eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
261 عکس
107 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
audio_2023-05-13_17-45-56.ogg
3.92M
🎙 فلسفه فیزیک و ریاضیات چه کمکی می‌توانند به ما بکنند؟ آیا دانستنِ این مطالب سخت و دشوار فایده‌ای هم دارد؟ ما انسان‌ها برای این که چگونه زندگی کنیم، دو گزینه و انتخاب پیش رو داریم: 🔸گزینهٔ اول این است که مثل اغلب مردم، فقط به روزمرگی‌های‌مان برسیم و دور فکر کردن که کار سختی است، خط بکشیم. 🔸گزینه دوم این است که اهل فکر و نقادی باشیم و به صورت پیگیر درصدد فرآوری، پالایش و تصحیح و ارتقای عیار باورهای موثر واقعی‌مان باشیم که حقیقتا کاری سخت و دشوار است. متأسفانه به دلیل سخت‌بودنِ گزینهٔ دوم، عملاً غالب ما انسان‌ها، گزینهٔ اول را انتخاب می‌کنیم. 🎧 در این صوت سعی شده به صورت فشرده به این پرسش، پاسخ بدهد که چرا ما باید فلسفهٔ علم را بلد باشیم و نحوهٔ فرآوری نظریه‌های علمی را بدانیم. منبع: کانال فلسفه علم و فلسفه ریاضی به زبان ساده 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
7.8M
🎙 | روخوانی تاریخچهٔ همکاری فیزیکدان‌های بزرگ کوانتومی در ساخت بمب اتمی از کتاب آدام بکر توسط دکتر رضا ضیاء توحیدی 🔺فایده‌های ساینس را بسیار به ما گفته‌اند، ولی معمولا خطرات آن را کسی نمی‌گوید. کسی که در حوزهٔ فلسفهٔ علم تحقیق می‌کند، باید به علم و ساینس از همهٔ زاویه‌ها بنگرد. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📱 علم‌گرایی افراطی، پشت پرده زیبایی علم تجربی 🔹در دوران دانش آموزی و سپس دانشجویی‌مان، فقط قسمت‌های زیبا و تزیین شدهٔ علم و را به ما گفتند و نتیجه‌اش این شد که بسیاری از ما آموزش دیدگان به مرز علم‌گرایی افراطی نزدیک شده‌ایم و چه بسا بعضی‌هامون توی این چاه هم افتاده باشیم. 🔹هدف من از نوشتن این مجموعهٔ بیست جلدی این است که زیبایی‌های علم و ساینس (که واقعا چشمگیر و محیرالعقول است) دیدگاه ما را غیرمعقول نسازد. علم و ساینس و خصوصا ریاضیات را به پیش می‌بریم اما آن را در حد و اندازهٔ خودش در سیستم باورهای خودمان جای می‌دهیم. به منظور دستیابی به یک بینش معقول، فقط یک راه داریم. علم را از همان سرچشمه‌اش بشناسیم و آشپزخانه‌ای که در آن این محصولات زیبا فرآوری می‌گردد را ببینیم. 🔸علاقه‌مندانِ به فلسفه فیزیک و فلسفه ریاضیات را به این کانال دعوت بفرمایید👇 https://eitaa.com/philosophyofscienceforstudents
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | اعتراف به وجود خدا، تنها گزینه باقی‌مانده برای دانشمندان 🔸سخنان جمعی از اختر فیزیکدانان جهان در رد نظریهٔ لاورنس کراوس و استفان هاوکینگ در مورد جهانی از هیچ (عدم) بر خلاف تصور ، علم با دین در تضاد نیست و دانشمندان از مفهوم دینی استفاده می‌کنند زیرا تمام فرضیه‌های علمی در مورد ایجاد جهان به بن‌بست می‌رسد و باید یک نیروی ماورای ماده با علم خود جهان را بوجود آورده باشد. 🔸و همین نیروی فرامادی، جهان هستی را در این حالت نگه داشته است. همان نیروی فرامادی که در مفاهیم دینی به آن خدا می‌گویند اما لجاجت بعضی از افراد (آتئیست‌ها و خداناباوران) باعث می‌شود به هر نظریهٔ عجیب و به دور از عقل رجوع کنند و چون به خودشان قول داده‌اند که وجود خدا را هرگز نپذیرند پس در برابر واقعیت ایستادگی می‌کنند و آن سخنان دانشمندان که باب میلشان نیست را انکار می‌کنند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| پر تکرارترین ادعاهای آتئیست‌ها ۱.ماده، ازلی است و خود به خود به وجود آمده است. ۲.انرژی، همیشگی است؛ نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود. ۳.همهٔ موجودات محصول فرگشت داروینی (انتخاب طبیعی و جهش‌های تصادفی) هستند و از این رو خالقی وجود ندارد. ۴.اکثر دانشمندان علوم تجربی، فرگشت داروینی را قبول دارند. ۵.دانشمندان توانسته‌اند در آزمایشگاه، سلول بسازند و طبق آزمایش میلر، حیات به طور شانسی روی زمین ایجاد شده است. ۶.دین، عامل خشونت و تروریسم است. ۷.نه تنها بنیادگرایان افراطی، بلکه مومنان معتدل نیز خطرناک هستند. ۸.علوم تجربی، نیاز بشر را پاسخ می‌دهد، لذا نیازی به دین نیست. ۹.اکثر دانشمندان، آتئیست (خداناباور) هستند. ۱۰.نظمی در جهان وجود ندارد و وسعت عظیم جهان و وجود میلیارد‌ها سیاره و ستاره نشان می‌دهد همه‌چیز شانسی است پس خدا وجود ندارد. ۱۱.داوکینز وجود مجموعه منظم مثل بویینگ ۷۴۷ را ناشی از تصادف می‌داند و مدعی است که این پیچیدگی نشانگر تکامل است و دلالت بر عدم وجود خدا دارد. ۱۲.خدا، یک فرضیه علمی است، لذا باید از روش ساینتیفیک اثبات گردد؛ ولی چون قابل اثبات حسی و تجربی نیست، پس وجود ندارد. ۱۳.جهان، نقطه آغاز زمانی ندارد؛ پس آغازگر ندارد. در نتیجه چیزی بیرون از جهان نیست که آنرا به وجود آورده باشد. ۱۴.اصل عدم قطعییت هایزنبرگ در فیزیک کوانتوم، نشان می‌دهد همه چیز ناشی از شانس و تصادف است و خدا وجود ندارد. ۱۵.کراوس و هاوکینگ مدعی‌اند اگر به دنیای زیراتمی بروید، ذراتی وجود دارند که خود به خود به وجود می‌آیند و از بین می‌روند. ۱۶.طبق نظریه‌ چندجهانی (جهان‌های موازی)، میلیاردها جهان به غیر از جهان ما وجود دارد و از این رو، جهان ما ناشی از شانس و تصادف است. ۱۷.کراوس و هاوکینگ در کتاب‌های خود یعنی "جهانی از هیچ" و" طرح بزرگ" ادعا کرده‌اند که جهان می‌تواند با توجه به قوانین کوانتومی از هیچ به وجود آید. ۱۸.دانشمندان نوروسائنس و عصب شناس، منشاء هوش و آگاهی انسان را در مغز پیدا کرده‌اند. از این رو، اموری متافیزیکی همچون روح و خدا وجود خارجی ندارد. 📩 فرهیختگان ارجمند می‌توانند سایر ادعاهای مستند آتئیست‌ها را از این طریق به اشتراک بگذارند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
84-05-23.mp3
10.8M
🎧 | نقش دین در زندگی انسان حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره): 1️⃣ نقش دین در زندگی انسان چیست؟ 2️⃣ ما چه اندازه به دین احتیاج داریم؟ 3️⃣ دین چه مشكلی را از ما حل می‌‌‌‌‌كند؟ 4️⃣ اگر كسی دین نداشته باشد چه می‌‌‌‌‌شود؟ 5️⃣ آیا ممكن است چیزی جایگزین دین شود؟ 6️⃣ آیا جایگاه دین در مسجد و در قلب انسان است؟ 7️⃣ آیا دین فقط رابطه قلبی انسان با خداست و به دانشگاه، بازار، وزارتخانه‌‌‌‌‌ها، روابط بین‌‌‌‌‌الملل، بازرگانی خارجی، تصمیمات بانک مركزی و شورای اقتصاد ربطی ندارد؟ و ... 👈 مطالعه متن کامل این جلسه mesbahyazdi.ir/node/333 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
4_5904316920772956400_1_1.mp3
22.05M
🎧 | جلسه آشنایی با فلسفهٔ 🎙 دکتر مهدی همازاده 📍قم، دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 «انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه ادیان‌ و مذاهب» با همکاری «انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران» و «انجمن علمی فلسفه دانشگاه اصفهان» 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش دهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📗 | در موضوع هوش مصنوعی مبانی نظری، مکاتب، ایده‌ها و الزامات اخلاقی هوش مصنوعی، دست‌مایه کتاب‌های زیادی بوده است که در زبان فارسی، برخی این موارد را می‌توان نام برد: ۱. ماده و آگاهی: چرچلند ۲. الهیات سایبر: قائمی‌نیا ۳. دین دیجیتال: هاشم‌پور ۴. کتاب نانوشته: شاهی ۵. جادوی هومص: بهاری ۶. انسان خداگونه: هراری ۷. فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... ۸. هنر هوش مصنوعی: سخاوت ۹. فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی ۱۰. انقلاب هوش مصنوعی: روبن لی ۱۱. هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها: کسینجر ۱۲. انسان بودن در عصر هوش مصنوعی: تگمارک ۱۳. گودل، اشر، باخ: یاخته گران‌سنگ ابدی: هوفشتاتر ۱۴. هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران: حسینی مقدم ۱۵. هوش سفید؛ از اخلاق ماشین تا ماشین اخلاقی: عبدخدایی و... ✅ در ماه اخیر، برخی از این کتاب‌ها را مطالعه کردم: ▪️فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... مجموعه مقالاتی است از بزرگان فلسفه درباره ماهیت تکنولوژی که شاپور اعتماد ترجمه کرده است. کتابی است بسیار عمیق و جریان‌ساز که محور آن، مقاله هایدگر می‌باشد که در آن، تکنولوژی را نه ابزار بلکه نوعی بینش می‌شمارد. مقاله آیدی درباره تقدم تکنولوژی بر علم است و از تفاوت مواجهه انسان شرقی و انسان غربی با تکنولوژی سخن می‌گوید. مقاله مکنزی درباره نگاه مارکس به ابزار و تکنولوژی و نقش آن در نظام‌های طبقاتی است و مقالات دیگری که ارزش سال‌ها اندیشیدن دارد. ▪️کتاب نانوشته؛ دن کیشوت در عصر هوش مصنوعی: شاهی ادعا می‌شود که این کتاب را یک هوش مصنوعی که قرار بود کتابخانه‌های آنلاین را خلاصه کند، با نام مستعار در سال ۲۰۱۳، درباره بیماری کتاب‌خوان‌ها نوشته است؛ بدون آنکه برای این کار برنامه‌ریزی شده باشد. ادعایی که به لحاظ فلسفی و تکنیکی و شواهد تاریخی، قابل اثبات نیست. هر چند مدعای اصلی کتاب به افسانه شبیه است. اما علی شاهی در خلال آن، نکات قابل تامل فراوانی درباره زندگی، روان‌شناسی، احساسات انسانی، آگاهی، روش مطالعه و تغییر معنای آن‌ها در عصر هوش مصنوعی بیان شده است. ▪️فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی دکتر محمود خاتمی در این کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای، مبانی و خاستگاه‌های مکاتب و نظریات هوش مصنوعی و نقدهای وارد بر آن‌ها را در فلسفه ریاضی، فلسفه ذهن، روان‌شناسی، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، فلسفه تکنولوژی، اخلاق و... پی می‌گیرد و سعی می‌کند مهم‌ترین نقدهای فلسفی به آن را بیان نماید. به لحاظ اهمیت این کتاب، امیدوارم در آینده، معرفی و نقد جامعی بر آن بنگارم و خلاصه این کتاب را به صورت نموداری، ترسیم و تقدیم علاقه‌مندان نمایم. ✍ دکتر علیرضا آزاد عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام 🔹پس از دو روز فعالیت، عصر دیروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد. 🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. 🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذا یلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح می‌دهیم شنوای صدای ذی‌نفعان (بی‌خدایان، آتئیست‌ها و آگنوتیسیت‌ها) باشیم» مورد حمایت طیف‌های سلفی، نوسلفی و... این کنگره قرار گرفت. 🔹در بیانیه‌ اختتامیه‌ مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانه‌گرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن می‌زند اجتناب کنند. ✍ پانوشت: پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است. منبع: مسلمونا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش یازدهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| هفتمین نشست از سلسله نشست‌های نسبت معنویت با علم و هنر جدید با موضوع: تأملاتی نظری در باب تکامل با سخنرانی: دکتر میثم توکلی بینا «عضو هیأت علمی گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» 📆شنبه مورخ ۲۸ مرداد ⏰ ساعت ۱۷ شماره تماس جهت ثبت‌نام: ۰۹۳۶۷۹۴۲۳۸۷ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
چرا دین چرا یک دین.pdf
435.6K
✍️ | چرا دين؟ چرا یک دین؟ چرا اسلام؟ ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر حميدرضا شاكرين 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| از هیچ! 🔸نئوداروینیست‌های خداناباور در دانش زیست‌شناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود می‌رسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل می‌دهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره می‌گیرند. 🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیک‌دانان خداناباور می‌گویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیت‌هایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شده‌اند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شده‌اند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است. 🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بی‌علت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق. 🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟ 🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان می‎دهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره می‌شوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفته‌ایم! 🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح می‌شود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت می‌گردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه می‌تواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد! 🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از این‌رو، ملاحظه می‌شود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی ‌پاسخ خواهد ماند. 🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل می‌شود که جالب توجه است. او می‌نویسد: «چه چیزی به آن خلاء می‌گوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر می‌رسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است». ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
1_6141641908.pdf
395.6K
🔺نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام اسلامی ✍️ نویسندگان: حمیدرضا رمضانی، روح‌الله نظری و حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری بهار و تابستان ۱۴۰۲ https://jphilosophy.um.ac.ir/article_43872.html 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| از هیچ ۲ فیزیک، منشاحیات را انکار می کند؟ لاورنس کراوس: همه چیز از اتم‌ها ساخته شده‌اند. اتم‌ها نیز از الکترون و پروتون و نوترون ساخته شده‌اند. پروتون و نوترون از کوارک‌ها ساخته شده‌اند و کوارک‌ها خود به خود از "هیچ" به وجود می‌آیند. جهان نیز خود به خود از هیچ به وجود آمده است. استفن هاوکینگ: اگر به دنیای زیر اتمی بروید ذراتی وجود دارند که خود به خود از هیچ به وجود می‌آیند. 🔺مطمئنا جملات بالا را از زبان ناباوران ایرانی شنیده‌اید. ناباورانی که بعد از گفتن جملات بالا کتاب لاورنس کراوس (با عنوان جهانی از هیچ) را به شما پیشنهاد می‌کنند. نکته‌ی جالب اینکه خود کراوس در صفحه‌ی دوم و سوم از فصل یازده کتابش می‌نویسد: 1: All of the examples I have provided thus far indeed involve creation of something from what one should be tempted to consider as nothing, but the rules for that creation, i.e., the laws of physics, were preordained. Where do the rules come from? There are two possibilities. Either God, or some divine being who is not bound by the rules, who lives outside of them... 2: In this regard, there is another important point to stress here. The apparent logical necessity of First Cause is a real issue for any universe that has a beginning. Therefore, on the... ترجمه: ۱: همه‌ی مثال‌هایی که تاکنون زده‌ام، مربوط می‌شد به خلق یک شیء از چیزی که "هیچ" در نظر گرفته می‌شود. اما قوانین آن خلقت مانند قوانین فیزیکی از قبل وجود داشتند. این قوانین از کجا آمده‌اند؟ دو احتمال وجود دارد. اول اینکه خدا یا هر موجود الهی دیگری که محدود به این قوانین نیست و خارج از آنها زندگی می‌کند، این قوانین را تعیین می کند و یا مکانیزم‌هایی که کمتر فرا طبیعی هستند، عامل این قوانین هستند. ۲: در این خصوص نکته مهم دیگری نیز وجود دارد. نیاز منطقی به وجود داشتن علت اول، مسئله‌ای واقعی برای هر جهانی است که آغاز دارد. بنابراین بر مبنای منطق محض کسی نمی‌تواند چنین دید الهی نسبت به جهان را نادیده بگیرد. 🔰نسخه‌ی انگلیسی کتاب لاورنس کراوس (با عنوان جهانی از هیچ):👇 منبع 📌کراوس در اینجا به وضوح می‌گوید پیدایش جهان و ذرات در واقع خود به خودی نیست بلکه پیدایش آن‌ها بخاطر وجود قوانینی است که از قبل وضع شده بوده است. عجیب اینکه لاورنس کراوس به روشنی می‌گوید هر جهانی که آغاز داشته باشد از نظر منطقی صحیح است که بگوییم این آغاز باید علتی داشته باشد اما آتئیست‌های ایرانی می‌گویند علیت نقض شده است و برای اثبات حرفشان کتاب لاورنس کراوس را پیشنهاد می‌دهند درحالی که کراوس خود در کتابش می‌گوید نیاز به وجود داشتن علت اول برای پیدایش جهان منطقی است! 📌نکته‌ی دیگری که از جملات کراوس مشخص می‌شود این است که چون او (و همچنین هاوکینگ) می‌دانند این ذرات و همچنین جهان خود به خود از هیچ به وجود نیامده‌اند بلکه دلیل پیدایش آن‌ها قوانینی است که از قبل وضع شده بوده است (واضح است که قوانین باید توسط کسی وضع شده باشند)، پس در واقع دلیل آتئیست بودن آن‌ها علم نیست بلکه این دو بنابر سلیقه‌ی شخصی خود آتئیست بودن را انتخاب کرده‌اند. 🔰فیزیک‌دان و ریاضی‌دان سرشناس "دن اکسل" در مقاله‌ای که در مجله‌ی فوربس منتشر شد دلیل واقعی ایجاد شدن این ذرات و کلاهبرداری کراوس را این‌گونه بیان کرد:👇 کراوس ایده‌ی فضای خالی را غلط بیان می‌کند تا بتواند استدلال کند که جهان از هیچ مطلق بیرون آمده است. اما ما می‌دانیم فضایی که این جفت ذرات می‌توانند در آن شکل بگیرند به هیچ وجه خالی نیست، این فضا "هیچ" نیست. این فضا همیشه شامل انرژی است و همیشه توسط نیروهای میدان‌هایی مانند میدان‌ الکترومغناطیسی و... در حال دگرگون شدن است. و این انرژی که توسط این میدان‌ها تغذیه می‌شود منجر به خلق جفت ذرات می‌شود. خلقت چنین ذراتی را نمی‌توان پیدایش از هیچ نامید. این پیدایش از یک فضای پیشین است که پر از انرژی است. آن فضا, آن انرژی و میدان‌هایی که آن را دگرگون می‌کنند (قوانین فیزیک) همگی باید از جایی آمده باشند. منبع خلاصه نه تنها علم به هیچ وجه خدا را رد نکرده است بلکه به ما می‌گوید جهان و ذرات به این دلیل به وجود آمده‌اند که از قبل قوانین لازم برای آن مهیا بوده است و هاوکینگ و کراوس صرفا بنابر سلیقه‌ی شخصی خود آتئیست بودن را انتخاب کرده‌اند و آتئیست بودن آن‌ها ربطی به علم ندارد. ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| اسلام حقیقی و ترجمه و تفسیر صحیح قرآن، آتئیسم و دیگر ایسم‌ها را نابود می‌کند ▫️در مورد آتئیسم و رواج اخیر آن در نسل کنونی سئوالات زیادی از ما پرسیده می‌شود، با بررسی این پدیده درتاریخ بشر و در عصر حاضر و تحقیقات میدانی می‌توان به طور قاطع گفت که نظریه تجربه شده و اثبات شده این است که هیچ انسان خداناباوری وجود ندارد و آن‌ها که به دلایلی اظهار خداناباوری می‌کنند، در وقت خطر و خوف و اضطراب به خدا متوجه و متوسل می‌شوند. اگر برای یک آتئیست ترس و وحشت یا ناامیدی و یاس و خطر پیش بیاید در درون فطرت و قلب خود به خدا پناه می برد و از خداوندی که انکارش می‌کرده است کمک می‌طلبد. ▫️آن دسته از خدا ناباوران که به خاطر تضاد عقیده و عمل دین‌داران و با مشاهده فساد متدینین و یا ضعف دلایل و برهان های ادیان آتئیست شده‌اند، فقط رفتارهای انسانی را ملاک گرفته‌اند و به اشتباه در مورد ادیان قضاوت کرده‌اند، و یا تعالیم و کتاب‌های ادیان منسوخ شده و انجیل‌ها و تورات‌های تحریف شده را دیده‌اند و یا خرافات موجود در عقاید ادیان و مذاهب بشری مختلف را دیده‌اند و به حقیقت دین دست نیافته‌اند. ▫️حقیقت دین این است که خداوند عقل را راهنمای اول و درونی و پیامبران را راهنمای دوم و بیرونی برای انسان قرار داده است و هر پیامبری که آمده است تعالیم پیامبر قبلی را متناسب با ظرفیت بشر و رشد جامعه، کامل‌تر کرده است و بسیاری از انبیاء و رسولان الهی هم فقط شریعت پیامبران قبلی و یا هم عصر خود را تبلیغ کرده‌اند. ▫️اما چهار پیامبر بزرگ که صاحب شریعت مستقل هستند، هر کدام به پیروی از پیامبر بعد از خود توصیه کرده‌اند و آخرین آن‌ها حضرت عیسی (ع) به حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر و صاحب شریعت کامل الهی بشارت داده و پیروی از او را خواستار شده است. اما در بعضی انجیل‌ها این بشارت و وصیت را حذف کرده‌اند تا زیر بار اسلام نروند و ادیان را سبک و بی محتوا و لا ابالی و اباحی‌گر کنند. تا هم دم از دین‌داری بزنند و خدا را انکار نکنند و هم راحت و آزاد در شکم و شهوات و بی بند و باری باشند. آتئیست هلندی در ماجرای قرآن سوزی اسلام حقیقی را یافت ▫️از آتئیستی هلندی که مسلمان سنی و بعد شیعه شده بود علت هدایتش را جویا شدم، برای ما می‌گفت جریان قرآن سوزی که در هلند انجام دادند باعث ایمان آوردن من شد و چون شاهد قرآن سوزی بودم کنجکاو شدم ببینم در این کتاب چه نوشته است که در کشورهای مختلف آن را می‌سوزانند. رفتم ترجمه قرآن پیدا کردم خریدم و خواندم و دیدم که جواب تمام سئوالات در طول عمرم که در مسیحیت و یهودیت جوابی برایش نبود همه در این کتاب قرآن است و اینگونه به باطل بودن آتئیست و دیگر ادیان پی بردم. ▫️ما می‌توانیم ادعا کنیم که هر جا اسلام حقیقی و ترجمه درست و تفسیر صحیح قرآن بیان شود، آنجا آتئیسم و ایسم‌های دیگر از بین می‌روند. مشکل بشر مسلمان و غیر مسلمان امروز دسترسی نداشتن به مفاهیم و آموزه‌های حقیقی قرآن و سخنان معصومین است. بسیاری در دنیا با شناخت قرآن، نهج‌الفصاحه، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و کتب روایی، مسلمان و شیعه شده‌اند ولی این متون هنوز به اندکی از مردم جهان هم عرضه نشده و نمی‌شود و امکان و مقدورات شیعه ناچیز بوده است. ولی اکنون این مسأله به کمک فضای مجازی تدریجا در حال جبران است و البته با روند کنونی خیلی زمان می‌برد تا به زبان‌های مختلف و به مردم کشورهای مختلف ارائه شود و من معتقدم اگر ارائه شود، آتئیسم، سکولاریسم، لائیسم و… را صاحبان عقل و خرد رها می‌کنند و اسلام شیعی را بر می‌گزینند. ✏️ حجّت‌الاسلام آیت پیمان 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🖼 | دانشمندان، الزاما خداناباور نیستند ✅ پروفسور لیدی گرینفیلد استاد دانشگاه لینکلن آکسفورد و رئیس سابق انجمن سلطنتی: It would be very great shame if young people think that to be a scientist you must be an atheist .... Physicists like Professor Stephen Hawking who claim God has no place in the creation of the Universe are behaving like the Taliban in trying to shut down freedom of discussion. ✍ اگر جوانان فکر کنند که برای دانشمند بودن، لازم است آتئیست باشد، خیلی ننگین و شرم ‌آور است! فیزیکدان هایی مانند استفان هاوکینک که ادعا می کنند خدا در آفرینش جهان نقشی ندارد، مانند گروهک طالبان رفتار می کنند. منبع 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | عدم تعارض علم و دین پروفسور استیون واینبرگ فیزیکدان آتئیست و برنده جایزه نوبل از دانشگاه تگزاس آمریکا: 🔹اعتراف می‌کنم با وجود توضیحات علم فیزیک (پیرامون بیگ بنگ، کوانتوم، هیچ، و تمام ادعاهای آتئیست‌ها) کماکان منشا هستی رازآلود باقی مانده... 🔹تضادی بین علم و دین در این باره نمیبینم، دانشمندان خیلی خوبی هستند که مذهبی و دیندارند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوش مصنوعی در خدمت تروریست ⁉️محتوای این فیلم و اینکه امروزه این تهدیدات بالفعل از ناحیه هوش مصنوعی تحقق یافته، قابل تأمل است. ⚠️اما این نکته را تذکر می‌دهم با مطالعاتی که در حوزه هوش مصنوعی دارم در آینده نه چندان دور، از این دست تهدیدات امنیتی از ناحیه هوش مصنوعی و فضای سایبر گریبان گیر جوامع بشری خواهد شد. به طور نمونه هنری کیسینجر و همکارانش بیان کرده اند هوش مصنوعی می تواند از سلاح اتمی نیز خطرناکترباشد. 🔹زیرا هوش مصنوعی را می توان با یک رایانه کوچک نگهداری، جابجا و یا عملیاتی کرد در حالی که سلاح اتمی نیاز به نگهداری در سایت های بزرگ بوده و پر هزینه است. به تحلیل دیگر، از طریق هوش مصنوعی می توان یک بمب اتمی را از راه دور خنثی و یا فعال کرد. 🔹قابل توجه مسئولان و محققان این حوزه که رهبر حکیم و آینده نگر چند سال پیش در دیدار ستاد علوم شناختی به نوعی به این نکته اشاره کرده است: 🔹ممکن است در آینده از ناحیه نظام سلطه و با استفاده از فناوری های شناختی و هوش مصنوعی تهدیداتی مطرح شود که امروزه تهدید به حساب نیایند. 🔹بمب اتم که امروز تعیین و تهدید کننده است ممکن است در پنجاه سال آینده دیگر به این شکل تهدید نباشد بلکه تهدیدات نوینی پدید بیایند. ✍️ حمید محسنی 📚منابع: هنری کیسیجر و همکاران، هوش مصنوعی و آینده بشریت، بیانات در دیدار مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم شناختی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| معرفی مختصر الحاد جدید 🔸الحاد، ایتِئیسم (Atheism) در برابر خداباوری توحیدی (تئیسم) قرار دارد، نئوآتئیسم (New Atheism) نوعی جریان و جنبش اجتماعی دین ستیزانی است که به بهانه انفجار برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شکل گرفت. آنچه در بحث الحاد مد نظر است، انکار خدای ادیان توحیدی؛ یهودیت، مسیحیت و اسلام است. 🔸نئوآتئیست‌ها تلاش می‌کنند با قرائت الحادی از علم، علوم تجربی را در برابر خدا قرار دهند. با استفاده از برخی تعابیر و فرضیات زیست‌شناسی‌فرگشتی، فیزیک‌کوانتوم و کیهان‌شناسی و همچنین عصب‌شناسی (نورو سائنس) خداناباوری را ترویج می‌کنند. سردمداران این جنبش، درکی سطحی و بی‌مایه از دین دارند؛ اینها دین را تنها در جریان‌های افراطی و تروریسم می‌بینند. 🔸آنها، آشنایی چندانی با الهیات و جریان‌های معتدل دینی ندارند. درعین حال ریچارد داکینز (متخصص در زیست شناسی) با کتاب: «توهم خدا»، دنیل‌دنت (متخصص در فلسفه ذهن) با کتاب: «شکستن طلسم؛ دین، پدیده‌ای طبیعی»، سَم هَریس(متخصص در عصب‌شناسی) با کتاب: «پایان ایمان؛ دین، ترور و آینده عقل و نامه به ملت مسیحی»، کریستوفر هیچنز (فعال در حوزه سیاست و تاریخ ژورنالیستی) با کتاب: «خدا بزرگ نیست؛ دین چگونه همه چیز را مسموم می‌کند»، به عنوان پرفروش‌ترین‌ها در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ بنیان‌های آتئیستی جدید را پایه‌گذاری می کنند. 🔸عصاره کتاب‌های آتئیست‌ها علیه دین دو چیز است: ۱) باور به خدا در عصر علم، باوری نامعقول است و ۲) دین خطرناک است. آنها، معتقدند که برای حراست از آزادی انسان، باید خودِ دین را از میان برداشت. 🔸نزدیک به دو دهه است که در محافل الاهیاتی غرب و گاهی در محافل ایرانی از الحاد جدید بحث می‌شود. امروز اندیشه‌های الحادی از سطح بحث‌های دانشگاهی و فلسفی به‌ویژه بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در سطح افکار عمومی گسترش پیدا کرده و باورهای عموم مردم را به چالش کشیده است. 🔸ملحدان جدید به ویژه داکینز تاکید می‌کند که والدین حق ندارند آموزه‌های دینی را به ذهن کودکان القا کنند و آنها این را سوء استفاده از کودکان می‌دانند. 🔸آنها، خداباوری توحیدی را ناشی از زودباوری ناسنجیده می‌دانند و از دیدگاه آنان خدای شخصی‌وارِ فراطبیعی، معجزه، بهشت و جهنم، زندگی پس از مرگ، وحی و نفسِ غیرمادی، وجود ندارد. 🔸ملحدان جدید، علم به ویژه علوم طبیعی را، ارزشمندترین بخش دانش بشری می‌دانند. آنها، با طرح «جهان بینی جایگزین فراطبیعت باوری» می‌خواهند معنای زندگی انسانی و گفتمان اخلاقی و تفسیرشان از نتایج علوم طبیعی را بر آن اساس پایه ریزی کنند. لذا با چنین باور عمیق نسبت به تعارض علم و دین، هدف خود را به تعبیر پلانتینگا حمله همه جانبه به دین قرار داده و مصائب و ناخوشی‌های جهان را به دین نسبت می‌دهند. 🔸آنها، علاوه بر اعتقاد به اصول طبیعت‌گرایی، ایمان به خدا را سبب شرور بی‌شماری می‌دانند و همچنین باور به خدا را لازمه اخلاق نمی‌دانند و می‌گویند مردم اگر ایمان نداشته باشند، رفتارشان بهتر از زمانی است که ایمان دارند. 🔸آنها، معتقدند پاک کردن جهان از کسانی مانند اسامه بن لادن و القاعده با توسل به زور چندان تأثیری ندارد؛ بلکه باید ایمان با همه اَشکال آن از میان برداشته شود. 🔸آنها، با عامه‌پسند و همه‌فهم‌کردن علوم‌تجربی از جمله فیزیک، زیست شناسی و... و با پررنگ کردن رفتار ناشایست برخی متدینان، روحانیان و تشکیلات دینی به تخریب دین و خداباوری می‌پردازند. 🔸ملحدان جدید مدعی هستند که فقر و بی‌عدالتی را نمی‌توان ریشه خشونت‌های جنون آمیز دانست؛ بلکه ایمان و الهیات منشأ و ریشه اصلی آن است. ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin