوب می‌زنند؛ اما خوب نمی‌خوانند و اجرای خوبی ندارند، در حالی که این دو باید در کنار هم و مکمل هم باشند. ⬅️به مداحان جوان توصیه می‌کنم که توان علمی خود را بالا ببرند، می‌بایست یک دوره تاریخ اسلام و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را بخوانند. 💯با مطالعه می‌توان اعتماد به نفس اجرای در مجالس را بالا برد؛ چرا که انسان وقتی مطلبی را در مجلسی بیان می‌کند به صحت آن اطمینان دارد و مطمئن است که آن مطلب واقعیت دارد و نگرانی از این بابت که نکند آن مطلبی که بیان کرده است، نادرست باشد را نخواهد داشت. 📚تلاش علمی و مطالعه زیاد باعث می‌شود که مداح بتواند حرف خوب بزند که البته در مرحله بعدی نحوه اجرا و گفتن آن هم اهمیت دارد. 🔗معنویت مداح: آقای سازگار از شاعران برجسته و پیشکسوت اهل‌بیت(ع) می‌گفت آرزو دارم که‌ ای کاش هر سال در ابتدای ماه محرم همه مداحان به صورت دسته جمعی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف می‌شدند که این اقدام بدان معنا است که مداحان باید بدانند که به تنهایی قادر به اداره مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) نیستند و در این راستا باید و محبت و توسل خود را بالا ببرند. 🆔 @elalhabib_ir
📝 «۵» علیهاالسلام 🔹چهار رکعت دلواپسی🔹 میان بارش بارانی از ستاره رسید اگرچه مثنوی... اما چهارپاره رسید چهار پارۀ تن، نه چهار پارۀ دل چهار ماه شب بی‌کسی ولی کامل چهار ابر به باران رسیده در ساحل چهار رود به پایان رسیده، دریادل چهار فصل طلایی ولی میان خزان چهار بغض غم‌انگیز و مادری نگران چهار مرتبه وقتی به غم دچار شوی برای دشمن خود نیز گریه‌دار شوی مدینه، حسرت دیرینۀ دو چشم ترش چهار قبر غریب است باز در نظرش چقدر خاطره مانده‌ست در مفاتیحش و دانه‌ دانۀ اشکی که بوده تسبیحش نشسته بود شب جمعه‌ای کنار بقیع کمیل زمزمه می‌کرد در جوار بقیع غروب، لحظۀ تنهایی‌اش دوباره رسید غروب‌ها دل او خون‌تر است از خورشید به غصه‌های جگرسوز می‌زند پهلو دوباره شعله کشیده‌ست آب وقت وضو شروع می‌کند او لیلة‌ المصائب را همین‌ که دست به پهلو نماز مغرب را… چهار رکعت دلواپسی پس از مغرب چهار نافله در بی‌کسی پس از مغرب در آسمان نگاهش که بی‌ستاره شده چهار آینه مانده، هزار پاره شده شکست آینه‌هایش میان گرد و غبار شلمچه، ترکش و خمپاره، کربلای چهار از آن زمان که پسرهای او شهید شدند یکی یکی همه موهای او سفید شدند و همسری که به دل غصه‌ای گذاشت، وَ رفت نماز صبح سر از سجده برنداشت، وَ رفت اگرچه بین غم و غصه‌های خود تنهاست ولی چهارم هر ماه روضه‌اش برپاست طراوتی که نرفته‌ست سال‌ها از دست بهشت خانۀ او سفرۀ اباالفضل است صدای گریه بلند است بین مرثیه‌ها چه دلنواز شده یا حسین مرثیه‌ها نشسته گوشۀ ایوان کنار گلدان‌ها برای بدرقه با اشک خود به مهمان‌ها - - در التماس دعایش چه حرف‌ها گفته است به لطف آن کمر خسته کفش‌ها جفت است... یکی یکی همه رفتند و باز هم تنهاست... 📝 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۵» #حضرت_ام_البنین علیهاالسلام #مادران_شهدا #مثنوی 🔹چهار رکعت دلواپسی🔹 میان بارش ب
💠 دو روایت موازی در شعر (فرم در خدمت اندیشه) 🔹شعر و داستان دو هنر تاثیرگذار هستند و اگر این دو هنر با یکدیگر تلفیق شوند، تاثیری مضاعف خواهند داشت. از دیرباز مثنوی قالب مناسبی برای این کار بوده است؛ هر چند مثنوی‌های داستانی گذشته غالباً به نظم نزدیک‌ترند. در دهه‌های اخیر، هم مثنوی با تحولاتی رو به رو بوده (از جمله سرودن مثنوی در وزن بلند) و هم حضور روایت و داستان در شعر شکل‌های هنری‌تر و تصویری‌تری را تجربه کرده است. 🔸در این مثنوی، شاعر فرم را به خوبی در خدمت اندیشه قرار داده است و بی آن‌که بخواهد حرفی شعارگونه در شعر بیاورد تنها در قالب فرم، اندیشه‌ی خود را در شعر جریان بخشیده است. این اندیشه که الگوی شهدا و پدران و مادران شهدای ما، اهل‌بیت و پدران و مادران شهدای کربلا بوده‌اند و این‌که چقدر زندگی شهدا و پدران و مادران آن‌ها رنگ و بوی زندگی اهل‌بیت را داشته و دارد، می‌تواند به صورت شعاری و یا به صورت بیان شاعرانه اما گزارش‌گونه در شعر بیاید. اما شاعرِ این شعر، کاری فراتر کرده است و با کمک فرم و روایت به جای گزارش این موضوع، آن را به زیباترین شکل نمایش داده است. 🔹این مثنوی هجده بیت دارد و ما تا بیت دوازدهم گمان می‌کنیم که شعر درباره‌ی حضرت اُم‌البنین (علیهاالسلام) و حتی حضرت زهرا (علیهاالسلام) است. اما به یک‌باره متوجه می‌شویم که داستان چیز دیگری است و شاعر زندگی زنی را روایت می‌کند که چهار فرزندش شهید شده‌اند. و اینجاست که بازگشت به بیت نخست و بازخوانی شعر لطف دیگری پیدا می‌کند. اوصاف زندگی این بانو، بی آن‌که رنگ اغراق به خود گرفته باشد، بسیار رنگ و بوی زندگی حضرت زهرا (علیهاالسلام) و حضرت ام البنین (علیهاالسلام) را دارد. 🔸شاعر برای یکی کردن این دو روایت به خوبی از شگرد تداعی استفاده کرده است: چهار مرتبه وقتی به غم دچار شوی برای دشمن خود نیز گریه‌دار شوی... و دانه دانه‌ی اشکی که بوده تسبیحش... همین که دست به پهلو نماز مغرب را... حتی آنجا که از روایت اصلی شعر پرده‌برداری می‌شود، باز هم شاعر شگرد تداعی را رها نمی‌کند و در توصیف پدر این چهار شهید این‌گونه می‌سراید: و همسری که به دل غصه‌ای گذاشت، وَ رفت نماز صبح سر از سجده برنداشت، وَ رفت ✍🏻 📗 🆔 @elalhabib_ir
🖼عکس‌‎نوشت 🔗 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد... 🔰تنها هنرمند عالم امکان 🔶 صدایی که می شنوید آخرین اثر مرحوم است که برای اولین بار منتشر می شود. 🆔 @elalhabib_ir
|۱۴۰۲| 📝یادداشت ۴ (یادداشت‌هایی در آستانه دیدار سالانه ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبر انقلاب) 🔹 منظومه مدون و راهبردی جهت جریان سازی در جامعه ایرانی اسلامی ✍️ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم برداشتم بنده این است که بیانات سالانه مقام معظم رهبری در دیدار با ستایشگران، یک منظومه مدون و جهت در ایرانی‎اسلامی و حتی جوامع بین‌المللی است. لذا طرح‌کلی این ادوار را منتهی به بحث ایجاد قوی‌تر، هدایت‌گری و معرفت‌افزایی می‌بینیم. معظم‌‎له هدف‌غایی ستایشگری و کانون هیئت را انسان‌سازی و تعالی بشر میدانند و ناخدای این کشتی در امواج حادثه جامعه ستایشگران می‌باشند. نکته بعدی تبیین شخصیت ذوات مقدسه اهل‌بیت(ع) بود، چرا‌که اهل‌بیت(ع) الگوی دقیق و درست و چراغ راه در عصر حاضر هستند. 💠الی‌الحبیب 🆔 @elalhabib_ir
📍شورِ تلفیقی 📝مقصود، تلفیق متن و سبک شورهایی که در سال‌های گذشته خوانده شده و اجرای مجدد آن‌هاست. 👌این روش خلاقانه تأثیرات فراوانی بر مخاطب می‌گذارد و خاطرات شیرین گذشته را در ذهن او تداعی می‌کند. ⬅️نمونه شور تلفیقی، سروده‌ی حمید رمی: ☘️همیشه با یاد قدیم، تو روضه‌ها دم می‌گیرم دلم می‌خواد آخر عمر، تو هیئت تو بمیرم 🍃اگه غمت برپا نبود، دلم منم اینجا نبود مثه قدیما می‌خونم:«اگه حسین(ع)ما نبود..» ☘️«اگه حسین(ع)ما نبود، عشق اینهمه زیبا نبود» «چیزی به اسم عاشقی، تو سینه‌ی دنیا نبود» یا لیـــــــــــــــــــــــتنا کنـــــــــــا معـــــــک 📚منبع: فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی ✍🏻پژوهش: سیدمهدی حسینی رکن آبادی 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖دیگر مرا ام‌البنین(س) نخوانید..😭 💠روضه‌خوانی مرحوم به مناسبت رحلت بانوی ادب حضرت ام البنین(س) در محضر امام امت 🆔 @elalhabib_ir
🏴 مرثیه منسوب به علیهاالسلام لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ واى بر تو ای مدینه! مرا ديگر مادر پسران مخوان كه مرا به ياد شيران بيشه‌ام می‌‏اندازى كانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا ام‌البنین می‌خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم أرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ چهار پسر که مانند عقاب‌های کوهسار بودند و با بريده شدن رگ حيات، به مرگ پيوستند تنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَكُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِيعا طَعِينَ بر پیکر بی‌جان آن‌ها نیزه‌ها به ستیزه برخاستند و همه آنان از زخم نیزه به خاک افتادند يا لَيْتَ شِعْرِي أَ كَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاسا قَطِيعُ الْيَمِينِ اى كاش می‌دانستم آیا چنان که خبر دادند؛ عباس من دستش قطع شده است؟ 📗 ادب الطف، ج۱، ص۷۱ 🆔 @elalhabib_ir
📸 واکنش حاج سید مجید بنی فاطمه حاج میثم مطیعی حاج ابوذر بیوکافی کربلایی محمد حسین پویانفر به شهادت توسط اسرائیل 🆔 @elalhabib_ir
31.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖توصیه«حاج » از پیرغلامان آستان حسینی به مداحان جوان 🎗مهم است که نوکران امام حسین(ع) به آنچه می‌گویند اعتقاد داشته باشند.. ⚠️لقلقه زبان نباشد! | | 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽فیلمی از سینه‌زنی غواصان لشکر۳۱ عاشورا قبل از ۷۰ نفر از غواصان حاضر در این فیلم در عملیات کربلای۴ شهید شدند... چه حال نابی داشتن، بی استودیو و بی هیچ داستانی اشک آدم رو در میارن 🆔 @elalhabib_ir