علم و دین.عرصههای تعارضنما میان علم و دین. حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت1.mp3
6.62M
#صوت اول | آنچه باید از رابطه #علم_و_دین بدانید
🔍 عرصههای تعارضنما میان علم و دین
🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت اول | آنچه باید از رابطه #علم_و_دین بدانید 🔍 عرصههای تعارضنما میان علم و دین 🎙حجت الاسلام د
#یادداشت | عرصههای تعارضنما میان علم و دین
🔻 آتئیستهای جدید برای این که دین را از صحنه زندگی بشر خارج کنند ادعای تعارض میان علم و دین را دامن میزنند. طرفداران این جریان و جنبش دینستیز از طریق علوم مختلف در تلاش اند وجود خدا را به عنوان بزرگترین و مبنایی ترین اعتقاد دینی مخدوش نمایند که به گوشههایی از مفروضات این دانشها اشاره میشود:
🔹 الف. در علم فیزیک، محورهایی مثل رابطه عدم قطعیت را ناقض اصل علیت (سنخیت میان علت و معلول) و قاعده خداباوری در جهان تلقی کرده اند.
🔸 ب) در کیهان شناسی، با امثال نظریات جهان پایدار، جهان ایستا، جهان نوسانی و طرح ازلیت جهان، به نفی خدا پرداختهاند. در این راستا بعضیها ضمن باور به حدوث و آغازمندی جهان مدعی هستند که آغاز داشتن دلیل بر وجود خدا نیست و میتواند از هیچ و بدون علت وجود آید که این برداشت را با مدلها و طرق مختلف بیان نمودهاند؛ 1. ادوارد ترایون از طریق افت و خیز خلاء مطرح کرده 2. لارنس کراوس مدعیست که قوانین طبیعت خودبخود به وجود آمدهاند 3. استفن هاوکینگ به کمک هارتل مدل بیمرزی را طرح کرده و میگوید در عین اینکه جهان محدود است، آغازی ندارد؛ نه ازلی است و نه آغاز دارد، لذا نیاز به خدا ندارد.
🔹ج) دانش زیست شناسی، یکی دیگر از راههای طرح تعارض علم و دین است؛ به ویژه نظریه تکامل داروینی که داکینز و امثال او پیدایش حیات و تنوع گونهها و نظم و ساختار پیچیده موجود میان آنها را برآمده از یک فرایند کور انتخاب طبیعی و اصل تنازع بقاء و جهشهای ژنتیک میداند که به صورت تصادفی در یک فرایند طبیعی بدون نیاز به خدا به اینجا رسیده است.
🔸حال برخی افراد که این امر را مخالف متون دینی دیده اند مدعی شده اند تعارض جدی میان علم و دین وجود دارد.
ادامه دارد
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
یزد. جریان شناسی دین ستیزی از انقلاب کبیر فرانسه تا 11 سپتامبر 2001.mp3
41.86M
02 مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگیهایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟.mp3
4.32M
🎧#صوت | مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگیهایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت دوم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
علم و دین.چیستیِ علم.راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان علم و دین .حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت2 .mp3
8.65M
#صوت دوم | چیستیِ علم
🔍 راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان #علم_و_دین
🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت دوم | چیستیِ علم 🔍 راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان #علم_و_دین 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫م
#یادداشت | چیستیِ علم
🔻راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان علم و دین
🔹جهت رفع چالشها و عرصههای تعارضنما میان علم و دین، نخست هویت و قابلیت علم تبیین شده، سپس تعارض و عدم تعارض میان علم و دین مورد ارزیابی قرار میگیرد.
❓علم یعنی چه، چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست، به تعبیر دیگر چیزی برای اینکه علمی تلقی شود چه فرایندی دارد؟
🔸چیزی علم است که در جامعه علمی استانداردها و آزمونهای علمی را طی کرده و مؤیدات و شواهد کافی مورد قبول نزد دانشمندان بهدست آورده باشد؛ در این صورت از آن تعبیر به نظریاتعلمی و یا قوانین علمی میشود که در تبیین پدیدهها از آن استفاده میگردد.
🔹 حال اگر با چنین هویتی اینها را علم بدانیم، هیچگونه تعارضی میان علم و دین وجود ندارد. اما این دسته از نظریات که عموما خداناباوران در انکار وجود خدا یا دینستیزی به آن استناد میکنند، نمیتواند موضوع تعارض میان علم و دین باشد؛ چون این مفروضات یا به این درجه از علم نرسیده و در واقع علم نیستند (در این یادداشت به آن پرداخته میشود) و یا دلالتی بر مدعای آتئیستها ندارند:
▫️الف. اصل عدمقطعیت، این اصل در فیزیککوانتوم خودش تبیین علّی و معلولی دارد و نافی علیت نیست.
🔹ابتدا که این اصل مطرح شد، عدهای عجولانه گفتند رابطه عدم قطعیت، اصل علیت را نفی میکند اما بعد همانها حرفشان را اصلاح کردند و بعد مشخص شد آنچه را نفی میکند، اصل علیت به معنای فلسفی نیست بلکه اصل موجَبیت (determinism =جبرگرایی،تعینگرایی) است که در فیزیک کلاسیک مطرح بوده است و آن ربطی به اصل علیت ندارد؛ چون علت و معلول در فیزیک از نظر فلسفه مُعِدّات هستند و هیچکدام موجبیت قاطعی ندارند؛ بهعلاوه اینکه کوانتوم مکانیک، ادعای فلاسفه درباره علیت را تأیید میکند و حتی عدهای معتقدند فیزیک کوانتوم برخی مباحث دینی را نیز حل میکند.
🔸بنابراین این شتابزدگی و خلط علیت در علم و فلسفه و حتی خلط اصطلاحات در علم است که تعارضنما میشود؛ مثلا خلط اصطلاح «احتمال» که در فیزیک کلاسیک، معرفتشناختی است اما در فیزیککوانتوم یک مسأله هستیشناختی است.
▫️ب. در مباحث کیهانشناختی، مدلها و نظریات مختلف (مثل جهان ثابت یا ایستا و یا حالت پایدار که البته خود علم آنها را رد کرده و این نظریات منسوخ شدند) نسبت به نیازمندی وجود جهان، فرقی نمیکند که جهان ازلی باشد و یا حادث باشد؛ چون از منظر فلسفی جهان ازلی هم ممکن الوجود است و ممکنالوجود در وجودش محتاج علت است.
🔹و یا نظریات کیهانشناسی و کوانتومی مثل نظریه ادوارد ترایون، لارنس کراوس و نظریه هاوکینگ که وابسته به زمان موهومی است، نه اثبات شده و نه در حد استاندارد در علم که قابل توجه عدهای از کیهانشناسان برجسته هم باشند، نیستند. نظریه ریسمانها، نظریه اِم (M theory) هنوز مورد سؤال است.
🔸بسیاری از دانشمندان پاسخ اینها را دادهاند و از نظر علمی به چالش کشیده شدهاند. مثلا هاوکینگ که زمان موهومی را مطرح میکند این سوال مطرح میشود که زمان موهومی (مدلی برای آغاز جهان که هم محدود باشد و هم آغازی نداشته باشد) واقعیت دارد یا ندارد؟ در حالی که هاوکینگ از نظر علمی پاسخی برای این مسأله ندارد و از نظر فلسفی به پوزیتیویسم پناه میبرد.پس خلاصه اینکه باید بدانیم چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست.
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
03 آیا مکانیک کوانتومی توانسته معرفتشناسی و اندیشههای فلسفی را تحت تأثیر قرار دهد؟.mp3
1.88M
🎧#صوت | آیا مکانیک کوانتومی توانسته معرفتشناسی و اندیشههای فلسفی را تحت تأثیر قرار دهد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت سوم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
📚 #معرفی_کتاب | فيزيك متعاليه؛ فيزيك معاصر در جهت تبيين جهان بينی توحيدی
▫️همواره در طول تاريخ علم، انديشمندان در جهت تبيين ديدگاه و جهان بيني خود از علوم طبيعي بهره میبرند، و پايه ابتدايی ارتقاء به الاهيات بر اساس طبيعيات قرار میدادند.
▫️در دوران معاصر نيز با توجه به رويكرد متافيزيك فيزيك معاصر، میتوان از آن در عصر جديد به عنوان بهترين وسيله علمی جهت تبيين جهان بينی توحيدی بهره گرفت و كارآمدترين حكمت كه مورد قبول تمام مجامع علمي معاصر میباشد را جهت رسيدن به جهان بينی دين ارائه داد و در واقع فيزيك معاصر را به فيزيك متعاليه مبدل نمود...
🔻ادامه در نشانی زیر:
http://daneshyar.blogfa.com/post/344
✍️ مهدی دانشیار
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
حجت الاسلام سید مهدی موسوی.موضوع نظریه ولایت فقیه و نقش آن در بازگرداندن مسأله حاکمیت به رأس مباحثات اسلامی .mp3
6.11M
❓آثار و نتایج عینی نظریه ولایت فقیه پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی چیست؟
❓ولایت مطلقه فقیه، نظریهای در خلأ یا کارآمد در عمل؟
🎙حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
🔻ادامه در لینک زیر
https://eitaa.com/joinchat/413467080Ce763fb4bd5
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
علم و دین.دلالتهای علم.آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیستها دارند. حجت الاسلام دکتر شاکرین.قسمت 3 .mp3
6.1M
#صوت سوم | دلالتهای علم
🔍 آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیستها دارند؟
#علم_و_دین
🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت سوم | دلالتهای علم 🔍 آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیستها دارند؟ #علم_و_دین
#یادداشت سوم | دلالتهای علم
❓آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیستها دارند؟
🔹به عنوان نمونه نظریه تکامل داروین مطرح میشود که برای انسان، نیای حیوانی تصور کرده است و یک ساز و کاری را مطرح میکند که بر آن اساس، فرایند تکامل زیستی رخ میدهد.
🔸پاسخ نخست اینکه، در خود علم چندین نظریه وجود دارد؛ عدهای میگویند نظریه تکامل را قبول داریم اما همین نظریه تکامل با دیدگاه توحیدی سازگار است؛ پلانتینگا استدلال میکند اگر بنا باشد طبیعتگرایی به جای خداباوری بنشیند، بنیان نظریه تکامل ویران میشود؛ به تعبیر دیگر زمانی این نظریه قابل قبول است که خدا در میان باشد.
🔹فرانسیسکو جی آیالا (Francisco J Ayala) یکی از دانشمندان علوم تجربی (ژنتیک) تکاملگرا در کتاب (خدا را شکر برای تکامل Thank God for Evolution) میگوید این تکامل کار خداست؛ تکامل درسته اما غیر از خدا کسی نیست که از موجود تک سلولی یک ساز و کار و نظم گسترده و طراحی زیبا و نظام زیست گستردهای با این تنوع تا به انسان برسد، را پدید آورده باشد.
🔸لذا یک جریان تکاملِ خداباورانه به وجود آمد و این از زمان خود داروین در میان همکارانش هم بوده و خود وی نیز در نامهای به دانشجوی آلمانی در پاسخ سوالش تصریح میکند که نظریه من منافاتی با وجود خدا ندارد. ضمن اینکه برخی دانشمندان تاکید دارند که به فرض صحت نظریه تکامل، نباید آن را بزرگنمایی کرد؛ چون حدی دارد و برخی چیزها را میتواند توضیح بدهد و از طرفی نیز توان توضیح خیلی چیزها را ندارد.
🔹لذا جریان دیگری به عنوان نظریه پساداروینیستی در زیست شناسی پیدا شده که ضمن پذیرش اصل نظریه تکامل، آن را دارای بحرانهای فراوانی میداند که خیلی چیزها را نمیتواند توضیح بدهد و یا جریان دیگری به نام طراحی هوشمند شکل گرفته که میگوید نظریه تکامل تنها میتواند امور سادهای را توضیح دهد اما مسائلی همچون پیچیدگیهای تقلیل ناپذیر وجود دارد که مبتنی بر هوشمندی و فاعل آگاه است که به طور دقیق آنها را سازماندهی کرده باشد، در حالیکه تکامل داروینی توان پاسخگویی ندارد؛ نمونههایی مانند بینایی انسان، تاژک باکتری که پیچیدگی عمیقی دارد و این جریان میگوید علم به ما نشان میدهد که این جهان طراحی یک هوش برتر و فراطبیعی است که نظام زیست و نظام کیهانی را به دقت طراحی کرده است.
🔸همچنین از منظر تاریخ علم در طول تاریخ و از زمان گالیله و نیوتون نیز طراح جهان در علم مطرح بوده و مسیر جهان را جهت داده است و حتی خود دین نیز در جهت شکوفایی علم نقش داشته است.
🔹خلاصه پس وقتی به علم نگاه میکنیم، میبینیم علم دلالتهای ضد دین نداشته؛ بلکه بسیار با دین مرتبط است و از بنیادهای دینی بهره میگیرد و همچنین تقویت میکند.
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#معرفی_مقاله | بررسی انتقادی دیدگاه استفان هاوکینگ درباره ملازمه میان «بیآغازی زمانی کیهان» و «خدا ناباوری»
🔻چکیده
🔹مسئله آغاز زمانی کیهان، یکی از مسائل چالشبرانگیزی است که افزون بر فلسفه و الهیات، مورد توجه فیزیکدانان معاصر قرار گرفته است؛ به گونهای که برخی از آنان، واکنشهای متافیزیکی ـ الهیاتی و حتی سوگیریهای الحادی را نیز در انتخاب دیدگاههای خود ابراز داشتهاند.
🔸 بررسی آثار استفان هاوکینگ نشان میدهد که او بدون بهرهگیری از روش متافیزیکی و فلسفی، تنها با مبنا قرار دادن قواعد فیزیکی که بر روش حس و تجربه استوار است، برخی نتایج متافیزیکی مانند بیآغازی زمانی آفرینش کیهان را نتیجه گرفته و از این رهگذر، وجود خدا را انکار نموده است.
🔹در جستار حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد فلسفی نگاشته شده است، یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دیدگاه بیآغازی زمانی کیهان در نظر هاوکینگ با دیدگاه برخی از فلاسفه مانند ملاصدرا هماهنگ است؛ ولی ملاصدرا بر خلاف هاوکینگ، از بیآغازی زمانی کیهان، خداناباوری و قرائت آتئیستی را نتیجه نمیگیرد.
🔸برخی برداشتهای هستیشناختیِ هاوکینگ، سبب مغالطه در استنتاج و منجر به تناقضات درونی در مباحث فلسفی شده است که در این جستار، با اصول و مبانی حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شده است.
🔹در پایان، این نتیجه به دست آمده است که ملاصدرا در حکمت متعالیه، ملاک نیازمندی کیهان به علت را «امکان» دانسته و میان «بیآغازی زمانی کیهان» و «وجود خدا» جمع نموده است.
🔻نشانی مقاله:
https://ipd.razavi.ac.ir/article_1778.html
🔅@elmvadin