جلسه8 استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد . موضوع تصادف(اتفاق) در فلسفه اسلامی، تبیین علت فاعلی و علت غایی(هدفمندی جهان) و گفتگوی چند جانبه.mp3
16.48M
🎧 #صوت | مدرسه تخصصی پاییزه
«از علم تا خدا: چالشهای الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهانشناسی الحاد جدید»
🔎جلسه هشتم/ روز دوم
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی زمانی فرد
🔻 تصادف(اتفاق) در فلسفه اسلامی / تبیین علت فاعلی و علت غایی(هدفمندی جهان) و گفتگوی چند جانبه
🔸 دبیر جلسه: دکتر محمدعلی وطن دوست
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه9 دکتر سیدمجید صابری فتحی موضوع تصادف در فیزیک و پاسخ به پرسشها.mp3
25.25M
🎧 #صوت | مدرسه تخصصی پاییزه
«از علم تا خدا: چالشهای الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهانشناسی الحاد جدید»
🔎جلسه نهم / روز دوم
🎙دکتر سیدمجید صابری فتحی
🔻 تصادف در فیزیک / مبحث فلسفه علم
🎙دکتر مسعود ملایی
🔻جریان شناسی جامعه آمریکا نسبت به گسترش الحادجدید
🔸 دبیر جلسه: حجتالاسلام احمد منصوری
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا تصادف و آفرینش جهان از هیچ امکانپذیر است؟
🔹در این فیلم کوتاه جرالد لاورِنس شرودِر (Gerald Lawrence Schroeder) سعی دارد با کمک برخی نظریهها و فرضیات علمی همچون مدل استاندارد انبساط کیهان، نظریه بیگ بنگ و فرضیه نوسانات کوانتومی وجود خدا (خالق) و عدم تعارض علم و دین را توضیح دهد.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🔺اوایل بهمن ماه سالروز مرگ «کمونیست» و «لنین» است / پایان یک الگوی ناموفق و خداناباور که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد.
🔹«لنین» اولین رهبر شوروی کمونیستی بود که با هدف حمایت از کارگران و قشر آسیب دیده و مبارزه با طبقه ثروتمند، علیه حکومت دیکتاتوری و ناکارآمد تزار روسیه قیام کرد ولی پس از سرکارآمدن، به یک دیکاتوری بدتراز تزار تبدیل شد.
🔹لنین تلاش کرد الگوی کمونیستی و خداناباورانه خود را در جامعه شوروی پیاده سازی کند ولی روز به روز ناکارآمدی این الگو بیشتر نمایان می شد.
«مهدی پیش بین»
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه اول آشنایی ونقد الحادجدید سردمداران. شگردها و راهکار مقابله -حوزه علمیه گناباد-حجت الاسلام احمدمنصوری-.mp3
30.12M
جلسه دوم. آشنایی با الحادجدید.شگردها، مبانی وزمینه های گسترش آتئیسم. حجت الاسلام احمدمنصوری 7دیماه 1402-حوزه علمیه گناباد.mp3
36.85M
#معرفی_کتاب | دفاع تبیینی از خداباوری
🔹امروزه که علم تجربی و روش استقرایی به رشد و شکوفایی رسیده است، گاهی گمان میشود که یافتههای علمی در تعارض با خداباوری میباشند.
📍با این حال سوئینبرن از جمله فیلسوفانی است که معتقد است نه تنها با روش تجربی و استقرایی نمیتوان دین و خداباوری را محکوم کرد بلکه اتفاقا میتوان با این روش از خداباوری دفاع کرد.
📗 کتاب دفاع تبیینی از خداباوری، کتابی است که بر اساس دیدگاههای سوئینبرن نگاشته شده است.
📌 مطالعه این کتاب از آن جهت اهمیت و جذابیت دارد، که عموم مردم مخصوصا جوانان، اهمیت ویژهای برای یافتههای علمی قائل هستند و روش تجربی و استقرایی را ملموستر میدانند.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#معرفی_مقاله | دفاع تبیینی از خداباوری: بررسیِ دیدگاه سوینبرن
🔻موضوع این مقاله، دفاع تبیینی از خداباوری روشی مبتنی بر استنتاج بهترین تبیین وبر اساس احتمال محوری است که سوینبرن از آن دفاع می کند.
🔸در این روش، خداباوری توحیدی، بسان یک فرضیه قلمداد شده، به رقابت با سایر فرضیه های رقیب، نظیر مادی گرایی، انسان گرایی وخداباوری غیرتوحیدی، سپرده میشود. این رقابت در قالب استنتاج بهترین تبیین وبا توجه به معیارهای ارزیابی فرضیهها صورت میگیرد.
🔹در این مقاله، با بیان عناصر اصلی دیدگاه سوینبرن، به بررسی دیدگاه او پرداختهایم. روش ما، تحلیلی و عقلی (با تکیه بر داده های حاصل از مطالعه منابع) است.
🔸مهمترین نتایجی که رسیدهایم این است که کمیت گرایی سوینبرن در دفاع از خداباوری، استفاده از مقدمات مورد چالش، چالشی بودنِ عنصر سادگی، وعدم کفایت تبیین علّی از جمله مهمترین چالش هایی هستند که دیدگاه سوینبرن با آنها مواجه است.
🔻نشانی مقاله https://jitp.ut.ac.ir/article_91447.html
✍️دکتر منصور نصیری
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
خداشناسی استقرائی
🔸به واسطه جریان #تجربه_گرایی با محوریت #هیوم، استقراء و تجربه محوری به قدری رشد کرد که این نه تنها در طبیعت شناسی بلکه #خداشناسی و الهیات غرب نیز تحت تأثیر این جریان قرار گرفت.
🔹اگرچه تجربهگرایی افراطی که در قالب #پوزیتیویسم منطقی پدیدار شده بود، رو به افول رفت ولی رسوبات این جریان هنوز در غرب وجود دارد.
🔻به همین دلیل است که #سوئینبرن در کتاب خود با نام «دفاع تبیینی از خداباوری» برای دفاع از خداشناسی از روش قیاسی رویگردان شده و سعی میکند خداباوری را با روشی استقرائی و مبتنی بر استنتاج از طریق بهترین تبیین پیش ببرد.
📌 این رویکرد امروزه در کشور ما نیز در حال رشد است؛ لذا نخبگان و اندیشمندان برای کنترل و راهبری آن باید هوشمند باشند.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#اطلاع_رسانی | #معرفی_کتاب
📚 «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر»
✍ حجتالاسلام دکتر شاکرین
🔹 منبعی غنی در توانمندسازی جهت پاسخ به شبهات الحاد، شایسته برای مطالعه، یادداشتبرداری و ارائه مطالب
✅ برای تهیه کتاب با تخفیف ۳۵ درصدی درخواست خودتان را در گروه «مدرسه نقد الحاد جدید» اعلام فرمایید.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
May 11
01 آیا علوم تجربی (به ویژه فیزیک) می تواند چیزی را اثبات نماید؟.mp3
1.92M
🎧#صوت | آیا علوم تجربی (به ویژه فیزیک) می تواند چیزی را اثبات نماید؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت اول
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
علم و دین.عرصههای تعارضنما میان علم و دین. حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت1.mp3
6.62M
#صوت اول | آنچه باید از رابطه #علم_و_دین بدانید
🔍 عرصههای تعارضنما میان علم و دین
🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#یادداشت | عرصههای تعارضنما میان علم و دین
🔻 آتئیستهای جدید برای این که دین را از صحنه زندگی بشر خارج کنند ادعای تعارض میان علم و دین را دامن میزنند. طرفداران این جریان و جنبش دینستیز از طریق علوم مختلف در تلاش اند وجود خدا را به عنوان بزرگترین و مبنایی ترین اعتقاد دینی مخدوش نمایند که به گوشههایی از مفروضات این دانشها اشاره میشود:
🔹 الف. در علم فیزیک، محورهایی مثل رابطه عدم قطعیت را ناقض اصل علیت (سنخیت میان علت و معلول) و قاعده خداباوری در جهان تلقی کرده اند.
🔸 ب) در کیهان شناسی، با امثال نظریات جهان پایدار، جهان ایستا، جهان نوسانی و طرح ازلیت جهان، به نفی خدا پرداختهاند. در این راستا بعضیها ضمن باور به حدوث و آغازمندی جهان مدعی هستند که آغاز داشتن دلیل بر وجود خدا نیست و میتواند از هیچ و بدون علت وجود آید که این برداشت را با مدلها و طرق مختلف بیان نمودهاند؛ 1. ادوارد ترایون از طریق افت و خیز خلاء مطرح کرده 2. لارنس کراوس مدعیست که قوانین طبیعت خودبخود به وجود آمدهاند 3. استفن هاوکینگ به کمک هارتل مدل بیمرزی را طرح کرده و میگوید در عین اینکه جهان محدود است، آغازی ندارد؛ نه ازلی است و نه آغاز دارد، لذا نیاز به خدا ندارد.
🔹ج) دانش زیست شناسی، یکی دیگر از راههای طرح تعارض علم و دین است؛ به ویژه نظریه تکامل داروینی که داکینز و امثال او پیدایش حیات و تنوع گونهها و نظم و ساختار پیچیده موجود میان آنها را برآمده از یک فرایند کور انتخاب طبیعی و اصل تنازع بقاء و جهشهای ژنتیک میداند که به صورت تصادفی در یک فرایند طبیعی بدون نیاز به خدا به اینجا رسیده است.
🔸حال برخی افراد که این امر را مخالف متون دینی دیده اند مدعی شده اند تعارض جدی میان علم و دین وجود دارد.
ادامه دارد
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
یزد. جریان شناسی دین ستیزی از انقلاب کبیر فرانسه تا 11 سپتامبر 2001.mp3
41.86M
02 مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگیهایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟.mp3
4.32M
🎧#صوت | مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگیهایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟
🎙دکتر رکنیزاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان)
🔍 مجموعه #پرسش_و_پاسخ فیزیک و الهیات / صوت دوم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
علم و دین.چیستیِ علم.راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان علم و دین .حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت2 .mp3
8.65M
#صوت دوم | چیستیِ علم
🔍 راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان #علم_و_دین
🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
#یادداشت | چیستیِ علم
🔻راهکار رفع عرصههای تعارضنما میان علم و دین
🔹جهت رفع چالشها و عرصههای تعارضنما میان علم و دین، نخست هویت و قابلیت علم تبیین شده، سپس تعارض و عدم تعارض میان علم و دین مورد ارزیابی قرار میگیرد.
❓علم یعنی چه، چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست، به تعبیر دیگر چیزی برای اینکه علمی تلقی شود چه فرایندی دارد؟
🔸چیزی علم است که در جامعه علمی استانداردها و آزمونهای علمی را طی کرده و مؤیدات و شواهد کافی مورد قبول نزد دانشمندان بهدست آورده باشد؛ در این صورت از آن تعبیر به نظریاتعلمی و یا قوانین علمی میشود که در تبیین پدیدهها از آن استفاده میگردد.
🔹 حال اگر با چنین هویتی اینها را علم بدانیم، هیچگونه تعارضی میان علم و دین وجود ندارد. اما این دسته از نظریات که عموما خداناباوران در انکار وجود خدا یا دینستیزی به آن استناد میکنند، نمیتواند موضوع تعارض میان علم و دین باشد؛ چون این مفروضات یا به این درجه از علم نرسیده و در واقع علم نیستند (در این یادداشت به آن پرداخته میشود) و یا دلالتی بر مدعای آتئیستها ندارند:
▫️الف. اصل عدمقطعیت، این اصل در فیزیککوانتوم خودش تبیین علّی و معلولی دارد و نافی علیت نیست.
🔹ابتدا که این اصل مطرح شد، عدهای عجولانه گفتند رابطه عدم قطعیت، اصل علیت را نفی میکند اما بعد همانها حرفشان را اصلاح کردند و بعد مشخص شد آنچه را نفی میکند، اصل علیت به معنای فلسفی نیست بلکه اصل موجَبیت (determinism =جبرگرایی،تعینگرایی) است که در فیزیک کلاسیک مطرح بوده است و آن ربطی به اصل علیت ندارد؛ چون علت و معلول در فیزیک از نظر فلسفه مُعِدّات هستند و هیچکدام موجبیت قاطعی ندارند؛ بهعلاوه اینکه کوانتوم مکانیک، ادعای فلاسفه درباره علیت را تأیید میکند و حتی عدهای معتقدند فیزیک کوانتوم برخی مباحث دینی را نیز حل میکند.
🔸بنابراین این شتابزدگی و خلط علیت در علم و فلسفه و حتی خلط اصطلاحات در علم است که تعارضنما میشود؛ مثلا خلط اصطلاح «احتمال» که در فیزیک کلاسیک، معرفتشناختی است اما در فیزیککوانتوم یک مسأله هستیشناختی است.
▫️ب. در مباحث کیهانشناختی، مدلها و نظریات مختلف (مثل جهان ثابت یا ایستا و یا حالت پایدار که البته خود علم آنها را رد کرده و این نظریات منسوخ شدند) نسبت به نیازمندی وجود جهان، فرقی نمیکند که جهان ازلی باشد و یا حادث باشد؛ چون از منظر فلسفی جهان ازلی هم ممکن الوجود است و ممکنالوجود در وجودش محتاج علت است.
🔹و یا نظریات کیهانشناسی و کوانتومی مثل نظریه ادوارد ترایون، لارنس کراوس و نظریه هاوکینگ که وابسته به زمان موهومی است، نه اثبات شده و نه در حد استاندارد در علم که قابل توجه عدهای از کیهانشناسان برجسته هم باشند، نیستند. نظریه ریسمانها، نظریه اِم (M theory) هنوز مورد سؤال است.
🔸بسیاری از دانشمندان پاسخ اینها را دادهاند و از نظر علمی به چالش کشیده شدهاند. مثلا هاوکینگ که زمان موهومی را مطرح میکند این سوال مطرح میشود که زمان موهومی (مدلی برای آغاز جهان که هم محدود باشد و هم آغازی نداشته باشد) واقعیت دارد یا ندارد؟ در حالی که هاوکینگ از نظر علمی پاسخی برای این مسأله ندارد و از نظر فلسفی به پوزیتیویسم پناه میبرد.پس خلاصه اینکه باید بدانیم چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست.
🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل #علم_و_دین در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین)
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin