28.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰گوشهای از حضور شعرا و مداحان
در مراسم عزاداری حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها
🔸 آقای احمد بابایی
🔹 آقای سید حمیدرضا برقعی
🔸 حاج محمدرضا بذری
🔹 حاج مهدی رسولی
🔸 حاج سیدرضا نریمانی
🔹 حاج حیدر خمسه
🔸 حاج حسین سیب سرخی
🔹 حاج حسن شالبافان
🔸 حاج سیدعلی حسینی نژاد
🔹 کربلایی علی پورکاوه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰#به_وقت_حاج_قاسم ...
😭به وقت دلتنگی
🟢 "محبت به اهل بیت (علیهمالسلام)"
🔹یکی از شاخصه های ایشان، ارادت و محبتی بود که به اهل بیت(ع) خصوصاً حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه(س) داشت؛ این شاخصه ایشان بود.
🔸شما وقتی نگاه میکنید در صحبت ها و در کلام ایشان و در خاطرات اطرافیانش، ارادت به اهل بیت(ع)، ارادت به اباعبدالله(ع) و ارادت به مادرمان حضرت زهرا (س) را میبیند.
⚠️باید سعی کنیم بچه هایمان را ارادتمند و علاقه مند به مکتب اهل بیت (ع) بار بیاوریم که علاوه بر اینکه رستگار میشوند، رشد پیدا میکنند.
🔺گاهی اوقات ما به اهل بیت (ع) دو نگاه داریم، یک نگاه اینکه روز قیامت شفیع ما بشوند که بتوانیم از پل صراط و منزلگاه ها به راحتی عبور کنیم و وارد بهشت شویم، و نگاه دوم، توسل به اهل بیت (ع) برای رشد است.
✳️بچه های مان را ببریم در خانه اهل بیت (ع) و آنها را با اهل بیت مأنوس کنیم، کاری کنیم که محب اهل بیت (ع) شوند، پیرو اهل بیت (ع) شوند، اگر میخواهیم که در مکتب الهی سر بلند بیرون بیایند.
🌷#شخصیت حاج قاسم یک شخصیتی بود که دنیا را کوچک ندید، دنیا را محل و سکویی برای رشد دید. یعنی از این دنیا به خوبی استفاده کرد برای یک بی نهایتی، و لذا ببینید ما در دنیایی که قفس است، اهل بیت (ع) را در اختیار ما گذاشته اند، محبتشان را، ارادتشان را، همراهیشان را، باید از این فرصت استفاده کنیم."
#اهل_بیت
#الگو_تربیتی
#مکتب_حاج_قاسم
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#علامه سید محمدتقی موسوی اصفهانی مؤلف کتاب شریف مکیال المکارم :
بدان که غربت دو معنی دارد :
1⃣ دوری از خاندان و وطن و شهر.
2⃣ کمیِ یاوران.
و #امام_زمان به هر دو معنی غریب است.
پس ای بندگان خدا یاری اش کنید؛ ای بندگان خدا کمکش کنید...
📚 کتاب مکیال المکارم ج۱ ص۱۷۹
#مهدویت
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰عنایت حضرت معصومه علیها السلام به مدّاحان
آیهالله العظمی اراکی(قدّس سرّه) می فرماید:
آقا حسن احتشام (فرزند مرحوم سید جعفر احتشام) از منبری های قم بودند.
از قول آقا شیخ ابراهیم صاحب الزّمانی تبریزی که مرد روضه خوان با اخلاصی بود نقل کرد که:
«ما اهل منبر با هم در مواقع تعطیلی دوره ای داشتیم، و دورهم جمع می شدیم و خودمان برای خودمان روضه می خواندیم.
شبی من (یعنی آقا شیخ ابراهیم صاحب الزّمانی) در خواب دیدم که خواستم به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام مشرّف شوم، گفتند:
حرم قُرُق است، برای این که حضرت معصومه علیهاسلام با حضرت زهرا علیها السلام در بالای ضریح خلوت کرده اند و کسی را راه نمی دهند.
من گفتم: مادرم سیّده بوده است و من محرم هستم، به من اجازه دادند رفتم دیدم که بله این دو باهم نشسته اند و در بالای ضریح با همدیگر صحبت می کنند، از جمله صحبت ها این بود که حضرت معصومه علیها السلام به حضرت زهرا علیها السلام عرض می کند: «حاج سید جعفر احتشام (روضه خوان، روضه خوان را خودم می گویم) برای من مدحی گفته است و ظاهراً آن مدح را برای حضرت زهرا علیها السلام می خواند».»
آقا شیخ ابراهیم این خواب را در آن جلسه دوره ای که اهل منبر در آن جمع بودند و حاج احتشام هم حضور داشت نقل می کند، حاج احتشام می گوید: «از آن شعرها چیزی یادت هست؟» گفت: «بله در آخر شعر داشت، دخت موسی بن جعفری. تا این را گفت حاج احتشام زد زیر گریه و گفت:
«بله توی اشعار من این کلمه هست.
📚آیتالله اراکی یک قرن وارستگی، ص 138؛
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
229K
📍پیامی که حاج مهدی سلحشور دقایقی قبل در رابطه با شرایط غزه در کانال خود منتشر کردند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🎥 تصاویری از مناجاتخوانی نیروهای #مقاومت القسام غزه در روزهای نبرد با صهیونیستها!
#فلسطین
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #درحاشیهنشستالیالحبیب
🎗فریضه قطعی و فوری
💠کربلایی #محسن_محمدیپناه:
🔖به فرمودهی حضرت آقا جهاد تبیین در بیّنات انقلاب باید اتفاق بیوفتد.
🔸ستایشگران پیگیر این اتفاق هستند؛
🔹تا ان شاءالله به برنامه برسیم و جامعه نسبت به این امر آگاه بشود.
| #جهاد_تبیین
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝یادداشت
#اختصاصی_کانال
💠حاج #ابوذر_بیوکافی در واکنش به اتفاقات اخیر در غزه توسط رژیم جنایتکار صهونیستی، به نکات زیر اشاره کردند:
🔖۱_انقلاب جهانی غزه
در سالهای اخیر ما شاهد خیزشهای مختلف در گوشه و کنار جهان بودهایم که میتوان آنها را به صورت صنفی، گرایشی، رنگی و حتی رسانهای دستهبندی کرد؛ اما این بار اتفاقی فراگیر با شرایطی متفاوت در عالَم رخ داده است که این فراگیری نشان از جهانی بودن آن دارد.
به نظر میرسد انقلاب جهانی غزه را که گفتمانی واحد در دنیا ایجاد نموده است، باید از جهاتی دیگر بررسی نمود. با توجه به فقر تجهیزاتی و محدودیتهای رسانهای، آنچه رقم خورده چیزی جز قدرت ایمان مردم غزه نیست.
🔖۲_این فراگیری و همهگیری که ریشه آن در «ایمان جوانان غزه» وجود دارد، گفتمانی را در قلوب آزاد اندیشان جهان احیا نموده که همان گفتمان انبیاء معظم یعنی مبارزه با ظلم و جور و طواغیت زمان است. ما شاهد درگیری تمام کفر با تمام ایمان هستیم! امتداد این حرکت تمدنی توسط مردمِ صبور و مؤمن غزه، خواسته ذاتی بشر امروز است و راه نجات همین راه مومنانهای است که مردم مظلوم غزه طی میکنند.
🔖۳_استعمار حکومتهای ظالم و متحدان مرتجع آنها، راه نفس کشیدن بشر را مسدود کردند! تا جایی که بشر به این نتیجه رسیده است جهان جای خوب و لذت بخشی برای زیستن نیست. سردمدار شبکه عظیم ظلم همین رژیم سفاک صهیونیستی میباشد.
🔖۴_غزه علت وحدت قلوب تمام آزادگان جهان
حال با این مقدمه باید گفت: امروز غزه علت وحدت قلوب تمام آزادگان جهان شده است. غزه ای که نه آب، نه برق، نه سوخت و نه سلاح مدرن دارد اما جهان را متحیر نموده و آزادگان را با خود همراه کرده است! امروز غزه به ما نشان داد وجدانهای بیدار در دنیا جمعیتی قابل توجه هستند، امروز غزه به ما نشان داد ایمان بر تمام تجهیزات و مکاتب مادی پیروز خواهد شد، از نشانههایی که در عالم، حول محور حرکت غیورانه جوانان فلسطینی رقم خورده است، نیک می فهمیم که غزه پیروز شده است. به درماندگی ساختارها و حکومتهای جهانی در مقابل این خیزش دقت کنید؛ پیام مهم این اتفاق، پیروزی ایمان در مقابل تمام دنیای مادی است.
🔖۵_عملیات طوفانالأقصی امروز در جهان، طوفانی حق طلب در مقابل ظلم به پا کرده و انسانهای آزاد را در این آرمان بشری، متحد نموده است. بله! جهان در حال تغییر است، نظمی که ظالمان عالم به جهان حاکم کرده بودند به هم ریخته است و فروپاشی آن نزدیک است.
هیچ حکومتی در مقابل اراده الهی مؤمنین نمیتواند ایستادگی کند؛ این چیزیست که ما در این ۴۵ سال، اساس ایمان رهبران خود این را بارها بر این دیدهایم. امروز گفتمان مقاومت دیگر مربوط به جبهه مقاومت نیست.
🔖۶_ملتی شاکر نعمات الهی: آری درست گفت بزرگ ما که اگر ملتی شاکر در مقابل نعمات الهی باشند، شکر نعمات الهی را به جا بیاورند، در مقابل ظلم و جور بایستند و احترام حریم الهی را حفظ کنند آنجا حرم خواهد شد. شهدای ما با جانفشانی از خاک و دین و مردم حفاظت کردند. فرق است بین حکومتی که با جانفشانی بهترینهای امتِ خود، کشورش را در ساحلی امن حفظ میکند، تا حکومتی که با غصب و ظلم و جور به دنبال حفظ خود باشد! شکر عملی نعمت ولایت فقیه را شهدا به جا آوردند؛ هر جایی که مردم آن شاکر باشند آنجا حرم است. این همان جمله حاج قاسم عزیز است که میفرمود: «جمهوری اسلامی حرم است». امروز غزه نیز در چشم همه محترم شده است، امروز غزه مدافع حریم حق خواهد بود، امروز غزه خود را پیدا کرده است و با همان مولفههایی که از ۴۵ سال قبل ما به آنها مقید بودهایم یعنی «ایمان، روحیه ظلم ستیزی، شهادت طلبی و شکرگزاری» قطعاً به قُلّه موفقیت خواهد رسید. ما شاکر عملیاتهای جبهه مقاومت و حماس هستیم، فصل مشترک زبان آزادیخواهان جهان امروز غزه است.
حال چه باید کرد؟ از این فرصت به وجود آمده چه بهرهای را باید برد؟
🔖۷_نکته اول، درست دیدن وضعیت است! طلیعه فروپاشی نظم جهانی موجود و آغاز شکلگیری نظم نوین جهانی را در عملیات طوفان الاقصی ببینید. این فرصتی بینظیر است که خداوند برای ما رقم زده است. به نظر در گام اول، تمام کسانی که در اقصی نقاط دنیا درباره غزه هم صدا هستند باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کاری که در فضای رسانهای، مرحوم نادر طالبزاده انجام میداد و در میدان عمل، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آن را عملیاتی کرد. سپاهی حق طلب به وسعت تمام دنیا!
🔖۸_افرادی که قدرت و ظرفیتهای بینالمللی دارند، امروز بهانهای برای صحبت و گفتگو درباره مسائلی مثل غزه دارند. میتوانند به همین بهانه بلندترین مفاهیم افقها ایدهها را به افراد مختلف در دنیا منتقل کنند تا آنها نظام سلطه را بهتر بشناسند و حرکت مردمی حق طلب را عمیقتر درک کنند.
ادامه دارد...
| #جهاد_تبیین
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
ادامه از پست قبلی
🔖۹_فرصت شناسی: ما باید بیشترین بهره را از این فرصت به دست آمده برای شبکه سازی و یکدست ساختن جبهه جدید علیه نظم کنونی استفاده نماییم! تمامی نخبگان علمی و دینی، دانشمندان، نخبگان اجتماعی، هنری و رسانهای باید در این زمینه حرف بزنند؛ باید غزه و عملیات طوفان الأقصی جنبه و ابعاد بینالمللی خود را پررنگ کند.
🔖۱۰_تنور را داغ نگهداریم: همانطور که آنها در عملیاتهای رسانهای خود علیه ما موضوعی را داغ نگه میدارند، ما هم نباید بگذاریم تنور حرکت تمدنی غزه سرد شود! اگر ما بتوانیم نخبگان جهانی بیشتری را همراه کنیم، گامی مؤثر و ضربهای مهلک بر پیکره حکومتهای ظالم وارد نمودهایم.
🔖۱۱_ پروژه تحریم جهانی مصرف کالاهای صهیونیستی که مهمترین ضربه را به اقتصاد او و هم پیمانانش وارد خواهد کرد، نیاز به شبکهای جهانی دارد که با ما همراه و همگام باشد. این پروژه بیشتر ما را به استفاده از انقلابِ به وجود آمده برای تشکیل شبکه بزرگ و مؤمن نسبت به راهی که مردم غزه میروند، سوق میدهد.
🔖۱۲_ به ایجاد شبکه گسترده و میلیونی باید کمک کرد! اگر چنین شبکهای به وجود بیاید، میتوانیم به عملیاتهای دیگر که در پیوست این عملیات خواهد بود فکر کنیم.
🔖۱۳_همه ما در این هدف باید تلاش شبانه روزی کنیم. نکته بعدی توجه به جریان اختلاف افکن است. باید مراقب بود جبههی شکل گرفته دچار اختلافات دینی، مذهبی، قومی و قبیلهای نشوند! قطعاً شیطان و پیروانش اگر این یک دستی و شبکه شدن را ببینند، از عامل اختلاف و شبهه افکنی استفاده خواهند کرد؛ هر کسی که انقلاب جهانی غزه را به حرکتی شیعی یا سنی یا بیتفاوتی مسیحی_یهودی یا عربی_عجمی تقلیل دهد، او عامل دشمن است! میخواهد عالم باشد یا هنرمند.
🔖۱۴_گام بزرگ: ما گام بزرگی را در راه نابودی اسرائیل و به تبع آن آمریکا برداشتهایم و این آغاز حرکتی نوین و بزرگ است.
🔖۱۵_در بخش رسانهای هر کس هر ابزار رسانهای که دارد از آن برای تبیین حق و پاسخ به شبهات مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان، بهره ببرد. تولید مفاهیم، ایجاد محتوا و دسترسی آن به گروههای رسانهای از وظایف نخبگان است.
🔖۱۶_حمایت سریع: باید به سرعت از افراد رسانهای غیر سازمانی و تشکیلاتی که به صورت خودجوش فعالیت میکنند، حمایت شود.
🔖۱۷_تاکید بر انسانی بودن انقلاب غزه، تاکید بر قدرت ایمان مردم غزه و عملیاتهای رسانهای و همراه کردن نخبگان دنیا و به تبع آن مردم دنیا، از مهمترین وظایف امروز ما میباشد. به امید نابودی اسرائیل و پیروزی جبهه حق و آرزوی موفقیت برای تمام رزمندگان عرصههای مختلف در جبهه مقاومت.
| #جهاد_تبیین
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۲)
🔖والأمرُ الأعجَب
بَعدَ غَصبِ حقِّک
غَصبُ الصدِّیقةِ
فَدَکا..
|#فاطمیه
|#روضه #فدک
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📢 توصیه رهبر انقلاب به مداحان: آهنگ مداحی با موسیقی ترانههای نامناسب مخلوط نشود
✏️ رهبر انقلاب: دستگاههای موسیقیِ معروف، هر کدام یک ترانهای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه را القا میکند به آن خواننده؛ این ترانهها اغلب، ترانههای نامناسب است. مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم، مدّاحیای که میکنیم ــ چه آنجایی که مصیبت میخوانیم، چه آنجایی که سینه میزنیم، چه آنجایی که مدح میخوانیم ــ با اینها مخلوط نشود ؛ این نکتهی مهمّی است؛ من اصرار دارم به این توجّه کنید. ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
💠توصیههایی از مداح اهلبیت(ع)
حاج #مهدی_منصوری به مداحان مناجاتخوان:
☘️اولین خصوصیتی که مداح باید داشته باشد، اخلاص و کسب رضایت خداست، یعنی چه تشویقش کنند، چه نه، چه مردم پای منبرش بنشینند، چه نه، چه شناخته بماند و چه نه، برایش تفاوتی نداشته باشد. اصل این است که خدا بپسندد.
🌷دومین خصوصیت، رعایت تقوای الهی است.
🌿مداحان باید بکوشند که از محرمات الهی بپرهیزند و همچنین ظاهر خوبی داشته باشند.
🌸آنان باید متواضعانه با مردم اخلاق و رفتار خوب داشته باشد، چنانکه با عملش اسلام را به مردم معرفی نماید و کاری کند که در زندگیاش الگوی مردم شود.
🍃مداح شایسته است که با بزرگان بنشیند و با آنان برخیزد. همینطور وی باید همیشه با طهارت باشد و مهمتر این است که حال بزرگترها و پیشکسوتها را رعایت کند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اشك شهيد حزب الله
بعد از شنيدن #روضه_خوانى
#حضرت_زهرا( سلاماللهعلیها)
✍الان ماتریالیستها و آتئیستها میگن این یک واکنش طبیعی بدن و مغز برای همه اموات هست و طبیعیه!
#شهید
#روضه
#طوفان_الاقصی
#شکست_غیر_قابل_ترمیم
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 #تحلیل_شعر «۱»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹بهشت روی زمین🔹
مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت
به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
مسافری که نگاه تو بود بدرقهاش،
خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید،
ز لالهای که به خونِ جگر نیاز نداشت
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت
گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی
دگر به خواهش از چشمِ تر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود
اگر شبِ تو به قرص قمر نیاز نداشت...
حریر دست تو مجروح بود از دستاس
به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت
📝 #محمدجواد_غفورزاده
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۱» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹بهشت روی زمین🔹 مدینه با تو به ماهی دگر،
💠 لطافت طبع در روایت مرثیه
🔹از معیارهای بررسی شعر خوب، نوع نگرش (گسترۀ دید، زاویۀ دید، عمق نگاه) و نوع بیان شاعر در مواجهه با موضوع شعر است. اینکه شاعر:
ـ از کدام منظر و زاویه دید به موضوع نگاه میکند؟
ـ نگاه او گستره یا محدودیت دارد؟
ـ محدوده نگاه از کجا تا به کجاست؟
ـ با چه دقتی؟ آیا عمیق مینگرد یا سطحی؟
و در نهایت، دیدهها و شنیدههای خود را چگونه وصف میکند؟ جزئینگرانه یا به شیوه مرسوم، کلینگرانه و بیتأثیر؟
جزئینگاری در شعر حاصل جزئینگری، گستره نگاه و عمق نگرش شاعر است. همچنین، استفاده از نشانههای متنوع در زندگی خبر از ارتباط عمیق شاعر با پدیدههای هستی دارد. در این غزل، تمام موارد فوق قابل تحلیل و بررسی است.
🔸این شعر از نظر «موضوع و محتوا» و «شیوه بیان»، قابل تفکیک است:
▫️الف) موضوع و محتوا
شاعر در بخش اول در موضوع مدح به جزئینگاری مشاهدات خود میپردازد:
1️⃣ بخش آغازین: مدح؛ حضور حضرت زهرا(س) در عالم هستی که از زاویههای متعدد تحلیل میشود:
روشنیبخشی، زهره فلک بودن، شمس و قمر حقیقی بودن، نگاه آرامبخش، سیر دعای نیمهشب او و سبک زندگی ساده ایشان، از نمونههای این تنوع نگاه و جزئینگری است که به جزئینگاری و تنوع بیان منجر شده است.
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
مسافری که نگاه تو بود بدرقهاش،
خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
2️⃣ بخش میانی: تأثیر اندوه حضرت، بر عالم هستی که اندکی حال و هوای مرثیه دارد، با محور بیان عاطفی.
این بخش نیز با همان نگرش مطرح شده است: تأثیر بر سبز شدن گل محبت، ارتباط معنوی ابر پاییزی با اشک حضرت یا با گل لاله:
حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید،
ز لالهای که به خونِ جگر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
3️⃣ بخش پایانی: طرح گزارشهای شاعرانه از تاریخ با محوریت وصف، اعتراض و تعریض:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت...
▫️ب) شیوه بیان
نکته قابل ذکر، استفاده بهنجار از تشبیه و ظرفیتهای آن است که در بیانی خالی از تکلف و با تکیه بر قانون ساده تشبیه (ادعای شباهت) در لایههای پنهانی شعر، فضاهایی شاعرانه و تصاویری بدیع خلق نموده است:
مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت
به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
(استفاده همزمان از دو تشبیه ساده و برتر، در لایه درونی شعر)
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
(تشبیه اسنادی: دعای تو پرستوی عاشق بود)
و:
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
و کاربرد تشبیه بلیغ اضافی در این بیت:
وجود پاک تو میسوخت از «شرارۀ غم»
دگر به «شعلۀ قهر و شرر» نیاز نداشت
🔹نکته پایانی که نباید آن را نادیده انگاشت، روایت مرثیه همراه با طراوت خاص و لطافت طبع، به جای خشونت لفظی یا بصری است. شاعران وارسته و لطیفطبع، این نکته مهم را در نظر دارند که شعر، ترجمان عواطف شاعر است و در بیانی لطیف ارائه میشود؛ بهویژه اگر موضوع مراثی اهلبیت باشد.
اصولاً بهجز در عرصه حماسه - که حاصل غلیان عاطفی شاعر و گاه تصویر بازسازی شده از خشم شاعر است- زبان و بیان شعری نباید از طراوت و لطافت دور افتد و این مهم، در این شعر با وجود بیان تعریضی رعایت شده است؛ به عبارت دیگر با وجود محوریت موضوع مرثیه، شعر هرگز از بیان ذاتی و لطیف خود دور نشده است. مرور ابیاتی از این غزل که هریک حاوی مضامین مرثیه است و تداعیگر ابعاد مختلف آن، این حقیقت را اثبات میکند:
شعلهور شدن بیت وحی:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت
اشکهای فاطمی:
گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی
دگر به خواهش از چشمِ تر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود
اگر شبِ تو به قرص قمر نیاز نداشت
و بیتی که برگی زرین از دفتر مراثی فاطمی است. در این بیت، دو تصویر همزمان از اندوه حضرت به تصویر کشیده شده است؛ با استفاده از لطیفترین و باطراوتترین شیوه! تصویری مینیاتوری و نرم چون حریر... مثل تابلوی «ذبح اسماعیل» که با وجود خشونت موضوع، در هالهای از طراوت هنر مینیاتور در نهایت ظرافت به تصویر کشیده شده است:
حریر دست تو مجروح بود از دستاس
به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت
این همان جلوه حقیقی هنر مرثیهپردازی است که «آن» هنری یا شاعرانه نام گرفته و بنده طلعت آن باید بود.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۴۲)
#تحلیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#فنون_مداحی
#فرهنگ_اصطلاحات_مداحی
📍پلسازی
📝پلزدن، مقدمهچینی یا فضاسازی است برای ورود به مرثیه یا تغییر فضای مرثیه مداحِ قبلی با شگردهای خاص.
🔸آنگاه که مداحی بهفرض از حضرت زهرا(س) خوانده است، مداح دیگری میتواند پس از او به نوعی مرثیه او را ادامه دهد و سپس با مقدمهچینی، ذهن مستمع را به فضای دیگری ببرد؛
🔖مثلاً بگوید: «من خانم دیگری میشناسم جفا و ستم دید. او هم مثل زهرا(س) پدرش را صدا زد، اما او سه سال بیشتر نداشت».
📚منبع:
فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی
✍🏻پژوهش:
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
#فنون
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#گفتگو
🔰حاج #ماشاءالله_عابدی
از #مداحان قدیمی کشور و هم دورهای حاج منصور ارضی هستند.
🔹ایشان از توصیه مقام معظمرهبریمدظلهالعالی در موضوع شورگرفتنشان میگویند:
🔸یکبار بعد از خواندن اشعارم #شور گرفتم.
بعد از مراسم آقا فرمودند شورتان هم باید #پیام داشته باشد.
🔹هر حرف و کلامی باید پیام داشته باشد.
🌀یادم هست یکبار که از شعر صائب خواندم، ایشان از #صائب و اشعارش هم خیلی تعریف و تجمید کردند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir