eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
272 عکس
115 ویدیو
57 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
42.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش هشتم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۸ مرداد ۱۴۰۲
39.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش نهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۲ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از فرقه نیوز
| نقش خداباوری و خداناباوری در مبدأ، مقصد و مسیر زندگی انسان‌ها در دوران‌های مختلف زندگی‌شان اهداف و آرزوهایی دارند و به دنبال آن در تلاش هستند. تفاوتی هم میان خداباور و خداناباور در این‌باره نیست مگر اینکه هر کدام به‌دنبال کعبه آمال خود می‌کوشند. اینکه این افکار و رفتارها چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد، مسأله درخور تأمل و پی‌جویی است که در قالب داستانی کوتاه سرگذشت آلوین و ریچارد به نمایش گذاشته می‌شود. ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🔗 متن کامل یادداشت را در سایت فرقه نیوز بخوانید @ferghenews_com
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
چکیده طرح جریان سازی مواجهه علمی با الحاد جدید.pdf
398.9K
📁 | چکیده طرح جریان سازی مواجهه علمی با جریان انحرافی نئو آتئیسم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | آتئیست‌های افسرده! برای من به عنوان یک آتئیست آزار دهنده است که تحقیقات قوی به تاثیر مثبت دین‌داری بر سلامت و کاهش استرس اشاره دارد. اما آتئیست‌ها غالبا افسرده هستند؛ چرا... 💬 پروفسور روبرت ساپولسکی دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه استنفورد آمریکا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۵ مرداد ۱۴۰۲
📗 | توحید باوری و روانشناسی دین نویسندگان: آرش رجبی و سیده معصومه طباطبایی 🔸توحیدباوری از منظر منابع اسلامی، نقش برجسته در بهداشت روانی و معنوی انسان داشته و اساس خودسازی، جامعه‌سازی و بهداشت روانی فردی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد. این کتاب، تلاش می‌کند بخش مهمی از پرسش‌ها و دغدغه‌های جامعه امروز را پاسخ گفته و شبهات را از چهره دین بزداید. فصول کتاب: 🔹فصل اول با عنوان «مفاهیم پژوهش» به بیان دین و توحید پرداخته و روانشناسی دین، بهداشت روانی و سیر تاریخی رابطه دین و روانشناسی را بررسی کرده است. 🔹فصل دوم با عنوان «مبانی و اصول نظریه پژوهش» به تبیین نظام واره جامع توحیدی (تبیین حقیقت توحید و مراتب آن: توحید ذاتی، توحید در خالقیت و… و روابط چهارگانه انسانی: رابطه انسان با خداوند، رابطه انسان با خویشتن، رابطه انسان با جامعه انسانی و رابطه انسان با نظام هستی) پرداخته و نظام واره بهداشت روانی و مبانی انسان شناختی بهداشت روانی (فطرت و طبیعت مشترک انسانی، اصل کرامت ذاتی انسان و توسعه زندگی از طبیعت تا ماورا طبیعت و زندگی پس از مرگ) به رشته تحریر درآمده است. 🔹فصل سوم به «کارکردهای توحید باوری در بهداشت روانی فردی» پرداخته است. این اثر توسط مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۷۶ صفحه تهیه و به چاپ رسیده است. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
📗 | پاسخ به بزرگ‌ترین خداناباور در کتاب خدای داوکینز 🔹کتاب «خدای داوکینز» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۱۶ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه روانه بازار نشر شد. داوکینز در طول سال‌های اخیر که شهرت یافته است، بر چهار پایه علم ایستاد و نظریه تکامل را دستاویزی برای انکار خدا قرارداد؛ رویه‌ای که کم‌تر میان دانشمندان تجربی سابقه داشت. 🔹مترجم در مقدمه این اثر آورده است: این کتاب ما را از بسیاری نوشته‌ها در نقد و بررسی آرای داوکینز بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر در بازار نشر ایران، کتاب فارسی علمی و مناسبی در باب نقد و بررسی آرای داوکینز نیافتیم و این اثر می‌تواند چنین شکافی را کمتر کند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | دفاع جانانه جوان مسلمان در دانشگاه آکسفورد در برابر آتئیست نامدار پیتر اتکینز اسلام سبب عقب ماندگی‌مان شده؟! اکثر تروریست‌ها مسلمان‌اند؟! دانشمند مسلمان نداریم؟! با زیرنویس فارسی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
audio_2023-05-13_17-45-56.ogg
3.92M
🎙 فلسفه فیزیک و ریاضیات چه کمکی می‌توانند به ما بکنند؟ آیا دانستنِ این مطالب سخت و دشوار فایده‌ای هم دارد؟ ما انسان‌ها برای این که چگونه زندگی کنیم، دو گزینه و انتخاب پیش رو داریم: 🔸گزینهٔ اول این است که مثل اغلب مردم، فقط به روزمرگی‌های‌مان برسیم و دور فکر کردن که کار سختی است، خط بکشیم. 🔸گزینه دوم این است که اهل فکر و نقادی باشیم و به صورت پیگیر درصدد فرآوری، پالایش و تصحیح و ارتقای عیار باورهای موثر واقعی‌مان باشیم که حقیقتا کاری سخت و دشوار است. متأسفانه به دلیل سخت‌بودنِ گزینهٔ دوم، عملاً غالب ما انسان‌ها، گزینهٔ اول را انتخاب می‌کنیم. 🎧 در این صوت سعی شده به صورت فشرده به این پرسش، پاسخ بدهد که چرا ما باید فلسفهٔ علم را بلد باشیم و نحوهٔ فرآوری نظریه‌های علمی را بدانیم. منبع: کانال فلسفه علم و فلسفه ریاضی به زبان ساده 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۸ مرداد ۱۴۰۲
7.8M
🎙 | روخوانی تاریخچهٔ همکاری فیزیکدان‌های بزرگ کوانتومی در ساخت بمب اتمی از کتاب آدام بکر توسط دکتر رضا ضیاء توحیدی 🔺فایده‌های ساینس را بسیار به ما گفته‌اند، ولی معمولا خطرات آن را کسی نمی‌گوید. کسی که در حوزهٔ فلسفهٔ علم تحقیق می‌کند، باید به علم و ساینس از همهٔ زاویه‌ها بنگرد. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۱۸ مرداد ۱۴۰۲
۱۹ مرداد ۱۴۰۲
📱 علم‌گرایی افراطی، پشت پرده زیبایی علم تجربی 🔹در دوران دانش آموزی و سپس دانشجویی‌مان، فقط قسمت‌های زیبا و تزیین شدهٔ علم و را به ما گفتند و نتیجه‌اش این شد که بسیاری از ما آموزش دیدگان به مرز علم‌گرایی افراطی نزدیک شده‌ایم و چه بسا بعضی‌هامون توی این چاه هم افتاده باشیم. 🔹هدف من از نوشتن این مجموعهٔ بیست جلدی این است که زیبایی‌های علم و ساینس (که واقعا چشمگیر و محیرالعقول است) دیدگاه ما را غیرمعقول نسازد. علم و ساینس و خصوصا ریاضیات را به پیش می‌بریم اما آن را در حد و اندازهٔ خودش در سیستم باورهای خودمان جای می‌دهیم. به منظور دستیابی به یک بینش معقول، فقط یک راه داریم. علم را از همان سرچشمه‌اش بشناسیم و آشپزخانه‌ای که در آن این محصولات زیبا فرآوری می‌گردد را ببینیم. 🔸علاقه‌مندانِ به فلسفه فیزیک و فلسفه ریاضیات را به این کانال دعوت بفرمایید👇 https://eitaa.com/philosophyofscienceforstudents
۱۹ مرداد ۱۴۰۲
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | اعتراف به وجود خدا، تنها گزینه باقی‌مانده برای دانشمندان 🔸سخنان جمعی از اختر فیزیکدانان جهان در رد نظریهٔ لاورنس کراوس و استفان هاوکینگ در مورد جهانی از هیچ (عدم) بر خلاف تصور ، علم با دین در تضاد نیست و دانشمندان از مفهوم دینی استفاده می‌کنند زیرا تمام فرضیه‌های علمی در مورد ایجاد جهان به بن‌بست می‌رسد و باید یک نیروی ماورای ماده با علم خود جهان را بوجود آورده باشد. 🔸و همین نیروی فرامادی، جهان هستی را در این حالت نگه داشته است. همان نیروی فرامادی که در مفاهیم دینی به آن خدا می‌گویند اما لجاجت بعضی از افراد (آتئیست‌ها و خداناباوران) باعث می‌شود به هر نظریهٔ عجیب و به دور از عقل رجوع کنند و چون به خودشان قول داده‌اند که وجود خدا را هرگز نپذیرند پس در برابر واقعیت ایستادگی می‌کنند و آن سخنان دانشمندان که باب میلشان نیست را انکار می‌کنند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۰ مرداد ۱۴۰۲
| پر تکرارترین ادعاهای آتئیست‌ها ۱.ماده، ازلی است و خود به خود به وجود آمده است. ۲.انرژی، همیشگی است؛ نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود. ۳.همهٔ موجودات محصول فرگشت داروینی (انتخاب طبیعی و جهش‌های تصادفی) هستند و از این رو خالقی وجود ندارد. ۴.اکثر دانشمندان علوم تجربی، فرگشت داروینی را قبول دارند. ۵.دانشمندان توانسته‌اند در آزمایشگاه، سلول بسازند و طبق آزمایش میلر، حیات به طور شانسی روی زمین ایجاد شده است. ۶.دین، عامل خشونت و تروریسم است. ۷.نه تنها بنیادگرایان افراطی، بلکه مومنان معتدل نیز خطرناک هستند. ۸.علوم تجربی، نیاز بشر را پاسخ می‌دهد، لذا نیازی به دین نیست. ۹.اکثر دانشمندان، آتئیست (خداناباور) هستند. ۱۰.نظمی در جهان وجود ندارد و وسعت عظیم جهان و وجود میلیارد‌ها سیاره و ستاره نشان می‌دهد همه‌چیز شانسی است پس خدا وجود ندارد. ۱۱.داوکینز وجود مجموعه منظم مثل بویینگ ۷۴۷ را ناشی از تصادف می‌داند و مدعی است که این پیچیدگی نشانگر تکامل است و دلالت بر عدم وجود خدا دارد. ۱۲.خدا، یک فرضیه علمی است، لذا باید از روش ساینتیفیک اثبات گردد؛ ولی چون قابل اثبات حسی و تجربی نیست، پس وجود ندارد. ۱۳.جهان، نقطه آغاز زمانی ندارد؛ پس آغازگر ندارد. در نتیجه چیزی بیرون از جهان نیست که آنرا به وجود آورده باشد. ۱۴.اصل عدم قطعییت هایزنبرگ در فیزیک کوانتوم، نشان می‌دهد همه چیز ناشی از شانس و تصادف است و خدا وجود ندارد. ۱۵.کراوس و هاوکینگ مدعی‌اند اگر به دنیای زیراتمی بروید، ذراتی وجود دارند که خود به خود به وجود می‌آیند و از بین می‌روند. ۱۶.طبق نظریه‌ چندجهانی (جهان‌های موازی)، میلیاردها جهان به غیر از جهان ما وجود دارد و از این رو، جهان ما ناشی از شانس و تصادف است. ۱۷.کراوس و هاوکینگ در کتاب‌های خود یعنی "جهانی از هیچ" و" طرح بزرگ" ادعا کرده‌اند که جهان می‌تواند با توجه به قوانین کوانتومی از هیچ به وجود آید. ۱۸.دانشمندان نوروسائنس و عصب شناس، منشاء هوش و آگاهی انسان را در مغز پیدا کرده‌اند. از این رو، اموری متافیزیکی همچون روح و خدا وجود خارجی ندارد. 📩 فرهیختگان ارجمند می‌توانند سایر ادعاهای مستند آتئیست‌ها را از این طریق به اشتراک بگذارند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۰ مرداد ۱۴۰۲
84-05-23.mp3
10.8M
🎧 | نقش دین در زندگی انسان حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی (ره): 1️⃣ نقش دین در زندگی انسان چیست؟ 2️⃣ ما چه اندازه به دین احتیاج داریم؟ 3️⃣ دین چه مشكلی را از ما حل می‌‌‌‌‌كند؟ 4️⃣ اگر كسی دین نداشته باشد چه می‌‌‌‌‌شود؟ 5️⃣ آیا ممكن است چیزی جایگزین دین شود؟ 6️⃣ آیا جایگاه دین در مسجد و در قلب انسان است؟ 7️⃣ آیا دین فقط رابطه قلبی انسان با خداست و به دانشگاه، بازار، وزارتخانه‌‌‌‌‌ها، روابط بین‌‌‌‌‌الملل، بازرگانی خارجی، تصمیمات بانک مركزی و شورای اقتصاد ربطی ندارد؟ و ... 👈 مطالعه متن کامل این جلسه mesbahyazdi.ir/node/333 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
4_5904316920772956400_1_1.mp3
22.05M
🎧 | جلسه آشنایی با فلسفهٔ 🎙 دکتر مهدی همازاده 📍قم، دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 «انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه ادیان‌ و مذاهب» با همکاری «انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران» و «انجمن علمی فلسفه دانشگاه اصفهان» 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش دهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۲ مرداد ۱۴۰۲
📗 | در موضوع هوش مصنوعی مبانی نظری، مکاتب، ایده‌ها و الزامات اخلاقی هوش مصنوعی، دست‌مایه کتاب‌های زیادی بوده است که در زبان فارسی، برخی این موارد را می‌توان نام برد: ۱. ماده و آگاهی: چرچلند ۲. الهیات سایبر: قائمی‌نیا ۳. دین دیجیتال: هاشم‌پور ۴. کتاب نانوشته: شاهی ۵. جادوی هومص: بهاری ۶. انسان خداگونه: هراری ۷. فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... ۸. هنر هوش مصنوعی: سخاوت ۹. فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی ۱۰. انقلاب هوش مصنوعی: روبن لی ۱۱. هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها: کسینجر ۱۲. انسان بودن در عصر هوش مصنوعی: تگمارک ۱۳. گودل، اشر، باخ: یاخته گران‌سنگ ابدی: هوفشتاتر ۱۴. هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران: حسینی مقدم ۱۵. هوش سفید؛ از اخلاق ماشین تا ماشین اخلاقی: عبدخدایی و... ✅ در ماه اخیر، برخی از این کتاب‌ها را مطالعه کردم: ▪️فلسفه تکنولوژی: هایدگر و... مجموعه مقالاتی است از بزرگان فلسفه درباره ماهیت تکنولوژی که شاپور اعتماد ترجمه کرده است. کتابی است بسیار عمیق و جریان‌ساز که محور آن، مقاله هایدگر می‌باشد که در آن، تکنولوژی را نه ابزار بلکه نوعی بینش می‌شمارد. مقاله آیدی درباره تقدم تکنولوژی بر علم است و از تفاوت مواجهه انسان شرقی و انسان غربی با تکنولوژی سخن می‌گوید. مقاله مکنزی درباره نگاه مارکس به ابزار و تکنولوژی و نقش آن در نظام‌های طبقاتی است و مقالات دیگری که ارزش سال‌ها اندیشیدن دارد. ▪️کتاب نانوشته؛ دن کیشوت در عصر هوش مصنوعی: شاهی ادعا می‌شود که این کتاب را یک هوش مصنوعی که قرار بود کتابخانه‌های آنلاین را خلاصه کند، با نام مستعار در سال ۲۰۱۳، درباره بیماری کتاب‌خوان‌ها نوشته است؛ بدون آنکه برای این کار برنامه‌ریزی شده باشد. ادعایی که به لحاظ فلسفی و تکنیکی و شواهد تاریخی، قابل اثبات نیست. هر چند مدعای اصلی کتاب به افسانه شبیه است. اما علی شاهی در خلال آن، نکات قابل تامل فراوانی درباره زندگی، روان‌شناسی، احساسات انسانی، آگاهی، روش مطالعه و تغییر معنای آن‌ها در عصر هوش مصنوعی بیان شده است. ▪️فلسفه هوش مصنوعی: خاتمی دکتر محمود خاتمی در این کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای، مبانی و خاستگاه‌های مکاتب و نظریات هوش مصنوعی و نقدهای وارد بر آن‌ها را در فلسفه ریاضی، فلسفه ذهن، روان‌شناسی، پدیدارشناسی، هرمنوتیک، فلسفه تکنولوژی، اخلاق و... پی می‌گیرد و سعی می‌کند مهم‌ترین نقدهای فلسفی به آن را بیان نماید. به لحاظ اهمیت این کتاب، امیدوارم در آینده، معرفی و نقد جامعی بر آن بنگارم و خلاصه این کتاب را به صورت نموداری، ترسیم و تقدیم علاقه‌مندان نمایم. ✍ دکتر علیرضا آزاد عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۳ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام 🔹پس از دو روز فعالیت، عصر دیروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد. 🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. 🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذا یلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح می‌دهیم شنوای صدای ذی‌نفعان (بی‌خدایان، آتئیست‌ها و آگنوتیسیت‌ها) باشیم» مورد حمایت طیف‌های سلفی، نوسلفی و... این کنگره قرار گرفت. 🔹در بیانیه‌ اختتامیه‌ مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانه‌گرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن می‌زند اجتناب کنند. ✍ پانوشت: پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است. منبع: مسلمونا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۴ مرداد ۱۴۰۲
۲۴ مرداد ۱۴۰۲
39.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 | نگاهی به آتئیسم (الحاد و خداناباوری) ↩️ بخش یازدهم 👤 دکتر میثم توکلی بینا 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۴ مرداد ۱۴۰۲
| هفتمین نشست از سلسله نشست‌های نسبت معنویت با علم و هنر جدید با موضوع: تأملاتی نظری در باب تکامل با سخنرانی: دکتر میثم توکلی بینا «عضو هیأت علمی گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» 📆شنبه مورخ ۲۸ مرداد ⏰ ساعت ۱۷ شماره تماس جهت ثبت‌نام: ۰۹۳۶۷۹۴۲۳۸۷ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۵ مرداد ۱۴۰۲
چرا دین چرا یک دین.pdf
435.6K
✍️ | چرا دين؟ چرا یک دین؟ چرا اسلام؟ ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر حميدرضا شاكرين 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۶ مرداد ۱۴۰۲
| از هیچ! 🔸نئوداروینیست‌های خداناباور در دانش زیست‌شناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود می‌رسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل می‌دهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره می‌گیرند. 🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیک‌دانان خداناباور می‌گویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیت‌هایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شده‌اند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شده‌اند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است. 🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بی‌علت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق. 🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟ 🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان می‎دهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره می‌شوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفته‌ایم! 🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح می‌شود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت می‌گردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه می‌تواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد! 🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از این‌رو، ملاحظه می‌شود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی ‌پاسخ خواهد ماند. 🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل می‌شود که جالب توجه است. او می‌نویسد: «چه چیزی به آن خلاء می‌گوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر می‌رسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است». ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
۲۸ مرداد ۱۴۰۲